“Abayın nəsihətləri bizi
XXI əsrdə
yüksəkliklərə aparır”
Qazaxıstan Prezidenti Kasım-Jomart
Tokayev Kunanbayevdən yazdı
“Bu il Abay
Kunanbayevin anadan olmasının 175 illiyi qeyd olunur.
Xalqımızın böyük oğlunun
ildönümünü qeyd etmək üçün
xüsusi komissiya yaradılıb. Həm ölkə, həm də
beynəlxalq səviyyəsində geniş miqyaslı tədbirlərin
təşkili planlaşdırılır. Ancaq bütün
bunlar bir bayram deyil, daha çox mənəvi maarifləndirmə
olmalıdır”.
Turkustan.info
bildirir ki, bu sözlər Qazaxıstan prezidenti Kasım-Jomard
Tokayevin qələmə aldığı məqalədə
deyilir. Bildirilir ki, Abay Kunanbayev alim, mütəfəkkir,
şair, maarifçi, yeni milli ədəbiyyatın banisi, tərcüməçi
və bəstəkar kimi ölkəmizin tarixində silinməz
iz buraxdı. Şeirləri və nəsrləri sonradan bənzərsiz
bir hadisə kimi qiymətləndirilən və Abay
dünyası kimi adlandırılan milli kimliyi, məişəti,
dünyagörüşü, xarakteri, ruhu, inamı, dili, adət-ənənələri
və ruhunu əks etdirir.
Ötən
il Abayın əsərlərindən parça oxumaq estafeti
keçirildi. Laylim adında bir məktəbli qızın təklif
etdiyi bu aksiyada mən də iştirak etdim, təşəbbüsü
dəstəklədim. Məktəblilərdən tutmuş
böyüklərə, o cümlədən dünyaca məşhur
olanların bir çoxunun fəal iştirak etdiyi bu aksiya bir
neçə ay davam etdi. Bunun sayəsində bütün
Qazaxıstan Abay irsini yenidən öyrəndi. Bu, Abaya hörmət
əlamətidir və uşaq tərbiyyəsini təsirli bir
yoludur. Ümid edirəm ki, şairin ildönümü şərəfinə
bu il Abayın şeirlərini oxumaq çellenci yeni bir şəkildə
canlanacaqdır.
Dövlət
başçısı Nursultan Nazarbayev “Gələcəyə
istiqamət: mənəvi dirçəliş” məqaləsində
ictimai şüurun yenilənməsinin vacibliyini
vurğulamışdır. Milli kimliyin qorunması və
müasir tələblərə
uyğunlaşdırılması ümummilli problemə
çevrilmişdir. Çünki şüurun modernləşməsi
ölkənin XXI əsrdə sürətli inkişafına
yol açır. Bu baxımdan inanıram ki, Abayın
mirası çox faydalıdır. Böyük şairin əsərləri
bu gün aktualdır. Abayın fikirləri hər zaman
hamımız üçün mənəvi qida ola bilər.
Buna görə də millətin modernləşməsində
onun əməyindən əsaslandırılmış və
səmərəli şəkildə istifadəni yenidən
düşünmək lazımdır.
Məqalədə
Abay sözünün günümüz üçün
aktuallığını və xalqımızın şairin əsərlərindən
götürdüyü dərsləri cəmiyyətlə
bölüşmək istərdim.
Dirçəliş
keçmişdən uzaqlaşmaq və yalnız yeni dəyərlərin
kəşfi demək deyil. Əslində bu, milli irsimizi
bugünkü müsbət tendensiyalarla birlikdə inkişaf
etdirməyə çalışan bir fenomendir. Eyni zamanda, biz
Abaydan yan keçə bilmərik. Bir əsrdən bundan əvvəl
böyük mütəfəkkir milləti yenidən
doğulmağa, inkişaf etməyə, yeni olmağa
çağırıb.
Prezident deyib:
“Zəmanənin dəyişməsinə və dəyişən
dünyaya baxmayaraq, xalqımız Abaydan məyus deyil, zaman
keçdikcə özü onun bütün yeni cəhətləri
və böyüklüyünün sirlərini açır.
Əsrlər boyu qazaxistanlıları yüksəkliklərə
çağıran Abay doğma xalqı ilə birlikdə
yaşayacaq”.
Bu da,
şairinin irsinin əbədi vəsiyyət kimi qiymətləndirilmdiyini
açıq şəkildə göstərir.
Abayın
əsərlərinə nəzər salsaq görərik ki, o,
həmişə səmimiyyətlə ölkəni
tanıtmaq və çiçəkləməndirmək istəyirdi
və o, bu fikri hər zaman yüksəkliklərə
qaldırırdı. Elm və təhsil isə tərəqqinin
əsasını təşkil edir. Abay bütün canı və
bədəni ilə qazaxların davamlı təhsil
almasını, inkişaf etməsini arzulayırdı. O,
deyirdi: “Elmə yiyələnməyincə öyünmə,
biliklərə sahib olmayınca, yüksəkliklərə
çatmazsan və yaxud da başqa bir sözü vardı –
Biz heyvandarlıq üçün elm almaq istəmirik, – bunun əvəzində
o, ölkənin çiçəklənməsi
üçün elmə yiyələnməyin lazım
olduğunu vurğulayırdı. Dahi Abayın ibrətamiz təlimatını
başa düşməliyik: “Mənfəət haqqında
düşünmə, vicdan haqqında düşünmə,
daha çox bilməyə çalış”.
Bu nəticələr
bu gün də aktualdır. Həmişəkindən daha vacib
olub. Çünki XXI əsrdə görürük ki, elmin məqsədi
yüksəkliyə çatmaq, irəli getməkdir. Vəzifəmiz
təkcə tərəqqi ilə kifayətlənmək deyil,
təşəbbüs göstərməkdir. Bunun
üçün də ilk növbədə təhsil sistemini
modernləşdirmək lazımdır. Bu məqsədlər
üçün çoxlu işlər görülüb,
lakin milli təhsildə hələ də boşluqlar var. Bunun
yaxşılaşdırılması yolları seçki
proqramında və keçən ilin avqust konfransında
vurğulanıb.
“Müəllim
statusu haqqında” qanunun qəbulu bu istiqamətdə nəcib
təşəbbüslərdən biridir. Bu, təhsilin keyfiyyətini
yüksəltmək üçün bir addımdır.
Ümumiyyətlə, hər hansı bir cəmiyyətdə
müəllimin yeri xüsusidür. Şüurlu övlad
yetişdirməsində müəllimlər əsas rol
oynayır. Müəllimlərə hörmət və ehtiram
göstərməliyik. Buna görə dövlət müəllimlik
peşəsinin vəziyyətini
yaxşılaşdırmalı və qayğısız fəaliyyət
göstərməsinə şərait yaratmalıdır.
Abay
yaxşı işlərdən biri də dilin öyrənilməsini
xüsusi vurğulayırdı. Şair iyirmi beşinci nitqində
başqa bir dilin insane nə verəcəyindən
yazırdı: “Başqa xalqların dilini və mədəniyyətini
öyrənərək bir insan onlarla eyni səviyyəyə
düşür, dəyərsiz xahişlərlə
alçaldılmır”.
Yəni,
bizim üçün önümüzdə olan insanlarla bir
yerdə olmağımız da vacibdir.
Yeni tarixi
kontekstdə, indi olduğu kimi, hamımızın ana dilimizin
inkişafına və şöhrətlənməsinə diqqət
yetirməli və statusunu yüksəltməliyik. Bundan əlavə,
ingilis dilini öyrənmək prioritet məsələdir. Gənclər
nə qədər çox dil öyrənsələr,
imkanları daha geniş olar. Bununla belə, onlar ana dilini bilməlidirlər.
Abayın dediyi kimi, gənc nəsil, yalnız elmlə tam
tanış olduqları, dillərinə hörmət etdikləri
və həqiqətən poliqlot olduqları təqdirdə
xalqımıza fayda verəcək
Dünya
hər gün deyil, hər saatda dəyişir. Hər sahədə
yeni çağırışlar və yeni tələblər
meydana çıxır. Elm sahəsində xəbərlər
insanı irəli çəkir. Yalnız intellektlə qalib gələ
biləcəyimiz zamanı gəldi. Zamanla ayaqlaşmaq
üçün aydın düşüncəyə sahib
olmalıyıq. Bu addım sivilizasiyanın ən yaxşı
cəhətlərini milli maraqlarla uyğunlaşdırmaq
bacarığını tələb edir. Belə bir zamanda
stereotiplərimizdən və vərdişlərimizdən
imtina etməliyik. Bu səbəbdən Abay bəzi hərəkətlərindən
narazı idi və həmişə “dərin düşüncə,
dərin elmi bilikləri axtarmaq əvəzinə, yalan və
dedi-qoduları yun kimi yırğalayır” deyə tənqid
edirdi.
Şair
insanları müxtəlif sənət növlərinə yiyələnməyə
çağırıb. Bütün bunların zaman məsələsi
olduğunu aydın bilirdi və millətlə bu barədə
əvvəlcədən danışırdı. Hətta bu
gün bəhs etdiyimiz intellektual millətin formalaşması
ideyası da Abay tərəfindən irəli sürülə
bilər.
Böyük
mütəfəkkir hər sözdə milləti yetişdirmək
üçün səy göstərirdi.
Buna
görə də Abayın dərindən öyrənilməsinə
xüsusi diqqət yetirməyimiz vacibdir. Abayı tanımaq
özünü tanımaq deməkdir. Elmə və təhsilə
üstünlük verən bir insanın özünü
tanıması və davamlı olaraq özünü
inkişaf etdirməsi kamilliyin ifadəsidir. Bu, ziyalı millət
olmaq deməkdir. Bu baxımdan Abay sözü nəslin istiqamətverici
qüvvəsinə çevrilməlidir. Abay hər bir qazax
uşağını vətənpərvər kimi yetişdirməyə
çağırıê. Onun mirası müdrik vətənpərvərlik məktəbidir,
ölkəyə hörmətin təməlidir. Buna görə
vətəndaşlarımızın təhsilli
olmasını istəyiriksə, Abayı oxumaqdan və onun
şeirlərini əzbərləməkdən bezməməliyik.
Abay kimi
ölkəni, milləti sevməyi öyrənməliyik.
Böyük şair millətin qüsurlarını kəskin
tənqid etsə də, yalnız bir düşüncəsi
var idi – qazaxları, xalqını yetişdirmək.
Abayın
zəngin irsi qazax xalqının yeni keyfiyyətinin
formalaşmasına xidmət edir. Əsərlərində əks
olunan fikirlər hər bir insana xalqına, yurduna və
torpağına münasibətdə vətənpərvərlik
hissi aşılayır. Buna görə əməyin bəhrəsini
şüurda qorumaq və gənc nəslin həyat qüvvəsinə
çevrilməsi millətin dirçəlişindəki vacib
addımlardan biridir.
Suveren
dövlət olaraq çiçəklənmək
üçün dövlətçiliyimizi gücləndirməliyik.
Anlamaq lazımdır ki, qanunun və asayişin qorunması
ümumbəşəri bir məsuliyyətdir. Əgər
xalqın hakimiyyətə hörməti yoxdursa, bu, ölkənin
tənqidinə səbəb olacaq. Buna görə vətəndaşlar
və xüsusilə gənclər dövlətə hörmətin
vacibliyini izah etməlidir. Bu vəziyyətdə yenidən
Abayın irsinə diqqət yetirmək lazımdır.
O, ədalətli
cəmiyyət yaratmaq ideyası ilə gəlmişdi.
Abayın fikirləri XXI əsrdə Qazaxıstanın cəmiyyəti
və rifahı üçün çox vacibdir. Hakim
Abayın mövqeləri sivil dövlətin prinsiplərinə
uyğundur. Ədalət yalnız qanunun aliliyi, hökumətin
şəffaflığı və insanlara
hesabatlılığı yüksək səviyyədə
olanda və vətəndaş cəmiyyəti nümayəndələri
dövlət işlərində fəal iştirak etdikdə bərk
şəkildə möhkəmlənəcək.
“İnsanları
dinləyən dövlət” konsepsiyam ədalətli cəmiyyət
ideyasının inkişafı üçün təklif
edildi. Dövlətlə cəmiyyət arasındakı
konstruktiv dialoq dövlətə inamı gücləndirir.
Hökumət üzvləri, o cümlədən nazirlər və
hökmdarlar dövlət və sosial əhəmiyyət kəsb
edən məsələlər barədə qərar qəbul
edərkən vətəndaşların təklif və istəklərini
nəzərə almalıdır. Düşünürəm
ki, bu, Abayın danışdığı ədalətli cəmiyyətin
yaranmasının yeganə şərtidir.
Böyük
şair əbəs yerə deməyib: “Əhəmiyyətli məsləhətlər
itir, ölkə pıçıldamağa başladı”. Bu,
insanların hökmdardan narazı olduqlarını da göstərir.
Hökumət
həmişə insanları dinləməlidir ki,
“pıçıltı etməkdən başqa heç bir
işi olmayan, təsərrüfatında bacarıqlı
olmayan” indiki nəsil nümayəndələrin sayı daha da
çoxalmasın. Dövlət və ictimaiyyət nümayəndələri
problemli məsələlərin müzakirəsi və həlli
üçün Milli İctimai Etimad Şurasını
yaradıblar. Şuranın rəsmi olmamasını təmin
etmək üçün onun üzvləri ilə yaxından
işləmişəm.
Abayın
əsərində meritokratiya problemi də vurğulanır. O,
statusuna görə deyil, insana üstünlükləri və
zəhmətinə görə qiymət verirdi. Böyük
şair Qazaxıstan gənclərinə düzgün istiqamət
verdi.
Hazırda
Qazaxıstanda siyasi modernləşmə prosesi gedir. Dövlət
başçısının dəstəyi ilə yeni nəsil
liderlər meydana çıxıb. Ancaq ölkəmizin
köklü siyasi dəyişikliklərə ehtiyacı
olduğu barədə tez-tez məlumatlar var. Ancaq bu mövzuda
ümummilli bir razılığa gəlmək, dövlətin
imkanlarını həqiqətən qiymətləndirmək və
verilən vəzifələrə məsuliyyətlə
yanaşmaq çox vacibdir. Dəyişiklik barədə
düşünənlər ölkənin gələcəyini
düşünmür, sadəcə populist fikirlərə
diqqət yetirirlər.
Populizm mənfi
bir tendensiya olaraq təbiətdə qlobal hala gəldi.
Aydın bir strategiyası olmayan və boş şüarlarla
güc axtaran qrupların səsləri çox vaxt
bütün dünyada eşidilir. Belə səs-küylü
insanlar haqqında danışan Abay deyir: “Boş
danışmaları ilə zəhərləyirlər, bir
gün bizi əfəl edib tərk edəcəklər”.
Əslində bu, hər hansı bir ölkənin
inkişafına xələl gətirən və millətin
özünəməxsusluğunu zəiflədən təhlükəli
bir cərəyandır.
Abayın
dediyi kimi, həddindən artıq öyünmək,
başqalarını özündən aşağı saymaq,
mübahisə etmək bizə tamamilə uyğun deyil.
Dünyada və ölkəmizdə baş verənləri
aydın və hərtərəfli təhlil etmək
üçün hər addım atmalıyıq.
Barışıq və birliyimizi sabitliyimizin və
inkişafımızın açarı olan hər şeydən
üstün etmək vacibdir. Görülən işləri
qiymətləndirmək üçün münasibətləri
qoruyarkən dövlətin maraqları barədə
düşünmək lazımdır.
Yalnız
belə bir siyasət aparsaq, bütün strateji hədəflərimizə
nail ola və Qazaxıstanı ən inkişaf etmiş ölkələrdən
birinə çevirəcəyik.
Aydındır
ki, yeni Qazaxıstanın əsasını yeni cəmiyyət
təşkil edir. Eyni zamanda, millətimizin ləyaqətinin
yüksəldilməsinə və xalqımızın rəqabət
qabiliyyətinin artırılmasına diqqət yetirməliyik.
Cəmiyyətin inkişafına mane olan və birliyimizi pozan mənfi
xüsusiyyətlərdən də yaxa qurtarmaq lazımdır.
Bu gün
dünyadakı bir sıra ziyalılar klassik kapitalizmin
böhranı barədə xəbərdarlıq edir və onun
gələcəyinə şübhə ilə
yanaşırlar. Çünki dünyada varlı və
kasıb, təhsilli və təhsilli olmayan şəhər və
kənd bir-birindən çox uzaqlaşdı. Bu prosesin
sürəti durmadan artır. Biznes mənfəətini
düşünür, təhsilli olanlar ayrı bir dərnək
təşkil edir və hər biri yalnız özü
üçün məsuliyyət daşımağa
başlayır. Şəhərlər sürətlə
böyüyür və kiçik yaşayış məntəqələri
zəif inkişaf edir. Alimlər hesab edirlər ki,
bütün bunlar sosial məsuliyyətin zəifləməsi
ilə əlaqədardır.
Sosial məsuliyyət
geri dönəcəkmi? Əlbəttə ki, bu asan deyil. Bu
mürəkkəb problemin həllini Abayın “Vahid insan”
düsturunda axtarmaq lazımdır. “Bütöv insan”
sözü “A man of integrity” ingilis termini ilə uyğundur. Bu,
yalnız özünə çox güvənən,
yaxşılığı və xoş niyyətə can atan
insanlar üçün xasdır. İndi geniş
yayılmış bu anlayış XIX əsrdə Abay tərəfindən
təsvir edilib.
Bütövlükdə
insan həyatı müxtəlif münasibətlərdən
ibarətdir. Bunsuz insan cəmiyyətdən ayrı olardı.
Və ünsiyyət, şübhəsiz ki,
qarşılıqlı məsuliyyət daşıyır.
Eqoistliyin müdaxiləsi zamanı bu məsuliyyət pozulur.
Buna görə Abay “Ağlınızı,
gücünüzü, ürəyinizi bərabər tutun və
ölkədən ayrı dolğun olacaqsınız” deyərək,
insanın aydın ağıl və iradədən başqa
yaxşı mərhəmətli ürəyə ehtiyacı
olduğunu söyləyir. O, bu üç anlayışı
daim birlikdə nəzərdən keçirir, amma ilk ikisinin
tabe olmalı olduğuna inanır. Bu, qazax xalqının həyat
fəlsəfəsidir. Belə anlayışlarla yaşayan,
çətin vəziyyətdə olan insanlarımız
başqa millətlərə qarşı dost münasibət
göstərirdi. Yeməyə heç nə qalmasa belə,
bir dilim çörəklə paylaşmağı
özünə borc hesab edirdi. Yaşlılara həmişə
ehtiram, kiçiklərə hörmət bəslənilirdi,
büdrəyənlərə kömək edilirdi və yıxılanlara
dəstək göstərilirdi. Bu dəyərləri ucaldan və
nəsildən nəsilə ötürən xalqımız
onları millət olaraq qorumaq üçün əlindən
gələni etdi.
Abayın
“vahid insan” anlayışına yenidən nəzərdən
keçirtməliyik. Alimlərimiz bu istiqamətdə yeni
araşdırmalar aparmalıdırlar. Hesab edirəm ki, “vahid
insan” anlayışı, həyatımızda hər hansı
bir sahədə, hökumətdə və təhsildə,
biznesdə və ailə institutlarında əsas dayaq
olmalıdır.
Abay
yaradıcılığının əsasını təşkil
edən mövzulardan biri də tənbəlliyə,
bekarçılığa qarşı mübarizədir.
Şair daim gumrah, həssas olmağa və səhlənkarlıq
və əyləncəyə meyllənməməyə daim
çağırırdı. O, bunu əmək yolu ilə təkmilləşdirməyi
üstün tuturdu. Rasional hərəkətlərin
narahatlığını aradan qaldırmağı biləcəyini
sübut edərək, bu tənbəlliklə məşğul
olmağın psixoloji tərəflərin dərinliklərinə
də gedir. O, çox danışdığımız
duygusal intellektini da diqqət mərkəzində saxlayır,
lovğalanmaq və tənbəllik psixologiyasından
qurtulmağı, çox çalışmağı, bilik
axtarmağı təbliğ edirdi.
Abayın
şeirlərindəki fikirlərini hamımız yaxşı
bilirik: “Yorulmadan çalışsan, tox olarsan”, “Təmkin,
bekarçılıq insanı korlayır”, “Özünüzə
inanın, işiniz və ağlınız sizi xilas edəcək.”
Hər bir insan bu əsas anlayışları möhkəm
şəkildə birləşdirməli və dürüst
işi ilə başqalarına nümunə göstərməlidir.
Xalqımız
əməyin qiymətini dərk edir. Valideynlərimizin
arxadakı zəhməti qələbəyə aparan
böyük bir qüvvəyə çevrildiyini
unutmamışıq. İndi də sadə zəhmətkeş
insanların kifayət qədər nümunəvi işləri
mövcuddur. Bu yaxınlarda bəziləri dövlət mükafatlarına
layiq görülüb.
Ən əsası
da, bu gün olduğu kimi, sülh şəraitində hər
bir vətəndaş məhsuldar əməyinin ölkə
iqtisadiyyatının inkişafına birbaşa təsir
etdiyini bilməlidir.
Abayı
dövrünün çalışqanlığının əsası,
zəhmətkeşliyinin motivatoru adlandırmaq olar.
Böyük mütəfəkkirin əsərləri əməyin
harada olduğu orada da nemətin mövcud olduğunu, ev təsərrüfatı
bacarıqların göstərilir. O, həyatın keyfiyyətini
yaxşılaşdırması istiqamətində yeni iş
yollarını axtarmağa çağırır. Bununla
yanaşı, şair peşədə təşəbbüskarlığını,
dürüstlüyünü vurğulayır. Məsələn,
onuncu kəlmədə o, sual edir: “Kim çox
çalışmasa, öz yerini tapmaqda səylərini yetirməsə
varlanar?”
Abayın
fikrincə, pul qazanmaq üçün sənətə yiyələnmək
lazımdır. Çünki “Sərvət sonda itir, amma
bacarıq qalır” (otuz üçüncü kəlmə).
Düşünürəm ki, böyük şairin fikirləri
bu gün Qazaxıstan cəmiyyəti üçün
aktualdır. Buna görə bu gün qeyd edirik ki, xammaldan
asılılıq psixologiyasından qurtulması və
kiçik və orta sahibkarlığın maksimum
çiçəklənməsi əsas prioritetlərdən biridir.
Demək
olar ki, hər müasir sivil dövlət zəngin tarixi şəxsiyyətləri
ilə öyünə bilər. Onların arasında siyasətçilər,
dövlət və ictimai xadimlər, liderlər, şair və
yazıçılar, sənət və mədəniyyət
xadimləri var. Qazax xalqının da kifayət qədər
görkəmli şəxsiyyətləri var, bunların
arasında Abayın xüsusi yeri var. Lakin biz böyük
mütəfəkkirimizi dünyaya tanıda bilmirik.
Diplomatik
fəaliyyətim boyu siyasətçilər və müxtəlif
sahələrdə mütəxəssislərlə tez-tez
görüşürdüm. Bəşəriyyət
üçün ümumi olan bir çox mövzuda xarici vətəndaşlarla
fikir mübadiləsi aparırdım. Ümumiyyətlə,
Qazaxıstanın siyasi və iqtisadi uğurları barədə
yaxşı məlumatlıdırlar. Bizim mənəvi və
mədəni dəyərlərimizlə isə kifayət qədər
tanış deyillər. Sual yaranır: “Niyə də Abay vasitəsi
ilə qazax mədəniyyətimizi və
varlığımızı tanıtdırmayaq?”
Alim Abay
dünya səviyyəsindəki qazax torpağının
yetişdirdiyi dahisidir. O, bütün bəşəriyyət
üçün ağıl və hikmət toxumu səpdi.
Abayın
poetik gücünü dərindən araşdıran tədqiqatçılar
onun qazax folklorundan, Şərq və Qərb söz sənətindən,
rus ədəbiyyatından və tarixi əsərlərindən
tükənməz qida aldığını söyləyirlər.
Abayın
böyük düşüncəsi də dini zövqü və
anlayışı ilə aydın şəkildə əks
olunur. “Allah həqiqətdir, söz doğrudur, həqiqət
heç vaxt yalan olmaz” dedi. Şərq və Qərb
filosoflarının əsərlərini dərindən öyrənərək
dərk edərək bu nəticəyə gəldiyi
aydındır. Otuz səkkizinci kəlmədə Allaha
münasibətini ifadə edir.
Abayın
böyük düşüncəsi həmçinin dini
zövqü və anlayışı ilə aydın şəkildə
əks olunur. O, deyirdi: “Allah həqiqidir, söz həqiqidir, həqiqət
heç vaxt yalan olmaz”. Şərq və Qərb
filosoflarının əsərlərini dərindən öyrənib
dərk edərək, onun bu nəticəyə gəldiyi
aydındır. Otuz səkkizinci kəlmədə o, Allaha
münasibətini ifadə edir.
Abanın
mənəvi dünya görünüşünü yüksək
qiymətləndirən din filosofları onun “inanclı müsəlman”
anlayışına xüsusi diqqət yetirirlər.
“İnanclı müsəlman” anlayışı, yəqin ki,
təkcə qazaxlara deyil, bütün müsəlman
dünyasına aid idi. Budur, bu dini nöqteyi-nəzəri ilə
dünya səviyyəsində böyüməyə davam edən
mütəfəkkirimiz və müdrik Abayımız.
Bildiyiniz
kimi, paytaxtda biz bütün dinlərin ənənəvi
qurultayları təşkil edirik. Bu cür tədbirlərin məqsədi
ilə böyük Abayın mövqeyi arasında bir
tarazlıq var.
Hamımız
şairin bütün bəşəriyyətin ruhunun
saflığını qorumaq istəyi barədə
düşünürük.
Bildiyiniz
kimi, Abay obrazı M.Auezovun “Abay yolu” romanı sayəsində
dünya ədəbiyyatında bədii bir obraz kimi yüksək
qiymətləndirilib. Amma bu, Abayı tanınması aspektlərdən
biridir. Əsl Abayı, şair Abayı tanımaq
üçün, şeir və nəsrində ifadə olunan
fikirlərin mənasını anlamaq lazımdır.
Bütün rəng palitrasını qorumaq şərti ilə
dünyanın əsas dillərinə tərcümə
olunmalıdır. Buna nail olduğumuzu demək çətindir.
Əsl milli şairlərini başqa dillərə tərcüməsi
asan məsələ deyil. Tərçüməçi də
həmin mütəfəkkirin bacarığına sahib
olmalıdır. Abayşünaslarımız, dilçilərimiz
və Abaya simpatiyası olan vətəndaşlarımız
buna xüsusi diqqət yetirməlidirlər.
Qazaxıstan
Respublikasının Prezidenti Nursultan Abişeviç Nazarbayev
deyirdi: “Abay yalnız qazax xalqının mənəvi xəzinəsinə
əvəzsiz töhfələr verən görkəmli şəxs
deyil, eyni zamanda qazax xalqının bir ölkə olması
üçün çox çalışan müdrik bir
insandır”.
Abay
dünya səviyyəli mütəfəkkirlər arasında
dahi bir fiqurdur. Həqiqətən, müdrik şairin əsərləri
təkcə qazaxların deyil, bütün bəşəriyyətin
mənəvi həyatını zənginləşdirə bilər.
Çünki Abayın əsərlərinin məzmunu
ümumbəşəri dəyərlərlə doludur. Onun nəsihət
sözləri dünya xalqlarının ümumi dəyərdir.
Bu, klassik fikirlərin toplusudur. İbrət sözləri, kəlamlari,
nəsihətləri – adlar fərqli olsa da, bu xüsusi bir
janrdır.
Nəsihətlərində
Abay göstərir ki, o, bəşəriyyətin irsini tərifləyərək
çiçək açdığını və mənəvi
yüksəkliklərə çatdığını
nümayiş etdirir. Onun nəsihət sözlərinin əsasını
insanlıq, mədəniyyət və xeyirxahlıq təşkil
edir. Hakimin sözlərinə alternativ
axtardığımız zaman ağlıma fransız mütəfəkkiri
Montenin müəktubları gəlir. Ancaq Monten öz şəxsiyyəti
və insan təbiəti haqqında daha çox
düşünürdüsə, Abayın nəsihət
sözlərinin əsas missiyası düşünmək,
başqalarını fikirləşmək, məqsədi
prinsipə çevirməkdən ibarətdir. Dahi mütəfəkkirin
nəsihət sözləri çox dəyərli bir əsərdir.
Abayı
dünya mədəniyyətində nə qədər yüksək
səviyyədə təmsil etsək, millətimizin şərəfi
də o qədər yüksək olar. Müasir qloballaşma və
informasiya texnologiyaları dövründə Abay sözü hər
kəsi düşündürməlidir.
Dünyada
elm və təhsilin müxtəlif sahələrinin
inkişafına mühüm töhfə verən və
ümumdünya mütəfəkkirləri tərəfindən
tanınan kifayət qədər şəxsiyyətlər var.
Məsələn, Çin sözü deyəndə dərhal
Lao Tsi və Konfutsi ağlımıza gəlir, Rusiya dedikdə
Dostoyevski və Tolstoyu təsəvvür edirik, Fransa dedikdə
isə Volter və Russonu xatırlayırıq. Biz də elə
bir səviyyəyə çatmalıyıq ki, Qazaxıstan
deyəndə dərhal Abayın adını
xatırlamalıyıq. Digər insanlar bizi qarşılayan
zaman: “Qazax xalqı Abay xalqıdır” deyərsə, bu,
böyük şərəf olardı.
Abayı
nə qədər tərifləsək də, hər şey
ona aid etmək olar. Onun ibrətamiz həyatı və həqiqi
yaradıcılığı təkcə qazax xalqı
üçün deyil, bütün dünya üçün
nümunə rolunu oynayır. Abayın insan və cəmiyyət,
təhsil və elm, din və adət-ənənələr, təbiət
və ətraf mühit, dövlət və hökumət, dil
və ünsiyyət haqqında təsəvvürləri əsrlər
boyu əhəmiyyətini itirmir. Çünki şairin irsi
bütün bəşəriyyətin mənəvi
qidasıdır.
Nə qədər
ki, bir qazax dövləti var, Abayın adı ucalmağa davam
edəcək. Onun dəyərli sözlərini mənəvi
bir xəzinə olaraq yüksək tutsaq, vətənimizin
dünya qarşısındakı qüruru şübhəsiz
ki artacaq.
Əvvəla,
Abayı millətimizin mədəniyyət kapitalı kimi
tanıtmalıyıq. Unutmayaq ki, sivil ölkələr
dünya səviyyəsində görkəmli şəxsiyyətlərin
dərəcəsi və populyarlığı ilə qazax
kimliyini, mədəniyyətini, ədəbiyyatını və
mənəviyyatını yüksək qiymətləndirirlər.
Buna görə Abayı dünya birliyinə yeni
Qazaxıstanın bir brendi kimi tanıtmaq lazımdır. Bu,
bugünkü nəslin müqəddəs borcudur.
Milli
şüurumuzu yeniləmək və rəqabətədavamlı
milləti qurmaq istəyiriksə, Abayın əsərlərini
diqqətlə oxumalıyıq. Bu gün cəmiyyətdəki
müxtəlif proseslərə dair fikirləri Qazaxıstan
üçün çox faydalıdır. Təkcə
dövrünün deyil, həm də müasir cəmiyyətin
simasını əks etdirən Abay ölkənin hədəfinə
çatmaq yolunda çox mübarizə apardı.
Hamımız
yaxşı bilirik ki, hər qazaxın şərəfli yerində
dombra durmalıdır. Həm də inanıram ki, hər ailədə,
həmçinin, Abayın kitabı və Muxtar Auezovun “Abay yolu”
romanı olmalıdır.
Növbəti
nəsil Abayın təmiz yolunu tutmalıdır. Bu,
böyük şairin xəyalının gerçəkləşməsidir.
Buna görə də Abayın fikirləri üzərində
öyrənməliyik.
Bu il
Abayın 175 illiyinə həsr olunmuş beynəlxalq,
respublika və regional səviyyədə 500-dən çox tədbir
təşkil olunacaq. Əsas tədbir, YUNESKO ilə birlikdə
avqust ayında Semeydə keçiriləcək “Abay İrsi və
Dünya Mənəviliyi” Beynəlxalq Elmi-Praktik Konfransı
olacaq. Həmçinin, oktyabr ayında, Nur-Sultanda Abay və mənəvi
dirçəliş mövzusunda beynəlxalq konfrans
keçiriləcək. Bu tədbirlər Abayın şəxsiyyətini
və irsini hərtərəfli öyrənməyə imkan
verəcək və XXI əsrin yeni Qazaxıstanın xeyrinə
onun yaradıcılığına yol açacaq.
Əhəmiyyətli
layihələrdən biri də böyük şairin əsərlərinin
on dildə tərcüməsi və nəşridir. Xüsusilə
Abayın əsərləri ingilis, ərəb, yapon, ispan,
italyan, çin, alman, rus, türk və fransız dillərinə
tərcümə ediləcək. Şairin həyatı, irsi,
qazax mədəniyyətinin inkişafındakı rolu
haqqında bir neçə sənədli film və “Abay”
televiziya serialı çəkiləcək.
Şairin
incəsənət sahəsi də istisna deyil. Milli və beynəlxalq
səviyyədə teatr və musiqi festivalları keçiriləcək.
Bu il mükafatlar Abayın yaradıcılığına həsr
olunub. Ədəbiyyat və incəsənət sahəsində
ən yaxşı əsərlərə görə Dövlət
Mükafatı artıq Abay Dövlət Mükafatı
adlandırılacaq.
Abay şəxsiyyətinin
və irsinin andiçmə mərasimi xaricdə də davam
edir. Qazaxıstanın Rusiya, Fransa, Böyük Britaniya və
digər ölkələrdəki səfirliklərində “Abay
Mərkəzlərin” yaradılması
planlaşdırılır. Bu mədəni tədbirləri
israf etmədən təşkil etmək lazımdır.
Şərqi
Qazaxıstan vilayətinin Akşoki kəndindəki Kunanbay
Uskenbaeviç sülaləsinin qəbiristanlığı
abadlaşdırılacaq. Eyni zamanda, hesab edirəm ki, Abay
şəxsiyyətini yüksək səviyyədə ucaltmaq
üçün hökumət aşağıdakı tədbirləri
görməlidir:
Semipalatinsk
vilayəti qazaxların tarixinin ən müqəddəs yerlərindən
biridir. Buna görə ölkənin mənəvi
inkişafında xüsusi yer tutan Semey şəhərini
tarixi mərkəzə aid etmək lazımdır.
Böyük Abayın, Şakarimin və Muxtar Auezovun
doğulduğu yer xüsusi hörmətə layiqdir. Bu
baxımdan şəhərin sosial-iqtisadi kompleksini inkişaf
etdirmək, tarixi və mədəni obyektlərini yeni tələblərə
uyğun modernləşdirmək lazımdır. Hökumətə
bununla bağlı müvafiq tədbirlər görməyi
tapşırıram.
Yubiley ili
çərçivəsində Abayın müqəddəs
yerini – məşhur Jidebayı bəzəmək və
böyük şairin ruhuna hörmət etmək istəyən
insanlar üçün əlverişli şərait yaratmaq,
Abayın “Jidebay-Borili” dövlət tarixi-mədəni və ədəbi-memorial
qoruq-muzeyinə xüsusi diqqət yetirmək və onu elmi və
tədris işinin mərkəzinə çevirmək, eləcə
də Jidebayda muzeyə həsr olunmuş “Abay irsi” yeni
binanı tikmək lazımdır. Bundan başqa, 1918-ci ildə
Semipalatinskdə Muxtar Auezov və Jusipbek Aymauyıtov tərəfindən
qurulan və 1992-ci ildən nəşr olunan “Abay” jurnalına
dövlət dəstəyi vermək vacibdir.
Bu və
digər irimiqyaslı tədbirlər böyük Abayın
ruhuna ehtiram və zəngin irsinin izzəti şərəfinə
keçiriləcəkdir. Buna görə də bütün
qazaxıstanları bu nəcib təşəbbüsdə
yaxından iştirak etməyə çağırıram.
* * *
Abayın
175 illik yubileyinə ictimai şüuru yeniləyəcək və
vahid bir ölkə, ayrılmaz bir millət olaraq
inkişafımıza təkan verəcək hadisə olaraq
böyük əhəmiyyət veririk. Düşünürəm
ki, bu bayramın əsas məqsədi millətin milli müəllimi
qarşısında bir növ hesabat verməkdir. Abayın tənqidi
ciddi bir tənqid, konstruktiv tənqiddir.
Dövlət
başçısının təşəbbüsü və
ölkənin dəstəyi yüksəklikləri fəth
etdi. Qarşımıza qabaqcıl əlli ölkə
siyahısına daxil olmaq məqsədi qoyduq və buna
vaxtından əvvəl çatdıq. İndi ilk otuzluğa
daxil olmağı planlaşdırırıq. Buna da nail
olacağıq. Abayın irsi də bu məqsədə
çatmağımıza kömək edə bilər.
Növbəti sual budur: Abayın köməyini anlaya, dərk
edə bilərikmi?
Şöhrət
bayramı millətin qarşısında duran böyük vəzifəni
yerinə yetirməyin yollarını axtarmağa təkan verməlidir.
İstəyirik ki, hər bir vətəndaşa bu bayram ərəfəsində
ölkəmiz haqqında düşünsün. Abay bizə nə
verdi, bizdən nə tələb etdi, bizdən nə gözləyirdi,
ölkədə hansı işə heyran olurdu, bu işdən
nəticə çıxara bildinizmi, qazaxların hansı
işlərinə Abayı məyus olurdu, bu işdən yaxa
qurtara bildikmi? Başqa sözlə, şairin söylədiyi
beş nəcib əməl haqqında və beş
düşmənimizdən yaxa qurtarmağımızı
düşünərək rahatlıq tapa bilərik.
Abayın
irsi bir millət olaraq birliyə və xalqımızın
inkişafına yol açan müqəddəs bir dəyərdir.
Ümumiyyətlə,
həyatın hər sahəsində Abayın tövsiyələrinə
əməl etsək, bir ölkə olaraq güclü
olacağıq və bir dövlət olaraq hədəflərimizə
çatacağıq.
Abayın
arzusu xalqın arzusudur. Xalqın arzusunu və vəzifələrini
yerinə yetirmək üçün gücümüzü əsirgəməməliyik.
Abayın nəsihətli göstərişləri yeni
Qazaxıstanı XXI-ci əsrdə bu cür yüksəklərə
aparır.
Tərcümə etdi: Aida Eyvazlı
Türküstan.- 2020.- 28 yanvar.-
S.12-14.