Dünyada ən gözəl başdaşı
sözdür
Rüstəm
Behrudi: “Yalnızlığı ovutmaq mümkündür, təkbaşınalığı
ovutmaq mümkün deyil"
Axtardığı Xızırın İçdəki hüzur olduğunu bilməyən varmı? Kimi SÖZdə, kimi ÖZdə bulur Xızırı. Məqsəd nədir?! Ömrün 60-cı baharından oxucusuna boylanan bir divanə şairin ürək çırpıntıları arxasınca şeirbəşeir getmək, misrasında əriyib yox olmaq, sətirbaşında yenidən dirilmək...
Əsli əslinə, nəsli nəslinə deyib dədələr. Bu torpağın yetirdiyi söz adamlarının yaratdıqları qarşısında səcdədə durmamaq imandan deyil. Əlim qələm, dilim də söz tutandan gözüm sözə qulluq eləyəni axtarıb, tapıb, yenidən sözə töküb. Gücü nəyə çatıbsa... Bu dəfə də yolum o yanadı. Yol yoldaşım, müsahibim Rüstəm Behrudidi. Qəliblərdən qaçıb, dəmir sətirlərdən hasar hörən adam... Hər şeyi var, bircə özündən çıxıb getməyə yeri yoxdur. Elə mənə də dedi ki:
– Sabah kəndə gedirəm.
– Niyə? Yubiley ərəfəsində kəndinizi
ziyarətin səbəbi nədir?
– Bu il mənim yubileyimdir. 1957-ci ildə dünyaya gəlmişəm, 60 yaşım tamam olur. Buradakı o təntənəli tədbirlərdən rahatsız olduğuma görə gedirəm, əslində. Ən yaxın dostlarım, doğmalarım, qardaşlarım, bir də uzun illər dostluq elədiyim adamlar, hansı ki, onlar məni çox istəyir, budəfəki ad günümü məhz onlarla və kənddə qeyd edəcəyəm.
– İstəyi nəylə
ölçürsünüz? Nə bilirsiniz ki, o adamlar sizi
çox istəyir?
– Çünki biz o adamlarla bir ömür boyu yol gəlmişik, heç vaxt onlardan xəyanət görməmişəm, həmişə mənim yanımda olublar. O sevgi, həm də, onların mənim yazdıqlarıma münasibətindən dolayıdır. Mənimlə kəndə gedəcək adamlar məni başa düşən, şeirlərimi əzbər bilən dörd, ya beş nəfərdir.
– Kənddədilər, yoxsa oraya gələcəklər?
– Gələcəklər.
– Yovşan qoxusu olacaqmı orda? "Son məktub”
yazılacaqmı?
– Olmazmı? Qardaşım Rafiq söz verib ki, masaları düz o yovşanların yanında quracaq. Şeirimdə bəhs elədiyim o yovşan qoxusu o məclisə vuracaq. Yubiley həm də ona görə lazımdır ki, o məclisdə uzun illərdir keçib-gəldiyim ömür yolum xatırlanacaq. Gələcək haqqında nə varsa, o mənlikdi, sadəcə xatirələr danışılacaq orda.
– Rüstəm bəy, altmış ilin ən
böyük təbrikini nə vaxt almısınız?
– İki gün bundan əvvəl həyatımın gözəl günlərindən birini yaşadıq. Xanımım və mən qızım Yağmurun 35 yaşında rəhmətə gedən əmisinə yazdığı məktubu dinlədik. Dönə-dönə oxudu və səsli mesaj olaraq bütün ailəyə göndərdi. Qəribə burasındadır ki, Yağmur əmisini həyatda heç görməyib. Rəhmətlik qardaşım qeyri-adi adam idi, hamının işinə yarayan, ədəbiyyatı ürəkdən sevən, bir sözlə, bütün ruhu ilə yaşamağa çalışan, həyatı canatmadan ibarət olan biriydi. Yağmur həyatda görmədiyi bax o adama mənim sözlərimdən tutaraq məktub yazmışdı. Bu 60 ildə məni kədərləndirən, hüzünləndirən və eyni zamanda sevindirən hətta ağlamağa vadar eləyən o yazı oldu. 60 ildə təbii ki, dünyada gəzmədiyim yer qalmayıb, dünyanın çox yerini görmüşəm. Mənim xoşbəxtliyim odur ki, başqalarından fərqli olaraq, düşündüklərimi yaza bilirəm. Həyatımda bu uzun illərdə nə vardısa hamısını yaza bildim. Bu, mənim xoşbəxtliyimdir, əslində.
– Ürəyinizdəki tikan çıxdımı?
– O təbii ki, öləndə çıxacaq. Ağrı olmasa yaşaya bilməzsən, o səni mütləq ağrıtmalıdır.
–Niyə dalaşırsınız?!
– Dalaşıb eləmirəm, bu, mənim həyat tərzimdir. Dalaşmaq təkcə adamlarla, dünyayla olmur ki... Ən böyük savaş insanın özü ilə olandır, mən o savaşı aparıram. Şairlər oturub nağıl danışırlar, ilham pərisi haqda, mənsə həmişə deyirəm ki, ilham pərisi-zad boş şeydir, nə varsa insanın içindədir. O ilahi şeylərin hamısını ya özün oyandırmalısan, ya da kənardan kimsə oyandırmalıdır. Məsələn, mənim içimdə olan bir şeyləri Dünya xanım oyandırıbsa, bu o demək deyil ki, o duyğular göydən gəlib, xeyr, içimdə vardı, oyandı. Bu mənada sənin dediyin savaş mənim özümlə olandır və bunun heç kimə dəxli yoxdur. Bütün savaşların sonu sülhlə bitir. İnsanın özü ilə olandan başqa. O ölümlə bitir, orda da barışıq olmur. Bilirsənmi, yalnızlıq, ölüm, əbədiyyət, hamısı insanın içindədir və sən əslində elə onlarla savaşırsan. Bu, həm də onları anlamaq istəyidir.
– İnsan niyə yalnızlığını heç
kimə qıymır?
– Yalnız olmaqla təkbaşına olmaq fərqlidir. Yalnız adam yalnızlıqdan şikayətlənir. Hardasa özünə ortaq axtarır. Mən təkbaşına adamam, əslində. Yalnızlığı ovutmaq mümkündür, təkbaşınalığı ovutmaq mümkün deyil.
– Rüstəm müəllim, sözdən adama
başdaşı olurmu?
– Mənim bir şeirim var,
yazmışam ki:
dünyadan çıxıb getməyim,
dərdin daşına qalacaq,
bu dünya bir nağıldı,
dünya nağıl qoşana qalacaq.
Dünyada ən gözəl
başdaşı sözdür. Hətta səs belə
əbədi deyil. Dünyanın ən
böyük müğənnilərinin səsləri belə
ölüb gedir. Başdaşı məzarın
özündən həmişə böyük olur. Görünən olur. O mənada şairə
sözdən məzar olmaz, ancaq başdaşı ola bilər. Əslində, o başdaşından
nə görsənirsə şair odu elə. (Şairin Dünyasını sözə tutmağa
çalışıram. Sözə gec
başlasa da, kəlmələri Rüstəm Behrudini
yaxşı tanıdığından xəbər verir.)
– Ay Dünya
xanım, Rüstəm müəllim nə cür adamdır?
– Onu daha çox dar ağacına salam verən, üsyankar, dünyaya meydan oxuyan
adam kimi tanıyırlar, amma əsl Rüstəm, mənim qəbul
elədiyim Rüstəm... elə o məzarlıqda bitən
yovşandır. Nigar, mənim hərdən Rüstəmə
elə yazığım gəlir ki... Rüstəminki
təkcə istedad məsələsi deyil, o, mənə
görə ikinci dərəcəlidir, onun özü elə
Allahın bir möcüzəsidir. Şeirini,
sözlərini çözmək olar, amma özünü
çözmək çətin məsələdir. Bu ruhla bu dünyaya gəlməyin özü
üsyandır. İstedadlı, qəribə, fərqli
adamdır, bunların hamısı bir yana,
əslində o məzarlıqda bitən yovşanın insan kimi
doğulan formasıdır. Bu o qədər böyük dərddir
ki... Hərdən olur, bu adam
büsbütün yovşan olur. Və mənə elə gəlir
ki, Rüstəmin
bu dünyada getməyə yeri, üsyan eləməyə
heç nəyi yoxdur, son məqamdır. Rüstəmi
bəlkə də bütün bəşəriyyətdən
fərqləndirən nədir, bilirsənmi? Rüstəm qayıdıb özü öz
qapısını açır. Tənhalıq
elə budur. Böyük mənada təklik
elə budur. Rüstəm öz
qapısını açan adamdır. Hərdən
olur ki, söz də onun köməyinə gəlmir.
Rüstəmin o qayıdışı olmasa, yaşaya bilməz. O, ruhunun
qapısını döyür və təkrar həyata
qayıdır.
Rüstəm Behrudi:
– Döyməyə bir qapı,
Açmağa bir ev
tapmadım,
Özüm öz
qapımı açdım, ilahi.
Dünya xanım:
– Ağlım kəsəndən bəri
mən Rüstəm kimi, ata, qardaş, Rüstəm kimi bir adam görmədim. Bu adam
Tanrının verdiyi ömrü həmişə xərcləməyə
sərf edib. Hamını razı salıb, həmişə
də nigaran qalıb. O istəyib ki, insanlar hüzurlu
olsun və onu tək qoysunlar. Təkliyi ilə
baş-başa. Nigar, Rüstəm olmasa
dünya maraqsız olar. Mən bir nöqtədə
dayanıb qalar və donaram (ağlayır).
– Rüstəm
müəllim, sizin üçün bir qadın
ağlayır...
– Hər kişinin həyatında elə
qadın olmur. Sirli bir məqamdır, bir
qadının sənin üçün ağlamağı.
– Dünya sizin
üçün nədir?!
- Mən istəyirəm bu sualın
cavabını oxucularım Dünya xanıma
yazdığım "Rüzgar kimisən” şeirindən
alsınlar. O misralar bizim münasibətləri ən gözəl
şəkildə ifadə edir. (Söhbətimiz
getdikcə şaxələnir və İslam dininə gəlib
çıxır. Behrudinin məni
bağışlayacağını bildiyim üçün
onun din haqındakı düşüncələrini yarıda
kəsirəm. Bir neçə məqamdan
başqa).
– Quran mənim
stolüstü kitabımdır. Mən onu hər
gün oxuyuram.
– Mənə elə gəlir ki, bu
davanın altında Məhəmməd Peyğəmbərə
çox dəhşətli bir sevgi yatır.
Dünya xanım şairin sirrini
açır:
– Mən sizə bir şey deyim. Rüstəm hər gün evdən çıxanda
"Bismillahir Rəhmanir Rəhim” deyən adamdır.
Rüstəm Behrudi isə
razılaşmır və gülür:
– Xanım mənə şər
atır. Əslinə qalsa bir şəxsiyyət,
bir insan olaraq Məhəmməd peyğəmbər,
doğrudan da, böyükdür. Quranda o qədər
gözəl ədəbiyyat nümunələri var ki. Məsələn,
"and olsun gecənin gündüzlə
görüşdüyü ana, and olsun atların nallarından
qopan toz dumana, and olsun dönüb sönən səyyarələrə...”
Necə ilahi və gözəl səslənir.
Məhəmməd Peyğəmbər Quran ona nazil
olmamışdan əvvəl də yaşadığı
şəhərdə haqq və ədalətin
üstünlüyünə çalışan adam idi.
– Bir şairə,
qələm adamına sözünə görə hörmət
qoymaq lazımdırmı? Əgər onun ədəbi və şəxsi
yönləri üst-üstə
düşmürsə oxucu nə etməldir?
– İnsan həyat tərzi ilə
böyük adam olmalıdır. Bu mənada Cavid böyükdür, Mirzə Cəlil
böyükdür, Əhməd Cavad böyükdür. Onlar nə cür düşünüblərsə,
o cür də yaşayıblar. Əlbəttə,
o cür adamlara hörmət etmək lazımdır.
İstisnalar da var. Həyat tərzi oxucunun qəbul etmədiyi
formada olan istedadlı adamlar da ola bilər.
Sözü əməli ilə üst-üstə
düşməyən çox böyük şairlər tanıyıram.
Böyük mənada ədəbiyyatın iki
ilahi başlanğıcı var. Bir Tanrıdan gələn,
bir də şeytandan gələn. İkisi
də böyükdür.
– Sizdə
hansıdır?
– Məndə ikisi də var. Məni
həmişə şeytan üçün əfv duaları
oxumaqda günahlandırırlar. Allah mələkləri
ilə söhbət edəndə, hətta Adəm və Həvvaya
nəsihətlər verəndə şeytan kənardan
bunları eşidirdi. Və elə buna
görə də şeytanın özündə də bir
ilahi başlanğıc var. Sözü ilə əməli
tutmayan şairlər bu qəbildəndir. Mən
onları da qəbul edirəm. Çünki
zaman keçir onların yaşadıqları həyat unudulur,
amma əsərləri qalır. Məsələn,
çox sevdiyim Bayron, mən həmişə ona oxşamaq istəmişəm.
Bayron dünya ədəbiyyatına sanki bir
rüzgar kimi gəldi, nə istədi, elədi, amma o Bayrondur.
Bu mənada ədəbiyyatın iki ilahi
başlanğıcı var. Amma Tanrıdan gələn daha
gözəldir.
– Amma eyni zamanda insanları yönəldən
bir meyardır.
– Mən dünya ədəbiyyatından
elə şeirlər bilirəm ki, o heç kimi heç yerə
yönləndirmir, heç kimi heç nəyə
çağırmır, amma o qədər gözəldir ki,
adamı ovsunlayır. Məsələn, Artur Rembo. O, sadəcə,
şeirlər yazdı. Böyük millətlər
həmişə bunu yaşayıb. Roma və
italyanlar imperiya olaraq yer üzündən siliniblər, amma
yenidən dövlət qurublar. İtaliya.
Siz bu məqamlara tamaşaçı kimi
baxırsınız. Bir də var o
axının içində olmaq. 20 il
bundan əvvəl Kürşadı, Meteni, Oğuzu beş on
adam tanıyırdısa, indi Azərbaycanın yarıdan
çoxu onları bilir. Əgər
dünyanın çox yerindən Rüstəm Behrudinin məhz
Türkün şairi olduğu üçün əlini
öpməyə gələnlər varsa, deməli, bu millətin
taleyindən bədgüman olmaq lazım deyil. Biz hələ yeni başlayırıq.
– Bəs onda niyə
deyirsiniz ki, şair xalqı arxasınca aparmağa borclu deyil?
– Ona görə deyirəm ki, mənim
yaradıcılığım təkcə
çağırışdan ibarət deyil. Minşaxəlidir.
Mən bir şair olaraq həm də bu
missiyanı daşıyıram.
Dünya xanım:
– Əslində, Nigar, o dar
ağacına qədər insanları yovşandan keçirmək
lazımdır. O yovşanı anlayan adam mütləq
dar ağacına salam verəcək.
Behrudi:
– Mənim haqqım var
özümü belə çağırım, bir şair,
düşüncə, fikir adamı kimi bir missiyam da milləti
tərbiyələndirməkdir, o da şeirlə
mümkündür. Ancaq böyük mənada ədəbiyyat
həm də tərbiyə vasitəsi deyil. Bax o "məzarlıqda bitən yovşan” silsiləsindən
yüzlərlə şeirim var ki, əhval-ruhiyyə şeirləridir,
gələcəyə hesablanıb.
– Razı deyiləm
sizinlə. Şeir, ədəbiyyat, mədəniyyət
milləti bataqlıqda çıxarmağı bacara bilən
tək qüvvədir.
– Olsun, sən elə
düşün. Mən şeiri həm də
bir insanın hüzuru kimi başa düşürəm.
- İlk şeirinizi nə vaxt yazmısınız?
Mənim çap olunan ilk
şeirim "Sapand daşı” adlanır.
İstəyirəm daş olum,
Üzərimdə yazı
olsun.
Düşmənlərə
atılacaq,
Sapand daşı.
Üzərində yazı olsun,
Azərbaycan vətəndaşı.
Dünya xanım mənim
yadıma yenə Nazimi saldı. Deyir:
Gecə gələn teleqraf,
dörd hecadan ibarətdir.
Vəfat etdi...
Sən göz yaşlarını
göstərmədən ağlayacaqsan,
gecə gələn teleqraflara...
Çox gözəldir, hə?! Bax mənim
bütüm həyatım bu dörd misradadır.
Ömrümün 60 ili bu misralara
sığıb. Mən bu misraların içindəki adamam, əslində...
– Hər şey
bitdimi ki?
– Yox, hələ yeni başlayır. Mənim yarımçıq kitablarım var, məsələn,
"Ötükəndən gələn qonaq”. Vaxt lazımdır ki, oturub onu işləyim, möhtəşəm
bir əsər olacaq.
– Deyirsiniz ki,
"Sevməyə dəli qalmadı”. Qalmadımı?
– (gülür) Var, niyə
yoxdur. Əgər dəlilər yoxdursa, deməli,
dünyanın axırıdır. Mən həmişə
düşünmüşəm ki, bütün dəlilər
ağıllılardan həmişə haqlıdırlar.
Çünki onlar dəlidirlər, fərqi
yoxdur kimin, nəyin divanəsi.
Səndən mənə o səs
baxdı,
Ağıllıdan dəli haxdı,
Olsa da bir fərqi yoxdu,
Kimin, nəyin divanəsi.
– Rüstəm Behrudi nəyin divanəsidir?
– Xanım mənim həyat tərzimi
anlatdı. Ona təşəkkür edirəm, məni
başa düşür. Bir qadının
bir kişini bu cür anlamağı o kişinin xoşbəxtliyidir.
– Ona deyəcəyiniz
nələr var?
– Mən Tanrıdan bir az
ömür istəyirəm. İki eyni cür
adamın gəlib bu Yer üzündə bir-birini
tapmağı möcüzədir. Tanrıdan
ömür istəyirəm ki, o ömrü yaşayaq. Biz dalaşa da, küsə də bilərik, amma əsas
odur, şeirimdə dediyim kimi Yer üzü adlı
görüş yerində bir-birimizi tapırıq.
– Ananıza
sözünüz nədir?
– Mən ona əlimlə qoyub gəldiyim
və qayıdıb yenidən toxuna bildiyim bir şey kimi
baxıram. Əslində, ad günümü həm
də anama görə kənddə keçirmək istəyirəm.
Bir dəfə məndən incimişdi,
yazmışdım ki, mənim kimi şairin qardaşı,
atası, anası, bacısı olmur. Və
mən bunun nə olduğunu izah eləyəndən sonra oturub
ağladı. Ona sözüm, sağ ol ki,
varsan və çalış var olasan. Sən
nə qədər varsansa mənim yazdığım şeirlər
tamam başqa cür səslənəcək. O olmayanda mənim
kəndə gedən yolum da itəcək.
– Əvvəlki müsahibələrinizdən fərqli
olaraq bu söhbətimizdə kədərli notlar daha çox
oldu. Qocalırsınızmı,
şair?
Sualımı Dünya xanım
cavablandırır:
– Nigar, mən bu yaxınlarda bir məclisdə
oldum. Təbəqələrə bölünən insanlar
arasında özümü tək və tənha hiss edirdim.
Bir müddət sonra Rüstəm gəldi və gördüm
ki, o soyuq adamlar isti əllərlə Rüstəmin əlini
sıxdılar, onunla həyəcanla, sevgiylə
görüşdülər, bir az sonra həmin həyəcanla
mən məclisə gələn Ramiz Rövşənlə
görüşdüm. Çox qəribədir, heç onlara
aidiyyəti olmayan, kəndindən ilk dəfə qatarların
arxasınca baxıb onların işığına gələn
o qız kimi ürəyim uçunurdu və bilirdim ki, arxada
iki dənə işıq var. O işıq bütün salonu
nura boyamışdı və ordakı bir məclis boyda
adamın içərisində onların işığı
məni qanadlandırdı. O an düşündüm ki, illər
keçəcək, əsrlər keçəcək,
burdakıların heç biri qalmayacaq, amma bu salonda iki bəxtəvər
adam var, onun biri Rüstəmdir, biri də
Ramiz Rövşən. Gəlib Rüstəmə dedim ki, Allahdan istəyirəm, o salonun ruhunu dəyişən
o iki adamı, ölçüləri itən bu
dünyadakı insanları həyəcanlandıran bu kişiləri,
Tanrı mən yaşadığım müddətcə əksik
etməsin. Qoy bu kişilər öz sözləri
ilə bu millətin qapısını açsınlar və
bizi yaşatsınlar. Heç olmasa bircə
şeir artıq yaza bilsinlər. Bu, həm
də mənim Rüstəmə ad günü təbrikim
olsun”.
– Rüstəm
müəllim, bizə, daha doğrusu SÖZə
sözünüz nədir?
– Söz haqqında nə deyim? Min ildir hamı danışır.
Bəndə
həmən, Allah həmən,
Sözəm, yendim Allaha mən,
İncil, Zəbur, Quran həmən,
O müqəddəs həmən mənəm!
Elə fikirləşirəm
ki, 60 yaşda mənim haqqım var SÖZ haqqında bu
sözü deyim.
Yoxdursa oxucular bağışlasın.
Nigar İSFƏNDİYAR
Türküstan.-
2017.- 12-18 sentyabr- S.8-9.