Ələmdar Quluzadənin Xocalıda
keçən uşaqlığı:
“Sayımız
artdıqca, ermənilər narahat olurdular”
Uşaqlıq
xatirələrini ahıl yaşında bir sapa düzmək
çox çətindir. Sanki kiçik, ağ şara bənzəyən
zəncirotu çiçəklərini üfürürsən,
küləklə hərəsi bir yana dağılır. Sonradan onları
toplamaqda aciz qalırsan. Bax uşaqlıq xatirələri də
yaddaşımızda zəncirotu çiçəkləri
kimi dağınıq həkk olunur.
Modern.az-da “Mənim
kəndim” layihəsinin budəfəki müsahibi də belə
düşünür. Azərbaycan Dövlət Radiosunun
uşaq verilişləri bölməsinin rəhbəri,
şair Ələmdar Quluzadə anadan olduğu Dağlıq
Qarabağın Xocalı kəndindən danışıb.
Müsahibimiz onun uşaqlığı dövründə
Xocalının kənd olduğunu xüsusi qeyd etdi.
“Uşaqlıq
xatirələri ahıl yaşında
insan üçün daha da əzizləşir”
- 1952-ci ildə yanvarın 7-də Qaladərəsi kəndində anadan olmuşam. Ailədə sonbeşik idim, yeddi uşağın yeddincisi. Kənddə atam, anam təsərrüfat işləri ilə məşğul olardı. Atam müxtəlif işlərdə çalışar, çörəkpulu qazanardı. Bacı-qardaşlarım da müxtəlif işlərdə çalışırdılar. Bacılarım 8-ci sinfə qədər oxudular, sona qədər irəliləmədilər.
1959-cu ildə mən sonralar Xocalıya birləşdirilən Qaladərəsi kəndində birinci sinifə getmişəm. Həmin illərdə Xocalı da kənd idi və onunla yanaşı, iki kənd Dərələyəz və Qaladərəsi kəndləri var idi. Bir müddət sonra hər iki kənd Xocalıya birləşdi və Xocalı şəhər adlandı. 1969-cu ildə orta məktəbi bitirərək sənədlərimi Lelin adına Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun Xankəndində yerləşən filialına təqdim etdim. Bakıda imtahanlardan keçdim. Maraqlıdır ki, qəbul olunan 25 nəfərin siyahısında sonuncu idim. Sanki zorla əlini qayadan tutub yapışan alpinist kimi siyahının sonunda qərarlaşmışdım. Buna baxmayaraq, birinci semestrdən sonra çalışqan uşaqlar fərqlənməyə başladı və əlaçı olduq. Eyni balla qəbul olunan son üç nəfər ali məktəbi fərqlənmə diplomu ilə bitirdik.
1973-cü ildə institutu bitirdim və elə diplom almamış əmək fəaliyyətinə başladım. Mən institutda oxuyanda fakültə komsomol komitəsinin katibi idim. Komsomol sanki mənim boyuma biçilmişdi. Fakültədə oğlan az idi və hamısı kənd yerlərinə getməyə can atırdı. O zaman belə qayda var idi - 27 yaşına qədər kənddə çalışanları əsgərliyə aparmırdılar. Mən isə Bakıya gəldim, komsomolun mərkəzi komitəsində məni iş üçün yoxlamağa apardılar. Komitədə Vəfa Əliyev adında bir nəfər məsul işçi məni komsomol stajım olmadığına görə, işə götürə bilməyəcəklərini dedi. Cəmi 17 yaşında ali məktəbə qəbul olunan, 21 yaşında bitirib, iş dalınca qaçan bir gəncdən təcrübə tələb edirdilər. Halbuki, bir günü belə hədər verməmişdim. Belə mənzərə ilə qarşılaşmaq məni bir qədər incitsə də, sözümü deməyi özümə borc bildim. Vəfa müəllimə diqqətlə baxıb, bircə kəlmə dedim ki, cəmi 21 yaşım var, ali məktəbi fərqlənmə diplomu ilə bitirmişəm, hansı ara təcrübə qazanmalıydım? Vəfa müəllim, güldü, hiss etdim ki, belə etirazı gözləmirdi. Dedi – “biz səni işə götürməliyik, özünü doğrultmalısan və stajın olmalıdır”. Mən inanıram ki, sonradan Vəfa müəllimin qarşısına yenə 21 yaşlı tələbə çıxsa, mənim bu cavabım yadına düşəcək, tələbədən staj tələb etməyəcəkdi.
“... bəzən
ayaqyalın gəzmişik, bəzən isə
yüngül olduğuna görə
çarıq geyinmişik”
- Uşaqlığım necə keçib deyə, soruşursunuz. Kənd uşağının günü-güzəranı necə keçirsə, mənimki də elə. Sovet dövründə əyalətlərdə, kəndlərdə yaşayan uşaqların, demək olar, hamısı eyni cür uşaqlıq yaşayırdı. Təsərrüfat işləri görürdük, qoyun-quzu otarırdıq, tarlada, bostanda valideynlərimizə yardım edirdik və ... bütün bunlarla bərabər həvəslə məktəbə gedir, dərslərimizi oxuyurduq. Uşaqlıq illərimiz çətin də olsa mənalı idi.
Bəzən ayaqyalın olmuşam, çarıq da geyinmişəm. Çarıq yüngül olurdu deyə, qaçanda hamını ötmək istəyilə onu geyinirdik. Həmin dövrdə çətinliklərə alışmışdıq. Ayaqyalın, başıaçıq dolanmaq, qışda-qarda üşümək də bizi qorxutmurdu. Kənd uşağı idik axı.
Yadımdadır, hərdən uşaqlarla bir yerə yığışıb, meyvə oğurluğuna çıxardıq. Oğurluq deyəndə ciddi başa düşməyin, hərə özü üçün cəmi 1-2 meyvə götürərdi. Çəpərlərdən adlamışıq, armud, alça, alma, gilas oğurlamışıq. Uşaqlıqda oğurladıqlarımı yığa bilsəydim, bəlkə də bir böyük mağazam olardı. Amma uşaqkən gözümüz könlümüz tox olur, əlimizə keçəni də dağıdıb, itiririk. Maraqlıdır ki, özümüzə “meyvə ziyafəti” təşkil edəndən sonra göldə çimməyə gedərdik. Bu sadəcə bizim istirahətimiz idi.
Xocalıda 1965-66-cı illərdə geniş üzümçülüyə başladılar. Bağlar salınırdı. Amma həmin illərdə o qədər də çox üzüm olmadığına görə, şagirdləri üzüm toplamağa aparmazdılar. İşçilər çox idi. Sonrakı illərdə məhsul artdıqca yuxarı sinif şagirdlərini köməyə aparırdılar. Uşaqlarla üzüm bağlarına girib, doyunca yeyərdik. Uşaq üzümə oğurluğa girəndə böyüklər kimi yeşikləri doldurub, aparmır ki... Bir salxım götürür, qaçır. Dalımızca da düşməzdilər, uşaqdı, qoy yesin deyib, yola verirdilər.
Bu gün uşaqlığım yadıma düşəndə kövrəlirəm demərəm, ləzzət alıram. Çünki uşaqlıq ömrümü, uşaq kimi, istədiyim kimi yaşamışam. Bu gün isə pulun çox da olsa, şəraitin imkanın yaxşı da olsa, uşaqlıqdakı narahatlıq indiki rahatlıqdan qat-qat ləzzətli idi.
“Üç kəndin
uşağı Xocalıdakı orta məktəbə
yığışırdı”
- Qaladərəsi, Dərələyəz və Xocalı kəndləri bir sovetlikdə birləşmişdi. Xocalının kənd statusunda olduğu dövrə təsadüf edən məktəb illərim xatirimdə çox gözəl qalıb. Mənim qardaş-bacılarım yaşca böyük olduğuna görə, məktəbə başlamamış onlardan çox şey öyrənmişdim. 5 yaşımda hərfləri tanıyırdım, sayırdım, hesablamaları həll edirdim, mətnləri oxuyurdum, şeirləri əzbər bilirdim. 1957-ci ildə kiçik bacım - hansı ki, məndən iki yaş böyük idi - birinci sinfə gedirdi. Bacım heç nə bilmirdi, mən isə daha yaxşı oxuya, yaza bilirdim. Məktəbə bacımla birlikdə başlamaq istədim və müraciət etdik. Amma yaşım çatmadığına görə götürmədilər. Sonrakı il, 6 yaşımda da götürmədilər. Nəhayət, 1959-cu ildə, 7 yaşım tamam olanda orta məktəbə başladım, birinci sinifə getdim.
Keçən əsrin ortalarında bölgələrdə, o cümlədən, Xocalıda da müəllimlər böyük insan idilər. Daha çox kişi müəllimlər bizə dərs deyirdi. Həkim adında ibtidai sinif müəllimimiz olub. İkinci sinifdə İbrahim müəllim dərs keçirdi. Mən oxuduğum illərdə üç kəndin uşağı – Dərələyəz, Qaladərəsi və Xocalı şagirdləri bir məktəbdə oxuyurdu. Həmin məktəb isə cəmi 7 illik idi. Məktəb Xocalıda yerləşirdi. Hər kəndin arası 2-3 kilometr olardı. Biz qarda, yağışda, boranda o qədər yolu gedə bilmirdik. Mən birinci sinifdə oxuyanda valideynlər narazılıq etdilər ki, uşaqlar uzaq yolu getməyə çətinlik çəkirlər. Kəndimizdə yaşayış olmayan bir evi götürdülər, lövhə, stol-stul yerləşdirdilər və orada oxumağa başladıq. İkinci sinifi mən həmin “məktəb”də oxudum. Üçüncü sinifdən sonra isə Xocalıda yerləşən yeddi illik məktəbdə davam etdim.
Orta məktəb illərim çox maraqlı keçib. Birinci sinifdən əlaçı olmuşam. Əlifba bayramında isə ilk hədiyyəmi qazanmışam. Mənə şəkilli jurnal vermişdilər – “Tülkü və Hacıleylək”. Bu ilk mükafatım olduğu üçün xatirəsi də mənə əzizdir. O mükafatımdan sonra uğurlarım, nailiyyətlərim də çox oldu.
Qaladərəsindən ilk ali təhsilli adam mənəm.
Sonralar ali
təhsillilərin sayı artdı. Orta məktəblər
tikildikcə, qızlar da təhsilə daha çox yönləndirilməyə
başladı.
Ali məktəbi bitirəndən sonra kənddə
qalıb, komsomol katibi kimi işləməyimi xahiş etdilər. Mən isə
onlardan tələb etdim ki, vətənə borcum var, ödəməliyəm,
əsgərliyimi çəkib, sonra işləyəcəm.
Həmin dövrdə xüsusilə savadlı insanlar həyata
fərqli yanaşırdı. İstədiyin yerdə
yaşamırsansa, istədiyin yerdə işləmirsənsə,
ömrünün maraqsız yaşadığın bir
neçə ilini itirirsən. Mən də
Xocalıdan çıxmaq, daha böyük yerlərə
çatmaq istəyiridm.
Xankəndində keçən tələbəlik illərim
də yaddaşımda maraqlı izlər qoyub. Tələbə
vaxtı tələbələrin 30 faizi ərizə yazır,
70 faizi şeir. Ərizə yazanlar
imtahandan kəsilənlər idi. Mən isə
ərizə deyil, şeir yazanlardan idim.
“Təxminən 10-a yaxın kənddən
cəmi
16-17 nəfər yuxarı sinifləri
oxuya bilirdi”
-
Xocalı digər kəndlərə baxanda daha böyük
olduğuna görə, klub, məktəb, müvafiq idarələr
orada yerləşir, bütün üç kəndə nəzarət
edirdilər.
Artıq sonrakı illərdə Dərələyəz
və Qaladərəsi kəndlərində məktəblər
açıldı və şagirdlər hər öz kəndində
təhsil almağa başladı.
Sırf oxumaq üçün uzaq yolları piyada qət
edib, məktəbə gedən uşaqlar qışda belə
üşümürdük. Qarda, boranda,
yağmurda... sanki vətən torpağının istisi ilə
qızınırdıq. Həqiqətən,
pafossuz belədir. Yaşadığın vətən
torpağı olanda torpaq səni qızdırır, sən də
torpağı. Biz məktəbə məcburiyyətlə
getmirdik. Kənd uşaqları ilə bir
yerə yığılır, yaz-yay vaxtı böyürtkən,
alça, alma-armud yeyə-yeyə məktəbə gedir, məktəbdən
gəlirdik. Kənddə o illərdə
saflıq var idi. Hər kəs bir-birinə
kömək etmək istəyirdi. Yolboyu bir
dəstə uşaq məktəbə gedib-gələndə
sakinlər öz bağ-bağatından
yığdıqlarından bizə verirdilər. Uşaqlarla məktəbə qədər də, məktəbdə
də, məktəbdən çıxanda da bir yerdə
olurduq. Darıxdırıcı günlərimiz
heç olmazdı.
Yeddi illik məkəbi bitirən şagirdlər Xankəndində
təhsilini davam etdirməyə yollanırdılar. Bura tək
Xankəndindən deyil, Malıbəyli, Quşçular,
Kosalar, Xocalı və digər kəndlərdən uşaqlar
oxumağa gəlirdi. Məndən əvvəl
böyük qardaşım orada təhsil alan
illərdə maraqlanmışdım. Bütün
bu kəndləri bir yerə yığanda cəmi 16-17 nəfər
uşaq 10-cu sinifdə oxuyurdu. Sadaladığım
kəndlərdə orta məktəblərin sayı
artdığına görə, Xankəndində oxuyan
şagirdlər də çoxalırdı. Artıq insanlar müəyyən qədər elmə
istiqamətlənir, oxumağa çalışırdılar.
1970-80-ci illərdə guya azərbayanlıların az
olduğu Xankəndində tək bir məktəbə hər
il 150-dən çox azərbaycanlı şagird birinci sinifə qədəm
qoyurdu. Kənd əhalisi bu cür inkişafa
meyl etdikcə, sayı artdıqca, ermənilər də narahat
olurdular. Onlar elə həmin illərdən
hesablayırdılar ki, azərbaycanlılar üstünlük
qazandıqca, əhalinin etnik tərkibi dəyişəcək.
Bundan qorxan ermənilər ayaq altında qalmamaq
üçün Azərbaycan xalqına təcavüzlərə
başladılar.
ardı gələn sayımızda
Türküstan.-
2018.- 20-26 noyabr.- S.7.