Azərbaycan Türk fəlsəfəsindən
yarpaqlar:
ZEYNALABDİN
MARAĞALI
II YAZI
Zeynalabdin
Marağalı hesab edirdi ki, Qacarlar dövlətində səhiyyənin,
ticarətin, təhsilin, nəqliyyatın, ordunun və sairə
sahələrin bərbad gündə olmasının əsas
günahkarları dövləti idarə edənlərdir. Çünki onlar öz
şəxsi maraqları naminə vətən məhəbbətini
və şəriəti yaddan
çıxardaraq rüşvətlə, koorupsiya ilə məşğuldurlar: «Əgər
sizin öz
vicdanınız sizdən soruşsa ki, nə üçün
ölkənin bütün gəlirini
rüşvət, peşkəş və cəriməyə həsr
edib, onun maliyyəsinin
artmasına, ticarətinin, kənd təsərrüfatının
inkişafına lazım olan
şərait yaratmadınız, onda nə
cavab verərsiniz ki,
başıaşağılığınıza səbəb
olmasın? Əcaba, qorxurdunuz ki, vətənin meşələrini islah etmək, sahibsiz mədənləri
çıxarmaq və nəqliyyat vəsaiti hazırlamaqdan ələ
gələn mənfəət biçarə rəiyyəti
soyub talamaqdan
aldığınız sərvətdən az
olsunmu? Bəs siz bilmirsiniz ki, rəiyyət
dövlətin əli, ayağı hesab olunur? Onların bugünkü
fəlakəti beş gündən sonra sizin özünüzün
fəlakət və xarlığınız deməkdir». Bir sözlə,
İbrahim bəy Qacarlar
dövlətinin “daxili işləri naziri”nə
60 il ərzində heç
bir iş görmədiklərini,
büdcəyə bir qəpik olsun xeyir vermədiklərini,
gömrükxanaların bərbad gündə olduğunu,
ədalətsizliyin baş alıb getdiyini və bununla da dövləti tənəzzülə gətirdiklərini
bəyan edir. Guya vəzir
də, ona cavab verir ki, “məgər mən
axırəzzaman peyğəmbərəm ki,
ümmətin fikrinə qalam?! Hər kəsin
özü üçün
min dərdi, min qəmi
var. Axmağın biri,
iki saatdır çənə döyür, mən də hey
qulaq asıram görüm
nə deyəcək. Dur ayağa, dəlinin biri dəli! Cəhənnəm
ol get işinin dalınca!”.
Bizə elə gəlir ki, Marağalıi burada ifrata vararaq
daha çox Qərb ideolqolarının
dili ilə danışaraq Qacarlar dövlətini ifrat şəkildə tənqid
etmişdir. Şübhəsiz, Marağalının burada ifadə etdiyi bir çox
məsələlər doğru
idi və onu inkar etmək
mümkün deyildir.
Sadəcə, onun məsələlərə baxışında
və şərhlərində
iki cəhət özünü daima büruzə verir: 1) “Qədim İran mədəniyyəti”nin heyranı kimi, ifrat irançlıq təəssübündən çıxış
etməsində, 2) Avropa-Rus
ideoloqlarının, xüsusilə
çar Rusiyasının
təsiri altında Qacarlar dövlətinə
ifrat tənqidi yanaşmasında.
Biz, bu iki təsiri Marağalının
bütün əsəri
boyunca hiss edirik. Məsələn,
onun əsərinin qəhrəmanı İbrahim
bəy “xarici işlər naziri” ilə görüşündə
isə Qacarlar dövlətinin xarici siyasətini tənqid edir: “Cənab vəzir, sizdən İran millətinin qərib və qəyur bir fərdi soruşur ki, aya, sizin
konsulların xarici ölkələrdə törətdikləri
alçaq işlərdən
xəbəriniz vardırmı?
Əcnəbilərin yanında İran
millətinin təbəəlik
vəsiqəsi hesab olunan bu təzkirələr
nə vaxtadək əttarların ədviyyə-istiot
bükdüyü məsrəfsiz
kagızlar kimi qədir-qiymətsiz olacaq?
Bizim milli şərəfimizin bu mötəbər sənədi haçanadək
qumar vərəqələri
kimi müxtəlif yerlərdə müxtəlif
yerlərdə müxtəlif
qiymətlərə... satılacadır?!...
Heç
rəvamıdır ki,
sizin də bir para səfirləriniz
bir neçə murdar lirənin müqabilində öz yüksək məqamlarından
utanmayıb, bilə-bilə,
düşünə-düşünə
belə bir böyük rüsvayçılığa
əl atırlar.
Bu lənətə gəlmiş rüşvət
nə vaxtadək sizin məmurları məsuliyyətə cəlb
etməyə, cəzalandırmağa
mane olacaq?! Əcəba,
hələ də bu rüsvayçılıqların
qarşısını almaq,
dövləti, milləti
bu bədnamçılıq
boyunduruğundan xilas etmək vaxtı gəlib çatmamışdırmı?!”.
İbrahim bəy daha sonra bir az da irəli
gedərək deyir ki, Qacarlar dövlətinin
xaricdəki elçiləri
və konsulları öz işlərini görməkdənsə ancaq
rüşvət almaqla,
yaltaqlıqla və məddahlıqla məşğuldurlar.
Ancaq xarici ölkələrin səfirləri və konsulları isə “İran”da özbaşanlıq
edir və özlərini ağa kimi aparırlar, çünki “İran” məmurları onlara bu şərait yaradıblar. Marağalı
yazır: “Bu məmurlar,
təbəələrin hüququnu
müdafiə etməyə
borclu olduqları halda, onları açıqca çalıb-taladıqları
bir təqdirdə xarici məmurlardan daha nə gözləmək
olar?! Özümüzün qanunumuz və
ədalətimiz olmadığı
halda, onlara nə dil ilə
demək olar ki, bizlə qanunla, ədalətlə rəftar eyləyin? Bu acınacaqlı vəziyyətdən, cənab
vəzir, Allaha pənah aparıram. Haraya ayaq basırsan
ah-nalələrinin tüstüsü
ilə göyləri qaraldan, ürəyi od tutub
yanan iranlılara rast gəlirsən. Onlar ölkənin daxilində olan zülm, haqsızlıq nəticəsində
baş götürüb
qaçır, xaricdə
isə ondan daha betər cəfalara düçar olurlar”.
Bu və ya digər tənqidi fikrlərini dedikdən sonra buradan da
qovulan, İbrahim bəy son olaraq “hərbi nazirin” qonağı olur. Marağalının
qəhrəmanı bu
dəfə “hərbi nazirə” deyir ki, “İran”da əsgər deyilən qüvvənin ancaq adı qalmışdır:
“İran dövlətinin
vəziyyəti iki haldan kənarada deyil. Ya bütün
qonşularla sülh ilə rəftar edib, xatircəmsiniz ki, heç bir müharibə olmayacaqdır... Tutaq ki, belə olmadı,
ikinci hal üz verdi.
Belə fərz edək ki, İran dövlətinin
qarşısına bir
düşmən çıxacaq.
Iran dövləti də onunla müharibə etməyə
məcbur olacaq. Belə olduqda sizin müasir dövrün tələb etdiyi səviyyədə təlim görmüş qoşununuz bəs hanı?...” Bir sözlə,
Qacarlar dövlətinin
ordu məsələsində
də tənəzzül
içində olduğunu
yazan Marağlıya görə, belə rəhbərləri olan bir ölkədən başqa şeylər gözləmək də mümkün deyildir.
Marağalının əsas qəhrəmanı İbrahim
bəy az
imiş kimi, Hacıxan adlı birisi də Qacarları top atəşinə
tutur: “Bunların əlindən məmləkəti
çapmaqdan, dövlətə,
millətə xəyanət
etməkdən başqa
bir iş gəlməz. Dövrünün vəziyyətindən heç bir şey başa düşmürlər. Mən özüm
də aldığım
bu xanlıq ləqəbindən utanıram.
Ancaq neyləyəsən, bütün
xanlar ya mənim kimi, ya da məndən
betərdirlər. Hamısı eyni düşüncə və fikrə malikdirlər. Görüş dairəsi hamısında darsıqaldır”.
Bütün bunlardan sonra Marağalı Qacarlar dövlətinin dörd sahəsində islahatların
aparılmasını düşünmüşdür:
1) Vətənin özünə
aid hüquqlar, 2) Vətənin
övladına aid hüquqlar,
3) Vətənin idarəetmə
işlərinə aid hüquqlar,
4) Vətənin ümumi
hüquqları.
Vətənin özünə aid hüquqlarla
bağlı o, yazır:
“Bunlar vətənin azadlığı və istiqlaliyyətini qorumaqdan,
nizam-intizam yaratmaq, özümüz üçün
vətən hesab etdiyimiz və İran adlandırdığımız
bu xaki-pakın sakinlərinin səadətini
təmin etməkdən
ibarətdir. İcazəmiz və razılığımız
olmadan əcnəbilərdən
bir nəfərinin belə onun sərhədindən bir addım bu tərəfə
keçməsinə yol
verməməliyik. Hələ
onların bu torpağın bir hissəsini istila etmək və ya bir guşəsində
özünə yer eləyib ordu saxlamaq bir tərəfə
dursun!”.
Vətənin övladına aid hüquqlarla
bağlı isə o,
yazır: “Bunlar vətəndə yaşayan
hər bir kəsin həyatı, namusu, malı
və şərəfinin
öz həmvətənləri
və ya əcənəbilərdən olan
güclülülərin təcavüzündən
qorunması deməkdir”.
Vətənin idarəetmə işlərinə
aid hüquqlarla bağlı
o, yazır: “Vətənin
və əhalinin səadətini təmin etmək üçün bir-birindən ayrı- iki orqan – qanunverici
və icraedici orqanlar olmalıdır. Bu iki müstəqil
orqanın başında
duran yeganə şəxs padşahın
zati-aliləridir. O, irsən
və haqlı olaraq bu iki
orqanı idarə etməlidir”.
Vətənin ümumi hüquqları
ilə bağlı isə, Marağalı yazır: “Bu, fərdin cəmiyyətin hər bir fərdinin hüququna şamil olunan ayrı-ayrı xoşbəxtliklərin məcmusundan
ibarətdir. Lakin cəmiyyətin ayrı-ayrı
üzvüləri o səadəti
ələ gətirmək
isstəsə də ona təklikdə nail ola bilməzlər.
Fəqət birləşdikdə bu səadəti əhya edib, onun ümimi səmərəsindən faydalana
bilər. Vətəndaşlar vətən torpağını
öz övladlarından
daha artıq sevməlidirlər”.
Beləliklə, Marağalının fikrincə, çıxış yolu bir tərəfdən şəriətə olduğu kimi əməl etməkdirsə, digər tərəfdən Qərb, Avropa mədəniyyətinə yiyələnərək onların müsbət mahiyyətli qanunlarından da yararlanmaqdır. Onun fikrincə, Avropanın müsbət qanunları müsəlman ölkələrində tətbiq oluna bilər çünki, “islamiyyətin müqəddəs şəriətinin hökmləri ilə heç bir ziddiyyət yoxdur. Hamısı sağlam əqlə, mətin fikrə uyğundur”. Bu anlamda Marağalıya görə, dövlətin həqiqi mənası da məhz qayda-qanunlar əsasında bir yerdə toplanmış insan cəmiyyətinin idarə olunmasıdır. Yəni bir fərd öz-özünü hansı ağılda idarə edirsə, cəmiyyətdə məhz ağıl əsasında idarə edilməlidir. Əgər dövlət nə qədər sağlam olarsa və sağlam qanunlarla idarə olunarsa onun ömrü də fərdin keçirdiyi üç mərhələdə olduğu kimi (inkişaf etmə, sabitləşmə və ölgünləşmə), bir o qədər uzun sürəcəkdir: “Məlum olduğu kimi, insan orqanizmi dörd ünsürdən ibarətdir və onun ixtiyarı duyğular vasitəsilə danışmaq qabiliyyətinə malik olan vücudun qüdrətli əlinə tapşırılmışdır. Cəmiyyəti idarə etmək ixtiyarı da insan orqanizmindəki duyğulara bənzəyən vəzirlər və məsul işçilər vasitəsilə danışan varlığım misli olan şahın bacarqlı əlindədir. Onun dörd ünsürü də ruhanilər, vəzirlər, tacirlər və təbəələrdir”.
Onların cəmiyyətdəki yerini və rolunu təhlil etdikdən sonra Marağalı bildirirdi ki, indiyə qədər “İran”ın bütün bunlardan məhrum olmasının əsas səbəbi cəhalət, nadanlıq, ədalətsizlik və zülmkarlıqdır. Üstəlik, indiki “İran” şahı bütün bunlara son verməkdənsə tez-tez Avropaya səfərlər təşkil edərək xalqın olan-qalan var-dövlətini də eyş-işrətə xərcləyir. Marağalıya görə Rusiya çarları, Yaponiya imperatorları millətinin tərəqqisinə çalışıb torpaqlarını genişləndirdiyi halda, “İran” şahları isə ölkəni tənəzzülə uğratmaqda davam edirlər.
AMEA Fəlsəfə
İnstitutunun aparıcı
elmi işçisi,
dosent, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Faiq Ələkbərli
Türküstan.- 2018.- 18-24 sentyabr.- S.6.