«Mənə təzyiq olanda, daha da
güclənirəm»
«Bu il attestat balı nəzərə alınmayacaq»
Parlament Jurnalistləri
Birliyinin üzvləri Azərbaycan cəmiyyətində
tanınmış şəxslərlə
görüşü davam etdirirlər. Bu sıradan olan
növbəti görüş Tələbə Qəbulu
üzrə Dövlət Komisiyasının (TQDK) sədri Məleykə
Abbaszadə ilə keçirilib. Görüşdə Parlament
Jurnalistləri Birliyinin 12-dək üzvü iştirak edib.
Media nümayəndələri
əsasən tələbə qəbulu ilə bağlı
onları maraqlandıran müxtəlif sualları komitə sədrinə
ünvanlayıblar.
- Təbii ki, bir dövlət
qurumu kimi daim mediaya açıq olmalıyıq. Bizim
apardığımız iş maarifləndirmə işidir. Baxmayaraq
ki, biz imtahanlarla əlaqədar və eləcə də digər
məsələlərlə bağlı daim internet
saytımızda məlumat veririk. Amma biz bunu başa
düşürük ki, hər bir qəzetin, hər bir media
orqanının öz kateqoriyasına uyğun oxucusu var. Həmin
insanlar o qəzetlərə öyrəşiblər və daim
onu oxuyurlar. Biz bu baxımdan istəyirik ki,
gördüyümüz işlərlə bağlı insanlar
qəzetlər vasitəsi ilə, digər KİV-lərlə
məlumat ala bilsinlər. Biz cəmiyyətdə olan şayiələri
maksimal şəkildə aradan qaldırmağa
çalışırıq. İnsanlar rəsmi məlumatı
öyrəşdiyi dildə qəzetlərdə və digər
KİV-dən alsınlar. Etiraf edim ki, bizim verdiyimiz məlumatlar
daha çox hüquqi dildə olur. Biz məcburuq ki, imtahanlarla
bağlı məsələləri hüquqi dildə verək.
O cümlədən, insanlara məlumatlar başa
düşdükləri dildə
çatdırılmalıdır. Ona görə
çalışırıq ki, hər zaman mediaya
açıq olaq, mətbuat konfransları keçirək. Biz
müəyyən layihələri də həyata
keçiririk ki, abituriyentlər bütün informasiyaları
tam şəkildə əldə edə bilsinlər.
- “Təhsil haqqında” qəbul edilən qanun tələbə
qəbulu məsələlərinə necə təsir
göstərdi?
- “Təhsil haqqında”
qanun qəbul olunduqdan sonra cənab Prezident xüsusi sərəncam
verdi. Bu sərəncama əsasən, yeni vəzifə
bölgüsü aparıldı. Bundan sonra biz üzərimizə
düşən işləri həyata keçirməyə
başladıq. Bu qanun bizim üçün hər hansı
çətinlik törətmədi. Müzakirələr
zamanı mən çıxışımda qeyd etmişdim
ki, biz gərək qanunda istisnalar yox, əsasən real mexanizmləri
nəzərdə tutaq. Bizə fənn olimpiadalarının
qalibləri sənəd təqdim etmirlər. Nəinki bu il, hətta
1992-ci ildən biz qəbul imtahanlarını aparırıq. Bu
zamana kimi, elə insan olmayıb desin ki, “fənn
olimpiadasında dünyada I yer tutmuşam, mən istəyirəm BDU-da oxuyam”.
Məsələ
ondadır ki, kimsə I yer tutursa, o, BDU-ya ona görə gəlmir
ki, dünyanın ən yüksək səviyyəli
universitetləri ona tələbə olmağı təklif
edir. Bizim universitetlər bu siyahıda yoxdursa, məsələnin
müzakirəsindən söhbət gedə bilməz. Qanun qəbul
oldu. Mən bununla tam razıyam. Ancaq bizdə belə
uşaqlar yoxdur. Söhbət 11-ci sinifdən gedir. Bu siniflərdə
də belə uşaqlar demək olar ki, yoxdur. Dünya
yarışlarının qalibləri, olimpiya
çempionları da çox nadir hallarda olur. Bilirsiniz, elə
idman növləri var ki, insanlar bundan xəbərsizdirlər.
Şərq döyüşləri ilə bağlı
dünya çempionları bizə müraciət edirlər. Deyərdim
ki, belə məsələlərlə bağlı bizə
çox sayda müraciət edirlər. Təxminəm 30-40 belə
şəxsi biz qəbul etdik. Hansı ki, həmin insanlar əvvəlki
illərdə bu göstəricilərə nail olmuşdular. Qanundakı
ikinci məsələ bir pillədən o biri pilləyə
keçəndə əvvəlkinin nəticəsini nəzərə
almaqdan ibarətdir. Biz attestat qiymətlərinin ali məktəbə
qəbul imtahanlarında nəzərə alınmasına
çalışırıq. Neçə illərdir ki, biz
bununla əlaqədar araşdırma aparırıq. Attestat
qiyməti ilə ali məktəbə qəbul imtahanında əldə
edilən nəticə ən azından üst-üstə
düşməlidir. Bu əmsalın heç olmasa 6/10-da
olmasına mən razıyam. Biz imtahanın nəticələri
ilə attestat qiymətlərini müqayisə etdik. Demək
olar ki, 400-500 abituriyentin taleyinə attestat balı təsir
göstərdi. İki eyni bal toplayan şəxs attestat qiymətinə
görə fərqləndirilir. Biz bunun üzərində də
çox ciddi fikirləşirik. Amma bu il attestat balı nəzərə
alınmayacaq.
- Tələbə qəbulu üzrə yeni qaydalar nə
vaxt məlum olacaq?
- Bu ilin qəbul qaydaları 10
gündən sonra bəlli olacaq. Hələ ki qəbul
qaydaları qəbul olunmayıb. Hər il bizdə dəyişikliklər
olur, imtahanın məzmunu ilə bağlı yeniliklər
edirik. Bizim hər gün elmi-metodiki seminarlarımız olur.
Bütün məsələlər açıq şəkildə
müzakirə olunur. Bizdə 5 regional bölmə yaradılıb. Bu
seminarlara bütün regionlar bağlanır. Onlar da bu
seminarlarda iştirak edirlər.
- Attestat qiymətləri ilə bağlı şəffaflıq
təmin olunacaqmı?
- Mən bu məsələlərə
indi toxunmaq istəmirəm. Çünki hər bir məktəbdə
bu yoxlamanı aparmaq lazımdır, bu isə mümkün
deyil. İndiyə kimi apardığımız
araşdırmalar zamanə aydın oldu ki, məktəblərdə
müqayisəli qiymətləndirmə aparılır. Amma
ölkə miqyasında bu göstəricilər uyğun deyil.
Bizdə isə standart imtahan aparılır. Siz bilirsiniz ki,
kifayət qədər abituriyent bu imtahanlardan keçə
bilmir. Məzunların nəticələrini götürək.
Onların 30%-i 0-100 arası nəticə göstərib. Bu
axı necə ola bilər. Bu, ola bilməz. Deməli hardasa
boşluq var. Onun da səbəblərini mən
araşdırmıram.
- Cəmiyyətdə belə bir fikir var ki, Azərbaycanda
orta məktəblər ali məktəb imtahanlarına
şagird hazırlamağa qadir deyil. Buna münasibətiniz necədir?
- Burada təkcə məktəbi
günahlandırmaq olmaz. Valideynlərin də günahı
var. Çünki valideyn uşaqla gərək birinci sinifdən
ciddi maraqlansın. Valideyn hər gün uşaqlarla
maraqlanmalıdır ki, bu gün uşaq nə öyrənib,
nə keçib. Bir də yada düşür X, XI sinifdə
ki, uşaq hansı universitetə gedəcək. Repititorla
yanaşı, uşaq özü də hazırlaşa bilər.
Odur ki, bu məsələdə təkcə məktəbi
günühlandırmaq olmaz. Bizim saytımızda da
bütün fənnlərlə bağlı resurslar yerləşdirilib.
Abituriyentlər bizim saytdan faydalana bilərlər.
- Repititor məsələsinə toxundunuz. Sizcə, Azərbaycan
təhsilində psixoloji problem varmı? Problemlərin
kökündə psixoloji məqamlar dayana bilərmi ki,
repititorsuz ali məktəbə daxil olmaq mümkün deyil?
- Yox mən belə hesab etmirəm.
Çünki bizdə kifayət qədər abituriyent olub ki, heç bir repititor
yanınna getmədən yüksək bal toplayaraq ali məktəblərə
qəbul olublar. Təbii ki, mən yenə deyirəm ki, təhsilin
olması üçün burada belə problemli məqam yoxdur.
Hətta bir məsələni nəzərə
çatdırım ki, bir çox kənd müəllimləri
bazarlarda çalışırlar. Əgər müəllim
yaxşıdırsa, onun tələbəsi də savadlı
olacaq. Repititorluq bir növ intellektual əməklə məşğul
olan insanlar üçün çıxış yolu idi.
İndiki iqtisadi vəziyyəti 15 il əvvəlki ilə
müqayisə etmək olmaz. Bu, pis deyil. Heç olmasa, bizdə
elə insanlar var ki, orta məktəb proqramı səviyyəsində
bir mütəxəssis kimi formalaşıblar. Mən istərdim
belə insanlar çox olsun. Əgər müəllim müəllimdirsə
o, istəməz ki, məktəbdə öz dərsini
aşağı səviyyədə keçsin. Burada müəllimin
günahı yoxdur. Məktəbin idarə edilməsində
problemlər var. Məsələn, bizdə liseylər var ki,
onların nəticələri fərqlidir. İndi bir çox
layihələr həyata keçirilir. “Ən yaxşı
müəllim”, “Ən yaxşı məktəb” və s. Bu
layihələr də təhsilin inkişafına öz təsirini
göstərəcək.
- Tələbə qəbulunun nəticələrinə
təsir göstərən amillərdən biri də müəllimlərin
maddi durumunun aşağı olmasıdır. Ümumiyyətlə,
sizin müəllimlərin maaşlarının
artırılması və diplomlu şəxslərin işlə
təmin olunması ilə bağlı təşəbbüsləriniz
ola bilərmi?
- Mənim belə bir səlahiyyətim
yoxdur. Ancaq deyə bilərəm ki, müəllimlərin də
maaşları fərqli olmalıdır. Müəllimdən
müəllimə də fərq çoxdur. Tutaq ki, müəllimlərin
maaşı oldu 500 manat. Amma elə müəllimlər var ki,
onlar nəinki 500 manata, heç 200 manata da layiq deyil. Ona
görə də, burada çox ciddi işlər
aparılmalıdır. Mən istərdim ki, təhsil layihələri
təkcə şəhərləri deyil, bütün rayon və
kəndləri də əhatə etsin. Belə təşəbbüslər
olmalıdır. Müəllim biliyinin 50%-ni şağirdlərə
öyrədə bilərsə, bunun nəticəsi yüksək
olar. Məsələ ondadır ki, müəllim dərs
proqramını necə bilir?
Mən müəllimlərin
attestasiyasının aparılmasını vacib hesab edirəm.
Bu, çox mürəkkəb prosesdir.
Dövlət
açıq-aşkar bildirir ki, mənə bu ixtisaslı
insalar lazımdır. Misal üçün deyim, zootexnik,
baytarlıq ixtisası üzrə... Dövlətin bu kadrlara
ehtiyacı var. Bu mütəxəssislərə təlabat kifayət
qədərdir. Hətta onlar bir çox həkimlərdən
daha çox pul qazanırlar. Amma IV qrupa müraciət edənlərin
əksəriyyəti daha çox müalicə işini
yazırlar. Bir adam da olsun dediyim yerləri yazmır. Axı
bunu biz formalaşdırmırıq. Valideyn, uşaq ixtisas
seçəndə bu məsələlərə diqqət etməlidir.
- Demək olar ki, Azərbaycanın gələcəyi
sizin ələyinizdən keçir. Məzunların
intellektual səviyyəsi necədir və onların
timsalında Azərbaycanın gələcəyini necə görürsünüz?
- Mən
çalışıram gənclərin intellektual səviyyəsi
artsın. Oxumaq istəyən bütün insanlar
üçün biz hər bir şəraiti yaradırıq.
Amma oxumaq istəməyənlərə gərək valideynlər
təsir göstərsinlər. Azərbaycanın gələcək
inkişafı təbii ki, gənclərdən aslıdır.
Belə bir nəzəriyyə var ki, əgər milllətin
5%-i rəqabətə davam gətirməyi bacarırsa, həmin
kütlə geridə qalan 95%-i də arxasınca çəkə
bilər.
- Maraqlı məqam var ki, orta məktəblərdə
yaxşı oxuyanlar yüksək bal toplaya bilmir, yüksək
bal tplayanlar isə ali təhsil müəssisələrində
çətinlik çəkirlər. Siz buna necə
baxırsız?
- Biz bunlarla bağlı
araşdırmalar aparırıq. Mən başa
düşmürəm, onlar Boloniya sistemində oxuyurlar.
Hansı problemləri yaranır... Hər bir universitetdə
xüsusi standartlar var. Biz də magistraturaya imtahan
hazırlayanda bu standarta əsaslanırıq. Bizdə ədəbiyyat
baxımından da çatışmazlıqlar var. Demək
olar ki, ədəbiyyatın çox hissəsi rus dilindədir.
Sovet vaxtından fərqli olaraq indi bizdə rus dili xarici dil
sayılır. Dərslik yoxdursa, yalnız mühazirə
zamanı yazılanlarla kifayətlənmək olmaz. Bax bu məsələlər
var. Bu problemlərin müxtəlif səbəbi var. Məzun
elektron sistemi ilə bağlı cənab Prezidentin fərmanı
var. Bunun da yaradılması bizə həvalə olunub. 2,5
milyon vətəndaş haqqında bu sistemdə məlumat
hazırlanıb. Bu ildən sistemə qoşulan bütün
universitetlər bizə məlumat verəcəklər. Həmçinin, bu sistemə 14 dövlət təşkilatı
və Maliyyə Nazirliyi qoşulub. Bizdə bu statistik məlumat
olandan sonra asanlıqla araşdırma apara biləcəyik. Təbii
ki, kimsə fikirləşə bilər müəllimlər
pisdir. Texniki fənnlər üzrə Azərbaycan dilində dərsliklər
yoxdur. Humanitar sahədə dərslik məsələsi həll
olunub. Amma ümumi olaraq dərslik baxımından problemlər
var. Məzunlar əgər əmək bazarında iş
tapmırlarsa, baxaq görək onlar əmək bazarında tələb
olunan iş yerlərinə hazırdırlarmı. Nə qədər
vakansiyalar var? Niyə bu vakansiyalar tutulmur?
- Orta məktəblərdə və ali məktəblərdə
test imtahanlarının TQDK tərəfindən keçirilməsi
mümkündürmü?
- Siz ümumi problemə bir dərman
istəyirsiniz. Bilirsiniz, biz bu sahədə təcrübəsi
olan bir qurum kimi, hüquqi cəhətdən ixtiyarımız
yoxdur bunu edək. Ancaq sınaq imtahanları keçirə bilərik
ki, uşaqlar öz biliklərini yoxlasınlar.
- Qəbul imtahanlarında jurnalistika ixtisası üzrə
yazılı iş keçirilə bilərmi?
- Magistratura pilləsində
biz yazılı iş keçiririk. Amma bakalavr pilləsində
30 min adam var. Misal üçün, onların 5 min nəfər
gəlib imtahan versin. Mən gərək bunları təmin
edim. Axı Azərbaycanda nə qədər vicdanlı mütəxəssis
var ki, mən bu işləri heç olmasa, 10 günə
yoxlatdırım. İngiltərədən bu esseləri Yeni
Zelandiyaya göndərirlər ki, yoxlasınlar. Onların
bununla bağlı müqavilələri var. Amma mən bu
prosesi burada tətbiq edə bilmərəm. Biz Azərbaycan
dilində olan yazıları hansı ölkəyə aparaq
yoxlamağa? Bu mümkün deyil.
- Bu yaxınlarda keçirilən sınaq imtahanlarında
deyəsən səhvə yol verilmişdi?
- Bəli, 3 fəndən iki
sual çıxarılmışdı. Burada bir məsələ
var. Necə ki, biz çox zaman elmiliyi aşkarlığa
qurban edirik, eyni zamanda biz təhlükəsizliyə də
elmiliyi qurban edirik. Biz gərək test kitabçalarını
yığaq ki, yaxşı testləri təkrar-təkrar
istifadə edək. Gedin ayrı bir standart imtahana görün
kitabçanı sizə verəcəklər? Əlbəttə
vermirlər. Amma bizdə kitabça da gösrtərilir, cavab
kartı da göstərilir. Təbii ki, texniki səhvlər
olarkən biz bunun nəticələrini uşaqların xeyrinə
həll edirik. Sınaq həm də bizim üçün bir
sınaqdır. Amma ümumi desək, axırıncı
imtahanlarda bizdə səhvlər
olmamışdı.
- SSRİ dönəmində qəbul üçün
tez-tez zənglər gələrdi və kimisə
tapşırardılar. İndi necə bu məsələlərlə
bağlı sizə müraciət edirlərmi?
- Xeyr. Mənə heç
kim heç nə tapşırmır. Məndən xahiş
olunanda, mən onlara jurnal
bağışlayıram, sınaq imtahanına
yazdırıram. İmtahanın nəicəsinə görə
məsləhət verirəm. Mən bunu televiziya vasitəsi ilə
də verirəm. Elə hallar olur ki, mən kiməsə individual
da məsləhət verirəm. Dövlət telefonuma da bununla
bağlı zəng gələndə mən öz məsləhətlərimi
verirəm.
- “Təhsil haqqında” qanunun qəbuluna illər sərf
edildi. Test üsulunun ləğv edilməsi ilə
bağlı sizə təzyiqlər olurdumu?
- Mən deyim ki, kimsə ona
təzyiq olanda zəyifləyir, kimsə qırılır. Mənim
xasiyyətim pisdir. Mənə təzyiq olanda mən daha da
güclənirəm və təzyiqə də cavab verirəm.
Mənə toxunmayasan gərək. Prezidentin bu məsələ
ilə bağlı mövqeyi vardı. O, bizə etimad göstərmişdi
və tapşırıq vermişdi ki, bu proses tam şəffaf
keçsin. Həmçinin Prezident bildirmişir ki, “siz
heç kimin təzyiqinə məruz qala bilməzsiz”. Buna vaxt
lazım idi.
Müasir dünyada baş
çıxartmaq üçün insanın minimal riyazi
savadı olmalıdır. Humanitar sahədə elm öyrənən
insanların isə minimal səviyyədə məntiqi
savadı olmalıdır.
- Son vaxtlar ölkədə korruspiya və rüşvətə
qarşı bir sıra tədbirlər həyata keçirilir.
Siz necə, bu kampaniyalara qoşulmaq fikrindəsiz?
- Hesab edirəm ki, korrupsiyaya
qarşı mübarizədə aşkarlıq çox vacib məsələlərdən
biridir. Biz işimizi elə qurmuşuq ki, hər bir məsələ
aşkar olsun. Bizim apardığımız işlər,
gördüyümüz xidmətlər bir ilin, bir ayın
işi deyil. Biz ilk dəfə bu proseslərə 92-ci ildən
qoşulmuşuq. Biz insanlar üçün elektron xidmər
göstəririk. Bu onu göstərir ki, məmurla heç bir
münasibəti olmayan şəxs dövlət tərəfində
göstərilən bütün xidmətləri əldə
edir. Biz çalışırıq insanlar heç bir məmurdan
asılı olmasınlar. Biz minlərlə, yüz minlərlə
insana elektron xidmət göstəririk. Bizim işçilərimiz
yaxşı bilirlər ki, bu cür neqativ hallara yol versələr,
mən şəxsən özüm onun cəzalandılmasını
tələb edəcəm. Bizim əməkdaşlarımız
öz sahələrində professionaldırlar. Əgər
insan öz peşəsinin qiymətini bilirsə, o, heç
zaman qeyri-qanuni iş görməyəcək.
- Regionlarda yaşayan insanlar qəbul imtahanları
zamanı Bakıya gələrkən bir çox problemlərlə
üzləşirlər. Qalmağa yer tapmamaq və eləcə
də bu yorğunluq onların
imtahan nəticələrinə də mənfi təsir
göstərir. Bununla bağlı sizin fikrinizi bilmək istərdik.
- Qeyd edim ki, bizim imtahanlarımız Bakı,
Naçıvan, Sumqayıt və Gəncədə
keçirilir. Bu il biz fikirləşirik ki, magistraturaya
imtahanı Lənkaranda da keçirək. Keçən il Gəncədə
də imtahanlar keçirildi. Məncə imtahanın keyfiyyətli
keçirilməsi daha vacibdir, nəinki hansısa regionda
keçirilməsi. Biz təbii ki, bu baxımdan insanların
çətinliklərini nəzərə alırıq. Bundan
başqa, Şəkidə imtahanın keçirilməsi nəzərdə
tutulub. Bax, bu məsələlər elə-belə həll
olunmur. İmtahandan əvvəl çox ciddi işlər
aparılmalıdır. Bunun üçün bizim regional
bölmələrimiz fəaliyyət göstərir.
Elməddin MURADLI
Üç nöqtə.- 2011.- 12 fevral.- S. 8.