Nəsib bəy Yusifbəyli və Kırımda Teatro
Kırım keçmiş Rusiya müsəlmanları arasında
milli özünüdərkin,
milli mətbuatın, milli teatrın, bir sıra milli
yeniliklərin ilk dəfə
özünə yer etdiyi türk yurdlarından biridir. Keçmiş Rusiya müsəlmanları
arasında Azərbaycan
və Kırım türkləri sıx bağlılığı olmuşdu.
Bu bağlılıq tellərinin
yaradılmasında İsmayıl
bəy Qaspıralı,
Əlimərdan bəy
Topçubaşi, Şəfiqə
xanım Qaspıralı,
Həsən Səbri Ayvazov və Nəsib bəy Yusifbəyli kimi şəxsiyyətlərin böyük
rolu olmuşdu. Bu insanlardan Nəsib
bəy Yusifbəylinin
Kırımdakı dəyərli
bir fəaliyyəti haqqında danışmaq istəyirəm. Nəsib
bəy Yusifbəyli ümumtürk tarixində
böyük dövlət
xadimi, mühərrir,
fikir adamı, müəllim kimi iz
qoysada, onun mədəniyyət sahəsində
böyük bacarığı
varmış. Çox istedadlı
və unikal bir şəxsiyyət olan Nəsib bəy Yusifbəyli “Tərcüman” qəzetində
Azərbaycan bağlı
yazılan məqalələrin,
məlumatların, xəbərlərin
əsas müəllifi
idi. İsmayıl bəy Qaspıralının
yaxın çevrəsində
bulunan Nəsib bəy kırımlı qardaşlarımızla birlikdə
öz gücünü
səfərbər edərək
oranın yeniləşməsinə,
inkişafına sərf
edirdi. Onun bu xidmətlərindən
biri Kırımda teatrla bağlıdır.
Tərcüman qəzetinin
1907-ci il 17 yanvar tarixli sayında Kırımda milli teatrın canlanması ilə bağlı Osman Nuri Akçokraklının
“Tərcuman” qəzetində
“Kəşvi Çələbi”
təxəllüsü altında
“Milli teatro” adlı dəyərli bir yazısı gedib. Həmin yazıda Nəsib bəy Yusifbəylinin Kırımda milli teatrla bağlı fəaliyyəti ilə tanış olmaq olar. Osman
Nuri yazır:
“Bir neçə il əvvəl şəhərimizin
gənclərindən təşkil
olunan teatr dəstəsi milli dilimizdə (Kırım türkcəsində,C.N) bir-iki oyun icra
etmişdilər. Sonra çarəsizliklərdən
dolayı məzkur dəstə ərkanı dağıldı və ondan sonra şəhər
teatrında milli dildə oyun tamaşaya qoyulmamışdı.
Bu dəfə yenidən
tərtib olunmuş dəstə yanvarın
13-cü axşamı (1907-ci il, C.N) birinci dəfə olaraq “Dağılan tifaq”(yıxılmış ailə) oyununu göstərdilər. “Dağılan tifaq” qafqazlı gənc ədiblərimizdən Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev cənablarının əsəri-qələmiyyəsi
olub, Qafqaz müsəlmanlarının halını
təsvir edən ibrətli bir faciədir. Bu faciə Qafqazın çox şəhərlərində
icra olunub, ziyadə alğışlara
nail olmuşdu. Biz əsl
əsərin intiqadından
(tənqidindən) sərfi-nəzər
edərək(imtina edərək)
bir az onun
icrasından asıl elədiyimiz təsirini nəql edəcəyiz.
Ümumiyyətlə oyun gözəl icra edilib, tamaşaçıların
məzhər iltifatı(ayrıca diqqəti) və təqdiri olmuşdu. Bağçasaray
şəhər teatrının
səhnəsindəki nöqsanlıqlar
ilə bərabər,
bütün oyun əsnası teatr müdiri Nəsib bəy Yusifbəyli cənablarının qayrəti
sayəsində Qafqaz məişəti(həyatı) və qiyafəti təsvir olundu. Əsl əsər mətni Azərbaycan şivəsində olduğu
halda, pek cuzi tebeddül edilmiş(
dəyişdirilmiş) lisani-azin(
dili) qiymətinə zərər vermədi deyə bilərik. N.Yusifbəyli Nəcəf
bəy rolunu kəmali-məharətlə və
hissiyatla icra edib, bütün oyuna şövq verdi. Axır
pərdədə Nəcəf
bəyi dilənçi
sifətində təsvir
edən Yusifbəyli cənabları pək çox qatə ürəklərdə riqqatı-ilqa
ittigi(
mərhəmət duyğularını
fışqırtan) zahir
idi. Yusifbəyli cənabları həqiqi müşahhaslıq(aktyorluq) təbiətinə
malikdir.
“Dağılan tifaq” Bağçasaraylıların
rəğbətini qazanıb
Qafqaz məişətindən( yaşamından) ibrət olaraq islahı-hal(öz halını yaxşılaşdırmaq)
və əxlaq nöqteyi-nəzərindən kırımlılar
üçün müvafiq
bir vasitə olmağa münasib hal idi”.
İsmayıl bəy Qaspıralının
rəhbəri olduğu
“Tərcüman” qəzetində
getmiş bu yazı vasitəsi ilə Nəsib bəy Yusifbəylinin Kırımda teatr sahəsində fəaliyyəti
haqqında lazımlı
bilgilər əldə
etmək olur. Kırımda
milli teatrın rəhbəri olması, Azərbaycanlı dramaturq Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin “Dağılan
Tifaq” faciəsini tamaşaya qoyması, Azərbaycanın məişətini,
milli geyimlərini tanıtması, onun oynadığı rollar, akytor kimi bacarıqları
ilə bağlı məlumatları öyrənirik.
Həmçinin Kırımda yerli aktyorların formalaşmasında
Nəsib bəy Yusifbəylinin böyük
rolu olmuşdu. Osman Nuri Akçokraklı, Cəlal Meinov, Səttar Mişhorlu və başqa sənət adamları Nəsib bəydən yararlanmış, məsləhətlər
almışdılar. Kırımda milli teatrın qurulması və fəaliyyətindən öncə
Nəsib bəy Yusifbəyli Gəncədə
“Dram cəmiyyəti” adlı
mərkəzdə böyük
təcrübə toplamış
və Şeyxzamanlı
qardaşları ilə
birlikdə bu yolu keçmişdilər.
Onuda qeyd etmək lazımdır ki, şərqdə ilk operanın
banisi Üzeyir bəy Hacıbəyli ilə Nəsib bəy Yusifbəyli qohumluq əlaqələrinə
malik idilər. Nəsib bəyin nənəsi Bəsirət xanım Üzeyir bəy Hacıbəylinin atasının
bibisidir. Nəsib
bəy Yusifbəylinin
Kırımdakı milli
teatr tamaşasından
1 il sonra
Üzeyir bəy Şərqdə ilk operanın
əsasını qoymuşdu.
Ceyhun Nəbi
Türküstan.- 2018.- 13-19 fevral.- S.7.