Ölüm
adası Nargin
Almas
İldırımın unudulmuş şeiri
Almas
İldırım 1907-ci ilin martın 25-də Bakının
Qala kəndində doğulub. Əsl adı Əbülhəsən
olub. Ədəbiyyat Cəmiyyətinə daxil olarkən orada
adını İldırım, soyadını Almaszadə kimi
yazıb. Bakıdakı ilk kitabında ad-soyad Almaszadə
Yıldırım, Türkiyədəki ilk kitabında isə
Elmas Yıldırım kimi yazılıb. Mühacirətdəki
mətbuatda əsas imzası “Elmas Yıldırım” olub.
1914-1915-ci
illərdə Güney Azərbaycandan gəlmiş fəhlələrin
övladlarının dərs aldığı “İttihad” məktəbində
oxuyan Almas fars dilinə yiyələnir. Onun ilk şeiri hesab
edilən “Qaldı” rədifli qoşmasının burada oxuyarkən
yazdığı ehtimal olunur. 1925-ci ildə buranı bitirdikdən
sonra Abdulla Şaiqin “Nümunə” məktəbində təhsil
alır. Bu məktəbdə o, Qafur Əfəndiyev, Qantəmir,
Seyid Hüseyn Tağızadə, Abdulla Şaiq kimi şəxslərdən
dərs alır, rus dilini öyrənir. 1927-ci ildə Almas Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Şərqiyyət fakultəsinin
Ədəbiyyat bölümünə daxil olur, lakin
atasının tacir olması əsas gətirilərək xaric
olunur. Bolşeviklər həmçinin Əbdülməhəmmədin
Şüvəlandakı bağını, Çəmbərəkənddəki
evlərini də ələ keçirirlər.
Almas
İldırım təhsili ilə yanaşı o dövrdə
fəaliyyət göstərən ədəbi dərnəklərin
də üzvü idi. O, 1919-cu ildə Seyid Hüseynin
qurduğu “Yaşıl qələmlər”, 1922-ci ildə
Əhməd Cavadla Hüseyn Cavidin təşəbbüsü
ilə qurulan, gizli şəkildə fəaliyyət göstərən
“Yaşıl yarpaq” dərnəklərində yer alır.
A.İldırım daha sonra Azərbaycan Ədəbiyyatı Cəmiyyəti,
1928-1929-cu illərdə qurulan Kitab Dostları Cəmiyyətində
təmsil olunur. O, sonuncu dərnək vasitəsilə Mirzə
Ələkbər Sabir adına Dövlət Kitabxanasında tərdib
edilən toplantılarda iştirak edir. “Kitab Dostları Cəmiyyəti”nin üzvləri arasında
Süleyman Rüstəm, Seyid Hüseyn, Hüseyn Namiq, Zərbəli
Hafiz, Məmməd Rahim, Mikayıl Müşfiqi kimi şair və
yazıçılar da vardı.
1928-ci
ildə Azərbaycan Proletar Yazıçıları Cəmiyyəti
yaradılır. Almas İldırım bu quruma üzv olmaq məcburiyyətində
qalır. Almas İldırımın Əhməd Cavad,
Hüseyn Cavid kimi şairlərin yanında olması, sovet
rejiminin əmrlərinə canla-başla əməl etməməsi
başda Cəmiyyətin sədri Mustafa Quliyev tərəfindən
olmaqla ağır tənqidlərə məruz qalır.
Proletar şairlərin və tənqidçilərin (Əkbər
Ruhi, Əsəd Əyyubi, Süleyman Rüstəm) onun
haqqında yazdıqları şairə sürgün
qapısını açmış olur. Şair hətta
“Vahid Türküstan”, “Vahid Cağatay” adlı dövlət qurmaq
istəməkdə də ittiham edilir.
Şair
əvvəlcə Dərbəndə, daha sonra Aşqabada
sürgün edilir. Aşqabadda Şamaxıdan sürgün
edilən, əslən Güney Azərbaycandan olan bir ailənin
qızı ilə tanış olur. 1932-ci il mayın 1-də
Zivər xanımla ailə həyatı qurur. Lakin ÇeKa
şairi burada da təqib etdiyi üçün
çıxış yolunu İran üzərindən
Türkiyəyə qaçmaqda görür.
İldırım
ailəsi 19 iyun 1933-cü il saat 21:30-da evdəki lampanı da
söndürməyərək yola çıxırlar.
İranda keçən 6-7 aylıq sürgün həyatından
sonra 1934-cü ildə Türkiyənin Van şəhərinə
sığına bilirlər. Vanda onlara Əhəd Əlizadə
Ural adlı şəxs yardımçı olur. 10-15 gün
Əhəd bəyin evində qaldıqdan sonra Elazığa
yollanırlar.
Almas
İldırım 1934-1935-ci təhsil ilində Palu ilçəsinə
bağlı olan Karaca Bucağı/Karacabağ ibtidai məktəbində
müəllimlik edir. 1935-ci ilin sonu - 1936-cı ilin əvvəllərində
Palunun Karaçor nahiyəsinə müəllim təyin
edilir. Ümumilikdə o, bu dövrdə müxtəlif fasilələrlə
1935-1946-cı illərdə Elazığın mərkəzində
və mərkəz nahiyələrində
çalışır. 1940-cı ilin əvvəllərində
isə Paluya bağlı Karabegan nahiyəsinə müdir təyin
edilir.
Bu
illərdə “Boğulmayan bir səs” (1936, İstanbul, “Tecelli
Basımevi”) adlı kitab çap etdirir. Azərbaycan
Kültür Dərnəyinə üzv olur, yazıları
“Çinaraltı”, “Orxun”, “Gökbörü”, “Boz qurd”, “Kommunizmlə
mücadilə” və digər qəzet və dərgilərdə
dərc olunur. Müsavatçılarla əlaqələr
qurur, Rəsulzadənin tərəfində yer alır, Mirzəbala
Məhəmmədzadə ilə məktublaşır, Berlində
çap olunan “Kurtuluş” jurnalına yazılar göndərir.
Çətin günlər görür, Eldəgəz və
Yurdavar adlı əkiz övladlarını bir gündə
itirir.
Ailənin
Türkiyədə daha sonra üç övladı olur: Aras
(Keban, 22.03.1937), Odkan (Ağın, 09.03.1944) və Mehmet
Bakühan (Elazığ, 28.07.1950).
Bakının
Qala kəndində doğulan şair 1952-ci il yanvarın 14-də
Malatyanın Qala qəsəbəsində dünyasını dəyişir.
Malatyanın Sancaktar məzarlığında dəfn edilən
şairin qəbri təəssüf ki, hazırda bilinmir.
Anım
münasibətilə şairin kitablarına düşməyən,
“Kurtuluş” dərgisində çap olunmuş “Nargin –
Ölüm adası” şeirini təqdim edirik. Şair bu
şeiri hələ Türkiyəyə gəlməmişdən
öncə - 27 aprel 1930-cu ildə Bakıda yazıb. Şeir
Azərbaycan Cümhuriyyətinin işğalından sonra
Nargin adasında güllələnən gənc vətəndaşlarımızın
faciəli taleyi ilə bağlıdır.
O kiçik bir ada,
yalçın bir ada
Bir ölüm
qaynağı, bir qanlı məzar...
Həp cəsədlər
udaraq oynamada
Onu hirs ilə
boğan qanlı Xəzər!
Gecə qorxunc və
atəşlər açılıb
Səslər əks
etdi dərindən dərinə...
Bağlanıb
iyirmi cəsəd iyirmi daşa
Getdi coşqun dənizin
ta dibinə...
Gecə qorxunc,
qayalar səsləniyor
Ayı gizlər
qapalı göydə bulud
Qara bir pərdə
buluddan eniyor
Qanlı bir səhnə
qapanmış və sükut...
Orda hər bir quyu
bir məzbəhədir
Sürünən
haqqı ölüm qamçılıyor
Duyulan səs həp
acı qəhqəhədir
Qayalar qan deyərək
hayqırıyor.
Gecə qorxunc,
dönüyor şəhrə motor,
Andırır qəlbi
dələn bir cidayı
Səbayıl
daşları məhzun duruyor
Qanlı bir
dalğa salamlar burayı
Yaşlı bir ana
açıq pəncərədən
Baxır Narginə
qəlbində yara
Qanlı əncamı
o duymuş gecədən
“Nərdə,
yavrum?” soruşur dalğalara.
Susuyor qanlı Xəzər
bağrıyanıq
Acıyor verdiyi
qurbanlarına
Susuyor şimdi o,
lakin oyanıq
Qara bir
fırtına saxlar yarına.
Dilqəm Əhməd
Türküstan. – 2020. – 18-24 fevral. – S.15