Repressiya
dalğasının qurbanı –
Məmməd Kazım
Ya rəbb, bu nə
dəhşət,nə fəlakət!
Ya rəbb, bu nə vəhşət,
nə zəlalət!
Yox kimsədə insafü
mürüvət,
İblisəmi
uymuş bəşəriyyət?!
H.Cavid
Bağlı qapıları
döyürük... Sıxıntı hisslərində
çırpına-çırpına,
həyəcan içində titrəyə-titrəyə...
Bağlı qapıları döyürük...
Açılanı
da var, açılmayanı da.
Açılmayan qapıların bir rəngi
bir qara ağrıya dönüb içərimizə
dolur. Sıxır, ağrıdır bizi.
Dayanıb sakit-sakit bağlı qapılara
baxırıq. Bəlkə də bu bağlı qapıları
dünyanın ən yaxşı rəngləri ilə
boyasalar da yenə qara kədərini silib getməyəcək. Nə
qədər
sular axacaq, neçə qış, bahar gəlib keçəcək
insanların ömründən,
amma o kədər ürəyə düşən qara xal
kimi qalıb yaşayacaq ki,
dünyaya gələn azərbaycanlıya “qanlı 37-dən” faciəli
ağrılar
pıçıldasın. O adamların günahsız olduğunu, xalqı, vətəni
bütün
varlıqları ilə sevdiyini danışsın.
...Bağlı qapıları
döyürük... Açılanı da var,
açılmayanı da.
Açılan qapılar bir anlığa sevindirir bizi. Düşünürük
ki, nə yaxşı
ki,
oğul-uşaqlarından, övladlarından yaşayıb
qalanı var. Demək
ki, hələ
də ocaqları yanır, tüstüsü tüstülənir
o vətən fədailərinin.
O ocaq başında
illərlə gözü yolda qalanlar da var, haqqın,
ədalətin əsl təntənəsini gözləyənlər də.
Gör neçə ilin ağrısını
çəkiblər... Gör neçə il cəmiyyət də, cəmiyyətdəki
adamlar da, elə
dost-doğmalar da üz döndərib onlardan. Görəndə bir
salamı belə
əsirgəyiblər onlardan. “Xalq düşməni” nin ailəsinə kim yaxınlıq
edə
bilərdi ki?..
...Bağlı qapıları
döyürük... Açılanı da var,
açılmayanı da.
Açılan qapılardan içəri girib,
ağrılı-acılı söhbətləri dinləyirik.
Qan donduran həqiqətləri dinləyirik. Həqiqətlər
varaq-varaq
aralanır. Bu ağrılı, keşməkeşli ömür
sahiblərindən biri də,
neçə-neçə dəyərli insanın ömrünə
balta çalmış, həyatını zülmə
döndərmiş 1937-ci ilin qara tufanının qurbanlarından Məmməd
Kazım Ələkbərlidir. Məmməd Kazım Ələkbərli
Azərbaycan
yazıçısı, tənqidçi, filosof, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin
(AYB) ilk sədri olub. Bütün fəaliyyəti, bədii
yaradıcılığı doğma
xalqına əvəzsiz xidmət, vurğunluq nümunəsi olan
qaynar təbli
ədibimizin, talesiz Məmməd Kazım Ələkbərlinin
keçdiyi həyat
yolunu oxuculara
çatdırmaq məqsədilə və eyni zamanda
böyük
ədibin
115 illik yubileyi münasibətilə bu vəsaiti işləməyi
özümüzə borc bildik. Vəsait iki
hissədən ibarətdir. I hissə
“Məmməd
Kazım Ələkbərli yanğısı” adlanır və
Məmməd
Kazım Ələkbərlinin həyat və
yaradıcılığından bəhs edilir. II
hissədə isə “Tufanlı yollardan qalan iz” adlanır və Məmməd
Kazım
Ələkbərlinin yaradıcılığından bəhs
edən tədbirlərdən
söhbət açılır.
Repressiya
dalğasının qurbanı
1934-cü
ildə ölkə yazıçılarının Bakıda
keçirilən I
qurultayında Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı
yarandı. Bu vaxta
qədər Azərbaycan yazıçıları ayrı-ayrı ədəbi
birləşmələrin
tərkibində fəaliyyət göstərir, müxtəlif ədəbi
məclislərin ətrafına
yığışırdılar. Onların bir təşkilat
daxilində birləşməsi həm də
həyatın tələbi idi. Belə bir ittifaqın
yaradılması ilə bütün ədəbi
qüvvələri bir məqsədə yönəltmək mümkünləşdi.
Görkəmli ədəbiyyatşünas
– alim Kamal Talıbzadə yazırdı:
“Tarix boyu
Azərbaycan yazıçıları, bədii söz
ustaları olmazın
işgəncələrə, təzyiqlərə məruz
qalmışlar. Bircə sovet hakimiyyəti
illərində yüzlərlə Azərbaycan
yazıçısının uzaq Sibir çöllərinə
göndərilib məhv edilməsini, on illərlə qaranlıq
zindanlarda
saxlanılıb qətlə yetirilməsini, İkinci Dünya müharibəsinin
qızğın
atəş nöqtələrinə sürgün edilməsini
xatırlamaq kifayətdir”. Təbii
ki, belə
ziddiyyətli bir dövrdə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının
yurdumuzun
istedadlı qələm sahiblərini öz ətrafına
yığaraq
fəaliyyətə başlaması çox çətin
idi. Bir tərəfdən pərakəndəliyə
son
qoyulur, digər tərəfdən isə yazıçılar
sovet ideologiyasına
xidmət
etməli, onun prinsipləri əsasında yazıb-yaratmalı
idilər.
Əlbəttə,
çətin bir şəraitdə xalqa və ədəbiyyata
xidmət etmək,
onun
inkişafına nail olmaq həyat bahasına başa gəlsə
də, milli
təfəkkür sahibləri bu ağır işin öhdəsindən gəlməyə
çalışırdılar.
Qaranlığın içində işıq
yandırmağın nə demək olduğu aydındır.
O
dövrün yazıçı və şairləri bəzən
də sovet prinsiplərini qalxan
kimi əllərində
tutaraq onun arxasında milli düşüncənin,
şüurun
məhsulu olan bədii yaradıcılıq nümunələrini
hifz etməyə
çalışırdılar.
Belə
ağır və ziddiyyətli bir zamanda Azərbaycan
Yazıçılar
İttifaqının ilk sədri Məmməd Kazım
Ələkbərli olmuşdur. O,
Moskvada
(1934) keçirilən sovet yazıçılarının I
qurultayında
iştirak və çıxış etmişdir. Dövrün ədəbi
mənzərəsini anlamaq
baxımından Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimovun “Birlik
və ilham”
adlı
məqaləsi çox əhəmiyyətlidir. Məqalədə
oxuyuruq: “O
zaman ədəbiyyatımız
hələ gənc idi. Hələ mübahisəli məsələlər
çox
idi. Lakin bu ədəbiyyatın bütün nəsillərindən
olan əsas
qüvvələrini işıqlı, qüdrətli
ideyalar birləşdirir, monolit birliyə
sövq
edirdi. Onlar yeni dünyanı – əmək səltənətini
yaradanların
bədii
abidəsini ucaltmaq eşqi ilə coşurdular.” Amma bu
coşqunluğun az vaxtda hansı faciə ilə üzləşə biləcəklərini,
hansı
şər qüvvələrin qara caynaqlarına keçə biləcəklərini
ağıllarına
belə
gətirmirdilər.
Həyatı
Məmməd
Kazım Ələkbərli 1905-ci ilin yanvar ayında
Dərbənd şəhərində ziyalı ailəsində
anadan olmuşdur. Orta
məktəbi doğma şəhərdə bitirdikdən sonra
Bakıya gələrək
Azərbaycan
Pedaqoji İnstitutunun dil və ədəbiyyat fakültəsində
təhsil
almışdır. Hələ gənc yaşlarında partiya
və sovet rəhbərləri
ona inam
göstərərək məsul vəzifələr etibar
edirdilər. Ali məktəbi
bitirdikdən sonra Gəncə Vilayət Xalq Maarif Şöbəsinin
müdiri
işləyən Məmməd Kazım Ələkbərli pedaqoji işlə
bərabər bədii
yaradıcılığa, xüsusilə də mətbuata
yaxın və meyilli adam olub.
Mətbuat
tarixindən bəllidir ki, o, Gəncədə yaşayarkən
həm də
“Qızıl Gəncə” jurnalının baş
redaktoru olmuşdur. Məmməd
Kazım Ələkbərlinin bu sahədəki fəaliyyəti
diqqət çəkirdi. O
özünü bacarıqlı, istedadlı qələm sahibi və mətbuat
təşkilatçısı
kimi təsdiqləyə
bilmişdi. Bu səbəbdən də tezliklə Məmməd
Kazımı
Mahaçqala şəhərinə “Dağıstan füqərası”
qəzetinin
redaksiyasını yaratmağa göndərirlər. Məmməd Kazım
burada
nəinki
qəzetin çapını təşkil etmiş, eyni zamanda
iki il də “Maarif
yolu”
jurnalının məsul redaktoru olmuşdur.
Moskvada
Qırmızı Professorlar İnstitutunda 5 il
təhsil
aldıqdan sonra onu Azərbaycana partiya işinə göndəriblər.
Hətta
bir
müddət Azərbaycan Dövlət Universitetinin rektoru olub.
Yazıçılar
İttifaqı yaranan kimi ona rəhbərlik də Məmməd
Kazım
Ələkbərliyə etibar edilib. Elmi-pedaqoji fəaliyyətlə
bərabər
Məmməd
Kazım dövri mətbuatda müntəzəm
çıxış edən jurnalist
kimi də
fəaliyyət göstərirdi. “Kommunist” nəşriyyatının
direktoru,
“Ədəbiyyat qəzeti”, “Bakinski raboçi”, “Vışka”
qəzetlərində, “Zərbəçi”, “Sürət”,
“İnqilab və mədəniyyət”,
“Firqə işçisi” jurnallarında baş redaktor
olmuşdur.
Məmməd
Kazım Ələkbərli həm görkəmli mətbuat
işçisi, həm
də ədəbiyyatşünaslıqla
məşğul olan tədqiqatçı idi. Zəngin ədəbi
irsə
mənsub olan Məmməd Kazım mətbuat səhifələrində
həm
istedadlı publisist, həm də obyektiv tənqidçi kimi
çıxış edirdi.
Onun
haqqında araşdırmalar aparanlar Məmməd
Kazımı
filosof-ədəbiyyatçı, alovlu publisist kimi dəyərləndirirdilər.
Ədəbiyyatşünas-alim
Nazif Qəhrəmanlı Məmməd Kazım
Ələkbərli
haqqında qələmə aldığı məqalələrinin
birində belə
yazıb:
“Azərbaycan ədəbiyyatına dair axtarışları
xüsusi dərinliyi
və əhatəliyi
ilə fərqlənməsə də, özünəməxsus
ideyalar və
fikirlərlə zəngindir... M.K.Ələkbərli Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin
təbliğinin, onun faktlarının üzə
çıxarılmasının, əhatəli
və
mükəmməl şəkildə toplanıb nəşr
edilməsinin tərəfdarı idi. O,
həmişə istər nəzəri, istərsə də praktik fəaliyyətində
klassik irsə
qayğı və diqqətin təmsilçisi kimi
çıxış edirdi”.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas, tədqiqatçı Məmməd
Kazım
Ələkbərlinin
anadan olmasının 115 illik yubileyi ilə əlaqədar bir
sıra
tədbirlər; kitab müzakirəsi, oxucu konfransı, rəsm
və digər
müsabiqələr, xatirə gecəsi, ədəbi-bədii
gecə keçirilə bilər. Bu
görkəmli şəxsiyyəti uşaqlara tanıtmaq, sevdirmək,
yaradıcılığını
gənc
nəslə və şagirdlərə çatdırmaq məqsədilə
kitabxanada kitab
sərgisi də təşkil oluna bilər. Sərgiyə
aşağıdakı başlıqları vermək
olar:
“Tufanlı yollardan qalan iz”, “Azərbaycan ziyalısı
Məmməd
Kazım Ələkbərli”, “Azərbaycanın say-seçmə
oğulları
sırasında Məmməd Kazım Ələkbərli”, “Şərəfli
yolun sonu”,
“Amansız
hökmün qurbanı”, “Qara taleyin dastanı”, “Qara
yolların izi”, “Ölümə doğru”, “İlk ağrı, ilk
şikayət” və s. verilə
bilər.
Bundan başqa, sərgidə Məmməd Kazım Ələkbərlinin
foto
şəkilləri (stend halında) və kitabları öz yerini
almalıdır. Müxtəlif
ədiblərin, alim və folklorşünasların Məmməd
Kazım Ələkbərli
haqqında yazdığı məqalələr, söylədikləri
sitatlar da sərgidə
nümayiş oluna bilər.
Məmməd
Kazım Ələkbərlinin yubileyi ilə əlaqədar
kitabxanada
keçirilə biləcək tədbirlərdən biri də
konfransdır.
“Azərbaycanın
say-seçmə oğulları sırasında Məmməd
Kazım
Ələkbərli”
başlıqlı konfransda alimlər, tarixçilər,
folklorşünaslar, müəllimlər, ali məktəb
tələbələri və s. qonaqlar
iştirak edə bilərlər. Konfransda Məmməd Kazım
Ələkbərlinin
həyat
və yaradıcılığı, keçdiyi şərəfli
ömür yolu haqqında
qonaqlara
geniş məlumat verilir. Konfransın ikinci hissəsində
isə
ali məktəb tələbələri iştirakçı
qismində çıxış edirlər.
Sən kimsən, ey qatil,
hansı millətsən?
Vicdan pəncəsilə canın
didilsin!
Sən nasıl öldürdün
bütün milləti,
Nasıl sərdin yerə
böyük şövkəti!
Ə.Cavad
Məmməd
Kazım Ələkbərli 1905-ci il
yanvarın 24-də
Dərbənddə anadan olub. Uşaqkən məhəllədə
“od-alov”, orta
məktəbdə “ən sütül professor” adları qazanıb. Yeniyetməliyində
ailə-ətrafından eşitdiyi, ilk gənclik
çağındasa fərqinə vardığı
“balıq dəryada böyüyər” məsəlinə
binaən, çoxdanlardan
eşidib-eşqinə düşdüyü Bakıya
üz tutur. On yeddi yaşında qəbul
olunub
iyirmi ikisində bitirdiyi Azərbaycan Pedaqoji
İnstitutundan
(Dil-ədəbiyyat fakültəsi) sonra təhsilini Moskvada
davam
etdirib.
1934-cü
ildə Bakıya dönən bu gənc fenomen tarixin
qarşıdakı
dörd
(taleyinsə iki cüt nakam) ilində, müasirlərindən
birinin
təbirilə desək, “ərzin işləri” ni görüb. Gəncə
Vilayət Xalq Maarif
Şöbəsinin
müdiri işləyən Məmməd Kazım Ələkbərli
pedaqoji
işlə bərabər, bədii yaradıcılığa,
ümumən mətbu sahəyə çox
meyilli
olub.
22 yaşında “İdealizm və
materializm və yaxud yeni
fəlsəfə”, 24 və 30 yaşlarında “Yeni əlifba və
orfoqrafiya”,
“Azərbaycan
ədəbiyyatı” kimi sanballı kitablar yazmış bu
ədəbiyyatşünas-alimin səs-sədası bütün
ölkəni bürüyüb. Hələ 30
yaşı tamam olmamış Azərbaycan Dövlət
Universitetinin (BDU)
ikinci azərbaycanlı
(birinci T.Ş.Simurğ) rektoru, 1934-cü ildə
təsis
edilən Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının idarə heyətinin
sədri
seçilib. Azərbaycan KP MK yanında “Kommunist”
nəşriyyatının direktoru və bir neçə qəzet
və jurnalın baş
redaktoru
işləyib.
Müasirlərindən
bəziləri “M.Ələkbərli müasiri olduğu
şair və
yazıçılar, tənqidçilər, eləcə
də klassik ədəbiyyatımız haqqında
söz
deyərkən müəyyən mənada ehtiyatlı
olmağa çalışırmış”, “Bu
görkəmli ədəbiyyatşünas-alim xeyli milli
çabaları ilə bahəm,
bəzən, zəmanə ilə addımbaaddım ayaqlaşırdı
da” kimi fikirlər
işlətsələr də, öz kristal dönməzliklərinin
güdazına getmiş
Mikayıl
Rəfili, Əhməd Cavad, Almas
İldırım və başqalarının
onun
haqqında yazdıqları rəğbət hissi ilə dolu məqalələr
şəhadət
verir ki,
bu adam dövrün “mübahisəli” lərindən çox,
mübarizlərindən olub. Elə onun 1938-ci ilin məlum “cəza
təqdirləri” ndə güllələnməsi də bunu təsdiq
edir və sonda bu
qənaətə işləyən xatirələrdən –
Fraqmentlər
“Mənim... üzdə
“qırmızı”, içdə qızıl professor
dayım”...
Bu hekayət, Mircəfər
Bağırovun eynəyini sındıran bir qızın -
həyatın saysız-hesabsız keşməkeşlərini
yaşaya-yaşaya 90 ili
geridə
qoymuş Asya xanımın dilindəndir.
“Biz əslən dərbəndliyik.
Ana tərəfim Fətəli xan nəslindəndir.
O vaxtlar vəziyyət
çox ağır idi; adambaşına üç yüz
qıram çörək
verirdilər, onu da ki, çox zaman yavan yeyirdik.
Xatirələrim içərisində
ən acı və ən şirini Məşədi Məmməd
Kazım dayımla bağlı olanlardır. Çox savadlı,
ziyalı adamlardan
idi mənim
o bəxt-talesiz dayım. Bizim Pedaqoji İnstitutdan
sonra təhsilini
Moskvada davam etdirib. Xüsusi istedadı və
bacarığına görə, bir kərə Stalin ona
“Krasnı professor” deyib və
onu Azərbaycan
KP Mərkəzi Komitəsinə birinci katib təyin
etmək
istəyirmiş. Bu məqsədlə dayımı Moskvadan Azərbaycana
göndəriblər. Gələndə nə anasına,
nə də xətrini hamıdan çox
istəyən mənciyəzə heç nə demədi. Elə hey susurdu. Sən demə,
ürəyində bu baş vəzifəyə layiq bildiyi Mircəfərin
adını
Moskvada necə dilə gətirmək haqda
düşünürmüş.
Mircəfər bizə
hər gələndə məni qucağına alırdı.
Qəribə kişi
idi.
Heç gülər üzü olmazdı. Bir dəfə də
məni qucağına alanda
eynəyini gözündən alıb oynadarkən əlimdən
düşüb sındı.
Dayımın
mənə çox sərtliklə təpinməsi heç
vecimə olmadı, amma
qucağında oturduğum kişi ona “işin yoxdur, lap əcəb elədi!”
deyəndə yaman qorxdum...”
Mircəfər
dayımın yaxın dostlarından idi. İstəyirdi
onu qabağa
çəksin. Nəhayət, bir kərə cəsarətə gələrək,
Bağırovun
təqdimatını eləyib Stalinə.
Özününsə elmi araşdırmalarla
məşğul olmaq istədiyini bildirib.
Bağırov Mərkəzi Komitəyə
rəhbər təyin olunandan sonra da
bizə
tez-tez gələrdi. Onda artıq Məmməd Kazım
dayım bizi də
Dərbənddən Bakıya gətirmişdi.
O dövrün (əslində,
bütün zamanların) ən dramatik
dramaturqu
Cəfər Cabbarlı ilə ilgili epizodu da çox təsirlidi...
Belə ki, 1934-cü il,
31 dekabr, səhər saat 10-da onunla
birlikdə (Yazıçılar İttifaqının sədri
olaraq) M.Bağırovun
qəbulunda olub, elə bu rəhbərin öz
tapşırığıyla “Pravda” qəzeti
üçün yazdığı (sonralar “Firuzə” adıyla məşhurlaşası)
“Bakı”
novellasını oxuyası böyük sənət-səhnə sənətkarının
ömür
pərdəsi, həmin görüşdən 6 saat əvvəl (gecə
saat 4-də), bütün
Azərbaycan
tamaşaçısı və ailə üzvlərinin xəbəri
olmadan enir;
həyat
yoldaşı Sona xanım qəflətən yuxudan
ayılıb işığı yandırır
və
onun çöhrəsində müəmmalı bir təbəssüm,
yanaqlarında iki
damla
göz yaşı görür...
Və... ötən
əsrin 70-lərində həmin hadisənin davamı qismində
eşitdiyim bir xatirə: “Cəfərin dəfnində, mərasimin
təşkilatçısı
Məmməd
Kazım Ələkbərli heç özünə gələ
bilmirdi, həddən
ziyadə
pəjmürdə idi, capcavan alnının
düyün-qırışlarına çırtma
vursaydın, qan sızardı...”
XX əsrin əvvəllərində
Şimali Azərbaycanda
ictimai-fəlsəfi fikrin milli-demokratik yönü birmənalı
şəkildə
türkçülük (Türk birliyi),
islamçılıq (İslam birliyi), qərbçilik
(Qərb
mədəniyyətini mənimsəmək, ya da müasirləşmək,
yeniləşmək) və istiqlalçılıq
(müstəqil Azərbaycan) ideyaları ilə
bağlı olmuşdu. Burada başlıca məqsəd milli və
dini məsələlərin
əsas
prinsiplərindən kənara çıxmamaq şərti ilə
Qərbin müsbət
demokratik
dəyərlərini də təbliğ etmək idi. Deməli,
bu dövrdə
milli-demokratik cərəyan Azərbaycan milli ictimai-fəlsəfi
fikrində önəmli yer tutmuşdur.
Bu dövrdə Azərbaycan türk
aydınlarının böyük əksəriyyəti
(Əli bəy
Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Məhəmməd
Əmin
Rəsulzadə, Əlimərdan Topçubaşov, Nəsib
bəy Yusifbəyli və b.)
milli fəlsəfi
dünyagörüşlərində əsas
üstünlüyü milli-dini
xüsusiyyətlərə və liberal-demokratik dəyərlərə
vermişlər. Bu
aydınlar dövrünün tələblərini və
ideyalarını da nəzərə almaqla
milli və
dini dəyərlərə sadiq qaldılar. Onlar Azərbaycan
Türk
millətinin fəlsəfi, mədəni və dini
dünyagörüşü əsasında yeni
ideyalar
irəli sürdülər. Bu ideyalar idealist
dünyagörüşündən
əsasən kənara çıxmamış və milli fəlsəfi
fikir zəminində təşəkkül
tapmışdır. Məhz bu aydınların irəli sürdüyü
ideyalar nəticəsində
Azərbaycan
çar Rusiyasının müstəmləkəsindən
qurtularaq azad
və
müstəqil bir dövlətə çevrilmişdi. Belə
ki ilk rüşeymləri XIX
əsrin
ikinci yarısında qoyulan və XX əsrin əvvəllərində
sistemləşən milli azadlıq ideyası Azərbaycan
Cümhuriyyətinin
yaranması (1918) ilə nəticələndi. Ölkənin
siyasi-ideoloji
mənzərəsinin dəyişməsində I (1905) və
II (1917) Rusiya
inqilabları çox mühüm rol oynadı. Şübhəsiz ki,
bu inqilablar
dövründə xalq arasından milli liderlərin, ideoloqların xalqı
öz
arxalarınca aparmaları müstəsna yerə malikdir. Məhz
onların
sayəsində yeni dövrdə Azərbaycanda milli ideologiyanın təməl
prinsipləri müəyyənləşdirildi. Azərbaycanın
siyasi azadlığı milli
muxtariyyətdən milli istiqlala qədər çox mühüm bir mərhələ
keçmiş oldu. Ən əsası odur ki, “tarixi-coğrafi Azərbaycan”
deyimini,
müstəqil və milli Azərbaycan anlayışı əvəz
etdi. Milli
istiqlalın birmənalı şəkildə ideoloqu olan M.Ə.Rəsulzadə
Azərbaycan
türkçülüyü ideyasını Azərbaycan milli
ideologiyasına qədər yüksəldə bilmişdi.
Məmməd Kazım Ələkbərlinin
115 illik yubileyi ilə əlaqədar
kitabxanalarda keçiriləcək tədbirlərdən biri “Fiziki və
mənəvi
həyatını millətinin azadlığı uğrunda paymal etmiş
mücahid”
adlı
dəyirmi masa ola bilər. Tədbir oxucuların
iştirakı ilə
kitabxanada
keçirilir. İlk olararaq kitabxanaçı səhnəyə
çıxıb
qonaqları salamlayır və sonra Məmməd Kazım Ələkbərlinin
yaradıcılığı haqqında qısa məlumat verir.
Kitabxanaçı:
Məmməd Kazım Ələkbərlinin 1935-ci ildə
çap
edilmiş “Azərbaycan ədəbiyyatı” adlı əsərində
ədəbiyyatımızın
tarixinə, ayrı-ayrı dövrlərinə, konkret insanların
yaradıcılığı ilə
bağlı müxtəlif fikirlərə rast gəlinir. Məmməd
Kazım Ələkbərli
“Kitabi Dədə
Qorqud” un azəri türklərinə aid
dastan olduğunu
dəfələrlə söyləmiş və
yazmışdı. Təbii ki, Məmməd Kazım
Ələkbərli dövrünün övladı idi. Onun elmi
axtarışları bir tərəfdən
tarixə,
faktlara, tədqiqatlara, axtarışlara, elmi təfəkkürə
söykənirdisə, digər tərəfdən üzləşdiyi
maneələrin
istiqamət verdiyi yollarda da məcburi addımlar atırdı.
Ədəbiyyatşünas-alim
Nazlı Qəhrəmanlının təbirincə desək,
M.K.Ələkbərlinin
elmi-nəzəri irsi Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
üzrə araşdırmalara əhəmiyyətli rəng və
müdrik nəfəs gətirmiş,
ədəbi mübarizələrin siyasi ehtirasını azaltmağa
müəyyən
mənada
xidmət göstərmişdir. Məmməd Kazım Ələkbərli
müasiri olduğu şair və yazıçılar, tənqidçilər,
eləcə də klassik
ədəbiyyatımız haqqında söz deyərkən
müəyyən mənada ehtiyatlı
olmağa
çalışırmış.
Məmməd Kazım Ələkbərli
Moskvada Qırmızı Professorlar
İnstitunu bitirmişdi. “Oktyabr inqilabı” və “Azərbaycan
ədəbiyyatı”, “Şura ədəbiyyatı
yüksəliş yollarında” “Aprel
ədəbiyyatı” kimi məqalələrin müəllifi
idi.
Azərbaycan
dilində “Fəlsəfə” dərsliyinin yaradılmasına
çalışırdı. Bütün bunlar isə onu 1937-ci
ilin qara caynaqlı
tufanından xilas edə bilmədi. Repressiyanın dalğaları
Məmməd Kazım Ələkbərlini də
apardı. Bir
neçə il sürən
çək-çevirdən, şər şamatadan sonra 1938-ci
ildə güllələnmişdi.
Cəmi 33 il
yaşamış Məmməd Kazım Ələkbərli Azərbaycan
ədəbiyyatının inkişafı üçün
cani-dildən çalışan, dəyanət və
təmkini ilə seçilən qələm sahiblərindən
biri olmuşdur. Bu
Azərbaycan
ziyalısının repressiyaya məruz qalmış məğrur
insanların faciəli, fəqət şərəfli, taleyi idi.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas, tədqiqatçı Məmməd
Kazım Ələkbərlinin
anadan
olmasının 115 illik yubileyi ilə əlaqədar olaraq
kitabxanada
“Ölümə doğru gedən yol” adlı oxucularla söhbət
keçirilə bilər. Bunun üçün kitabxanaçı
kitabxananın oxu zalına
toplanmış oxucuları ədibin kitabları ilə tanış edir
və ədibin
nakam həyat
yolundan, eləcə də sanballı
yaradıcılığından söhbət
açır.
Kitabxanaçı:
Yazısına pozu, kəsdiyinə sorğu-sual olmayan
repressiya
kompaniyası ərəfəsində ekranlara çıxan bir
film -
sonralar
milyonlarla şagird və tələbənin “Azərbaycan sovet
ədəbiyyatı” dərsliyindən tanış olub
sevəcəyi məşhur imzalar
içərisində ən çox bu qeyri-məşhur
ismi narahat edir və o,
“Ədəbiyyat
qəzeti” nin 1 iyun 1936-cı il sayında,
adını növbəti
ilin qara
siyahısına salası bir məqalə yazır: “Pis
ssenaristin oy
alıb
gəldiyi yerdə”...
O, həmin məqalədə milli
namus-vicdan gözü ilə də baxdığı
bu filmin
(“Mavi dənizin sahilində”) ilk epizodunu belə
məzmunlaşdırır: “Qara çadralı bir türk
qadın, özündən başqa heç
kəsin
olmadığı bir yerdə çadrasına bərk-bərk
bürünüb oturmuş,
ağzında uzun tənbəki çubuğu tüstüləyir,
ruzigar qadının yamaqlı
tumanını oynadır və onun cılız baldırları
görünür...”
zlıqda
qalan xalqları mədəniyyətsiz, cahil görməyə
və
göstərməyə çalışan bolşevizm
ideologiyasına bu tutarlı cavab,
tezliklə millətin qaymağını üzləyəsi
repressiya sunamisinə
qədərki dövrdə bu xalqın əsl ziyalılardan xali
olmadığını da
isbatlamırmı?
Və maraqlıdır ki, məhz bu
məqalədən sonra həmin epizod
filmdən çıxarılır...
1936-cı ildə “Çapayev”
filminin Azərbaycan dilinə
dublyajında da xüsusi əməyi olmuş, çox qısa bir
ömürdə çox
belə
vəfalı vətəndaş, milli ziyalılıq görəvləri
görmüş- Məmməd
Kazım Ələkbərli.
Ən gənc rektor, sədr, direktor,
baş redaktor (üç qəzetdə), ən
kəsərli publisist, filosofanə ədəbiyyatşünas və... “xalq
düşməni”... Bunların hamısı cəmi-cümlətanı 33 yaşda yaşanıb!
Aynurə Əliyeva
Türküstan.- 2020.- 28 yanvar-3
fevral.- S.17.