BƏZİ SƏFƏVİ-QIZILBAŞ
SİMVOLLARI HAQQINDA-Bilmədiklərimiz
Əkbər N. Nəcəf
Dərviş ruhlu dostum
Nazim Hüseynovun
əziz xatirəsinə
Qızılbaş
dövləti adı ilə 1501-ci ildə ortaya çıxan
səfəvilər sosial, siyasi, dini və kultural cəhətdən
ənənəvi türk həyat tərzini və inanc
sistemini İslami kimlik içində yaşatdıqları
üçün güclü simvolik dəyərlərə
sahib idilər. Bu
simvolizm qızılbaşların geyimindən dövlət
sisteminə qədər hər sahədə özünü əks
etdirirdi. Qızılbaş inanc sistemində ex nihilo, liturji,
mana, theologoumene, epifani, hiyerofani, kratofani kimi mifik və mistik dəyərlər,
anlayışlar və inamlar müəyyən edilib, öyrənilmədiyi
səbəbindən həmin simvollardan bəhs etmək
çox çətindir. Bunların sayı bu məqalədə
haqqında bəhs edilən simvollardan daha çox olduğunu
qeyd etmək lazımdır. Bizim çalışmamızda
onların, sadəcə, başlıcalarına yer
verilmişdir. Sosial həyatda, məişətdə, orduda yer
alan simvolları burada daxil etdiyimizdə sayları yüzlərlə
ölçülən səfəvi-qızılbaş
simvolizmi ilə qarşılaşacağımıza
şübhə etməmək lazımdır. Təbii bu
simvolların inanc sistemindəki yerlərini müəyyən
edib, təhlil etmək böyük bir araşdırmanın tərkib
hissəsi olduğundan daha sistemli və uzun illik
çalışmalara ehtiyac var.
Səfəvi simvolizmindən bəhs edildiyində bunları səkkiz qrupa ayırmalıyıq. Həmin qruplaşma türk inanc sisteminin də təməlini təşkil edir.
1. Yaradıcı aləm (Tanrı, Kainat, Yer, Su və s.)
2. Yaradıcı ünsürlər (Günəş-Ay, Külək, Dağ-Daş, Yada daşı və s.)
3. Yaradıcı varlıqlar (Xıdır və ya Xızır, Divlər, Pirlər, Şeyx və Dərvişlər və s.)
4. İnsani aləmlə bağlı varlıqlar (Həyat, Ruh, Qılınc, Qapı və s.)
5. Heyvani aləmlə bağlı varlıqlar (Qurd, İlan, Aslan və s.)
6. Quşlar aləmi ilə bağlı varlıqlar (Qrifonlar, Qartal cinsindən olan quşlar və s.)
7. Nəbati varlıqlar (ağaclar, meyvələr, bitkilər, otlar və s.)
8.
Mifik-mistik rituallar (ayinlər, mərasimlər, qurban, damğa,
dua, qoruyucu elementlər və s.)
Bu qruplaşma işlənən və həyatın
müxtəlif sahələridə rəmzi forma qazanan
simvolların daşıdıqları dəyəri və kəsb
etdikləri mənaları öyrənmək və müəyyən
etmək baxımından son dərəcə
mühümdür. Bəzən bir simvol birdən çox
qrupun içində yer ala bilər. Amma bu
onun çıxış yerini dəyişdirməz, sadəcə,
simvolun geniş məna qazandığını və ona
yüklənən dəyərlərin müxtəlifliyini
göstərir.
Digər tərəfdən buraya ədəbi
simvolları, rəng simvollarını, psixoloji simvolları da
daxil etmək mümkündür. Misal üçün divan ədəbiyyatında
“gül-bülbül”, tasavvufi ədəbiyyatda “aşiq-məşuq”,
rənglər arasında ağ-qara, göy, psixoloji mənada
“ilham pərisi” kimi ifadələr artıq
simvollaşmış və geniş məna kəsb edirlər.
Yenə bunun kimi doğum, törəmə,
yaranma, evlənmə, ölüm, ev-memarlıq kimi sahələri
də əhatə edən böyük bir simvollar səhnəsinin
olduğunu unutmamlıyıq. Amma
bunların ayrı bir qrup olaraq deyil də, qeyd edilən
qrupların içində alt qruplar olaraq dəyərləndirmək
lazımdır.
Türk dilində im, müasir Türkiyə türkcəsində
simgə kimi sözlərlə qarşılanan simvol damğa,
möhür, tuğra, ikon, loqo, marka, amblem kimi bir
düşüncə, fikir və ya varlığın yerini və
mənasını göstərən işarələr
formasıdır. Bu işarələr bəzən bir dini, bəzən də
bir əşyanı ifadə edəcək həcmə sahib ola bilər. Burada başlıca
olaraq diqqət edilməsi gərəkən xüsus,
simvollaşan şeyin və ya mənanın kütləviləşməsi,
hamıda eyni şeyə qarşı ortaq psixoloji təsiri
oyandırmasıdır. Günümüzdə
şirkətləşmələr və texnoloji
inkişafın təsiri ilə adiləşən simvollar, qədim
və orta əsrlərdə daha ülvi, geniş, mifik və
mistik mənalar kəsb edirdi.
Bir şeyin simvollaşması mifik, hissi və dünyəvi
olaraq ayrılsa da simvollun yaranması hər zaman müqəddəs
bir mifik dəyərə (əsa, möhür, üzzük
kimi) bağlıdır. Günümüzdə bizə müasir
görünən və bir əşyanı ifadə edən
simvollar, müəyyən mifik mənbələrdən
qaynaqlanaraq yeni forma və şəkil aldığını
unutmamaq lazımdır. Qısaca imin bir elm
təşkil etdiyini qeyd etməliyik. Yaxın
gələcəkdə komputerləşmə və texniki
şifrələmələr artdıqca simvolizmin daha da
yayqın şəkil alacağı bir geçəkdir. Artıq bunların dilin içində yer
aldığına, insani münasibətlərdə geniş
işlədildiyinə şahid oluruq. Bu mənada
bir çox beynəlxalq quruluş, böyük dövlətlərin
elmi qurumları və inistitutları özlərinin milli, dini,
təbii simvol və işarət dillərini işləyib
hazırlamaqda və bunları müasir həyat tərzinə
tətbiq edib, işlədirlər. Nəzərə
almalıyıq ki, dövlətlər, siyasi-hərbi qurum və
qurluşlar öz missiyalarını tamaladıqda sonra yox olub
gedirlər, amma onların insanların yaddaşında
buraxdığı izlər simvolik şəkildə hər
zaman yaşayır. Xüsisilə də
inanc imləri min illərlə xalqların yaddaşında və
təfəkküründə əvvəlki qədər
canlı yer alırlar. Bütün
bunları diqqətə aldığımızda Səfəvi-Qızılbaş
simvollarının öyrənilməsinin nə qədər
vacib və əhəmiyyətli olduğu ortaya
çıxır. Unutmaq olmaz ki, bugün
Azərbaycanda milyonlarla insanı ibadətə səsləyən
əzan son oxunuş şəklini Səvəfi dövründə
almış və Səvəfi-Qızılbaş inancının
bir çox simvolik mənalarını özündə əks
etdirməkdədir.
Burada bir cəhəti də qeyd etməliyik. Simvolları
tamamilə insan ağlının və inancının məhsulu
hesab etmək səhvdir. Müqəddəs
kitablarda Tanrının insanlarla bir çox hallarda simvollar (8 cənnət,
7 cəhənnəm, əbədi əzab, ölümdən
sonra dirilmə, müqəddəs hərflər və s.) və
işarələrlə danışdığını
unutmamaq lazımdır. Əslində
simvolların yaranmasında bu amilin də stimul təşkil
etdiyi aydındır.
GÜNƏŞ
Səfəvi simvolizminin tam mərkəzində yer almasa
da, Günəş qızılbaş inanc sistemində təyin
edici imdir. Günəş təsviri hər şeydən əvvəl
Səfəvi pullarında və bayrağında
qarşımıza çıxır. Səfəvilərin
bayraqlarının şəkli və forması haqqında
birinci əl mənbələrdə məlumat tapmaq olmur.
Bu barədə ancaq xarici dövlətlərin səyyah
və elçilərinin raportlarında bir neçə sətirlik
məlumat verilib. Belə məlumatları
toplayan İranlı alim Xanbaba Bəyaniyə görə, səfəvilər
üstündə Kəliməyi-şəhadət, Qurandan ayələr
yazılan, İmam Əlinin qılıncı
zülfüqarın həkk edildiyi, Aslan-Günəş təsvirli
bayraqlar daşıyırdılar. Həmin
bayraqları aləmdar başı adlanan vəzifəli şəxslər
şahın qabağında daşıyırdılar. Səyyah Adam Oleari də səfəvilərn
“qabağında Aslan dayanan günəşli
bayrağından” bəhs edir. Nyukastl hakimi adından Səfəvi
ölkəsinə gələn John Fryer I Süleymanın
(1666-1694) bayrağını görmüş və həmin
bayrağın ağ rəngdə
olduğunu üstündə də qanlı qılıncın
yer aldığını qeyd etmişdir. Səfir
burada Günəş təsvirindən bəhs etməyib.
Fransız səyyah Chardin isə (1643-1713)
Qızılbaş ölkəsini səyahətində burada işlədilən
üstündə Günəş motivli pullardan bəhs edir.
Şübphəsiz
türk dövlətlərində olduğu kimi səfəvilərdə
də bir və eyni tip bayrağın olmadığı məlumdur.
Sadəcə hökmdarların özlərinə
aid ov, savaş və səfər kimi müxtəlif rəngdə
və formada ailəmləri olurdu. Amma bilinən
o ki, Günəş həm səfəvi bayraqlarında, həm
də pullarında təsvir edilmişdir.
Bir iddiaya görə, buradakı Günəş əfsanəvi
Pers hökmdarı Cəmşidi, Aslan isə İmam Əlini
təmsil edirdi. Bu iddianı dövrün səfəvi
minyaturlarına dayanaraq əsaslandırırlar. Məsələ
burasındadır ki, Günəş bütün xalqların
inanc sistemində, düşüncəsində və ədəbiyyatında
yer alan fiqurlardan biri olsa da, ana fiqur deyildir.
Bu səbəbdən Günəşi tək bir
xalqın inanc və ədəbiyyatına bağlı hesab etmək
doğru deyildir. Türk inanc sistemində də
Günəş güclü yaradıcı ünüsürlər
arasında yer almış və simvollaşmışdır.
Türk dövlət sistemində Günəş-Aslan
simvoları ən çox Səlcuqlar dövründə
işlədilib. Həm Böyük Səlcuqlu, həm də Türkiyə
Səlcuqlu dövlətlərində üstündə Günəş-Aslan
motivləri olan pullar zərb edilib.
Səfəvilərdəki Günəş təsviri
böyük ehtimalla “əbədilik” simvolu idi. Ay və digər səmavi
ünsürlərdən fərqli olaraq Günəş
ölümsüzdür. Mifolojik sistemdə
Günəşin batışı isə “ölüm”ü
deyil, Günəşin qaranlıq dünyaya səyahəti
kimi qiymətləndirilir. Bəzi tədqiqatlarda,
müharibə simgəsi olaraq təsvir edilən Günəşin
mitraizm və zərdüştlüklə bağları
üzərində dayanılırsa da bu səhvdir. Mitraizmdə təşvir olunan “od, alov, atəş”
təsvirləri Günəşlə deyil, ildırımla
bağlıdır. İldırım isə
Günəş deyil, Göy ünsürün təmsilidir.
bağları eyni simvolu əks etdirməsi
qızılbaş kimliyi ilə daha yaxın məna kəsb
edir.
1870-ci ildə A.Bastian adlı bir etnoloq dünyadakı
Günəşlə bağlı inanc simvollarını
toplayaraq, Günəşin bir ibadət şəkli
olduğunu iddia etdi. Ondan 50 il sonra digər bir etnoqraf Sir James Frazer Günəşlə
bağlı simvolların bol olduğu Afrika, Avıstraliya,
Malenezya, Polinezya və Mikronezyada uzun araşdırmaların
ardından “Günəşin ana və təyin edici simvol
olmadığı” qənaətinə gəldi.
Bəzi tarixçilər mifolojik inanclarda “Günəşlə
eyniləşmə” ilə bir başa Günəşə
bağlı inancları eyni qəbul ediblər. Buna ən
yaxşı nümunə Zərdüştlük
inancıdır. Zərdüştlük, daha doğrusu
atəşpərəstlikdə yer alan od
ünsürünü Günəşlə eyniləşdirən
tədqiqatçılar, bu ünsürü mərkəzə
alaraq, Günəşi ana simvol kimi təqdim ediblər. İddiaların əksinə atəşpərəstlikdə
odla Günəşin eyniliyi təsdiqlənməyib.
Səfəvi-qızılbaş sistemində Günəş
eyni zamanda qutun (ilahi hakimiyyətin) də təcəssümü
idi. Təmizlənməyi, arınmağı, müqəddəsləşməyi
də əks etdirən Günəş qızlbaş-ələvi
inanc sistemində Əhməd Yəsəvi, Hacı Bektaş Vəli
kimi mistik-sufi dərvişlərin kəramətlərində
və mənakıbəvi kimliklərində də öz əksini
tapıb.
Türküstan.-
2018.- 28 avqust-3 sentyabr.- S.16.