“Şaman nəvəsi
– Rüstəm Behrudi”
Mən qərib,
kimsəsiz, didərgin ruham,
Göylərdə
bilinməz qəbrim var mənim.
Ölsəm,
tabutumu mələklər tutar,
Yasımı allahlar saxlayar mənim.
Dünya ədəbiyyatında elə
qələm sahiblərinin yaradıcılığına rast
gəlirik ki, onların əsərlərinin böyük hissəsi
sırf milli məsələlərə, mənsub olduqları
etnoun problemlərinə, bir sözlə, etnik-genetik mənşəyinin
özünəməxsusluğuna
aid olsa da, o nümunələr sənətkarlıq
baxımından, estetik-kulturoloji dəyərinə görə
məhəlli deyil, bəşəri ədəbi hadisə kimi
söz sənəti tarixinin bir
parçasına çevriliblər.
Homer, Firdovsi, Nizami, Höte, Bayron,
Puşkin və başqa şairlərin yaradıcılığından
axıb gələn həmin
estetik enerji çağdaş ədəbiyyatda da öz dəyərini
itirməyib və müəyyən dərədə müxtəlif
nəsil yaradıcı insanların əsərlərində özünü göstərir.
Ən maraqlısı da odur ki,
bu cəhət daha
çox özünü poeziyada, şeirdə qabarıq
verir. Azərbaycan ədəbiyyatının müxtəlif
dövrlərində bu cür şairlərin yaradıcılıq nümunələrinə çox rast gəlirik. Elə şairlərdən biri də “Salam dar ağacı” yazaraq böyük
poeziya meydanında dövrün, zamanın gərdişınə
sinə gərən, bu günlərdə ədəbi
içtimaiyyətimiz, eləcə də iki yüz milyondan
çox insanı əhatə edən türk dünyası
şairsevənlərinin 60 illik yubileyini böyük
sevgiylə qarşıladığı şair publisist, fərqli
poetik düşüncə
adamı Rüstəm
Behrudidir.
Yaradıcılığı
Rüstəm Behrudi 1957-ci il sentyabrın 12-də Ordubad rayonunun Behrud kəndində ziyalı ailəsində dünyaya gəlmişdir. Naxçıvan Dövlət Pedoqoji İnstitutunun tarix-ədəbiyyat fakültəsini fərqlənmə diplomu ilə bitirəndən sonra bir müddət Ordubad rayonunun Unus kənd orta məktəbində Azərbaycan dili və ədəbiyyatı müəllimi kimi çalışmışdır. 1988-ci ildən güclənən milli-azadlıq hərəkatının fəallarından olmuşdur. “Salam, dar ağacı” kitabı və digər poetik əsərləri milli-mənəvi düşüncələr rəğbətlə qarşılanmışdır. Şairin Türk dünyası oxucuları arasında sevilən kitabları həm Azərbaycanda, həm Türkiyə respublikasının İstanbul, Ankara, İzmir, şəhərlərində işıq üzü görüb. Əsərləri rus, ingilis, fransız, çex, türk, polyak, özbək, qazax, qırğız və başqa dillərə çevrilib. Şair “Yaddaşlara yazın”, “Şaman duası” kitablarının müəllifidir. Ötən əsrin 80-ci illərindən başlayaraq ədəbiyyata olan böyük sevgisini şeirə çevirməyi bacaran Rüstəm Behrudinin bütöv yaradıcılığını, əslində bir cümlə ilə xarakterizə edə bilərik. Türk-Azərbaycan milli etnik sivilizasiyaının poetik salnaməçisi, qızğın tərənnümçüsü keçmişdəki dəyərləri gələcəyə ötürəni. Fəqət, pafoslu, ideoloji yazılarıyla deyil, Şaman duası enerjisi ilə, “Quran” ayələri avazı üstündə, Orxon-Yenisey mətnlərinin tarixi-fəlsəfi ruhunda, Füzulinin əmanət etdiyi saf türkcəmizdə yaratdığı həzin, kövrək, lirik-fəlsəfi şeirləriylə:
Mənim buntürk
sak babam…
Hun babam,
Oğuz babam…
Göy
Tanrı,
Qara xan, Oğuz
Gültəkin…
Hərəsi içdiyim
Bir anddan gəlir…
Mənim qərib-qərib
Ulayan
sözüm
Atilla gözləyən
Boz qurddan gəlir…
Bir milli şair olaraq R.Behrudi
yaradıcılıq yolunun bütün mərhələlərində
bir amala xidmət etməyə çalışıb: Türk
ruhunun poetik nəbzini tutaraq dünyanın aparıcı
etnosu olan bu qədim toplumun bəşəriyyətə
bəxş etdiyi ən yaxşı çəhətlərini
qabartmaq, sivilzasiya tarixinə qatmaq. Şair şeirlərində
Şaman kimi türkə dua oxuyur, Boz Qurd kimi milləti
döyüşərək özünü xilas etməyə
səsləyir, qərib dərviş tək haqqa
sığınaraq etnosdaşını ali
həqiqətə doğru aparmaq, sevdiyi insanları
Tanrının Göy çadırı altına yığmaq
istəyir, hətta ata dili üstə millətə
ağı deyir, insanı ali nemət olan azadlığa
qovuşmaqdan ötrü mübarizəyə qaldırır,
yalqızlığı ilahiləşdirir, hər yerdə
sevgi axtarır…
Hər qələm sahibinin öz
aparıcı mövzusu olur. Bu mövzunun
arxasında isə müəllifin əqidəsi, amalı
dayanır. İnsan istəkli sirdaşdan,
doğma yurddan ayrılarkən darıxdığı kimi,
yazıçı da nədən yazırsa-yazsın,
sözü dolandırıb öz mövzusuna qayıdır. Bu fikri şair Rüstəm Behrudinin “Yaddaşlara
yazın” kitabına şamil etmək olar. Kitabda
sevgidən, təbiətdən, sənətdən və
başqa mövzulardan danışılsa da, Vətən
mövzusu ön plana çəkilir. Şairə
görə Kərkükdü, Göyçədi,
Qarayazıdı-Vətən, Füzulinin məzarı da vətəndi,
Arazın dərdi də vətəndi. Bu tutarlı, məntiqli
fikrin arxasında Vətəndən yalnız barınmaq
ideyası yox, onun dərdini sevincə çevirmək, yeri gəlsə,
uğrunda baş vermək istəkləri dayanır.
Behrudi “Vətən” sözünü çox işlətsə
də bu müqəddəs mövzunu ucuzlaşdırmır, onun arxasında
gizlənmir. “Yaddaşlara yazın bunu”
şeirində deyilir ki, Vətən varlığını “hərə
bir cür dərk eləyir”. Bu maraqlı, yaddaşlarda
yazılan şeirdə şair “Vətən”
sözünü qalxan edib min-bir fırıldağa əl
atanları, Vətənin büllur adına
sığınıb çirkin
işlərə qoşulanları ifşa edir. R.Behrudi həmin
mənfi tipləri də ustalıqla ümumiləşdirir.
O adama nəyə gərək Vətən
nədir;
Beləsinin dilini al, elinin al,
Komasına əl vurmasan,
Bilməyəcək nəyi gedir, nəyi qalır,
itən nədir.
Rüstəm Behrudi-təpədən dırnağa
şairdir. O,
bizim aramızda gəzən, bizim görmədiyimiz adamdır.
Tamın zərrəsidir o, bizim kimi. Amma
bizə məhəbbətindən,
bizə mərhəmətindən, bizim
hamımızın-bütün zərrəciklərin,
insanın, otun, suyun, ağacın,
yarpağın, çiçəyin, heyvanın, hətta
iblisin də günahlarını öz boyuna
götürüb və hamının, hər şeyin, bu günahkar dünyanın
bütün günahlarının əvəzində tövbə
edir, günahlarının bağışlanması
üçün allaha dua oxuyur…
Bu günlərdə görkəmli Azərbaycan
şairi Rüstəm Behrudinin doğum günüdür. Türk dünyasının sevimli şairi kimi
tanınan Rüstəm Behrudinin şeirləri dünyanın
aparıcı dillərinə çevrilib və bu gün də
müxtəlif ölkələrdə oxucular tərəfindən
rəğbətlə qarşılanır. Şairə
sağlam ömür və daha ötülməz yaradıcılıq nümunələri
ilə oxucularını sevindirməsini diləyir və
şah misralarının yer aldığı dillər əzbəri
olan şeirlərinindən bir neçəsini təqdim edirik.
Məlumatlandırmaq istədiyim şeirlərdən
biri “Məni adamlar unutdu” adlı şeiridir. Şair bu
şeiri yazma səbəbini belə ifadə edir: “Mənə
ehtiyacı olanlar ora girsinlər deyə ürəyimin qapısına,
kilid qoymadım. Mən əzab çəkim deyə,
mənə ehtiyacı olmayanların ora girməyinə nə
ad verim, Tanrım? Tanrım, harda
yanlış yapdığımı anlat mənə. Heç zaman qovuşa bilməyəcəyim bir adama
aşiq olmaq qədər kədərli bir şeyin
ağrısı var içimdə. Sən
yoxmuşum kimi davrana bilərsən, sən ey
ölümsüz sevginin bəlası. Bütün
qəlbimlə acıyıram sənə.
Tanrım,
bağışla, əfv elə,
Din sevdim,
dinin üstünə.
İlk
bahar yağışı yağdı.
Yağdı dərdimin üstünə.
Ədəbiyyatımızda Rüstəm Behrudi adında
bir imza var. Bu imza ötən əsrin axırlarından bu
günə qədər yol gəlir və bundan sonra da
dayanmadan həmin yolu tutub gedəcəkdir. Bu yolun
başlanğıcı da Vətən, sonu da Vətəndir!
Rüstəm
Behrudinin vətən, yurd sevgisinin zamanı intəhasızdır,
sonsuzdur. Qarşı yatan qara dağdan
başlayıb qara başın bu yol üstə
qurbanlığına qədər davam edir. Şairin poeziyasında poetik zaman min illərlə
ölçülür. Sevdanın dəli
havası da min ildi başdan getmir. Daşlarda
uyuyan tarix min ildi oxunmur. Şairin vətən,
yurd sevgisi ləyaqətli vətəndaş olmaqdan keçir,
“Yurd yerimiz” şeri əsl vətəndaşlıq
andıdır. Rüstəm Behrudinin
şeirləri vətəni sevməyə və sevdirməyə
gücü çatan poeziya nümunələridir. Çünki onun şeirləri yalnız misradan, bənddən,
qafiyə və bölgüdən ibarət deyil, onların
gözlə görünməyən ruhu var.
Vətənsiz
biz kimik, vətənsiz nəyik?!
Vətəndaş
deyilik qanana kimi.
Vətən bir
ocaqdı, biz pərvanəyik,
Dolannıq
başına yanana kimi.
Şair Azərbaycanın dilbər guşələrinin
birində, Arazla üz-üzə dayanan Ordubad rayonunda
böyümüşdür. Cənub həsrəti təbiidir ki, Rüstəm
Behrudinin poetik təfəkküründən onun isti misralarından kənarda qala bilməzdi:
Səbrinə od
düşən bu nağılların,
Sözü
babaların köçündən keçər.
Araz Ordubadda
dağ-daşdan deyil,
Axıb
adamların içindən keçir.
“Yurd
yerimiz”, “Bir gəmi olaydım
sularında mən”, “Mən yanmasam”, “Mən elə beləcə ölməyəcəyəm”,
“Bütöv olmayan ürək haqqında nəğmə”,
“Dünyanı söymə” və
başqa şeirlərin lirik qəhrəmanı oxucunu həm
təvazökar, sadə, həm də cəsarətlə öz
arxasınca aparır, inamlı, hünərli bir sözlə
bütöv şəxsiyyət olmağı təlqin edir. Şairin vətəndaşlıq şeirləri,
sevgi nəğmələri şümal deyil, açıq tərənnümdən
uzaqdır. Rüstəm Behrudi qələmə
aldığı mövzunu əvvəlcə öz içindən
keçirir, ona öz gözləri, öz
baxışları, öz duyğuları, öz poetik təsəvvürü
ilə yanaşır, ilk baxışda nəzərə
çarpmayan keyfiyyətlərin poetik mənalarını
tapır və oxucunun istiqamətləndirə bilir. Rüstəm Behrudi şeirlərində vətəndaşlıq
motivləri qabarıqdır. Şairin şeirlərində
nikbinliklə həzinlik,
vüsalla həsrət, cəsarətlə qayğı səmimi
bir vəhdət təşkil edir və oxucu bu vəhdətin
çalarlarına inanır:
Dünyanı
heç kimin qarğışı tutmaz,
Qarğama
dünyanı, dünyanı söymə.
Aynurə Əliyeva
Türküstan.-
2019.- 10-16 sentyabr.- S.24