Yardımlının “Aprel şəhidi”
Vətəni qibləgah edən şəhidlər
Vətənim Azərbaycanın torpaqlarında nə yetişsə, nə bitsə əsrarəngiz olur. Aranında aranlıları, dağlarında dağlıları gözəldir. Dağlıların bir cəhəti də var ki, qoynunda böyüdükləri dağlara bənzərlər. Yardımlı rayonu Peştəsər, Burovar dağları ilə əhatə olunub. Ətəklərində bolsulu çaylar, sinələrində min bir bulaq var. Qədim türklər həmişə uca dağlar başında qalalar qurub, dağ ətəklərində mal-qaralarını çoxladıb, təmiz və pak yaşamaq üçün bolsulu çaylardan istifadə ediblər. Yardımlı dağlarının istər ətəklərində, istəsə də hər bir yanında yurdlaşan kəndlər qədim türk boylarından, türk ellərindən qalmadır. Buradakı Avur, Honuba Şıxlar, Honuba kəndləri də bu günümüzə qədər əfsanələri gəlib çatan Hun tayfalarının nişanələridir. Bu dağlarda Atillanın əsgərləri düşmənlərə qarşı vuruşub, bu dağlarda bəylik, xaqanlıqlar qurublar. Başının üstündən göy buludları əskik olmayan Burovar dağları sinəsində o qədər sirrlər gizlədib ki...
Hələ dünənə qədər dağlarda qoyun otarmağa gedən kənd adamları burada qədim küplər, küp qəbirləri, daş sandıqlar, rəngli kirəmitlər, naxışlı qab qırıntıları tapardılar. Həmin daş sandıqlar, üzəri yazılı daşlar tarixin lap o biri üzündən , II-IV minillikdən, VI-VII əsrdəki göy türk hakimkiyyətindən xəbərçidirlər. Eramızdan əvvəl VII minillikdə Azərbaycana səfər edən ərəb səyahətçisi və coğrafiyaşünası Übeyd ibn Şəriyyə əl Curhumi özünün “Kitab-əl Futuh”unda yazırdı ki, “Azərbaycan –türk torpaqlarıdır. Çox qədimlərdən onlar buralarda məskən salaraq, çoxalıb və gücləniblər”. İndi bu daş məktubların da oxuyanı olsa, Honubada, Alarda, Şıxlarda, Göy alarda yaşayan insanların köklərinin qədim türklərdən gəlməsinin bir daha sübut etmiş olarlar. Əslində daşlar hər zaman tarixlərin yaddaşı və şahidləridirlər. Dağların ətəyindəki Bazar yeri toponimi bu ellərin İpək yoluna olan çıxışından xəbər verir. Daş küplərdə, sandıqlarda, qəbirlərdə tapılan eksponatlar isə qədim türklərin sənətkarlıq, mədəniyyət və döyüş məharətinin yaddaşıdırlar.
Ötən əsrin 70-cı illərində kəndində tapılan gümüş pul sikkələri Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında yoxlanıldıqdan sonra, eyni pul sikkələrinin XII əsrlərdə İrəvanda da işlənməsini təyin ediblər. Demək bu yerlərdən ta İrəvana qədər yollar, karvanlar gedib, ticarət, alqı-satqı münasibətləri olub. Qədim pul sikkələri bir daha sübut edirdi ki, indiki Yardımlı ərazisində olan türk tayfalarının böyük dövləti olub və burada döyülən pul vahidləri həm də uzaq dünyanın bazarlarında da işlənib. Bu dağlarda yerləşən Qız Qalası, Oğlan qala, Cüzzinqala və yüzlərlə Qalacıq yerləri həm müdafiə, həm də xəbərləşmə-poçt xidmətinin geniş yayılmasından xəbər verir. Burada böyük şəhər və paytaxt mədəniyyəti olub.
“Erkən orta əsrlərdə Azərbaycana gəlmiş türkdilli etnoslar Hun ittifaqında birləşmişdilər. Bu ittifaqa bir çox türk etnosları, o cümlədən kəngər, peçənəq, bulqar, qıpçaq, sabir, utiqur, onoqur, xəzər, türk,uz, heptal, barsil tayfaları daxil idi. Hun ittifaqında adı çəkilən bir çox tayfalar qədim dövrdən Ön Qafqaz ölkələrinin sakinləri olmuşlar. Onların adı ilə bağlı bir çox toponimlər yaranmışdı. Azərbaycanın Gürcüstanla sərhədlərində hun adını daşıyan Hunarakert və Hunan toponimləri erkən orta əsrlərdə artıq mövcud idi. Beləliklə, hunlarla bərabər Azərbaycana və qonşu ərazilərə yeni türk etnosları gəlmiş, burada dil cəhətdən qohum olduqları yerli azəri türkləri arasında məskunlaşmış və onlarla qaynayıb qarışmışdılar.
Bütün bu araşdırmaları nəzərdən keçirəndən sonra bir daha əmin olursan ki, Honuba kəndinin əsil adı elə Hunların obası deməkdir. Yəni ki, Hun tayfalarından qalan obalar... Obalar, ay obalar...
Honuba kəndi Vellidağın cənub yamacında yerləşir... Ətəyində axan Velli çayıdır. Üçbulaq, Qəhribulaq, Daşbulaq, Döşbulaq, Soyuqbulaq, Hamambulağı, Kolat bulağı, Ulasbulaq, Seyidbulağı, Miriş bulağı, Çanaqbulaq bulaqlarının suyu dərələrdə birləşib Yardımlının emblemini - Təkdam şəlaləsini əmələ gətirir. Honubanın yolu təbiətlə harmoniyada mahnılar oxuyan Təkdam şəlaləsinin yanından keçir.
Honuba kəndi dəniz səviyyəsindən 1105 metr yüksəklikdə yerləşir. Buradakı insanlar da göylərə çox yaxındır desəm, sözlərimə inanın. Hələ də dağ insanların xas olan səmimilik, paklıq bu insanların qəlblərində, davranışlarında qalmaqdadır. Axşamlar 110 evi olan bu kənddə kimin həyətində dayanıb göylərə baxsan, elə bilərsən ki, ulduzları qoparıb yerə gətirəcəksən. Bu yerlərin adamları göydəki ulduzların insanın taleyi, bəxti olduğuna inanıblar. Kənd uşaqları boş vaxtlarında dayanıb ulduzları sayır, hərəsi öz bəxtinə bir ulduz seçərlər. Nurəddin və Mirabdulla da dərsdən boş vaxtlarında macal tapıb, dağ-dərədə qoyun otarar, sərin bulaqların suyundan içər, axşama qalanda ulduzlarla yol tutardılar. Belə ulduz yolunun biri Nurəddinin sevdiyi qızın evinə gedirdi. Eyni məktəbdə oxumuşdular. O məktəb də 1992-ci ildə Ağdərə uğrunda döyüşlərdə şəhid olmuş əmi uşağı Ənvər Mirzəyevin adını daşıyırdı.
Modern.az saytı “Aprel şəhid”ləri haqda silsilə yazıları davam etdirir...
Nurəddin və Mirabdullanın arzuları çox idi. Mühəndis olmaq, tikib-qurub yaratmaq istəyirdilər. Lənkəran Dövlət Universitetinə sənəd versələr də, imtahandan lazım olan balı toplaya bilmədilər. Kənd uşaqları zəhmətkeş olurlar. Ata-anaya kömək etmək istəyən, gərək kənddən baş götürüb ya rayon mərkəzinə gedə, ya da mərkəzi şəhərlərə. Bu iki dost da ailəyə yardımçı olmaq üçün iş axtarşına başladılar. Nurəddin Sumqayıta dayısının yanına gəlib tikintidə işlədi. Bir neçə gün keçməmiş, kənddə duruş gətirə bilməyən Mirabdulla qəfildən gəlib dostunu tapdı. Elə görüşdülər ki, sanki illərin ayrısı idilər. Həmin günü səhər tezdən gecəyə qədər şəhərdə gəzib dolaşdılar, Sumqayıtın dənizkənarı bulvarını ayaqdan saldılar. Nurəddin sevdiyi qızı da soruşdu. Dedi ki, hələlik qız ona “hə” deməyib, ancaq əsgərlikdən gedib qayıdan kimi hərisini alacaq. Onu kimsəyə verən deyil. Mirabdulla özlüyündə fikirləşdi ki, əslində Nurəddin düz deyir, çünki, bu tanıdığı oğlan, heç vaxt öz sözündən dönməyib, sözünün ağası olub.
Aradan bir müddət keçəndən sonra, Nurəddin şəhərdəki işini yekunlaşdırıb kəndinə qayıtdı. Şəhərdə qazandıqlarını qəpiyinə qədər anasına verdi. Yay fəsli idi. Şəhərdən gəlib-gedənlərin dincələn vaxtı idi. Fürsətdən istifadə edib, istirahət yerlərində işə düzəldi. Bu dəfə isə anasına bir paltar dolabı (şifoner), bir də təzə soyuducu aldı. O qədər çətinlik çəkmişdilər ki, indi –indi əli iş tutduğundan, fikirləşirdi ki, bundan sonra anasının və evlərinin bütün çatışmayan hər ləvazimatını özü alacaq. Qoy hələ bir əsgərliyə gedib-qayıtsın...
2015-ci il yanvar ayının 1-də, o qarlı qış günüdə dağlar qoynundakı evdən çıxıb hərbi komissarlığa getmək üçün maşın tapmayanda, kəndin UAZ markalı təcili yardım maşınına minib Vətənə xidmətə yollandı.
Fevral ayında Etimad həyat yoldaşı Fəxriyyəni də götürüb oğlunun N saylı hərbi hissədə keçirilən andiçmə mərasiminə getdi. Həmin gün Nurəddin atasına dedi:
“Ata, mən əsgərlikdə snayper olmağı seçdim”.
Oğlundan bu xəbəri eşidən Etimad da bir anlıq fikrə getdi. Axı nə vaxtsa oğluna, Sovet Ordu sıralarında xidmət etdiyi dövrü danışanda snayper olduğu haqqında danışmışdı. Oğullar belədir, çox vaxt atalarına bənzəmək istərlər. Oğlu düşmənlə üzbəüz bölgəyə düşmüşdü. Narahat idi. Allaha dua edirdi ki, oğlu əsgər gedən günü qurban dediyi cöngəni o, qayıdanda kəsib, bütün kəndi şadyanalığa yığsın. Maddi durumları ağır olduğundan bir dəfə də olsun sonradan oğlunun xidmət etdiyi hərbi hissəyə getmədi. Bir tərəfdən də 2015-ci ildə baş verən gözlənilməyən devalivasiya və böhran bu ailədən də yan keçmədi. Oğlunun andiçmə mərasiminə gedərkən bankdan götürdükləri xərc-borc ailəyə daha böyük çətinliklər yaşatdı. Sonradan isə Nurəddin hər dəfə min bir bəhanə edərək, onları xidmət edtiyi yerə gəlməyə qoymadı. Dedi ki, “...ata mənim üçün çəkdiyin xərcə, evimizin əyər-əskiyini düzəlt. Mən burada hamı kimi birtəhər dolanacam”.
Əsgərlikdə olduğu müddətdə bir dəfə də olsun atasından pul istəmədi. Yalnız bir dəfə hərbi xidmətdən məzuniyyət götürüb gəldi. Onda da kəndin hər yerində şəkil çəkdirdi. Elə bil ki, bu yerlərdə özündən xatirə qoyub getmək istəyirdi.
2016-cı il aprelin 3-ü isə Nurəddinin kiçik qardaşı Nəcməddin hərbi xidmətə yola düşürdü. Ayın 1-dən Etimad bazara gedib hazırlığını görmüşdü. Honuba kəndinin sakinləri hər zaman bir-birinin harayına çatır, xeyrində-şərində yaxından iştirak edirlər. Bir qayda olaraq dağlardan qışın ayağı gec yığılır. Aprel hələ dünən gəldiyindən heç kim havaya bel bağlamırdı. Yazın oynaqlığı özünü göstırirdi. Qış dağlardan asanlıqla çəkilib getmək istəmirdi. Aprelin 2-də qonum-qonşu yığılıb Tacirin oğlu Zaməddinin əsgərliyə getməsini toy-bayram etdi. Yedilər-içdilər, güldülər-danışdılar. Sabah isə belə bir məclis Etimadın evində qurulacaqdı.
Nurəddinin kiçik qardaşı Nəcməddin də hərbi xidmətə yola düşürdü. Ancaq dünəndən kəndin, elin obanın içərisində söz-söhbət gəzirdi ki, cəbhə xəttində narahatçılıq var. Etimadın oğlu da ön xətdə olduğundan yaman narahat idi. Lakin özünü bir təsəlli ilə ovudurdu ki, onun oğlunu ön cəbhəyə aparmazlar. Çünki snayperlər gizlində və uzaq məsafədə dayanıb atəş açarlar. Fəxriyyə əlində süfrənin hazırlığını görə-görə bir gözü də televizorda gedən “Arka sokaklar” türk serialında idi. Bu filmdə ananın bir oğlu əsgər gedəndə, digər oğlunun tabutunu əsgərlikdən evə gətirmişdilər. Birdən-birə Fəxriyyənin ürəyi sıxıldı. Ağlına gələn ilk dəhşətli fikri beynindən qovmaq istədi, hələ bir öz-özünə “Lənət şeytana, bu nə idi düşündüm. Ağzımdan qara yellər aparsın” dedi.
Hazırlıq görə-görə öz-özünə fikirlə şdi ki, şükür Allaha ki, çətinliklə böyütdüyü oğlanları artıq ailəyə dayaqdırlar, kəndin içərisində, el-oba yanında üzlərini ağ eləyiblər. Elə vaxt olub ki, bu qara damların altında səhərə qədər uşaqları acından ovuda bilməyib. Ürəyinə daş bağlayıb. Təzə uşaq paltarları alanda, sevinib ki, axır ki, onun da balaları təzə bir paltar geyinəcəklər. Neyləyəydi ki, dövran pis gəlmişdi, kolxoz dağılmış, təsərrüfatlar işləmirdi... dağ kəndində hara gedəcəkdilər. Heç toyuq-cücə alıb saxlamağa da imkanları olmurdu. Malı-heyvanı, toyuq-cücəni də saxlamaq maddiyyatdan keçirdi. Özlərini güclə dolandırırdılar, bir də ola ki, mal-heyvan saxlayasan. Ancaq oğlanları ikisi də mal-heyvanı çox sevirdilər. Ən azı həyətdə bir-iki inəyi olsaydı, vaxtlı-vaxtında südü-qatığı ilə uşaqların başını qatardı...
İndi gör hardan hara gəldilər. Ağır
şəraitə görə heç nə artıra bilmədilər.
Bir fəhlə atanın qazancı ilə nə
artıracaqdılar ki... Əslində Fəxriyyənin
dünya malında heç vaxt gözü
olmamışdı. Təkcə üç balasına can
sağlığı diləyirdi. Lakin sevinirdi ki, daha
oğlanları böyüyb, Nurəddin də ki, lap zəhmətkeşdir.
Sabah da kiçik oğlunu yola salacaqdı. Etimad da ki... yayda yəqin ki, yenə
Masallının, Lənkəranın istirahət zonalarında
bir-iki ay işləyib, qışa hazırlıq görəcəkdilər. İyulda oğlu Nurəddin də
qayıdıb, atasına yardım eləsə, yenə
yarımçıq tikili evi bitirib başa gətirərdilər...
Bu fikirlərin burulğanında ikən, bir də
gördü ki, yavaş-yavaş qohum-qonşu həyətə
yığışır. Gənclər bir tərəfə,
yaşlılar başqa tərəfdə oturdular. Etimad gəlib-gedənlərin üzündə bir
narahatlıq olduğunu sezmişdi. Nəsə bu gün
keçən il, oğlu Nurəddinin yola
salma mərasimində olduğu kimi şən deyildi gələnlər. Qonaqlar süfrədə ürəksiz
kimi oturur, bəzən də tezcə durub gedirdilər... Hava da elə dönmüşdü ki, elə bil
qış təzədən qayıdırdı. Arada Nəcməddin
qonşunun həyətinə keçdi,
qayıdanda anasına və atasına dedi ki, kənd ərazi nümayəndəsi İnqilab deyir ki, onun əsgər
getməsi hələlik qeyri-müəyyən vaxta
qaldı. Bu xəbəri
eşidən Fəxriyyə və Etimad sevincək dedilər
ki, “yəqin, qardaşıının gəlməsini gözləyirlər.
Lap yaxşı, Nurəddin gələndən
sonra, sən gedərsən. Elə
qardaşını da görərsən”.
Nəhayət hamı evinə
dağılışdı. Fəxriyyə qızı Gültac
ilə həyət-bacanı, evləri təmizləyib yatmağa
keçdi.
Gecənin bir aləmində
Etimad həyətdən gələn səsə oyandı. Qardaşı
idi. “Tez əyin-başını
geyinib, həyətə düşdü. Elə
bildi ki, yatıb qalıb. Saata baxdı.
Hələ gecə saat 2-dən
keçmişdi. Təşvişlə nə baş
verdiyini soruşanda qardaşı, Nurəddinin
yaralandığını dedi. Göydən də bir qar yağırdı ki, gəl
görəsən. Etimad qardaşı və digər
qohumlarla kənd üzüaşağı getməyə
balaşdılar...
Fəxriyyə həyəti
dolu görəndə, haray çəkib, qonşularından nə
baş verdiyini soruşdu. Qız-gəlin onu
sakitləşdirib, Nurəddinin ayağından yaralandığını
dedilər. Qapını açıb həyətə
çıxanda, qohum-qonşunu həyətdə gördü.
Sən demə məclisi tərk edən
qonşular, yaxınlıqdakı evdə dayanıb, bu xəbəri
ailəyə necə verəcəklərini müzakirə
edib, ağlayıb taqətdən düşmüşdülər.
Elə bu vaxt Fəxriyyənin yadına oğlunun
məktəbdə oxuyanda ona dediyi bir söz düşdü.
“Ana, mən bilmirəm, bəzi adamlar niyə
uşaqları şəhid olanda haray çəkib, şəbeh
çıxardırlar. Adam gərək şəhidini
onun adına layiq qarşılasın,
şəhidi gətirən əsgərə hörmət eləsin.
Elə bilirsən ki, o əsgər üçün çiynində
döyüş yoldaşının tabutunu gətirmək asan
işdir...”.
Bir az
keçmiş kəndin həkimi də gəldi. Fəxriyyəyə sakitləşdirici iynə
vurdular.
Düşmən ilə
üzbəüz mövqelərdə isə döyüş hələ
səngiməmişdi. Azərbaycan əsgərləri əzmlə
döyüşür, irəliləyirdilər. Nurəddinin ən yaxın dostu Mirabdulla Həbiyev də ön cəbhədə idi.
Hərbi xidmətə gələndə
ilk 15 gün çətin olmuşdu. Ağdərə və Tərtər
tərəfdə
xidmət edən Mirabdulla artıq güllə, mərmi,
top səslərinə öyrəşmişdi. Elə
gecə olmurdu ki, ermənilər 1994-cü ilin sentyabr
ayında imzalanan atəşkəsi pozmasınlar. Əslində sözdə atəşkəs idi.
Bəlkə də müharibə başlayıb
qurtarsaydı, bu qədər itki olmazdı. Atəşkəs deyilən bu dövrdə nə qədər
əsgərlər elə düşmənlə üzbəüz
dayandıqları mövqelərdə şəhid oldular.
Düşmənlə üzbəüz mövqedə
dayanmaq hər gün ölmək və dirilmək deməkdir.
Burada dayanan əsgər hər dəfə
növbədən qayıdanda Tanrısına şükr edir
ki, bu gecə də qəfil düşmən gülləsinə
rast gəlmədi. Dəfələrlə
Mirabdullanın növbədə olduğu vaxt düşmənin qəfil təxribatı
və atəşi nəticəsində ölən və
yaralanan hərbçi yoldaşları olmuşdu. Burada xidmət
edən əsgərlər artıq qana, dost itkisinə öyrəşmişdilər.
Başqa cürə ola da bilməzdi. Qarşıdakı düşməndən Vətən
torpaqlarını qoruyurdular... və həm də hər
gün o qarşıdan görünən sərhədləri
aşıb keçəcəkləri günü gözləyirdilər.
Aprelin 1-dən 2-nə keçən
gecə isə, Mirabdulla Həbiyevin də qulluq etdiyi hərbi
hissədə əsgərlər döyüş vəziyyətinə
gətirildi. Böyük bir qüvvə ilə
hər kəs Ağdərə tərəfə irəlilədi.
Əvvəlcə ağır texnikanı
qabağa buraxdılar. Sonra isə əsgərlər
döyüşdə öz yerlərini tutdular. Qızğın döyüş
başlamışdı. Havanın soyuq olmasına baxmayaraq, əsgərlərə
elə bil ki, ikinci nəfəs verilmişdi. Əslində hər şey yuxu kimi gəlirdi. İrəlilədikcə irəliləyirdilər. Bütün gecəni
döyüşdükdən sonra, aprelin 2-dən 3-nə
keçən gecə, onlara dincəlmək üçün
zaman verildi. Bu vaxt
Mirabdullanın
doğulduğu regiondan olan bir zabit ona
yaxınlaşıb, hal-əhval elədi və telefonunda Nurəddinin
şəklini ona göstərib,
tanıyıb-tanımadığını soruşdu. Mirabdulla şəkilə
baxıb onun dostu və kəndçisi
olduğunu dedi. Şəkili ona nədən göstərdiyini
soruşanda, zabit əsgərinin fikrini yayındırmaq
üçün “Heç nə mənim dostluğumdadır,
şəkili gəlib bura düşüb, ona görə
soruşdum”- dedi. Və sonra çəkilib
getdi. Bu hadisədən şübhələnən əsgər
Həbiyev evə atasına zəng vurub, dostundan xəbər
bilmək istəyəndə, Nurəddinin atası Etimad onu
inandırdı ki, xəbər yalan xəbərdir, şəhid
olan başqa kənddəndir, məlumat səhv yayılıb.
Yalnız bu söhbətdən sonra, nisbətən
sakitləşdi.
Aprelin 4-də isə bunlardan
xəbərsiz idi. O ön cəbhədə yaralı əsgərləri,
şəhidləri idarə etdiyi avatomobil ilə arxaya
daşıyırdı. Aprelin 5-i isə onlara tamamilə dayanma əmri verdilər.
Və əsgərlər peşman-peşman
bir-birinə baxdılar. Bu qədər irəli
getdikləri halda, bu necə əmr idi? Ancaq
neyləyə bilərdilər? Onlar hərbi əmrə
müntəzir əsgərlər idilər...
... Səhər o başdan
Yardımlı dağları ağ örpəyi ilə
üçrəngli bayrağa bükülüb elinə-obasına gələn
19 yaşlı Nurəddin Mirzəyevi
qarşılayırdı. Qar
cırılmış gəlinlik paltarı kimi səpələnirdi. Nurəddinin tabutunu onu əsgərliyə
yola salan təcili
tibbi yardım maşınında gətirdilər. Fəxriyyə donub qalmışdı. Nə baş verdiyindən sanki xəbəri yox idi. Bir də onda ayıldı ki,
balasını aparıb dəfn ediblər:
- Oğlumu bu həyətə gətirəndə
dağlar ağ gəlinlik libasına bələnmişdi
elə bil. Hələ də özümə
bağışlaya bilmirəm ki, niyə mənim özümdən
xəbərim olmayıb, iynənin təsirindən heç nə
yadımda deyil. Mən gərək
haray çəkəydim, mən gərək beşiyi
başında çaldığım laylaları
oxuyardım...
Mən aşiqəm boyuna,
Həsrət qaldım boyuna.
Toy çadırı qurdurub,
Heç girmədin oyuna.
Laylay balam a laylay...
Neyləmək olar... Mənim
balam Vətən yolunda qurban gedib, torpaqlarımızın
azadlığı uğrunda canından keçib. Bir onunla təsəlli tapıram ki, Allahın ən
uca məqamına yetişib. Şəhidlərin
yeri istər Tanrı yanında, istərsə də bəndə
yanında çox ucadır.
Nurəddinin evi Honubanın ən uca yerindədir ,- söyləsəm yanılmaram. Dağın ətəyi nə qədər isti idisə,
burada küləklər elədən-elə, belədən-belə
oynayırdı.
Başını döndərib hara baxsan dağlarla əhatələnmiş
kəndin hər tərəfindən mal-qara, toyuq cücə, it səsi
gəlirdi. Fəxriyyə
və Etimad isə şəhid övladlarının
arzularından, xəyallarından, nə vaxtsa, hardasa etdiyi
söhbətlərdən xatırlamalar edirdilər. Elə bu vaxt həyətdə bir maşın
saxladı. Ağ
saqqallı, nurani bir kişi
düşüb, tutduğu əl ağacına söykənə-söukənə
bizə tərəf gəldi. Qaməti elə şax idi ki... Biz oturan stolun yanına yaxınlaşanda süfrə
ətrafında oturan böyüklü-kiçikli hamı
ayağa qalxıb, ağsaqqala ehtiram göstərdilər.
Dağ adamları belə olur.
Böyük-kiçik yeri bilən, ağsaqqal yanında az danışıb, az güləndilər.
Dini baba yerini rahatlayıb gülə-gülə: “Mağul gəldin,
nə əcəb gəldin?!”- deyə sual
etdi.
- “Baba, Nurəddinin sorağına gəlmişəm”-
dedim. Kişi başını əllərinin
arasına qoyub, xeyli dayandı. Cibindən qət-təzə bir dəsmal
çıxarıb, dolmuş gözlərini sildi. Sonra dağlara
baxdı:
-Bu dağlarda dərd çoxdur...
Fəxriyyə
oğrun-oğrun ağlamağa başladı. Üzünü Fəxriyyəyə
tutub: “Gəlin sənə demədimmi ağlama. Mən söz
vermişəm, ağlamayacağam, sən də ağlama...” -
dedi, lakin səsi tir-tir titrədi Dini babanın:
-Mən hər gün dərdimi
götürüb bu dağlara çıxıram. Yaşımı 85 etmişəm. Bu dünyanın pis üzünü də,
yaxşı üzünü də görmüşəm.
Bizim bu kənd qəhrəmanlar kəndidir.
Böyük Vətən Müharibəsi davasında 16 igidimiz
gedib qayıtmayıb, itkin düşənlərdən biri də
mənim
böyük
qardaşım Əbdülkərim olub. 1992-ci ildə
Ağdərə uğrunda döyüşlərdə əmim
oğlu Ənvər
Mirzəyev də 20 yaşında şəhid oldu. Tibb məktəbini
bitirmişdi. Şəhid verməyə
öyrəşib bizim nəsil. Biz bu Vətəni,
bu Azərbaycanı candan əziz bilənlərdənik.
Ötən il orucluqda çıxdım
yenə o dağların başına. Elə bil
Nurəddin gəldi gözlərimin qabağına. Ürəyim sıxıldı. Allaha
dua etdim ki, balam sağ-salamat gəlsin. Axı
bilirsən, bizlərdə deyərlər ki, dövlətdə
dəvə, övladda nəvə. O Nurəddin
də bir oğul idi ki, gəl görəsən. Gömgöy gözləri var idi. Çiçək kimi sifəti var idi. İşığına baxa bilmirdin. Elə tərbiyəli,
elə ədəbli bala idi ki, gəl görəsən... Oturdum ağladım, dağlarla söz-sözə gəldim. Enişə düşüb, evə
gələndə dedilər ki, kişi gözlərin niyə
qızarıb,
dedim, sizə aid deyil... Sonra da Nurəddin
Vətən yolunda, el yolunda şəhid oldu. İndi o
dağlara çıxıram hər gün, dağlar dərdini
mənə deyir, mən dağalara deyirəm:
Nurəddin şəhid olub, hələ
mən inanmıram...
Dedi günlərimi sayma ana,yolumu gözləmə ana.
Çənə
çovğuna düşdüm ana, borana- dumana düşdüm
ana.
Ota- alova düşdüm ana,
çox çalışdım ana...
Alovdan-oddan çıxa bilmədim
ana.
Nurəddin şəhid olub,
hələ mən inanmıram.
Maral gəlir asta-asta
Gözüm yolda,
könlüm xəstə.
Xəstə könlüm onu istər,
Hələ mən
inanmıram.
Nurəddin, ay Nurəddin...
Füzulini çən aldı,
Balam çovğunlarda qaldı,
Balam alova düşdü.
Hələ mən
inanmıram.
Dedim ki:
Bu dağlar qoşa dağlar,
Verək baş-başa
dağlar.
Yol verin balam gəlsin,
Yol ver itkinim gəlsin,
Dönməyin daşa dağlar...
Bu yerlərdə gözün
qaldı, bu yollarda izin qaldı,
Demədiyin sözün qaldı...
Hələ mən inanmıram...
Nurəddinin törəninə
dünyanın hər yerindən gəlmişdilər. O uca
bayrağımızı azad etdiyi Lələtəpəyə
sancanların yanında olub. 5 əsgər
olublar. Üçü
bayrağı qoruduğu yerdə şəhid olub. Füzulidən, Nurəddinin
döyüşdüyü yerdən zabit gəlmişdi.
Danışdı
o gecəki qəhrəmanlardan. Mənim
üçün hər şeyi xırdaladı. Dedi baba
ağlama. Sənin balan şəhid olub. Onlar unudulmaz şəhidlərdir. Dedi ki, narahat
olma, hələ sonra bu şəhidlərdən çox
yazılacaq. Onları ucaldacağıq, ad-san verəcəyik. Hə... ay qızım, bu uşaqlar Vətən yolunda,
ana-bacı yolunda şəhid oldular.
Dini baba danışdıqca
sözü-söhbəti tükənmirdi. Bu ellərin təbiətindən,
tarixindən, mədəniyyətindən, insanlarından bir
kitab danışdı. Dağ adamları
belə olur. Onlar doğulduqları yerlərin
təbiətinə elə qarışırlar ki, içdikləri
bulaqların suyu onları danışdırır, qəlblərini
təmiz saxlayır. Dini baba bu kəndin bir sufi timsalıdır. Əyni
başı gül kimi, üzündən ətrafa işıq
yağır. Və baxanda fikirləşirsən
ki, belə bir kişinin ocağında ancaq halal övladlar
yetişə bilər. Yetirdiklərini də
Vətəninin haqqı-halalı edərlər. Vətəndən almasalar da, Vətənə verən
əlləri hər zaman açıq olar, həm insanlara, həm
də Tanrıya ibadətdə.
Nurəddin Mirzəyev aprel ayının 4-də dəfn
olunandan 15 gün sonra dostu
Mirabdulla təsadüfən əlindəki
telefonla internet əlaqəsi saxlayanda, əziz dostunun şəhid
olması xəbərinə rast gəlmişdi. Avtomatını
götürüb irəliyə,
geri
aldıqları Ağdərə tərəfdən
də keçib düşmənin üzərinə
şığımaq istədi. Lakin bir
sağına-bir soluna baxıb, bildi ki, bütün bunlar xam xəyaldır.
Hara qaça bilərdi ki... Bu dərdi çəkməli
idi. Ancaq, indi dünya ona boş
görünürdü. O, Nurəddindən 3 ay sonra əsgər getmişdi. Bir
dəfə telefonla danışanda Nurəddin ona demişdi:
“...Miri, səni mən qarşılayacağam kənddə...”.
Mirabdulla Nurəddini
“Şako” deyə çağırardı. Ötən əsgərlik müddətində həftədə
bir dəfə zəngləşər, bir-birindən xəbər
tutardılar... Necə oldu ki, o boyda qanlı
döyüşlərin içərisində o güllələrdən
biri gəlib ona dəymədi? Axı
Mirabdulla da dostu kimi odun-alovun içərisində idi. Hər saniyə ölüm onunla yanaşı gəzdiyi
halda, ondan vaz keçirdi. Qarşıdakı üç
ay qərinələrə
döndü. Mirabdulla hərbi xidməti başa
vurandan sonra birmənalı şəkildə evə dönməkdən
imtina edib, hərbi hissədə qalmağı
seçmişdi. Dəfələrlə evdən
ata-anası zəng edib
gəlməyini xahiş etsələr də, “Mən,
Şakodan sonra o kəndə gələ bilmərəm”- deyib
inad etdi. Və bir
gün telefonuna Nnurəddinin anası Fəxriyyə zəng
vurdu. O təkidlə Miriyə: “Oğul, tez qayıt gəl
evinə, Nurəddinin də əvəzinə gəl, onun ətrini
səndən alacağam”- dedi. Çox sevdiyi Fəxriyyə xalasının bu
sözlərini isə yerə sala bilmədi.
... Mirabdulla Həbiyev
aprel döyüşlərinin iştirakçısı kimi
qayıdırdı evinə, kəndinə, obasına, elinə.
Qəlbində dünyanın
ağırlığı var idi. Yol boyu
qoşa gəzdikləri yerlərə baxıb, özünə
yer tapa bilmirdi. İnanmaq istəmirdi ki, hər cığırına,
izinə bələd olduqları bu kənd yollarında
qoşa addımlamayacaqlar. Maşından düşən kimi əvvəlcə
Şakonun yaşadığı həyətə getdi. Hələ məktəb illərindən
hər səhər bu həyətə gələr, dostunu yuxudan
ayıldıb, birlikdə dərsə gedərdilər. İndi əlacsız qalmışdı. Gəlib həyətin ortasında heykəl kimi
dayandı. Fəxriyyə onu qucaqlayıb
hönkür-hönkür ağlayırdı... Nurəddinin ətrini
Mirabdulladan almaq istəyirdi... Bu görüş Mirabdullanın
ömrünün ən ağır anları idi... Daha heç vaxt onun
Şakosu olmayacaqdı...
Mirabdulla Şakonun olmadığı
həyətdə çox dayana bilmədi, qaça-qaça
qəbristanlığa getdi... Elə bilirdi ki, səsləsə
durub deyəcəkdi: “ Miri,gördün, demişdim axı. Səni
əsgərlikdən gələndə mən
qarşılayacağam...”.
Aida
Eyvazlı
Türküstan.-
2017.- 12-18 sentyabr.- S.14.