“Şaman nəvəsi –
Rüstəm Behrudi”
əvvəli ötən sayımızda
Boz Qurd obrazı onun poeziyasını mifoloji
düşüncəyə söykəyirsə, Şaman
obrazı bu poeziyanı İlahi başlanğıca
bağlayır. Bu poeziyada Şaman ayrıca vəsf
olunmur, onun şəninə söylənən misralar yoxdur.
Amma Şamana, onun duasına böyük inam var. Bu inam Behrudi
poeziyasının güc mənbəyidir, oxucuda şairin
duasının qəbul ediləcəyinə böyük
ümid yaradır:
Şaman kimi sözlərdən
mən
tale toxuyuram,
Ürəyimdə səksəkə,
ruhumda
bir zəlzələ…
Hər gecə göy
üzünə
mən
dua oxuyuram:
– İlahi, bu milləti
yox
olmaqdan hifz elə!
R.Behrudi heç kəsi
təkrar etmir. Əslində o, kimisə təkrar
etmək istəsə belə bu, mümkün deyil. Çünki Rüstəm Behrudinin
çapdığı atın meydanı başqa məkandır.
Bu məkanın bir tərəfində gün
batanda o biri tərəfində günəş yenidən
doğur. Onun poeziyasında özünəməxsus milli
hiss və duyğudan enerji alan daxili dinamizm
və səmimilik öz gücünü həmişə
saxlayır. Səmimiyyəti, məhrəmliyi
qoruyan və yaşadan poeziya isə oxucuya daha çox
doğmadır. Rüstəm
Behrudinin “Salam, Dar ağacı “şerinin geniş
yayılmasının və müəllifinə şöhrət
gətirməsinin əsas səbəbi şerin misralarına
hopmuş səmimilik və məhrəmlikdir. Oxucu
eşitdiyi salamı ala-ala, ona “əleyküm-salam”
cavabını verə-verə özü də bilmədən
şerin ruhuna uyur. Elə bil salam
oxucunu dalınca dartıb aparır.
Rüstəm Behrudinin Dar ağacı cəza
ağacı deyil ki, günahkarları asasan, ölümün
qınaq sahibi olasan. Rüstəm Behrudinin Dar ağacı əsr-əsr,
nəsil-nəsil bölünən bir xalqın dərdiylə
üz-üzə dayanan, Tanrının bəndədən
aralı düşməsinə şəhadət verən bir
ağacdır. Dar ağacına verilən salam
oxucuya verilən salama çevrilir, ağac da ruhən
yaxınlaşır, doğmalaşır.
Rüstəm
Behrudi şeirində Dar ağacı oxucu yaddaşında qalan
quru, günahkar ağac deyil. Rüstəm Behrudinin dilində
bu ağac budağı, yarpağı olan həyat
ağacıdır:
Çarxı tərs
fırlanır fələk qarının,
Turan kölgəsində
budaqlarının,
Rəngi
bayrağımda yarpaqlarının,
Salam, Dar
ağacı!
Əleyküm-salam.
R.Behrudi yağmalanan obalara, bölünən ellərə,
tapdanan torpaqlara, quruyan çaylara görə Dar ağacı
ilə haqq-hesab çəkməyə gəlib. Amma bu
haqq-hesab məqamında hakim olmaq iddiasında deyil, o,
yaxşı bilir ki, haqq-hesab məqamı Tanrının
ixtiyarındadır. Rüstəm Behrudi Dar
ağacının hüzurunda dəli bir şair kimi
dayanır, heç Dar ağacının özünə də
qürrələnməyə imkan vermir:
Qəbul et, növbəti qurbanın mənəm,
Mənim
canım səndə, bil, canın mənəm,
Elə
qürrələnmə… hər yanın mənəm,
Salam, Dar
ağacı!
Əleyküm-salam.
R.Behrudi vətənimizə sevgisi,
vətənə, millətə olan məhəbbəti onun
bütün misralarından, şeirlərindən,
ümümiyyətlə hər kəlməsindən
süzülüb ağ vərəqlərə
tökülür. Onun hər bəndi, hər kəlməsi
vətən qoxuyur. Behrudi yaradıcılığı
başdan-ayağa vətənə həsr olunur desək
yanılmarıq. Şeir ürəyin, beynin
kardioqramıdır. Şeir yalnız
ürəyin yox, həm də ömrün çövhəridir.
Rüstəm Behrudinin
kitablarında yalnız bircə ömrün deyil, nəsillər
və əsrlər ömrünün cövhəri
verilmişdir. Xoşbəxt o şairdir ki,
xalqını təmsil edə bilir, bu halda onun ilham vergiləri
yalnız özünün deyil, bütün ulusun, yurdun mənəvi
kardioqramına çevrilir. Şeir və dastanların
çoxu əsrimizin son rübündə yazılsa da, ehtiva,
dairəsi çox böyük, çox əzəmətlidir.
Bir az qəribə
səslənsə də, mənimlə
razılaşarsınız ki, hər bir şairin harda adı
çəkilir çəkilsin, həmin an onun ya bir məşhur
misrası, ya bir bənd, ya da bütöv bir şeirin
özü yada düşür. Rüstəm Behrudinin də
adı çəkilən kimi yaddaşlarda aydınlaşan belə bir sadə,
təbii, həm də məhəbbətin özü kimi
ölməz misraları var:
Mən
kiməm? Özünə qılınc qaldıran,
Özündən
intiqam, qisas alan da.
Mənəm
Çaldıranda, mənəm Şuşada
Elə qalib gələn,
məğlub olan da…
Rüstəm Behrudi poetik düşüncələrinin coğrafi sərhədləri
və imkanları çox geniş və zəngindir. Şairin bütün
yaradıcılığının ruhunu təşkil edən
təbilik və müasirlik, güclü vətənpərvərlik
və xəlqilik, dərin beynəlmiləlçilik
ideyaları, zəngin, incə, oynaq formada, yüksək
obrazlarla öz bədii həllini tapır. Sülh,
azadlıq, türkçülük, demokratiya uğrunda mübarizə
şairin
yaradıcılığında geniş yer tutur. Şair bu mövzunu həmişə vətən və
xalq anlayışı ilə vəhdətdə görür.
Onun vətəndaş duyğuları ilə
lirik qəhrəmanın ehtiras və düşüncələri
çox vaxt eyniləşir.
Rüstəm Behrudi
şeirləri ilə yol gedir. O, yüz illik, min illik
yolun yolçusudur. Bu yol Rüstəm Behrudinin qəlbindən
başlayır, onu yurd yerinə aparır, amma həmin yolun
üstündə Türkmənçay, Gülüstan,
Çaldıran var. Qardaş qovğasını yaşadan
tarixi yaddaş içində şairin “Beyrəyin köynəyini
qanlı-qanlı gəzdirmək” istəyi təbii və
inandırıcıdır. Çünki Rüstəm
Behrudinin yurd yerinə çatmaq istəyinin görk yeri
yalnız Beyrəyin köynəyi ola bilərdi.
Mövzu, ideya və bədii detal
arasındakı qırılmaz bağların təbiiliyinin
sübutu üçün şeir tariximizdə bundan gözəl
nümunə tapmaq çox çətindir. Rüstəm
Behrudinin poeziyasında tarixi məkanlar da – Təbriz, Dərbənd,
Ötükən; tarixi şəxsiyyətlər də-Teymurləng,
Xətai, İldırım Bəyazid, Sultan Səlim, Qacar;
mifoloji obrazlar da – Qorqud, Beyrək, Leyli, Məcnun, Əsli, Kərəm
həm poetik mətnin içinə daxil olurlar, həm də
müəllif ideyasının qavramına təminat verirlər.
Rüstəm Behrudinin vətən, yurd sevgisinin məkanı
bugünkü deyil, tarixi coğrafiyanın sərhədlərinə
dayanır: Qarayazı, Göyçə, Ərzurum, Kərkük
bu coğrafiyanın adi məkanlarıdır.
Şair bu yolu gedərkən Araz üstə körpü
olmaq istəyir. Bu yol çox uzundur, bəzən heç
axırı da görünmür. Amma o, öz yolundan
dönməzdir və dönməməkdə çox qərarlıdır:
Bəlkə
də, ölümə aparır məni,
Mənə gəl-gəl deyib yanan ocaqlar.
Yolumdan
dönmərəm, dönük şairin
Şerinə
od vurub yandıracaqlar.
Şairin
poeziyasında həyatla ölüm bir yerdədir, vəhdətdədir,
ayrılmazdır:
Bir
ömürdüm,-sevinci az, qəmi
çox,
Necə
göynər könlümdəki yaram, ox!
Bu
dözümdən daha mənə haray yox…
Bax, öldürüb:
Başdaşımı ağlar hey!..
Müasir insanı
öz əcdadı ilə birləşdirən yeganə
doğru yol ruhdan keçir. Bu ruh tarixi
yaddaşın da əzəli və əbədi məkanıdır.
Rüstəm Behrudi əqidəsi şairliyi ilə
harmoniya təşkil edir. Bu yolda ölmək də
var. Çünki bu yol şairin (həm də türkün!)
taleyidir.
Rüstəm Behrudi poeziyasında xalqdan və millətdən
ayrıca bir şair ömrü yoxdur. Şairin yaşadığı hiss
və duyğular millətin həyatı, xalqın taleyi ilə
vəhdətdədir. Onun yaradıcılığında
şair şəxsiyyəti ilə millət obrazının
birliyi yaranır. Bu xətt Rüstəm
Behrudi yaradıcılığını fərqləndirir.
Rüstəm Behrudinin şeirləri müasir şairlərin
heç birinin şeirlərini xatırlatmır. Bu fərqlilik
poetik novatorluğun şeirdə ifadə olunan fikirlərdən
qaynaqlanması, həmçinin şeirin daxili hərəkətinin
tənzimləməsi ilə bağlıdır. Nümunələrdə
rast gəlinən “Tanrı öz yanından göndərib məni”,
“Qurd kimi uladım gecələr elə”, “Orda-Tanrı dağda
Gurşad gözləyir” kimi misralar bir bəndin sonuncu, digər
bəndin isə birinci misrasına çevrilməklə
dinamizm yaradır. Əslində isə Tanrı,
Boz Qurd, Gurşad adlarını içinə hopduran həmin
misralar şeri ruh kimi dolaşır.
Dünyada ilk qədəmlərimizi
atarkən doğulduğumuz torpağın adı bizim hələ
sadə, təfəkkürümüzdə Vətən mənasındadır.
Sonra bu ad məktəb dəftərimizin
üstünə yazılır, məktublarımızın
üstündə bir ünvan kimi dünyanı dolaşır.
Daha sonralar
ömür pasportumuza yazılaraq bütün həyat
boyunca bizimlə birgə yaşayır. R.Behrudi
də ədəbiyyatımıza, poeziyamıza öz
imzası, adı, soyadı ilə yazıldı.
Şanla-sanballa yazılan bu imza poeziyamıza silinməz
möhür vurdu və daha neçə-neçə əsərlər
yazıldıqca da, vurulacaq… Ürəyinizə
hərarət, qələminizə bərəkət, gözəl
şairimiz. Yaşayın və yaradın!..
Qoy ilham pəriniz sizi
müjdələsin yeni-yeni şeirlərə,
pıçıldasın qulağınıza misraları, bəndləri.
Tanrı sizi və sizin simanızda vətən
övladlarını qorusun!
Başımdan dumanlı uyğular
keçir-
Görəsən, xoşbəxtmi
yazdığım yazı!
Görəsən, aldatmır bu fikir
məni
Ki, “quzu” sözündə
yazıqlıq yatır,
Ya “yazıq” sözıq
sözündə yaşayır quzu.
Başımdan dumanlı uyğular
keçir,
Fikrə, düşüncəyə nə qorxu,
Fikirdə yaşayır azadlıq
ancaq!
Aynurə Əliyeva
Turkustan.- 2019.-
17-23 sentyabr.- S.24.