Əbədiyyət üfüqlərində
doğmuş eşq günəşi…
İmadəddin Nəsimi
– 600
Yüksək idealları və
məfkurəsi yolunda mübarizə aparan görkəmli şəxsiyyətlərdən
biri, XIV əsrin axırı XV əsrin birinci yarasında
yaşamış Seyid İmadəddin Nəsimidir. Nəsiminin mürtəce
şər qüvvələrə qarşı son nəfəsinə
qədər fədəkarcasına mübarizəsi və bu
yolda öz həyatını qurban verməsi böyük
bahadırlıq dastanı kimi beş
yüz ilıdən bəridir ki, yaşamaqdadır.
Mərhaba, xoş gəldin, ey
ruhi- rəvanım, mərhəba!
Ey şəkərləbyarı- şirin, laməkanım,
mərhaba! …
Nəsimi
yaradıcılığını oxuculara tanıtmaq və
sevdirmək məqsədi ilə kitabxanaçı oxucularla onun əsərlərinin təhlilini keçirə bilər.
Kitabxanaçı Nəsiminin “Bəhrül-əsrar”
qəsidəsinin təhlilinə başlayır. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində İmadəddin Nəsiminin həyat və
yaradıcılığından, onun
dünyagörüşündən çox yazılsa da, farsca qələmə
aldığı “Bəhrül əsrar” (şirlər dəryası)
fəlsəfi qəsidəsi dərin təhlilə, fəlsəfi
baxımdan hərtərəfli tədqiqata cəlb edilməmişdir.
Baxmayaraq ki, onun Azərbaycan MEA M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitunda saxlanılan əlyazması filologiya
elmləri doktoru C.Nağıyeva tərəfindən
aşkarlanmışdır. Onun
yaradıcılığında fəlsəfi məzmunlu qəsidələr
öz ideya və məzmun xüsusiyyətləri ilə
seçilir. Bunların içərisində
də öz növbəsində “Bəhrül əsrar” qəsidəsi
xüsusi maraq doğurur. Məlumdur ki, bu əsər
dərin fəlsəfi məzmuna malik olması ilə bərabər,
həm də böyük tərbiyəvi əhəmiyyətli
nəsihətamiz fikirlərlə zəngindir. Qəsidədə
maddənin dəyişməsi, insanın öləndən
sonra torpağa dönməsi kimi fikirlər ifadə
olunmuşdur:
Ayağını
bu torpağa hörmətlə bas, unutma ki,
Şahlar
başı torpaq olmuş gəlib-gedən üstə gəzər.
Əsərdə fəlakətlərlə
dolu olan bir zəmanədə zülm və əsarət
içərisində iztirablı, kədərli həyat
keçirən insanların taleyi şairi dərindən
düşündürür. Onun mülki bərabərsizlikdən,
içtimai zülm və ədalətsizlikdən şikayətləri
bu qəsidədə də qüvvətli bədii ifadəsini
tapmışdır. Şair dövlət və
sərvət yığmaq ehtirasına, acgözlüklə
dünyanı soymağa, çapıb-talamağa
çalışan tamahkar, qəddar ürəkli
hökmdarlara, feodal məmurlarına istehza edir. Dövlətə, sərvətə pərəstiş
edənlərin insanları əzmələrini pisləyir.
Simü –zər yığmaq üçün cəhd eyləmə
Qarun kimi,
Hər xəzinə torpaq altında
qalıbdır min kərə.
Sərvət ilə yüklənərsə kəştisi
dövrün əgər
O tufanlı dəryada düşməz məgər
şuri-şərə?..
Dünya birşandır, onun həm şəhdi, həm
də zəhri var,
Şəhid üçün insan gərəkdir tab gətirsin
nəştərə.
Burada dahi Nəsimi dünyanı mənəm-mənəm
deyə qırğına verən hökümdarların, o
cümlədən Qarun kimi xəzininə toplamağa cəhd
edən və nəhayət, xəzinəsi torpaq altında
qalan şəxslərin ölümə məhkum olub, özlərinin
də torpağa qarışacaqlarını söyləyir, zəmanəsindəki
qəsbkar şahları onların aqibətindən ibrət
almağa çağırır. Nəsimi bu şeirində də
öz humanist ideyalarına sadiq qalaraq insanın şərəf
və ləyaqətini üstün tutur, onlara dərin hörmət və
qayğı bəsləyir, zəhməti, zəhmətkeş
insanları, elmi, mərifəti, ədaləti alqışlayır.
Bu fikrin təsdiqi üçün şairin fars
divanından bir parçanın professor M. Quluzadənin
“Böyük ideallar şairi” monoqrafiyasında Azərbaycan
dilində nəzmlə verilən tərcüməsinə nəzər
salaq. Orada deyilir;
İnsan üçün mərifətdən özgə
yoxdur bir bəzək,
Bax, sədəf çılpaqdır,ancaq
qəlbi bənzər gövhərə.
Aqil insan zər üçün öz ömrünü
verməz hədər,
De, siçanlar nədən eşq yetirdin
sən zərə?
Sən çörəkçün minnət etmə,
hifs elə öz ruzini
Qafil ol kəsdir ki, ruziçin o, batmaz qan-tərə…
Burda yoxsul insanlar, zəhmətkeş
adamlar Nəsimi nəzərində böyük məhəbbətə,
böyük qiymətə malik olanlardır. Burada şair
insanları sadəliyə, fədakarlığa, təvazökarlığa,
yüksək əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlərə
malik olmağa, arif olmağa, mənalı, şüurlu həyat
keçirməyə çağırır. Qəsidənin bu keyfiyyətlərinə görədir
ki, Nəsimi Şirvanidən sonra böyük taciq şairi
Əbdürrəhman Cami də özünün “Lissətül-əsrar”
qəsidəsini yazırlar. Doğrudur,
şairlər bu haqda ilk söz açan şair Əmir Xosrov
Dəhləvinin xidmətini, öz qəsidələrini onlara
cavab olaraq yazdıqlarını göstərmişdir. Bununla belə Nəsiminin adı göstərilən
qəsidəsi öz dərin fəlsəfi, içtimai
yüksək poetik məziyyətlərinə görə
onların içərisində əhəmiyyətli yer tutur.
Nəsimi haqqında, onun fəlsəfi görüşləri
haqqında istər Avropa alimləri, istərsə də
türk, türkmən, özbək və Azərbaycan alimləri,
söz ustaları söz yazmışlar, onun hurufilikdə,
sufizimdə mütərəqqi cəhətləri əxz
etdiyini göstərmişlər. Şair
Allahın, bizin fikrimizcə isə, müqəddəs ruhun
insanda, təbiətdə mövcud olmasını göstərən
dahi bir alimdir. Elə ona görə də əsərlərində,
fəlsəfi qəsidəsi olan “Bəhlül-Əsrar” da
göstərdiyi kimi, məhşər günü də, axirət
günü də bu dünyada olur. Mürtəce
qüvvələrin təzyiqinə baxmayaraq
yaradıcılığında, məfkürəsini
açıqlamaq baxımından, böyük əhəmiyyəti
olan “Bəhrül-əsrarın əsrlərin
sınağından çıxaraq bu günümüzə qədər
çatan əlyazma nüsxələrinin mühafizəsi Azərbaycanın
mütərəqqi ziyalılarının əməyinin nəticəsidir.
Əsərin müasir məktəblərdə ədəbiyyat
proqramlarına daxil edilməsinin böyük tərbiyəvi əhəmiyyəti
olacağı şübhəsizdi.
Altı əsirlik yaşı olan böyük sənətkar
İmadəddin Nəsimi haqqında çoxlu şeir,
poema və roman yazılmış, film çəkilmişdir.
Kino dram janrında, Azərbaycan
dilinə, Azərbaycanda; Naxçıvanın, Abşeronun, Atəşgah
və Siyəzən və Şamaxınin bəzi bölgələrində
çəkilmişdir. 1974-cü
ildə Bakıda VII Ümumittifaq kinofestivalında tarixi
mövzuda ən yaxşı filmə görə
mükafatına layiq görülmüşdür. Ən
yaxşı kişi rolunun ifasına
görə aktyor Rasim Balayevə II mükafat verilmişdir.
Azərbaycan torpağında
Nəsimi zirvəsi var. Bu zirvədən günəş
doğur. O
günəş ki, qürub edər, ancaq heç vaxt batmaz.
Gəldi
yarım nazilə, sordu, Nəsimi, necəsən?
Mərhaba, xoş gəldin,
ey xırda dəhanım, mərhaba!
Altı yüz ildir ki, böyük Azərbaycan
şairi İmadəddin Nəsiminin adı Yazın Şərqdə
mərdlik, fədakarlıq və iradə rəmzi kimi hörmətlə çəkilir.
Altı yüz ildir ki, məsləki uğrunda
dara çəkilib dərisi soyulan, son nəfəsində belə
öz sözündən dönməyən bu mərd
insanın faciəli ölümü şairlərin şeirində,
aşıqların sazında tərənnüm edilir.
Onun şeirlərində
istifadə etdiyi dərin təsəvvüfi düşüncəsi
sonralar bir çox böyük mütəfəkkürə təsir
göstərmişdir. Klassik şairimizin odlu poetik nəfəsindən
hərarət saxlayan qaynaqlardan biri də XVI əsrdə
Aşıq Çələbi tərəfindən tərtiblənmiş
“Məşairüş–şüara” adı ilə tanınan təzkirədir.
Həyatı və
yaradıcıllığı əsl vətəndaş
hünəri timsalı olan İmadəddin Nəsiminin qüdrətli
səsi əsrləri adlayaraq bizə gəlib
çatmışdır. Nəsimi Azərbaycan
xalqının həqiqətən böyük oğludur,
çünki öz ana dilində ilk dəfə
yazıb-yaratmışdır və şairin hünəri
heç vaxt unudulmayacaqdır.
Nəsimi ana dilindən ustalıqla istifadə
etmiş, anlaşılır tərzdə, bir sözlə
xalqın dilinə yaxın tərzdə yazmışdır.
O uzaq, o qədim lisana bir bax!
Büllur bulaq kimi süzülər,
çağlar.
Əsər var yazılıb otuz il
qabaq,
Otuz cür lüğətə ehtiyacı var…
(Qabil. Nəsimi poemasından)Alovlu insanpərvər şair
yaşadığı cəmiyyətdə səadət, ədalət,
həqiqət görmədiyi üçün kədərlənir,
onun şeirlərində xalqın taleyini dərindən duyan
insanpərvər sənətkarın iztirab və kədərləri,
üsyankar ruhu səslənir. Nəsimi cəmiyyətdəki
zülümdən və özbaşınalıqdan şikayətlənir,
zülmü, ədalətsizliyi soyğunçuluğu pisləyir.
Doğruluğu, haq-ədalət və
xeyirxahlığı tərənnüm edir. Humanist şair insan ləyaqətini alçaldan, onun
mənəvi azadlığını buxovlayan feodal
dünyasına qarşı alovlu etiraz səsini
qaldırdı.
Hərgiz zəmanə kimsəni xoşund qılmadı,
Hər fel nəmüvafiqu hər fel nasəvab-
Dahi Azərbaycan
şairi Nizami Gəncəvinin Yaxın Şərq ədəbiyyatına
gətirdiyi humanist ideyaları davam və inkişaf
etdirən böyük sənətkar insana, insan ləyaqətinə,
qüdrətinə olan yüksək inamını tərənnüm
edərək şeirlərində insanı həyatın
yaradıcısı, həyatı gözəlliklərin əsil
mənbəyi kimi vəsv etmişdir. Nəsimi sənəti
bütövlükdə insan gözəlliyinə, insan
qüdrətinə heyranlıqla dolu bir himn kimi səslənir.
Ancaq bu gözəllik, bu qüdrət dünyada
bütün insanlara deyil, yalnız özünü
tanımış, dərk etmiş kamil insanlara xasdır.
Məhz buna görə şair kamil insanı
“canımın canənəsi” adlandırır, ona səcdə
etməyin vacib olduğunu göstərir.
Nəsimi
yaradıcılığından ilk dəfə əsaslı
şəkildə bəhs edən ədəbiyyat tariximizin tədqiqi
və nəşri sahəsində müstəsna xidmətlər
göstərən Salman Mümtaz olmuşdur. Tədqiqatçı
tərtib etdiyi “Seyid İmadəddin Nəsimi. Əsərləri” kitabını
giriş məqaləsi ilə 1926-ci ildə çap
etdirmişdir. Ulu öndər Heydər Əliyev Xalq şairi
Qabilin “Nəsimi” poeması haqqında bu fikirləru söyləmişdir:
“Qabil Nəsimi haqqında mənzum romanını çox
böyük ustalıqla yazılmışdır. Doğrudan
da bu çox böyük iş idi və Qabil bu işin
öhdəsindən layiqincə gəldi. Bu həqiqətən
dövlət mükafatına layiq bir əsərdir. Çünki Nəsimi haqqında belə
böyük, sanballı, dərin fəlsəfi fikirlərlə
dolu olan mənzum roman yazmaq hər adamın, şairin işi
deyil. Qabil bunun öhdəsindən gəldi”.
Yəqin ki, Qabili Nəsiminin bədii surətini
yaratmağa sövq edən ilk amil-bu qeyri-adi tarixi hadisə
olmuşdur. On illik yaradıcılıq
axtarışının və gərgin əməyin,
mütaliyə və tədqiqatın, Şamaxıdan Hələbə
qədər səyahətin, şərqşünas alimlərdən,
Nəsimi bilicilərindən öyrənməyin məhsulu
olan bu dastanda, bəzi ricət və müəllif nitqi istisna
edilərsə, Nəsimi danışır. Qabil
hadisələri Nəsiminin dili ilə nəql edir.
Xatırladaq ki, bu əsər 1976-cı ildə Azərbaycan SSR
Dövlət Mükafatına layiq görülüb.
Fəsillərin ən gözəli, əzizi,
İnsanların ən
yaxşısı, təmizi
Bu yollarda yoldaş olub mənimlə,
Bu yollarda
qardaş olub mənimlə.
Sağdışım-
Ilk bahar-Fəsli-gülüstan,
Soldışım-
Safiyə
başçısı Orxan…
Gedirəm, dalıram
fikrə, xəyala,
Dilimdə,
gözümdə Əli ül Əla.
Rumun ən qüdrətli söz sərkərdəsi-
Hürufi
şair!
Fəzlullah
atamın nəfəsi, səsi-
Hürufi şair!..
Hələbdə Nəsiminin adını
daşıyan köhnə bir küçə var.
Böyük söz ustadının məqbərəsi
oradadır.Yerli sakinlər Nəsiminin öz vətəni,
öz dili olduğunu bilirdilər. Onlar
bilirdi ki, Nəsimi doğma xalqının oğludur. Bu xalq isə bizik.
Mənsur: “Ənəlhəq!”
söylədi ,
“Mürtəddir!”–Elan etdilər.
Mənsur “mənəm həqq” söylədi,
Bağdadda
edam etdilər.
Böyük Azərbaycan
şairi, filosofu və mütəfəkkiri İmadəddin Nəsiminin
əbədi uyuduğu Hələb şəhərinin (Suriya)
milli muzeyinə bu poeziya klassikinin heykəli hədiyyə
verilmişdir.
Şairin tunc heykəli respublikanının əməkdar
rəssamı, heykəltəraş Albert Mustafayevin
iştirakı ilə xalq rəssamı Mikayıl Abdullayev tərəfindən
yaradılmışdır. Şair əyləşmiş
və dərin fikrə qərq olmuş vəziyyətdə təsvir
edilmişdir. Onun şəxsiyyətinin qeyri-adiliyi və daxili ruh
yüksəkliyi çox bariz şəkildə verilmişdir.
İ.Nəsimi klassik Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixini tədqiq edən dünya şərqşünasları
və türkoloqlarının daim diqqət mərkəzində
olmuşdur. Nəsiminin əlyazma xəzinələri və
kitabxanaların yaraşığı və fəxri olan bu əlyazma
nüsxələri şairin ədəbii-bədii irsinin
gözəl nümunələridir. Şairin
aftoqrafları elm aləminə məlum deyildir. Onun əsərləri əsasən başqaları tərəfindən
köçürülərək zəmanəmizə qədər
gəlib çıxmışdır.
Nəsimi sözə dəyər
verən şairdir. O, şeirlərində, xüsusi ilə rübailərində
hikmətli sözlərdən məharətlə istifadə
etmişdir. Həqiqətin carçısı olan sənətkar
“Doğru söz acı olar” misalından yaradıcı şəkildə
faydalanır:
Ol bilir həqqi ki, yalançı deyil.
Hər kim yalan söylər, ol naci
deyil.
Həccə doğru varmayan Hacı deyil,
Doğru söz
doğrulara acı deyil.
Ümumiyyətlə, Nəsiminin
hikmətli sözlərə olan münasibətini
dürüst müəyyənləşdirmək, təhlil
etmək xüsusi tədqiqat mövzusudur. Xalq
yaradıcılığının zəngin xəzinəsindən
sənətkarlıqla istifadə etmiş böyük şair
Nəsiminin öz sözləri indi qədirşünas
xalqımız tərəfindən sevilə-sevilə təkrar
olunur, zərb məsəllərə çevrilir:
Zahidin bir barmağin kəssən, dönüb həqdən
qaçar,
Gör bu miskin aşiqi, sərpa soyarlar
ağrımaz.
Hürufilikdən bəhs edərkən
Nəsimidən danışmamaq olmaz. Hürufilər
mübariz vətənpərvərlər idilər. XIV əsrdə “məğlubedilməz” Teymur
orduları Azərbaycana basqın etdikləri zaman
Naxçıvanda Əlincə (Ərincə) qalası
qarşısında uzun müddət acizlik göstərib
susmağa məcbur olmuşdur. Bunu bir başqa
səbəblərlərlə bərabər əsasən
hürufiliyin Naxçıvanda daha qüvvətli olması ilə
də izah etmək olar. Nəimi
öldükdən sonra onu Naxçıvan və Əlincə
ətrafındakı hürufilərin müqəddəs mərkəzi
olan Xaneqahda dəfn etmişlər. Nəiminin
şagirdlərindən birisi onun haqqında yazdığı
şeirində Nəimini Zərdüştə, “Cavidnaməni”
“Avestaya” və Xaneqahı da atəşgədəyə bənzətmişdir.
Dilrüba Nəqşicahanda bir
Əlincə dağı var;
Zirvəsindən yan keçər şimşək, buludlar
dağılar.
Dövrəsində tarimar olmuş sərasər
yığılar
Zərbələrdən öylə bilmişlər qiyamətdir
nədir,
Torpağımda yüksələn rəmzi
mətanətdir, nədir?! …
Hələbdə Nəsiminin
tərəfdarlarının çoxalması din xadimlərini
təşvişə salır, onların fətvası ilə
Nəsimi zindana salınır və 1417-ci ildə asılaraq dərisi
soyulur. Deyilənlərə görə, şairin
edamını təşkil edən din xadimi “Bu elə bir məlundur
ki, hara qanından bir damla sıçrasa, oranı kəsmək
gərəkdir” demiş. İşə bax ki, şairin
qanından bir damla həmin din xadiminin barmağına
düşmüş, barmağının kəsilməsini istəyənlərə
“mən söz olaraq demişdim” söyləmişdir.
Al-qan içində inləyən, həyatın
son anlarını yaşayan Nəsimi burada bədahətən “Ağrımaz” qəzəlini
söyləmişdir. Nəsiminin adı mərdlik
və yenilməzlik simvolu kimi yaşamaqdadır. Nəsiminin ölümü gözəl
ölümdü. Deyirlər onu soymağa
dabanından başlamışlar, lakin o idealından dönməmişdir.
Onun haqqında çoxlu rəvayətlər də
yaranıb. Rəvayətlərin birində söylənilir
ki, ölüm ayağında belə dözüm və mətanəti
qarşısında sarsılan ruhanilər istehza ilə ondan
soruşurlar:
-Sən ki, haqsan, bəs niyə qanın axdıqca
saralırsan?
Nəsimi qürurla cavab verir:
-Bəli, rəngim saralır.
Mən
əbədiyyət üfüqlərində doğmuş
eşq günəşiyəm.
Günəş
qürub edəndə saralar.
Nəsimini diri-diri soymaq, şaqqalamaq, onu
sındırmaq olardı, lakin əymək olmazdı. Azərbaycan oğlunun bu ibrətli ölümü,
xalqımızın, onun davam edib gələn nəsillərinin
iradəliliyi, dönməzliyi rəmzi olmuşdur. Bu ölüm sözün əsil mənasında
poeziyaya çevrilmişdir. Şair öz
ölümü ilə insanlığı heyran qoydu. Nəsimi Könüllər fatehi idi. Şair ölümü ilə ölməzliyini təsdiq
etmiş əbədi şəxsiyyətdir. Azərbaycanın
əbədi şəxsiyyəti…
Böyük şair-filosof İmadəddin Nəsimi dərin,
sarsılmaz inam və işıqlı ideal sahibi olub. Sözün böyük mənasında heyrət
doğuran cəhət budur ki, Nəsimi öz həqiqətini,
öz “ənəlhəq” ini yalnız poeziyasının
qüdrəti ilə deyil, şəxsi dönməzliyi, fədakarlığı
ilə-əfsanələrə çevrilmiş mərdanə
və amansız ölümüylə təbliğ və
təsdiq etdi.
Aynurə
Əliyeva
F.Köçərli
adına Respublika Uşaq
Kitabxanasının metodisti
Türküstan.-
2018.- 13-19 fevral.- S.10; 13.