Azərbaycan Türk fəlsəfəsindən
yarpaqlar:
Mirzə Möcüz Şəbüstəri
1 Yazı
Azərbaycanın
Şəbüstər şəhərində dünyaya gəlib,
16 il Türkiyədə-İstanbulda yaşamış Mirzə
Möcüz Şəbüstəri (1873-1934) gənc
yaşlarından dünyəvi və dini elmlərlə
yaxından tanış olmuşdur. Təxminən
1904-1905-ci illərdə İstanbuldan Cənubi Azərbaycana-Şəbüstərə
dönən Möcüz Vətənindəki cəhalətə,
nadanlığa, milli ruhsuzluğa dözməyərək, bu
dövrdən etibarən yalançı ruhanilərə,
zülümkar məmurlara və irqçi aryançılara
qarşı mübarizə aparmış, öz təbrincə
desək, ana dilində milli maarifçi ruhlu “növhəxanlığ”a
başlamışdır. O,1933-cü ildə Şəbüstərdən
Şahrud şəhərinə sürgün edilmiş və
bir il sonra da burada vəfat etmişdir.
Şəbüstəri milli-maarifçi ruhlu “növhəxanlığ”ında türklüyün və azərbaycanlılığın şovinist irançılar tərəfindən aşağılanmasına etiraz edərək yalnız müdafiə olunmaqla kifayətlənməyib, eyni zamanda Azərbaycan türklərinin milli haqlarının bərpasını kəskin bir dillə Qacarlar və Pəhləvilər hakimiyyətlərindən tələb etmişdir. Şübhəsiz, onun Qacarlarla Pəhləvilərdən tələbləri arasında xeyli dərəcə fərq var. Çünki onlardan biri, yəni Qacarlar türklüyünü unutdurlub farslaşmağa üz qoyduğu halda, Pəhləvilər Türklərin bütün varlığını inkar edərək onu assimilyasiya can atan ifrat irqçi bir rejim idi.
O, hər şeydən əvvəl anlayırdı ki, Qacarlar dövlətini Türk sülaləsi idarə etsə də, faktiki olaraq burada daha çox əzilənlər və cəhalətin qurbanı olanlar da türklərdir. Üstəlik, Qacarlar dövlətinin başında dayananların çoxu türklüyü gerilik, vəhşilik kimi başa düşüb, türk dilində danışmağı belə özlərinə eyib hesab edirlər. O, yazırdı:
Dünən şer ilə bir namə apardım şahi-İranə,
Dedi:
“Torki nə midanəm, məra to beççə pəndari?”
Özü
Türk oğlu Türk, amma deyir Türki cəhalətdir,
Xudaya,
müzməhil qıl təxtidən bu ali-Qacari!
Ümidin
kəsmə, Möcüz, yaz anan təlim edən dildə,
Gəzər
bir ərmağantək dəftərin, bil, Çinü Tatari!
Bu cür
milli maarifçi ruhlu şeirləri ilə Möcüz
Qacarların başında duranlara sərt bir formada
türklüklərini xatırladır, onları qəfələt
yuxusundan oyadaraq türklüyə – türk kimliyinə,
türk dilinə, türk mədəniyyətinə arxa
çevirməkdənsə, ona dayaq olmağa, ölkəni, o
cümlədən hər vaxt Türklüyünn məbədgahı
olmuş Azərbaycanı bərbad haldan abad hala gətirməyə
çağırırdı. O, yazırdı:
O zaman
xalq şadiman olacaq
Ki, vətən madəri-zəban olacaq.
Onda
tehranlı nagiran olacaq
Əhli-Azərbaycanə,
inşallah!
O,
şeirlərində daha çox Məhəmməd Əli
şah Qacarla Əhməd şah Qacarı tənqid
etmişdir. Məsələn, Şəbüstərinin Məhəmməd
Əli şaha olan nifrəti Məşrutiyyəti ləğv
edib Məclisi-Millini topa tutdurması idi:
Bağladı
Məclisi-Şuranı topa Məmmədəli,
Düşdü
öz canına axır şərəri, mən neyləyim!
Məhəmməd Əli şahın yerinə taxta
oturdulan Əhməd şah Qacarı isə o, səriştəsizlikdə,
mənasız və düşüncəsiz həyat sürməkdə,
Vətən və millət qayğısından uzaq olmaqda
ittiham etmişdir. Şəbüstərə görə, Millət qan
ağlarkən sultanın ancaq yeməklərdən, musiqidən
zövq alması və Avropa mehmanxanalarında kef-damaqla
yaşaması qəbuledilməz bir haldır:
Əhli-xibrə
qoydular qantarə, şahi çəkdilər,
Əlli
batman istixanı gəldi, yüz batman əti...
Millət
ağlarkən, o sazü-suz ilə məşğul idi,
Qarnı şişməzdi o qədri gər olaydı
qeyrəti.
Qoydu
şapqa başına, etdi Firəngistanə əzm,
Səhni-mehmnxanədə tüğyanə gəldi
şəhvəti.
Bəlkə də, Şəbüstəri bir həqiqəti
unudurdu ki, doğrudan da Əhməd şah özü siyastədə
bacarıqsız, səriştəsiz olsa da, ancaq Qacarlar
dövlətində hakimiyyət böyük
ölçüdə faktiki olaraq ingilislərin və onun
maşası olan irançıların əlində idi. Bu anlamda Şəbüstərinin
böyük sevinclə qarşıladığı Xiyabani hərəkatı
da Qacarlar dövlətindən çox ingilis ağalığına
və irançı qılıqlı fars
şovinizminə etiraz idi. Başqa sözlə,
demokratik hərəkatın başlıca məqsədi
Qacarları devirməkdən çox, onu formal hala gətirərək
ölkədə ağalıq edən irançılara və
onun havadarları ingilislərə öz yerini göstərmək
olmuşdur. Bizcə, bir çox mütəfəkkirlərimiz
kimi Şəbüstəri bu məqama çox da diqqət
yetirməmiş, ölkənin acınacaqlı bir durumda
olmasına görə əsasən Qacarları və onun
hökmdarlarını görmüşdür. O,
yazırdı:
O tacü
təxtə oldu namizəd ali-Qəcər axir,
Yüz il qan ağladı millət, vəli, ahəstə-ahəstə,
Tükəndi qəlb evində səbr, ucaldı nalələr
axir.
Vətəndə
qalmadı bir yer ki, viran etməsin Qacar,
Fərar etdi vətəndən milləti-xunincigər
axir.
Min
üç yüz qırx iki il keçdi
çün tarixi-hicrətdən,
Qəza səsləndi:
zalim, dur görək, bəsdir yetər axir!...
Xilas oldu
vətən, əhli-vətən, Möcüz, bihəmdüllah,
O
taxtı badə verdi padişahi-bihünər
axir!
Hətta, bu cür yanlış düşüncənin
təsiri altında da Şəbüstəri Böyük
Britaniyanın birbaşa dəstəyi ilə 1925-ci ildə
Əhməd şahın formal hakimiyyətinə də son verilərək
onun yerinə gətirilən Rza Mirpəncə, onun
“Cümhuriyyət” quruluşu vədinə böyük
ümidlər bəsləmişdir. O, “Cümhuriyyətə” şeirində
yazırdı:
Saqiya! Bir
badə ver əbnayı-cümhuriyyətə,
Təşnədir
əhli-vətən səhbayi-cümhuriyyətə,
Sakit ol,
ahəstə gəl, tünd əsmə, ey badi-səba,
Qorxuram
toz əyləşə simayi-cümhuriyyətə!
Bir para
nadan kişi “Başsız bədən
olmaz” deyər,
Bəs,
demək vaqif deyil
mənayi-cümhuriyyətə.
Qurda verdi kəlləni çün kəlləsiz
çobanımız,
Ol cəhətdən düşmüşük
sövdayi-cümhuriyyətə.
Yaxud da o, yazırdı:
Sənə
qurban olum, ey dəftəri-cümhuriyyət,
Bu gözəl toxum bizim yerdə çocuqlar, ya yox?
Ali-Qacar fələk
salsa ayaqdan, cana,
Görəsən milləti-İran genə yuxlar, ya yox?
O, hesab
etsə də ki, “zülmkar” Qacarların
ağalığına son verilib onun yerinə “mütərəqqi”,
“cümhuriyyətçi” Rza Mirpəncin gəlməsi ilə
ölkədə qayda-qanun, ədalət bərqərar olacaq,
ancaq çox keçmədən hər şey öz
çılpaqlığı ilə ortaya çıxdı. Belə ki, “mütərəqqi” Rza Mirpənc
Qacarların son dövründəki haqsızlığa, ədalətslziyə
aryançı irqçiliyi də əlavə etməklə
daha böyük fəlakətlərin əsasını
qoymuşdur. Belə ki, ölkədə “tək
İran milləti” yaratmaq istəyən Rza Mirpəncin
özünü fars-“Pəhləvi” adlandıraraq türklərə
qarşı apardığı irqçilik siyasəti Əhməd
şahın dövründəki haqsızlığı,
özbaşnalığı belə kölgədə
qoymuşdur. Şübhəsiz, bunun daha
ağrılı olduğunu dərindən anlayan Şəbüstəri
üçün bunu, dilə gətirməmək
mümkün deyildi:
Pəhləvizadə
çıxıb taxta deyirlər, deyəsən
O qoyub
başına taci-Qəcəri, mən neyləyim?!...
Gözü,
qaşı, bədəni, hər bir yeri bənzər şahə,
Az
imiş mədrəki, yoxmuş hünəri, mən neyləyim?!
Başqa bir şeirində isə Şəbüstəri
yazırdı ki, dünənə qədər Cümhuriyyətdən
danışan Rza da şahlıq həvəsinə düşərək
taxta oturmaqla Əhməd şahdan də betər şəkildə
zorakılıq üsullarına əl atmaqdadır. Əhməd şahın
“qalın qafalığı” üzündən Qacarların
hakimiyyətinə son qoyulduğuna, onun yerinə keçən
Pəhləvilərin də ingilislərin
aryançılıq ideologiyası ilə bir tərəfdən
din-imandan uzaqlaşıb, o biri tərəfdən də
türklərə divan tutmasını Şəbüstəri
həzm edə bilmirdi:
Bəs
ki, qalındı qafası, şikəmi misli kötük,
Eyləməz hərgiz ona qüssə əsər, Məmmədəli.
İnqraz
aləminə qoydu qədəm ali-Qəcər,
Yerinə keçdi onun pəhləvilər, Məmmədəli.
Dinü
iman gedər əldən, olusan əhli-səqər,
Dedim axir
sənə mən etmə səfər, Məmmədəli.
Börkü
Allah yaradıb, şapqanı şeytani-rəcm,
Başuva qoyma onu, eylə həzər, Məmmədəli.
Özün
oxşatma firəngə, urusa, gəl vətənə,
Düyəni bas başına misli-düsər, Məmmədəli.
İngiltərə tərəfindən Pəhləvilərin
qeyri-qanuni şəkildə hakimiyyətə gətirilərək
türklərə qarşı başlanan assimilyasiya siyasətini
artıq dərindən anlayan Şəbüstəri
üçün, əsas vacib olan bu məsələnin əsil
mahiyyətini xalqa çatdırmaq idi. Bu anlamda o, bir tərəfdən
“mütərəqqi”, “demokrat” Rza Pəhləvinin üzündəki
maskasını çıxarmaq idi isə, digər tərəfdən
də onun arxasında dayanıb aryançılığı
təşviq edən İngiltərənin ifşa etmək
idi. O, yazırdı:
Aman,
ingilisin əlindən, aman!
Yeridir su
altından hər gün saman,
Onun
öhdəsindən gələmməz cahan,
Xuda,
ingilisi özün vur yerə!
Deməli, Şəbüstəri Qacarlarla müqayisədə
irqçi Pəhləvilərin İngiltərəyə
arxalanaraq apardığı siyasəti daha qorxunc hesab
etmişdir. Onun fikrincə, Pəhləvilərin hakimiyyətə
gəlməsilə xüsusilə də türklər, o
cümlədən Azərbaycan türkləri
üçün bəla bir idisə, artıq ikiqat olmuşdur.
Belə ki, ingilispərəst Vüsuqiddövlə
və Qəvamüsəltənə ilə bir yerdə Rza Mirpənc
türklərə divan tutur, onları zorla assimilyasiya edərək
farslaşdırmağa çalışırdılar.
O, yazırdı:
Gəhi
bihəya qəsdi-İran edir,
Yığır
Dari-Şurani viran edir,
Vüsuqi,
Qəvami yenə xan edir,
Olur düşməni-can maliklərə.
Şəbüstəri
artıq şübhə etmirdi ki, vaxtlə ərəbləri
Vəhabilik adı altında Osmanlıya qarşı
qaldıran ingilislər indi Pəhləvilərin arxasında
dayanaraq farslar istisna olmaqla “İran” xalqlarına, xüsusilə
də Azərbaycan türklərinə divan tutmaqdadır.
Şəbüstəri hesab edirdi ki, bu kimi bəlalardan
qurtulmağın tək yolu Azərbaycan türklərinin yenidən
oyanışı və öz xəttini müəyyənlləşdirməsi
ilə bağlıdır. Ona görə də M.Ə.Sabir
kimi, millətin oyanması və tərəqqi etməsi məsələsinə
daha çox diqqət yetirib, “mən xalqımı Sabir kimi
oyadacağam” deyən Möcüz, Qərb millətlərinin
oyandığı bir zamanda müsəlman xalqlarının hələ
də, xabi-qəflətdən oyanmamasını, üstəlik
çoxdan oyanmış millətlərim müstəmləkəsi
halına düşməsini, ya da onların oyuncağına
çevrilməsini qəbul edə bilmirdi:
Quruldu tazə
aləm, aç gözün, eylə nəzər, millət!
O
hansı elmdir – elmi ki, icad etdi telfuni,
Soruş
hər yerdən istərsən, sənə versin xəbər,
millət,
O elmin
qüvvəsilə xəlq olundu çap maşini,
Basar səatdə öfraq üstünə min cür əsər,
millət.
AMEA Fəlsəfə İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
dosent, fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Faiq Ələkbərli
Türküstan.-
2019.- 3-9 dekabr.- S.6.