“Türk dünyasının Şekspiri” və onun mürşidi
İnsanların, millətlərin, hər dövlətin, hər kəndin hətta futbol komandasının və s.-in xarakteri olduğu kimi sən demə qovluqlar da müəyyən mənada xarakter ifadə edə bilirmiş.
Allah qismət etdi, Dövlət Təhlükəsizliyi Xidmətinin arxivində araşdırma apardım və incələmək istədiyim qovluqların demək olar ki, hamısını əldə etdim. Bu qovluqlardan biri də dahi mütəfəkkir şair, dramaturq Hüseyn Cavidin cinayət işi idi. Elə ilk baxışdan digərlərindən kəskin fərqlənən qovluğu əlimə götürəndə keçirdiyim hissləri ifadə etmək çox çətindir. Onu da deyim ki, Hüseyn Cavidin gördüyümüz fotolarının hamısının orijinalı zərfin içində həmin qovluqdadır. Onları Turan xanım özəl olaraq o qruma hədiyyə edib.
Saralmış köhnə vərəqlər adamı necə həyacanlandırarmış…
Təsəvvür edin, 80 il öncə bu qovluğu Cavid əfəndi də götürüb, baxıb, imzalayıb. Hansı hisslərlə imzaladığı elə atdığı imzalardan hiss olunur.
Məsələ burasındadır ki, dindirməni qələmə alan kim olubsa, onun xətti də digər dindirmələri qələmə alanların xəttindən fərqlənir. Ağır-siyasi rus terminləri bir qədər çətinlik yaratsa da, səliqə ilə yazılmış cinayət işini sona qədər oxudum. Oxuduqca böyük ədibin həyat və yaradıcılığını indiyə qədər tədqiq edənlərə sayğım daha da artdı. Çox dəqiq, obyektiv və həssas işləyiblər. Odur ki, deməyə elə də yeni bir söz yoxdur. Amma baxış bucağımızdan diqqətimizi çəkən nüanslar varki onlardan bəhs edəcəyik.
İfadələrində Hüseyn Cavidin adını çəkənlər bəlli olduqca adam narahat olmaya bilmir. Amma ifadələrin də hansı formada, necə işgəncələrlə alındığı hamıya bəllidir. Bir nəfər tutulub yalandan yüz nəfərin üzünə qoyulub. Və sonradan bu yüz nəfəri də amansız işgəncə yolu ilə (saatlarla ayaq üstə saxlayaraq, rezin dəyənəklə ölümcül döyərək) yalandan bir-birinin üzünə qoyublar.
Əlehinə olan ifadələrdən birində H.Cavid barədə deyilir:
“… Cavid ona görə təhlükəli düşməndir ki, Müsavat höküməti dövründə partiyada olmayıb, amma Sovet höküməti qurulandan sonra onlara qarşı nəsə bir şey yazmaqdan imtina edib…
… Müsavatçılar onu “Türk dünyasının şekspiri” adlandırırdı”.
Başqa bir ifadə verən isə deyirdi:
“Hüseyn
Cavidin Müsavat şipyonkası Mədinə
xanım Qiyasbəyli ilə əlaqəsi var idi”.
Qeyd edim ki, “Gənclik”
jurnalının 8.88 tarixli
sayında Cavid əfəndinin dindirilməsi
qısa da olsa var.
Ad çəkmək
lazım gələndə
əsasən dünyadan
köçmüş insanların
adını çəkən
Cavid əfəndi bir adamın da adını çəkir. Müəllimi Rza Tofiqin…
Kimdir Rza Tofiq?
Türk şairi, filosof və dövlət xadimi Rza Tofiq
1869-cu ildə Mustafa Paşa
qəsəbəsində Arnaud ailəsində (anası Çərkəz qızı)
anadan olub. 1907-ci ildə o dövrdə gizli cəmiyyət olan “İttihad və Tərəqqi”yə
üzv olaraq siyasətə daxil olur. Seçkiyə qatılıb Ədirnədən
Osmanlı Parlamentinə
üzv olur.
1910-cu ildə
“İttihad və Tərəqqi”dən istefa
verib bu təşkilata qarşı
müxalif mövqedə
dayanır. Bu arada
köhnə məsləkdaşları
tərəfindən bir
aylıq həbs edilir. Bir il sonra
seçki təbliğatı
apararkən yenə bir qrup ittihadçı
tərəfindən çox
pis halda döyülərək ikinci
seçkidə parlamentə
düşə bilmir.
Və bir müddət siyasətdən uzaqlaşır.
1918-ci ildə yenidən siyasətə qayıdır. Mason olduğunu
iddia edənlər də var. Masonluğa xəyanət etdiyi üçün lojadan qovulduğunu da söyləyirlər. Ona dinsiz
deyənlərə “Filosof
Rzayım dinsiz anlama” deyə şeirlər yazıb.
Əksinə Rza Tofiq müəyyən dərəcədə
təsəvvüf təriqətlərinə
bağlı olub.
Əhməd Həmdi Tanpinarın
yazdığına görə
bəktaşiydi.
1922-ci ildə
əlehinə formalaşmış
fikirlərdən çəkinərək
ölkəni tərk edib Misirə gedir. Türkiyədən ayrılmağından
il yarım
sonra Türkiyə Böyük Millət Məclisinin qəbul etdiyi qərara əsasən doğrudan da adı sürgün
ediləcək insanların
siyahısında yer alır. Sürgün illərində Həccdə
olub, bir çox ölkədə,
həmçinin Amerikada
yaşayıb. Bu illərdə divan tərcüməsi
ilə məşğul
olub və Amerikada Türk Ədəbiyyatı haqqında
fərqli konfranslar verib.
1939-cu ildəki
əfv qanunundan faydalanaraq 1943-cü ildə
öz sözləri ilə desək “hesablaşmaq üçün
deyil, halallaşmaq üçün” vətənə
dönür. 1949-cü ildə İstanbulda sətəlcəmdən dünyasını
dəyişir. Məzarı Zincirliquyuda əsri qəbirstanlığındadır.
Xalq rasında daha çox heca vəznində sadə yazan şair və filosof kimi tanınır. Yazdığı
şeirlərin mövzusuna
görə təsəvvüf
mənsubları ona “Mövlanə Rza”, “Dərviş Rza”, “Rza baba” deyə
müraciət edir və mürşid adlandırırmışlar. Rza
Tofiqin həyat və yaradıcılığında
diqqəti ən çox çəkən
məqam “İttihad və Tərəqqi” üzvü olduğu zaman Sultan Əbdülhəmidi
tənqid etməsi, sonra isə ondan üzr diləyən şeirlər
yazmasıdır:
Tarihler ismini andığı zaman
Sana hak verecek ey koca
Sultan!
Bizdik utanmadan
iftira atan
Asrın en siyâsi
padişahına
Padişah hem zalim
hem deli dedik,
Îhtilale kıyam
etmeli dedik,
Şeytan ne dediyse
biz belî dedik,
Çalıştık fitnenin intibahına!…
Divane sen değil, meğer bizmişiz
Bir çürük
ipliğe hülya dizmişiz,
Sade deli değil,
edepsizmişiz,
Tükürdük atalar kıblegahına!
Lakin sen sultanım gavs-ı ekbersin!
Ahiretten bile himmet eylersin.
Çok çekti
şu millet murada ersin
Şefaat kıl şâhım medet hâhına.
Sultan Əbdül
Həmidə qarşı
etdiklərinə görə
sonradan peşimançılıq
ifadə edən
mövqe təkcə
Rza Tofiqə yox, həm də
tələbəsi Hüseyn
Cavidə aid idi. Gənclik illərində
sultana qarşı çılğınlıqla
çıxış edən
Cavid də sonralar
onu tənqid etməkdə səhv etdiyini etiraf edir.
Cavidşünas Azər Turanın sözləri ilə desək, həbsi zamanı Hüseyn Cavidin müstəntiqə
dedikləri sadəcə
istintaq ifadəsi təsiri bağışlamır. Bu onun gələcək araşdırıcıları üçün
kifayət qədər
düşündürücü xəbərlərdir. İfadələrində
Cavid əfəndi Rza Tofiqin tələbəsi
olduğunu, həmçinin
Məhmət Akif Ərsoyun
mühazirələrini dinlədiyini
deyir. Tədqiqatçıların araşdırmalarına görə Rza Tofiq Cavid əfəndinin
təkcə müəllimi
yox, həm də mürşidi idi.
Yazının sonunda istəyimiz Rumi-Şəms,
Yunus-Tapdıq, Nəsimi-Nəimi
misalı Cavid-Tofiq üzərindən
mürid-mürşid qavramı
barədə bir neçə cümlə yazmaqdır.
Günümüzün din tədbiqatında
“mürşid” anlayışı
qəbul edilməsə
də, tarix boyu hər övliyanın
yanında haqq mürşidin var olduğunu görürük.
Hər bir övliya mürşidini özündən önə
çəkərək, “Fəzlullaha
düşdü könlümüz”(Nəsimi), “Mürşid dinin qapısıdır”(Mövlanə)
və s. demişdir. Hətta peyğəmbərlərin də
mürşidi olub.
Amma onların mürşidləri
insan deyil mələkdir, Cəbrayıldır.
Və bütün peyğəmbərlər
Allahın dinini vasitəçi Cəbrayıldan
öyrənib. Sevgili
peyğəmbərimiz də
hədislərdən birində
buyurur: “Kim dövrün
xəlifəsinə beyyət
etməzsə o cahiliyyət
hökmü ilə ölmüş kimidir”.
Mürşid qavramına təkcə övliya sözləri və hədislərlə
deyil, Quran ayələri
ilə aydınlıq
gətirmək istəyirəm. Müqəddəs kitabımızda bu mövzuya çox yerdə toxunulur. Amma Kəhf surəsindən üç ayəni qeyd etməyi yetər hesab edirəm.
Kəhf 66: “Musa ona
dedi: Rüşdə çatmaq üzrə, sənə öyrədilən
(elm)dən mənə də öyrətməyin üçün,
sənə tabe ola bilərəmmi?”
Demək olar hər kəsə
bəllidir ki, ayədəki bu dialoq hz.Musa ilə hz.Xızır arasındadır. Düzdü yuxarıda qeyd
etmişdik ki, peyğəmbərlərin mürşidi
Cəbrayıldır. Təfsirçilərin izahı gərəyincə
bu ayədə məna (bir elmi öyrənmək üçün də olsa) tabiyyətin, beyyətin önəmini göstərməkdir.
Kəhf 17: “ …
Allah kimi özünə
qovuşdurarsa, artıq
o hidayət olmuşdur.
Və kimi dəlalətdə buraxarsa (kim Allaha qovuşmağı diləməzsə) artıq
onun üçün vəli mürşid tapılmaz”.
Zənnimcə izaha ehtiyacı olmayan sadə ayələrdəndir. Açıq aydın göründüyü
kimi dəlalətdə
olmağın göstəricisi
mürşidin olmamağıdır.
Qurani-kərim ayələri
gərəyincə biz mürşidi nə özümüz seçə
bilərik, nə də başqasından soruşa bilərik. Mürşidlərin təyini Allahın
üzərinədir deyə
ancaq və ancaq Hacət Namazı ilə cənab haqqın özündən soruşmalıyıq.
Hacət
Namazı barədə
bilgi əldə etmək istəsəniz isə google-dən də öyrənə bilərsiniz.
Hacət Namazına qədər isə mürşidimizi Allahdan qəlbi bir istəklə də olsa istəməliyik. Necəki bunu
illərlə Kəhfdə
yatan gənclər istəmişdi.
Kəhf 10: “Gənclər mağaraya sığındıqları zaman belə dedilər: Rəbbimiz, bizə sənin qatından bir rəhmət ver. Və bizə əmrimizdən mürşidi təyin et”.
P.S. Zənnimcə yazını
gördüyünüz foto daha gözəl tamamlayır. Hüseyn Cavidin Rza Tofiqin dizinin
dibində oturması çox şey deyir. Şəkildəki
digərləri isə Bəkir Çobanzadə, Abdulla Sur və
qırğızıstanlı Əbdül Əzizdir.
Sərxan
Çarçı
Türküstan.- 2017.-24 oktyabr- 6
noyabr.- S.16.