Azərbaycan Türk fəlsəfəsindən
yarpaqlar:
Mirzə Möcüz Şəbüstəri
2.Yazı
Mirzə Əli Möcüz Şəbüstəri ümid edirdi ki, zaman gələcək Qərb millətləri kimi müsəlman xalqları da oyanıb öz istiqballarını əldə edəcəklər. Çünki əvvəlki dövrlərdən fərqli olaraq artıq müsəlman xalqlarında da milli oyanış və tərəqqi duyulmaqdadır. Bunun üçün vətənini, millətini və dinini sevən müsəlmanlar elm öyrənməli və cəhalətə son qoymalı, qəflət yuxudundan oyanmalıdır:
Niyə, ya rəb, belə xar oldu əzizani-vətən?
Düşmən elmilə bizi eylədi həmmal özünə,
Kim zəlil etdi bizi? – Cəhl! A müsəlmani-vətən!
Vətənsiz
cismidi, siz də vətənə can kimisiz,
Razı
olmun qala cansız vətən, ey cani-vətən!
Möcüz
hesab edirdi ki, Qərb millətlərinin oyanması və tərəqqi
etməsinin əsasında isə onların din ilə dövləti,
dini elmlərlə dünyəvi elmləri bir-birindən
ayırması, xüsusilə dünyəvi elmlərin öyrənilməsinə
mühüm yer verməsi həlledici rol
oynamışdır. Belə ki, dünyəvi
elmləri öyrənməklə Qərb millətləri bir
çox sahələrdə kəşflər və ixtiralar
etmiş, bununla da cəhalət və nadanlıqdan birdəfəlik
qurtulumuşlar. Ancaq bütün bunlara baxmayaraq, Şərq
millətləri, xüsusilə İslam Şərqi ölkələri
bundan nəinki nəticə çıxarmış, üstəlik
elmi kəşfləri və ixtiraları şeytan əməli
adlandıraraq, cəhalət və nadanlığı, dini
xurafat və dini mövhumatı bir az da
artırmışlar:
Həram
etdi sizə təhsili-elmi alimi-cahil,
Binayi-elmi yıxdı, eylədi zirü zəbər, millət.
Cəhalət
eylədi İranı viran, milləti fəhlə,
Nəçün
məzlumdur, yarəb, bizim bu dərabədər millət!
Onun fikrincə, bir millət o vaxt tərəqqi edər
ki, mədəniyyətini, etiqadını, adət-ənənələrini
düzgün qavrasın. Ancaq müsəlman xalqlar bütün bunları dərk
etməklə kifayətlənməməli, eyni zamanda
zamanın tələbləri ilə ayaqlaşmalı, yəni
oyanmalı və cəhalətə birdəfəlik son
qoymalıdır:
Nə
yatıbsan, ayıl, ey milləti-biçarə ayıl!
Xabi-qəflətdə
basar, qorxuram üdvan səni!
Serb
ayıldı yuxudan, sən hələ xorna çəkisən,
Nə əcəb
hala qoyub nəşəyi-qəlyan səni!
Şəbüstərə
görə, əgər müsəlman xalqları vaxtında
ayılmasa inkişaf etmiş “laməzhəblər” – Qərb
millətləri ondan geridə qalan millətləri, o cümlədən
müsəlman xalqlarını öz müstəmləkələrinə
çevirəcəkdir. Bu baxımdan Möcüzün “Ey
müsəlmanlar!” şeiri də çox ibrətamizdir:
Bu laməzhəblər,
ey qardaş, gülüstan etdi dünyani,
Kəfənpüşani-qəbristanə
– zindan, ey müsəlmanlar!
Nə
meyittdən həya eylər, nə seyiddən, nə molladən,
Niyə qorxmur xudadən əhli-İran, ey müsəlmanlar?!
Deyirlər
əl basıb bunlar – üzü qırxıq müsəlmanlar,
Təcəddüdxah
olan xanlar bə Quran, ey müsəlmanlar!
O, “Ustad”
şerində də göstərirdi ki, “laməzhəb” qərblilər,
o cümlədən ingilislər müəllimlərinə,
ustadlara qulaq asaraq, onlardan öyrənərək cəhalətin
daşını birdəfəlik atdılar. Üstəlik,
onlar müəllimlər sayəsində tərəqqi edərək
nəinki Avropada, eyni zamanda müsəlman ölkələrində
də ağalıq etməyə başladılar. O,
yazırdı:
Kimin əlindədir
indi Mədinəvü Məkkə,
O pak yerlərimiz:
Kərbəla, Nəcəf, Bağdad?
Səsin
çıxartma, amandır ki, başım üstə durub
Əlində
tiği-düsər ingilisi-bədbünyad...
Gəlin
gedək, oxuyaq, biz də əhli-Qərb kimi
Ki, bəlkə əl çəkə bizdən o niaman cəllad.
O,
doğru yazırdı ki, başqa millətlər varislərinə
elm miras qoyduqları halda, hələ də müsəlman
xalqlarının mirası kəfən və cənnətdir.
O, bir şeirində bunu belə müqayisə edirdi:
Çıraqi-bərqilə
dünyanı rövşən eylədi kafər,
Müsəlman, sən nə etdin ixtira, verdin xəbər
xəlqə?
Amerika
alimi xəlq etdi bir dəsgah ahəndən (radio),
Gəhi dəf
çaldı ahən, gahi ney şamü səhər
xəlqə.
Şəbüstəri onu da doğru yazırdı ki,
öz milli dəyərlərindən və milli sisitemindən
uzaq düşən xalqlar, başqaların təsiri
altında ancaq təqlidçiliklə məşğuldur. O, yazırdı:
Xoruz kimi niyə millət qanad
çakıb bannır?
Olaydı kaş bunun bir ağıllı fəlsəfəsi.
Möcüz yaradıcılığında islamın bəzi
dini ayin və mərasimlərinə də toxunmuş, bu məsələ
də nöqsanları göstərməyə
çalışmışdı. Məsələn, o
hesab edirdi ki, müsəlmanların orucluq bayramı heç də
islamın ruhuna, qayda-qanunlarına uyğun həyata
keçirimir. Onun fikrincə, buna səbəblərdən
biri orucluğun əsl mahiyyəti və mənası barədə
əksər müsəlmanların xəbərsizliyi, digər isə
yalançı ruhanilərin və mollaların bu mərasimdən
sui-istifadə etməsidir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, oruculuq müsəlmanların xeyir və bərəkətinə,
ruhi və maddi cəhətdən sağlamlaşmağına
xidmət etməli olduğu halda, yalançı ruhanilərin
və əksər müsəlmanların cahilliyi səbəbindən
başqa mənalara yozulur. Möcüz “Mübarək ay”
şeirində bu münasibətlə yazırdı:
Molla bir
aydır deyir məsələyi-heyzidən,
Qan
tökülür məscidə lətteyi-xurnizidən,
Heyf ki,
aclıq bu gün qoydu məni feyzidən
Lal olasan,
ey kişi, saldın ayaqdan məni.
Möcüz hesab edirdi ki, müsəlmanlar məhərrəmlik
mərasimində İmam Hüseyni (ə) layiqincə yad etmirlər. Belə ki, İmam Hüseyn
(ə) Kərbəlada düşmənlə mərdanə cəng
etdiyi, ləyaqətlə şəhədatə
qovuşduğu halda, özünü onu
davamçıları hesab edənlərin əksər qismi
öz başını yarıb, bədəninə zəncir
vurmağı qəhrəmanlıq hesab edirlər. Halbuki onlar imamı deyil, öz pərişan vəziyyətlərini
düşünüb ağlamalıdırlar.
Möcüz yazırdı:
Gəh
yarırsız başüzi, gəh çərtirsiz,
Bu nədi,
qardaş, düşünün bir özüz,
İndi
ki, vardır sizin ağlar gözüz,
Ağlayın
öz hali-pərişanuza!
Möcüz hesab edirdi ki, müsəlmanların avam və
cahillikdən, elmsizlik və biliksizlikdən qurtarmaq, despotik
hökmdarlar və ikiüzlü din xadimlərinə
qarşı mübarizə aparmaq əvəzinə,
başını yarmaqla və yaxud bədəninə zəncir
vurmaqla cənnətə gedəcəyinə ümid etməsi
nadanlıqdır. Çünki imam yolunda başını
yarıb canını ona qurban verməyə hazır
olduqlarını deyənlərin əksəriyyəti Hərmələni,
ya da Şimrü görsələr fikirlərindən dönəcəklər.
Möcüz yazırdı:
İndi
bu ki, göydə uçar başyaran,
Başını
şəst ilə açar başyaran,
Hərmələni
görsə qaçar başyaran,
And ola o kəlleyi-nadanuza!
Möcüzün fikrincə İslama, o cümlədən
İmam Hüseynin (ə) şəhadətinə zidd olan
fikirləri müsəlmanların şüuruna yeridən və
onları bu cür əməllərə, yəni baş
yarmağa, zəncir vurmağa sövq edənlər isə
axundlar, vaizlər, şeyxlər və mollalardır. Belə ki,
riyakar ruhanilər müsəlmanlara peyğəmbərin, onun
övldalarının doğru yolunu göstərmək əvəzinə,
onları əsarətə, cəhalətə və xurafata
sürükləyirlər. Mütəfəkkir
yaxşı anlayırdı ki, məhərrəmliyi bu cür
islama və imamın şəhadətinə uyğun olmayan
şəkildə qeyd edənlərin bunda şəxsi
maraqları olmuşdur. Belə ki, riyakar
ruhanilər məhərrəmlikdə müxtəlif dini
oyunlar təşkil etməklə həm öz ciblərini
doldurur, həm də nüfuzlarını artırlar.
Bunu nəzərə alaraq Möcüz yazırdı ki,
artıq yalançı ruhanilərin məhərrəmlikdə
ciblərini doldurmaq məqsədlərini müsəlmanlar
anlamalıdırlar:
Bir tərəfdə
mərsiyəxan istiri həqqülbəka,
Ağladıb
çünki məhərrəmdə məni sübhü məsa,
Hər
gün on beş dəfə şagirdi
dayanır qapıya,
Səsləri:
Ay Kərbalayi, beş min altun ver görax!
Mirzə Əli riyakar ruhanilərin islama və imamın
şəhadətinə uyğun olmayan əməllərinə
qarşı çıxaraq deyirdi ki, 20-ci əsrdə
öz-özünün başını yarmaq, bədəninə
xəsarət yetirmək, üstəlik riyakar ruhanilərin
ciblərini pul ilə doldurmaq cahillik və nadanlıqdır. Onun fikrincə, əgər
baş yarmaq, zəncir vurmaq xeyirli iş olsaydı ilk növbədə,
buna müsəlmanlara təhrik edən riyakar din xadimləri
özləri əməl edərdilər. Bu
baxımdan məhərrəmlikdən ən çox
faydalananlar başlarını yarıb qanını tökənlər
deyil, məhz riyakar ruhanilərdir. O ruhanilər ki,
müsəlmanlara məhərərmlikdə imamın təziyəsini
saxlamağı vacib hesab etdikləri halda, özləri buna qətiyyən
əməl etmirlər.
Ona görə də müsəlmanlar Kərbəlada
baş verənlərdən doğru nəticə
çıxarıb İmam Hüseyn (ə) kimi əqidə
yolunda şəhid olmağın mənasını dərk etməlidirlər. Müsəlmanlar
anlamalıdırlar ki, insan nə öz
sağlamlığına, nə də başqa bir müsəlman
qardaşının səhhətinə zərər yetirməklə
imamın yolunda ola bilməz. Xüsusilə, islama zidd əməlləri törədərək
cənnətə getməyi düşünmək,
Möcüzün də təbrincə desək, nadanlıq və
cahillikdir. Ona görə, müsəlmanın
əsas əməli heç də başını yarıb
qanını tökmək deyil, köməyə ehtiyacı
olan din qardaşlarına, bacılarına yardım etməkdir.
Belə ki, imam
yolunda başını yaranların, ağı deyənlərin,
yaxud da müqəddəs yerlərə (Həcc və b.) ziyarətə
gedənlərin yanı başındakı çarəsiz
müsəlman qardaşlarına yardım etməmələri
qəbuledilməzdir. O, yazırdı:
Ey ümməti-Məhəmmədə
rəhm etməyən kişi,
Nar əhlisən,
güvənmə nəmazü təharətə!
Din
qardaşın əyalı məhəlləndə ac
yatır,
Virzü vəbalı boynuma, getmə ziyarətə.
Şəbüstərinin
şerilərindən hiss olunur ki, onun dinə münasibəti
ancaq İslama olunmuş əlavələri, o cümlədən
dini xurafat və mövhumatı tənqidlə kifayətlənməmiş,
o bəzi hallarda ümumilikdə şəriətin hökmləri
ilə razılaşmadığını ifadə
etmişdir. Məsələn, o, yazırdı:
Saqiya! Dur
gətir bir nazənin canan mənə,
Cənnəti verdim sənə, lazım deyil qılman mənə.
Öldü
Adəm qüssəsindən, düşməni sağdır hələ,
Qorxuram buğda yedirdə hiyləgər şeytan mənə.
Mən
bir aləm istərəm, “yox!” ləfzi orda olmasın,
Rozeyi-rizvanda,
yarəb, kim verər qəlyan mənə?
Başqa
bir şeirində isə meyin dinə zərə vermədiyini
yazan Şəbüstəriyə görə, dini rəvayətləri
bir kənara qoyub reallıqları görüb və ondan nəticə
çıxarmaq lazımdır:
Bu gün
millət nəyə möhtacdır, ondan bəyan eylə,
Göy
elmin bilmək İran əhlinə nəftü şəkər
verməz!
O göy
ki, görməyib ömründə bir yol binəva vaiz,
Bizə bəhs
eylər ondan, gördüyü yerdən xəbər verməz!
Burax
haruti-maruti, gətir meydanə baruti,
Süpahü
ləşkərə, molla, ayətülkürs xətər
verməz!
O
başqa bir şeirində isə yazırdı ki, dinü
imanı Quranı xətm eyləmək, dini rəvayətlərə
inanmaq deyil yeni növ silahlara sahib olmaq, ya da dünyəvi elmlərə
yiyələnmək saxlayar. O, yazırdı:
Dinü imani nə saxlar? Tirü şəmşirü tüfəng.
Xətmi-Quran eyləməklə qalsa, Quran
yaxşıdır.
Şürbilər
dünyanı işğal eylədi, biz yatmışıq,
Bəngü tiryak olmasa dini-müsəlman
yaxşıdır.
Can
sıxar elmi-riyazi, cəbrü hikmət, həndəsə,
Elm təsxirül-əcinənə
dərsi-bətlan yaxşıdır...
Nəfi
yoxdur bizlərə elmi-məadin öyrənək,
Bizə lazım lampalardan köhnə şamdan
yaxşıdır.
Şəbüstəri başqa bir şeirində də
Sabirsayağı yazırdı ki, müsəlmana dünyəvi
elmləri, o cümlədən həndəsə, fizika,
riyaziyyat, coğrafiya öyrənmək lazım deyil, bundansa təsbehini
çevirməli, namazını qılmalı, orucunu
tutmalı, cənnətdəki huriləri arzulamalıdır. O, yazırdı:
Deyirəm:
məscidə get, eylə nəzər şeyxə tərəf,
Elmi-əşyanı
burax, baxma təvarixə tərəf,
Heyət
axir çəkəcək oğluvu Mirrixə tərəf,
İşdi,
qayıtsa işin nalevü əfqan olacaq!
Əvəzü
sureyi-“Yasin” – o bizim xanəxərab
Cümə axşamı oxur cəddinəşmi və
hesab.
Nə qədər
mədrəsədə var o “Fizik” adlı kitab,
Bu vilayətdə
nə qare və nə Quran olacaq!
O, cənnət məsələsinə də həssas yanaşır, orada iki min huriyə bir kişinin düşməsini Sabirsayağı tənqid edirdi. O, yazırdı:
Cənnətdə, deyərlər, huri, koser vardır,
Əmma iki
min dilbərə bir ər vardır,
O hurilərə
gərək kim olsun talib,
O şəxs
ki, onda zuri-əjdər vardır.
Deməli, gah açıq formada, gah da sarkazmla Şəbüstəri
ehkamçı-lokalçı dini təfəkkürü tənqid
edir, onun yeniləşməyə qarşı olmasını
pisləyirdi.
AMEA Fəlsəfə İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
dosent, fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Faiq Ələkbərli
Türküstan.-
2019.- 10-16 dekabr.- S.6.