Qan gölü, əmirə kəllə hədiyyəsi,
yerlə yeksan olan tarix...
Ötən yazılarımızda türklərin qədim zamanlardan islamaqədərki dövr arasında yaşadıqları inanclar, qəbul etdikləri dinlər və gündəlik mədəni həyatlarına təsiri haqqında məlumat vermişdik. Məlum oldu ki, inanclardan, inancların ən alisi olan Tanrıçılıqdan digər dinlərə keçmək çətin olmayıb. Bunun əsas səbəblərindən biri fərqli coğrafiyalara köç edərək qonşu xalqların dünyagörüşündən, mədəniyyətindən və inanclarından yararlanmaqları idi.
İstər türk dünyası alimlərinin inanclar haqqında yazdıqları ümumi kitablarda, istər də bizə öyrədilən dərsliklərdə islam dininin yaranması, qısa zamanda yayılması və türklərin də öz dinlərindən çıxaraq, islam dinini rahat və kütləvi şəkildə qəbul etmələri təbliğ edilməkdədir. Qüdrətli türk dövlətlərinin uzun əsrlər boyu islam bayraqdarı rolunu oynamasını da fakt kimi göstərmələri iddiaları daha da qüvvətləndirir. Türk-islam birliyini möhkəmlətmək üçün daha bir nümunə Çinlə Abbasi xilafəti arasında baş verən Talas döyüşündəki qələbə, bu döyüşdə türklərin ərəblərə könüllü yardım etməsi yazılmaqdadır. Bu anladılanlar türk-islam birliyinin möhkəmlənməsi üçün siyasi və ideoloji baxımdan uyğun təbliğat sayıla bilər. Lakin türk tarixində 670-740-cı illəri əhatə edən 70 illik qeyb olmuş bir mərhələ var. Kitablarda bu dövrün siyasi tarixindən qısa arayış verilməklə üzərindən keçilməkdədir. Maraqlı olan odur ki, Taləqan və Gürqan qətliamlarının baş verməsi haqqında qaynaqlarda məlumatlar varkən, bunu türk dünyası tarixçiləri islam adına gizlətməkdədir. Türklər qətl edildilər, şəhərlər viran qaldı, sərvətləri talandı, abidələri dağıdıldı, böyük köç dalğası başlandı və minlərlə insan kölə edildi. Necə oldu ki, bütün bunlar varkən türklər islamı qəbul etdilər? Sual yaranır, necə olur ki, Turan coğrafiyasına hökm edən, böyük ticarət yollarını nəzarətə alan, mədəniyyət yaradan, xalqlara döyüş dərsi verən bir imperatorluq, xanədan soyu birdən-birə Ərəbistan yarımadasından gələn atlılara boyun əydi?
Türklər necə müsəlman oldular?
REKLAM
www.mazdacx5.az
Daha ətraflı
İslam dininin yaranmasından bu günə kimi elə mənbələr
qalmaqdadır ki, orada türklərin başına gətirilən
bütün hadisələr,
qətliamlar öz əksini tapıb. Bu mənbələr həm kənardan müşahidə
edən müəlliflərin,
həm saray tarixçilərinin, həm
də şairlərin
yazdıqlarıdır.
İslam dini VII əsrin əvvəllərində Ərəbistanda
meydana gəlmişdi. Yaradıcısı Məhəmməd Qureyşi
adlı şəxs idi. Digər dinlərdəki kimi,
burada da kitabın, ayələrin
Allah tərəfindən mələklər
vasitəsi ilə nazil olduğu iddia edilir və
insanlara təbliğ edilirdi. İlk dövrlərdə insanlar dinə dəvət edilir, qəbul edənlərin əvvəlki inancları ilə bağlı bütləri, ayin əşyaları məhv
edilirdi. Dini qəbul
etməyən toplumlarla
isə ciddi qarşıdurmalar yaranırdı.
İslam
dinini yayan peyğəmbərin nəsli
Rəşidilər xilafəti
adı ilə tarixə keçən dövləti 630-cu ildən
Məkkə və ətrafında yaratdılar.
Bu xüsusla dini
tək ölkələrində
deyil, qonşu bölgələrə yaymaq
qərarına gəldilər.
Bunun üçün işğal
əsas idi. Çünki qonşu xalqların
da öz inancları var, asanlıqla yeni dini qəbul etməyəcək, onlarla
savaşacaqdılar. İşğal həm də dövləti ayaqda saxlamaq üçün ticarət yollarının
açılması, sərvət,
kölə qazanmaq idi. Əsas hədəfləri cənub-qərbi Asiya, Mərkəzi Asiya və İran idi. Sasani dövləti bu
istiqamətdə böyük
maneə idi. İlk hücumları da Sasanilər üzərinə
oldu. 633-cü ildən 651-ci ilə kimi davam edən
döyüşlərdə Rəşidilər xilafəti
Sasaniləri bir neçə dəfə məğlub edərək,
onların hakimiyyəti
altında olan bütün torpaqları işğal etdilər və dövlətin varlığına son qoydular.
Bu yerlərin tarixi, mədəni abidələri, ehtişamlı
sarayları islama zidd bütlər, abidələr adlandırılaraq
məhv edildi, sərvətlər ələ
keçirildi, işğal
edilmiş ərazilər
əmirliklərə bölünərək
ərəblərə iqta
(hərbi xidmət müqabilində torpaq) olaraq verilirdi. 661-ci ildən xilafətdə
sülalə dəyişikliyi
oldu və hakimiyyətə Əməvilər
gəldilər. Xilafətin başına
keçər-keçməz bütün ucqarlara ərəb ailələri
və yaxud da hərbiçilərlə
birlikdə ailələrini
də köçürməyə
başladılar. Bu, həm
bölgələrə nəzarət,
həm islam
dinini yaymaq, həm də talançılıq məqsədi
daşıyırdı.
705-ci ildə isə
Azərbaycanın şimalında
yerləşən Albaniya
dövləti də işğal edildi və ərəb əmirlərinin idarəçiliyinə
verildi. Beləliklə, şərqdə Seyhun çayına, şimalda isə Qafqaz dağlarına kimi bir coğrafiyanı
əhatələyən dövlətin
böyüməsinə nail oldular. Burada atəşpərəst əhaliyə
islam dini
qəbul etdirilir, xristianlardan isə sadəcə cizyə adlanan can vergisi almaqla kifayətlənirdilər.
725-ci ildə xilafətdə böyük
siyahıyaalmadan sonra vergi tətbiq edildi və vergilər məhsula görə deyil, torpağın sahəsinə
görə alınırdı.
Bu, kəndlilərlə yanaşı, feodalları
da müflisləşdirdi
və xilafətə qarşı yerlərdə
etriazlar başlandı.
Bununla kifayətlənməyən ərəblər
fərqli bölgələrə
ərəb ailələri
köçürərək, burada özlərinə həm etnik, həm də dini dayaq yaratmış
oldular.
Dini qəbul
etdirmək adı altında ikinci işğal yolu Şimali Qafqazda qüdrətli dövlət
olan Xəzərlər
üzərinə açıldı. Ərəblər onları hələ albanlarla müharibələrdən
tanıyırdılar və
xilafətin şimal sərhədi üçün
təhlükə görürdülər.
Onlar xəzərlərə
islam dinini
qəbul etdirib, Qara dənizə çıxış əldə
etməklə, Bizansa həm də dəniz yolu ilə zərbə vurmaq niyyətində idilər. Uzun sürən müharibələr,
qərbdə Bizans həmlələri Xəzər
dövlətini zəiflətdi
və onlar xilafətə məğlub
oldular. Lakin ərəb qoşunları
Mərkəzi Asiyada yürüşlərdə olduqlarından
burada sadəcə ordu yerləşdirib, vergilər almaqla məşğul oldular.
Moisey Kalankatlı yazır ki, xəzərlər üzərində qələbədə
artıq müsəlman
olmuş Alban hakim Aranşah
Vaçaqan da öz ordusu ilə iştirak etmişdi.
Asiyada islam dininin
yayılması
İslam dininin meydana gəldiyi və dövlətin yarandığı
dövrdə birinci Göytürk dövləti
dağıldı və
türklər arasında
bir ayrılıq dalğasının əsası
qoyuldu. Onlar qollara ayrılaraq,
öz xanlarını
elan edir, ticarət karvanlarına qoşulur, yeni qazanc yerləri axtarırdılar. Mərkəzi Asiyadakı türklər isə soqdların köməyi ilə maniliyi qəbul edərək, oturaq həyata keçmişdilər.
Onlar pambıq əkir, becərir və İpək Yolu vasitəsi ilə İrana, oradan da Bizansa satırdılar.
Göytürk imperatorluğunun zəiflədiyi bir dövrdə ərəblər
Asiyada fəallaşmağa
başladılar. Ərəblərin “Ət-tariku-l-həriri” adlandırdıqları
İpək yolu ticarəti o bölgə xalqları üçün
böyük qənimət
demək idi. Ona görə də bölgədə fəallaşan
siyasi birliklərin ilk
səfəri İpək
yolu üzərindəki
nəzarəti ələ
keçirməklə, ticarəti
tənzimləmək, gəlir
əldə etmək idi. Ərəblər də bu məqsədlə dövlət
yaranan gündən Ceyhun ətrafına azsaylı ordular göndərmişdilər. Lakin bölgədəki güclü
türk birliklərinin
olması onları geri qayıtmağa vadar etmişdi. Beləliklə, ərəblərin
türk yurdlarına hücumunun əsas üç məqsədi vardı: Yeni dini yaymaq, qənimət
ələ keçirmək,
dövlətin yaşaması
üçün ticarət
yollarını ələ
keçirməklə onlara
nəzarət etmək.
Dini yaymaq digər ikisindən daha vacib idi. Çünki türkləri
ancaq bu yolla ram edərək, birliyə dəvət edə bilərdilər.
İslam dininin
türklər arasında yayılması 5-6 əsr çəkdi.
Dini onlar arasında yaymaq üçün Rəşidi xəlifə
Osmanın dövründə üç
minə yaxın ordu Ceyhun
çayı ətrafına gəlsə də ərazidəki
türk bəylikləri onları məğlub
edib, geri qaytara bilmişdilər. Əsas islamlaşdırma
siyasəti Əməvilərin dövründə baş vermişdir. Xəlifə Müaviyənin əmri ilə bütün maneələri aşaraq
Mərkəzi Asiyanı ələ keçirmək uğrunda mübarizəyə başlayan
Əmir Həccac tərəfindən Xorasan
valisi təyin edilən Kuteybə İbn Müslüm
bölgədə islamlaşdırma adına olmazın qətliamlar
törətmişdir.
(ardı
var)
Şəhla
Cabbarlı
Türküstan.-
2020.- 6-10 fevral. S. 9.