“Buta”- Türk xalçaçılığının
hikmət xəzinəsi
“Buta”nın mənşəyi və hikməti.
“Buta” Türk xalçaçılığında
çox məşhurdur. Məna cəhətdən kodlaşma
xüsusiyyətinə malikdir. İlk təsvirinin
nə vaxt yarandığı məlum deyildir. Başqa şəkilləri ifadə etməklə ən
qədim formalarına qayaüstü cızımlar arasında
rast gəlmək mümkündür. Qədim türklərin
məskunlaşdığı bozqırlarda kurqan qəbirlərdən
aşkar edilmiş müxtəlif əşyalar o, cümlədən
dəri məmulatlarının üzərində həkk
olunmuş “buta” və ya butaya oxşar elementlərə
rast gəlinir. Qədim Altayın, Başadar,
Pazırık, Katadin və Şibə adlı kurqanlarından
əldə edilmiş dərilər üzərində, “buta”ya
oxşar elementlərə təsadüf olunur. Hələ b.e.ə. V – VI əsrlərdə
İskit (İşğuz, Oğuz) mədəniyyətinin
ayrılmaz hissəsi olan “An” (heyvan) üslublu təsvirlərin
bəzisində “buta”ya oxşar fraqmentlərin olması bu
formanın ibtidai dekorativliyinin əsasından xəbər
verir. Bu da sonrakı dövrlərdə
yaranmış butaların varislik mövqeyindən təsvir
olunmasına zəmin yaradır. “Buta”
sözünün daşıdığı leksik məna
çalarlarının mənşəyinə diqqət etsək,
maraq doğuracaq məsələlərə toxunmuş
olacağıq.
Şərq xalqlarının söz toplusunda “buta” kəlməsi
geniş yayılmışdır. Sanskritcə “buta” sözü, “alov”
və ya “od” mənasını verən “buta”, “puta” və
“buta” adlanır. Bəzi irani dillərdə “buta” “od” mənasındadır.
Lakin “buta”nın semantikası, təkcə “od” və
“alov”la bağlı olmadığından mənşə
etibarı ilə başqa mənalarının olması
şübhəsizdir.
Azərbaycan
dilinin izahlı lüğətində “buta” sözü
“qönçə” mənasındadır1. Fars
dilində isə “buta”, içində qızıl,
gümüş əritmək üçün oda davamlı
materialdan (gildən) düzəldilmiş qabdır 2.
Məşhur xalçaşünas alim Lətif Kərimova
görə “buta” sözünün lüğəti mənası
çox keçmişlə bağlıdır. Onun tədqiqatında
“buta”, “bute” və ya “puta” sözləri yer almışdır.
Yarım səhra yerlərdə bitən
tikanlı “qanqal” bitkisinin adlarından biridir. Azərbaycan, Xorasan və Türkmənistan
torpaqlarında bitir. Bu bitkidən ən çox yanacaq və
qızdırıcı material kimi istifadə etmiş əcdadlar,
onun yandırılması zamanı hər kiçik
budağından şölələnən alovun, bizim
hazırda tanıdığımız “buta” elementinin
formasına bənzəməsi ilə əlaqədar olaraq, elə
həmin bitkinin adını da elementə qoymuşlar3 .
Lakin “buta” sözünün başqa mənalarına
Türk dünyasının məşhur alimi Mahmud
Kaşğarinin “Divanü lüğat – it – Türk” əsərində
rast gəlinir.
Lüğətdə
“buta” sözünə oxşar bir neçə
sözün məna çalarları maraq doğurur. Məsələn;
“yalın” sözü “ oddan çıxan
alov”4mənasında izah olunur. Maraqlı faktlardan biri də
“buta” motivinin “çiçək tumurcuğu” mənasında
“bukuk”5 adlanmasıdır. Çünki, təbiətdə
bəzi çiçəklərin quruluşu eyni ilə “buta”
elementinin formasına uyğundur. Mənaca
“tumurcuq” və ya “qönçə” həm də sirdir.
Onların daxilində isə çiçək və ya
bitkilərin yetişəcək varlığı gizlənmişdir. Bu baxımdan “bukuk”6
sözünün mənasına uyğun olaraq Kaşğari
lüğətində “butık” 7sözü “budaq”, “Buti”,8 mənasında
üzvi bağlılıq təşkil edir. Eyni
zamanda “butaklandı”9sözü də “ağac tumurcuqlandı”
mənasında lüğətdə yer almışdır.
“Buta”nı
sirli və mənalı edən
onun daxilində təsvir olunacaq müxtəlif
quruluşlu elementlər “bükülmüş buta” yaxud “sirli
buta” adlandırılması ilə rəmzi xarakter ifadə
edir. Kaşğari lüğətində də
“bükülmüş” sözünün ilk hecası, yəni
“bük”10 sözü yenə “tumurucuq”11 mənasında qeyd
olunmuşdur.
Bəzən
Türk xalqlarının butaları arasında “qarmaqlı” və
ya “burmalı” quruluşa malik olan “buta” elementlərinə rast
gəlinir ki, bu da bəzi şivələrdə
“buturğak”12, yaxud “pıtraq”13sözü kimi istifadə
olunur. Kaşğariyə görə
“buturğak” sözünün mənası “pıtrax” və
ya “fıstıq şəklində (yəni buta formalı) cəngəlli
bir bitki”14 dir ki, “qarmaqlı buta”ların tam
oxşarıdır.
“Butanın” məna çalarlarının dərin
olması onun daşıdığı “sirli yaddaşın”
kibernetik xüsusiyyətli olmasından irəli gəlir.”Buta”
haqqında semantik anlamlar onun görünən tərəfidir. Lakin “buta”nın
mənası “çox” sözü ilə daha da sirli qalır.
Çünki, qədim Türk dillərində
“çox” sözü “Bütə”15 adlanırdı.
Bundan başqa Azərbaycan türkcəsində,
“qönçə”, yəni “buta” kimi tanınan söz,
Kaşğari lüğətində “Büküm”16 kimi
keçir.
Beləliklə
“buta” sözü məna baxımında çox çalarlıdır
və leksik yönümdə Türk
xalqlarının bədii düşüncəsində
püxtələşmişdir. O, Türk inanc sistemində
yaradıcı ünsürləri ifadə edən elementlər
sırasında “odu”, “günəşi” ifadə etsə də,
Türklər alova, oda ibadət etməyiblər.
“Buta” motivinin ən çox atəşpərəstliyi
ifadə etməsi isə onun atəşpəstlər
arasında geniş yayılmasından qaynaqlanır. Lakin o Mitraizm
inancında da yer ala bilərdi. Çünki, Mitraizm , əslində günəş dinidir.
O,“od” kultunun yaranmasında “atəş”i ifadə
etməkdə başlıca amil olmuşdur. Hətta
Azərbaycan ərazisində Mitraizm zərdüştçülükdən
və atəşpəstlikdən daha təsirli olmuşdur.
Hətta Maqi adlanan dini sinfin formalaşmasında
özünü əks etdirmişdir17.Bu cür faktlar “od”
kultunu ifadə edən “Buta”nı başqa
şəkildə də tanıtdıra bilər. Onun Ümumi Şərq motivi olmasında da
inancın əhəmiyyətsiz olmadığını
aydın şəkildə görə bilərik. Lakin Azərbaycan Türkləri üçün
“buta” daha dərin məzmuna malik olan və Şərqin digər
xalqları arasında fərqli rəmzləri ilə
çıxış edən sistemə malikdir.
“Buta”nın alovu simvolizə etməsi heç də
alovun görüntüsü ilə əlaqəli deyildir. Çünki, alovun meydana gəlməsinə səbəb
olacaq və gözə görünməyəcək dərəcədə
daha başqa qüvvələrin olması gərəkdir.
Nəticədə
biz “buta”nı deyil, onu yaradan halı axtarmalıyıq. Həmin halın isə qədim oğuzlarda “verilən”
və ya “qut” adlanan ilahi sovqat olması şübhəsizdir.
Mənakibnamələrdə
od kultunun izləri haqqında xeyli məlumatlar
var. Bektaşiliyin qurucusu Hacı Bektaş Vəlinin əynindəki
libasını alova atdığı, yanan libasın küllərindən
meşə yarandığı rəvayət edilir18.
Türk
sufilərindən Otman Baba, Fateh Sultan Mehmed xəstələndiyi
zaman böyük tonqal yandırmış və “qaranlıq”
götürülsün, Məhəmməd sağ olsun” şəklində
dua etmişdi. Onun yandırdığı tonqal
dörd böyük sərv ağacından
hazırlanmışdı19.
Burada sərv ağacının qeyd olunması çox
önəmlidir. Çünki, quruluşuna görə
“buta” kimi, badamı uzunsov, son ucu isə burulmuş olan sərv
ağacı da, “buta” hesab olunur. Təbriz minatür məktəbinin
nəqqaşları XVI, XVII əsrlərdə yaratdıqları
əsərlərdə “sərv” ağaclarını “buta”nın rəmzi mənaları ilə
uzlaşdıraraq təsvir edirdilər (şəkil 3).
Qədim Tükrlər qonaqları oddan keçirirdilər. Göytürk
xaqanının hüzuruna çıxmaq istəyən Bizans
elçiləri alovun içindən keçirilərək
saraya qəbul edilmişdilər20.
İki tərəfdə
yandırılmış tonqalların ortasından keçirilən
insanı od pis ruhlardan təmizləyirdi
21. Novruz bayramında tonqalın üstündən
tullanmaq, həmin inancın təzahürüdür. Türklərin Novruz anlayışında tonqaldan
tullanmaq və odun insanı təmizləməsi
haqqındakı təsəvvürü qədim Türk inanc
sistemindən qaynaqlanır. Oddan keçmək, odda təmizlənmək
“Allahdan səadət tapmaq” mənasına gəlirdi22
.
İndi də Novruz bayramının rəmzləri
sırasında “buta” önəmli atributlardan sayılır. Azərbaycanda,
Orta Asiyada və digər Türk xalqları arasında həmin
atributlar geniş yayılmışdır. Bayram sovqatlarının və geyimlərin bəzənməsində
“buta” elementi və ona oxşar formalardan geniş istifadə,
Türklər arasında milli ənənənin varis elementlərinə
çevrilmişdir. Bu varisliklə “ilahi qut”un əhatə edəcəyi
“simvollar”, “od”un timsalında istiliyi, “tumurcuq”un yetişməsində
azuqə və bolluğu və artımı, “qönçə”nin
simasında “gözəllik” və “bakirəliyi”, “hədəf”in
seçilməsində sevgi və istedadı (vergi) ifadə
etməklə milli yaddaşın sirli qatlarını əhatə
etmişdir.
“Buta” Türk dünyasının ədəbi irsində,
dastanlarda yeniləşmənin və daxili aləmin
kökündən keyfiyyətlənməsinə işarə
verən simvoldur. Türk dastanlarında belə dəyişmələr
“buta almaq”, “məhəbbət aləminə girmək” və
digər “ruhi sovqat”ların verilməsi ilə baş verir.
Məsələn;
“Kitabi Dədə - Qorqud” dastanının “Qazan xanın evinin
yağmalanması boyu”nda, “Oğlum Uruz ox atanda buta
qalmış”, yaxud “Bamsı Beyrək boyu”nda, “Məgər Sultanım, Dəli
Qarçar dəxi... yoldaşları ilə buta atıb
oturardı” və başqa kəlmələr bir növ obrazladırılmış
və poetik – simvolik səciyyə daşımaqla gücləndirilmişdir23.
“Buta” almaq barəsində dastanlarımızda belə mənaların
yer alması bizi başqa cür düşünməyə
sövq edir. Nəhayətdə “Buta” ilahi sovqat almaq mərhələsinin
ən yaxşı nümunəsinə çevrilir.
Gülün qönçə şəklinə düşməsi,
insana verilən dəyərlərin verilməsi,
qığılcımın alova, tumurcuğun ağaca dönməsi
elə “buta”nı ifadə edən
başlıca semantikadır. Türklər
“buta”ya başqa xalqlardan daha fərqli şəkildə
bağlıdırlar. Onun milli element olmasının
saysız səbəbləri var. Türk xalqlarında “buta”lar qrup – qrupdur. Azərbaycan
türklərinə məxsus “buta” təsvirlərinin bəzisi
inanc və təbiət, xasiyyət və könül, məişət
və yer adları, digərləri isə tayfa və
boyları ifadə edən ayrı – ayrı formalarla
kodlaşaraq xalçalarda öz əksini tapmışdır.
“Buta” motivləri müstəqil şəkildə təsvir
edilməzdən əvvəl antropomorfik onqonların hissələri
kimi müəyyən mənaları əks etdirmək məqsədi
ilə təsvir olunurdular. Belə təsvirlərə
qədim İskitlərin dəri üzərinə həkk
etdikləri nümunələrdə rast gəlmək
mümkündür. Onların təsvir
etdikləri antropomorfik obrazlar qanadlı, bədəninin
yarısı isə buta şəklində təsəvvür
edilirdi. Bu da həmin obrazların müqəddəsliyi
və günəşin bəlgəsi olduğunu bildirmək
üçün mifoloji baxımdan təbii idi. Lakin sonralar əcdadlar antropomorfik onqonu özlərinə
yaxınlaşdırmağa, onu çevrədəki onqonlar
şəklində görməyə çalışaraq
zoomorfik düşüncə sistemi üzərindən
müxtəlif kutlara körpü salırlar. Qartallar,
buğa, qurd, aslan, buynuzlu qoç və qrifonların təsvirlərində,
qanadların “buta” şəklində verilməsi, onlar tərəfindən
od günəşlə birgə, assosiativ
simvollaşma prinsipinə uyğun olaraq dərk edilirdi. Yəqin
ki, sonralar “buta”nın od kultunun işarəsi
kimi xalça motivləri arasında xarakterik xüsusiyyət
daşımasının başlıca səbəblərindən
biri də bu imiş.
Zaman –
zaman Türklər arasında “buta” motivlərinin sayı
artmış, rəmzi sərhədləri isə genişlənmişdir.
Onların təsvirləri müxtəlif, forma zəginliyi
isə funksionallığa söykənir. Dörd
böyük qrupa bölünməsinin əsas səbəbi də
budur. Xalçaçılıq naxışları
arasında hər bir qrupa aid “buta”lara rast gəlmək
mümkündür. Həmin qruplar aşağıdakı kimi
sıralarnır:
1.
Xalça bəzəyində işlədilən “buta”lar 24.
2. Ailə
həyatını təmsil edən “buta”lar25.
3. Rəmzi
mahiyyət daşıyan “buta”lar 26.
4. Müxtəlif
formalı “buta”lar27.
Türk xalça məktəblərini
zənginləşdirən “buta” motivləri ayrı – ayrı
tayfalara, nəsillərə və müxtəlif ailələrə
mənsub ola bilər.
Təsvirlərinə
görə butalar nəbati və həndəsi şəkildə
olurlar. Xalçaların bədii quruluşunda hər
bir qrupa aid olan butaların həm nəbati həm də həndəsi
formalarına rast gəlinir. Bəzən mənası
aydın olmayan və başqa quruluşa oxşar elementlərin
özülündə də nəbati və ya həndəsi
formalı butaların izlərini görmək
mümkündür. Butaların mürəkkəb
şəkildə kodlaşdırılması
düşünülmüş yaxud, ixtiyarı şəkildə
baş verə bilər. Bu cür butalar
müxtəlif formalı butalar qrupuna aid edilərək
xalçalarda istifadə olunur.
“Buta”ların sadə formaları ən qədim dövrlərə
aid edilir. Bu vaxta qədər qruplaşmış butaların
tarixi dövrləri və mahiyyəti tam
açılmamışdır. İnsanların
inancları dəyişdikcə, onların yaratdıqları mədəniyyətlərin
strukturu da dəyişməklə inkişaf etmişdir. Belə prosseslər xalça sənətində də
öz əksini tapmışdır. Bu
baxımdan naxış yaradıcılığında
mühüm yer tutan butaların varis formalarının yenidən
qruplaşmasına əhəmiyyətli səviyyədə
ehtiyac duyulur. Həm fərdi, həm də
kütləvi xarakterli “buta”ların simvolları
xalçaların kompozisiyasında əhəmiyyətli məna
daşıyırlar. Onların hansı məqsədlə
toxunması təyinatlarının müəyyən edilməsinə
təsir edəcək əlamətlərə malikdir. Bu əlamətlər içərisində
onların rənglərinin rəmzi cəhətləri də
önəmlidir. Keçmişdən bəri türklərin
geyimində yer alan “buta”ların qadın
baş örtüklərində rəng və element
münasibətlərinin həm yaş həm də təbiətin
fəsillərinə ahəngdar şəkildə
uyğunlaşdıırılması, əxlaqi nöqteyi nəzərdən
püxtələşmiş mədəniyyət göstəricisidir.
İndi də Azərbaycanda butalı təsvirləri ilə ağ, qırmızı, noxudu və sürməyi
rəngli kəlağayılar, qız, gəlin, ana və nənə
obrazını, təbiətin yaz, yay, payız və
qış çalaları ilə fəlsəfi – poetik şəkildə
assosiativ münasibətini əks etdirməkdədir. Bu cür nümunələr göstərir ki, “buta”
və digər milli elementlərin formalaşmasında
şüur və dərk etmək qabiliyyəti əsaslı
faktorlardan olmuşdur. Demək olar ki,
Türk xalçaçılığının bədii və
texniki bağlılığı düşüncə
sisteminin vahid kökləri üstündə qurlmuşdur.
Elə bu prinsip əsasında
yaradılmış Türk damğaları quruluşuna
görə fərqli olsalar da Türk boyları ittifaq
qurduqları zaman, onları vahid strukturda cəmləyən
yırtıcı quşlardan ibarət onqonlar birləşdirici
xüsusiyyət əldə edir və obrazlaşır. Belə obrazların ornamentə çevrilməsi isə
təbii olur və toxucuların naxış palitrasında
öz əksini tapır.
Oğuz boylarının hər birinin damğa və onqonlara malik olması tarixdən bəllidir. Onlar özünəməxsus səciyyə daşısalar da tarixi coğrafi mühitlə səsləşərək digər motivlərlə qarşılıqlı şəkildə təsvir olunurlar. Naxış yaradıcılığında belə təsirlərdən “buta”lar da yan keçməmişdir. Semantikasına görə onların müstəqil formaları ilə yanaşı Oğuz boylarını ifadə edən motivləri Türk dünyasına geniş yayılmışdır. Nümunələri isə Şərqi Anadoludan Orta Asiyaya qədər uzanan Bozqır xalçalarında indi də toxunmaqdadır.
Türk xalçaçılığının hikmət xəzinəsinin zinəti olan “buta”ların, bir çoxu boyların adını daşıması ilə tarixi həqiqətlərə işıq salır. Bu butalar Azərbaycan və digər Türk xalqlarının xalçalarında “Əfşar buta”, “Bayandur buta”, “Qaşqay buta”, “Şahsevən buta”, “Yazır buta” və digər boyların adı ilə öz izlərini saxlamışdır. Bəzən unudulmuş tayfa “buta”larının adlarını “Muğan buta”, “Aran buta”, “Gəncə buta”, “Hilə buta”, “Mil buta”, “Şirvan buta”, “Bakı buta” və bu kimi başqa butalar, yer yurd adları ilə əvəz olunmuşdur. Bu kimi nümunələrlə “buta”ların həyat hekayəsini sadalamaqla sona çatdırmaq mümkün deyildir.
Nəticəvi olaraq onlar tarixin qovşağında salnamələr tək qorunub, həqiqi tədqiqatçılarına iz açmağa boylanmaqdadır...
Hüseynov Məmmədhüseyn
Allahqulu oğlu
Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Akademiyası. Dosent.
Türküstan.-2017.- 20-24 iyun.-
S.15-16.