Çərşənbələrin ilki, başlanğıcı
Bu gün su çərşənbəsidir
Bu çərşənbəyə "Əzəl çərşənbə", "Sular Novruzu" da deyirlər. Su çərşənbəsində su və sumənbələri təzələnir, arxlar qaydaya salınır, su hövzələrində abadlıq işləri görülür, su ilə bağlı müxtəlif şənliklər keçirirlər. Su çərşənbəsi suya tapınma inamı ilə bağlıdır. Hələ gün doğmamışdan hamı su üstünə gedir, əl-üzünü yuyur, bir-birinin üzərinə su çiləyir, su üstündən atlanır, yaralıların yarasına su çiləyirlər. Xalqın inamına görə Su çərşənbəsi günü "təzə su"dan keçənlər, azarını, bezarını ona verənlər il boyu xəstəlikdən uzaq olarlar. Həmin gün su üstündə müxtəlif mərasimlər keçirilir, qədim türklərdə su tanrıları sayılan Aban və Yadanın şərəfinə nəğmələr oxunur. Su çərşənbəsi ilə əlaqədar çoxlu sayda inanclar, fallar, türkəçarələr, bayatılar, əfsanələr və rəvayətlər var. Məsələn, inanclarda deyilir:
- Süfrəyə su dağılması aydınlıqdır,
- Su içən adamı qəfil vurmazlar,
- Su içən
adamı ilan çalmaz,
- Lal axan
Bir çox
atalar sözündə
də suyun müqəddəsliyi əks
olunur:
- Su olan yerdə dirilik olar,
- Su ehsandır,
- Su murdarlıq
götürməz,
- Suyu çirkləndirənin nəşini
yumağa su tapılmaz.
Ulu babalarımız haqlı olaraq belə qənaətə gəlmişlər
ki, «Sulu ev abad, susuz
ev bərbad olar». Təsadüfi deyil ki, Müqəddəs İlaxır
çərşənbələrin birincisi su ilə
bağlıdır. Çünki su həyatın, canlılığın, yaşamağın
əsas mənbəyidir.
Mifik təsəvvürlərdə olduğu
kimi, gerçəklikdə
də təbiətin oyanmasına təkan verən başlıca qüvvədir. Su hər şeyin əzəli, çıxış
nöqtəsidir. Bütün varlıqların
meydana gəlməsinə,
yer üzərində
mövcudluğuna və
məhvinə səbəb
sudur. Susuz həyatın davamı
mümkün deyil.
Azərbaycan mifoloji təsəvvürlərində
su çox hallarda odla əlaqəli
təsvir edilir. Belə ki,
bir çox arxaik nağıllarda su həyatın əsas mənbəyi kimi göstərilir.
Lakin insanlar
Su çərşənbəsi mərasimində
dan yeri söküləndə camaat
su üstünə gedir. İlk növbədə, hamı əl-üzünü
yuyur, bir-birinin üzərinə su çiləyir, arx üstündən atdanırlar.
Əski inama görə, su çərşənbəsində
günəşin şəfəqdə
göründüyü andan
şüalarının yaladığı
su təzə və müqəddəs hesab edilirdi. Həmin suda yuyunan ürəyində
tutduğu arzuya çatırmış. Tədqiqatçıların
fikrincə, «Xızırın
dirilik çeşməsindən
su içdiyi və Koroğlunun Qoşabulaqdan köpüklü
su götürdüyü
gün məhz «Əzəl çərşənbə»
olmuşdur
Ulularımız su qırağında, bulaq başında, arx kənarında suya müraciətlə nəğmələr oxuyurdular. Nəğmələrin bir qismində ilkin təsəvvürlər
qorunub saxlanmışdır.
«Allah, məni su elə, su
gözəllər yüküdü»
yalvarışında başlanğıca,
ilkinə dönüş
ideyası əks olunur. Doğrudur, sonralar nəğmələrin
bəzi sözləri
dəyişdirilmiş və
bütövlükdə məhəbbət
motivinə uyğunlaşdırılmışdır.
Lakin dərin qatlardakı əski inanclarla səsləşmələr
az da
olsa, nəzərə
çarpır. Belə ki,
suya dönməklə
qız eyni candan ayrılan sevgilisinə qovuşmaq ümidindədir. Başqa nümunədə
«Aləmə can payladın»
- deyə suya ilahi qüdrətə malik fövqəltəbii varlıq kimi üz tutulur, onun insanlara ancaq yaxşılıq etdiyi vurğulanır.
Ümumiyyətlə, nəğmələrdə çox hallarda analar çaylardan, göllərdən qürbətə
düşən oğlanlarının
sorağını istəyirlər.
«Kitabi-Dədə Qorqud»da su
ona görə aydınlıq sayılır
ki, tanrının üzünü görmüşdür.
Bir bayatıda isə qızın ən ümdə arzusu suya çevrilməkdir.
Onun «Kaş ki, mən
su olaydım, su qızların yükiydi» istəyində
suyun qadın başlanğıc olmasına
işarə olunur.
Ramilə
Üç nöqtə.- 2011.- 22 fevral.- S. 8.