Azərbaycan Türk fəlsəfəsindən
yarpaqlar:
Abbasqulu Ağa
Bakıxanov
4-cü Yazı
Azərbycan türk filosofu A.A.Bakıxanovun ictimai-siyasi görüşlərinə gəlincə, o, hesab edirdi ki, daha çox dini inihsarı altına almış despotik məmurların tənqidində və onların maariflənməsində özünü büruzə vermişdir. Onun fikrincə, müsəlman xalqlarının geriliyində ikiüzlü, riyakar ruhanilər qədər despotik məmurların mənfi əməlləri də mühüm rol oyanmış, onların sayəsində İslam dini, Şərq mədəniyyəti mütərəqqi ənənələrindən xeyli dərəcədə uzaqlaşmışdır. Bütün bunları bir şeirində mütəfəkkir tam çılpaqlığı ilə belə ifadə etmişdir:
İndi zəmanə içrə fəzilətilə olmur intixab,
İşlər dolaşmış, öylə ki,yox işdə haqq-hesab.
Hər kəs nə istəyir eləyir, yox sənəd, sübut,
Guya ki, ən zəif şey imiş dünyada kitab.
Axırda
boş xəyal ilə bir iddia olar,
Kim göydə heç də dövr eləmir mahü
afitab.
Bir fiqhə
bağlıdır görürəm işlər ah, əsəf,
Hər kəs özün görür, başa
düşmür günah, səvab.
Şöhrət
adıyla hökm edilir, ədlə yox baxan,
Düzlüklə əyrilik qarışıb,
artmış iztirab.
Cənnət
içində də elə bil əyrilik düşüb,
Allah şərikidir deyəsən orada hər cənab.
Axtarma
Qüdsi, sözdə dəlilü sualı sən,
Küfrə gedib çıxar sonu hər verdiyin cavab.
Bakıxanov
hesab edirdi ki, İslam dini müsəlmanlara təhsil verilməsini,
ədəb öyrədilməsini vacib buyurduğu halda, bu
gün müsəlman dövlətlərinin, yəni Osmanlı
və Qacarların təhsildən, ədəbdən uzaq
olmasının başlıca günahkarı İslam dini
deyil, riyakar din alimləri ilə onlara hər cür arxa duran
despotik məmurlardır. Məhz onların sayəsində
müsəlman dövlətlərində özbaşnalıq,
avamlıq, nadanlıq baş alıb gedir. O, yazır:
Yadındamı Rum elində (Osmanlı),
İranda (Qacarlar),
Bir düşkünlük görmüşdün hər
insanda.
Xəbərsizdi
onlar bütün aləmdən,
Yabançıydı onlara hər ülmü fən.
Fəxr
edirdi hər kəs varla, nəsəblə,
İşi yoxdu təhsil ilə, ədəblə.
Bir məqsəddi
dövlət yığmaq hər kəsə,
O dövləti
sərf etsin boş həvəsə.
Axtarıb
bir mənsəb tapsın özünə,
Zorla xalqı tabe etsin özünə.
Dəm
vuraraq onlar həsəb-nəsəbdən,
Kənardılar hər bir hünər ədəbdən.
Hesab
edirik ki, Bakıxanovun ictimai-siyasi görşülərini daha
dəqiq şəkildə ifadə edən əsərlərindən
biri Təbriz
əhlinə xitabən yazdığı şeiridir. O, həmin
şeirində açıq şəkildə yazır ki,
İslam qayda-qanunlarından uzaqlaşıb xalqı zəlil,
avam günə salıb ədalətsizlik edən axundla
xandır:
Əya
güruhu-sitəmgər, əhaliyi-Təbriz,
Vəfa yerinə cəfa sizdə bu nə adətdir?!
Nə elmə
talib olan var, nə mənidən agah,
Görüm, ilahi, dağılsın, necə vilayətdir?!
Nə
rahü rəsmi-nəsara, nə şiveyi-islam,
Nə bütpərəstsüluki, bular nə millətdir?!…
Axund ilə
xana hər tənə eyləsən yaraşır,
Bu
müftəxorların əndişəsi şərarətdir
Nə
rahü rəsmi-nəsara, nə şiveyi-islam,
Nə bütpərəst süluki, bular nə millətdir?!
Azərbaycan
mütəfəkkirinə görə, əslində isə
zülmkarlıq, ədalətsizlik, haqsızlıq hər
hansı şahın, xaqanın sifətləri ola
bilməz. Dövlət
başçısının hökmü xalqın rəyinə,
ləyaqətinə uyğun olmalıdır. Bakıxanov
yazır:
Ölkəsində
qəddarlığa, zülmə etsə şah adət,
Heç bir zaman xalq içində həkm sürməz ədalət.
Şah
bir etsə zülmü, onun xadimləri yüz edər,
Gedər elin iqtidarı, hörməti də tez itər.
Bu
halları görən zaman söyləmişlər atalar:
Ölkədə
şah zalim olsa, xadimləri can alar.
Viran edər
öz yurdunu zülm eyləyən hökmran,
Həqiqəti yox eyləyər, puça çıxar
din-iman.
Şah
kafər də olub əgər ədalətlə görsə
iş,
Rəhmət ilə yad olunar, versə elə asayiş.
Bakıxanov
açıq şəkildə yazırdı ki, ancaq riyakar
ruhanilərlə zülmkar məmurlar birləşəndə zülm ərşə
çıxır, xalqın vəziyyəti daha da
ağırlaşır. Çünki xalq, məmurlardan
daha çox kahinlərin sözünə inandığı
üçün onlar nə oyun qursalar inanır, bununla da
yalniz kahinlərin deyil məmurların da zülmünə
düşmüş olurlar. Başqa
sözlə, kahinlər dində, dövlət işlərində
ixtiyar sahibi olduqları üçün hökmdarları ədalətə,
haqqa dəvət etmək də, eyni zamanda hökmdarları ədalətsizliyə,
zülmkarlığa sövq etmək də onların əlindədir.
Məsələn, Bakıxanovun nəql etdiyi bir
hekayədə məmurlar bir neçə riyakar ruhanilərlə
sövdələmə apararaq xalqa zülm verilməsinə, ədalətsizliyin
baş alıb getməsinə səbəb olduqları halda,
ancaq elə ruhanilər də, məmurlar da
tapılmışdır ki, ədalətin, haqqın tərəfdarı
olmuşlar.
Azərbaycan mütəfəkkiri “Hikmətin fəziləti”
mənzuməsində göstərir ki, dünyada insanlara, o
cümlədən hökmdarlara vacib olan hünər,
yaxşılıq və həqiqətdir. Başqa bir mənzum
hekayətində (“Haqq söz”) isə Bakıxanov
yazırdı ki, şahın başı eyş-işrətə
qarışıb, əgər qafil yaşasa xalqdan, dövlətdən
o zaman dövlətin əsası yelə verilər. Bu anlamda “ədalətli şah” obrazı üzərindən
işləyən Bakıxanova görə, əsil şah odur
ki, xalqa ədalətlə yanaşıb kəndidən
çox əziyyət çəkir. O, yazır:
Dünya,
din işinə baxarsa yəqin,
Düzələr ölkəsi, rövnəq tapar din.
Adına
deyilər ədalətli şah,
Ona kömək edər hər işdə Allah.
Gördüyümüz kimi, Bakıxanov “ədalətli
şah” məsələsindən bəhs edərkən
dünya və din işlərini bir-birindən
ayırmışdır. Bu o deməkdir ki, Bakıxanov dövlət
siyasətində dünya işləri ilə din işlərinin
ayrı tutulmasının tərəfdarı olmuşdur.
Şübhəsiz, burada “dünya işi” dedikdə, maddi aləmin
sosial-siyasi, hərbi və s. problemlərinin həlli nəzərdə
tutulur. O, yazır:
Ey
Qüdsi, bax biz əcəb biçarəyik,
Dünyadan və dindən də avarəyik.
Ən önəmlisi odur ki, Bakıxanon dünya işi və
din işində məşvərətin, tədbirli
olmağın tərəfdarı olmuşdur. Onun sözlərinə
görə, məşvərət zamanı da nə olursa
olsun, düzlükdən çıxış edilməli, həqiqət
nə qədər acı, ağrılı da olsa dilə gətirilməlidir.
O, yazır:
Düz
iş yoxlanarsa nə qorxusu var,
Düşmən də düz işi eyləməz inkar.
Eyni zamanda, Bakıxanova görə istər hökmdar
olsun, istərsə də sadə bir insan dünya və dini
işlərdə əqlə əsaslanmalıdır. Hər bir
işə ağlla, şüurlu şəkildə yanaşmaq
vacibdir. O, yazır:
Əqlə
istinadın mənası çoxdur,
Bəxt üz döndərsə də zərəri
yoxdur.
Nakam
yaşasa da şüurlu insan,
Yaxşıdır xoşbəxt bir nadan olmaqdan.
Buradan belə
bir qənaətə gəlirik ki, yeni dövrdə dini elmlərlə
yanaşı dünyəvi elmləri öyrənməyin
əhəmiyətini Bakıxanov çox yaxşı
anlamış, bu anlamda əqlin üstünlüyündən,
dünəyvi elmələrin vacibliyindən daim bəhs
etmişdir. O, yazır:
Bir gecə
gördüm qoca öyüt verir oğluna,
Deyir malü dövlətə bel bağlama amandır.
Get, bala,
elmi öyrən qulaq ver hər hikmətə,
Elmlə
bu dünyada hər iş əqlə batandır.
Fərqdədir
aləmin ləzzəti, asayişi,
Hər dövlətli nadanın əhvalı çox
yamandır.
Onun ictimai-siyasi görüşlərində Qərb-Avropa
mədəniyyəti ilə İslam-Şərq mədəniyyətini
müqayisəsi də mühüm yer tutur. Belə ki, o,
çağdaşları arasında ilk dəfə Qərb-Avropa
mədəniyyəti ilə İslam-Şərq mədəniyyətini
müqayisə etmiş, bütün
çatışmazlıqlarına baxmayaraq
üstünlüyü yenə də sonuncuya vermişdir.
Fikrimizcə, bu heç də Azərbaycan
türk mütəfəkkirinin İslam-Şərq mədəniyyətinə
kor-koranə, ya da fanatikcəsinə
bağlılığı ilə əlaqəli bir məsələ
olmamışdır. Bakıxanov nəzəri
təfəkkürünün və apardığı əyani
təcrübələrinin nəticəsi olaraq belə bir qənaətə
gəlmişdir.
Öncə qeyd edək ki, həm Avropa mütəfəkkirlərinin
əsərləri ilə yaxından tanışlıq, həm
də müsəlman ölkələrində (Qacarlar,
Osmanlı) səyahətdə olarkən burada
gördüyü mövhumat və cəhalət onda Qərb mədəniyyətinə
müəyyən maraq yaratmışdır. Ən azı
Şərq və Qərb mədəniyyətlərindən
hansının üstün olması tərəddüdləri
baş qaldırmışdır. Bu tərəddüdlərə
son qoymaq üçün Bakıxanov Qərb mədəniyyəti
ilə daha yaxından tanış olmaq qərarına
gəlmiş, bu məqsədlə də bir neçə il
Rusiyada, Polşada, Litvada və başqa Avropa ölkələrində
səyahətdə olmuşdur: «Bir çox qəribə
işlər və saysız təəccüblü əsərlər
gördüm. Hər bir ölkədə, hər
bir işdən və təcrübəmi artırdım.
Get-gedə cəhalətim azaldı. Yavaş-yavaş xəyalat və təsəvvüratımın
puçluğu aydınlaşdı və gördüm ki,
dünyanın yüksək mənsəbləri çox
alçaqdır və bizim əziz saydığımız tədbirlər
bir sərxoşun ağıl sınamasına bənzər».
Bakıxanovun
bu sözlərindən belə nəticə çıxartmaq
olar ki, Avropa ölkələrinə səyahət edərək
Qərb mədəniyyəti ilə yaxından tanış
olan Bakıxanov onlarla bağlı ümid etdiklərinə
dolğun cavab tapa bilməmişdir. Hətta,
Avropa ölkələrinə səyahət Qərb mədəniyyətinə
münasibətdə onda müsbətdən çox mənfi
rəy yaratmışdır. Hər halda «Xəyalın uçuşu» əsərində
Bakıxanov yazırdı ki, Şərqdə
gördüyü qəmi, kədəri unutmaq
üçün Qərbə səyahət etsə də,
burada Qərb mədəniyyəti ilə bağlı deyilənlərin
hamısının doğru olmadığını
görmüşdü:
Mən
firəngə (Aropaya-F.Ə.) bir səyahət eyləyim,
Elmü fəndən
kəsbi-ləzzət eyləyim,
Deyə,
düşdüm boş xəyala mən aman,
Dəmir
zərlə örtülübmüş nə yaman!
Bakıxanov Avropada olarkən görür ki, əslində
Qərb mədəniyyətinin içi ilə zahiri eyni
deyildir. Bu
anlamda Şərq və Qərb mədəniyyətlərinə
bənzəməyən başqa bir ideal cəmiyyəti axtaran
Bakıxanov sonda onu xəyalında tapır:
Nə etməli
ki, asudə olum mən,
İslam ilə Firəng çəkişməsindən.
Söylə
varmı bu dünyada bir imkan,
Ki, orada ürək olsun kamiran?
Burada xəyal
ayrıca bir surətdə
Məni haldan-hala saldı sürətlə.
Maraqlıdır
ki, Bakıxanov xəyalında «İslam və Firəng»dən
üstün olan ideal cəmiyyəti tapsa da, sonda məlum olur
ki, həmin “ideal cəmiyyət”də mahiyət etibarilə
Şərqə yaxındır, Qərbə yox..
Beləliklə, xəyal və təsəvvür etdiyi (ən
azı kitablardan) Avropa ilə gerçək Avropa arasında
xeyli fərqlərin olduğunu görən Bakıxanov Axundzadədən,
Mirzə Kazımbəydən fərqli olaraq qurtuluş yolunu Qərb
mədəniyyətində, xristanlıqda deyil, yenə də
İslam dininin özündə - müsəlmanlıqda,
ümumilikdə Şərq mədəniyyətində
görmüşdür:
Bu ki, sənsən,
bu da sənin həyatın,
Bunlar sənin öz halın, öz büsatın.
Bir bax, hər
şey burda hazır, sən uzaq,
Sənin
könlün öz nəfsinə uyaraq,
Səadəti
verib burda (İslam Şərqində-F.Ə.) əlindən,
Axtarırsan, uzaqlarda (Qərbdə-F.Ə.) sən.
Bakıxanovun
“Firəng məclisi”
mənzuməsindən də görürük ki, o, Avropa əxlaqını,
Avropa mədəniyyətini qətiyyən qəbul etməmişdir.
Çünki yeni dövrdə Avropada meydana
çıxan əxlaqi dəyərlərdə, insan
azadlığında, qadın azadlığında, eşq məsələsində,
insanların həyat tərzində, bir sözlə yeni mədəniyyətdə
sünilik təbiilikdən çoxdur. Xüsusilə,
qadınların müqəddəs eşq-sevgi hissini
cılızlaşdırmasını Bakıxanov kəskin tənqid
etmişdir. O, yazır:
Huri kimi bəzənmiş
bu gördüyüm gözəllər,
Yolkəsəndir
quldurdu, biri birindən betər...
Onlar
eşqi bənzədir mənasız bir həvəsə,
Qarğa ilə bülbülü salırlar bir qəfəsə.
Beləliklə, Azərbaycan türk mütəfəkkiri
hesab edirdi ki, Şərq mədəniyyəti yenidən
dirçələrsə, İslam qayda qanunları doğru
şəkildə yerinə yetirilərsə, müsəlmanlar
yalnız dini deyil dünyəvi elmləri də əxz edərlərsə
İslam dünyası əvvəlki əzəmətini yenidən
bərpa edə bilər. Bu anlamda Qərb mədəniyyəti isə
İslam ölkələrinə tətbiq edilə bilməz,
çünki onun əsill mahiyyəti İslam-Şərq mədəniyyəti
ilə üst-üstə düşmür. Bu o demək deyil ki, Bakıxanov Qərb mədəniyyətinin
müsbət cəhətlərini tamamilə görməmişdir.
Şübhəsiz, o, məsələyə daha
geniş prizmadan və milli özünəməxsusluqdan
yanaşdığı üçün Qərb mədəniyyətini
müsəlman xalqları üçün bir yol hesab etməmişdir.
Ümumilikdə, Avropa səyahəti isə
Bakıxanovda İslama, Vətəninə və Millətinə
bağlılığı daha da artırmışdır. O, bir daha
anlamışdır ki, hər bir millətin xoşbəxtliyi
ilk növbədə, onun öz mədəniyyəti, adət-ənənələri,
tarixi və milli-dini dəyərlərilə
bağlıdır. Bu mənada, millətin
xaricində hər hansı mədəniyyət nə qədər
parlaq və möhtəşəm görünsə də, o
yenə də təftiş olunmalıdır; yəni istənilən
kənar mədəniyyətin zahirinə
aldanılmamalıdır. Çünki hər
hansı millətin tərəqqisi və tənəzzülü
ayrı-ayrı zaman kəsiklərində onun daxili
potensialının, mühitinin, mədəniyyətinin, dini dəyərlərinin,
mütəfəkkirlərinin dünyagörüşü və
sairənin səviyyəsi ilə ölçülür.
Bizcə, Bakıxanov bu səyahətdən əldə etdiyi ən
mühüm nəticə o olmuşdur ki, əslində
İslam dünyası, o cümlədən müsəlman-türk
xalqları tarixi keçmişinə, mədəniyyətinə,
mütəfəkkirlərinin səviyyəsinə, dünyəvi
elmlərə münasibətə, milli-dini dəyərlərə
hörmətinə görə nəinki Avropa millətlərindən
geri, hətta üstündür. Sadəcə
olaraq, son əsrlərdə İslam dünyasında bu məsələlərdə
durğunluq olduğu halda, Avropa ölkələrində isə
əksinə tənəzzüldən tərəqqiyə
doğru çox ciddi addımlar atılmışdır.
Bununla da, son əsrlərə qədər tərəqqiyə
nail olmaq üçün Şərqə, o cümlədən
İslam dünyasına üz tutan Avropa və onun mütəfəkkirləri
artıq özləri bir örnəyə çevrilməyə
başlamışlar.
Bakıxanov da, Qərb ölkələrində səyahətdə olarkən Avropanın tərəqqisinə səbəb olan, ancaq Şərq-İslam-Türk mədəniyyəti ilə səsləşməyən həddən artıq liberal dəyərləri (fərdin marağının dövlətin marağı ilə bərabər, hətta üstün tutulması, qadınlara verilən ifrat sərbəstlitk və s.) qəbul etməməklə yanaşı, bəzi müsbət cəhətləri, xüsusilə uzun müddət Avropada dinin fonunda kölgədə qalan milliyyət hislərinin burada necə inkişaf etdiyi görməyə bilməzdi. Bu, xüsusilə çar Rusiyasının müstəmləkəsi olan ölkələrdə (Polşa, Litva, Ukrayna, Gürcüstan və b.) özünü daha çox büruzə verirdi. Bu mənada, Bakıxanov nə qədər tənqidi yanaşsa da, milli və dini hislərin fərqləndirilməsi məsələsində Qərb mədəniyyətindən də təsirlənmişdir. Çünki polyaklar, ukraynalılar, belaruslar, litişlər, latışlar, gürcülər və başqa xristian millətlər ruslar qədər xristian, hətta bəziləri (ukraynalılar, polyaklar, belaruslar və b.) eyni ortaq etnik kökə yaxın olmalarına baxmayaraq, milliyyət hisllərini irəli sürərək milli azadlıq uğrunda mübarizə aparırdılar. Şübhəsiz, bu mübarizə çoxaspektli xarakter daşıyırdı; buraya milli azadlıq hərəkatından tutmuş milli ədəbiyyatın və milli tarixin yazılmasına qədər hər şey aid idi.
Faiq Ələkbərli (Qəzənfəroğlu)
AMEA Fəlsəfə
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi,
dosent, fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Türküstan.- 2018.- 24-30 aprel.-
S.6.