Tahirə Qürrətül-Eyn-200
Başlanğıcı
ötən sayımızda
Sevil “ filminin ikinci rejissoru erməni olmuş və
baş rolda erməni aktrisanın çəkilməsi
üçün əlindən gələni etmişdir.
Bütün çətinliklərə baxmayaraq, bu rolda bir
türk qızının çəkilməsini uğurla həyata
keçirməyi bacaran Cəfər Cabbarlıya isə nə
qədər minnətdar olsaq da, azdır.
İlahi ədalətin bərqərar
olması üçün ya bu abidə həqiqi sələfinin
adını daşımalı, ya da Zərrintac-Tahirənin
şərəfinə layiqli bir abidə-kompleks
ucaldılmalıdır.
Xatırlatmaq istəyirəm ki,
M.F.Axundzadə “ Kəmalüddövlə
məktubları “ fəlsəfi traktatında Tahirədən bəhs
edib. Sovet dövründə isə Sabir Gəncəli
onun haqqında məlumat verib.
Azərbaycanda Tahirəyə daima diqqət göstərən,
araşdıran və layiqli qiymətini bilən tək alim
görkəmli yazıçımız professor Əzizə Cəfərzadə
olub. Onun Tahirə ilə tanışlığı
1947-ci ildən, aspiranturada oxuduğu vaxtdan başlamış
və həyatının sonuna qədər davam etmişdir.
Tarixi roman janrında qələmə aldığı son əsəri
- “ Zərrintac-Tahirə “ ni Qürrətül-Eynə
həsr etmişdir. ( 1996 cı il ) Bundan
başqa 2005-ci ildə nəşr olunmuş Nigar Rəfibəylinin
ön sözünü yazdığı “ Azərbaycan
qadın şairləri antologiyası “nda da ondan bəhs edilir.
Yazıçı ömrünün sonuna qədər
bu mövzunu diqqətdə saxlamış, bütün
mümkün variantlarda onun adının unudulmaması
üçün əlindən gələni əsirgəməmişdir.
“ Bir güllə yaz olmaz “ deyimi bu hadisə
ilə necə də həmahəng səsləşir. Elə bu səbəbdəndir ki, Əzizə
xanım dünyasını dəyişdikdən sonra Tahirə
mövzusu tamamilə unudulub, yaddan
çıxmışdır. Buna görə
də deyə bilərik ki, Tahirə Şimali Azərbaycanda
Əzizə Cəfərzadə ömrü yaşadı.
Onunla anıldı, onunla da unuduldu... Belə olmasaydı tarixi
romanın çapından dörd il keçməmiş 2009 -
cı ildə nəşr edilmiş 656 səhifəlik “ Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatı antologiyası “ nda Zərrintac-Tahirəyə
bir səhifə olsun yer ayrılardı...
Vaxt gələcək Tahirə Qürrətül-Eynin
şərəfinə cəmiyyət yaradılacaq, ictimai
birlik təsis ediləcək, küçə, xiyaban
salınacaq, məktəb, teatr fəaliyyət göstərəcək. Onun
şanlı həyat yolu haqqında tamaşalar oynanılacaq,
filmlər çəkiləcək. Əlahəzrət
ədalət yerini tapacaq. Amma xalq öz qəhrəmanına
sahib çıxmasa, tariximiz ən şanlı səhifələrindən
birini həmişəlik itirə bilər.
1965-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında Janna Darkın həyatından
bəhs edən "Orlean qızı" ( F.
Şiller ) pyesi tamaşaya qoyulub. Əlbəttə
ki, Arklı Janna buna layiqdir. Amma “ Şərqin
Janna Darkı “ və çox vaxt “ Jannadan daha üstün “
adlandırılan Tahirə Qürrətül-Eyn isə nədənsə
teatrlarımızın repertuarına salınmayıb.
İstedadlı Avstriya şairəsi Marie von Najmajer Tahirə
haqqında 1870-ci ildə özünün ən gözəl
poemasını yazmışdır. Avstriya prezidentinin anası və Yeni
Qadın hərəkatının banisi Marianna Hainsisch 1925-ci
ildə yazırdı: “ Mənim
bütün həyatım boyu ən böyük
qadınlıq nümunəsi Qəzvinli Tahirə olmuşdur.
Onun həyatı və ölümü barədə eşidəndə
mənim cəmisi on yeddi yaşım vardı, amma mən onda
dedim: “ Mən Avstriya qadınları
üçün o şeyləri etməyə
çalışmalıyam ki, onları İran
qadınları üçün etmək naminə Tahirə həyatını
qurban verdi “. Bunlar da tərcüməçilərin
yolunu gözləyən işlər sırasındadır.
Qərbdə,
Rusiyada ilk dəfə Babın tarixi haqqında kitab
Sankt-Peterburq universitetinin şərqşünas professoru Mirzə
Məhəmmədəli Kazım bəy tərəfindən ( 1802-1870 ) çap edilmişdi. Bu
əsərdə Tahirə Qürrətül-Eynə dəyərli
bir paraqraf həsr edilib. Böyük əks-səda
doğuran bu əsərdən sonra xeyli sayda tədqiqatçı,
yazar bu mövzuda yazıb yaratmağa başladı. Məşhur rusiyalı aktrisa Sara Bernhart Tahirənin
həyatı haqda eşidib, dramaturq Catulle Mendesdən ona pyes həsr
etməsini xahiş edir.
23 yanvar
1904-cü ildə, axşam 19:30 da Sankt-Peterburq şəhəri
Bədaye teatrında “ Bab “ pyesi
tamaşaçılara təqdim olunur. Pyesin
müəllifi Sankt-Peterburqda çalışan, polyak
İzabella Arkadyevna Qrinevskaya idi. Anşlaqla keçən
tamaşa dörd dəfə oynanıldıqdan sonra, senzura ona
beş illik qadağa qoyur. 1917-ci
ildə Petroqradda xalq teatrı yenə də bu tamaşaya
müraciət edir. Pyes alman, fransız,
tatar dillərinə tərcümə edilərək səhnə
həyatı yaşayır. Lakin Tahirənin
türk olması, mənsub olduğu xalq haqqında heç
zaman heç bir fikir səsləndirilmir.
Bəlkə də Tahirənin taleyi XIX əsr İran
qadınları barədə ən yaxşı sənədləşdirilmiş
bir həyatdır. Onun həyat fəaliyyəti qısa
olduğu kimi göz qamaşdırıcı, hadisələrlə
zəngin olduğu kimi faciəvi idi.
Qürrətül-Eyn Tahirə dünya dinlərinin
tarixi salnaməsində şanlı bir mövqe tutur.
O mistik
baxışlı və inqilabi ideallara can atan böyük
istedada malik bir qadın idi.O, cəsur, şücaətli,
namuslu idi və doğru hesab etmədiyinə “yox” demək cəsarətinə
və dürüstlüyünə malik idi. O, əsrlərlə
yaranmış ziyanlı ənənələrə meydan oxudu
və öz ölkəsinin qadınlarının
azadlığı üçün əməli addımlar
atdı, onlara şərəfə, azadlığa və
firavanlığa çatmağın yeni yollarını
göstərdi. O, nəinki şərqdə, eləcə də
dünyada kişi və qadınlar arasında
bərabərlik bayrağını qaldıran və
üzündən niqabı götürən ilk qadın oldu.
ABŞ da
qadınların İnkişafı naminə “ Tahirə
Assosiasiyası “, “Tahirə Ədalət Mərkəzi “,
Braziliyada “ Tahirə Təhsil Kollegiyası “ fəaliyyət
göstərir. Vətənində isə nə
yazıq ki, adını belə bilmirlər.
O, cəmiyyətində
cərəyan edən inancları tənqid edirdi. O həbs
edildi. Daşlandı. Sürgün
edildi. Kafir elan edildi. Əmlakı
qarət edildi. İran məlakəsi olmaq
təklif aldı. Amma Tahirə nə bu vəhşiliklərdən
çaşdı, nə də hakimiyyət və məqam təkliflərindən
şirnikləndi. O, ölümə qalib gələrək
zəfər qazandı. Onun
böyüklüyünün sirri məhz bu cəsarət və
möhkəmlikdədir.
Edavard Q. Braun : “ Qürrətüi-eyn kimi bir
qadının meydana çıxması istənilən ölkədə
və istənilən dövrdə nadir bir fenomendir, lakin İran
kimi bir ölkədə bunun olması qeyri-adi haldır- xeyr,
demək olar, bir möcüzədir. Məftunedici
gözəlliyi ilə bərabər, nadir intellektual qabiliyyəti,
atəşli bəlağəti, qorxmaz sədaqəti, şərəfli
şəhidliyi ilə o, öz həmvətənləri
arasında bənzərsizliyi və ölümsüzlüyü
ilə də irəli çıxır. Əgər
Babın dini heç bir böyüklüyə iddia etməsəydi,
onun Qürrətül-Eyn kimi bir qəhrəmanı
doğurması kifayət edərdi”.
Əbdül
Bəha : “ Bəlağətdə o əsrin
fəlakəti, məntiqi mühakimədə dünyanın bəlası
idi “.
Jules Bois : “ İranın Janna Darkı, şərq
qadınının azadlıq lideri... o kəs ki, həm orta əsrlər
Heloisiesini, həm də neoplatonik Hipatiyanı
xatırladırdı”.
Kedlestonlu
Lord Kurzon: “ Sevimli, lakin talesiz Qəzvin
şairəsi Zərrintacın qəhrəmanlığı
müasir tarixin ən təsirli epizodlarından biridir”.
M.F.Axundzadə:
“ Qürrətül-Eyn...Atəşin təbə
malik qeyrətli, hümmətli və öz zəmanəsinin
gözəli olan qız idi. Onun həyatı
dastanlara layiqdir. Bir çox vuruşmalarda
o, igidlik və qəhrəmanlıq nümunələri
göstərmişdir. İran dövlətinə
qarşı babilər hərəkatından başlanan
üsyanların çoxunda Qürrətül-Eyn
başçılıq vəzifəsini üzərinə
götürmüşdür “.
Mirzə
Kazım bəy: “ Demək istəyirəm
ki, qadına azadlıq ideyası necə möhkəm, dönməz
ruh, necə möhkəm iradə yerləşdirir! Bizim qəhrəman
Qürrətül-Eyn, başqa sözlə Tahirə ...misilsiz
nümunədir!..Qəzvin müctəhidinin
qızı, qeyri-adi dərəcədə yüksək təhsil
almış, hətta alim idi, sözə hakim idi, bütün
bunların üzərində onun təsvirəgəlməz
gözəlliyi parlayırdı...”
Comte de
Gobineau: “ Birmənalı olaraq bu hərəkatın
ən diqqətəlayiq və maraqlı təzahürlərindən
idi... Qəzvində o bütün mənalarda bir möcüzə
idi... Onun həyatının müxtəlif
dövrlərində onu tanıyan və onu eşidən
çoxlu insanların hamısı ... mənə deyirdilər
ki, o danışanda insanın ruhu dərinliyinə kimi ehtizaza
gəlirdi, heyranlıqla dolurdu və göz yaşları
çıxarırdı “.
Ser
Valentin Chirol : “ Onun xatirəsindən daha dərin
heç bir xatirə daha ehtiramla anılmır, ya daha
böyük şövq doğurmur və həyatı
dövründə onun göstərdiyi təsir bu gün də
qadınlara təsir etməkdə davam edir ”.
Abbas
Amanat: “ Əzm və həyat eşqi ilə
dolu bir qadın olan Qürrətül-Eyn üçün Qəzvində
Baraqaninin qapalı və sakit evindən onun 1848-ci ildə Bədəşt
yığıncağında çadrasız
görünüşünə qədər keçən yol
uzun bir yol idi, o, çoxlu ictimai-sosial maneələri və
dini tabuları keçməli omuşdu “.
İqbal
Tahirəni “ Xatuni- Əcəm”
adlandırmışdır. Və onun şərəfinə
çox möhtəşəm bir poema həsr etmişdir.
Xacə Məsud:
“ Tahirəyə İqbalın onu “ Xatuni-əcəm
“ adlandıraraq göstərdiyindən daha böyük ehtiram
göstərilə bilməzdi. O, bütün qadınlara,
bütöv bəşəriyyətə bir mayak kimi
dayanır və onları ənənəçilikdən və
ehkamçılıqdan tamamilə azad olacaqları bir gələcəyə
çağırır, o gələcək ki, onlar orada yeni
azadlıq, bərabərlik və qardaşlıq
dünyası quracaqlar. Bu bir dünya olacaq ki,
orada qadınlar kişilərlə çiyin-çiyinə məyus
insanlığın göz yaşlarını siləcəklər
“.
Süleyman
Nazif: “ O, Janna Darkdan daha mötəbər, daha gerçək,
daha görkəmli və daha böyük qəhrəmandır,
o qədər böyükdür ki, Həvvadan tutmuş onun
doğulacaq son qız övladına qədər, bu nəcib
icmanın ( müsəlman ) hər bir üzvünün, Qəzvindən
olan bu gənc Türk qadınını xatırlayarkən,
gözləri yaşaracaq və qürurla dolacaq. Ah! Təəssüf,
Qürrətül-Eyn! Sən min Nəsrəddin
şaha, min Qacar sülaləsinə dəyərdin. Sənin qatillərin sənin külünü Tehranın
üfüqlərinə səpmədilər, xeyr, o
üfüqlərdən bəşəriyyətin ürəklərinə
səpdilər. Hər bir ürək sənin məskənindir,
Tahirə...
Belə
gözəllik və cəsarətə əlavə olaraq, o elə
iffətli və ismətli idi ki, hətta onun amansız
qatı düşmənləri belə onun mühakimə
bayrağı altında toplananların ona verdikləri “ Tahirə “ ( olduqca saf, pak ) sifətini sual
altına ala bilmirlər. Hər kəslə
cürətlə ünsiyyət edən bu iffət rəmzi
ehtiras çirkinliyindən ləkələnməmiş
qaldı.
Onun məziyyətləri ilə yalnız səfillər,
zəlillər və möhtaclar deyil, həm də o
zamanın böyükləri də ovsunlanmışdı. Hətta
Tehranın ən yüksək çinli polisi ciddi-cəhdlə
bu misilsiz qəhrəmanın dustaqlığını
yumşaltmaq və onu tamamilə azad etməyə
çalışırdı. Lakin o, qətiyyətli
və ləyaqətli idi, bu planlaşdırılmış amnistiyanı
qəbul etmədi, öz qüruruna sadiq olduğu qədər
də nəcib prinsiplərinə vəfalı qaldı.
Dünyanın tarixi çətin ki, nə vaxtsa bu
cür faciəvi ölümü bu cür ruh
ucalığı ilə qarşılayan Zərrintac kimi bir
qadının, hətta kişinin belə tarixini yazmış
olsun. Zərrintac
gözəl doğulmuşdu, Qürrətül-Eyn isə
şərəfi və böyük bir ölümlə
ölmək istədi “ .
Tahirə
Asiyada qadınların azadlığına, kişi
və qadın bərabərliyinə çağıran ilk
qadındır.
Tahirə o dövrün bərabəri olmayan bir
xanımıdır. O, dühası və mühakiməsi, cəsarəti və
hünəri, biliyi və ayıqlığı ilə şərqin
və qərbin məşhur şəxsiyyətlərinin
heyranlığını qazanmışdı. Tahirənin
məşhurluğunu göstərən fakt budur ki,
İranın tarixi, babilər hərəkatı, yaxud
qadınların azadlığı haqqında istənilən
dildə yazılan, demək olar ki, hər bir kitabda Tahirəyə
istinad edilmişdir.
İran
qadınlarının azadlığından böyük
mükafat ola bilməzdi və bu təəccüblü
deyil ki, İran Qürrətül-Eynə görə son əsrdəki
ədəbiyyatı ilə qürurlanır.
Tahirənin həyatı bütünlüklə Allaha məhəbbətə
bağlanmış, XIX əsrdə bütünlüklə
qadınların emansipasiyasına həsr edilmişdir.
Heç
bir düşünən kişi və
qadın insanlıq üçün nəsə etmədən
ölmək istəmir. Tahirənin ən gözəl
xasiyyəti həqiqəti axtarmağa sədaqəti idi.
O hələ kiçik qız ikən həqiqəti
axtarmağa başladı və şəhid olana qədər
heç vaxt təslim olmadı.
Belə nəhəng şəxsiyyətin həmvətəni
olmaq nə qədər qürurverici olsa da, ona sahib
çıxmamağımız bir o qədər heyrətdoğurucudur.
Beş qitə boyunca alovlu heyranları olan qəhrəman
qadının vətənində - Azərbaycanda da
tanınmasının zamanı çatmayıbmı?
Kəmalə Səlim
Müslümqızı
Türküstan.- 2018.- 10-16 aprel.-
S.12.