“Vaqif İbrahimoğlu bizə dedi ki, əgər bunu etməsəniz,
ruhum sizi bağışlamaz
II hissə
Elə həmin Qəqənidi… Aradan 47 il keçməsinə baxmayaraq, Fərhad müəllimin o zamanın Qəqənisindəki saflığı, səmimiyyəti hələ də qoruyub saxlayıb. Onunla söhbətləşəndə bunu daha yaxşı hiss edirsən. İllər ötüb, mühitlər dəyişib, fərqli insanlar, fərqli məkanlar, enişlər-yoxuşlar Fərhad İsrafilovdan hələ də səmimiyyəti oğurlaya bilməyib. Böyük Moskva kino məktəbini keçmiş, Vaqif İbrahimoğlu kimi ustadın əlindən su içmiş, hazırda Müəllimdən aldıqlarını Mədəniyyət və İncəsənət Universitetindəki tələbələrinə qaytarmaqda olan Əməkdar artist, dosent Fərhad İsrafilov Moderator.az-a müsahibəsində elə danışır ki, sanki yenə də haradansa, qeybdən Şahmar Ələkbərovun əli çıxacaq, 14 yaşında olduğu kimi saçlarını tumarlayacaq və həmin məşhur ifadəni deyəcək: Qəqənisən ki, Qəqəni….”
Yağmurlu, çiskinli payız havası… Mahiyyət etibarilə dünyanın özünə sığmayan, lakin varlığını qorumaq üçün Kukla Teatrının bir neçə dar otağına sığınan Yuğ elə yağışdan qorunmaq üçün haradasa daldalanan uşağa bənzəyir… Və… Biz o otaqların birində Yuğ Teatrının ən qocaman aktyorlarından olan, əməkdar artisti, dosent Fərhad İsrafilovla üz-üzə söhbət edirik. Yox, bizdən fərqli olaraq, o, əvvəlcə Qəqənidən başlamır. Deyir ki, hələ “Yeddi oğul istərəm”dən bir il əvvəl (1969-cu ildə) məşhur “Şərikli çörək” filminə də çəkilib. Epizodik rolları oynayan uşaqlardan biri özü olub. Amma həmin filmin baş qəhrəmanı- yəni, Vaqifi də ola bilərmiş. Lakin nə olub, nə olmayıbsa, son seçim o yox, Kamran Rəcəbli olub. Amma həmin epizodik rol da Fərhad müəllimə kinonu sevdirib. İlk dəfə olaraq, canlı kamera, nəhəng aktyorlar, çəkiliş meydançası, hətta ezamiyyət də görüb. 13 yaşında çəkilişüçün Nalçikə də gedib… Sonrakı mərhələ isə Qəqəni olub.
Fərhad müəllim, 5 il Moskvada Ümumruriya Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunda təhsil alıb. Kinonun incəliyini bilən ən
peşəkar kadrlardan biri sayılır. Elə oynadığı
rollardan da bunu hiss etmək olar. Biz də xatirələrdən
ayrılıb, məhz bu barədə söhbətləşmək
istəyirik. Moskva mühiti Fərhad müəllimə
çox şeylər qazandırdı. Bəs,
oradan qayıtdıqdan sonra nisbətən fərqli mühitə,
oranın ovqatına uyğunlaşmaq müəllim
üçün nə dərəcədə çətin
olun? Özünü dinləyək:
-Oradakı yaradıcı mühitlə,
adamlarla buradakılar arasında xeyli fərqlər var idi. Məşhur rejissor Matveyev və başqa
tanınmış rejissorlar məni filmlərinə dəvət
edəndə, orada bir çox kino əfsanələri ilə
tərəf müqabili oldum. Bütün
dünyanın tanıdığı Sergey Bondarçukun
yaradıcı emalatxanası bizim auditoyira ilə üzbəüz
idi. Onunla bir neçə dəfə
görüşüb söhbətləşmişəm.
Bir dəfə institutda hansısa filmin sınaq
nümayişi idi. İzləmək istədim,
amma zalda yer olmadı. Həmin vaxt ön
sırada, filmi qiymətləndirəcək insanların
arasında oturan Bondarçuk məni səslədi və
öz yanına dəvət etdi. Oturduğum
sırada Bondarçukla bərabər, Tixonov, Rastopxin kimi dahi
sənətkarlar var idi. O sıradakıların fotosunu
çəkib afişaya vurmuşdular. Mənə
o fotonu sonradan Ötkəm İsgəndərov göstərdi.
Dedi, sən də oradasan. İndi təsəvvür
edin, yanımda oturanların hamısını bütün
dünya tanıyır, kino nəhəngləridirlər, mən
də bir cavan oğlan, onlarla bərabər eyni sıradayam.
Fotoya baxanlar düşünər ki, biz bu
adamı tanımırıq, amma indi o gör kimdir ki, belə
sənətlarların yanında oturub. (gülür)
-Bu
yaşınızda, sənətdə xeyli işlər görəndən
sonrakı mərhələdə də çox təvazökar
insansınız. O zaman isə gənc idiniz. Belə
nəhəng sənətarlarla çalışan zaman daxilən
sıxılırdınız?
-Bondarçuk bir dəfə mənimlə
20 dəqiqəyə qədər söhbət etdi. Həddindən artıq həyəcanlı idim,
bilmirdim ki, özümü necə idarə edim.
Çalışırdım ki, özümü
sındırmayıb,
birtəhər ələ alım. Amma
xeyri olmurdu. O, ümumi məsələlərdən danışırdı.
Soruşurdu ki, sizdə kino sənayesi necədir, sizin
uşaqlar hazırda nə işlə məşğuıdu və
s. Amma qarşımdakının kimliyi mənə bu
böyüklüyündə gərginlik yaratmışdı.
O gedəndən sonra dərindən nəfəs aldım,
rahatladım.
Daha kimləri desəniz, mən
orada görmüşəm. Adlarını çəksəm,
gərək, səhərə qədər burada oturaq. Hamısı da nəinki sovet, ümumilikdə
dünya kinosunun nəhəngləri idilər. Bizə o cür sənətkarlar dərs deyirdilər.
Həmçinin, onlarla biz
filmlərə çəkilirdik. Məşhur rejissorlar
bizi filmə dəvət edirdilər. Matveyev,
Kliçkov, Lazerev, Aleksandr Mixaylov, Yuli Nazarov... Biz
bunlarla işləmişik. Cavan bir azərbaycanlı
idim. Özü də ”Mosfilm”də
heç vaxt imkan verməyiblər ki, bir azərbaycanlı filmə
çəkilsin. Əsasən, gürcü və
ermənilərə yer verirdilər. Həm
də onların şəbəkələri də geniş
idi. Bizlərə isə imkan vermirdilər.
Təkcə mən gəlib
düşmüşdüm, hətta mənə də imkan
vermirdilər. Axırda Matveyev dedi ki, müharibəni təkcə
ruslar udublar? Bütün SSRi-də yaşayan
xalqlar müharubəni qazanıblar. Hər
kəsin də haqqı var ki, Moskvanın çəkdiyi filmdə
yer alsın.
-“Mosfilm”də filmlərə çəkilən zaman erməni
və gürcülərin təxribatları ilə üzləşmişiz?
-Xeyr, elə bir şey olmayıb. Bəlkə də ona görə ki, mən ancaq
öz işimlə məşğul olmuşam. Çalışmışam ki, Moskvada çəkildiyim
hər filmdə özümü bir peşəkar aktyor kimi
sübut edim. Müəllimlərim də məni
bu xüsusiyyətə görə çox istəyirdilər.
Nikolay Kliçkov məclisdə hamı ilə oturub
çörək yeyən adam deyildi. Amma məni otağına nahara dəvət edirdi.
Bir də görürsən, deyirdi ki, gedək
çay içək. Həm sənət barəsində
danışar, həm də aid olunduğum ölkə,
xalqı təmsil edərdim. Ola bilsin, rus mühitində bəziləri Azərbaycan
haqqında yanlış düşüncədə olub. Mən məhz buna görə
çalışırdım ki, bizim xalqın yaradıcı,
elmi tərəflərini də görsünlər. Həmişə onlara deyərdim ki, bizdə poeziya
olanda sizdə şeir, ədəbiyyat olmayıb. İzəddin Həsənoğlu, Qətran Təbrizi,
Nizami olanda siz şeirdən uzaq idiniz. Bizim
əlifbamız olanda sizin kiril əlifbanız yox idi. Bunların bəzilərini zarafatyana desəm də,
Azərbaycanla bağlı həqiqətləri
çatdırırdım. Müllimlərim
də məni qoruyurdular. Matveyev olmaqla bir
neçə müəllim, məni kənar təsirlərdən
uzaqlaşdırırdılar.
-Hazırda
özünüz müəllimsiz. Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetində
çalışırsınız. Hazırki
tələbələrinizdən nə dərəcədə
razısız?
-İndi yeni qrupum var. Birinci kursdular,
hələ dərs ili yeni başlayıb. Bu səbəbdən onlar barədə indidən qərar
vermək olmaz. Amma aktyorluq çox çətin
sənətdir. Burada mən də bir
müəllim kimi hansısa səhvi etməməliyəm.
Çox gözəl və istedadlı
uşaqlardılar. Amma mən yenə də
tədrisdə boşluq buraxmamalıyam. Qoy
bilsinlər ki, bu həqiqətən də ağır, mürəkkəb
bir sənətdi. Həmişə tələbələrimə
ilk gündən deyirəm: univermağa gedin, papaq alın və
qarşınıza qoyub fikirləşin. Çünki
aktyorluq nə qədər şərəfli və şöhrətlidirsə,
bir o qədər də ağır sənətdi. Allah sənə
güc, inam,
istedad veribsə, sən zəhmət və bacarığınla uğura nail
ola biləcəksən. Çünki
bütün sənətkarlar bugünün birinci kursdakı tələbəsi
kimi sənətə başlayıb. Hamı
tələbə olub, heç nə bacarmayıb, amma gəlib
müəllimin qarşısında ifasını göstərib.
Bilmədiklərini öyrənib, səhvlərini
də aradan qaldırıb. Kim bunu bacarıbsa, aktyor olub,
kim bacarmayıbsa, hamam müdiri...
-Tələbələrinizə
ən çox hansı tövsiyyələrdə bulunursunuz?
Müəlliminiz Vaqif İbrahimoğludan öyrəndiyiniz nə
dərəcədə kara gəlir?
-İndi mən bir aydan
çoxdur ki, təzə tələbələrimlə
tanışam.
İlk işim onlarda inam oyatmaqdır. Onlar bilməlidirlər ki, niyə bu sahəni
seçiblər, niyə məhz bu auditoriyadadırlar. Nə
istəyirsənsə, bu sənətdə var- şöhrət,
hörmət, istedad hər şey...
Aktyor şöhrət məqamına
çatandan sonra onu daxilən sıxan proseslər
başlayır: Metroda qısıla-qısıla oturursan. Çünki hamı sənə baxır. Nə etdiyinə diqqət kəsirlər. Özlüyündə deyirsən ki, bütün
diqqət məndədir, heç nə edə bilmərəm.
Məcbur olub eynək taxıb şəhərə
çıxırsan. Bu mərhələyə
çatana kimi bilirsən nə qədər yol gedilməlidir?
Amma bu məqama çatandan sonra da aktyor gərək
özü kimi qalsın. Bax, mənim əsas
tövsiyyəm budur.
Mən Moskvada oxuyanda
qrupumuzda 14 tələbə var idi. Rəhbərimiz
Matveyev kursu bitirən zaman hamıya xatirə olaraq şəkil
payladı və hər bir tələbə üçün
ayrı-ayrılıqda həmin şəkillərin
arxasına ürək sözlərini yazdı. Mənim üçün də bunu – “Necə
varsansa, elə ol”. İndi bunları mənim
deməyim yaxşı deyil. İmkanın
varsa, heç bunları yazıya da əlavə etməzsən.
Redaktə edərsən. O mənim qara
qaş qara-gözümə aşiq deyildi ki, iki filminə dəvət
edib çəkdi. O məhz bu xüsusiyyətə görə,
olduğun kimi göründüyüm üçün mənimlə
işləməkdə maraqlı idi.
Bir dəfə də
Bakıya gəldi. Hamının yanında dedi ki, mən İsrafilovu yenə
də filmə çəkmək istəyirəm. Amma prodüsser qoymur. Deyir,
başqa yerdən aktyor gətirmək bizə baha başa gəlir,
xərcləri çoxdu.
-Bəzi müəllimlərin
tədris metodları çox sərtdi. Birinci
kursda oxuyan gələcək aktyordan çox şeylər tələb
edirlər. Bu, nə dərəcədə
doğrudur?
-Bir məsələyə xüsusi
diqqət ayırmaq lazımdır: birinci kurs tələbəsi,
yenicə parta arxasından ayrılan gəncdir. Ondan
böyük sənət tələb etmək olmaz. Bu tələbəyə misqal-misqal nəyisə
öyrətmək lazımdır. Həm də
ona inam verə-verə anlatmaq gərəkdir. Məsələn, mən təxəyyüllə
bağlı bir mövzu verirəm. Parta
arxasından ayrılan dünənki şagird bəlkə də
təxəyyülün özünün nə olduğunu
bilmir. Amma onu hədəfə
addım-addım aparmaq lazımdır. Məsələn,
mən təxəyyülün necə inkişaf edirilməsi
ilə bağlı onlara məşğələ mövzusu
verirəmsə, həmən böyük nəticə gözləməməliyəm.
Məsələn, biri həmin mövzudan iki
cümlə oxuyan kimi saxladıram, keçirəm o birisinə,
o da iki cümlə deyir. Beləcə həmin mövzu tələbələr
arasında şaxələnir.
Evdən danışırıqsa, həmn təxəyyülün
hesabına gedib meşəyə ayıların yanına
çıxırıq. Bəzi tələbələr
var ki, özünə inamsızlıqdan əziyyət çəkirlər.
Məsələn, dərsə cavab vermək zamanı
gələndə orta məktəb şagirdi kimi
qısılıb bir yerdə qalırlar. Çünki
onda özünəinam hissi zəifdir. Allah rəhmət
eləsin, bizim müəllim Vaqif İbrahimoğlu dərs,
hansısa aktyor ifasını tələb
edəndə, “bilmirəm” demək olmazdı. Desəydin,
artıq vəssəlam! Mən hər dəfə
Vaqif müəllimin verdiyi tapşırıqları yerinə
yetirirdim. Səhvə yol verirdim, amma yenə
də buna cəhd edirdim. Bir dəfə
“Audensiya” tamaşasının məşqi zamanı müəllim
məni 19 dəfə pilləkənə
düşürüb-çıxartdı. Axırıncı dəfə düşəndə
bərkdən güldü. Dedim, yenə səhv etmişəm?
Dedi, yox, sən artıq ikincidən düz edirdin. Deməli, Vaqif müəllim öz
tapşırığının necə düzgün yerinə
yetirilməsindən zövq aldığı üçün
bunu edirmiş. Amma hər zaman belə
olmayıb axı. Mən Vaqif müəllimin
yanında səhv edə-edə öyrənmişəm.
Elə indi də öyrənirəm. Tələbələrimə
deyirəm ki, mən heç nə bilmirəm. Nə səbəbə, niyə bilmirəm, bu, məlum
deyil. Amma yenə də heç nə
bilmirəm. Mən indi də sizdən
öyrənirəm. Bununla yanaşı,
çalışıram ki, sizə də nəyisə öyrədim.
Mənim işim sizi öyrətmək yox, istiqamətləndirməkdir.
Amma öz bildiyimi yox, Müəllimin- Vaqif
müəllimin öyrətdiklərini. Müəllim
həmişə bizə deyərdi ki, sizə öyrətdiklərimi
siz öyrətməsəniz ruhum sizi bağışlamaz.
-Artıq
üçüncü mövsümdür ki, teatrda “Sonuncu”
tamaşasında əsas rolu canlandırırsınız. Sənətdə
özünü tapa bilməyən Qələndərli
obrazını yaradanda gözlərinizdən hədsiz məyusluq
hiss olunur. Sanki həqiqətən də hansısa doğma bir akyorun həyatını
yaradırsınız. O aktyor, yaxud, aktyorlar kimdir?
-“Sonuncu” tamaşası
artıq üçüncü ildir ki, Yuğda səhnələşdirilir. Ramiz Həsənoğlu
ilə televiziya və kinoda çox işləmişik. Teatrda ilk birgə işimizdir. Tamaşa
mənə çox doğmadır. Əlisöhbət
Qələndərli sənətdə özünü tapmayan,
müəyyən səhvlərdən sonra ömrünü, gələcəyini,
sənət uğurlarını itirmiş bir adamdı. O Kəbirlinski deyil. Kəbirlinksi
ümumiyyətlə, uğursuz, istedadsız bir aktyordu. Amma Qələndərlinin acı aqibəti məhz
onun öz səhvlərinin nəticəsidir.
İndi də
xatırlayıram, o zaman gənc idim. Mərhum aktyor Mustafa
Süleymanovu teatrdan uzaqlaşdırdılar. Bu, mənə çox pis təsir etdi. “Vaqif”i əzbərdən bilirdi. Son
olaraq elə bu tamaşada baş rolda çıxış
etdi və bununla da teatrdan uzaqlaşdırıldı. Tək
o yox, Hökümə Qurbanova, Əli Zeynalov, Ətayə
Əliyava, Muxtar Avşarov kimi sənətkarlar,
ömrünün sənətə, teatra fəda edənlər
işdən çıxarıldılar. Niyə?
Nə səbəbə? Axı
onlar bütün ömürlərini məhz bu işə həsr
ediblər. Hər şeydən
uzaqlaşıblar, həyatda başqa nəyəsə diqqət
ayırmayıblar.Yalnız bu sənətin arxasınca gediblər.
Özü də hansı çətinliklərin
hesabına... İndi qocalıblar deyə, sənin
onları teatrdan qovmağın nə dərəcədə
doğrudur. Onlar bir maket kimi, sənət fədaisinin
modeli kimi orada qalmalı idilər. Aktyorun yalnız meyiti
teatrdan çıxmalıdır!
Mən hazırda Yuğun
aktyoruyam. Yuğ nəinki teatr olmazdan əvvəl, hələ
adicə studiyası olmayanda onu quranlardan biri mən olmuşam.
1989-cu ildə bizim studiya quruldu. Orada adi məişət işlərindən
tutmuş, bütün lazımi işləri
görmüşük. Məmməd Səfa
ilə gecə saat 12-nin yarısına qədər qalıb
studiyada başa çatmamış işləri görərdik.
Axırda da “dejurni” mağazasına gedib adama bir
çörək alardıq. Bax, bu cür
şərtlərlə biz teatr qurmuşuq. İndi sən təsəvvür elə ki, başqa
aktyorlar başqa teatrlarda bu işləri görüblər və
onları qocalanda teatrdan çıxarırlar. Niyə? Aktyor limon deyil ki,
suyun sıxıb çıxarandan sonra bir kənara atasan...
O ki qaldı, Qələndərliyə,
bir qarmonçalan və ifaçı var- Vaqif Əsədov. O
mənə deyir ki, sənin o roluna baxanda 3-4 dəfə
ağlamışam. Elə bil, mənim həyatımı
oynamısan. Qələndərlinin
aktyorluğundan başqa heç nəyi yoxdu. O təkə-tənha
adamdı. Teatrdan çıxıb evə,
boş divarlar arasına getmək onun üçün
çox ağırdı. Nə qədər
olar ki, əsn hər gün 150 qram kolbasa ilə bir parça
çörək yeyib tək divarlar arasında qalasan?! Bu, insanın faciəsidir.
-Sonda belə bir
sual verək: Bayaq da aktyorun teatrla
bağlılığından danışarkən YUĞ-u
xüsusi vurğuladınız. Bütün
teatr fəaliyyətiniz bura ilə bağlıdır. Yuğ sizin üçün nə deməkdi?
-YUĞ artıq mənim ailəmdi. Mən burada hər kəsi sevirəm. Başqa yerə getsəm, orada heç zaman qala bilmərəm. Özü də indi yox, elə Vaqif müəllimin vaxtında da bu fikirdə olmuşam. Bəzən, Vaqif müəllim kiməsə hirslənəndəonu sakitləşdirmişəm. İstəməmişəm ki, mənim ailəmdə belə narazılıq olsun. Mən bu teatrda varam və bu teatrla varam!
Elmin Nuri
Türküstan.-
2017.- 14-20 noyabr.- S.14.