Azərbaycan Türk bayrağının
mənəvi-ideoloji mənası
əvvəli ötən sayımızda
M.Ə.Rəsulzadə bu üç prinsipə sadiq qalaraq, onları Azərbaycan-türk
bayrağında ifadə
etmiş və Parlamentin ilk iclasındakı
çıxışında onun siyasi-ideoloji mənasını belə
izah etmişdi: «Müstəqil Azərbaycanı
təmsil edən üçboyalı bayrağı
Milli Şura qaldırmış, türk
hürriyyəti, islam
mədəniyyəti və
müasir Avropa iqtidarı-əhraranəsini (özgürlüksevərliyini)
təmsil edən bu üçboyalı baryaq daima başımızın
üstündə ehtizaz
(dalğalancaqdır) edəcəkdir.
Bir dəfə qaldırılmış bayraq
bir daha enməyəcəkdir!». M.Ə.Rəsulzadə parlamentin
növbəti iclasında
isə milli bayrağın mənəvi-ideoloji
mənasını bir
qədər də açmışdı: «Bizim
yaxın məqsədlərmizdən
biri olan Azərbaycan muxtariyyətini
tələb edərkən
həm sağdan, həm də soldan hücumlara düçar olurduq. Sağdaklar bir nöqtədən Azərbaycan muxtariyyətini
inkar edirdilər.
Sağdan deyirdilər
ki, Azərbaycan-Azərbaycan
deyə müsəlmanları
parçalayır, türklük
bayrağı qalxızarkən
- nəuzu billah (Allah eləməsin)- islama xətər vurursunuz. Soldan da iddia edirdilər
ki, Azərbaycan davası bizi inqilabçı, hürriyyətpərvər
Rusiya demokratiyasından
ayırır, xan, bəy hökuməti düzəltməyə səbəb
olur… Daima Azərbaycan məfkurəsinin
müdafiəçisi olan
firqəmiz üçün
bu gün o böyük məqsəd hasil olmuşdur. Çünki artıq gərək
sağlar, gərəksə
sollar Azərbaycanı
inkar deyil, var qənaətlərilə
isbat edirlər. Çünki artıq Azərbaycan
fikri üzərində
müsəlman firqələri
arasında ixtilafi-nəzər
yoxdur. Çünki cəmiyyətimizin zehnində Azərbaycan istiqlalı fikri yer tutmuş, yerləşmişdir. Çünki üçrəngli o məğrur
bayraq artıq siyasətən hamımızı
birləşdirmişdir».
M.Ə.Rəsulzadənin bu sözlərində inkarolunmaz elə bir həqiqət var idi ki,
70 illik SSRİ imperiyası
belə milli bayraq fəlsəfəsini
Azərbaycan-türk insanının
şüurunda silə
bilməmişdi. Əksinə, milli bayraqdakı
üçboya və səkkizguşəli aypara
onların ruhuna və mənəviyyatın
əbədi həkk olunmuşdu. Hətta bu
boyalar insanlar üçün o qədər
doğmalaşmışdı ki, bəzən onlardan birinin digərini ifadə etməsi halları belə olmuşdu. Məsələn, 1919-cu ilin
28 mayında «Bir yaş» məqaləsində
tanınmış ziyalımız
Üzeyir Hacıbəyli
qeyd edirdi ki, bayrağımızın
mənəvi mənası
olaraq al (qırmızı)
boya türkçülüyə,
yaşıl boya islamlığa, mavi boya isə mədəniyyətə
işarədir. Deməli, Ü.Hacıbəyli
qırmızı boyanı
türkçülüyə aid edərək mavi rəngi mədəniyyət
mənasında qəbul
etmişdir. Biz burada Ü.Hacıbəylinin
nədən bayrağmızın
boyalarına fərqli
şəkildə yozmasını
geniş izah etmədən, burada mavi rəngin mədəniyyət kimi yozulmasına diqqəti cəlb etmək istərdik. Fikrimizcə, mədəniyyət və müasirlik anlayışları heç
də bir-birinə tamamilə yaxın istilahlar deyildir. Əgər «müasirlik» dar məna daşıyıb özündə yalnız
bu günün dəyərlərini və
tələblərini əks
etdirsirə, «mədəniyyət»
anlayış daha geniş məna kəsb edərək nəinki bu günün, həm də keçmişin və gələcəyin nişanəsidir. Eyni
zamanda «mədəniyyət»
anlayışında milli
və dini dəyrlərlə yanaşı,
Qərb-Avropa mədəniyyətinin
mütərəqqi cəhətlərinin
də öz əksini tapması mümkündür: demokratiya
və mədəniyyət.
Bizə elə gəlir ki, bu baxımdan
milli bayraqdakı boyaların fəlsəfi-ideoloji
mənasını M.Ə.Rəsulzadə
daha aydın ifadə etmişdi. Onun fikrincə,
milli bayrağın məzmun və mənası «müasir bir türk və
islam siyasi mövcudluğu» ilə bağlıdır. Burada
qeyd edilən «müasir bir türk və islam» kəlməsi göstərir ki, «müasirlik» dedikdə, ilk
növbədə milli
və dini sahədə, yəni islamda və türklükdə yeniləşmə,
milli və bəşəri mədəniyyətin
bütövlüyü - dünyəvilik
(layiqlik) nəzərdə
tutulur. Bunu, M.Ə.Rəsulzadənin bayrağın mənası
ilə bağlı, kitabda öz əksini tapmış xüsusi qeydi, açıqlaması da bir daha təsdiq
edir. O yazır:
«Azərbaycan bayrağındakı
mavi rəng - türklüyü, yaşıl
rəng - müsəlmanlığı,
al rəng də - təcəddüd (yeniləşmə
- F.Ə.) və inqilab
rəmzi olmaq həsbilə əsrliyi tərmiz edər ki, möhtərəm Ziya Gökalp bəyin «türk millətindənəm, islam
ümmətindənəm, qərb
mədəniyyətindənəm» - düsturunu ifadə etmiş olur». Deməli, Rəsulzadə «qərb mədəniyyətindənəm» anlayışını yeniləşmə
və inqilab kimi başa düşmüşdür. Bu baxımdan «yeniləşmə
və inqilab» dünyəvilik (layiqlik) məfhumu ilə bağlıdır.
Bizə elə gəlir ki, Azərbaycan türk bayrağında öz əksini tapmış göy rəngin türklüyü
ifadə etməsinin də böyük mənəvi-ideoloji anlamı
var. Bu boya ilk növbədə,
qədim türklərdə
mövcud olmuş dini inanc - Tanrıçılıq
dini ilə bağlıdır. Qədim türklər Tanrıya
«Göy Tanrı» deyə müraciət edirdilər. Türklərdə «göy» səmanın rəngini bildirdiyi üçün müqəddəs
sayılırdı. Buna görə də, göy boya müqəddəs
göyün olduğu
kimi, həm də Tanrının simvolu
idi. Bir sözlə, mavi
rəng əski türk inancları ilə bağlı olaraq türklüyün rəmzi, simvolu kimi Azərbaycan bayrağına daxil edilmiş, XX əsrin əvvəllərində milli
tərəqqi və milli istiqlalın siyasi doktrinası olan «türkləşmək,
müasirləşmək, islamlaşmaq»
ideoloji modelinin bir istiqamətini simvollaşdırmışdır. Bu baxımdan türkçülüyün
simvolu olan göy boya, eyni zamanda tanrıçılığın
rəmzidir. Göy boya
türkçülüyü əks etdirdiyi qədər də, tanrıçılığı - təkallahlılığı da ifadə edir.
Bu anlamda türkçülük
tanrıçılıq, yəni
tək olan Allaha inam deməkdir.
Deməli, islamda yaşıl
boya, tanrıçılıqda
isə göy boya tək olan
Allahı əks etdirir və hər ikisində dini-fəlsəfi məna vardır. Bu baxımdan türklərin
tanrıçılıqdan sonra islama tapınmalarını
başa düşmək
çətin deyildir.
Milli bayrağımızdakı
boyaların mənəvi-ideoloji
mənası ilə bağlı Əhməd Cavad, Cəfər Cabbarlı və b. şair-mütəfəkkirlərmiz də dəyərli fikirlər irəli sürmüşdü. Bu baxımdan Əhməd Cavadın yazdığı
«Azərbaycan bayrağına»
şeiri dövrünün
ən gözəl incilərindən biri hesab oluna bilər.
O, bu şeirində Türküstandan, Turandan,
üç boyalı türk bayrağından, türklərin soykökündən,
türk ellərinin birliyindən və s. bəhs edir:
«Gedərkən Turana çıxdın qarşıma,
Kölgən Dövlət quşu,
qondu başıma!
İzn ver gözümdə coşan yaşıma -
Dinlətsin dərdini aha, bayrağım!
Qayi xan soyundan aldığın
rəngi,
Qocalmış Elxanla müsəlman bəgi.
Elxanın övladı, dinin
dirəgi,
Gətirdin könlümə səfa,
bayrağım!
Köksümdə tufanlar gəldim
irəli,
Öpüm kölgən düşən
mübarək yeri!
Allahın yıldızı, o gözəl
pəri,
Sığınmış qoynunda Aya, bayrağım!».
Başqa
tanınmış Azərbaycan
türk ziyalısı
Cəfər Cabbarlı
1919-cu ildə «Azərbaycan»
qəzetində nəşr
olunan «Azərbaycan bayrağına» şeirində
isə üç boyalı-üç mənalı
Azərbaycan türk bayrağının fəlsəfi-ideoloji
izahını belə
verir:
«Kölgəsində ay əyilib bir gözəli qucmada.
Qucaşaraq
sevdiyilə yüksəklərə
uçmada,
Şu görünüş bir ananın şəfqətinə
oxşayor.
Düşündükcə zövqlərimi, vicdanımı oxşayor.
Bu ay, yıldız, boyaların qurultayı nə demək?
Bizcə böylə söyləmək!
Bu göy boya Göy
Moğoldan qalmış
bir türk nişanı,
Bir türk oğlu
olmalı!
Yaşıl boya islamlığın sarsılmyan
imanı,
Ürəklərə dolmalı!
Şu al boya azadlığın, təcəddüdün
fərmanı,
Mədəniyyət bulmalı.
Səkkiz uclu şu yulduz da səkkiz hərli OD YURDU!
Əsarətin gecəsindən
fürsət bulmuş
quş kibi,
Səhərlərə uçmuşdur.
Şu hilal da
türk bilgisi, düzgün sevgi nişanı,
Yurdumuzu qucmuşdur!
Allah, əməllərim edib şu bayrağı intiqal,
Birər-birər doğru olmuş, bir ad almış: İSTİQLAL!
Yürəyində bir dilək var, o da doğru kəsilsin,
O gün olsun bir göy bayraq
Turan üstə açılsın».
Bizə
elə gəlir ki, Azərbaycan təhsilində və tədrisində yuxarıda
qeyd etdiyimiz bilgilər öz doğru
əksini taparsa, Azərbaycan-türk insan milli bayraq məfkurəsini
daha yaxından mənimsəyər və
ona mənən də sahib çıxar. Bunun üçün, bu gün yeni nəslə
Hüseynzadələrin, Rəsulzadələrin,
Cavadların, Cabbarlıların
və başqalarının
milli ruhlu ideyaları aşılanmalı
və onlarda milli bayraq sevgisi
yaradılmalıdır.
Faiq Ələkbərli
Türküstan.- 2019.- 19-25 noyabr.- S.6.