BƏZİ
SƏFƏVİ-QIZILBAŞ SİMVOLLARI
HAQQINDA-Bilmədiklərimiz
Əkbər N. Nəcəf
Dərviş ruhlu dostum
Nazim Hüseynovun əziz xatirəsinə
Qızılbaş dövləti
adı ilə 1501-ci ildə ortaya çıxan səfəvilər
sosial, siyasi, dini və kultural cəhətdən ənənəvi
türk həyat tərzini və inanc sistemini İslami kimlik
içində yaşatdıqları üçün
güclü simvolik dəyərlərə sahib idilər. Bu simvolizm qızılbaşların
geyimindən dövlət sisteminə qədər hər sahədə
özünü əks etdirirdi. Qızılbaş inanc
sistemində ex nihilo, liturji, mana, theologoumene, epifani, hiyerofani,
kratofani kimi mifik və mistik dəyərlər,
anlayışlar və inamlar müəyyən edilib, öyrənilmədiyi
səbəbindən həmin simvollardan bəhs etmək
çox çətindir. Bunların sayı bu məqalədə
haqqında bəhs edilən simvollardan daha çox olduğunu qeyd
etmək lazımdır. Bizim çalışmamızda
onların, sadəcə, başlıcalarına yer
verilmişdir. Sosial həyatda, məişətdə, orduda yer
alan simvolları burada daxil etdiyimizdə
sayları yüzlərlə ölçülən səfəvi-qızılbaş
simvolizmi ilə qarşılaşacağımıza
şübhə etməmək lazımdır. Təbii bu
simvolların inanc sistemindəki yerlərini müəyyən
edib, təhlil etmək böyük bir araşdırmanın tərkib
hissəsi olduğundan daha sistemli və uzun illik
çalışmalara ehtiyac var.
Başlanğıcı ötən
sayımızda
“Qızılbaş” adı tarixdə ilk dəfə
qırğızlar tərəfindən siyasi və dini simvol
olaraq istifadə edilib. Göktürklərin süqutu ilə
müstəqil olan və 840-cı ilə Uyğur
Xaqanlığına son verən qırğızların
hökmdarı A-je (Ajo/Ajoo) samur dərisindən düzəldilmiş
qızılı başlıq geyinirdi. Dövlətin
bayrağı və hökmdarlıq sancağı
qızılı rəngdə olub, qızılı rənq
müqəddəs hesab edilirdi. Hətta
sonrakı qırğız hökmdarları “Ajo” soyadı
daşıyaraq, hökmdarlıq əlaməti kimi təpəsi
yüksək və şiş, qızılı rəglərlə
bəzənmiş altı bucaqlı
qızılbaşlıqlar geyinirdilər. Bələk
Soltonoev adlı qırğız tarixçisi həmin
dövrü “Qızıl Qırğız Tarixi” olaraq
adlandırır.
Bütün bunlar, qızılbaş adı ilə
tacı-heydəri adlarının eyni olmadığı,
tacı-heydəri adının türklərin geydikləri
qızılı başlıqların və külahların
Şeyx Heydər tərəfindən istilahi şəkil və
forma alaraq XVI əsrdə siyasi və dini mahiyyət
qazandığını deməyə əsas verir.
QIZIL AYAQQABI
Qızıl başlıq qədər bol olmasa da bəzi
mənbələrdə qızıl ayaq və ya qızıl
ayaqqabı termini də yer alır. Yusif Cəmali həm
qızıl başlıq, həm də qızıl
ayaqqabının Sasani simvolları olduğunu iddia edir. Zerrin kefş olaraq farsçada qeyd edilə bu terminə
Səfəvi mənbələrində rast gəlmədik.
Farsca kəfş türkcə papuc deməkdir. Əslində
papuc sözü də farscadır. Farsca pa
– ayaq, puş – örtmək mənasında olub,
papuş-ayaqqabı, ayaq örtüsü deməkdir. Türkcədəki tam qarşılığı
ayaqqabıdır. Amma papuc tam ayaqqabı
olmayıb, yəməni, məs, filar, tərlik kimi
qonçusuz ayaqqabılara deyilir. XV-XVI əsrlər
divan ədəbiyyatında qızılı papuc və ya
qızılı kəfş ancaq hökmdarlara və ya
yuxarı mərtəbədə olanlara aid ifadədir. Xalq üçün qara, sarı rəngləri rəvacda
idi. Xalq qara, sufilər isə sarı rəngdə
papuclar geyərkən, hökmdar və ətrafındakılar
qızılı papuclar geyinirdilər. Brada
papucun əsasən qabaq, yəni ayaqqabının üz hissəsi
qızılı rəngdə olurdu. Bunlara
da qızılı ayaqqabı deyilirdi.
Qırmızı ayaqqabı ifadəsi Yusif Cəmalidə
qızılı olması səbəbindən Sasani-atəşpərəstlik
simvolu kimi bir anlayış oyandırsa da, qızılı
ayaqqabı ifadəsi ən çox Səfəvilər
dövrünün ədəbiyyatında başlıca təsvir
rəmzinə çevrilir. Belə ki, XV-XVI və sonrakı əsrlərin
Səfəvi və Osmanlı ədəbiyyatında Əhmədi,
Baliğ Mehmed Əmin və Məsihidə qızılı
ayaqqabı qızılı, yəni Günəş rəmzi
olaraq təsvir edilir. Misal üçün Məsihinin bir
şeirində belə deyilir:
Kəfşində
nalçənlə görən kəpkəbun sanır,
Düşmüşdür ayağına hilal ü sitarələr.
Bir ehtimala görə qızılbaşlar
qızılı ayaqqabı geyinirdilər. Bunu Osmanlı
yeniçəri sistemində Sultan Səlim sonrası
aparılan qiyafət dəyişikliklərindən bilirik.
Beləki həmin dövrdə ağ
başlıq geyən yeniçərilərin
papuclarının da rəngi dəyişmiş sarı
olmuş, bunun müqabilində ordudakı alt səviyyədəki
əsgərlərə (nəfər) qızıl papuc
geydirilmişdir.
Başqa bir ehtimal isə qızıl başlıq
qızılbaş ərlərini, qızıl ayaqqabı isə
qızılbaş qadınlarını əks etdirirdi. Çünki
XVI-XVII əsrlər Türk qadınlarının atlasdan
qızılı işləməli başmaqlar (kəfş)
geydikləri qeyd edilir.
Digər bir iddiaya görə, qızılı
ayaqqabı heç ayaqla əlaqəsi olmayıb,
qılınc qınlarını ifadə edirdi. Belə ki, həmin
tarixlərdə mənbələrdə qılınc papuc ifadəsi
işlədilir. Buna səbəb
qılınc qılıflarının aşağıya gələn
ucları yerə sürtülərək
cırılırdı. Bunun
qarşısını almaq üçün qının ucu
metaldan düzəldilirdi. Nədim şeirlərinin birində
bu ifadəyə yer verib:
Topuqların
görcək məst olur sofasından
Papuc kimi açılıb qladı ağzı
haffafın.
Yusif Cəmalinin iddiasının əksinə Türk
inanc sistemində ayaqqabı mühüm simvollarından biri
idi.
Ayaqqabı türk ev, xüsusən də
qonaqsevərlik anlayışında mühüm element hesab
edilirdi. Ayaqqabısının qoyulduğu yerə
görə bir qonaq həmin evdə yerini bilirdi. Ayaqqabısı yuxarı başa qoyulan qonaq
sevildiyini anlayırdı. Bir qonaq qaldığı evdə
qonaqlığının müddətini uzadıb, ev əhlini narahat etdiyi zaman,
ayaqqabısının içinə tuz tökərdilər. Bu hərəkət, qonağın bir ana əvvəl
evdən getməsini ifadə edirdi.
Yenə bunun kimi türk həyat tərzində
ayaqqabısının dama atılması (əxilikdə bir cəsalandırma
anlayışıdır), ayaqqabını çevirmək
(qovmaq mənasında) qiyabi yolla xəbərdarlıq əlamətləri
və hərəkətləri mövcud idi.
Qızılayaq tayfa adı olaraq da türklər
arasında istifadə edilib. 40 qırğız
tayfasından biri Qızılayaq (qızıl oyak)
adını daşıyırdı.
ZÜLFİQAR QILINC
Səfəvi
bayrağında da yer alan Zülfiqar
qılınc motivi Hz. Əli ilə əlaqələndirilsə
də, ərəblərdə iki dilli qılınc
olmadığı kimi, ümumiyyətlə ərəb inanc
sistemində və sosial həyatında qılın
anlayışı olmayıb. Sami xalqları
arasında dəmirçi ailələrin tamamı əcnəbi
olub, fərqli bir zümrə təşkil edirdilər.
Həzrət Əlinin ikidilli qılıncı
Zülfüqar adlanırdı. Ərəb və Orta
Şərq xalqlarının ədəbiyyatında Həzrət
Əlidən başqa, ikinci bir komandanın Zülfüqar
qılıncı yoxdur. Halbuki, ərəblərin
Zülfüqar adını verdikləri ikidilli
qılıncı türklər ixtira ediblər. Qılıncın iki dili ilanın dilinə işarədir.
Çünki qədim türk inanc sistemində
ilan müharibəni təmsil edirdi. Qədim
türklərdə bu qılınca “koş” adı verilirdi.
Hunlarla birlikdə, Qaraxanlı (840-1212) və
Osmanlı (1299-1923) ikonoqrafiyasında həmin qılınclar
geniş təsvir olunub.
Zülfiqar qılıncın iki dilli olması türk
inanc sistemində müharibə mələyi əjdahanı əks
etdiridi. Orta əsr
müəlliflərindən Zəkəriyya Qəzvini
“Əxbar əl-bilad” adlı əsərində belə deyir:
“Türklər döyüşməkdə mahirdirlər. Bu, Merihin sifətidir və Merih onların ulduzudur”.
Ərəblərin Merih, türklərin isə əjdaha
şəklində təsəvvür etdikləri Ülkər
ulduzu Marsdır. Qədim türklər Marsı savaş mələyi
hesab edirdi. Onlarda dəmirin Marsdan
dünyaya gəldiyi inancı vardı. Herodotun
yunanca “Ares” adını verdiyi tanrı, əslində, Merih
(Mars) idi.
Türk inanc sistemində Merih haqqında böyük bir
mifik anlayış vardı. Altı ay yer
altında, altı ay göydə yaşayan müharibə mələyi
əjdaha və ya ilan, Çu türklərinin (b.e.ə.
1050-256) təsiri ilə Çin inanc sisteminə daxil
olmuşdur. Dəmiri, qılıncı və
atı çinlilərə tanıdan da türklərdir.
Sayı bir milyonu keçməyən türklər
qarşısında əhalisi 300 milyon olan Çinin daima məğlub
olmasını imperator Tsin (Qin Şi Huanq – b.e.ə. 247-210)
türklərin hərbi bacarığı ilə izah etmiş
və böyük bir islahat həyata keçirərək
çinlilərin türklər kimi silahlanmasını və
onlar kimi at minməsini əmr etmişdi. Bunun
üçün imperatorun əmri ilə çinlilərin
geyim tərzi belə dəyişdirilmiş və əsgərlər
türklər kimi şalvar geyinmişdilər. Maraqlıdır ki, Çində dövlət yaradan
və Çinə adını (Tsin-Çin) verən bu
imperatorun özü də türk qanı
daşıyırdı. Bu gün
Çinin ən böyük tarixi abidəsi hesab edilən
imperator Qin Şi Huanq tərəfindən düzəldilən
“torpaq əsgərlər” abidəsi savaş mələyinin
şərəfinə yaradılmışdır. Qədim çinlilər həm bu imperatora, həm də
onun düzəltdirdiyi abidəyə nifrət edirdilər.
Amma 1974-cü ildə Şansi əyalətinin
Xian bölgəsində bir kəndli tərəfindən
tapılan bu abidə Çinin milli dəyərinə
çevrildi.
Türklərdə orta əsrlərin ortalarına qədər
bir igid və ya ər öldüyündə,
qılıncı ilə birlikdə qəbirə qoyulurdu. “At, arvad,
silah” atalar sözündə olduğu kimi, qılınc - namus
və şərəf nişanəsi sayılırdı.
Bir çox müasir tarixçilər
1514-cü ildə Çaldıran müharibəsində
Şah İsmayılın məğlubiyyətini onun
döyüş öncəsi ova çıxaraq
lovğalanması ilə əlaqələndirir. Bektaşi-qızılbaş yoluyla qədim türk
inanc sisteminə bağlı olan Şah İsmayılın
döyüş öncəsi təşkil etdiyi ov, əslində,
bir ayin idi. Döyüş ərəfəsində
ova çıxmaq müharibə mələyinin şərəfinə
təşkil edilən qədim ayindir.
B.e.ə. 512-ci ildə Pers imperatoru I Daranın (b.e.ə.
522-486) qarşısında döyüş mövqeyi tutan
skiflər bir anda cərgələrini pozub dovşan ovuna
çıxmışdılar. Bu hadisəni izah edən
Herodot qədim türk inanclarına yaxşı bələd
olmadığından, bunu skiflərin I Daranı ələ
salması kimi qiymətləndirmişdi. Elə
I Dara da hadisəni Herodotun analiz etdiyi kimi başa
düşmüş və döyüşə girməkdən
qorxaraq ordusunu müharibə meydanından geri çəkmişdi.
Halbuki, skiflər, Şah İsmayılın
davranışında gördüyümüz kimi, qədim bir
inancı həyata keçirirdilər.
Müharibə zamanı türk hökmdarlarının
bir təpə başına çıxıb, günəş
istiqamətində diz çökərək üzlərini
torpağa sürtməsi adət idi. Eyni
davranışı 1402-ci ildə Ankara savaşı ərəfəsində
Əmir Teymur və Yıldırım Bəyazid də sərgiləmişdi.
Bu, mühairbə mələyinə edilən təzimdir.
Müharibədə ən böyük silah qılınc
idi. Qılınc gücün, qüdrətin, hakimiyyətin
və dövlətin varlığına işarədir. Qılıncın sınması Tanrının o
insandan, dövlətdən üz döndərməsi mənasına
gəlirdi. Hunların böyük
xaqanı Attıla (434-453) itmiş ilahi qılıncı
tapması ilə Tanrının dünya hakimiyyətini ona bəxş
etdiyinə inanmışdı. Tapılan
qılınc Herodotun bəhs etdiyi skiflərə məxsus
Aresin qılıncı idi.
Türküstan.- 2018.- 11-17 sentyabr.- S.13.