AYO ədəbi tarixdir

 

Rasim Qaracanı, qurumunu və onun tərəfdaşlarını inkar edənlər az deyil

 

Rasim Qaraca deyəndə hamı “AYO” düşünür. Sanki Lenin düşünəndə partiya göz önünə gəlir. Rasim də eynən belədir. Əslinə qalanda onun AYO-su əsil mifdir, yəni kabinetsiz və portfelsiz bir nazirə bənzəyir AYO. AYO-nu isə yaxından tanıyanlar onu elə bu statusuna görə seçib bəyəniblər və indi orda olanlar onu qardaşlıq təşkilatı hesab edirlər. Bu seçim Seymur Baycana aiddir. O, AYO-nun dirəklərindən biridir. Biz bu gün ondan yox, o dirəkləri sürüyüb ədəbi meydana gətirən Rasim Qaracadan söz açmaq istəyirik.

Bilmirəm, bugünkü yazımıza necə ad verək, çünki Rasimi nə az, nə çox, düz 24 ildir ki, tanıyıram. Həmin dövr ərzində ara məsafələrilə onunla görüşmüşəm. Son üç ildə isə demək olar ki, hər gün görüşürəm. Deməli onun və onun AYO-su haqqında yazmaq heç də mənə çətin deyil.

Rasim peşəcə jurnalistdir. Bakı Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsini bitirdikdən sonra  "Mayak" və "İşıq" adlı rayon qəzetlərində işləyib. Və elə oradaca, daha dəqiqini desək, indiki Şirvan şəhərində Azad Yaşar və İsmayıl Bayramoğlu ilə birgə "BACA" ədəbiyyat dərnəyini yaradıb. Dərnəyin qeyri-rəsmi mətbuat orqanı olan "Yaşıl söz" bülletenini çap etdirib. Azad Yazarlar Ocağı onun təşkilatçılığı ilə 2001-ci ildə yaradılıb. "Alatoran" jurnalı isə 2004-cü ildən yayınlanmağa başlayıb.

«Ölüm haqqında günəş», “R” hərfi olmayan aylar», «Türkün məsəli», «Əyri evin qadını», «Siz ey ordakılar». Bunlar yazımızın yarımbaşlıqları deyil, Rasimin işıq üzü görən kitablarının adıdır. Adlar da özü və sözü kimi müəmmalıdır. 

 

Əvvəl sözündən başlayaq, çünki özündən danışdıq.

 

Yazıçılıq insan həyatında mənalı yeganə fəaliyyətdir.

O, öz jurnalının səhifələrində “hər kəsin oxuyub qəbul etdiyi” əsərlərin yerinə, indi «hər kəsin oxuduğu, lakin qəbul etmədiyi» əsərləri görmək istəyir.

 “Alatoran” güc toplayıb yenidən dirçələn Azərbaycan ruhunun sönməyən səsidir.

“Alatoran”ın yandırıcı bir atəşi var. Zəiflər bu atəşi atlaya bilmir, ütülüb geri çəkilir. “Alatoran” ənənəvi düşüncə ilə bütün bağlarını kəsmiş gənclərin dərgisidir, o düşüncənin ki, bizi yalnız məğlubiyyətə və rəzalətə gətirib çıxarıb.

“Bir quş uça biləcəyi göyü tapır”.

Rasimlə söhbət etməzdən öncə internetdə onun haqqında yayılan saysız-hesabsız materialları vərəqlədim, bəzilərini oxuyub, bəzilərinə göz atdım. Fikir və düşüncələrilə razılaşdığım anlar da oldu, razılaşmadığım məqamlar da…

 

Ədəbi proses 2000-ci ilə qədər durğun bir bataqlığa bənzəyirdi (?).

Ədəbiyyat bütləri silkələndi, çataldı və ovulub töküldü.

 

Həyatda mübarizədən də üstün nələrsə var

 

Bu nələrin nə olduğu Rasimə aid olan məsələ deyil. Bu, İlahi bir məsələdir, onun tapıntısı biz insanlara nəsib olmayacaq.

Rasimi, AYO-nu və onun tərəfdaşlarını indi inkar edənlər az deyil. Bu, az qala Hegel dialektikasına bənzəyir. İnkarı inkar qanunu. Aqillər həm də deyir ki, qanundan kənar hər şey qanundur. Rasim isə bu inkarlıq haqqında belə düşünür. “Bəli, bizi indi inkar edirlər. Lakin dediyim kimi, inkar qorxulu deyil, o əsl həqiqətin, əsl dəyərin ortaya çıxmasına xidmət edir. İnkar olunmaq yenidən kəşf olunmaq deməkdir. Mən hər gələn nəsillər tərəfindən inkar olunmağımı çox arzu edərəm, onlar mənim ən yaxşı əsərlərimi sərf-nəzər edib daha irəlidəki zamanlara ötürəcəklər. Bundan gözəl nə var?”

 

Bu, öz yaradıcılığı haqqında. Bəs Rasim Qaraca AYO haqqında nə düşünür?

 

AYO sirli bir qurumdur, bunun nə olduğundan kimsə baş aça bilmir. Necə ola bilər, ofisin olmaya, büdcən olmaya, nizamnamən olmaya, üzvlərinin yarısı bəyanat verib “mən AYO-da yoxam” deyə, aylarla toplanmayasan və yenə də  var olmaqda davam edəsən? Bəziləri qəzetdə bəyanat verib rəsmən “bu gündən mən AYO-nun üzvü deyiləm” deyir, ancaq hansı qəzetə baxırsan, AYO-çuların sırasında onun da adı var. Deyəsən, AYO yağ ləkəsi kimi bir şeydir, istəsən də, ondan qopa bilmirsən. Burdan gedənlər həmişə bura qayıdır. Və bu baxımdan AYO ədəbi tarixdir, desək yanılmarıq.

Ancaq el arasında çoxları elə düşünür ki, AYO deyəndə onun ətrafında yalnız cavanlar toplaşıb. Əslində isə AYO-nun nüvə mərkəzi olan Azad Yaşar, Rasim Qaraca, Rafiq Tağı artıq 50-ni haqlayıblar. Həmid Herisçi, Murad Köhnəqala da elə o ərəfədədirlər. Cavanlar isə cavan olmalarına baxmayaraq ədəbi aləmdə çox tanınıblar. Fərhad Amur, Aqşin, Namiq Şaman, Nərmin Kamal, Sevinc Pərvanə və başqaları…

Rasim Qaraca nə “Nobel”ə, nə də ayrı bir mükafata iddialı deyil. O, bu haqda belə yazıb:

“Mən heç bir tarixi xidmətə iddialı deyiləm. Ürəyim istəyən işləri görürəm. Ancaq bəzi dostlarım gördüyüm işləri korlamaqla məşğuldurlar – jurnal buraxıram, jurnal buraxırlar, sayt açıram,  sayt açırlar, seriya kitablar nəşr edirəm, seriya kitablar nəşr edirlər…”

Rasim Qaraca üçün “ortabab yazıçı” anlayışı yoxdur. Ya olmalısan, ya da çıxıb getməlisən. Onun həyat fəlsəfəsi belədir.

Rasimin indi çap imkanları google axtarış sistemi kimi genişdir. İndi onu hər yerdə çap edirlər. Öz saytlarında (adyazar.az, enyeniedebiyat.com), “Alatoran” jurnalında, Bizimki, Kultaz, Litaz saytlarında,  “Azadlıq” radiosunun Oxu zalında… İndi ona hər yerdə rast gəlmək olar. 

O, sanki ədəbi aləmə internet sürətilə daxil olub, çıxmağı isə düşünmür. Daha doğrusu çıxa bilmir, çünki özünün dediyi kimi ora girən ordan ölü çıxır.

Rasimi tanımayanlar üçün deyim ki, o, orta məktəbdə oxuyanda rəssam olmaq istəyib. Hətta bu istəyinin həyata keçməsi üçün rəssama aid olan fırçalar, rənglər sifariş edib və çəkilib çəpərlərinin bir küncünə. Günlərlə çəpərdə “rəsm çəkən” Rasimin bu arzusunun çin olmasına doğmaca atası maneçilik edib. Fırçalarını, rəng qutularını atası çəpərlərinin yaxınlığındakı dərəyə tullayıb. Və şairlik elə andan sonra yaranıb onda. Düzdür, bu, sürpriz yazmaq xatirinə deyilən sözdür, yaradıcılıq ümumiyyətlə insana qanla gəlir. O qanın isə hardan süzülüb gəldiyini yalnız Tanrı bilir. Ola bilsin ki, atası Rasimin pis rəssam olacağını əvvəlcədən bildiyindən onun yaxşı şair olmasına təkan verib. İnsanlara bəzən nəsə agah olur…

 

Üzümə tökülmüş qadın saçlarının arasından görürəm günəşi,

Xəzər dənizini, tərləmiş limonad şüşəsini, siqaretin burulan tüstüsünü,

sarı-mavi brezenti, BP-nin neft buruqlarını, insanların kölgəsiylə kəsilən zamanı...

 

Üzümə tökülmüş... qadın saçlarının arasından eşidirəm dənizin xışıltısını,

dişlərim arasında qumların xırçıtısını, fotoaparatın şıqqıltısını...

 

Hiss edirəm kainatın necə döyündüyünü

vəhylər gəlir qulağıma pomadalı dodaqlardan...

 

Hiss edirəm günəşin, dənizin, qumun və  qadının qoxusunu...

 

Ölüm adi şeydir, hər kəs öləcək, eləcə də sevgililər... Bax, onun da sevgilisi ölmüş. Orada, hər zaman paltar yuduğu o kötüyün yanında, gecənin qaranlığında heç kimsə görməsin deyə diz üstə çöküb ağlayır...

Bir az keçəcək, bir neçə gün bu ağlamaq səsi kimsəsiz, tənha, yaralı bir itin zingiltisinə bənzəyəcək, hər gecə ağlayıb zingildəyəcək o qadın, hər gecə ağlayıb zingildəyəcək...

Rasimin cavanlığı Keşlədə keçib və bir gün görüb ki, başdanxarab birisi sevgilisinin qapısı döyülən zaman pəncərədən qonşu evin damına çıxıb, ordan da birbaşa qatara sıçrayıb. Bu mənzərini görən şair isə onda belə yazıb: “Keşkə, keşkə... geri qayıdaydı bir də qorxudolu o günlər…”

 

İndi isə belə yazır:

 

Səni unutmamışam...,

yaddaşımdakı rəngli qutulardan birində,

heç kəsin əl çatmadığı

çox dərin bir yerdəsən...

Sadəcə zaman keçib,

qutuların rəngi bozarıb,

onları açmaq da müşkülə dönüb,

üzərində rəsmin belə yox...

Sevgilim, sən bu qutuların hansındasan?

 

Rasimin şeirlərində əks olunan detallar həyatdan götürülüb…

 

Elə bu baxımdan günəbaxanlar hər zaman günəşə baxır, ancaq bilmir ki, onun yetirdiyi meyvələr qaranlığın özüylə bəslənib. İnsan isə dənizə baxır, sanki orada qovğalar axtarır. Orada yalnız balıqlar səssizcə ağızlarını açıb yumurlar, tilova düşüb bəyaz çırpınmaq üçün…

Nə edəsən, pis insanlar hər yerdə var, öz qarmaqları ilə  bura da gəliblər. Dənizin isə bundan xəbəri yoxdur, onun üçün sevgililərin sözsüz pıçıltıları daha önəmlidir. İlahi, insan niyə dənizə yaxın olmaq istəyir, bəlkə dənizin onu sevdiyini bilir…

 

P.S. Rasim Qaraca “Ədalət” qəzetində bir müddət “Nar” əlavəsilə çıxış edib. Elə bu baxımdan son söz kimi onun “Nar” şeirinə baş vuraq…

 

Uçuq divar kölgəsində

İki könül bir olacaq

Yarı sınıq bu ürəkdə

Yarı açıq sir olacaq

 

Zaman çəksə pərdəsini

Öl qəbirə gir olacaq,

O dünyaya yarı könül

Səfər etmək zor olacaq

 

Ağlasan da uzaq başı

Gözün altı mor olacaq,

Nəmli həyat mənzərəsi

Gündüz çağı tor olacaq.

 

Sevgi dolu bu ürəyə

Yerin altı dar olacaq,

Mərmər üstə qara şeir

Buz tutacaq qar olacaq.

 

Biz getsək də bu daş, divar

Hələ bir az var olacaq,

Yola daşan budaqlarda

Qıp-qırmızı nar olacaq.

 

 

Babək Göyüş

 

Üç nöqtə.- 2011.- 12 fevral.- S. 17.