Gələcəyə dəxli olan ADAM!
ONDOQQUZ İL
ƏVVƏLİN XATİRƏSİ
19 il əvvəlki Azərbaycan indiki Azərbaycan
deyil.
Çox şeylər dəyişib.
19 il əvvəl yeni əsrimiz, təzə
minilliyimiz ilk qədəmlərini atırdı
O gün
sual olan bir çox mətləblər artıq gerçəklərə
çevrilib, zaman daha sonrakı sabahlara yönələn yeni
suallar doğurub.
Xəyalən
qayıdıram 19 il əvvəlin avqust
günlərinə.
…Bu
gün unudulmaz müəllimim Əbülfəz Əliyevlə
(Elçibəy) əbədi ayrılığın növbəti
ildönümüdür.
O mənə
Bakı Dövlət Universitetində oxuyarkən dərs deyib,
sonra illər boyu daimi səmimi münasibətlərimiz davam
edib.
Lakin mən
heç vaxt fəal siyasətə qarşımamışam,
nə Əbülfəz bəyin hərəkatında
olmuşam, nə prezidentliyi dövründə iş birliyimiz
olub, nə də ömrünün son illərindəki fəaliyyətlərində
yollarımız kəsişib.
Hətta
1989-cu ildə bir məclisdə mənimlə Əbülfəz
bəyin çox mehriban davranışlarını görən
ətrafındakı cəbhəçilərdən biri
gileyli-gileyli: “Bəy, Rafael müəllim bizə qoşulmur”
deyəndə dərhal dillənmişdi: “Onunla işiniz
olmasın! Onun millətə xidmət göstərmək
üçün öz yolu var. “Vaxtdan uca” kimi kitab yazıb,
bütün millət oxuyur. O kitab indiki gündə
özü elə bir hərəkata bərabərdir. Rafael başqalarının onun kimi görə bilməyəcəyi
işləri görür, onu yazı-pozusundan ayırmaq
günahdır”.
…Əbülfəz bəyin vəfatından bir neçə
gün sonra ayrılıq düşüncələrimi əks
etdirən bir məqalə yazıb çap etdirmişdim.
Yəqin ki, haçansa yenə onun haqqında, arxada qalan
tarix parçası fonunda təhlil edərək başqa bir
müfəssəl yazı da qələmə alacağam.
Tariximizdə izi olan şəxsiyyətlərimizə biz
gərək həmişə diqqətlə, nəvazişlə,
ədalətli, insaflı yanaşaq. İttiham etməyə,
qınamağa, nəyisə edə bilmədiklərinə,
yaxud səhv etdiklərinə görə sonrakı
zamanların baxışıyla onları məzəmmət
etməyə tələsməyək. Mürəkkəb,
çalxantılı günlərin, ayların, illərin
gedişində onlara edə bilmədiklərindən daha
çox edə bildiklərinə görə dəyəri verək.
Əbülfəz
bəy haqqında 2000-ci ilin avqustundakı bu düşüncələrimi
heç nəyə toxunmadan olduğu kimi diqqətinizə təqdim
edirəm!
Azərbaycan
naminə zəhmətlər və əziyyətlər çəkmiş,
bu milləti və yurdu candan sevmiş Vətən
yavrularına əbədi şərəflər!
Əbülfəz
bəyin ruhu şad olsun!
ELÇIBƏY DÜSTURU
Bu itki yandırandır, acıdır.
Bu itki
yeni tariximizi yaradanlardan olan dəyərli bir dövlət
adamının, orta çağ Şərq tarixinin çox sirlərinə
vaqif vicdanlı bir alimin, çalxanan cəmiyyətimizdə
tarazlıq yaratmağa qadir üstün bir siyasi xadimin,
dostluğun, adamlığın, yol, əqidə
yoldaşlığının qaydalarına ən dərin sədaqətlə
əməl etməyi bacaran saf bir insanın itkisidir. Amma onların hamısından əvvəl əziz
Əbülfəz bəyin bunca qəfil, bunca erkən
gedişi Azərbaycan üçün vacibdən vacib millətçilik
idealının, türkçülük amalının
itkisidir. Dildən yox, ürəkdən bu
ideal və amala sadiq olanların bunca qıt əyyamlarında
bu ideal və amal həyatının mənası olan
Əbülfəz bəyin gedişi mücadilə
meydanında doldurulması çətindən çətin
bir boşluq yaratdı.
Gərək
belə etməyəydi Əbülfəz bəy!..
***
…Hər
şey ondan başlandı ki, artıq xeyli uzaqda qalmış
1970-ci illərin əvvəllərində Dövlət
Universiteti şərqşünaslıq fakültəsinin
ikinci kursunda oxuyarkən tələbə konfransında mən
də məruzə ilə çıxış etdim.
Çıxışım bəyənildi, rəhmətliklər
– əslən iranlı, fars olan görkəmli dilçi alimlər,
professorlar Əhməd Şəfai, Nəyyar Zaman Hatəmi məni
kafedraya dəvət etdilər, klassik farsdilli ədəbiyyatın
nadir abidələrinin mahir tərcüməçisi professor
Rəhim Sultanov məsləhət gördü ki, XI yüzilin
az öyrənilmiş filosof şairi Baba Tahir Üryanın
irsini araşdırım.
Elə ilk yazılarımda ciddi “səhv” buraxdım.
Baba Tahir “Divan”ını nəşr etmiş, onun barəsində
tədqiqat aparmış İran alimi Vəhid Dəstgerdinin bəzi
yanlış müddəaları olduğunu göstərərək
tənqid etdim.
Dünənəcən mənə havadar olan,
qayğı nümayiş etdirən bəzi müəllimlərimin
sifəti döndü.
Mənim “yaramaz” hərəkətimin söz-söhbəti
fakültənin elmi şurasında da dilə gətirildi.
“O kimdir ki, böyük İran alimini tənqid edir?! Farscanı iki ilə necə
öyrəndi ki, fars aliminə irad tutur? Bu
nə yekəxanalıqdır?”.
KQB ilə
xoşqılıq münasibətlərinə görə həmişə
seçilmiş (siyasi yönlü fakültə olduğu
üçün belə olması qanunauyğun
sayılmalı) şərqşünaslığın
başqa bir müəllimi (yeri gəlmişkən o,
Əbülfəz müəllimin də həmişə
kölgəsini qılınclayırdı)
etirazçıların səsinə səs vermişdi: “O
uşağın fars ədəbiyyatından bildiyi bircə
Baba Tahirdir, ondan da iki misranı tərcümə edə bilməz”.
O zaman məni
tanımaya-tanımaya müdafiə edənlər Əbülfəz
müəllimlə Rafiq İsmayılov olmuşdular – sonra hər
ikisi müəllimim oldu.
İllər sonra mən bu əhvalatı yerli-dibli
unutmuşdum və 1989-cu ilin yağışlı bir gecəsində
Kürdəmirdə yol qırağındakı restoranda
dostlarla şam edərkən bir dəstə fəal cəbhəçi
ilə Göyçaya gedən Əbülfəz bəy də
təsadüfən orada dayandı.
Bir süfrə arxasında oturduq. Çox söhbətlər
oldu və Əbülfəz bəy mənim unutduğum məqamı
– bir türk gəncinə bəslənmiş xoşagəlməz
münasibəti əhvalat baş verəndən 17 il sonra tam dəqiqliyi ilə yada saldı:
“Bunlar belədir. Milli maraqlarına toxunanacan elə
bilərsən səni istəyirlər. Bir
balaca ki, sancdın, buynuzları dərhal çıxar üzə”.
Əvvəl
mat qaldımsa da, düşününcə bu cür dəqiq
yaddasaxlamanın hikmətini anladım.
Tələbəykən mənim adi saydığım və
sonrakı başqa onlarca hücumların biri kimi unutduğum əhvalatı
Əbülfəz bəy ən əvvəl öz
türkçülük idealına, millətçilik
amallarına yönəlmiş qərəz kimi
bağışlamamışdı, zatında
inqilabçılıq, cidalçılıq olduğundan potensial
cəbhədaşları və potensial rəqiblərinin
adlarını, hərəkətlərini hafizəsinin
korlaşmayan layında saxlamışdı.
Əbülfəz bəyin artıq prezident ikən
Türkiyə Böyük Millət Məclisindəki
insanı riqqətə gətirən parlaq
çıxışını xatırlayıram.
Cavid yadigarı Turan xanım, görkəmli fizik
Yılmaz Verdiyev, bir də mən Turan xanımgildəydik,
birlikdə baxırdıq.
Yılmaz:
“Bu çıxışa yəqin Əbülfəz bəy
ömrü boyu hazırlaşıb”, – dedi.
Dürüst müşahidə idi.
Böyük sevgilər insanları ən inanılmaza, ən
ağlagəlməzə də inandıra bilir.
Əbülfəz
bəy də heç kimin təsəvvürə belə gətirmədiyinə
– XX yüzilin son çərəyində sovet dövlətinin
tar-mar olacağına, Azərbaycanın istiqlalına
qovuşacağına, özünün bu müstəqil
dövlətin başçısı kimi bir gün Azərbaycan
insanına, türk insanına ən yüksək
kürsülərdən müraciət edəcəyinə
inanırmış, o müraciətlərini illər boyu
yaddaşında, röyalarında kəlmə-kəlmə təkrarlayırmış.
Röyalar gerçək oldu.
***
Türkiyədə Əbülfəz bəyi çox
sevirdilər, indi də sevirlər.
Bunun bir tərəfi Əbülfəz bəyin dövlət
adamı olaraq Türkiyəyə ifrat (Məhz ifrat. Peşəkar
siyasət və diplomatiya isəə ifratları istisna edir)
sevgiylə apardığı siyasətlə əlaqəlidirsə,
Türkiyənin dövlət və dövlətçilik
maraqlarından kök alırsa, digər tərəfi, həm
də əsas tərəfi türkiyəlilərin
Əbülfəz bəydə görüb duyduqları
coşğun türkçülük məhəbbəti ilə
bağlıdır.
Əbülfəz bəy dövlət işiylə, siyasətlə,
hərəkatçılıqla, xalqçılıqla, elmlə
məşğul oldu.
Dövlət
işində, siyasətdə, hərəkatçılıqda
Əbülfəz bəyi bu və ya digər dərəcədə,
daha yaxşı və nisbətən zəif də olsa əvəz
edə biləcək xeyli adamlar saya biləriksə də, zənnimcə,
Vaxtın bugünündə Əbülfəz bəyin millətçilik
və türkçülük səmtində yerini tutacaq
Əbülfəz bəy böyüklükdə, Əbülfəz
bəy sədaqətdə, Əbülfəz bəy cəsarətdə
qüvvə, şəxsiyyət yoxdur.
Və Əbülfəz bəy insafsızca qəfil və
erkən gedişiylə çox sevdiyi milləti
üçün istəməyə-istəməyə bu
müşkülü də yaratmış oldu.
Əbülfəz
bəy prezidentlikdən aralandıqdan sonra iqtidar tərəfindən
hərdən istehzalara, hərdən təhqirlərə, hərdən
hədələrə məruz qalsa da, o iqtidara həm də gərək(!) idi.
Əbülfəz bəy uğrunda
çalışdığı bu millətin bir qisminin dilində
haqqitirən, nankor deyişlərə, iynəli lətifələrə
hədəf sezilsə də, o bu millətə lazım idi.
(Ona
qarşı belə ürəkağrıdan yanaşmaları
Ramiz Rövşən dəqiq görüb:
Sənə
bir daş atar yerindən duran,
Səni sevdiklərin daş-qalaq eylər.
Bir əlində
daş var, birində Quran,
Daş atan bilirmi nə günah eylər?
Silərsən
gözündən axan yaşları,
Öpüb
əzizlərsən sən o daşları,
Deyərsən:
“Sağ olun, qan qardaşlarım,
Məni təzə
daşa kim qonaq eylər?!”)
Bir-birini
didən, bir-birinə umulmaz dargözlüklə baxan, biri digərinə
həsədli münasibətlər bəsləyərək
birincilik, liderlik sevdası ilə çeynəşən
müxalifət qüvvələri arasında Əbülfəz
bəy vaxtaşırı mənfur ittihamlara, tikanlı
sözlərə, qəliz şübhələrə “layiq
görülsə” də, o, yaradıcılarından,
memarlarından olduğu çağdaş Azərbaycan
müxalifətinə qovuşdurucu, səmtləndirici öndər
kimi çox lazım idi.
Amma bu
gün – milli oyanış və dirçəlişimizin
indiki mərhələsində, milli ruhumuzun, milli
varlığımızın, milli mənşəyimizin
içəridəki maskalı nanəciblər və
qıraqdakı yüz cür qart və qara qüvvələr
tərəfindən saysız təcavüzlərə məruz
qaldığı çağlarda Əbülfəz bəy
türkçülük maraqlarımıza qarşı istənilən
bəlaya və fəsada nüfuzu, çəkisi, qətiyyəti,
çağırıcılığı ilə sədd
çəkməyi, tərəddüdsüz köks gərməyi
bacaran bir qüvvət olaraq hamımıza lazım idi.
Milli mənafe baxımından bu qədər iri olan bir
itki – Əbülfəz bəy kimi bir türkçülük
carçısının itkisi göynətməyə bilməz.
Əbülfəz bəyin
türkçülüyünün bir diqqətədəyər
bəliri də bu idi ki, o, müsahibini bu ideyaya yoluxdura,
vurğun kəsdirə, öz tərəfdaşına, həmfikrinə
döndərə bilirdi.
Yada salıram – bizə Əbülfəz müəllimi
ilk təqdim edən 1972-ci ildə Azərbaycan tarixi dərslərimizi
aparan Şamil Məmmədbəyli olmuşdu.
Oxumalı olduğu mühazirələrindən bir
neçəsini İqrar Əliyevə həvalə
etmişdi.
Şamil müəllim özü də bizimlə oturub
qulaq asırdı.
İqrar Əliyev kökümüzdən, əslimizdən
1980-90-cı illərdə necə danışır və
yazırsa, onda da o cür idi.
Ardınca Əbülfəz müəllim gəldi.
Tam əks olan bir mövqe.
İrançı baxışa qarşılıq olan
turançı baxış.
Bizi
İran, fars mənşəli elan edən
konsepsiyaya qarşı təmiz türk əsilliyimizə aid
düşüncə şəbəkəsi dayandı.
Heç kim deyə bilməzdi İqrar Əliyev zəif
mühazirəçidir və zəif alimdir.
Nitqi də iti, məntiqi də güclü, peşəkarlığı
da yüksək idi, dillər bilirdi, məxəzlərdən
agah idi. Meydan tək onda olsaydı, zəkasının
gücünə yanlış, millətəzərər
baxışlarını qarşısındakına
aşılaya, onu inandıra da bilərdi.
Və Əbülfəz müəllim gəldi.
2-3
mühazirəsi boyunca dərsliyimizə artıq
yazılmış (ovaxtkı üçcildlik Azərbaycan
tarixi dərsliyinin ən məsul və mühüm olan birinci
cildinin redaktoru İqrar Əliyev idi), az
öncə isə artıq şifahi şəkildə beyinlərimizə
pərçim etdirilən saxta təsəvvürü
dağıtdı.
Bizə əvvəlki mühazirəzinin şəxsiyyəti
haqqında bircə kəlmə belə bəhs etmədən
onun guya böyük alim olması haqda mifin puç olduğunu
anlatdı.
(Lui
Pasterin ibrətli sözlərini yaşadır tarix: “Elmin vətəni
yoxdur, alimin Vətəni var!).
Faktları bilə-bilə təhrif edənə,
baş-ayaq döndərənə necə “yaxşı alim”,
ümumiyyətlə necə “alim” demək olar?
O vaxt – tələbəykən
deməmişdik, indi ağlımız elm kəsəndən
sonra heç demərik.
Əbülfəz
müəllim dərsi deyirdi, mühazirəni oxuyurdu, arada
dayanırdı: “Yoruldunuz, bir stolüstü tənəffüs!”.
Başlayırdı lətifə danışmağa, tariximizdən
hansısa əhvalatı nağıl eləməyə. Ancaq bizi – tələbələrini
əyləndirməkzün danışdığı o lətifələr
də, cürbəcür rəvayətlər, məzəli əhvalatlar
da əslində dolayısı ilə mühazirələrin,
mühazirələrindəki vacib ideyaların davamı idi.
O illərdə
şahmat tacı uğrunda dünya birinciliyində Moskvada
yaşayan, Rusiya Federasiyası vətəndaşı olan
Tiqran Petrosyanla dahi amerikan şahmatzı Robert Fişer
qarşılaşmışdılar.
Babayolu
verməkdən məzələnən, rəqibini öncə
bir az qabağa buraxıb sonra onun kürəyini
yerə çırpmaqdan ləzzət alan Fişer şakərinə
müvafiq olaraq əvvəl oyunu uduzmaqdan başlamış,
sonra rəqibini dağıdıcı məğlubiyyətə
uğratmışdı.
Əbülfəz müəllimin lətifələrindən
biri bu barədəydi ki, Petrosyanın ilk qələbəsindən,
uğurlu siftəsindən sonra erməni radiosu elan edir – Amerika
şahmatçısı ilə yarışda erməni
xalqının böyük oğlu Petrosyan qələbə
çalıb.
Vəziyyət əvvəl bərabərləşib
sonra asta-asta xarablaşmağa başlayanda erməni radiosu elan
edir ki, sovet şahmatçısı Petrosyanın mövqeləri
zəifləyir. Nəhayət, oyun biabırçı məğlubiyyətlə
sona yetəndə erməni radiosu səslənir:
“Gürcüstan pionerlər evinin yetişdirməsi Petrosyan
uduzdu”.
Biz lətifəyə
gülüşüb sakitləşəndən sonra
Əbülfəz müəllim yekunlaşdırırdı:
“Erməni deyilən budur!”.
Və yadımızda lətifədən daha artıq o lətifənin
fəlsəfəsi qalırdı.
Demək, istəkli müəllimimiz də məqsədinə
çatırdı.
Hansı tələbəsə
danışığında dilin alağına
çevrilmiş rus kəlmələrindən hansınısa
işlədirdi. Əbülfəz müəllim Xəlil
Rza kimi “iki quruş cərimə olunursan”, ya “o sözü
dilindən at” demirdi.
Şah
İsmayıl Xətainin həyatından, qəhrəmanlıqlarından,
millətə xeyir işlərindən, sevimli şerlərindən
danışırdı, sözünü bir tarixi rəvayətlə,
günlərin birində Xətainin saray kitabxanasına gəlmiş
bir salnaməçinin şəhadətiylə bitirirdi:
“Gördüm bunlar farsca, ərəbcə olan əsərləri
türkcəyə çevirirlər. Diqqət
etdim ki, əsər müəlliflərinin adlarının əvvəlindəki
“ibn” kəlməsini də tərcümə edirlər. İrad tutdum ki, axı “ibn” ənənəvi olaraq
elə belə saxlanılır, niyə onun əvəzində
“oğlu” yazırsınız. Cavab verdilər: “Şah
İsmayıl bizə qəti tapşırıb ki, tərcümələrinizdə
dilimizi bulaşdıran bircə yad kəlməyə də
rast gəlsəm əlinizi kəsdirəcəyəm”.
Əbülfəz müəllimin sözarası deyib
keçdiyi, “stolüstü tənəffüslər”ini
doldurduğu bu lətifələr, rəvayətlər,
söyləmələrdən gənc beyinlərimizə və
ürəklərimizə vətənsevərlik, millətsevərlik
qığılcımları səpilirdi.
***
Tanıdığım
ilk vaxtlardan – tələbəlik illərimdən ta
ömrünün sonunacan həmişə onun dilində
“Güney Azərbaycan” kəlmələrini eşitdim, bu barədə
danışmaq o yana, düşünməyin,
pızıldamağın belə yasaq olduğu vaxtlarda
Əbülfəz bəyin Şimalla Cənubun birləşməsi
arzularını dönə-dönə dinlədim.
Bir
çoxlarının Güney Azərbaycanın, bütöv
Azərbaycanın azad gələcəyini qurmaq niyyətlərini
bəyan edərək bu yolla irəlilədiyi, di gəl
hansının hansı məzhəbə, hansı məsləkə
qulluq elədiyini sonacan müəyyənləşdirmək,
hansının hansı kəşfiyyatın adamı (ya mahiyyətlərinə
uyar olsun deyə belə yazaq – adamcığı) olduğunu
aşkarlamaq indiki halda yalnız Allah işi olduğu bir
dönəmdə Əbülfəz bəy kimi xıltsız,
təmiz, barışmaz, satılmaz, yenilməz cənubzunun –
güneyzinin belə erkən gedişi onun tərəfindən
millətə böyük etibarsızlıq oldu!..
Bu səmtdə
də tam əvəzedilməz idi!
Əmin qətiyyətlə deyirəm – bu gün bizdə
ikinci beləsi yoxdur.
Rəhmətlik
Xudu Məmmədovun yanıqlı bayatısı
yaddaşımı sızıldadır:
Dünyadan
umma şəkər,
Ömrümüzə turp əkər.
Dərdimiz
yetim qalsa,
Bizdən
sonra kim çəkər?
(Tələbələrindən
biri, mənim sabit və əziz dostum, dəyərli
kimyaçı alim, indi vətəndaşı olduğu
Türkiyədə yaşayan Hacalı Nəcəfoğlu da
Xudu müəllimin bu şerini bir yazısında istifadə
etmişdi və belə yekunlaşdırmışdı: “Biz
çəkərik, ustad”.
Bu sözdür, qardaşım. Onlar kimi çəkə
bilmərik!).
***
…1994-cü
il idi. 5-10 dəqiqə sonra
“Gülüstan” sarayında möhtəşəm hadisə
baş verəcəkdi. Böyük Heydər
Əliyev apardığı son dərəcə
ağıllı siyasətin və gərgin, hətta həyat
təhlükəli mübarizələrin nəticəsi olaraq
zəfərini çalmışdı.
“Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanma mərasimi
başlanacaqdı. Ayaqüstü söhbət
edirdik. Jurnalist Qulu Məhərrəmli idi, ovaxtkı
milli təhlükəsizlik naziri Namiq Abbasov idi, mən idim,
bir-iki nəfər başqa jurnalist…
Ziyalı
bir insan olduğu üzün çox hörmət bəslədiyim
Namiq müəllim Əbülfəz bəyin İranla, Cənubla
bağlı o günlərdə səslənmiş, İran –
Azərbaycan münasibətlərinə bəd təsiri ola biləcək son kəskin
çağırışlarından gileyləndi ki, axı
niyə belə edir?
Qayıtdım ki, Namiq müəllim, qoy etsin də. Elə söz
var ki, gərək deyilə, amma dövlət maraqları imkan
vermir iqtidar deyə. Əbülfəz bəy o sözləri
deyir, qarşı tərəf də görür ki, Azərbaycanda
iqtidarın yanaşmasından fərqli olan belə münasibət
də var, az da olsa özünü
yığışdırır.
…Əbülfəz bəyin sözü eşidilən
söz idi, sanbalı olan söz idi. Lap o söz gerçək
həyatda cari anda baş tutması mümkünsüz olan
söz olurdusa da, özümüzdə də, xaricdə də
dövlət səviyyəsində onlara reaksiya doğulurdu.
Əbülfəz bəyi görməməzliyə,
eşitməməzliyə vurmaq mümkünsüz idi.
Əbülfəz bəyin boyu uca idi.
Hər mənada.
***
Yenə qayıdıram 1970-lərin əvvəllərinə.
İlk
gördüyümdən az dəyişdi
Əbülfəz bəyin surəti.
Yerişi şax, əyninə kip oturan tünd kostyumda,
qalstuklu, uzun saçlı, zahirən sən deyən rəvan
görünməyən, amma son dərəcə çəkici,
inam oyadan, təsiredici nitq sahibi.
Bunu da
xatırlayıram: tələbələr arasında söz gəzirdi
ki, hətta Əbülfəz bəy yatanda da kostyumlu yatır.
Bəlkə bu rəvayət deyil, həqiqətmiş?
Bəlkə
o zamanlar, sovet hökumətinin mənəm-mənəm
çağlarında ağzından qan iyi gələn, həm
universitet auditoriyalarında, həm də o dövrdə
çox populyar Baksovet, filarmoniya bağı, bulvar
çayxanalarında milli müstəqillik, milli yüksəlişdən
ehtirasla danışan, gizli təşkilat quran Əbülfəz
bəy hiss edirmiş ki, gecələrdən birində
ardınca gələcəklər, onu aparacaqlar?
Bəlkəsiz!
Mütləq
bunu nəzərə alırmış Əbülfəz bəy,
o təhər qorxulu mübarizə yolunu tutan adam
bu qisməti də göz altına almamış olmazdı.
Elə buna görə xeyli gec evləndi.
Elə bunu nəzərində saxladığından
müdhiş gecələrdən birində 37-dəki kimi sovet
xəfiyyələrinin qəfildən ardınca gələcəyi
təqdirdə onların qarşısına tuman-köynəkdə
deyil, daimi məğrur görkəmində çıxa bilməkçün
həqiqətən kostyumlu da yata bilərmiş.
Yatmaq deyəndə ki, elə örtüyü
açılmamış çarpayıya üstdəncə
uzanıb mürgü döyürmüş.
Zavallının ömrü boyu rahat günü oldumu
ki?!
(Mənəvi sıxıntıları bir qırağa
qoyularsa, Kələkidə – doğma yurddakı dinc, sakit
günləri, olsun ki, Əbülfəz bəyin həyatının
ən rahat parçasıymış).
***
Biz tələbəykən onu tutdular.
Müəllimlərimizdən də, tələbələrdən
də donos verənlər, üzünə duranlar olmuşdu.
Əbülfəz müəllim bizə orta çağ
tarixindən dərs demişdi.
Amma həbsi, ona ayrı-ayrı insanların münasibəti
bizimzün ən müasir tarix dərsi oldu.
Şərqşünaslıq fakültəsi köhnə
Kommunist, indiki İstiqlaliyyət küçəsində yerləşirdi. Hüquq
fakültəsi də eyni binada dərs keçirdi. Dəhlizdə ilk dəfə Azərbaycanın
keçmiş görkəmli
hüquqşünaslarının fotolarından ibarət
lövhəni görəndə bir cəhətə təəccüblənmişdim.
Həmin
10-15 hüquqşünasın – yaşları 50-ni
adlamamış o cavan insanların əksərinin ölüm
tarixi 1937-ci il göstərilmişdi.
Uşaq sadəlövhlüyü ilə
düşünmüşdüm ki, yəqin ölümləri
eyni ilə təsadüf edən bu həmkarlar eyni
maşında, ya qatardamı qəzaya uğrayaraq həlak
olublar.
Əbülfəz bəy tutulanda dördüncü
kursdaydım.
Artıq
bilirdim ki, ertə ölümə urcah olmuş o qiymətli
hüquqçularımız hansı qəzada həlak olublar…
***
Bəzən qədərincə məlumatı olmayanlar səhv
gümana qapılaraq iddia edirlər ki, Azərbaycanda ilk
antisovet, millətçi təşkilatı Əbülfəz
bəy yaradıb.
Əlbəttə, belə deyil.
1920-ci ildən etibarən Azərbaycanda sovet rejiminə
barışmaz münasibət daim yaşayıb, gizli təşkilatlar
da olub, mübarizələr də aparılıb, həbslər,
sürgünlər, ruhi xəstəxanalara dürtmələr
də öz yerində.
1920-ci illərdə
istedadlı tələbə gənclərin və
yaradıcı cavanların qurduğu “Gənc Azər”dən
başlamış ta 1948-ci ildə millətçi-antisovet
“İldırım” təşkilatını yaratmış, hərəsi
25 il həbs cəzası almış, müstəqil,
bütöv Azərbaycan ideyasını cəsurcasına dilə
gətirmiş, İsmixan Rəhimov, Gülhüseyn
Hüseynoğlu, Hacı Zeynalov, onların daha bir necə nəfər
əqidədaşınacan sıra-sıra cəsur, qorxmaz
etirazçılarımız da, gizli antisovet təşkilatlarımız
da.
Və bu axın bütün təzyiqlərə, təqiblərə,
həbslərə rəğmən 1950-ci, 60-cı illərdə
də davam edib.
Əbülfəz
bəyin xidməti və ötənlərdəki başqa
cür düşünənlərdən əsas fərqi odur
ki, igid sələflərinin başlamış olduğu şərəfli
və məlamətli yolu ləyaqətlə, həm də
yeni, daha mürəkkəb tarix kəsiyində davam etdirdi,
yeddi on il boyunca səngiməmiş
mübarizələrin məntiqi sonluğa çatmasına
nail oldu.
***
…Həbsdən
təzə qayıtmışdı Əbülfəz bəy.
Əlyazmaları institutunda işləyirdi (o vaxt ora hələ
institut yox, fond idi).
Rastlaşdıq. Elə həbsindən əvvəlki
çılğınlığı və ehtirası ilə
o məsələlərdən ki, bizə dərslərdə
danışırdı, yenə başladı
danışmağa.
Həbs onu dəyişə bilməmişdi.
Siyasi dustaq həyatı nə sındıra, nə qəddarlaşdıra
bilmişdi onu.
Əksinə,
bir az da mətinləşdirmişdi,
tutduğu haqq yolunun doğruluğuna onu daha artıq
inandırmışdı.
7-8 əsr əvvəlin qaynaqlarında türk şerlərini
aradığını, Təntəraninin ana dilində bir qəsidəsini
tapdığını söylədi.
Radioda “Evrika” adlı verilişlər silsiləsi
hazırlayırdım. Dedim: “Əla tapıntıdır. Gəlin
bu barədə danışın, verilişdə getsin”.
İmtina
etdi: “Lazım deyil, başın ağrıyar, mənim
adım onsuz da vayqanlıdır”…
Əl çəkmədim. Yazdıq səsini,
verilişi hazırladım. Redaktorların, nəzarətçilərin
diqqətini azdırmaqçün
çıxışçının adı və
soyadını mətndə “Əbülfəz Əliyev” yox,
“Əbülfəz Qədirqulu oğlu” kimi göstərmişdim.
Duyuq düşmədilər, fəndim
keçdi. Veriliş maneəsiz efirə
buraxıldı.
Hər
halda balaca imkanım daxilində də olsa Əbülfəz bəyin
dövlət radiosu ilə çıxış etməsinə,
camaat gözündə bir az artıq
reabilitəsinə çalışdım.
Və mətləbdən hali olandan sonra həmin
çıxışa görə verilişi bağladılar.
Əbülfəz bəy deyən düz
çıxdı – mənə də bu kəlmənin hələ
dəb olmadığı vaxtlarda “ekstremist”
yarlığını yapışdırdılar.
Özü başqalarından ötrü hər əziyyəti
çəkməyə həmişə hazır olsa da,
başqasının ona görə əziyyət çəkməsini
heç rəva bilməzdi Əbülfəz bəy.
Bu əhvalatı eşidəndə də çox
peşman olmuşdu. Günahkar özünü sayırdı…
***
…Dahi Mirzə
Ələkbər Sabirin məşhur misralarını iqtibas
etməyi sevirdi:
Kim ki,
insanı sevir, aşiqi-hürriyyət olur,
Bəli, insanlıq olan yerdə də hürriyyət
olur.
Düşünürəm ki, bu misralar Əbülfəz
bəyin insan və inqilabçı simasına çox
yaraşır.
O,
hürriyyətin, azadlığın, istiqlalın vurğunu,
bu yolun əsgəri idi. Çünki insanı sevirdi,
özü yüksək mənada İnsan idi, Hürriyyətin
təməlində də insanlığın, insana insani
münasibətin dayanması ali
inancıydı.
Mənim qavrayışımda bu, Əbülfəz bəyin
başlıca əməl düsturu, düşüncə tənliyi
idi.
Bu sadə
düsturun mühitimizdə yerbəyer olmasına Əbülfəz
bəy ömrünü bağışladı, bu tənliyin
həlli uğrunda can fəda etməyi özünə tale,
alın yazısı olaraq qəbul etdi.
***
1991-92-ci illərdə Hüseyn Cavidə həsr
edilmiş tammetrajlı publisistik “Qayıdış” filmini
çəkirdim.
Montaj başa çatanda artıq Xalq Cəbhəsi
hakimiyyətdə idi.
Filmə Cavidin Azərbaycana qayıdışında
xüsusi xidməti olan, o zaman Naxçıvanda yaşayan Heydər
Əliyevlə də söhbəti daxil etmək istədim.
Bu çəkilişə icazə verilmədi.
Onda qət etdim ki, tarixi həqiqət və ədalət
naminə 1982-ci ilin oktyabrında Cavid cənazəsi Bakıda,
Əlyazmaları İnstitutunda qoyularkən Heydər
Əliyevin də fəxri qarovulda dayandığı
xronikanı filmə əlavə edim.
Film hazır oldu.
Baxdılar və tələb etdilər ki, filmin təsdiq
edilməsini istəyirəmsə, gərək həmin epizodu
çıxaram.
Çıxarmadım.
Film ekrana buraxılmadan rəfdə yatdı.
Bu arada Cavidin Ömər Eldarov tərəfindən
yaradılmış möhtəşəm abidəsi hazır
oldu, təntənəli mərasimdə açılış
lentini Turan Cavidlə prezident Əbülfəz Elçibəy
kəsdilər. Həmin mərasimdə mən
çıxış etdim.
Cavid abidəsinin illərlə gözlədiyimiz
açılış anlarını lentə aldıq ki, filmə
əlavə edək.
Aşkarlanma
üçün adətən olduğu kimi, çəkilmiş
hissəni Kiyevə göndərdik və 1993-cü ilin may
ayı idi.
Lentin
pozitivi Kiyevdən geri dönənə, bu epizod filmə əlavə
edilərək təzədən Kiyevə göndərilənədək
1993-cü ilin iyun hadisələri baş verdi,
hakimiyyət dəyişikliyi oldu, televiziyanın da rəhbərliyinə
yeni adamlar gəldi.
Bu dəfə də Əbülfəz bəylə
bağlı epizodu filmdən çıxarmağı tələb
etdilər. Buna da razı olmadım.
Bitmiş film yenə qaldı rəfdə.
Neçə ay da belə ötdü.
Nə
Heydər Əliyev, nə də Əbülfəz Elçibəylə
bağlı kino metrləri qayçıladım, ilk
münasib girəvə düşən kimi səsə salmadan
filmi təsdiqlədib ekrana çıxışına “hə”
aldım…
Tarixdən
film çəkirdim, tarixə münasibətdə isə
fakta, olmuşa sadiqliyi həmin fakt və olmuşlara şəxsi
münasibətdən asılı olmayaraq yüksək
tutmağı mənə hələ tələbəlik illərində
günlərin birində auditoriyaya “xalq düşmənləri”nin qaralanmış sifətlər ilə dolu
bir 1930-cu illər fotosu gətirən Əbülfəz bəy
aşılamışdı.
Kələkidən
qayıdıb gələndən sonra keçirdiyi ilk mətbuat
konfransından sonra həmin əhvalatı ona danışanda
fikrə getmişdi və bu qəribə adam
– Əbülfəz bəy: “Çox nahaq eləmisən ki, mənə
görə filmi ləngitmisən. Bilmirsən o ləngimənin
hər günü Turan xanım üzün on ilə bərabər
olub!..” – demişdi.
***
…Günlərin
birində “Azadlıq” qəzetindən enirdim. Redaksiya
sabiq Müəllimləri Təkmilləşdirmə
İnstitutunun otaqlarında yerləşirdi.
O vaxtlar hər
şənbə günü həmin qəzetdə istiqlal
tariximizin ən şanlı şəxsiyyəttlərindən
olmuş Həsən bəy Ağayev haqda silsilə
yazılarım çıxırdı.
Əbülfəz bəy bir dəstə
ardıcılı ilə işə – Xalq Cəbhəsi
Partiyasının elə həmin redaksiya ilə eyni
binadakı qərargahına gəlirdi.
Binanın qarşısında görüşdük.
“Vaxt azdır. Amma gücüm çatan qədər oxuyuram
yazdıqlarını”, – dedi.
…Heç
yuxumda görməmişdim onu.
Vəfatından 3 gün sonra yuxuma girdi.
Boş,
yarıqaranlıq küçə ilə yanaşı
addımlayırdıq, deyəsən elə həmin Xaqani
küçəsi idi, yəqin ikimizdən başqa heç kim olmadığı üçün mənə
nəsə ayrı yer kimi gəlirdi.
Sağlığında
heç vəchlə dilə gətirməyəcəyi
sözlər dedi: “Niyə məndən bir şey vermədin
“Amerikanın səsi”ndə?” (O çağlar mən həmin
radionun xüsusi müxbiri idim və Əbülfəz müəllimlə
də bir neçə dəfə müsahibələr
aparmışdım).
İstədim deyəm ki, ay Əbülfəz müəllim,
3 gündür sizdən gücüm çatan qədər
ardıcıl verilişlər hazırlayıram. Elə cənazəniz gələn
günü hava limanından qayıdan Sabir Rüstəmxanlıya
zəng çalmışdım, yol gedə-gedə
maşındaca müsahibə verdi, ertəsi
günü dəfninizdən reportaj hazırladım, bu gün
özüm efirdən ayrılıq düşüncələrimi
söylədim… Verilişlər hazırlamışam, ola bilsin eşitməmisiniz…
Amma beynimdən keçən bu sözləri demək
istəyəndə elə həmin yuxunun içində diksinən
kimi olub susdum ki, deyərəm, birdən qəlbinə dəyər.
Axı o
daha eşidə bilmir…
Verilişlərə necə qulaq asa bilərdi?!
Axı o
daha yoxdur…
…İndi bu sözləri yazanda diksinən kimi oluram.
Necə yəni yoxdur?
…Bu
yoxluğa inanmaq çətindir.
***
Son sözlərindəndir ki, özümlə
dünyadan azılmasının vaxtı çatmamış
sirlər aparıram.
Bəlkə o sirlər heç Bu dünyayla,
Əbülfəz bəyin bizə bəlli nurlu surəti ilə
uyuşmurmuş ki, Bu aləmdə faş olmadan qeybə
çəkildilər?!
Qeybə
zəkilən sirlər adətən özü ilə sirrin o
biri yarısını da aparır…
Qoy o sirlər O dünyada çözülsün.
Ruhların dünyasında.
Sirr sahiblərinin arasında.
Pərvərdigarın
öz Son Elçisinə — Məhəmməd peyğımbərə
tövsiyyəsidir: “Səndən ruh haqqında soruşacaqlar.
De ki, mənə bu barədə az şey
söylənib”.
Bunu bir dəfə
özü “Quran”dan iqtibas gətirərək dedi.
***
Bu dünyadan özü ilə sirlər apardı.
Amma insan bu dünyada dünyadan apardıqları ilə
yox, dünyada yadigar qoyub getdikləriylə qalır.
Əbülfəz Elçibəyin Bu dünyada Bu Millətə
təmənnasız sevgisi yadigar qaldı.
…Bu əzabkeş
dünyamızda, bu hər şeydən narazılarla dolu
dünyamızda Əbülfəz bəy
tanıdığım yeganə adamdır ki, xərçəng
kimi əzazil mərəzin də nəcib bir keyfiyyətini
gördü.
Xərçəngi “mərd” xəstəlik
adlandırdı.
Qurbanını
bircə anda yaxalayıb canı namərdcəsinə qəfildən
almayan, ölümlə gəldiyini irəlicədən bildirən,
“yol sona çatır, hazırlaş” deyən dəhşətli
xərçəngə də minnətdarlıq etdi, aşkar
xəbərdarlığına, birüzlülüyünə,
alicənablığına görə ona “sağ ol” dedi.
Belə müdrik qaneolma və minnətdarlıq – hətta
ən pis, ən eybəcər olanda da milyonlarla gözün
görə bilməyəcəyi yeganə müsbəti sezib
sezmək peyğəmbərlərə yaraşan xislətdir.
***
…Adına
bu dünyada qoşulan çox əmmalardan, yaşayışından
tutmuş Azərbaycanın XX yüzildəki tarixində hər
siyasi xadimə qismət olmayan son dərəcə hərarətli,
çox izdihamlı dəfninəcən sənə bəslənən
saysız-qədərsiz qısqanc, paxıl münasibətlərdən
biri də təxəllüsünə edilən rişxəndlər
idi.
ELÇİBƏY!
Elçi, xalqçı, millətçi bir Bəy idin.
Ömrünlə
sübut etdin!
ELÇİ – sabaha dəxli olan, xəbər, soraq gətirən,
müqəddəsliklə bağlantısı olan pak xislətli
bir İnsan idin.
Bunu da ən azı ölümünlə, ölüm
ayağında ölüm sifətli məşum xərçəngə
etdiyin şükran və razılıqla sübut etdin.
Xərçəng
xəstəliyi qarşısında insanlıq və təbabət
hələ ki, acizdir, Əbülfəz bəy!
Xərçəngi
dünyadan qovsa-qovsa, Sizin şükür və minnətdarlığının
xəcaləti qovacaq!..
Rafael Hüseynov
Türküstan.- 2019.- 27 avqust- 2
sentyabr.- S.8-9.