Nəriman
Qasımoğlu: “İnsanlarıımızın
şüurunu
ona yönəltmək lazımdır ki,
Quranı oxusunlar.”
Həmsöhbətimiz şərqşünas-alim
Nəriman Qasımoğludur
əvvəli ötən
sayımızda
Bir
ayə var, orada ailədə qadın-kişi münasibətlərinə
dair “təlqin” olunur ki, əgər qadın dikbaşlıq
edirsə, əvvəl yola gətir, əgər bu,
alınmırsa, öyüd-nəsihət ver, bu da
alınmırsa, yataqda tək burax, görürsən nəticə
vermir, döy. Bu məsələni lüğətdə
araşdıran zaman heyrətə gəldim.
Tapdığım məna heç bir tərcümədə
yoxdur. Əslində “döymək” mənasında təlqin
edilən söz təkrar cinsi əlaqəyə girmək mənasını
ifadə edir. Yataqda tək buraxmaqla sonradan əlaqənin bərpasını
münasibətlərin normallaşması istiqamətində
anlamaq, əlbəttə, fərqli məsələdir, bunun
psixoloji tərəfi də
öz yerində. OXU məntiqində fiziki cəza yalnız
törədilən hərəkətə adekvat ola bilər. Yəni
pisliyin cəzası onun misli ilə verilə bilər deyə
təlqinlər var. Yüngül bir dikbaşlığın
yumruqla cəzalandırılması, əlbəttə, məntiqsiz və gülməli
görünür. Xatırlayırsınızsa, “O olmasın
bu olsun”da Məşədi İbadın evlənməyə
hazırlaşdığı qadın haqqında əgər
onun, yəni ərinin sözündən çıxarsa “onda
onu döyəcəyəm” deyir və Üzeyir bəy də ənənəvi
müsəlman davranışında yer alan bu mənasızlığın
gülməli tərəfinə diqqət çəkir.
– Bəs
oğurluğa görə əlin kəsilməsi məsələsi
zorakılıq kimi dəyərləndirilə bilməz?
–
OXU-da “əlin kəsilməsi” məsələsi var. Amma
söhbət tamamilə başqa mənadan gedir: əlin
oğurluqdan kəsilməsi. Yəni “yol kəsən”
sözündəki mənaya uyğun.
– Yəni
söhbət əlin fiziki kəsilməsindən getmir.
–
OXU-da işlənən “qa-ta-‘a” feili heç bir halda əlin
fiziki mənada kəsilməsini ifadə etmir, fiziki mənada kəsilməni
ifadə edən feilin ikinci babında olan şiddətli formasıdır:
“qat-ta-‘a”. Məsələn, Yusif surəsində peyğəmbərin
gözəlliyinin şahidi olan qadınlar heyranlıq
içində çaşqınlıqdan əllərində
tutduqları biçaqlarla meyvə soymaq, ya kəsmək əvəzinə
əllərini kəsirlər. Bu yerdə işlənən
feil “qat-ta-‘a”-dır. Oğurluqdan əlin kəsilməsi
isə “qa-ta-‘a” feili ilə ifadə olunur. OXU-da
belə məqamlar çoxdur. Müsəlman
şüurunun islahına böyük ehtiyac var. Özü də
başqa ölkələrlə müqayisədə Azərbaycanda
bunu etmək daha rahatdır. Türkiyədə çətindir, bəzi ərəb
ölkələrində isə, ümumiyyətlə,
mümkün deyil, anındaca insanı küfrdə ittiham edib
gözdən salar, təqib edərlər. Mən
təkcə bizdəki dini durumu nəzərdə tutmuram, azərbaycanlıların
ümumilikdə şüuru belə islaha,
islahatçılığa açıqdır. Xoşbəxtlikdən bizdə fanatizmin dərin
kökləri yoxur.
– Mətbuatda belə bir yazıya
rast gəldim. Mehdiabadda qadın ailə üzvləri
hicabda olmadığı üçün kişini
döyüb saçını da qırxıblar. Quran məntiqinə görə hicab nədir?
– OXU-da 7
yerdə “hicab” sözü keçir, heç birinin “baş
örtüyü” mənası yoxdur. “Hicab” sözü ərəb
dilindən tərcümədə sadəcə
“örtük”dür, “pərdə”dir. Məryəmlə
öz qövmü arasında
“hicab”, yəni “örtük” çəkilmişdi, Tanrı
“hicab”, yəni “pərdə” arxasından insanlarla
danışar və s. kimi ifadələr yer alır OXU-da. Təsəvvür edin, OXU-da müqəddəslik
qazanan “hicab” sözünü qadının baş
örtüyü mənasına gətirib
çıxarıblar. Hərçənd
“hicab”ın baş örtüyü mənasında informativ
yükü yoxdur.
– Ümumiyyətlə hicab dedikdə
nəyin örtülməsindən söhbət gedir?
– Bu suala
qoyun ənənəvi müsəlmanlar cavab versinlər. OXU-da qadınlara xitabən “cahiliyyə
dövründə olduğu kimi
açılıb-saçılmayın” deyilir. OXU sadəcə abırlı geyim tərzini təşviq
edir.
– Amma
abırlı geyimin standartları nədir?
– Həmin
standartlar toplumun mədəniyyətinə,
yaşadığı dövrə, adətlərə görə
müəyyənləşir. Bizə görə
abırlılıq bir şey, ingilisə, yaxud Afrikalıya
görə tamam fəqrli bir şey ola bilər.
OXU
açıq-saçıqlılığın
ölçüsünü göstərməyib, bu
standartı dediyim kimi, fərqli adət-ənənələr
şərtləndirə bilər. Deyirsiniz,
kimsə qadını döyüb, saçını da
qırxıb ki, niyə “hicab”sızsan. Məsələnin
qanuni tərəfini, vətəndaş hüququnun
pozulması qoyuram bir kənara, bunun elə dini baxımdan da
yanlışlığı o qədər üzdədir ki,
sözün açığı, şərh verməyi də
artıqdan bilirəm. Sadəcə “ar
olsun” deyirəm.
– Yəni hər şeyi Allah bilir, sən
qərar vermə.
– “Kafirlər”
surəsində kafirlərin də inancı din
adlandırılır: “…onların öz dini var, sənin
öz dinin. Nə sən tapınansan onun dininə, nə onlar
tapınandır sənin dininə…”
– Yəni inanmamaq haqqı da var.
– İnanmamaq haqqı da var, küfr
haqqı da. Etiqada görə cəzanın
verilib-verilməməyi Tanrı səlahiyyətindədir.
– Nəriman müəllim,
İnşiqaq/Yarılma surəsinin 19-cu ayəsi “…Siz (ey kafirlər,
qiyamət günü) haldan-hala düşəcəksiniz!” Sizin tərcümədə “nimçədən nimçəyə
minəcəksiniz” kimi verilir.
– Əvvəla, bunu deyim ki, həmin OXU ayəsində,
ümumiyyətlə, “kafirlər” sözü keçmir. Siz onu haradan
götürmüsünüz?
– “Quran.az saytından
(http://quran.az/84/19/t2) Ziya Bünyadov və Vasim Məmmədəliyevin
tərcüməsində “ey kafirlər, qiyamət
günü” ifadəsi mötərizədə verilib.
–
Müraciət insanlaradır, kafirlərə deyil. Məsələni korlayan, əvvəl dediyim kimi, həmin
o mötərizələrdir. İnşiqaq, yəni
Yarılma surəsinin 19-cu ayəsində göy cisimlərinə
verilən anddan sonra deyilir ki, “nimçədən-nimçəyə
mütləq minəcəksiniz” (ərəbcəsi “latarkabunna
tabaqan ‘an tabaqın” – 84/19).
– Bu da Sizdən başqa heç kimdə belə getməyib.
– Getməyib.
Bu, hərfi tərcümədir. Nəyə görə həmin ayəni elə tərcümə
etdim? Çünki o feil, yəni “ra-ki-bə”
ancaq “minmək” mənasında işlənir. Nəqliyyat vasitələrinə minməkdən
gedir söhbət. “Haldan-hala düşmək”
ifadəsi sadəcə yoxdur ayədə. Anlamadıqlarına
görə yanlış təfsir ediblər. “Haldan-hala düşmək”də mənə
maraqlı gələn odur ki, insan işıq sürətli
kosmik uçuşda da haldan-hala düşə bilər.
“Nimçədən-nimçəyə mütləq
minəcəksiniz” ifadəsi bəlkə bizə gələcəyə
dair hansısa mühüm bir məlumatdır, yaxud elmi təfəkkürümüzü
genişləndirməyə təşviqdir. Kim bilir?! Özü də həmin
ayə kosmik cisimlərə verilən andların fonunda səslənir.
Yenə qeyd edim, OXU-nun hərfi tərcüməsinin belə
üstünlükləri var. Maraqlıdır ki, hərfi tərcüməyə
meylli Kraçkovski də ayədəki sözü “nimçə”
yox, “təbəqə” kimi tərcümə edib (âû áóäåòå ïåðåõîäèòü èç ñëîÿ â ñëîé! – red.) Çünki “tabaq”
sözünün həm “boşqab”, həm də “təbəqə”
mənası var, hər ikisi keçərli ola
bilərdi. Amma “təbəqə” minik vasitəsi
deyil ki, minəsən. Bir də Kraçkovski “ra-ki-bə”
– “minmək” feilini “təbəqə”yə
uyğunlaşdırmaq üçün “keçmək” kimi təqdim
edib, təəssüf.
– Yəni bu ayədə
naməlum uçan obyektə
işarə edilir?
– Bəli.
Amma onun mahiyyəti bizə aydın deyil. Bu barədə özümün subyektiv qənaətlərim
var. Ola bilsin
ki, peyğəmbərin meracı da həmin o bilmədiyimiz
minikdə baş verib.
– İsra surəsində
peyğəmbərin meracından söhbət getsə də,
Quranda peyğəmbərin meracı yoxdur deyən
ilahiyyatçılar da var.
– Onlar
“merac” sözünün işlədilməməsinə istinad
edirlər. İsra, yəni Gecə ikən
aparılma surəsində “merac” sözü keçmir. Bəs “merac” nədir? “Merac”
yüksəkliyə, ucalara qalxmaq mənasındadır.
Məhz həmin surədə Məhəmməd peyğəmbərin o
yüksəlişinin təsdiqi var. Lap elə “merac” deməyək,
peyğəmbərin göylərə yüksəlişi deyək.
Məhəmmədin gecə ikən Məkkədəki Məscidül-Haramdan
Qüdsdəki Məscidül- Aqsaya aparılmasından, sonra ayələrin
– Tanrı dəlillərinin ona göstərilməsindən bəhs
edilir. Bu elə “merac”ın təsdiqidir.
– Nəriman müəllim, ola bilsin indi verəcəyim bu sual ümumi
söhbətin məcrasına elə də uyğun deyil. Dalaşqan ateizmin
sosial şəbəkədə meydan sulamağının səbəbi
nədir? Bəlkə bu tendensiya Sizin kimi dinə, etiqada,
müqəddəs kitabımıza marağı translyasiya edə
bilən şəxslərin sosial şəbəkədə o
qədər də fəal olmaması ilə izah olunur?
– Əslində, dalaşqan ateizmlə fanatik dindarlıq
sərgilədikləri dalaşqanlıq baxımdan biri digərini
tamamlayır.
Çünki dalaşqan ateizmə
mövhümatçıların bəzən gülüş
doğuran fikirləri çox sərf edir. Ona görə gerçək mənada dini
maarifçilik aparılmalıdır. Bizim
gücümüz ancaq bir-iki məqalə yazmağa və onun
müzakirəsinə çatır. Təşkilati
baxımından maarifçiliyə dəstək
olmalıdır. Bir-iki nəfərin
çıxışı yox, ölkədə maarifçilik
dalğası genişlənsə, bütövlükdə cəmiyyətə
faydası olar. Həmişə bu mənada
ziyalıların ünvanına iradlarımı dəfələrlə
bildirmişəm. Ötən əsrin əvvəllərində
Mirzə Ələkbər Sabir, Ömər Faiq Nemənzadə,
Üzeyir Hacıbəyli, Məhəmmədəmin Rəsulzadə
dini fanatizmə, mövhumata qarşı çıxıblar.
İndiki ziyalılarımızı isə, bu az
maraqlandırır.
– Bəlkə qorxurlar?
– Nədən
qorxacaqlar? Əgər ateist olsalar, başa
düşülərlər. Əksəriyyət ateist deyil. Təkcə ilahiyyatçılar deyil,
bütövlükdə ziyalı elitası bu işə
qoşulmalıdır. Xatırlayırsınızsa,
kimya üzrə Nobel mükafatıçısı, əslən
türk olan Əziz Səncər Bakıya gəlmişdi.
Bakıdakı görüşləri zamanı
bizim yerli ateistlərin “siz dində ziddiyyət
görürsünüzmü?” sualına çox rahatlıqla
ateizmin onun üçün tamam puç olduğu
cavabını vermişdi. Başqa bir Nobel
mükafatçısı, Pakistanlı alim Məhəmməd
Əbdu Salam müsəlman dövlət
başçılarına müraciət etmişdi ki,
milyonlarla kapitalı məscid tikintilərinə deyil,
fundamental emlərə yatırsınlar.
– Ümumilikdə dünyada qlobal
güclər tərəfindən dəstəkənən sanki
bir anti-müsəlman kampaniyası aparılır, İslam
gözdən salınır, təhrif edilir, həm də
İslam dünyasının daxilində on illərlə
közərəcək irili-xırdalı konflikt ocaqları
yaradılır. Doğrudanmı İslam dünyasının
demoqrafik və intellektual potensialı və yaxud təbii sərvətləri
qlobal gücləri bu qədər təşvişə
salır?
– Beynəlxalq
geosiyasi mənafelərini güdən dövlətlər təbii
ki, öz maraqlarına nail olmaqdan ötrü müəyyən
siyasət aparırlar. Bu siyasətə ikili
standartlar siyasəti deyirik. Vaxtilə
ABŞ-ın Harvard Universitetinin alimi Samuel Hantinqton
“Sivilizasiyaların toqquşması” nəzəriyyəsini irəli
sürmüşdü. Bu ziyanlı nəzəriyyəyə
görə, XXI əsrdə dünyada gedən toqquşmalar
dini zəmində, mədəniyyətlərin toqquşması
zəminində baş verəcək, İslam sivilizasiyası
xristian sivilizasiyası ilə mütləq toqquşacaq. Faktiki olaraq gördüyümüz isə ondan ibarətdir
ki, toqquşma bu “sivilizasiyalar” arasında getmir, bir-birini
qıran müsəlmanlardır, toqquşma bir dini mədəniyyətə
mənsubların öz içində gedir.
– Kimin təşviqi ilə?
– Təşviq
məsələsi təbii ki, bəllidir. Əslində
Hantinqton nəzəriyyəsi ikili standart siyasətinə bəraət
qazandırmaq və ideoloji baza yaratmaqdan ötrü
ortalığa atılmışdı.
– Bu özünəməxsus bir sifariş idi.
– Yəqin
ki, siyasi sifariş. Qərbdə bu tənqid
olunsa da, şüurlara yayıla bilib.
– Bir də Frensis Fukuyamanın (yapon
mənşəli Amerikalı politoloq – red.) “Tarixin
sonu” əsəri diqqəti çəkdi.
– Son
zamanlar isə daha çox miliyyətçilik məqamları
meydana çıxır. İngiltərənin
Avropadan ayrılması, Amerikada gəlmələrə
münasibət, Trampın siyasəti və s.
– Bəli, nasional separatizm.
– Obama
hakimiyyətinin son dövründə Trampı tənqid edən
bir çıxışında ad çəkmədəm qeyd
edirdi ki, “İslam terrorizmi” ifadəsini
yığışdırın, Amerikada müsəlmanlar
yaşayırlar, nəyə görə sabitliyi pozmaq istəyirsiniz.
Ölkə prezidentinin İslamı sülh dini
kimi dəyərləndirməsi yaxşı haldır. Aydındır ki, bəzi qərb siyasətçiləri
bəlli məqsədlər naminə “İslam terrorizmi” ifadəsini
işlədirlər. Nisbətən demokrat olanlar,
dövlət siyasətini rəhbər tutanlar isə deyirlər
ki, biz Üsamə
bin Ladeni ona görə öldürmədik ki, İslama
qarşı çıxmaq üçün bəhanə verək.
Üsamə bin Laden İslamın
özünün düşməni idi.
– Mərkəzi Kəşfiyyat
İdarəsi olmasaydı Üsamə bin Laden
olardımı? Onu özləri yaradıblar.
– Çoxları şikayət edir
ki, bu problemləri yaradan, aranı qarışdıran Qərb
dünyasıdır. Bəs müsəlmanlar
özləri niyə buna şərait yaradırlar? Niyə hansısa mübhəm qalan ssenarilərin
qarşısını ala bilmirlər?
– Çünki münbit zəmin var,
ora düşən toxum dərhal cücərir.
– Əlbəttə.
– Bu yaxınlarda məlum oldu ki, Yeni Zellandiya
şəriət qaydalarına ən çox əməl edən
bir ölkə imiş, həmin siyahıda Türkiyə
doxsanıncı yerdə idi.
– Mənim Liverpulun əvvəlki
yepiskopu Ceyms Concla çox gözəl münasibətlərim
var. Dostuq. Müsəlmanların mənafeyini qoruduğu
üçün Britaniyalı müsəlmanlar ona çox dəyər
verirlər. Ərtaf mühitə münasibətdə
Bibliya və Quran uyğunluqları haqqında əsər
yazanda onunla yazışmalarım başladı. O,
İslamın böyük din olduğunu deyir, Oxu da İsa Məsihi
uca tutur. Yəni belə ortaq dəyərlər,
Avropada siyasətdən kənar təbliğatlar bizim
üçün çox faydalıdır. Qərb cəmiyyətində olan intellektuallar da
ölkələrində demokratiyanın gələcəyi
üçün narahatlıq keçirirlər.
– Bizdə translyasiya edilməli
çoxlu informasiyalar var. Amma Quran həqiqətlərini,
İslam dünyasının tarix və ənənələrini
translyasiya etməyə güc yoxdur. Biz hökmən
övladlarımız və gələcək naminə dinə münasibətimizi
dəyişməliyik.
– Hökmən.
Ərəblərlə, farslarla müqayisədə indilikdə
Azərbaycanlıların buna imkanları daha çoxdur.
– O işartıları görürsünüz?
–
Görürəm.
Təmkin Məmmədli, 1905.az
Söhbət 20 iyun 2019-cu il tarixdə baş tutub.
Türküstan.- 2019.- 19-25 noyabr.-
S.9.