Əski türk
soylarından biri – KOLANILAR
Kolanılar ən əski
türk boylarından biridir. Çox
geniş ərazidə yayılmışlar. Bu gün təkcə
quzey Azərbaycanda deyil, eləcə də güney Azərbaycanda,
İraqda, Misirdə, Suriyada, Əfqanıstanda, Özbəkistanda,
Türkiyədə, hətta Almaniyada və digər ölkələrdə
ümumilikdə 100 minlərlə kolanı türkü
yaşamaqdadır. Tarixi qaynaqlarda və son
yüz ilin arxiv materiallarında Kolanı adı keçən
xeyli sayda bəlgələr var. Eləcə də son illər
kolanı türkləri ilə bağlı bir neçə
araşdırma yazısı qələmə alınıb.
Ancaq indiyə qədər bu əski türk boyu
haqqında ayrıca monoqrafiya
yazılmayıb. Kolanıların tarixi, mədəniyyəti,
etnoqrafiyası, onların ümumtürk tarixindəki yeri və
rolu hərtərəfli, əhatəli şəkildə
araşdırılmayıb. Bu səbəbdən
də Kolanıların tarix səhnəsinə
çıxışı, kolanı sözünün
etimologiyası və digər tərəfləri ilə
bağlı əksər araşdırmaçıların
razılaşa biləcəyi ortaq fikir hələ ki yoxdur. Bizim də bu
yazıda kolanılar haqqında fundamental araşdırma
aparmaq və ortaya fundamental əsər qoymaq niyyətimiz
yoxdur. Nədən ki, bunun
üçün ən azı illərlə vaxt və digər
mühüm şərtlər tələb olunur. Qismət
olarsa, gələcəkdə kolanı soyu ilə bağlı
ayrıca kitab – araşdırmalar toplusu hazırlamaq niyyətimiz
var...
Kolanı
sözünün etimologiyası barədə
Kolanı
sözünün etimologiyası haqqında bir çox
versiyalar var. Kimisi bu adın izahını fars
dilində, kimisi kürd dilində, kimisi də digər dillərdə
axtarıb. Bu sözlə bağlı irəli sürülən
versiyalara birlikdə baxaq;
Bəzi
müəlliflər Kolanı sözünün farsca “qüvvətli,
çoxlu, böyük” anlamını verən “Kelan” və ya “Kalan”
sözündən törədiyini, bəziləri kürdcə
“güclü, məğlubedilməz” mənasını verən
“kolneder” sözündən yarandığını deyir.
Əlbəttə,
bunlar olduqca zəif versiyadır və əski
adlarımızın izahının fars, ərəb,
kürd və digər dillərdə aranması ənənəvi
hal alsa da kifayət qədər yanlış və ziyanlı
tendensiyadır.
Digər versiyaya görə kolanılar erkən orta əsrlərdə
Qazaxıstanın cənubunda mövcud olmuş Kulan şəhərinin
sakinləri olub. Sonralar Kulan şəhərindən digər
bölgələrə köçən türklərə
Kulan şəhərindən gəldikləri üçün
“Kulanlı” və ya “Kolanlı” demişlər. Bu da kifayət qədər zəif versiyadır və
hansısa tutarlı qaynağa söykənmir. Təkcə
bir faktı deyək ki, Suriya və İsrail ərazisində
min illər öncədən kolanı türklərinin
yaşadığı məlumdur və onların dilləri ilə
Azərbaycan türklərinin danışdığı dil
arasında çox az fərq var. Yəni kolanıların Orta
Asiyadan Suriyaya və İsrail ərazisinə deyil, əksinə
olaraq, kolanıların bu ərazilərdən Orta Asiyaya getməsi
fikri daha ağlabatan görünür. Nədən
ki, erkən orta əsrlərdə Kulan şəhərində
yaşayan türklər hazırda
yaşadığımız ərazilərə köç
edəndə min illərdi ki, Qafqaz və Qafqazətrafı
bölgələrdə məskən salan yerli kolanılar
vardı.
Kulan
(Kolan) uyğur türklərinin dilində “yabanı at”,
“çöl atı” mənasını verir. Kolanı
adının bu sözdən yarana biləcəyini ehtimal edənlər
də var. Bu izahı da ağlabatan versiya kimi qəbul etmirik.
Kolanı boyu əski türk soylarından biri olduğu
üçün zənnimizcə, bu sözün
etimologiyasını da əski türkcədə aramaq
lazımdır. Əski türk dilində “Kül”, “Kol”
kimi ifadələrə rast gəlmək mümkündür.
Onlardan bəzilərinə diqqət edək;
-Türkiyəli
araşdırmaçı Semih Tufan Güləltay yazır:
“Əski türklərdə ordu komutanlarına “Kol Ata” adı verilirdi”. O, eyni
zamanda miladdan öncə Kuman mənşəli Kol və
Koluman tayfasının Misirə yerləşdiyini yazır.
-Ən əski türk, moğol və iskit
mifologiyasına görə dünyada ilk insanın adı
Tarqutay idi. O,
bütün bəşəriyyətin atası sayılır.
Tarqutayın 3 oğlu vardı;
Arpaksay,
Lıpoksay və Kolaksay
Antik yunan
tarixçisi Heredot yazır: “Targitayın (skif panteonunda ilk
insan, skiflərin əcdadı) üç oğlu vardı:
Lipoksay, Arpoksay və Kolaksay. Targitayın Skif ölkəsində
şahlıq etdiyi dönəmlərdə göydən yerə
qızıl əşyalar düşmüşdü: kotan,
boyunduruq, sakaris (balta) və şərab camı. Böyük
oğul Lipoksay yaxınlaşıb onları qaldırmaq istəyəndə
həmin əşyaları od
bürüdü. İkinci oğul Arpoksay da
yaxınlaşanda bu əşyalar yenidən alovlandılar.
Lakin kiçik oğul Kolaksay onlara tərəf
gedəndə alov söndü və o, həmin əşyaları
evinə apardı. Buna görə də böyük
oğul atasının şahlığını kiçik
qardaşına verməyə razı oldu” (Araz Qurbanov,
“Damğalar, rəmzlər... Mənimsəmələr”).
Hər üç sözdə təkrar olunan “say”
kompanenti var. Mərhum tarixçi alim Q. Qeybullayev bu
sözün “cavan”, “gənc” anlamında olduğunu yazır. Kolaksay
sözünün kökü “Kol”dur. “Kol”
sözü bəzi əski türk soylarında, özəlliklə
Karluk türklərində xan səviyyəsinə bərabər
tutulan titul idi. Ulularımızdan biri olan
Kül Tikinin adındakı Kül sözü də titul
bildirən sözdür. Bu, eyni zamanda onun mənsub
olduğu sinifin və soyun göstəricisi də ola bilirdi. Tarixçi alim Zaur Həsənov
da Kolaksay sözünün kökünün “Kol” olduğu qənaətindədir.
Kolaksay sözü isə “Kol”un, yəni çarın,
başçının, xanın tərəfdarları kimi yozulur. Zənnimizcə, kolanı sözü də “Kol”
sözündən törəyib. Min illər
öncə də bu boyun adı kolanı yox, məhz Kol
(Kül, Kul) olub. Qiyasəddin Qeybullayev
“Kul” sözünün qədim türkcədə “xan sinfinə
mənsub olan” anlamında işlədildiyini yazır. Əski monqol dilində “kul” (kuluq) qəhrəman,
igid anlamını verirdi. Türk xaqanı
Kül Tikin, Kül Xan, “Kitabi-Dədə Qorqud”da Kul Baş
(Kulbaş) bu titulun daşıyıcıları idi.
Tarixdə Kül (Kol) titulu daşıyan ulularımız
haqqında araşdırmanın sonunda ayrıca söz
açacağıq...
Türkiyəli araşdırmaçı Nicat Çətinkaya
peçeneqlərin 8 boyundan birinin Külbəy olduğunu qeyd
edir. İqdırın böyük kəndlərindən
olan Küllük kəndinin adının bu kimi qaynaqlardan gəldiyini
deyir (İ.Çətinkaya, “İğdır tarihi”,
İstanbul - 1996). Səncər
Digitçioğlu isə peçeneqlərin bu boyunun
adını “Suru Külbəy” kimi yazır (“Oğuzdan
Selçukluya”, İstanbul – 1994). Akademik
Ə. Quliyev əski türk dilində “kül”, “külüg”
komponentlərinin titul bildirən leksik vahidlər olduğu qənaətindədir
(Quliyev Ə.A. Qədim türk onomostikası, Bakı – 2007).
Naxçıvan Dövlət Universitetinin müəllimi
araşdırmaçı-alim Qalibə Hacıyeva yazır:
“Bir çox tarixi qaynaqlarda miladdan öncəki türk tarixində
də Kül
komponentli antroponimlərə - Hun xaqanlarından
Sürük-Külük Xan, Kül Xan adlarına rast gəlirik”
(Qalibə Hacıyeva “Cənubi Azərbaycan toponimləri”,
Bakı – 2008).
Kolanı
boyunun mənşəyi barədə
Kolanı
boyunun hansı türk soyundan gəlməsi haqqında fikirlər birmənalı
deyil. Kolanıların Peçenek kökənli
olduğunu yazanlarla bərabər, Kəngər soyundan
olduğunu iddia edənlər də var. Bəzi
araşdırmaçılar isə kolanıları Səlcuqların
bir qolu hesab edir. Kolanıların kürd əsilli
olduğunu yazanlar da var. 16-cı yüzillikdə yaşamış
tarixçi Şərəfxan
Bitlisi “Şərəfnamə” əsərində
kolanıların kürd kökənli olduğunu yazıb. Şərəfxan Bitlisinin anası Türkmən
elinin Mosullu oymağından olan Əmir Xanın qızı
idi. Atası isə kürd əsilli
Əmir Şəmsəddin idi. Əvvəllər
Sultan Süleymanın əmirlərindən olmuşdu. Sultan Süleyman tərəfindən əmirlikdən
çıxarılandan sonra Səfəvilərə
sığınmışdı. Bu səbəbdən
Şərəfxan Bitlisi Qumda dünyaya gəlmişdi. Sonralar Səfəvilər tərəfindən
Naxçıvana vali göndərilən Şərəfxan
araçılar vasitəsilə Osmanlının tərəfinə
keçmişdi. Osmanlı sultanı III Murad
da onu Bitlis bəyliyinə təyin etmişdi.
Sonrakı dövrlərdə və eləcə də
yaşadığımız dönəmdə
kolanıların kürd əsilli olduğunu düşünənlər
Bitlisiyə əsaslanaraq, bu fikri irəli sürüblər. Lakin dediyimiz
kimi, Şərəfxan Bitlisi tarixçi olmaqla bərabər
həm də dövlət adamı idi. O, əsərini
yazarkən daha çox siyasi maraqlarını nəzərə
almışdı və yanlış olaraq kolanıların
kürd boylarından biri olduğunu iddia etmişdi. Odur ki, Bitlisinin yazdıqları qətiyyən ciddi
qaynaq hesab oluna bilməz. Azərbaycanda və
eləcə də Şərqin bir neçə ölkəsində
yaşayan yüz minlərlə kolanının min illərdi
ki, ana dili türk dilidir. Bu da onların kəsinliklə
türk kökənli olduqlarını bəlli edir.
Araşdırmaçı
Xaqani Ədəboğlu “Türkçülükdə “Səlcuqlu”
xəstəliyi” kitabında yazır: “Mənsub olduğum kolanı
(kolanlı – Türkiyədə belə adlanır) beçeneq
tayfasıdır”. Tanınmış
araşdırmaçı həmin kitabda fikrinə davam edir:
“Türk olmağımız şəksizdir. Bu
tayfa Qara dənizin şimal sahillərindən gəlmiş
sakların bir qoludur. Buradan getmiş və
buraya qayıtmışdır. Həm Anadoluda, həm
İran Azərbaycanında, həm də Suriya və
İraqda yaşamaqdadırlar”.
Tarixdə ən qüdrətli türk dövlətlərindən
birinin qurucusu olan Səlcuq bəyin oğullarından biri Musa
Kolan idi (digər adı Musa Yabqu). Səlcuq bəy tarixən
türklərin ən çox məskunlaşdığı
yerlərdən olan Xorasana Musa Kolanı vali təyin
etmişdi. Quzey Azərbaycanda yaşayan
türklərin xeyli hissəsi kolanıların orta
yüzilliklərdə quzeyə məhz Xorasandan gəldiyinə
inanır. Maraqlıdır ki, Anadolu Səlcuqlu
dövlətinin sultanı Süleyman şahın (XI yüzillik)
oğlunun adı Kulan və ya Kulan Arslan idi. Bu və bu kimi səbəblərdən
kolanıların Oğuz türklərinin Qınıq soyundan
olan Səlcuq türklərinin bir qolu olduğunu
düşünən araşdırmaçılar da var.
Tarixçi-araşdırmaçı
Şahin Əhmədov “Kolanı tayfasının mənşəyi”
adlı məqaləsində: “Oğuz tayfa ittifaqı içərisində
olmuş Kolanı tayfasının Azərbaycana eramızın
ilk əsrlərindən başlayaraq oğuz-səlcuq
axınları ilə birgə gəldiyini güman edirik” –
deyir. Kolanıların Azərbaycan ərazisinə
erkən orta yüzilliklərdə və bir qədər
sonralar Səlcuq axınları ilə gəldiyini
düşünən digər araşdırmaçılar da
var.
Zənnimizcə, kolanı türklərinin Azərbaycana
gəlmə olduğunu düşünmək
yanlışdır. Kolanılar Qafqaz mənşəlidir və ən
azı 10 min il öncə də bu
torpaqlarda mövcud olmuşlar. Şumer sivilizasiyası
qurulandan sonra Qafqaz regionundan o ərazilərə axın
etmişlər. Orta Asiya və Türküstan ərazisinə
də burdan getmiş ola bilərlər. Erkən orta yüzilliklərdə və sonralar Səlcuq
axını ilə kolanıların bu torpaqlara gəlməsi
onların yenidən əzəli torpaqlarına
dönüşü idi. Türkiyəli
araşdırmaçı yazar Rüstəm
Kocadurmuşoğlu “Kolan türkmənləri” adlı
araşdırma məqaləsində Suriya və İsrail ərazisində
olan başıbəlalı “Kolan təpələri”ndən bəhs
edərək yazır: “Kolan təpələri on min ildən bəri
Kolan adını daşımaqdadır”. Demək
ki, kolan türkləri bu torpaqlarda aborigen etnoslardan biridir.
Zaman keçdikcə buradan ətraf və uzaq ərazilərə
köç etmişlər. Bu gün güney və quzey
Azərbaycanın bir hissəsini qapsayan Gilan (Golan, Kolan) ərazisi
də Kolan türklərinin yadigarı ola
bilər. Etnos min illər öncə
köç edib, ad isə yaşamaqdadır.
Yeri gəlmişkən, Kolan sözünə “ı” səsi
20-ci yüzillikdə artırılmağa
başlamışdır. Tarixçi Cahangir bəy Nəsirbəyovun
1924-cü ildə nəşr edilən “Müxtəsər Azərbaycan
tarixi” əsərində və eləcə də M.S.Ordubadi
“Qanlı illər” kitabında kolanılardan məhz kolan olaraq
bəhs edilir.
Bu gün
kolanı türklərinin yaşadığı
ayrı-ayrı bölgələrdən bəzilərini
gözdən keçirək:
Naxçıvan
kolanıları
Mərhum
alimlərimiz Budaq Budaqov və Qiyasəddin Qeybullayev birgə
yazdıqları “Naxçıvan diyarının yer
yaddaşı” (Bakı-2004) kitabında kolanıları “yerli və qədim
tayfa” adlandırır.
Antik dövrün astronomu, filosofu və
coğrafiyaçısı Ptolomey Naxçıvanda Araz
çayı yaxınlığında Koltene adlı
yaşayış yerinin olduğunu yazır.
Naxçıvan
ərazisində miladdan min il öncəyə
aid olan Xaraba Gilan nekropolu, Şahbuz rayonunun
yaxınlığında təxminən, 2500 il yaşı
olan Kolanı nekropolu kolanıların ən azı 3 min ildi
Naxçıvan ərazisində yaşadığını bəlli
edir.
Naxçıvan
bölgəsindən olan araşdırmaçı –
tarixçi Şahin Bərəmoğlunun ifadəsi ilə desək, “Azərbaycanın
tarixi diyarlarından biri olan Naxçıvan ərazisində
tarixən kəngərli, kolanı, sədli, qarabağ, xələc,
bəydili, dəmirçi, qazançı, yaycı, qarxun,
yurdçu, muğanlı, əfşar, bayat, quşçu və
digər türk tayfaları toplu olaraq yaşamışdır
və yaşamaqdadır. Bu tayfaların sayca və
yayıldığı əraziyə görə ən
böyüklərindən biri olan Kolanı tayfalarının”
Naxçıvana gəlişi, tarixi və tarixdəki rolu
ayrıca araşdırılmalıdır. Sadəcə,
əldə olan bilgilərə əsasən deyə bilərik
ki, kolanı türklərinin Naxçıvana yerləşməsinin
– az öncə qeyd etdiyimiz kimi - ən
azı 3 min il yaşı var.
Xatırladaq ki, 20-ci yüzilliyin əvvəllərində
Xaraba Gilan ərazisində arxeoloji qazıntı işləri
aparılıb. Lakin bu axtarışlar azərbaycanlılar
tərəfindən deyil, Lalayan, Ter-Avetisyan kimi ermənilər
tərəfindən aparılıb. Lalayanları
azdan-çoxdan tanıdığımız üçün
ehtimal edə bilərik ki, bu qazıntılar zamanı bizim
üçün çox faydalı ola biləcək
maddi mədəniyyət nümunələrinin bir qismi məhv
edilmiş ola bilər. Yaxud da Ş. Bəhrəmoğlunun qeyd
etdiyi kimi “erməni arxeoloqların tarixi abidədə aşkar
edilən maddi mədəniyyət abidələrini özləri
ilə aparmaları böyük ehtimaldır”.
Naxçıvanda
kolanılarla bağlı dəqiq nəticə əldə
etmək üçün 3 min il yaşı olan Xaraba Gilan
nekropolu və miladdan min illər öncə Naxçıvan
yaxınlığında mövcud olmuş Gilan (Golan) şəhəri
araşdırılmalıdır. Bu isə bir
araşdırmaçının deyil, bütöv bir
ekspedisiyanın və ya institutun işidir.
Qarabağ kolanıları
Qarabağ kolanıların min illərdi məskunlaşdığı
ərazilərdən biridir. Erkən orta əsrlərdə
Qarabağ torpağında (böyük ehtimalla Ağdərə
ərazisində) Kolanqat kəndinin olması çox şeydən
xəbər verir. Tanınmış alban
tarixçisi Musa Kolanqatlı da bu kənddən idi (bu tarixi
şəxsiyyətin adı yanlış olaraq Musa və ya
Moisey Kalankatiski yazılır). Orta yüzillik ərəb
müəllifləri Əl-İstəxri (X yüzillik),
İbn İdris (XII yüzillik) və digərləri öz əsərlərində
Qarabağda Kolanqat adlı yaşayış yerinin olduğunu
qeyd edirlər. Bəzi
araşdırmaçılar Kolanqat kəndinin Tərtər
çayının sahilində olduğu qənaətindədirlər.
19-cu yüzillik müəlliflərindən olan Mir Mehdi Xəzani
“Kitabi-tarixe Qarabağ” adlı əsərində yazır: “Tərtər
çayı sahilindəki Uşacıq künbəzindən yuxarı Göyçə
gölünün sərhədinə qədər Kolanı məskənidir...”
Qarabağda 20-ci yüzilliyə
qədər
böyük bir ərazi “Kolanı mahalı”
adlanırdı. 19-cu yüzilliyə aid qaynaqlar
və dövrün müəllifləri Kolanı
mahalının Tərtərdən Göyçəyə qədər
uzandığını qeyd edir. “Qarabağnamə”lərin
müəlliflərindən olan Mirzə Adıgözəl bəy
təxminən 200 il əvvəl – 19-cu
yüzilliyin 1-ci yarısında – yazırdı: “Pənahəli
xan Mehri, Güney mahallarnı Bərgüşada qədər
Qaradağ hakiminin əlindən alıb özünə tabe
etdi. Tatef və Sisyan mahallarını Naxçıvan hakimindən,
Zəngəzur və Qapan mahallarını Təbriz bəylərbəyindən,
Kolanıların məskəni olub Uşacıq kəndindən
Göyçə sərhədinə qədər uzanan Tərtər
çayı sahilindəki yerləri İrəvan hakimindən
aldı”.
Zemfira Hacıyeva “Qarabağ
xanlığı: sosial-iqtisadi münasibətlər və
dövlət quruluşu” (Bakı – 2007) adlı
monoqrafiyasında Kolanı
mahalından bəhs edərək yazır: “Kolanılar
mahalında 9 oymaqda cəmi 462 (203 vergi ödəyən, 259
ödəməyən) ailə vardı. Onun
sakinləri müsəlman-azərbaycanlılar idi, əhalinin
başlıca məşğuliyyəti isə maldarlıq və
taxılçılıq idi. Mahalda hər
bir oymağın öz hakimi vardı. Ən böyük
oymaqlar 61 ailədən ibarət Qaravənd, 67 ailədən
ibarət Qızılhacılı, 120 ailədən ibarət
Dinnibayəhmədli oymaqlarıydı. Əhalisi
yalnız azərbaycanlılardan ibarət idi”.
18-ci yüzillikdə Qarabağ xanlığı 21
mahaldan ibarət idi. Mahalları naiblər idarə edirdi.
Həmin mahallar bunlar idi:
1.
Sisyan 12.
Çibbyurd
2. Dəmirçihəsənli 13. Xırdapara Dizaq
3.
Küpara 14.
Püsyan
4. Bərgüşad 15. Dizaq Cavanşir
5.
Baqabyurd 16. Otuziki
6. Kəbirli 17.
İyirmidörd
7.
Tativ 18.
Qaraçorlu
8.
Cavanşir 19. Vərəndə
9.
Talış 20. Dizaq
10.
Xaçın
21. Acnan Türk
11.
Kolanılar
Kolanı mahalı bu mahallar içərisində ən
böyüklərindən biri idi.
İstər XIX-XX
yüzillik müəllifləri, istərsə də daha əvvələ
aid qaynaqları yazıya alanlar Qarabağ kolanılarını
bu bölgədə yaşayan ən mərd, ədalətli və
namuslu tayfalardan biri kimi xarakterizə etmişdir. Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra bolşeviklərin ən
həssas yanaşdığı türk soylarından biri məhz
kolanılar idi. Sovet hakimiyyətinin qurulduğu ilk illərdə
Qarabağda
kolanılarla Sarov kəndində yaşayan ermənilər
arasında münaqişə meydana gəlmişdi. Həmin ərəfədə Mir Cəfər
Bağırovun da tərkibində olduğu qrup Qarabağa ezam
olunur. Mövzu kolanılar olduğu
üçün respublika rəhbərliyi məsələyə
xüsusi həssaslıq və həyacanla yanaşır.
Komissiya geri qayıtdıqdan sonra Mir Cəfər
Bağırov rəhbərliyə yazılı hesabat verir.
Hesabatda bəzi cümlələr durumu açılamaqla bərabər
kolanıların xarakter cizgilərini əks etdirirdi: “Bizim işçilərin işə
cinayətkar münasibəti nəticəsində sarovlular
öz yerlərinə qayıtmaq əvəzinə onların
bir hissəsi kolanıların torpaqlarında qaldı, bir hissəsi
isə Sarova qayıtdı. Beləliklə, 5 min
kolanılı yerləri müəyyən olunmadan
qalmaqdadır. Kolanılar Qarabağın ən
narahat tayfalarından biridir və əgər onlar indiyə qədər
susublarsa, bu ancaq ona görədir ki, məsələnin
hakimiyyət tərəfindən ədalətli həllini
gözləyirlər”.
Əslində cəsurluqları və “narahat tayfa”
olmaları hər zaman kolanıların qurbanlar verməsi ilə
nəticələnmiş, zaman-zaman incidilmiş və
sürgünlərə məruz qalmışlar. Kolanılar
istər çar hökumətini, istərsə də Sovet
rejimini işğalçı qüvvələr kimi
tanımış, tabe olmaqdan israrla boyun
qaçırmışlar.
Kolanıların “narahat tayfa” olması hətta
çar hakimiyyətinin başında duranları onlarla
ehtiyatlı və həssas davranmağa vadar edirdi. Tarixçi
professor Tofiq Vəliyev yazır:
“I Nikolayın yerli əhalinin Rusiyaya münasibəti necədir?
-sorğusuna cavab olaraq çar polkovninki öz məlumatlarında
bildirib ki, bizim qanunlara yalnız kolanılar tabe olmaq isdəmirlər.
Onlar keçmiş Naxçıvan, İrəvan,
Qarabağ və Şirvan xanlıqları ərazilərində
yaşayırlar. Çox cəsurdular, verdikləri
sözün ağasıdırlar...”
1920-30-cu illərdə də Qarabağ ərazisində
sovetləşməyə və kolxozlaşmaya qarşı ən
çox dirəniş göstərən kolanılar idi.
1918-ci ildə erməni-bolşevik birləşmələrinin
Azərbaycan türklərinə qarşı törətdiyi
soyqırım cəhdində də ən çox zülmə
məruz qalan kolanılar olmuşdu. Bunu Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dönəmində yaradılmış
Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının üzvü
N. Mixaylovun məruzəsində aydın şəkildə
görmək mümkündür. Həmin məruzədə
deyilir: “Beləliklə bütünlükdə Cavanşir qəzasının
yalnız Kolanı İcmasının kəndləri talan
edilmişdi. 1917-ci ilin dekabr ayından başlayaraq, erməni
silahlı quldur dəstələri yuxarıda adı çəkilən
müsəlman cəmiyyətinin kəndlərinə soxularaq,
kənd sakinlərinin evlərinə silahlı keşikçi
dəstələri qoyur, kolanılılardan Ermənistan
Respublikasına tabe olmağı tələb edir, onları
vergilərlə yükləyərək, öz xeyirləri
naminə müsəlmanlardan öz dövlətləri
üçün vergi adı altında böyük pul məbləğləri
qopardırdılar”. (AR Dövlət Arxivi, fond 970, siyahı
10, iş 161)
Qarabağ döyüşləri zamanı Kolanılar
xüsusi qəhrəmanlıq göstərmişdilər. Erməni
hücumlarının və vəhşiliklərinin
qarşısını almaq üçün 1990-cı illərin
əvvəllərində “Kolanı” təşkilatı
yaradılmışdı. Həmin illərdə
respublika mətbuatı tərkibində
döyüşçü oğulları birləşdirən
bu təşkilat haqqında qürur dolu yazılar
yayımlayırdı.
“Azad Azərbaycan” qəzeti yazırdı: “Vəziyyətdən
çıxmaq üçün dörd kəndin qeyrətli
oğullarını birləşdirmək üçün təşkilat
yaratmaq lazım idi. Belə bir təşkilat
yarandı. (16 dekabr 1992-ci il)”.
“Müxalifət” qəzeti yazırdı: “Bu vaxta qədər
qeyri-formal “Kolanı” təşkilatı dəfələrlə
düşmən arxasına keçir, erməni faşistlərinə
dinclik vermirdilər”.
Qərbi Azərbaycan (Ermənistan) kolanıları
Araşdırmalar göstərir ki, kolanı türkləri
əski türk yurdu olan Qərbi Azərbaycanda – Ermənistanda
miladdan yüz illər öncə də yaşamışlar. Bu bölgənin
tarixini araşdıran bəzi alimlərimiz hələ bizim
eradan yüz illər əvvəl burada Kol (Kul)
tayfalarının yaşadığını qeyd edir.
Orta yüzilliklərə aid sənədlərdə qərbi
Azərbaycanda Kolanı adlı yurd yerlərinin və
kolanı el böyüklərinin (Şahverdi bəy
Kolanlı, Emin bəy Kolanlı və sair) adları çəkilir.
Son dövrlərə qədər Ermənistan ərazisində
bir neçə Kolanı adlı yer və yaşayış məntəqəsi
olub. Onlardan bəzilərini
xatırlayaq:
Aralıq Kolanlı - İrəvan
quberniyasının Eçmiədzin qəzasında, indiki
Üçkilsə (Eçmiədzin) rayonu ərazisində kənd
olub. Rayon mərkəzindən 6 km cənub-qərbdə,
Alagöz dağının qərb tərəfində yerləşirdi.
Erməni mənbələrində kəndin
adı həm Aralıq, həm də Aralıq Kolanlı
formalarında qeyd edilib. Kənddə 1831-ci ildə 284 nəfər,
1873 - cü ildə 676 nəfər, 1904 - cü ildə 768 nəfər,
1919 - cu ildə 1118 nəfər azərbaycanlı olub. Araşdırmaçı alim İbrahim Bayramovun “Qərbi
Azərbaycanın türk mənşəli toponimləri”
(Bakı – 2002) adlı əsərində yazdığına
görə “1919 - cu ilin sonunda kəndin sakinləri erməni təcavüzünə
məruz qalaraq qırğınlarla deportasiya olunmuşdur.
Kəndə xaricdən köçürülən
ermənilər yerləşdirilmişdir. İndiki
Ermənistanda sovet hökuməti qurulandan sonra kəndi tərk
etmiş azərbaycanlılardan sağ qalanlar ata-baba
torpaqlarına qayıda bilmişdir. Burada ermənilərlə
yanaşı, 1922-ci ildə 224 nəfər, 1926-cı ildə
248 nəfər, 1931-ci ildə 294 nəfər azərbaycanlı
yaşamışdır”.
1978-ci ildə kəndin adı Ermənistan hökuməti
tərəfindən dəyişdirilərək Qriboyedov
adı qoyulmuşdur.
Kolagirən – Ermənistanda Yeni Bayazid ərazisində
olub. Erməni qaynaqlarında kəndin adı Kolaqran şəklində
yazılıb. Kəndin adının ilkin
variantının Kolanı qırılan olduğu ehtimal edilir.
1828-ci il Türkmənçay müqaviləsindən
sonra Kolanıqırılan (Kölagirən, Kolaqran) kəndinə
ilk ermənilər köçürülməyə
başlanmışdır. 1905-1906-cıillərdə erməni-türk (azərbaycanlı)
münaqişəsi zamanı kənddə yaşayan türklərə
qarşı qırğınlar törədilmiş, daha sonra
türklər kənddən deportasiya edilmişdir. 1935-ci ildə kəndin adı dəyişdirilərək
Dzovinar qoyulmuşdur.
Kolanlı
– Ermənistanda Eçmiədzin qəzasında, Zəngibasar (Masis) rayonu ərazisində
kənd olub. Kəndin digər adı “Kolanlı
Aralıq” olub. 1948-1949-cu ildə bu kəndin əhalisi
zorla deportasiya edilərək, kənd ümumiyyətlə ləğv
edilir.
Kolanlı – Bu kənd Ermənistanda Vedi (Ararat) rayonunda
olub. Erməni sənədlərində bu kəndin
adı bəzən Kolani kimi də qeyd edilib. Bu kəndin əhalisi də 1948-1949 ildə deportasiya
edilmiş və kənd yaşayış yeri kimi tarixdən
silinmişdir.
Şor
kolanlı - Zəngibasar
(Masis) rayonunnun ərazisində, Araz çayının sahilində
olub. 1918-ci ildə kəndin əhalisi deportasiya
edilmişdir. Deportasiya zamanı xeyli sayda
insan həyatını itirir. Sovet hakimiyyəti
qurulandan sonra kənd sakinlərinin bir qismi əzəli
torpaqlarına geri dönür. Lakin bu
dönüş də uzun çəkmir. 1988-ci
ildə Şor kolanlı əhalisinin türkləri öz dədə-baba
torpaqlarından yenidən deportasiya edilir.
Bunlardan başqa
Ermənistanın Hamamlı (Spitak) rayonunda Goran adlı bir kənd
olub. Güman ki, bu kəndin də əsası
kolanı türkləri tərəfindən qoyulmuşdur.
Goran tayfası Kolanı türk soyunun
qollarından (tirələrindən) biridir.
Şirvan və Muğan kolanıları
Kolanıların
Şirvana gəldiyi tarixi dəqiq bəlli deyil. Lakin əminliklə demək olar ki, Şirvanda
kolanıların məskunlaşma tarixi Naxçıvanda,
Qarabağda və Ermənistan ərazisində olduğu qədər
qədim deyil. Böyük ehtimalla kolanılar bu ərazilərə
16-cı yüzillikdə gəlməyə başlamış
və bu proses 18-ci yüzilliyin sonlarına qədər davam
etmişdir. Coğrafiyaşünas Nurəddin Bəndəliyevin
bu sahədəki müəyyən araşdırmaları istisna
olmaqla Şirvan kolanıların tarixi indiyə qədər
elmi şəkildə araşdırmaya cəlb edilməmişdir.
Ayrı-ayrı müəlliflər Şirvan
kolanıları ilə bağlı publisistik yazılar
yazmışlar. Lakin bu yazılarda da
Şirvan kolanılarının tarixi, etnoqrafiyası və bu
günki durumu subyektiv şəkildə dəyərləndirilmiş,
hər hansı tutarlı tarixi sənədə istinad edilməmişdir.
Bu səbəbdən də Şirvan kolanılarının məskunlaşma
tarixi cəmi bir neçə yüz il olmasına baxmayaraq
xeyli açılmamış məqamlar var. Ən
başlıcası isə Şirvan
kolanılarının ilk dəfə bu ərazilərə nə
zaman və hansı səbəbdən köçməsi dəqiq
bəlli deyil. Bu barədə müəlliflər tərəfindən
yalnız ehtimallar üzərində fikir
yürüdülmüşdür.
1500-cü ildə
Səfəvi-Qızılbaş döyüşçüləri
ilə Dərbəndlilər sülaləsindən olan
Şirvanşah Fərrux Yassar arasında qanlı vuruşma
olur. Bu vuruşma Şamaxı
yaxınlığındakı Cabanı düzündə
baş verir. Nəticədə Səfəvilər
qalib gəlir, Fərrux Yassar öldürülür. 1501-ci ildə isə bildiyimiz kimi İsmayılın
başçılığı ilə Səfəvi dövlətinin
əsası qoyulur. Vuruşdan sonra Səfəvi
qoşunun bir hissəsi Şamaxı ərazisində yerləşir.
Məsələn, Qobustan rayonunun Poladlı kəndində
yaşayan yerli əhali əslən Səfəvi-Qızılbaşlardır.
Səfəvi-Qızılbaş hakimiyyəti
möhkəmləndikdən sonra güney Azərbaycandan bəzi
türk tayfalarının bir hissəsi Şirvan ərazisinə
köçürülür. Kolanı və
eləcə də Cəyirli türklərinin bir hissəsi
16-cı yüzillikdə Qızılbaşlar tərəfindən
Şamaxıya köçürülən elatlardan biri idi.
Böyük ehtimalla bu boylar Şamaxı ərazisinə
Qızlbaşlığı yaymaq və bu ərazilərdə
hakimiyyətin möhkəmlənməsi məqsədi ilə
köçürülmüdü. Kolanılar
əvvəldən sona qədər Qızılbaş hakimiyyətinin
güvənli tərəfdarlarından olmuşdu. Təsadüfi deyil ki, 1736-cı ildə
Qızılbaşların süqutundan sonra hakimiyyətə gələn
Nadir şah kolanılara divan tutmuşdu. Minlərlə
kolanı türkünü güney Azərbaycandan
Əfqanıstana sürgün etmişdi. Nədən ki,
Qızılbaş hakimiyyətinin güvənli tərəfdarı
olan Kolanı bəyləri Nadirin 1736-cı il martın 21-də
Muğanda – Kürlə Arazın qovuşduğu yerdə keçirdiyi
qurultaya – tacqoyma mərasiminə qatılmamışdı.
Şamaxıya köçürülən kolanılar
ilk vaxtlarda bu bölgənin quzey torpaqlarına
Qızmeydanı (böyük ehtimalla ilk variantda Quzmeydanı və
ya Oğuzmeydanı olub) və Xilmilli ərazilərinə yerləşmişdi.
Haşiyə:
Xilmilli sözü Xol və Qol sözündən
yaranmış ola bilir. Azərbaycanda bu
adda soyun mövcud olması ilə bağlı ciddi versiyalar
var. Neftçala rayonunda Xıllı, Xolqarabucaq, Qoltuq
adında yaşayış məntəqələri var. Bu yer
adlarının da etimologiyası Xol (Xıl, Qol) etnosunun
adı ilə bağlı ola bilər. Bu baxımdan ilk
vaxtlar Şirvana köç edən oğuzmənşəli
kolanı türklərinin məhz Qızmeydanı
(Quzmeydanı, Oğuzmeydanı) və Xilmilli ərazisinə
yerləşməsi düşündürücü məqamlardır.
Kolanıların Şirvan ərazisinə
köçü 18-ci yüzilliyin sonuna qədər davam
etmişdi. Bura köç edən kolanılar eyni bölgədən
gəlmirdi. Şirvana yerləşən
kolanılar əsasən Naxçıvandan, Qarabağdan və
güney Azərbaycandan gələnlər idi. Güneydən gələn kolanılar Savalan
dağının ətəklərindən gəldiyinə
inanırlar. Yaşlı nəslin uşaq
ikən böyüklərindən eşitdiklərinə
görə Savalandan gələn kolanılar əslən
Xorasan türklərindəndir. Xorasanın ən əski türk
yurdlarından olması
danılmazdır.
Rusiya İmperiyasının quzey Azərbaycanı
işğalından sonra bu ərazilərdə
ruslaşdırma siyasəti aparılmağa başlanır. 19-cu
yüzilliyin ortalarında Xilmilliyə ruslar
köçürülür. Qızmeydanı
ərazisində isə ruslardan ibarət Astraxanka kəndi
yaradılır. Rus kəndlərinin məhz
bu ərazilərdə salınması əslində
kolanıların parçalanması və zəifləməsi
məqsədi ilə həyata keçirilirdi. Bundan sonra kolanılar müxtəlif yerlərə
köç etməyə başlayır. Bir
hissəsi Şamaxı yaxınlığına, indiki Sabir kəndi
ərazisinə yerləşir. Böyük
qismi isə Qubanın, Şabranın və Siyəzənin ərazilərinə
köçür. Hazırda Siyəzən
rayonunda Kolanı adlı kənd var. Bu kəndin əhalisi məhz
həmin köç zamanı Şamaxıdan gedib Siyəzəndə
kənd salmışdılar. Sonralar Bakı
yaxınlığına – Fatmayı və Kürdəxanı
kəndlərinə də köçənlər olur. Kolanılardan bir neçə nəsil Sabir ərazisindən
Şamaxının güney hissəsində yerləşən
Girdə yaylasına köçür. Girdə
yaylası bura köçənə qədər yüz il idi ki, heyvandarlıqla məşğul olan
kolanıların qışlaq ərazisi idi. 20-ci
yüzilliyin ortalarına qədər Kolanılar
qışı Girdədə və Girdədən güneydə
“Qışlaq yurdu” (“Qışlaq yurdu” hazırda Hacıqabul
rayonunun ərazisindədir) adlandırdıqları yerdə
keçirirdilər.
Kolanıları Girdə ərazisində də rahat
buraxmırlar.
Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra Şamaxı
kolanılarının daha əzablı günləri
başlayır. Elin qabaqcıl insanları
və imkanlı şəxsləri xüsusi təqiblərə
məruz qalır. 1937-ci il
repressiyası bu kəndin də əhalisindən yan
keçmir. Daha pisi isə 1950-ci ildə Mir Cəfər
Bağırov tərəfindən tərəkəməliyin ləğv
edilməsi olur. Tərəkəməliyin
ləğvindən sonra Girdə yaylasında Dağ Kolanı
kəndi kimi tanınan kolanı obası sürətlə
dağılmağa başlayır. Əhali
ətraf bölgələrə səpələnməyə
başlayır. Nəticədə
kolanı ağbirçəklərinin və ağsaqqallarının
təbirincə desək, “kolanılar hamısı yurddan didərgin
oldu”. Girdəni tərk etmək zorunda qalan
kolanıların bir qismi yaxınlıqdakı Poladlı
(Qobustan rayonu) kəndində yerləşir.
Muğan ərazisində olan kolanıların
böyük əksəriyyəti Şamaxı ərazisindən
köç edənlərdi. Bu köç 19-cu
yüzilliyin sonlarında başladı, 20-ci yüzilliyin
sonlarında tamamlandı. Şamaxıdan
Muğan ərazisinə köç edən kolanılar
Hacıqabulda, Sabirabadda, Şirvanda, Salyanda, Neftçalada, qismən
də Biləsuvarda yerləşdi. Hazırda
adını çəkdiyim bu rayonların çoxunda
Kolanı adlı kəndlər var. Şamaxıdan bu yerlərə
köçmələrindən 60-70 il keçməsinə
baxmayaraq, hələ də yaşlı nəsil dönə-dönə
“öləndə məni dədə-baba torpaqlarımızda
basdırın” –deyə vəsiyyət edir. Və
cənazələr hələ də Girdə yaylasına və
ya kolanıların “Qışlaq yurdu”
adlandırdıqları ərazidə olan qəbiristanlığa
aparılır.
Kolanı ağsaqqallarının və ağbirçəklərinin
“kolanılar hamısı didərgin oldu”- qənaətində
həqiqət var. 17-18-ci yüzillikdə Şamaxı
kolanılarının bir qəbiristanlığı vardı. Bu qəbiristanlıq
Şamaxının quzeyində Qızmeydanı tərəfdə
idi. Son yüz illərdə Qubadan Biləsuvara,
Neftçaladan Sabirabada qədər ayrı-ayrı yerlərə
səpələnən Şirvan kolanılarının indi
Qobustanda, Hacıqabulda, Sabirabadda, Neftçalada, Siyəzəndə,
Fatmayıda, Kürdəxanıda və digər yerlərdə
ayrı-ayrı qəbiristanlığı var. 20-ci
yüzilliyin 2-ci yarısına qədər Şirvan
kolanılarının ağsaqqallarının demək olar ki,
çoxu bir-birini yaxşı tanıyırdı, bir-birinin
xeyrində-şərində iştirak edirdi.
Haşiyə:
Kolanılar haqqında araşdırma apardığım
üçün son 20 ildə yaşlı nəslin əllidən
artıq nümayəndəsi ilə
görüşmüşəm. Onlardan biri – Şirvanın
Hacıqəhrəmanlı kəndində yaşayan 90-a
yaxın yaşı olan Hacı Şəfi maraqlı bir bilgi verdi. O, dedi ki, “1941-ci ildə babanın
(söhbət babam Molla Allahyardan gedir) Ağdamın Paprəvənd
kəndində yaşayan kolanı qohumlarından bir
qonağı gəlmişdi”. Deməli 20-ci
yüzilliyin 1-ci yarısına qədər nəinki Şirvan
kolanıları, hətta bütün Azərbaycan
kolanıları arasında gediş-gəliş əlaqəsi
olub. Qarabağdan Şirvana, Şirvandan
Qarabağa kolanı qızları gəlin köçüb. 20-ci yüzilliyin
sonlarına doğru bu əlaqələr tamamilə kəsildi.
İndi artıq eyni mahalda yaşayan kolanılar
ayrı-ayrı kəndin sakinləri kimi bir-birindən xəbərsiz
öz həyatlarına davam edirlər.
Deməli,
Nadir şahdan üzü bəri Çar
İmperiyasının və Sovet rejiminin - Mir Cəfər
Bağırovun “çox narahat tayfa”, çar polkovnikinin
“çox cəsur” adlandırdıqları kolanı türklərini
parçalamaq və zəiflətmək planı
addım-addım həyata keçirildi.
Azərbaycandan
kənarda yaşayan kolanılar
Yazının əvvəlində qeyd etdiyimiz kimi
kolanılar çox geniş regionda – bir neçə ölkənin
ərazisinə yayılmışlar. Orta Asiya
respublikalarında, Sibir ərazilərində,
Əfqanıstanda, İranda, Türkiyədə, İsraildə,
Suriyada və digər yerlərdə kolanıların
özünə və ya izinə rast gəlinir. Bu ölkələrin hər birində kolanı
adının izini özündə saxlayan yer adları
geniş yayılmışdır. Bir
çoxunda isə özünü kolanı sayan türklər
indi də yaşamaqdadır. Qazaxstanda, Türkmənistanda
və Özbəkistanda Gulan, Gulançı, Gulanbay,
Kulan-Qıpçaq, Kulan, Kulanbel, Kulan çayı, Golan,
Kolan yer adları min illər
buranın sakini olmuş kolanı türklərinin silinməyən
izləridir. Erkən orta yüzilliklərdə
Qazaxstan ərazisində Kulan və ya Kolan adlı şəhərin
olması məlumdur. Bu tarixi şəhər öz adını Kol
türklərinin adından götürmüşdü.
Güman ki, bu şəhərin əsasını Kol türkləri
və ya Kolan türkləri qoymuşdular. Təəssüflər
olsun ki, bəzən yanlış olaraq, bunun əksini - kolanı soyunun
adını bu şəhərdən
götürdüyünü yazırlar.
Güney Azərbaycanda və Türkiyədə də
kolanı türklərinin adıyla bağlı onlarla yer
adı mövcuddur. Lakin bu adlar üzərində
dayanmırıq. Nədən ki, niyyətimiz
ölkəmizdən kənarda kolanı soyu ilə
bağlı mövcud olan yer adlarını sadalamaq deyil.
Azərbaycandan kənarda yaşayan kolanılar
haqqında danışarkən, İsrail və Suriya
kolanıları üzərində bir qədər geniş
dayanmağı gərəkli hesab edirik. O səbəbdən ki, son
on illiklərdə Yaxın Şərqdə baş verən
münaqişlərdən ən çox əziyyət çəkənlərdən
biri bu ərazilərdə yaşayan Kolanı türkləridir.
Bir qədər
başıbəlalı Kolan təpələri haqqında
Kolan təpələri 1967-ci ilə qədər Suriya
torpaqları olub. Bəzən yanlış olaraq bura Colan və
ya Golan təpələri, buranın yerli türklərinə
isə colan və ya golan türkmənləri də deyirlər. “Suriyada Türkmanları
yaşadıqları bölgələr üzrə beş yerə ayrırlar.
Lazkiyə bölgəsində
yaşayanlara Bayır-Bucak Türkmanları, Hələb və
Rakka bölgəsində olanlara
Hələb Türkmanları, Hama və Humus bölgəsində
yaşayanlara Hama və Humus
Türkmanları, Şam bölgəsində yaşayanlara
Şam Türkmanları, Colan
(Kolan –N.H) təpələrində yaşayanlara isə Colan
(Kolan-N.H) Türkmanları deyirlər” (Əli Şamil, “Colan
türkmanları”, Bakı – 2014).
1967-ci ildə İsrail ilə ərəb dövlətləri
arasında cəmi 6 gün sürən müharibədən
sonra Kolan təpələrinin böyük qismi İsrailin nəzarətinə
keçdi. Bakı Dövlət Universitetinin dosenti,
araşdırmaçı alim Vüqar Zifəroğlu
“İranın İsraillə “Kolan təpələri
düyünü” adlı məqaləsində buranı belə
xarakterizə edir: “Kolan təpələrinin ciddi strateji əhəmiyyəti
olduğu məlumdur. Ən azından
şirin su ehtiyatları son dərəcə məhdud olan
İsrail və ərəb ölkələri
üçün həmin ərazi, cənnətin
özüdür”. Göründüyü
kimi kolanılar min illər öncə regionda yaşamaq
üçün ən əlverişli yeri özləri
üçün əbədi yurd yeri seçmişdilər.
Suriyada yaşayan kolanıların çoxu bu
günə qədər öz dillərini qoruyub
saxlamışlar. Görünür,
onların öz dillərini və adət-ənənələrini
qoruyub saxlamaqda Suriyanı yüz illər boyu türklərin
(Tulunilər, Səlcuqlar, Osmanlılar və sair) idarə etməsinin
də rolu olub.
Kolan təpələri
İsrail tərəfindən ələ keçirildikdən
sonra buranın yerli əhalisi - kolanılar qaçqın
durumuna düşdü. Onlar Kolan təpələrinin
Suriyada qalan qisminə və Suriyanın digər bölgələrinə
yerləşdilər. Uzun illər yenidən
öz əzəli torpaqlarına – Kolan təpələrinə
qayıtmaq ümidi və həsrəti ilə
yaşadılar. Lakin gözlədikləri kimi
olmadı, əksinə, 2011-ci ildə Suriyada qanlı
toqquşmalar baş qaldırdı. Kolanılar
ikinci dəfə qaçqın oldular. Son
illərin ixtişaşları zamanı onların çoxu
Türkiyə ərazisinə keçdilər. Türkiyəli professor Ümid Özdağ “Suriya
türkləri” adlı məqaləsində haqlı olaraq
kolanıları Suriyanın “ən şanssız” türkləri
adlandırır.
1967-ci ilə qədər Kolan təpələri adlanan ərazidə
15-ə yaxın, bəzi araşdırmaçılara görə
isə 20 kənd kolanı türklərinin məskunlaşdığı
kəndlər idi. Bu kəndlərdə yaşamış və
qaçqın düşmüş Kolanı türklərinin
ümumi sayının 70-75 min olduğu deyilir.
Kolanıların keçdiyi tarixi yola nəzər
saldıqda gerçəkdən onların “ən
şanssız” türk soylarından biri olduğu
görünür. Quzey Azərbaycanda və Ermənistan ərazisində
istər çar dönəmində, istərsə də Sovet
İmperiyası zamanı ən çox əziyyət çəkən
“yurddan didərgin olan” toplumlardan biri kolanı toplumu oldu.
Eləcə də 1967-ci ildə İsrail ilə
ərəb dövlətləri arasında gedən savaşda
və son illər Suriyada cərəyan edən hadisələrdə
ən çox əziyyət çəkən soylardan biri məhz
kolanı türkləri oldu. İsraildən
qaçqın düşəndən sonra hələ
toparlanmamış yenidən qaçqın oldular.
2016-cı ildə kolanı türkü olan suriyalı jurnalist
Semih Eyyub mətbuatda yazırdı: “Kolan xalqı 40 ilə
yaxındır, Suriya rejiminin işğal altındakı
torpaqların özgürlüyünə
qovuşacağını vəd edən saxta şüarlar
altında yaşadı”.
İsrail dövlət kimi var olduğu sürəcə
Kolan təpələri kimi çox mühüm ərazini əldən
verməyəcək. Ötən il İsrailin Baş naziri
Netahyahu ölkəsinin nazirlərini məhz Kolan təpələri
ərazisində toplayaraq iclas keçirdi və buradan
qarşı tərəfə mesaj ünvanladı: “İsrail
Kolan təpələrini sonsuzadək əlində tutacaq”. Bizim üçün önəmli olan bu təpələrin
İsrailin və ya Suriyanın nəzarətində olması
deyil, Kolanıların əzəli torpaqlarına
qayıdıb, min illik həyatlarına rahat şəkildə
davam etməsidir. İnanırıq ki, nə
zamansa bu sorun öz həllini tapacaq. İsrail
kolanılarının bu düşüncədə
olduğunu deyə bilmərəm, amma onlar da bu inamdadırlar.
“Kolan türkləri Əməl Dərnəyi”nin
ictimaiyyətlə əlaqələr rəhbəri Ziyad Məhəmmədin
dediyi kimi “Kolan xalqı nəsillərin dəyişməsinə
baxmayaraq, haqlarından və torpaqlarından vaz keçmədi,
geri addım atmadı”. Deməli, nə
zamansa bu inamın gerçəkləşməsinə inanmaq
üçün əsasımız var.
İnamlı
sonluq və ya tarixdə iz qoymuş ünlü Kol(an)lar;
Kül Tikin və ya Kol
Tikin
Doğu Göytürk Xaqanlığını
qardaşı Bilgə Xaqanla birgə yönətirdi. Əsasən
hərbi işlərə rəhbərlik edirdi. O, Kutluq
(İlteriş) Xaqanın oğlu idi. 684-cü
ildə anadan olmuş, 731-ci ildə ölmüşdü.
Türkün daş yaddaşı olan
Orxon-Yenisey abidələrində və əski Çin
qaynaqlarında adı sıx-sıx keçir. Cəsur ordu başçısı və yenilməz
döyüşçü kimi öyülür. Çin qaynaqları Kül Tikindən bəhs edərkən
“Yenilməz döyüşçü” ifadəsini işlədir.
Orxon-Yeniseydəki daş abidələrdən
biri məhz Kül Tikin abidəsidir. Bu abidəni
onun ölümündən sonra qardaşı Bilgə Xaqan
yazdırmışdı. Daş üzərində
olduqca diqqətçəkici bir məqam var: Bilgə Xaqan
yazıda Kül Tikini “Apa” deyə yad etmişdir. Bu söz əski türk dilində “böyük, ulu,
uca” və ya “böyüyüm” anlamını verir. Böyük qardaşa və ataya müraciət
forması kimi işlənirdi. Çox
maraqlıdır ki, indinin özündə də Kolanı
türkləri arasında böyüyünə, atasına
“Apa” (Əpə) deyə müraciət edənlər var. Elə
bu bu yazının müəllifi atasına məhz belə
müraciət edirdi.
Kul
Baş
Dədə Qorqud dastanlarında adı keçir. Kül Tikinlə
eyni soya və ya eyni sinfə mənsub olduğunu söyləmək
olar. Nə yazıqlar ki, bəzi
araşdırmaçılar məsələnin dərininə
getmədən bu adın izahını çağdaş fars dilində axtarırlar. Məsələn,
“Xilbaş sözünün təhrif edilmiş”
variantıdır. Fonetik təhrifin əks
istiqamətdə getdiyini, Qılbaş sozünün fars dilində
“Xilbaş” kimi tələffüz edildiyini düşünmək
daha doğru olardı” – düşüncəsində olanlar
var (S.Əlizàdə.
“Êitàbi-Dədə Qîrqud” àntrîpînimiyàsının åtimoloji əsàslàrı. Àzərbàycàn înîmàstiêàsı prîblåmləri, III, Bàêı, 1990). Türkoloq
V.V. Bartold isə bu sözü məhz Kulbaş (Kul Baş)
şəklində yazır. Fəzlullah Rəşidəddinin
“Oğuznamə”sində isə Kul Başın adı Sarı
Kul Baş olaraq keçir (Fəzlullah Rəşidəddin
“Oğuznamə”, Bakı, Azərnəşr
– 1992).
Kul Çor
699-cu ildə paytaxtı Balasaqun olan Türkeş dövləti
quruldu. Bu dövlət 766-cı ilə qədər
mövcud oldu. Kul Çor bu dövlətin
ən qüdrətli xaqanlarından biri idi. 720-ci illərdə hələ xaqan olmazdan öncə
Türküstana soxulan işğalçı Əməvi
qoşunlarına qarşı dirəniş göstərmişdi.
Onun komandanlığı altında savaşan
Türkeş ordusu Əməvi orduları üzərində
parlaq qələbə qazanmışdı. Türkeşlərin qələbəsindən sonra
Əməvilər Orta Asiyadan geri çəkilmişdi. Kul Çor 738-ci ildə Türkeşlərin
xaqanı oldu. Xaqan olandan sonra adını
dəyişib Baka Tarkan qoymuşdu.
Kül Xaqan və ya Kol Xaqan
742-ci ildə Türküstanda qüdrətli bir dövlət
tarix səhnəsinə çıxdı. Bu, Uyğur
Xaqanlığı idi. Kül Xaqan (Kol
Xaqan) bu xaqanlığın ən ünlü
başçılarından biri olmuşdu. O, həm də
bilgəliyinə görə Bilgə Kül Xaqan kimi də
tanınırdı. Kül Xaqan 744-cü ildən
747-ci iləqədər xaqan olmuşdu.
Kol Erki Xan
Oğuz Xaqan dastanında və Fəzlullah Rəşidəddin
“Oğuznamə”sində adı keçir.
Fəzlullah Rəşidəddinin
“Oğuznamə”də yazdığına görə Kayı
İnal Yabqudan sonra onun oğlu Tuman böyüyənə qədər
dövlət başçısı olmuşdu. Kayı
İnal öləndə oğlu Tuman yaşca kiçik
olduğu üçün dövləti onun naibi (səlahiyyətli
nümayəndəsi)
Kol Erki Xan yönətmişdi. Tuman
böyüyüncə dövlətin başçısı
olmuş və Kol Erki Xanın qızı ilə evlənmişdi.
Tuman da bir qədər xaqanlıq etdikdən
sonra taxta Kol Erki Xanın qızından olan oğlunu gətirmişdi.
Çox böyük ehtimalla bu olay miladdan
yüz illər öncə Oğuz-Sak dövlətində
baş vermişdi, Kol Erki Xan da Oğuz-Sak dövlətinin
başçısı olmuşdu.
Bu və bu kimi örnəklər
bəlli edir ki, kolanı türkləri miladdan yüz illər
öncə
Kül və ya Kol adıyla ayrıca türk
boylarından biri kimi tanınmışdılar. Kol türkləri ən əski Sak-Oğuz
soylarından biridir və min illər əvvəl
ayrı-ayrı türk dövlətlərinin qurulmasında və
yönətilməsində fəal rol oynamışdılar.
Onların arasında ünlü ordu
komutanları, xaqanlar və bilgə dövlət adamları
vardı. Yuxarıda örnək gətirdiklərimiz
onlardan yalnız bir qismidir.
Qaynaqlar:
1. “Dədə
Qorqud Kitabı. Ensiklopedik lüğət” (Bakı – 2004)
2. Ə.Rəcəbli “Qədim
türk yazılı abidələri”
I və II cild (Bakı – 2009)
3.
Əlisa Şükürlü “Qədim türk yazılı
abidələrinin dili” (Bakı – 1993)
4. F.Rəşidəddin
“Oğuznamə” (Bakı – 1992)
5. N.Vəlixanlı “IX-XII
əsr ərəb coğrafiyaşünas səyyahları Azərbaycan
haqqında” (Bakı – 1974)
6. B.Ögel “Türk
Mitolojisi” (Ankara – 1995)
7. F.Sümər “Oğuzlar”
(Bakı – 1992)
8. M.Kaşğari “Divanü
lüğat-it-Türk” dörd
cilddə, Tərcümə edən və nəşrə
hazırlayanı Ramiz Əskər (Bakı – 2006)
9.
Əzizxan Tanrıverdi
“Kitàbi-Dədə
Qîrqud”un söz
dünyàsı”
(Bakı – 2006)
10. Araz Qurbanov “Damğalar,
rəmzlər... Mənimsəmələr” (Bakı – 2013)
11. Xaqani
Ədəboğlu “Türkçülükdə “Səlcuqlu”
xəstəliyi” (Bakı – 2015)
12. S.A. Məmmədov “Erməni
iddiaları: Tarixdən bu günə...” (BDU xəbərləri,
2012 N4)
13.
Q.Qeybullayev “Azərbaycan türklərinin təşəkkülü
tarixindən” (Bakı-
1994)
14. Q.Qeybullayev “Qədim
türklər və Ermənistan” (Bakı – 1992)
15.
B.Ə. Budaqov, Q.Ə.Qeybullayev "Ermənistanda Azərbaycan
mənşəli toponimlərin izahlı lüğəti"
(Bakı – 1998)
16. Tofiq Mustafazadə “Qarabağ
xanlığı” (Bakı – 2010)
17. Qalibə
Hacıyeva “Cənubi
Azərbaycan toponimləri” (Bakı – 2008)
18. Nicat Çətinkaya “İqdır
tarihi” (TDAV, İstanbul – 1996)
19.
Digitçioğlu Sencer “Oğuzdan Selçukluya” (İstanbul
– 1994)
20. Quliyev
Ə.A. “Qədim türk onomastikası” (Bakı – 2007)
21.
Əli Şamil “Colan
türkmanları” (Bakı – 2014)
22.
Əliyev F.M. Əliyev M.M.
“Naxçıvan xanlığı” (Bakı – 1996)
23.
Əliyev F.M. Əliyev U. F.
“İrəvan xanlığı” (Bakı – 1997)
24.
Abbasova M.Ə. Bəndəliyev
N.S. Məmmədov X.H. “Böyük Qafqazın cənub-şərq
hissəsinin toponimiyası” (Bakı – 1993)
25.
Hüseynov Y. “Qarabağnamələr” Azərbaycan tarixini
öyrənmək üçün mənbə kimi (Bakı –
2007)
26. Mir
Mehdi Xəzani “Kitabi-Tarixi Qarabağ” (Bakı – 1991)
27. Mirzə
Adıgözəl bəy “Qarabağnamə” (Bakı –
1989)
28. Ş.
Savalan “Qaradağ
mahalının tayfaları:Tarixdə və günümüzdə”
(Strateq.az saytı)
29. Zemfira
Hacıyeva “Qarabağ
xanlığı: sosial-iqtisadi münasibətlər və
dövlət quruluşu” (Bakı – 2007)
30. Vaqif Arzumanlı Nazim
Mustafa “Tarixin qara səhifələri” (Bakı – 1998)
31.
İbrahim Bayramov
“Qərbi Azərbaycanın türk mənşəli
toponimləri” (Bakı – 2002)
32.
Rüstəm Kocadurmuşoğlu “Kolan türkmənləri”
(bilgeata.com)
33.
Vüqar Zifəroğlu “İranın İsraillə “Kolan təpələri
düyünü” (Aziya.info saytı)
34.
Şahin Bəhrəmoğlu “Kolanı tayfasının mənşəyi”
(http://archive.is/30tHf)
35. Namiq
Hacıheydərli “Əski türk dövlətləri”
(Strateq.az saytı)
Saytlar
(linklər):
1.
http://www.varliginsesi.com/vs1339.htm
2.http://genocide.preslib.az/az_s4.html
3.http://www.xankendi.az/mart_fam,430/lang,az/
4.http://www.haber10.com/dunya/suriye_halki_esed_ve_israil_in_isgalinde-636103
5.http://www.haber10.com/etiket/golan_turkleri_el_emel_dernegi-34419
6.http://cebhe.info/oxu.php?id=35684/
Namiq Hacıheydərli
Türküstan.- 2018.- 20-29 yanvar.-
S.7.