Azərbaycan Türk fəlsəfəsindən
yarpaqlar:
SEYİD ƏZİM
ŞİRVANİ
II Yazı
Seyid Əzim Şirvaninin dini-fəlsəfi
görüşlərinin əsasını Qurani-Kərim və
hədislər təşkil etsə də, o yenilkçi bir
müsəlman-türk mütəfəkkiri idi. Şirvani islam
qanunlarından kənara çıxmasa da, ancaq o dövrdə
baş verən cəhaləti açıq şəkildə
tənqid edir və millətin inkişafı naminə şəriətdən,
peyğəmbərin hədislərindən uyğun misallar gətirirdi.
Bir sözlə, S.Ə.Şirvani bir tərəfdən
Quranla, o biri tərəfdən isə yenilikçi
düşüncələrlə millətinin
oyanışına xidmət göstərməyə
çalışmışdır.
Seyid Əzimin İslam dininə, İslam fəlsəfəsinə
bağlılığı daha çox özünü Qurana,
Məhəmməd Peyğəmbərə (s.), Həzrət
Əliyə (ə) və Əhli-beytə olan sevgisində
büruzə vermişdir. O, Qurani-Kərimin müstəsnalığı
ilə bağlı yazırdı:
Gərçi
mənası qeyri-asandır,
Kağızı, xətti, cildi Qurandır.
Harada
görsən kəlami-sübhani,
Öpübən qoy göz üstünə ani.
Möcüzi-həqdü
batinü zahir,
Məss etməz məgər onu tahir?
Seyid
Əzim «Peyğəmbərin tərifi» şeirində isə,
Məhəmməd Peyğəmbərə olan sevgisini belə
ifadə etmişdir:
Dəxi
yüz töhfeyi-səlatü səlam,
Nə qədər
var bu gərdişi-əcram,
Olsun ol
şəxsə kim, müəyyəddir,
Ənbiya sərvəri Məhəmməddir.
Hətta,
Seyid Əzim arzulayırdı ki, Allah sonuncu peyğəm¬bəri
gərək türklər¬dən seçərdi və Quran da
türk dilində olardı:
Çün
Mühəmməd ərəbdən etdi zühur,
Öz lisanında qıldı həq məmur.
Türkdən
göndərəydi gər ani,
Türki dildə olurdu “Qurani.
Başqa
bir şeirində isə, mütəfəkkir Peyğəmbərin
Allah tərəfindən elçi seçilməsnin səbəblərini
izah etməyə çalışır:
Axiri-həccini
çün Xatmi-rəsul etdi təmam,
Azimi-Yəsrib
olub Əhmədi-Məhmud məqam,
Ol şəhə-Xümmi-qədir
üzrə olundu ilham,
Gəldi
Cibril ki, ey sərvəri-səyyarə məqam,
Sənə
göndərdi salam iyzədi-qəhhar bu
gün.
Sən gərəkdir
edəsən Xümmi-qədir üzrə nüzul,
Göftgü
eyləməsin zümreyi-əshab fuzul,
Bəs gərək
zahir ola mərtəbeyi-zövci-Bətul,
Olacaqdır
o şəhin ziddi «zəlumən və cəhul»,
Açılır alamə məxfi olan əsrar bu
gün.
Ya da:
Məhəmməd
nuri zahir oldu gün tək kainat içrə,
Ziyalansın
gözüm kim, aləmə nuri ziya gəldi.
Deməli, Peyğəmbərin bu dünyaya gəlməsi
və elçi olaraq Allah tərəfindən seçilməsinin
böyük bir anlamı vardır. Seyid Əzimə
görə, Peyğəmbərin kainat içində “nuri
zahir” olmasından tutmuş Quranı müsəlmanlara
çatdırması Allahın miqyasa sığmaz
lütfü ilə bağlıdır. Eyni
zamanda, Peyğəmbər yalnız dövrünün cahillərini
doğru yola çəkməmiş, həm də gələcək
də baş verə biləcək dəhşətlərdən
insanları xəbərdar etmişdir. Şirvani
yazır:
Ari, ari, cənab
pyeğəmbər
Bu hədisi
veribdi xəlqə xəbər –
Ki: «Gəlir
bir zamani-tulü təvil
Əhli-islam
olursa xarü zəlil,
Tutar ol vəqt
küfr dünyanı,
Xar edir çərx əhli-iymanı.
Nə ki
cühhal, bəlkə alimlər
Dinimi, şərimi bəyənməzlər».
Sədəqə, sədəqə rəsulüllah.
Bu haman əsrdir bil, ey gümrahı!
Peyğəmbərdən
sonra Həzrət Əlini İslam yolunda özünə rəhbər
kimi qəbul edən şair-filosof yazırdı ki, kim onun yoluyla gedirsə nicat da tapacaqdır. Çünki peyğəmbərin yolunu ondan sonra
doğru davam etdirən Həzrət Əli və onun
ardıcılları olmuşdur. Şirvani yazırdı:
Uyma zəntəblərə,
tut şəhi-Mərdan yolunu,
Ələ al sağəri-mey, məşrəbi-mərdanədi
bu.
Ya da:
Gər
zati-həqqi bulmaq dilərsən,
Əğyarı
tərk et, tap Mürtəzani.
Aləmdə
yoxdur bir ondan özgə,
Əhvəl degidlin bir görsən ani.
Zati-Məhəmməd
zati Əlidir,
İki bədəndə bir bil o cani.
Ancaq Seyid Əzimin “şiəliyi” mənəvi anlam
daşıdığı üçün sünnilərə
qarşı heç bir düşmənçilik münasibəti
bəsləməmişdir. Sadəcə, o inanrıdı ki,
Xilafətin ilk rəhbərlərinin hər hansı
günahları olubsa Allaha qarşısında cəzalarını
alacaqlar:
Mən
özüm şiəyəm, budur sifətim,
Leyk əshabə yox müxalifətim.
Gər
Əbubəkrlə Ömər, Osman
Zülm ediblərsə, Həqq edər divan.
Ümumiyyətlə, Şirvaniyə görə müsəlmanların
çoxu elm öyrənmək, millət qeyrəti çəkmək
əvəzinə, İslam dininə aid müxtəlif məzhəblərə
üz tutublar ki, bu da doğru deyildir. Bu baxım¬dan S.Ə.Şirvani
müsəlmanların geriliyinin səbəblərindən bir
kimi də dini məzhəbləri, xüsusilə sünni və
şiə məsələsini göstərirdi:
Şiəmiz
sünniyə edər töhmət,
Sünnimiz şiədən edər qeybət.
Bizi
puç etdi şiə, sünni sözü,
Əhli-islamın oldu kor gözü.
Bizə
sairlər eyləyir töhmət,
Çün tərəqqi edibdir hər millət.
Çox təəssüflər olsun ki, hələ o
vaxt erməniləri, gürcüləri və başqa
xalqları millət adlandırıb öz adı ilə
çağırdığımız halda, eyni bir xalqı
dini məzhəbə görə bir-birindən ayırıb
sünni və şiə kimi, ən yaxşı halda müsəlman
milləti olaraq qələmə alıb, bir-birinə
qarşı qoymuşuq. S.Ə.Şirvani də millətinin
ziyalı oğlu kimi, sünni-şiə məsələsinə
son qoyulmasının vacibliyini dərk etmiş və başqa
xalqlar kimi tərəqqi etməyin zamanının gəldiyini
yazmışdır.
Seyid Əzimin dini-fəlsəfi baxışlarında
İslam dininə aid ayin və mərasimlərdəki əlavələrin
də tənqidi xüsusi yer tutur. Bu mənada, onun
İslamın böyük cəfakeşlərindən hesab
olunan İmam Hüseynin (ə) qətli məsələsi ilə
bağlı məhərrəmlikdə həyat keçirilən
təziyədarlığa, xüsusilə Aşura
gününə münasibəti bir çox müasirləri
ilə müqayisədə fərqli olmuşdur. Seyid Əzim ilk növbədə, İmam Hüseynin
(ə) qətlinin müəyyən bir çərçivədə
məhdudlaşdırılıb fanatikcəsinə qeyd edilməsinin
əleyhinə çıxmışdır. S.Ə.Şirvaniyə görə, İslamda belə
bir hökm yoxdur ki, baş çapmaq, qan tökmək lazımdır.
Onun fikrincə, əgər məhərrəmlikdə müsəlmanların
özlərinin qanlarını tökməsi ilə
bağlı müddəa olsaydı, ilk növbədə buna
tanınmış din alimləri ya da imamlar özləri əməl
edərdilər:
Heç eşitdinmi çapıb başını
imami-Cəfər?
Ya ki
Museyyi Riza, Əskəriyyi-xəstəcigər,
Bizdən
onlar məgər öz cəddini az istərlər?
Niyə bəs
vermədilər bu işə fərman əxəvi!
Bu yəqnimdir
əgər olsa özü zində imam,
Hökm
edər: çarpma başın, nəhydi bu feli-həram.
Yenə hər
il çarpacaq başını bu
qövmi-əvam,
Demə kim, tərki-təbiət ola asan, əxəvi!
Bununla da Seyid Əzim hesab edirdi ki, özlərini şiə
hesab edən müsəlmanların məhərrəmlikdə
baş yarıb, zəncir vurub qan tökmələri İmam
Hüseynə (ə) olan sevgilərindən daha çox buna
artıq adət etmələridir. Yəni onlar artıq məhərrəmliyi
bu formada qeyd etməyi bir adət halına salıblar. Ona görə də, öz cahilliklərindən və
avamlıqlarından ibrət dərsi ala bilmirlər.
Seyid Əzim yazırdı:
Doğrudur,
baş çapırıq biz dəxi cəmiyyət ilə,
Bunu
lazımdır həlal eyləməyə hüccət ilə,
Nə
olur bir göz açıb baxmaq işə ibrət ilə,
Bəlkə
yoldan çıxarıbdır bizi şeytan, əxəvi!
Yaxud da:
Xaçpərəstlər
hamısı açdı gözün düşdü qabaq,
Dalda
qaldıq tökülüb cəhl ilə biz, ay sarsaq!
Bəs nə vəqti bizə qismət olacaq göz
açmaq?
Ümumiyyətlə, S.Ə.Şirvani o fikrin tərəfdarı
idi ki, İmam Hüseynin (ə) Kərbəlada şəhid
olmasının mənəvi mahiyyətini dərk etmək və
ondan şüurlu şəkildə nəticə
çıxartmaq lazımdır. Bu şüurlu nəticə
isə ondan ibarətdir ki, müsəlmanlar İmam Hüseyn (ə)
kimi xoşniyyət, himmətli və ümmətsevər
olmalıdır. Başqa sözlə,
İmam Hüseyn (ə) yolunda qan töküb divanəlik etməkdənsə
onun şəhadət yolunu davam etdirmək və o
ucalığa qovuşmaq uğrunda mübarizə aparmaq
lazımdır. Bu baxımdan Seyid Əzim imam yolunda qan tökməyi
savab əməl kimi qələmə verənlərə
qarşı çıxırdı.
Təsadüfi deyil ki, İslam fəlsəfəsinin
mühafizəkar nümayəndəsi M.M.Nəvab bu cür
düşüncələrinə görə Seyid Əzimi
İmam Hüseynin (ə) şəhadət yolunu dərk etməməkdə,
hətta kafirlikdə belə ittiham etmişdir. Onun fikrincə,
Seyid Əzim Kərbəla faciəsini dərk edə bilmədiyi
üçün, imam yolunda qan tökməyin mahiyyətini
anlamamışdır. Nəvvab yazırdı:
Aç bəsirət
gözünü şahi-şəhidanə tərəf,
Baxgilan Kərbübəla səmtinə meydana tərəf.
Məhliqa
canları gər tiği-cəfa ilə tələf,
Gör ki, sən də olusan qanına qəltan, Əzim.
Nəvvabın
fikrincə, S.Əzim o vaxt Kərbəla müsibətini
anlayar ki, onun kimi imam yolunda baş yarıb qanını
tökərdi, qəmlə göz yaşı axıdardı və
nəhayət, cəddini tanımış olardı:
Dəxi
bihudə danışma sən, əya, paki-nihad,
Eylə Nəvvab
kimi nəfsi-zəlumilə cihad,
Qəmlə
qan-yaş axıt, eyləgilən cəddini yad,
Nariza olmaya, ta şahi-şəhidan, Əzim.
Seyid Əzim isə Nəvvabın bu həcvinə cavab
olaraq yenidən yazırdı ki, ağlamaqla, qan tökməklə
nə cəddini tanımaq, nə də Kərbəla müsibətini
anlamaq mümkündür.
Kim deyir ağlama sən Kərbübəla sərvərinə?
Canımız
cümlə fəda olsun onun Əkbərinə,
Ağladı
ərzü səma təşnə ölən Əsgərinə,
Onu inkar
edənin zatına lənət, Hadi!
Yaxud da:
Leyk siz
bir para büdətlər edibsiz iycad,
Qoymusuz
adını siz təziyə, ey əhli-fəsad!
Sizə
bu təziyədən özgə həvəslərdi murad,
Mən
ölüm, sən bir özün eylə mürüvvət,
Hadi!
Seyid Əzim doğru olaraq yazırdı ki, baş
yarıb qan tökməyi, zəncir vurmağı, qəmlə
göz yaşı axıtmağı imam yolunda savab sayanlar,
ancaq nədənsə ac və kimsəsiz müsəlmanlara
öz mallarından Kərbəla şəhidinin ehsanı kimi
pay vermirlər. Yalnız quru baş yarmaq, göz
yaşı axıtmaqla kifayətlənirlər. Seyid Əzimin fikrincə, bütün bunları onu
göstərir ki, bəzi müsəlmanlar üçün
İmam Hüseynin (ə) yolu ya aydın deyildir, ya da onlar
bundan xəbərdar olsalar da özlərini qanmazlığa
vurur və şəxsi maraqlarından çıxış
edirlər. S.Ə.Şirvani yazırdı:
Bu deyilmi
qərəzin başuvi sən çapmaqdan,
Yəni ki, canımı cananə edərdim qurban.
Maluvi bəs nə üçün eyləməyirsən
ehsan?
Quru
baş çapamağa sən etmisən adət, Hadi!
Göründüyü kimi, məhərrəmliyə,
Aşura gününə münasibətdə Azərbaycan
Türk ziyalıları arasında müəyyən dərəcədə
fərqli fikirlər olmuş, hər bir mütəfəkkir Kərbəla
müsibətini özünəməxsus şəkildə dəyərləndirməyə
çalışmışdır. Şübhəsiz, bu məsələ
ətrafında gedən mübahisələrdə İmam
Hüseyn (ə) yolunda baş yarıb, zəncir vurub qan
çıxaranlar deyil, onun şəhadət yolunu
ağılla dərk edib ondan nəticə çıxartmaq
istəyən Seyid Əzim və onun kimi düşünənlər
doğru yolda olmuşdur.
AMEA Fəlsəfə İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
dosent, fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Faiq Ələkbərli
Türküstan.- 2018.- 13-19 noyabr.-
S.6.