Xalq artisti Baba Mahmudoğlunun
mahnı yaradıcılığına bir
nəzər
XIII əsrdə ömür
sürmüş Səfiəddin
Urməvi, XIV əsrdə
yaşamış Əbdülqadir
Marağai dövrünün
hərtərəfli bacarığa
malik musiqi xadimi, ustad udçalanı
olmaqla bərabər, həm də mahir müğənni kimi fəaliyyət göstəriblər. Hər iki sənətkarın
bəstələdikləri mahnı, təsnif, muğam dəramədləri
və rəngləri olub.
Azərbaycan xanəndələrindən Cəmil Əmirov
(1875-1928), Cabbar Qaryağdıoğlu
(1861-1944), Xan Şuşinski
(1901-1979), Qulu Əsgərov
(1928-1987), Hacıbaba Hüseynov
(1919-1993), Əlibaba Məmmədov,
Niyaməddin Musayev, Məmmədbağır Bağırzadə
(1950-2005) təsniflər və
mahnılar bəstələmişlər.
Bu ənənəni davam etdirənlər olmuşdur və hazırda da var. Xanəndə, Xalq artisti Ağaxan Abdullayevin (1950-2016) Nəsiminin
qəzəlinə qoşduğu
təsnif indi də ifa olunur.
Azərbaycan milli radiosunun fondunda Baba Mahmudoğlunun
(1940-2006) 500-ə yaxın ifası
qorunur. Bunlar arasında xalq, bəstəkar və aşıq mahnıları,
opera tamaşaları var. O, 1979-cu ildə özünə
"Dastan" folklor ansambl yaradaraq fəaliyyətini davam etdirərkən, əsasən
aşıq sənəti
nümunələrini və
özünün bəstələdiyi
mahnıları oxuyurdu.
B.Mahmudoğlu da Cabbar Qaryağdıoğlu kimi bəstələdiyi mahnılarda
özünün yazdığı
sözlərdən də
istifadə edirdi.
Əlbəttə, Baba bununla kifayətlənmir,
başqa müəlliflərin
sözlərinə də
mahnılar yazırdı. O, xalqın yaratdığı və özünün yazdığı
bayatılara mahnılar
bəstələyib.
Baba Mahmudoğlunun yaradıcılığının
tədqiqatçısı olaraq qəzet və jurnallarda məqalələrlə və
həm də bir neçə televiziya verilişində çıxış etmişəm. Yazdığım "Səhnəmizin Məcnunu
Baba Mahmudoğlu" adlı
kitab 2012-ci ildə
"Araz" nəşriyyatında
çap olunaraq yayılıb. Bununla bildirmək
istəyirik ki, araşdırma apararaq bu xanəndənin çoxşaxəli yaradıcılığı
ilə bağlı bilgiləri geniş oxucu kütləsinə, cəmiyyətə çatdırmışıq.
Bu məqalədə isə yalnız onun mahnı bəstələmə bacarığından
söz açmaq istədim.
Bu sətirlərin müəllifi
1989-1992-ci illərdə "Dastan"ın musiqi rəhbəri, qarmon ifaçısı, oranjemançısı
və inzibatçısı
kimi çalışarkən
B.Mahmudoğlu ilə sıx yaradıcılıq
ilişgilərində olaraq
müğənninin bəstəkarlıq
bacarığının şahidi
olub. Məqalə müəllifi həmin
müğənninin yaradıb
rəhbərlik etdiyi
"Misri" xalq çalğı alətləri
ansamblının 2003-2006-cı illərdə musiqi rəhbəri və qarmon ifaçısı olaraq onunla yaradıcılıq
əlaqələrini davam
etdirərkən, onun bəstələdiyi mahnıların
hazırlanıb yazılmasında
işitirak etmişdi.
Onu da deyim ki,
B.Mahmudoğlunun bəstələdiyi
mahnılar var idi ki, məşqlərini
edib hazırlasaq da, onun "insult" keçirməsi bunların
meydana çıxarılmasına
imkan vermədi.
Qeyd olunmalıdır ki, Sovet dönəmində mahnılar, muğam rəngləri, dəramədləri,
təsniflər, rəqs
havaları, instrumental melodiyalar
bəstələyənlərimiz çox olsa da, onlara müəlliflik
hüququ verilmədiyindən,
yaratdıqları onların
adına çıxılmırdı. Odur ki,
Baba Mahmudoğlu da bəstələdiklərini radio fondu və ya
AzTV üçün oxuyanda onları xalq mahnısı kimi təqdim edirdi. Mənim "Dastan"a gəldiyim zaman o, ansamblın əvvəlki heyəti ilə öz bəstəsi olan xeyli mahnıları radio fonduna yazdırmış və televiziya çəkilişlərində oxumuşdu. Bu iş bizm heyətlə də davam etdirildi.
Fonda qəbul edilən bu ifaların heç birində onun müəllifliyi bildirilməyib.
Biz xanəndənin, "Misri" ansamblı ilə çalışdığı
dövrdəki mahnıları
üzərində işlədik.
Onlardan disklərə yazılanlar
da oldu, olmayanlar da. Lakin həmin mahnılardan neçəsini dəvət
olunduğu televiziyaların
verilişlərində onun
ifasında müşayiət
etmişik.
Bir iki duet də bəstələmişdi,
məhəbbət mövzulu
həmin mahnıları
"Misri"nin müşayiətilə AzTV-də
xanım müğənni
ilə oxudu.
Xatırlayıram ki, 2003-cü il dekabr ayında məşqə gələndə mənə
dedi: "Təzə bir mahnı yazıb gətirmişəm.
Bu, İstanbulu yunanlardan azad etmiş tarixi şəxsiyyət, böyük
türk hökmdarı
Fateh Sultan Məhəmmədə
həsr olunub. Sözləri Munisindir".
Oxudu, bu marş xarakterli, "Mahur-hindi" muğamına
əsaslanan mahnı üzərində işləməyə
başladım, cümlələr,
bəndlərarası boşluqlar
üçün tələb
olunan musiqini işlədim. Baba müəllim
mənə tapşırdı
ki, növbəti məşqə qədər
bu marş üçün çalğı
yerini, instrumental ifaya
aid hissə (vstupleniye,
əvvəldə və
bəndlərdən əvvəl
çalınan) bəstələyib
hazır vəziyyətdə
gətirim (Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, Baba müəllim
mahnılarında mənim
bu bacarığımdan
istifadə edir və məmnun qalırdı). Növbəti məşqdə "Fateh Sultan Məhəmməd"
adlı mahnı-marş
hazır oldu, ora zurna, saz
və davul ifası əlavə etdik. Beləliklə, möhtəşəm bir əsər ortaya qoyuldu. Təklif edərdim ki, radio fondunda qorunan və Baba Mahmudoğlunun öz ruhundan süzülüb gələn
mahnılar dinləyicilərə
onun öz müəllifliyi ilə təqdim olunsun. Əlbəttə, bu yaradıcı
bir sənətkarın
xatirəsinə və
ruhuna dərin hörmət olar. Onun doğmalarına müracət
edərək deyirik ki, sənətkarın yazdığı mahnılara
görə milli radio fondunun əməkdaşları
ilə birlikdə Müəllif Hüquqları
Agentliyinə müraciət
etsinlər. Bundan
əlavə həmin mahnıların disklər
şəklində buraxılıb
yayılmasına nail olsunlar.
Belə olduqda onun mahnılarına
müraciət edən
müğənnilər də
çox olacaq və onların repertuarı daha zənginləşərək əzəməti
ilə seçiləcək.
Əhsən RƏHMANLI
Türküstan.- 2020.- 14 mart. S.20.