Azərbaycan Türk fəlsəfəsindən
yarpaqlar: Mirzə
Şəfi Vazeh
1. Yazı
AMEA Fəlsəfə
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi,
dosent, fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru Faiq Ələkbərli
(Qəzənfəroğlu)
XIX
əsrdə ehkamçı-gerilikçi-məzhəbçi
“İslam mədəniyyəti”ndən xeyli dərəcədə uzaqlaşıb
dünyəvi elmlərin öyrənilməsinin tərəfdarı
olub, ümumilikdə isə hər cür təhriflərdən uzaq
İslam dininin və
Şərq-Türk mədəniyyətinin mahiyyətindən
kənara çıxmayan
Azərbaycan türk mütəfəkkirlərmizdən
biri Mirzə Şəfi Vazeh
(1792-1852) olmuşdur. 1792-ci ildə Gəncədə
bənna-memar Kərbəlayı Sadıqın ailəsində
dünyaya gələn Vazeh,
atası dünyadan tez
köçdüyü üçün
daha çox Hacı Abdulla adlı panteist görüşlü şəxsin himayəsində
yaşamışdır. Gəncə mədrəsəsində
orta ruhani təhsil
(şəriət dərsləri, ərəb və fars dilləri və s.) alan Vazeh buranı
yarımçıq tərk etdikdən sonra,
müstəqil şəkildə dini və
dünyəvi elmləri öyrənməyə davam etmişdir. Mirzə Şəfi Hacı Abdullanın köməyi
ilə Cavad xanın qızı Püstə
xanımın kənd və mülklərini idarə etmək üçün mirzəlik vəsifəsinə
təyin olunsa da, ancaq 1826-1828-ci illər Rusiya
– Qacarlar müharibəsi zamanı Püstə
xanımın qardaşı Uğurlu bəylə
bərabər Tehrana getməsi nəticəsində
işsiz qalmışdır. Onun işsizliyi çox üzun sürməmiş,
Gəncədə Şah Abbas
məscidinin yanındakı mədərəsədə müəllim
və xəttat kimi fəaliyyət
göstərmişdir.
1830-cu illərdə artıq Gəncədə xəttat, müəllim və şair kimi tanınan Mirzə Şəfi, 1840-cı ildə Tiflisə köçüb buradakı qəza məktəbində türk (Azərbaycan) və fars dilləri üzrə müəllim vəzifəsinə təyin olunur. Həmin dövrdə Tiflisdə «Divani-hikmət» ədəbi-fəlsəfi dərnəyinin yaranmasının təşəbbüskarı və təşkilatçısı kimi çıxış edən Mirzə Şəfi ilə A.A.Bakıxanov arasında tanışlıq da məhz bu dərnəkdən başlamışdır. Bu dərnəyin üzvü olan alman ədəbiyyatşünas-tərcüməçisi Fridrix Bodenştedt (yeri gəlmişkən, Bodenştedt Mirzə Şəfinin şeirlərini Almaniyada “Mirzə Şəfinin şərqiləri” başlığı ilə kitabça şəklində nəşr etdirmiş, ancaq az bir müddətdə məşhurlaşmasıyla öz adına çıxmağa başlamışdır. Hətta, uzun müddət Mirzə Şəfinin ictimai-fəlsəfi irsi Avropa və Rusiyada Bodenştedtin adına çıxarılmışdır. Yalnız 1920-ci illərdən sonra Mirzə Şəfinin haqqı özünə qaytarılmağa başlamışdır ki, bu işdə Salman Mümtaz, Ə.Ə.Səidzadə və başqaları mühüm rol oynamışlar) yazır ki, A.A.Bakıxanov Qərb əxlaq və adətləri, vəziyyəti və şəraiti haqqında geniş biliyə sahib idi və Mirzə Şəfi ona «böyük mütəfəkkir» deyə müraciət edirdi. Altı il Tiflisdə yaşayan Vazeh 1846-cı ilin noyabrına Gəncəyə gəlib buradakı qəza məktəbində müəllim kimi fəaliyyət göstərsə də, ancaq 1850-ci ilin yanvarında yenidən Tiflisə üz tutmalı olur. Tiflisdə Zadəganlar gimnaziyasında Türk dili (Azərbaycan) müəllimi təyin olunan Vazeh çox keçmədən İ.Qriqoryevlə birlikdə “Kitabi-Türki” (1851) müntəxəbatını yazmışdır. 1854-1855-ci illərin qovşağında Təbrizdə nəşr olunan “Kitabi-Türki” əsəri Türk dilini (Azərbaycan) və ədəbiyyatına tədris etmək üçün yaradılmış ilk qiymətli əsərlərdən biri hesab olunur. Azərbaycan türk mütəfəkkiri 1852-ci ilin noyabrın 28-də Tiflisdə vəfat etmiş və burada da dəfn olunmuşdur.
Dini-fəlsəfi görüşləri. Vazeh də A.A.Bakıxanov kimi İslam dinini, Şərq mədəniyyətini deyil, həmin din ya da mədəniyyət ətrafında sonralar yaranmış dini xurafatı və dini mövhumatı qəbul etməmişdi. Bu anlamda İslam-Şərq mədəniyyətini-fəlsəfəsini dərindən bilən, eyni zamanda dövrünün tərəqqipərvər mədəniyyəti hesab olunan Qərb mədəniyyəti ilə yaxından tanış olan Vazehin dünyagörüşündə əsas tənqid hədəfi İsalm dini deyil riyakar ruhanilər və mollalar idilər. Bu baxımdan M.F.Axundzadənin öz tərcümeyi-halında Gəncə mədrəsəsində ruhani olmaq məqsədilə elmləri öyrəndiyi zaman müəlimi Vazeh ona riyakar və şarlatan olmaqdansa, öz həyatını bu qaragüruhun içərisində puç etməməsini, başqa bir məşğuliyyət tapmasını məsləhət görməsini yazması, Sovetlər Birliyi dövründə bir çox tədqiqatçılar tərəfindən birtərəfli, subyektivcəsinə şərh edilmişdir. Belə ki, Vazeh Gəncə mədrəsəsində dərs verərkən onların arasındakı bir mükaliməni sonralar Axundzadə öz tərcümeyi-halında bu cür qələmə almışdır: «Bir gün həmin möhtərəm şəxs məndən soruşdu: «Mirzə Fətəli, elmləri öyrənməkdən məqsədin nədir?» Cavab verdim ki: - Ruhani olmaq istəyirəm. Dedi: - Demək, riyakar və şarlatan olmaq istəyirsən?». Təəccüb edib çaşıb qaldım ki, görəsən bu nə sözdür? Mirzə Şəfi mənim vəziyyətimə nəzər salıb, dedi: «Mirzə Fətəli! Öz həyatını bu iyrənc camaatın sıralarında zay etmə! Başqa bir peşə dalınca get!». Elə ki, ondan ruhanilərə nifrət etməsinin səbəbini soruşdum, o elə mətləbləri açıb söyləməyə başladı ki, o günə qədər mənə məlum deyildi. Nəhayət, ikinci atam Məkkədən qayıdana qədər Mirzə Şəfi ürfanın bütün məsələlərini mənə təlqin etdi və qəflət pərdəsini mənim gözümdən açdı…».
Əlbəttə, Vazehin burada nəzərdə tutduğu İslam dini və onun həqiqi, möhtərəm nüfuz sahibləri deyil, riyakar ruhanilik və zahidlik idi. Yəni, Vazeh Axundzadəni savadsız, nadan ruhani olmaqdansa, dünyəvi elmləri öyrənib müsəlmanların inkişafına xidmət göstərməsini tövsiyə etmişdi. Bizcə, Vazehi narahat edən əsas məsələ dünyəvi, humnanist mahiyyətli İslam dininin, Şərq-Türk mədəniyyətinin öz mahiyyətindən xeyli dərəcədə uzaqlaşıb riyakar ruhanilər, zülümkar məmurlar, məddah ziyalılar ya da şairlərin də sayəsində tənəzzülə uğraması fonunda, Qərb dünyasında baş verən yeniliklər əsasında Avropa xalqlarının inkişaf edərək dünyaya, o cümlədən türk-müsəlman ölkələri, Azərbaycan türkləri üzərində ağalıq etməsi idi. Bu baxımdan M.Ş.Vazehin yaradıcılığında ən çox diqqət çəkən cəhət yalançı ruhanilərin, məddah ziyalıların ya da məddah şairlərin İslam dininə, Şərq-Türk mədəniyyətinə qeyri-səmimi münasibətinin tənqidi idi. Bəzi mənbələrə görə, gerilikçi din xadimlərinin hədə-qorxusundan Vazehi bir çox hallarda Cavad xanın qızı Püstə xanım müdafiə etmişdir. Hər halda bu bir həqiqətdir ki, yenilkçi, ədalətsevər, tərəqqipərvər baxışlarına görə gerilkçi ruhanilər onu incitmiş, hədə-qorxu gəlmiş, gənclərin əxlaqını pozmaqda ittiham edib “laməzhəb” adlandırımışlar.
Deməli, Vazehin dini-fəlsəfi görüşlərində əsas yerlərdən birini 16-17-ci əsrlərdən sonra meydana çıxmış sxolastik dini düşüncənin, xüsusilə dini xurafatın və dini mövhumatın tənqidi tutmuşdur. Vazehə görə, bir çox din alimləri İslam dininin qayda-qanunları ilə bağlı əsil həqiqəti millətdən gizlədərək kələkbazlara çevrilmişlər. O, yazır:
Fəlakətə, işgəncəyə, kədərə,
Üstün gəlib qılınc çəkmək gərəkdir.
Ümid bağla sən biryolluq hünərə,
Üləmalar, nə desələr, kələkdir.
Anlaşılmaz möüzənlə, duanla,
Sən artırma bu dünyada ələmi.
Qoy məqsədin bir şey olsun… gəl anla,
Tez ol qurtar dərdü-qəmdən
aləmi!.
Bəzi
ruhanilərin anlaşılmayan
duaları, moizələri
ilə xalqın əzabını artırdığını
deyən, filosof açıq şəkildə
bildirirdi ki, din adı altında xurafatı, mövhumatı
təbliğ edən şairlərin şerilərinə
də ikiüzlü ruhanilərin anlaşılmaz
moizələri kimi, qulaq asmaq
mənasızdır. O yazırdı:
Nəğməsindən məscid havası gələn şairlərin,
Başları boşdur yəqin, ağılları deyil dərin.
Bir şeirində
isə Vazeh yalançı müctəhidləri
tənqid obyekti kimi götürür. Onun fikrincə,
müctəhid irtica və xurafatı, Quranın mahiyyətindən
xəbərdar olan mömin müsəlman isə insan azadlığı və xoşbəxtliyini tərənnüm
edir. Bir sözlə, Vazeh burada mühafizəkar dindarla yenilkçi-dünyəvi
ruhlu müsəlmanı
müqayisə edərək
belə bir qənaətə gəlmişdir
ki, əsil insan və müsəlman
elmli, bilikli, yenilkçi şəxsdir:
Kim aramızdakı fərqi
görür?
Mən kiməm
və bizim müctəhid kimdir?
Biz ikimiz də xalqa vəz oxuyuruq ki,
Ağla
daha çox azadlıq versin;
Mən nəğməylə - o isə
iyrənc üz bürüşdürməklə,
Onun ürəyi
qalın ətə batmışdır.
Belə
ki, o görünmür
əsla,
Halbuki mən ürəklərdə,
Ağızlarda insanam.
Tərəddüdlə, qısa ayaqları üstündə
belə
O çıxış edir qoca qaz kimi
Fısıldayır, sanki tosqunluqla
Bütün insan günahlarını mədəsində daşıyır.
Mən ayaqdan yüngüləm, uçuram küçə
boyu;
O hirslənir, için çıkir – mən zarafat edirəm
O gizlicə məni məsxərəyə qoymağı
sevir,
Amma mən onun açıqca cavabını verirəm.
Mənim
istehzalarımdan o çox
qorxur
Mənə isə onun hiddətini
görmək gülüncdür.
Filosof-şair aşkar şəkildə
xalqın riyakar ruhanilərə, qeyri-səmimi
müctəhidlərə deyil,
həqiqi möminlərə,
millətsevər ziyalılara
ehtiyacın olduğunu
yazır. Bu anlamda
Vazeh milli-dini dəyərləri təhrif
edərək öz maraqlarına uyğunlaşdırmağa
çalışan ikiüzlü
ruhaniləri, məddah
ziyalıları tənqid
etməklə yanaşı,
əsil din xadiminin və milli ziyalının
ortaya qoymalı olduğu nümunəni də ifadə etmişdir. Ona görə də Vazehin şeirlərindəki
üsyankarlıq İslam
dininə deyil, ikiüzlü ruhanilərlə
məddah ziyalıların
da sayəsində, bu dinin əsil
mahiyyətindən kənarda
meydana çıxmış
xurafat və mövhumata, eyni zamanda içi boş hecalara, uydurmalarla dolu nəğmələrə olmuşdu.
O, yazır:
Qulağı oxşayan boş
hecalardan,
Min cürə uydurma macəralardan,
Cənnət, cəhənnəmdən, dənizdən, çaydan,
Güldən və bülbüldən,
günəşdən, aydan,
Hicrandan,
vüsaldan, qəmdən,
kədərdən
Min dəfə çeynınmiş
qafiyələrdən,
Şeir
quraşdırıb mızıldayanlar!
Sizə
şair kimi min nifrətim var!
Çünki tutduğunuz bu yol asandır,
Təkcə axmaqlarçün “ürəkaçandır”.
Şeiriniz ürəyi gətirməz
cuşa,
Qanan kəslər üçün
bəladır başa!
Türküstan.- 2018.- 21-30 iyul.- S.6.