Mirzə Ələkbər
Sabir
və bərabərlik problem
Azərbaycanda kapitalizmin inkişafı ölkənin ictimai, siyasi və mədəni həyatında əsaslı dəyişikliyə səbəb oldu. Kapitalizmin inkişafı, təbii olaraq, proletariatın inkişafı üçün zəmin yaradır, yüz minlərlə işçini birləşdirən yeni-yeni istehsal sahələri meydana gətirir, sinfi ziddiyyətləri, əməklə kapital, məhsuldar qüvvələrlə istehsal münasibətləri arasındakı antaqonist ziddiyyətləri kəskunləşdirir, proletariatın istismarçılara qarşı mübarizəsini gücləndirirdi. İstismar gücləndikcə, ona uyğun olaraq, iqtisadi bərabərsizlik də artır və cəmiyyətin siyasi həyatına özünün mənfi təsirini göstərirdi.
İqtisadi cəhətdən hakim olan siniflər siyasi cəhətdən də hakim mövqe tutmuş, bütün dövlət işlərini də öz əllərinə almışdılar. İqtisadi və siyasi bərabərsizliyin səviyyəsi getdikcə yüksəlir, sərmayədarların mövqeləri möhkəmləndikcə, məzlum xalq kütlələrinin həyat səviyyəsi tənəzzül edir və acınacaqlı şəkil alırdı.
Bütün varlığı ilə xalqa bağlı olan demokratik fikirli ziyalılarımız dövrün ədalətsizlikləri, çatışmamazlıqları ilə barışmayıb, bunları doğuran siyasi rejimə, mövcud quruluşa qarşı ciddi inqilabi mövqe tuturdular Ətrafda baş verən müdhiş hadisələrə qarşı fəal mübarizə aparmağa qadir olmasalar da, həmin hadisələrə biganə də qala bilmir, onların mahiyyətini açmağa ciddi səy göstərirdilər.
Azərbaycanın Abbas Səhhət, C.Məmmədquluzadə, Abdulla Şaiq, M.Ə.Sabir, Məhəmməd Hadi, Hüseyn Cavid kimi qeyrətli ziyalıları yaşayıb-yaratdıqları dövrün bütün eybəcərliklərinə, ədalətsiz qanun-qaydalarına qəti etiraz və xalq kütlələrinin istək və arzularını, onların mənafelərini müdafiə edirdilər.
Cəmiyyətdə hökm sürən bərabərsizlik, hüquqsuzluq, ədalətsizlik bu sənətkarların yaradıcılığında ciddi tənqid atəşinə tutulur, çarizmin iqtisadi və ictimai, siyasi quruluşuna xas olan səciyyəvi cəhət kimi həqiqi qiymətini alırdı. Ağalar və qullar dünyasının qəribəlikləri, insan ağlına sığmayan işləri M.Ə.Sabiri təəccübləndirir və heyrətə salırdı.Cərəyan edən hadisələr, insanların yoxsul qisminin düçar olduğu fəlakətlər böyük şairdə belə bir qənaət doğurmuşdu ki, “görünür, bu dövri-çərxi-kəcmədar “bu halət ilə hələ uzun illər davam edəcəkdir.
İnsanların, xüsusən kasıbların qisməti isə gecə-gündüz nalə və fəryad etməkdir. Elə bir mühit, elə bir şərait yaranıbdır ki, varlılar dünyanın əzab-əziyyətindən uzaq, eyş-işrətdə, qəmzis-kədərsiz yaşayır, yoxsullar isə dünyanı bütün fəlakətləri, dəhşətləri ilə birlikdə öz çiyinlərində saxlamalıdırlar. Həyata zinət verən, onu gözəlləşdirənlər isə hər şeydən məhrumdurlar, nazını çəkdikləri, bəslədikləri ağalardan təşəkkür əvəzinə təhqir və nifrət görürlər.
Bərabərsizliyin törətdiyi fəlakət və faciələrdən qurtarmaq üçün yollar aramaq əvəzinə, “allaha təvəkkül” deyib səbr etməyi üstün tutan dindarları, müsəlmanları Sabir qəflət yuxusundan oyanmağa, öz haqqını, hüququnu başa düşüb, onu tələb etməyə çağırırdı.
Səhərdən axaşama kimi işləməkdən qaməti əyilən, ailəsi ac və yalavac qalan, əməyinin bəhrəsi istismarçılar tərəfindən mənimsənilən, “güclülərin” zülmü qarşısında Allaha təvəkkül deyib aciz qul kimi dayanan, hər zülmə dözən insanların faciəli həyatından real lövhələr yaradan mütəgfəkkir şair səbr, təvəkkül kimi mövhumi sözlərin müsəlmana vurduğu zərərin konkret nəticələrini açıb göstərir və geniş xalq kütlələrini mücərrəd təlimlərin təsirindən uzaqlaşdırmağa çalışır, onları əməli işə - azadlıq, bərabərlik və demokratiya əldə etməyə səsləyirdi:
Olmadı məqsudunuzca dövri-çərxi-kəcmədar
Qalmalıdır böylə halət üzrə dövran payidar,
Qismətindir, etgilən həm ruz, həm şəb nalə, zar,
Ey rəiyyət, ey fəqirü fəhlə, dehqan, qəm yemə!
Sübh tezdən dur ayağə, şamadək çək zəhməti,
Güclülərdən də eşit hər növ fəhmü töhməti,
Sən zəlil ol, eybi yox, qoy güclü çəksin ləzzəti,
Qoy səni xar eyləsinlər xanü əyan, qəm yemə!
İşlə, qoy qəddin bükülsün, işlə, annın tərləsin,
İşlə, ac qal, ac bəhayimtək əyalın çərləsin,
Zülmdən fəryadü dadı qoy dilin əzbərləsin
Qarət etsin ruzunu molla və bəy, xan, qəm yemə!
Bərabərsizliyin ən parlaq, real mənzərəsini böyük sənətkarın “Bakı fəhlələrinə” adlı satirik əsərində görürük. Birinci rus inqilabının təsiri ilə qəflət yuxusundan ayılmağa başlayan və bir insan kimi, hüququnu cüzi də olsa başa düşərək onu tələb etməyə cəsarət göstərən fəhlənin hünəri varlıları təəccübləndirir, heyrətə salır: axı necə ola bilər ki, ağanı görəndə qorxusundan ikiqat əyilib baş vuran, ağanin üzünə dik baxmağa cəsarəti çatmayan, bir tikə çörək üçün ölümə getməyə hazır olan məzlum, “lal”,”kar”, “kor” fəhlələr indi öz ağaları qarşısında düz dayanmağa, onun gözünün içinə baxa-baxa narazılığını bildirməyə cəsarət edirlər? Onlara yasaq olunmuş əmrlərə dəxalət edir, hətta, öz ağasının hüzurunda azad nəfəs alaraq haqq-hüququnun tapdalanmasına qəti etirazını da bildirirlər?:
Olmaz bu ki, hər əmrə dəxalət edə fəhlə,
Dövlətli olan yerdə cəsarət edə həhlə,
Asudə nəfəs çəkməyə halət edə həhlə,
Yainki hüquq üstə ədavət edə fəhlə...
Bu çərxi-fələk tərsinə dövran edir indi,
Fəhlə də özün daxili-insan edir indi.
Fəhlə, mənə bir söylə, nədən
hörmətin olsun?
Axır nə səbəb söz deməyə qüdrətin
olsun?
Əl
çək, bala, dövlətlilərə xidmətin olsun!
Axı əllərinin zəhməti ilə
dünyanı min rəngə salan, əzəmətli saraylar
ucaldan, milyonların yaşamasını təmin edən fəhlənin
nə üçün hörməti, izzəti, qan soran cəlladların
yanında danışmağa cürəti, heysiyyətini,
namusunu müdafiə etməyə hüququ olmasın? Nə
üçün öz qazandığının onda birini
aldığına görə ağalara minnəti
olmalıdır?
Cavab:
çünki fəhlə kasıbdır, köməksizdir,
onun zəkası dövlətlinin zəkasından “azdır” və
ya “pakizə libası”, sərvəti, dövləti, mənsəbi
yoxdur. Cırıq bir qəba ilə özünü
ağalara tay tutmaqmı olar? Əsla yox!..
Aldanma, fəqirin
olamaz əqlü zəkası,
Çün
yoxdur onun sən kimi pakizə libası
Yox sərvəti,
yox dövləti, yox şalı, əbası,
Var
köhnə çuxası, dəxi bir təkcə qəbası...
Bu çərxi-fələk
tərsinə dövran edir indi,
Fəhlə də özün daxili-insan edir indi.
Bu, məsələnin xarici tərəfidir. İnsanlar arasındakı
kəskin fərq , bərabərsizlik cəmiyyətin
maddi həyatı, iqtisadi bazisi ilə bağlıdır. Elə yoxsulluq da buradan irəli gəlir. M.Ə.Sabir dövlətlilərlə fəhlələr
arasındakı bu münasibəti təsvir etməklə, cəmiyyətdə
hökm sürən ədalətsizliyə, bərabərsizliyə
qarşı öz etraz səsini ucaltmış, belə bir cəmiyyətin
daxilində baş verən ictimai, siyasi dəyişikliyə
diqqəti cəlb etmək istəmişdir.
Dəyişiklik bundan ibarətdir ki, artıq əzabkeş
xalqın müəyyən qismi ölkədə baş verən
hadisələrdən faydalanaraq, cəmiyyətdə öz
yerini, mövqeyini aydınlaşdırmaq istəyir,
düşdüyü vəziyyətin səbəbini öyrənməyə
cəhd edir. Bu isə ağaları qorxudur, lərzəyə
salır, cəmiyyətin inkişafını ləngitməyə,
tarixin təkərini geri döndərməyə sövq edir.
Onlar dərk edirlər ki, bu gün fəhlənin cəsarətlə
haqq-hüquq tələb etməsi – sabah
ağaların hər şeydən məhrum olması, gəda
ilə bərabər tutulması, nəhayət, məhv
olması deməkdir. Onlar varlılarla kasıblar
arasındakı fərqi təbii saydıqları
üçün nəzərə çarpan hər cür
yeniliyi lağa qoyur və:
Hər
bir gəda bir az oxuyub adəm olubdur,
zakonu bəyənməz.
Çoban-çoluq
oğlu bəy ilə bahəm olubdur
Hamunu bəyənməz.
Gahi
şaha bir tənə vurar, gah vəzirə,
Bax, bax, səni
tarı!-
deyə
rişxənd edirdilər. Bəşəriyyətin tarixi inkişafının
müəyyən mərhələsində , təbii olaraq, elə
ictimai-iqtisadi formasiya meydana gəlmişdi ki, orada cəmiyyət
üzvləri “insan” və “qeyri-insan”-deyə iki qrupa
bölünür, var, dövlət, mənsəb və s.
insanlığın əsas əlaməti kimi qəbul edilirdi.
Sərvətdən məhrum olanlar insan hesab
edilmir, təhqir və təqiblərə məruz qalır,
addımbaşı alçaıldılırdılar.
Bu adamlar heyvan kimi gecə-gündüz işləməli,
hər əziyyətə dözməli, dünyanın
bütün nemətlərindən imtina etməli, həmişə
künc-bucaqda daldalanmalı, dövlətlilərdən uzaq
durmalı, öz “iyrənc” görkəmləri ilə
onların zövqünü, iştahlarını pozmamalı
idilər.
Belə bir haqsızlığa, ədalətsizliyə
dözə bilməyən M.Ə.Sabir öz
dövrünü, onun ictimai-siyasi sistemini, qeyri-bəşəri
əxlaq normalarını tənqid atəşinə tutur, bərabərsizliyin
səbəblərini açıb göstərirdi. Bu baxımdan onun “Fəhlə,
özünü sən də bir insanmı sanırsan?” satirik
şeiri çox xarakterik və qiymətli bir sənət
nümunəsidir:
İnsan
olanın cahü cəlalı gərək olsun,
İnsan
olanın dövləıti, malı gərək
olsun,
Himmət
demirəm, evləri ali gərək olsun,
Alçaq, ufacıq daxmanı samanmı sanırsan?!
Axmaq kişi, insanlığı asanmı
sanıran?!
Fəqr
ilə qina əhlinə kim verd imüsavat?
Mənadə
də, surətdə də var bunda müvafat,
Öz fəzlini
pulsuz edəməz kimsəyə isbat,
Bu mümtənəi qabili-imkanmı sanırsan?
Axmaq kişi, insanlığı asanmı
sanırsan?!
Dövlətliyik,
əlbəttə şərafət də bizimdir,
Əmlak
bizimdirsə, əyalət də bizimdir,
Divan
bizim, ərbabi-hökumət də bizimdir
Ölkə
dərəbəylik deyə xan-xanmı sanırsn?1
Axmaq kişi, insanlığı asanmı
sanırsan?!
Mirzə
Ələkbər Sabir göstərir ki, indiki şəraitdə
hər iş tərsinədir: var, dövlət
, hakimiyyət varlıları o dərəcədə
azğınlaşdırıb ki, onlar təbii-tarixi inkişaf
qanunlarını saxtalaşdırır, özlərini həyatın
yaradıcısı, inkişafın hərəkətverici
qüvvəsi kimi təsəvvür edir, üstəlik, əli
qabarlı zəhmətkeşləri “ağaların minnətinə
qarşı azğınlıq etməkdə” töhmətləndirirlər:
Asudə
dolanmaqda ikən dövlətimizdən,
Azğınlıq
edirsiz də hələ nemətimizdən,
Boylə çıxacaqsızmı bizim minnətimizdən?!
Ehsanımızın şükrünü
küfranmı sanırsan?!
Axmaq kişi, insanlığı asanmı
sanırsan?!
Çox
qəribədir! Görəsən, kim kimin
hesabına asudə nəfəs alır, firəvan dolanır? Maddi nemətlərin yaradıcısı kimdir?
Harınlaşıb azğınlıq edən
kimdir?
Sabirin böyüklüyü, sənətkarlığı
da elə bundadır ki, o, oxucunu təəccübə, heyrətə
salır, həyat həqiqətlərini axtarıb tapmağa,
doğrunu yalandan, sədaqəti hiylədən seçmək
üçün hadisələri ağıl və
şüurla təhlil etməyə yönəldir.
Doğrudur, həm “mahiyyətdə”, həm də “zahirdə”
fəqr ilə qina arasında böyük fərq olduğu
halda, onları bərabərləşdirən, eyniləşdirən
kimdir? Divanı və ərbabi-hökuməti saymayan, onlara
meydan oxuyan kimdir? Bir abbası günmuzdubnu
milyonlara qarşı qoyan kasıbmı, lüt-üryan,
qarnı ac fəhləmi?! Bəli, məhz fəhlə!
O fəhlə ki, alnının təri, əllərinin
qabarı ilə bir sürü nankorları
varlandırmış, mənsəb sahibi etmiş, hakimiyyət
kürsüsündə oturtmuşdur. Həmin
azğınları “ərbabi-hökumət” və “ərbabi-qina
“ edən də bu gün ac-yalavac qalan, təhqir
olunan fəhlədir, kəndlidir.
Getdikcə artmaqda və güclənməkdə olan
inqilabi-azadlıq hərəkatı şairdə yeni bir inam
yaratmağa başlayır ki, deyəsən, mövcud
quruluş uzun müddət belə davam edə bilməyəcəkdir. İstibdad və
əsarət buzu çatlayaraq parçalanacaq, mütləqiyyət
üsuli-idarəsinin dayaqları davam gətirməyib sularda qərq
olacaqdır. Çünki zaman dəyişmişdir.
Vəziyyət haldan-hala düşür. Külək başqa səmtdən əsir. İstismarçıları təəccübləndirən
də bu idi ki, dünənki “ayağı
çarıqlılar da bu gün müsavat tələb edirlər.”
Bir az bundan əvvəl onlar nücəbaları
görəndə ayağa durar, bəyə yalvararaq ikiqat əyilər
və baş endirərdilər, indi isə öz
ağalarına qarşı çıxış edirlər. Bütün bunlar əyan-əşrəfə pis təsir
edir, onları hövsələdən çıxarır,
ürəklərini daraldırdı.
Böyük
sənətkar məharətlə öz dövrünün
siyasi mənzərəsini qələmə almış, bərabərlik
işığının sezildiyi kiçik deşiyi belə
dərhal qapamağa hazır olan qara qüvvələrin
iç üzünü açıb göstərməklə
bərabər, xalqın azadlıq və bərabərlik
arzusuna da münasibət bildirmişdir. Bunu biz Sabirin “Təraneyi-əsilanə” , “Məzlumluq edib, başlama fəryadə, əkinçi”,
“Rədd ol qapıdan, ağlama zar-zar, dilənçi” və
sasir bu kimi satirik əsərlərində aydın
görürük:
Belə
idi adət əvvəl, bəyə yalvarardı kasıb,
Nücabələri
görəndə ayağa durardı kasıb,
İkiqat
olub, ədəblə bəyə baş vurardı kasıb,
Var idi vəfalı kasıb, var idi həyalı fəhlə.
Dəyişib
zəmanə indi, dolaşıb bütün ümurat,
Ayağı
çarıqlılar da gəlib istəyir müsavat?!..
Belə əsrdə məişət bizə xoş
keçərmi, heyha?!
Ayılıb
yatan cəmaət, göz açıb qapalı fəhlə!
Cəmiyyətdə
hökm sürən bərabərsizliyin nəticəsi idi ki,
mülkədarlar kəndliləri təhqir edir və
alçaldırdılar:
Cütcü
babasan, buğdanı ver, darı yeyərsən,
Su olmasa,
qışda əridib qarı yeyərsən
Daşdan
yumuşaq zəhr nədir, marı yeyərsən,
Öyrəşməmisən
ət-yağa dünyada, əkinçi!
Heyvan kimi
ömr eyləmisən sadə, əkinçi!
M.Ə.Sabir milləti tərəqqidən saxlayan, cəhalətdən,
ehtiyacdan, zülmdən xilas olmağa qoymayan siyasi rejimi, hakim təbəqələri
sonsuz nifrət və qəzəblə
qamçılamış və rüsvay etmişdir. O, xalqın həyatındakı
elə qüsurlara toxunmuşdur ki, onlarla mübarizə etmədən,
onları aradan qaldırmadan irəli getmək mümkün
deyildi. Ümumiyyətlə, Azərbaycan
demokratik fikrinin nümayəndələri deyəndə,
gözümüzün qarşısında Azərbaycan
tarixinin qaynar, maraqlı bir dövründə xalq həyatının
tam, bütöv mənzərəsini canlandıran sənətkarlar
yada düşür. Orada bütün
ictimai təbəqələrin həyatını,
yaşayış tərzini, düşüncəsini,
canlı nümayəndələrini, onların zamanla,
mühitlə əlaqəsini görürük.
Müstəqil Ağayev
AMEA Fəlsəfə İnstitutu Azərbaycan
fəlsəfə tarixi şöbəsinin aparıcı elmi
işçisi,
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru, Qabaqcıl
Maarif Xadimi
Türküstan.- 2017.- 24 iyun-3
iyul.- S.14.