“Dindarlıq Quran
islamının
məntiqi işığında gözəlləşir”
Nəriman Qasımoğlu: “Bütpərəstlik
bu yə digər dindarlıq vərdişlərinə tarix
boyu rahatca qarışır”
“Məhəmməd peyğəmbər
İslamdan öncə Hənifi inancında olub”
“İbrahim peyğəmbər zəiflik
göstərib Rəbbindən soruşmur ki...”
Modern.az saytı dini
mövzuda silsilə müsahibələrini davam etdirir. Budəfəki müsahibimiz
ilahiyyatçı-alim Nəriman Qasımoğludur.
- Siz müsahibələrinizdə
özünüzün dinə necə gəlməyinizdən bəhs
etmisiniz. İstəməzdim ki, bu müsahibəni sırf
şəxsi suallar üzərində quraq. Sizinlə
müsahibədə diqqəti daha çox teoloji məsələlər
üzərində cəmləşdirməyə
çalışacam. İlk sualım belə olacaq: niyə
din ona qarşı edilən tənqidləri qəbul etmir?
- Dini təmsilçilik
iddiasında olanlar dəyişməz ehkamlara çevrilmiş
hansısa dini müddəalara qarşı səslənən
tənqidlərə bir qayda olaraq dözümsüzlük
göstərirlər. Bu da, mənə elə gəlir,
başqaları kimi sizdə də belə qənaət
yaradır ki, din tənqidləri qəbul etmir. Əlbəttə,
yanlış qənaətdir. Məsələn,
əgər Quran etiqad azadlığını qəbul edirsə
(“Dində məcburiyyət yoxdur...” ayəsi), insanın
küfr azadlığına belə, dözümlü
münasibət sərgiləməyi şərtləndirirsə
(“Kafirlər” surəsi), bunu necə iddia etmək olar? Bu surənin ayələrini tam
olaraq ifadə edim ki, oxucularınızda aydınlıq hasil
olsun:
“De: “Ey
kafirlər, mən qulluq qılmaram o nəsnəyə ki, siz
qulluq qılırsınız. Siz də qulluq
qılanlar deyilsiniz mənim qulluq qıldığıma.
Nə mən qulluq qılanam sizin qulluq
qıldığınıza, nə siz qulluq qılanlarsız mənim qulluq
qıldığıma. Sizin öz dininiz var, mənim
də öz dinim var”.
Baxın, müqəddəs Oxu başqa cür
düşünənlərə necə tolerant münasibət
sərgiləyir. Bu kontekstdə kafirlər kimdir? Əlbəttə, ilahi hikmətləri ümumən
qəbul etməyən, tənqidlərinə hədəf
seçənlər və başqaları. Din tənqidçisinə
qarşı təlqin edilən münasibət belədir ki,
qoy nə qədər tənqid edir etsin, öz işidir,
problem yaratmır. Ona görə problem
yaratmır ki, ilahi məntiq qarşısında bu qəbildən
tənqidlər həddindən artıq zəif bir məzmun
daşıyır.
Yəni elə bir tənqidi söz yoxdur ki, İlahi məntiq
bundan çəkinsin. İnananlar da
çalışmalıdırlar ki, öz tənqidçilərinə
qarşı dözümlü olsunlar. Və ən maraqlısı budur ki, kafirlərin
tapındığı dəyərlər sistemi də “din”
adlandırılır. Nəyə görə,
bilirsiniz? Ona görə ki, inananlar bunu nəzərə
alıb kafirlərə münasibətdə tolerantlıq
göstərə bilsinlər.
Digər yandan, müqəddəs Oxu-da hətta ilahi
seçimə layiq görülmüş peyğəmbərlərin
də ünvanına tənqidlər səsləndirilir. Hikməti
budur ki, insanlar bütçülüyə meyllənib
peyğəmbərləri ilahiləşdirməsinlər.
Ənənəvi dindarlar isə, əlbəttə,
bu hikmətdən qafildirlər.
Qəflətdə olanların sayı da çox
olduğundandır ki, belələrinin nümunəsində
dindar olmayanlar, yaxud deyək, dinlə maraqlananlar Tanrı dini haqqında
yanlış qənaətlərə varırlar.
- Dinlə maraqlanan biri kimi, beynimdə
həmişə bu müəmma məni
düşündürməyə vadar edib. Amma nə qədər
düşünsəm də, real və rasional bir cavab tapa bilməmişəm.
İlahi bir qüvvə həqiqətənmi
peyğəmbələrlərə sözbəsöz nəyisə
deyib? Tövratı oxuyarkən bunun şahidi oluruq deyə,
bu sualı verdim.
-
Doğrusu, dəqiq anlaya bilmirəm ki, başqalarının
adından “bunun şahidi oluruq” deyəndə şəxsən
nəyin şahidi olursunuz. İrrasionallığın?
İrreallığın? Bu
sonuncular da mütləq məzmunda deyil axı. Vəhyə qeyri-rasional bir məzmunda baxa bilərsiniz,
bu sizin şəxsi baxışınız olacaq. Məndən ötrü ən ulu reallıq Tanrı
varlığının özüdür. Bu,
mütləq və əbədi bir reallıqdır. Bu reallığın bəşərlə ünsiyyəti
necə sürdürülür? Əlbəttə, ilahi
məlumatlar anlamlı vəhylərin vasitəsilə... Müqəddəs yazılardakı
şifrələnmiş məqamlar – rəqəmlərin riyazi təhlilinə
cəlb olunan ifadələrdə mətn möcüzələrinə
dair məqamlar – müqəddəs yazıların Tanrıdan
olduğu, insan beyninin məhsulu olmadığı qənaətlərini
möhkəmlədir. Kimlər üçünsə bu, əlbəttə,
yalnız etiqadi məsələ ola bilər.
Vəhylərə iman məndən də
ötrü əvvəllər etiqadımdan irəli gəlirdi,
zaman ötdükcə bu etiqadım elmi-teoloji
araşdırmalarımla daha da möhkəmləndi.
Tövrata gəlincə isə, mütləq qeyd etməliyəm
ki, adını Törə kimi tərcümə etdiyim bu
müqəddəs Kitabı Quran təsdiq edir:
“Tanrıdır, Ondan
başqa ilah yox. Diri, əbədi. Endirmiş
Yazını sənə haqq ilə. Öncəkini
doğrulayan olaraq. Endirmişdi Törə ilə Müjdəni bundan öncə insanlara bir bələdçi
olaraq. Və endirmiş Ayırdı” (3-2:4); “Biz endirdik, Biz
Törəni, şübhəsiz. İçində bir bələdçiylə
bir işıq...” (5:44).
Əlbəttə,
sizi də anlayıram, Törədə ilk baxışdan bizə
bəsit görünə bilən adi həqiqətlərin təhkiyəsindəki
sadəlikləri, yaxud başqa məqamları İlahidən
vəhylər kimi qavramaqda müşkülləriniz ola bilər. Ancaq unutmayaq ki, hər mətləbin
bir hikmət konteksti və fonu var, hər kəs də bu
kontekst və fonda ifadə olunanlara fərqli
baxış bucaqlarından baxıb fərdi qənaətini gəlişdirə
bilər. Zatən bunun özündə elə
ilahi mətnlərin məzmununun diqtəsilə kosmik-ilahi
informasiyanın qlobal miqyasda fikir plüralizminə təkan
verdiyini də görmək mümkündür.
-Tövratdan söz
düşmüşkən, bu kitabda müəyyən
qadağalar var ki, həqiqətən də bugünkü
hüquq normaları ilə səsləşir. Ancaq
bəzi olmazlar çox radikaldır. Bununla yanaşı,
Tövrat günahların bağışlanması üçün
insanlardan maddiyyat tələb edir. Yəqin ki,
söhbətin nədən getdiyini bildiniz.
-Yenə
də deyim ki, hansısa yasaqlar bizdən ötrü qəribə,
yaxud kəskin görünə bilər. Bəlkə
bunlar Törə endirilən zaman üçün vacib yasaqlar
idi? Çünki ilahi kitablarda tarixi ilə
əbədi, sadə ilə mürəkkəb, xüsusi ilə
ümumi anlayışların paralel getdiyinə və birgəlikdə
ilahi ismarışların bütün zamanları
qapsadığına dair hikməti də unutmaq olmaz. Bəlkə nəzərdə
tutduqlarınızın müasir ilahiyyatçılıqda
hansısa başqa yozumları var?
“Tövrat günahların
bağışlanması üçün insanlardan maddiyyat tələb
edir” dediyinizə gəlincə, belə anladım ki, sizi
narahat edən günahların bağışlanması
üçün maddi təzminat məsələsidir. Bu, təkcə
Törədə deyil, Oxu dediyim Quranda da var: mətnin
orijinalında yerinə görə “kəffarə”, yerinə
görə “fidyə” sözü ilə ifadə olunur. Yeni tərcüməmdə
“kəffarə”ni “suç bahası”, “fidyə”ni də bəzi
yerlərdə “qarşılıq”, bəzi məqamlarda isə
başqa sözlərlə ifadə edirəm. Oxu ayələrinin
birində əsirlərə münasibət variantlarından
biri kimi o vurğulanır ki, belələri işlədikləri
hərbi cinayətlərin mahiyyətinə uyğun “fidyə”,
yəni maddi qarşılıq ödəməklə azad edilə
bilərlər (47:4). Yaxud texniki xəta
üzündən baş vermiş ölüm hadisəsinə
görə günahın yuyulmasına bir vasitə kimi nəzərdə
tutulur ki, ölümə bais şəxsdən qan bahası
alınaraq mərhumun ailəsinə verilsin. Əgər ailəsi bunu qəbul edirsə. Bu nümunələrin məzmununda nəzərdə
tutduğunuz maddiyyat da var.
-Bu gün bütün İslam
dünyası Qurban bayramını İsmayılın
atası İbrahim peyğəmbər tərəfindən
qurban kəsilməsi üçün atdığı
addımlarla əlaqədar olaraq qeyd edir. Daha bir
ziddiyyətli məqam var. Nəyə görə Tövratda
Abrahamın (İbrahim) İsmayılı yox, İsaqı
qurban kəsməyə apardığı göstərilib?
Sual olunur: Təhrif olunan Tövratdır, yoxsa Quran?
-Müqəddəs Kitabların təhrifə
uğradılması yanlış qənaətdir. Bu, din müstəvisində
qarşıdurma üçün tarixən
düşünülmüş bir məsələ olaraq
ortaya atılıb. Törə ilə Müjdəni
(Tövratla İncili) necə təhrifli olaraq qəbul edə
bilərik ki, Oxu (Quran) həmin müqəddəs yazılara
inanmağı müsəlmanlara iman şərtlərindən biri kimi təlqin edir. Oxu həmin yazıları təsdiq edir deyə, ayələr
var. Həmin kitablar Quran nazil olandan indiyə kimi dəyişməyibsə,
hansı təhrifdən söhbət gedə bilər? Tərcümələrlə yozumları qoyuram bir kənara.
Bu təhrif mövzusunun ortaya atılmasının
başqa bir səbəbi də yuxarıda qeyd etdiyim fərqli
baxış bucaqlarından doğur. Söhbət ondan gedir
ki, İlahi informasiyanın yenilənməsini mahiyyət
etibarilə əvvəlkinin inkarı kimi qəbul etmək
doğru deyil. Doğru da deyil ki, əvvəlkini
təhrif edilmiş kimi qəbul edəsən. İlahi informasiya müqəddəs Kitablar vasitəsilə
zaman-zaman bəşər təfəkkürünün təkamülünə
uyğunlaşdırılaraq və bu üzdən də bəzi
hökm və hikmətlər yenilənərək göndərilib.
Məsələn, öncəkiləri təsdiq
olaraq Oxunu nazil buyuran Rəbbimiz bu sonuncuya "Ayırd"
adını da verib. Verib ki, təkamül
keçmiş bəzi belə hökmlərə Oxu
işığında baxaq. Bu cür
baxdığımızda gözlərimiz daha çox
aydınlıqlara açılır və müqəddəs
Kitablar arasında ilahi
varislik bağlarını ayırd edə bilirik.
Gəlirəm İbrahim peyğəmbərlə
bağlı xatırlatdığınız qissəyə. Bəri
başdan bir maraqlı məqamı sizə və
oxucularınızın diqqətinə çatdırım.
Həmin qissədə sevgili oğlunu öz əli
ilə qurban verməyə hazırlaşan İbrahimin
sınaqdan keçməsi təsvir olunur. Törədə
bu, İshaqla baş verdiyi qeyd olunur. Oxuda
isə məsələnin İshaqa, yaxud İsmayıla aid
olması sadəcə vurğulanmır. Quran bunu ona
görə əhəmiyyətsiz sayıb vurğulamır ki, əsas
diqqət bir şəxsin kimliyi və adına
yox, ilahi hikmətin ifadə etdiyi ismarışa yönəldilsin.
Demək istədiyim odur ki, həmin qissədə
İsmayılın adı keçmir. Keçmirsə,
hansı ziddiyyətli məqamdan söhbət gedə bilər?
O epizodda İsmayıl hallandırılsaydı, bu başqa. Ziddiyyət fərqli-fərqli yozumlardadır,
kitabların özündə deyil. Şəxsən
mənim üçün də o hadisədə
İsmayılınmı, İshaqınmı olduğu
maraqlı deyil, maraqlı olan hadisənin özüdür.
Mənim fikrimi soruşsanız, əlbəttə, Quran
etiqadlı birisi kimi deyim ki, hadisədə İsmayılın
deyil, İshaqın olduğuna inanıram. Niyə?
Çünki əvvəla, Oxunun Törəni təsdiq
etdiyinə inanıram. İkincisi də,
epizoda işıq tutan hikmətli ayələrin ardınca dərhal
İshaq xatırlanır, onun İbrahimə peyğəmbərlik
müjdəsinin verildiyi qeyd olunur.
Yenə də deyim ki, əhvalatda İbrahim oğlunun
kimliyi əhəmiyyət daşımır. Önəmli
olan qissədəki hikmətdir və bu hikmət Törədən
Oxuya doğru təkamüldə maraqlı bir çalar
qazanır ki, istərdim bunu da sizinlə
bölüşüm.
Törədə bildirilir ki, İbrahim Tanrıdan bir
imtahan olaraq O-nun əmri ilə oğlunu qurban verməyə
aparır. Mərva
dağının ətəyinə çatandan,
hazırlıq işlərini görüb bitirəndən
sonra İbrahim bıçağı oğlunun boğazına
dirəyir və bu zaman ilahidən səda gəlir ki,
oğlana əl vurmasın, İbrahimin Rəbbə sədaqətini
artıq məlum edib, Tanrı
Özü şahiddir ki, İbrahimin O-nun sözü ilə
doğma oğlundan belə keçmək əzmindədir... Törədə bu
ağır imtahanın Tanrı əmri ilə
başlandığı vurğulanır. Oxuda
isə Tanrının əmri deyə bir şey yoxdur,
İbrahim epizodun ilahidən o səda gələnə qədərki
hissəsini sadəcə öz yuxusunda görür və
yuxusu gerçəkləşir. Hər iki
variant Rəbbin imtahanı, ssenarisi ilə şərtlənir.
Birinci variantın nüzulu zamanı
uşaqların qurban verilməsi kimi bütpərəst ənənəsinin
hakim olduğu vaxta təsadüf edir.
İkinci
variantın nüzulu zamanında isə belə bir ənənə
artıq yoxdur, ancaq başqa bir ənənə var: bütpərəstlər
yuxularında gördüklərinin ilahidən məlumat
olduqlarına inanırlar. Birinci variantda
İbrahim peyğəmbər zəiflik göstərib Rəbbindən
soruşmur ki, Tanrıya sədaqətini sübut
üçün bütpərəstlərə xas belə bir
vəhşiliyə niyə təhrik edilməlidir. İkinci variantda zəiflik göstərib bütpərəst
inancının təsiri altında yuxuda
gördüyünün Tanrı əmri olduğuna inanır.
Hətta qurban getməyə hazır olan
övladı da inanır ki, bu, Tanrının əmridir.
Hər iki halda ilahi ssenaridə əsas məqam
İbrahimin təslimiyyətini vurğulamaqdan ibarətdir,
çünki əbədi olan bu təslimiyyət məsələsidir.
İnformasiyanın təfərrüatında isə
zamana görə yenilənmə var. Yenilənmə onda ifadə
olunur ki, uşaq qurbanlığına son qoyan Tanrı
Özünə təslimiyyət naminə olsa belə
heç kimi bu işə cəlb etməz. Yenilənmiş informasiyanın bir qayəsi də
ilahi mərhəmətin sonsuzluğu kontekstində
günahsız insan qətlinin yolverilməzliyinin daha bir təsdiqidir.
-Qurandakı
bəzi ayələr heyvan adları ilə bağlıdır.
Mən bir kitabda oxumuşdum ki, bunun səbəbi totemizmin əlamətlərini
özündə ehtiva etməsidir. Siz necə
düşünürsünüz?
-Xeyr, məncə,
bu fikrin heç bir ciddi əsası yoxdur.
-Nəriman müəllim, Quranın
“Əhzab” surəsinin 37-38-ci ayələrinə bir normal cavab
verən görməmişəm. Peyğəmbəri nə
vadar edirdi ki, öz oğulluğu Zeydin arvadı Zeynəbi özünə
xanım etdi? Təbii ki, bunun ilahidən verilən bir xəbərdarlıq
olduğu göstərilir. Sual edirəm.
Allah niyə Zeydin yox, peyğəmbərin tərəfində
durdu?
-Öncə
bir məsələni qeyd edim. Biz necə iddia edə bilərik
ki, bu gün çoxları üçün normal
sayılmayan nəsnə 1400 il əvvəl
peyğəmbər ətrafına toplanmış ərəblər
üçün normal ola bilməzdi. Ənənələr,
baxışlar, zaman dəyişir deyə, ümumiyyətlə,
keçmişdəki hansısa hadisəni, motivi nə olursa
olsun, bu günün prizmasından dəyərləndirmək
çətindir. Yenə də deyim, din
qaynağı peyğəmbər deyil, Tanrı
Özüdür. Tanrının vəhylərində yer
alan ssenarisi düşüncələrimizi
bu gerçəkliyin üzərində cəmləməyi təlqin
edir.
İndi də
baxaq istinad etdiyiniz ayələrdə nə deyir:
“Tanrı nemət verdiyi, sənin də lütf eylədiyin
kimsəyə “eşini üstündə tut, Tanrıdan
çəkin” deyirdin, gizlədirdin canında. Tanrı sənə
açdığını, çəkinirdin adamlardan. Ən çox Tanrı haqq yiyəsi ki, təkcə
Ondan qorxasan. Və axır o qadına hacəti
bitəndə Zeyd, onu sənə nikahladıq. Ki, oğulluğa götürdüyü kimsələr
eşlərinə hacətləri bitəndə, bir
sıxıntı olmasın inananlar bunlarla evlənərsə.
Yetəndi yerinə Tanrının əmri”.
Ayə öncə bu hadisəyə gətirib
çıxaran motivlərə üstüörtülü
işarə edir. Deyilənə görə, Zeydə ərə
getməzdən öncə Zeynəbin özü də
peyğəmbəri sevirmiş. Və yenə də deyilənə
görə, Zeydə ərə getməzdən öncə
Zeynəbin peyğəmbərlə baş tutmayan bir evlənmə
məsələsi də olubmuş... Bu deyilənlərin
doğru olub-olmadığı bir başqa məsələ,
bununla işim yox. Ayənin sonrakı hissəsini
izah edənlər hadisənin o səbəblə də şərtləndiyini
qeyd edirlər ki, boşanmış qadınlarla evlənmək
müsəlman üçün problem yaratmamalıdır.
Hətta, bu evlənmək müsəlmanın qanı
qanından olmayan oğulluğunun boşadığı bir
qadınla olsa belə... Bu hadisə ətrafında yaranan
mübahisələr, ziddiyyətlər və islam
əleyhdarlarının rişxəndli tənqidləri fonunda
həmin ayənin şəxsən məndən ötrü
başqa bir hikməti var. Buna bir az, necə deyərlər,
uzaqdan gəlib izah verim.
-Bundan sonra izah edəcəyiniz məsələlər
mənə maraqlı gəldi.
-Quranda
İsa Məsih istisna olmaqla digər peyğəmbərlər
olduğu kimi bir ayədə Məhəmməd peyğəmbərə
də ünvanlı bir qınaq səsləndirilir. Söhbət “Abəsə” surəsində
(“Qaş-qabaq tökdü”) təsviri gedən bir epizodla
bağlıdır. Peyğəmbər din mövzusunda
ona sorğu ilə müraciət etmiş bir kor kişiyə
sayğısızlıq göstərdiyinə görə surədə
Rəbbimizin qınağına tuş gəlir.
Məhəmməd Peyğəmbərə aid bu ilahi
qınaq onun öz sağlığında haqq elçisinin
davranışlarını tənzimləmək məqsədi
güdürdüsə, indi bu faktın başqa bir təyinatı
da var – peyğəmbər şəxsiyyətini
mövhumatçılıq tərzilə ilahiləşdirməyə
imkan verməmək. Yeri gəlmişkən, bir məsələni
deyim. Peyğəmbərin adı ilə
bağlıdır. Bu adın ərəbcəsi
- Muhamməd. Qrammatik tələbə
uyğun tərcüməsi - "öyülmüş",
"öyülən". Görəsən,
"həmd" təkcə Tanrı haqqıdırsa, bəs
peyğəmbərin həmd edilməyini necə
anlamalıyıq? Bu, Quran məntiqinə nə
dərəcədə uyğundur? Ən
yaxşı halda belə izah edirlər ki, Tanrı özünə
aid bəzi isim və sifətləri Ona ən yaxın olan
peyğəmbərə verib. Quran məntiqi
isə başqa cür düşünməyə imkan
açır. Peyğəmbərin
adındakı məna çoxlarının qəbul etdiyi kimi
"öyülən" deyil, sadəcə keçmiş
zaman içində "öyülmüş" olaraq
qavranılmalıdır. Və peyğəmbərin
öyümünü də Tanrı onu Özünə
elçi seçməklə Özü təmin edib, bunu
insanların öhdəsinə buraxmayıb. Yəni, Tanrı bu işi Özü artıq bitirib.
Törədə və Müjdədə
Tanrı tərəfindən öyülmüş, təriflə
möhürlənmiş bir peyğəmbərin, yəni Məhəmmədin
gəlişi barəsində öncədən verilmiş ilahi
xəbərlər də həmin məntiqi təsdiqləyir.
Bəli, burası var ki, Tanrının xeyli
öncədən nəzərdə tutmuş olduğu
seçimini, hələ göndərilməmiş
elçisini insanlar həmdlə, öyümlə, təriflə
anmaq imkanına malik deyildilər. Bu imkan
ümumən insanlar üçün Quran məntiqilə
tanınmır. Tanrının peyğəmbər
seçimilə Məhəmmədin "öyülməsi"
artıq möhürlənib bitmiş bir olaydır. Və
ucalıq zirvəsində bərqərar olan peyğəmbərin
insanlar tərəfindən öyümünə əslində
ehtiyac da qalmayıb...
Qayıdıram o Zeydlə bağlı hadisəyə. Həmin ayə peyğəmbərə
ünvanlı hansısa qınaq səsləndirmirsə də,
bu gün mahiyyətcə ona xidmət edir ki, insanlar peyğəmbəri
bütləşdirmək riskindən sığortalana bilsinlər...
-Salman Rüşdinin “Şeytan ayələri” adlı bir
kitabı var. Mən ona haqq qazandırmaq niyyətində deyiləm. “İsra” surəsinin
73-75-ci ayələri, Həcc surəsinin 52-ci ayəsi
haqqında danışmağınızı istərdim.
-Baxaq həmin ayələr və
sonrakılar nədən bəhs edir: “Az qalmışdılar
səni vəhy eylədiyimizdən ayıralar bizə iftira
yaxaraq ondan bir başqasını uydurasan. O halda səni
özlərinə bir dost edəcəkdilər. Sənə səbat
verməsəydik, az qala onlara azacıq meyl edəcəkdin.
Belədə sənə həyatı da,
ölümü də ikiqat daddırardıq. Bir yardımçı tapmazdın da özünə
çıxaydı əleyhimizə. Səni bu torpaqdan
çıxarmaq üçün az qala
perik salacaqdılar. O halda səndən sonra orda çox
qalmazdılar – o
qaydaya görə ki, səndən öncə göndərmiş
olduğumuz elçilərdən ötrü də bu, işlək
idi. Başqalaşma bulmazsan qaydamızda”(17:73-77).
Göründüyü kimi, Rəbbi vəhy kanalı ilə
nəzarətdə saxladığı elçisini ayıq
salır ki, diqqətli olsun, ona gələn vəhylərlə
başqalarının təsiri altına düşəcəyi
təqdirdə özündə yarana biləcək hər
hansı fikirləri qarışıq salmasın. Bunun pis aqibətlə
qurtara biləcəyi xəbərdarlığını da edir
elçisinə. Əlbəttə, əslində
Rəbbin nəzarətində olan peyğəmbərin
prinsipal olaraq sapmaq riski yoxdur. Bir halda ki, Rəbb
onu Öz mütləq iradəsilə bundan
sığortalayır. Bütün bu deyilənlərin
hikməti mahiyyətcə bizdən ötrüdür ki, Quran
ola-ola, vəhylərin yazıldığı mətn ola-ola
başqa qaynaqlara üz tutub yolumuzu azmayaq.
Həcc surəsinin istinad etdiyiniz ayəsi də ibrətamizdir. “Səndən
öncə də elə bir elçi, peyğəmbər
göndərmədik ki, arzuladımı, şeytan onun arzusuna
atmasın. Tanrı pozub silər
şeytanın atdığını. Sonra
da möhkəmlədər Tanrı Öz ayələrini.
Tanrı biləyən, hikmət yiyəsi” –
buyurur Rəbbimiz.
Bu ayədə isə aydın görünür ki,
söhbət vəhyin başqa bir informasiya ilə, konkret
olaraq şeytani informasiya ilə qarışıq
salınmasından belə söz getmir. Peyğəmbərlərin
də insan olduqlarına görə hansısa məqamlarda sadəcə
nəfsi istəklərinə əyilmələri baş verə
bilər ki, Rəbbimiz onları bundan qorumuş olduğunu bəyanlayır.
Ancaq ayənin başlıca hikməti, bir daha
qeyd edim, ondan ibarətdir ki, insanlar peyğəmbərləri
bütləşdirmək riskindən özlərini kənar
tuta bilsinlər. Tanrının xalis dini –
Oxu dininin tələblərindən biri də budur.
-Məhəmməd peyğəmbərin
İslamdan qabaqkı dini inancı nə olub? Hər halda
inancsız insan olmur deyilirsə, bundan İslamdan qabaq da
peyğəmbərin bir inancda olduğu qənaəti hasil
olur.
-Hənifilik,
yəni təktanrılıq olub. İbrahim
peyğəmbər də bu inancda olub. Quranda deyilir:
“İbrahim nə yəhudi, nə də nəsrani idi. Ancaq hənif
idi, təslimolan idi, bütçülərdən deyildi”
(3:67)
-Mən Allah kəlməsi
üzərinə gəlmək istəyirəm. Heç şübhəsiz
ki, bu söz İslamdan qabaqkı dövrlərdən
qalmadır. Bir çox tədqiqatda bu barədə
yazılıb. Yəni Allah sözü
bütpərəstlərin ibadət etdiyi Ay İlahəsi
“Əl-İllah” kəlməsindən törəyib. Maraqlıdır, deyilmi?
-Bu kəlmə,
əlbəttə ki, islamöncəsi zamanlardan qalmadır.
Qalmadırsa,
mahiyyətcə nədir axı dəyişən? Onu qoyuram bir kənara ki, sizə maraqlı
görünən nəsnənin gerçək tarixi fakta əsaslandığı
kifayət qədər şübhə doğurur. Çünki buna aid xeyli araşdırmalarla tanışam.
Dediyiniz – dinimizin mahiyyətində bütpərəstlik
olduğunu iddia edən və İslam dinini tənqid etmək
istəyənlərin ortaya atdığı iddiadır. Həm də olduqca zəif iddiadır.
Bütün
hikmət təyinatı parametrlərinə görə təktanrılığı
mükəmməl bir variantda təqdim edən kosmik-ilahi
informasiya qaynaqlı bir dinin – Quran dininin əleyhinə belə
zəif arqumentlə çıxış etmək, təbii
ki, qeyri-ciddi təsir bağışlayır, ona görə də
sadəcə heç bir maraq kəsb etmir.
Ərəbşünaslıq
elmində “Allah” sözünün “ilah” (Tanrı mənasında)
sözünə “əl” müəyyənlik artiklinin
artırılması ilə hasilə gəldiyi
vurğulanır. Ərəbcənin daxil olduğu sami dilləri ailəsində olan digər dillərdə
də həmin sözün Tanrı mənasında fərqli tələffüzlə
ifadə olunan variantları mövcuddur: aramicə “Elaha”,
assuriyaca “Alaha”, Törənin orijinalında “Eloah” bu qəbildəndir.
-Bu
gün inanclı insanlar ay görəndə salavat
çevirir, İslam dininin simvollarından biri də Aydır.
Bu, bütpərəstliyin elementlərinin
İslama daşınması anlamına gələ bilərmi?
Çünki bayaq da dedik ki, İslamdan öncə
ərəblərdə Ay İlahəsi deyilən bir
anlayış var idi.
-Ümumiyyətlə, onu qeyd edim ki,
müqəddəs Kitablarda qınaqlara tuş gələn
bütpərəstlik əlamətlərinə din adına olan bütün təriqətlərdə
və məzhəblərdə rast gəlinir. Çünki
bütün təriqət və məzhəblər tarixin
subyektiv-siyasi mahiyyətli ziddiyyətləri fonunda ortaya
çıxdığından, bu və ya digər ənənələrin
subyektiv təsirilə gəlişdiyindən obyektiv ilahi məzmuna
iddia edə bilmir. Vurğulamaq istədiyim
odur ki, bütpərəstlik dinin özünə deyil, bu yə
digər dindarlıq vərdişlərinə tarix boyu rahatca
qarışır. Belə vərdişlər,
əlbəttə, vəhy mətnləriləri ilə islah
edilə bilər. Məsələn, Ayla bağlı
dediyinizə gəlincə, Quranda göy cismlərini ilahlar
bilib sitayiş edənlərə belə bir xitab var: “O-nun ayələrindəndir
gecəylə gündüz, günəşlə ay. Nə günəşə, nə aya səcdə
qılmayın. Bunları yaratmış Tanrıya qulluq
qılın, O-na qulluqqılırsınızsa” (41:37) .
-Quranın kitab halına
salınması Məhəmməd peyğəmbərin
ölümündən sonra baş tutdu. Bu zaman
şəxsi hisslər də qatıla bilərdimi bura?
-Xeyr,
mümkün deyil. Belə olsaydı, Quranın əlimizdəki
dəyişməz qalan nüsxəsinin mətn möcüzəsi
kimi tamlığı, bütövlüyü xələldar
olardı. Onun tamlığı və
bütövlüyünü təsdiq edən riyazi hesablamalar,
rəqəmlər bu gün də insanları heyrətə gətirir.
-Belə fikirlər var ki, Quranda ilkin
vaxtlarda rəcmlə (daş-qalaq etmək) bağlı ayə
olub və sonradan bu ayə çıxarılıb. Bu gün bir çox müsəlman ölkəsində
daş-qalaq edilmə var. Bəs bu öz ideya mənbəyini
haradan götürür?
-Mənasız
iddiadır. Quran-da rəcm cəzasını tətbiq
edənlər haqqında ayələr var, onlar ilahi
qınağa məruz tutulan bütpərəstlərdir.
Şəriət islamına salınan rəcm cəzasının
Quran əsası yoxdur, hədislərdən qaynaqlanan bir
yanlışlıqdır.
-Heç İncildən
danışmadıq...
-Sual vermədiniz,
danışmadıq. Məsləhət görürəm
vaxtilə yazdığım “Yamanlığa
yaxşılıq: Quran-İncil işığında” məqaləmi
internetdən tapıb oxuyasınız. Başqa
araşdırmam da var, ingiliscə yazmışam:
“Paylaşdığımız Təbiətə Ruhani Səyahət:
İncil və Quranda Ekoteoloji Uyğunluqlar”. Bu əsər
ABŞ və Britaniyanın nüfuzlu elmi çevrələrində
xüsusi maraqla qarşılanıb. Liverpul
şəhərinin keçmiş yepiskopu Ceyms Consun mənə
yazdığına görə, əsəri Britaniya
Krallığının vəliəhdi Çarlz da oxuyub.
Yepiskop başqa bir məktubunda isə İngiltərə
lordu Jonathan Porritt-in əsər haqqında ona
yazdığı maraqlı və tərifli qeydlərini mənə
göndərib. Sağlıq olsun, öz
dilimizə də çevirib həmin əsəri
oxucularımıza təqdim edərəm.
-Müsahibənin əvvəlində
dedim ki, şəxsi suallar verməyəcəyəm. Amma bu qədər teoloji söhbətdən sonra məncə
bu barədə danışmalıyıq. Özünüz
ibadət edirsinizmi?
-Əlbəttə.
-Övladlarınız, ailəniz
dindardırmı?
-Bəli.
-Ənənəvi
İslamdan nə zaman uzaqlaşmaq mümkündür?
-O zaman
ki, insan imanını kamilləşdirir. O dərəcədə
kamilləşdirir ki, dindarlığı Quran islamının
məntiqi işığında gözəlləşir...
-Quranda belə bir ayəyə rast gəlmişəm.
Deyilir ki, bir kişi arvadına xəyanət
edirsə, 60 gün oruc tutsa günahları
bağışlanar. Heç çür uzlaşma yarada
bilmirəm...
-Sizə
elə gəlir ki, rast gəlmisiniz. Quranda belə
ayə yoxdur.
-Quran niyə qadın
hüquqlarını məhdudlaşdırır? Məsələn, ayələrdən birində məhkəmədə
iki qadının səsi bir kişinin səsinə bərabərdir
deyilir. Başqa misallar da çəkmək
olar.
-Sitat gətirmək
istədiyiniz ayədə söhbət konkret olaraq məhkəmədən
getməsə də, məhkəmə perspektivi olan bir məsələdən
gedir. Borc vermə aktının sənədləşdirilməsi,
yəni yazıya alınması zamanı iki kişi
şahid tələb olunur. İki kişi
olmayan yerdə kişilərin birini iki qadın əvəzləyə
bilər deyə ayədə bir təlqin var.
Niyə bir kişini bir qadın deyil, iki qadın əvəzləməlidir? Bir kişi
iki qadınamı bərabərdir deyə məsələyə
rişxəndlə yanaşanlara aydınlıq
üçün izah edim. Həmin şahidlər
ona görə tutulur ki, sövdələşmənin nə
zamansa pozulacağı təqdirdə məsuliyyətə
şərik olma perspektivi də var. Söhbət maddi məsuliyyətdən
gedir. Sövdələşmənin mənfi
nəticəsinə görə maddi məsuliyyətin
ağırlığı qadınlar üçün
yüngülləşdirilir, çünki maddi qazanc əldə
edilməsi ilə ailədə daha çox kişilər məşğul
olurlar. Bu, məsələnin bir tərəfi.
Digər yandan, belə maddi məsuliyyət məqamında
kişi və qadın təbiətində
kodlaşdırılan fərqli emosionallıq xüsusiyyətləri
də (qorxu,
həyəcan və s.) da nəzərə alınır ki, nəticədə
ilahi ədalət təmin edilə bilsin... Bunu
qadınların əqli imkanlarının kişilərdən
az olması səpkisində dəyərləndirmək
istəyənlərə, qadınların
aşağılanması, hüquqlarının məhdudlaşdırılması
kimi qəbul edənlərə demək istərdim ki,
qadınla kişinin sosial-siyasi müstəvidə bərabərliyi
Quran ayələrində təfərrüatı ilə
vurğulanan məsələdir. Qadına.
Başqa bir surə adı da “Mücadələ”dir.
Haqlarının pozulması ilə bağlı peyğəmbərin
yanına şikayətə gələn qadına aid kəlmədir. Cəmiyyət idarəçiliyində,
yəni siyasi işlərdə qadınla kişilərin bərabər
iştirakına aid də ayələr var. Ayələr
qadının hətta müdrik dövlət
başçısı ola bilməsilə əlaqədar nümunə də gətirir
(Səba məlikəsi).Bu barədə o qədər
yazılıb və deyilib ki...
-İmamların, peyğəmbərlərin
fəaliyyəti ilə bağlı tarixi faktlara söykənərək
tənqidi fikirlər səsləndirmək normaldırmı?
-Birincisi,
tarixi faktlar dedikləriniz hədislərdən gəlmədirsə,
bunları qoyun bir kənara. Etibarlılığı
kifayət qədər şübhə doğura bilər.
İkincisi, peyğəmbərlərin, Öz elçilərinin
tənqidini Rəbbimiz Özü Quran-da kifayət qədər
verib, yəni artıq sizin əlinizdən bu imkan
çıxıb, nə söyləmək istəsəniz də
təkrarçılıq olacaq, yaxud Qurana istinad etmədən
desəniz etibarsız səslənəcək. İşdir,
belə bir fikrə düşsəniz, bu dediklərimi nəzərə
alın ki, söyləyəcəkləriniz yaxşı halda
primitiv, pis halda təhrifli görünməsin. Digər yandan, bir etika məsələsi də var.
Məsələn,
imamları, övliyaları və başqalarını az qala mələklər qismində tamamilə
məsum bilən insanların yanında onların
ünvanlarına hansısa tənqidi fikirlər səsləndirməzdim.
Ən azından Quranın tələb etdiyi
davranış etikası var, bunu nəzərə alıram.
Hətta təktanrılığın başqa
variantlarında olanlarla – xristianlarla, yəhudilər və b.
ilə müzakirələrdə belə bu
davranışın gözlənilməsi təlqin olunur Oxuda
bildirilir: “Ən gözəli nədirsə, siz elə bir
qaydada bəhs eyləyin Kitab əhli ilə. O kəslər bir
yana ki, zalımlıq eyləmişlər.
Deyin “Biz inanmışıq bizə endirilmişə də,
sizə endirilmişə də. Bizim, sizin ilahınız
bir ilah. Biz Ona təslim olan kimsələrik”
(29:46).
Aqşin KƏRİMOV
Türküstan.-
2019.- 25 iyun-1 iyul.- S.15; 22.