BƏZİ
SƏFƏVİ-QIZILBAŞ SİMVOLLARI HAQQINDA-Bilmədiklərimiz
Əkbər N. Nəcəf
Dərviş ruhlu dostum
Nazim Hüseynovun əziz xatirəsinə
Qızılbaş dövləti
adı ilə 1501-ci ildə ortaya çıxan səfəvilər
sosial, siyasi, dini və kultural cəhətdən ənənəvi
türk həyat tərzini və inanc sistemini İslami kimlik
içində yaşatdıqları üçün
güclü simvolik dəyərlərə sahib idilər. Bu simvolizm qızılbaşların
geyimindən dövlət sisteminə qədər hər sahədə
özünü əks etdirirdi. Qızılbaş inanc
sistemində ex nihilo, liturji, mana, theologoumene, epifani, hiyerofani,
kratofani kimi mifik və mistik dəyərlər,
anlayışlar və inamlar müəyyən edilib, öyrənilmədiyi
səbəbindən həmin simvollardan bəhs etmək
çox çətindir. Bunların sayı bu məqalədə
haqqında bəhs edilən simvollardan daha çox olduğunu qeyd
etmək lazımdır. Bizim çalışmamızda
onların, sadəcə, başlıcalarına yer
verilmişdir. Sosial həyatda, məişətdə, orduda yer
alan simvolları burada daxil etdiyimizdə
sayları yüzlərlə ölçülən səfəvi-qızılbaş
simvolizmi ilə qarşılaşacağımıza
şübhə etməmək lazımdır. Təbii bu
simvolların inanc sistemindəki yerlərini müəyyən
edib, təhlil etmək böyük bir araşdırmanın tərkib
hissəsi olduğundan daha sistemli və uzun illik
çalışmalara ehtiyac var.
Başlanğıcı ötən
sayımızda
AY
Səfəvi
simvolizmində Günəşlə paralele yer alan
bir digər ünsür Aydır. Ay təsviri daha çox Səfəvi
dövrü əbədi-dini mətinlərində yer alır.
Ayın tam halı (dolunay), yarım halı
(hilal) səfəvi ordu sistemində də mühüm təyin
edici astrolojik amil idi.
Türk inanc sistemində Ayın yer üzərindəki
simvolu boğa (buğa), qurd, ayı, ilan və digər
heyvanlardır.
Şumerlərdə Ayın simvolu olan boğa,
Hind və Misir inancında inək olaraq təzahür edir.
Türklərdəki qurd simvolu da Ayı təmsil
edir. Məlum olduğu kimi, inək
“dişi” olduğu halda, boğa erkəkdir və kişinin cinsi
gücünün də simvoludur. Türklərdəki
qurd simvolu isə həm dişi, həm də erkəkdir.
Ay kultunun irani mənşəli olduğu haqqında
F.K.K.Müllerin irəli sürdüyü iddia doğru
deyildir. Çünki Ay simvolu demək olar ki,
bütün xalqların mifik inancında yaradıcı unsur olaraq
mövcuddur.
Türk inanc sistemində Ay motivi haqqındakı təsvirlər
Günəşdən daha zəngindir. Uzun və
soyuq bozqır torpaqları insan ilə Ay arasında fərqli və
xüsusi münasibətlərin formalaşamasına səbəb
olmuşdur. Türk inanc sistemində Ay
türk soyunun yaranmasından müharibə taktikalarına qədər
həyatın bütün sahələrində yer alır.
“Oğuz xaqan” dastanının uyğur versiyasında
Oğuz xanın atasının adı Ayxandır. Maraqlıdır
ki, Oğuz xanın oğlu da eyni adı
daşıyırdı.
Misirdə hökm sürmüş Məmlüklər
dövləti (1250-1517) qədim türk inanclarını da
yaşatmışdılar. İnsanın
yaradılışını “dörd ünsür və
palçıqla” əsaslandıran bu inanclar qədim Anadolu
mifologiyası ilə yaxınlıq təşkil edir. Amma burada şəxs adlarının türkcə
olması diqqəti cəlb edir. Bu rəvayətlər
Uluğ Xan Ata Bitikçi tərəfindən qələmə
alınıb. Əslində, dörd
ünsür uyğur türklərinin inanc sistemində də
var. Buna görə türklərin (eyni zamanda, insanın) ilk
nümayəndəsi (Adəm) Ay-Atam adlanırdı. Əfsanəyə görə, “çox qədim
dövrlərdə çox yağışlar
yağmış, torpaq palçıq kimi axmışdır.
Palçıq Qara Dağ adlanan dağın
içindəki mağaraya dolmuşdur. Mağaranın
içindəki qayalar yarılmış və qaya
yarıqları insan formasını almışdır. Axan palçıq isə bu insan formasındakı qəlibə
dolmuşdur. Bunun üstündən
çox zaman keçmiş, yarıqlardakı torpaq, sular
bir-birinə qarışmış və Saratan bürcü
vasitəsilə hava ilə yoğrulmuşdur. Mağara qadın formasında, mağaranın
içi də kadın karnı (qadın rəhmi) şəklində
imiş. Doqquz ay fasiləsiz külək əsmişdir.
Su, od, torpaq və külək insana can vermək
üçün birləşmişdir. Ay-Atam
adlı ilk insan belə yaranmışdır. Ay-Atam göydən enmiş, yerə qonmuşdur.
Bu yerin suyu şirin, havası isə çox sərtdi
(Isıq-göl). Sonra yenə
yağış və sellər balşamışdır.
Mağara yenə palçıqla dolmuşdur.
Bu dəfə günəş Sünbülə
bürcündə dayanmışdır. Bu
bürc Saratandan daha aşağıda dayanmış və
palçıq yenə bişmişdir. Bundan da bir Xatun kişi yaranmışdır. Adına
Ay-va demişdilər. Ay-Atam ilə Ay-va evlənirlər.
Bunların 40 uşaqları olur, yarısı
oğlan, yarısı qız. Onlar da evlənib
soyları artır. Ay-Atam ilə Ay-va
öldükdə uşaqları onları yarandıqları
mağarada basdırırlar. Mağaranın
qapısını da qızıl qapı ilə
bağlayırlar”.
Mağara qədim türk inanc sistemində mühüm
yer turur və J.P.Ruya görə, “ana rəhmi”
funksiyasını icra edir. Uyğur hekayəsində
Ay-Atam və Ay-va (Adəm və Həvva) mağarada
yaranıblar. Amma kişinin ruhunun Aydan,
qadının ruhunun isə Günəşdən gəldiyi
aydın olur. Bu, Ay və Günəşin
türklərdə “ulu ata-ana” qəbul edildiyini göstərir.
Ayın
ilk insan (kişi) funksiyasını icra etməsi
Çingiz xanın nəslinin yaranması haqqındakı
inanclarda da öz əksini tapıb. Çingiz xanın ulu nənəsi
Alan-Kova çadırda yatarkən “Sarı Ay
işığı” kişi şəklində
ona gəlmiş və “səhər olanda it kimi
sürünüb çadırdan”
çıxmışdır. Bunun nəticəsində
Alan-kova üç övlad dünyaya gətirmişdir.
Maraqlıdır ki, Alan-kova adındakı “kova” sözü də
“mağara” kimi (içinə alan) bir məna
kəsb edir.
B.Ögəl “sarı Ay işığı” təsvirində
sarının Çin imperiyasının müqəddəs rəngi
olduğunu qeyd edir. Amma ən qədim Çin əfsanələrində
çinlilər “qarabaşlar” adlanırdı və onların
uzun əsrlər boyu “sarıbaşlar” adlanan türklərə
qarşı vuruşduqları qeyd edilir. Sarı
qıpçaq kimliyi ilə də yaxınlıq ifadə edir.
Hətta Alan-kova adındakı “kova” bir başa
“qıpçaq” adı ilə əlaqəlidir.
Yusif Xas-Hacibin “Qutadqu-biliq” əsərində səyyarələr
(Saturn, Yupiter, Günəş, Merih, Zöhrə və Merkuri)
arasında Ay yeddinci sırada göstərilir və yerə ən
yaxın planet kimi qeyd edilir.
Türk
inanc sistemində yer alan orijinal inamlardan
biri də Ayın qurdlar tərəfindən yeyilməsidir. Ümumiyyətlə, qədim türklər Günəş
və Ayın insana yaxşılıq bəxş edən
müqəddəs güclər olduğuna inanıblar. Bunlardan Günəş istilik, Ay isə soyuğun rəmzi
idi. Ayın üstündəki ləkə,
Altay türklərinə görə, insanları yeyən divin
işarəsidir. Rəvayətə görə,
insanları yeyən divi ağacda yatarkən Ay oğurlayıb
göy üzünə çıxmışdır. Buna görə də dolunay zamanı Ayın üzərində
görünən ləkə div ilə onun yatdığı
ağacın təsviri idi.
Bəzi zamanlarda Ay göy üzündə tam halda
(dolunay) görünür. Bəzən də
yarım ay, aypara formasını alır. Qədim
insanlar bunun səbəbini Ayın qutlu qurdlar tərəfindən
yeyilməsinə yozublar. Bir Altay rəvayətində belə
deyilir: “Ay göylərdə dolaşıb, bir qab kimi yumru
olduğunda qurdlar və ayılar tez qaçıb ondan bir
parça dişləyirlər və beləcə, Ayın
aypara şəklini almasına səbəb olurlar. Ay yaralı
şəkildə göy üzündən gedərmiş. Amma yaralarını sağaldıqdan sonra yenidən
ortaya çıxarmış”.
Sibirdə yaşayan gilyaklara görə, Ayı itlər
yeyirdi. Şimal qütbündə yaşayan insanlar isə
“Ayı ayıların yediyinə” inanırdılar. Yakutlar “Ayın qurdlar tərəfindən yeyildiyinə”
inanıblar.
Qədim türk inanc sistemində göydə yaşayan
şeytani varlıqlar mövcuddur. Bunlardan biri də yeddi
başlı divdir. Bəzi inamlarda bu div
yelbəgən adlanırdı. Həmin bu
varlıqlar ulduzlara və Aya zərər verirdilər. Ay
tutulmasının da bu divlərlə əlaqəli olduğu
iddia edilirdi. Bu vaxt insanlar divlərin Aya zərər
verməməsi üçün hay-küy salır,
qab-qacaqları bir-birinə vuraraq səs çıxarır və
beləcə, yelbəgənlərin qorxub qaçmasına səbəb
olurdular. Səfəvilər dövründə
ay tutulması sırasında qızılbaşlar müqəddəs
saydıqları ocağın başına toplaşaraq gurultu
çıxarırdılar. Azərbaycanın
bəzi bölgələrində belə təbii hadisələr
zamanı təndir ətrafında toplaşıb hay-küy
salmaq ənənəsi yaşayırdı.
Dolunay zamanı qurdun gecə vaxtı dağ və ya təpə
başına çıxıb aya doğru ulaması qurdla
Ayı bir başa əlaqəsindən xəbər verir.
QIZIL BAŞLIQ
Qızılbaş
adının yaranmasına səbəb olan səfəvilərin
geydiyi qızıl başlıq mənbələrdə
taci-vahhac (parlaq tac, alovlu tac), taci-atəşin
(alovlu tac, alov kimi parlaq tac), taci-haydari, taci-səadət
(xoşbəxtlik tacı) adlandırılır. Tarixşünaslıqda indiyə qədər
qızıl başlığın nə zaman, hansı şəraitdə
və nə məqsədlə ortaya
çıxdığı haqqında dəqiq qənaətə
gəlmək mümkün olmayıb. Buna səbəb
qızıl başlıq haqqında məlumat və fikirlərin
fəqliliyi və bolluğudur.
Əhməd
əl-Kirmaniyə görə (öl. 1610) Şeyx Heydər və
ətrafındakı 6 minlik tərəfdarı gürcülərə
qarşı səfərə çıxarkən
qırmızı yundan toxunmuş 12 parçalı tay geymiş və bu başlıq tacü`l-heydəriyyə
adlanmışdı. Münəccimbaşıya
görə, bu hadisə Şeyx Heydərin Şirvan
üstünə səfəri zamanı baş verib.
Qızıl başlıq ilə tacı-heydərinin eyni
başlıq olduğu sual doğurur. Zira, mənbələrdə bu
başlıq Şeyx Heydərlə bağlı zikr edilsə
də, Heydərdən əvvəl mövcud olduğu
haqqında da kifayət qədər məlumat var. Hər
şeydən əvvəl səfəvilərin ilk nümayəndələrindən
olan Firuz-şahın ləqəbi mənbələrdə “zərrin
külah” şəklində qeyd edilir. Zərrin
külah farsca olub, türkcəsi qızıl börk,
qızıl başlıq, qızılı rəngdə
baş geyimi, qızıl dəbilqədir. Külah başa geyilən geyimdir. Rənginə, formasına və geyim tərzinə
görə müxtəlif adlar alıb. Mənbələrdə
açıqca qeyd edilən keçə külah, arnavut
külah, mövləvi külah, türk külah, dədə
külah, tatar külah kimi zərrin külah da rənginə və
formasına görə açıq şəkildə təsvir
edilib.
Hələ
Xan dövründə (b.e.ə. 206-b.e.220) çincə qələmə
alınmış “Xan şu” (Xannamə) adlı əsərdə
qədim türk xalqı tilərdən (tik/tirk) bəhs edilərkən
onların başlıqlarına görə “qızıl ti”,
“ağ ti” şəklində ayrıldıqlarından bəhs
edilir. Digər bir məlumatda Altay şamanlarının
dini mərasimlər zamanı təpəsində dağ
toyuğu lələyi olan qızılı başlıq
geydikləri qeyd edilir.
Qızıl başlığın Şeyx Heydərdən
əvvəl istifadə edildiyini təsdiq edən bir başqa məlumat
XIII-XIV əsrlərdə Anadoludakı türklərin
başlarına qızıl börk geydikləri
haqqındadır. Hətta bayramiyyə təriqəti mənsubları
1451-ci ilə qədər qızıl başlıq və ya
qızıl börk geymiş, bu tarixdən sonra dövlətin
təsiri ilə ağ börk geyməyə
başlayıblar.
Türklərin qızıl başlıqla yanaşı
qızılı rəngdə çuxa, qızılı libas
geydikləri məlumdur. Hətta Şah I İsmayıl şeirlərinin birində
Qızıl
aləm, qızıl bayrağ, qızıl tac
Geyincə
qazilər ol gün hazərdir
Nişanı
ol Günəş tal`atlu şahın
Başında tacü belində kəmərdir.
Burada qızıl başlıqla birlikdə qızıl
bayraq, qızıl kəmərin da adını zikr edir.
Böyük ehtimal, qızıl başlıq Şeyx Heydər
tərəfindən reforme edilib, üstünə 12 rəngli
çalma bağlanaraq taci-heydəri şəklini
almışdır. Amma qızılbaş əsgərlərinin
çox zaman 12 çalmasız qızıl başlıq
geymişlərdir. XVI əsrdə
“qızılbaş” qırmızı börk və ya
başlıq geyən bütün türk/türkmən
boylarına verilən ümumi addır. Diyanet
İslam Ensiklopediyasında “Qızılbaş” haqqında
geniş bir yazı yazan İlyas Üzümə görə,
“Qızılbaş adı X əsrdə İslamı qəbul
etməyə başlayan və bu yeni dini özlərinin əvvəlki
inanc və ənənələri ilə bağlaşdıran
köçəri türkmən oymaqları üçün
müxtəlif coğrafiya və dövrlərdə işlədilən
adlardan biri”dir.
Məlum
olduğu kimi XI əsrdə Şərqi Avropaya köç edən
uz/oğuz tayfalarının bir hissəsi
başlarındakı başlığa görə rus və
digər mənbələrdə qarapapaq, qarabaş,
Qıpçaqlar arasında yer alan bir türk tayfası
Qarabörklü, Buxarada böyük tərəfdar kütləsinə
sahib sufi məktəbinin mənsubları Yaşılbaş
adlandırıldıqları kimi, İslamı ənənəvi
qaydalarda mənimsəyən XIII-XVI əsrlərdə Azərbaycan,
Anadolu, İraq, Suriya, Xorasan bölgəsində yaşayan
köçəri və yarı köçəri türklər
də qızılbaş adlanırdılar. Teymurun
istilasına qarşı çıxan bu tayfalar mənəvi
cəhətdən Səfəviyyə təriqətinə
yaxın olduqları XV-XVI əsrdə qızılbaş
adı Səfəvi şeyxləri tərəfdarlarının
ümumi və simvolik adına
çevrildi. Səfəvi siyasi kimliyinə daxil
olmayıb XVIII əsrin əvvəllərində
Əfqanıstana köç edən türklər
Qızılbaş adlanırdı. Hətta, Səfəvilərlə
heç bir əlaqəsi olmayan Qırğızlar arasında
yer alan bir tayfa Qızılbaş adı
daşıyırdı. Başqurdlar arasında
da Qızılbaş adlı bir tayfanın olduğunu unutmamaq
lazımdır.
Davamı gələn sayımızda
Türküstan.-
2018.- 4-10 sentyabr.- S.16.