Pensiya işinin avtomatlaşdırılması vətəndaşların
mənafeyinə xidmət
edir
«1968-ci ildən iyirmi
yaşımdan tikinti sektorunda fəhləlikdən
başlamış baş mühəndisliyə qədər bir əmək fəaliyyətim
olub. Tikinti kimi ağır işdə
çalışanların 57 yaşında təqaüdə
çıxmaq hüququ olduğunu bilirdim. Buna görə də
müvafiq sənədləri toplayıb 2006-cı ildə müraciət
etsəm də, bu güzəştin ləğv olunduğunu
bildirdilər. Bəzi məmurların qanunvericiliyi
yaxşı bilməməsi və subyektiv münasibətlər
vətəndaşlar üçün problemə
çevrilirdi. Təxminən üç il əziyyət
çəkdikdən sonra keçdikdən pensiya hüququmu
reallaşdıra bildim». Bunu bizimlə söhbətində 63
yaşlı Vahid Kazımov bildirdi.
Taqaüdə
çıxmaq üçün sənəd toplanılması
və vətəndaşın pensiya hüququnun
reallaşdırılması bəzən V.Kazımov kimi
yüzlərlə sadə vətəndaş üçün
böyük problemə çevrilirdi. Pensiyanın məbləğinin
2006-cı ilə qədər vətəndaşın istənilən
ardıcıl 60 ay üçün əmək haqqısı əsasında
müəyyən olunması zaman keçdikcə vətəndaşlar
üçün problemlərə yol
açırdı. Bununla yanaşı elm, təhsil, səhiyyə,
mədəniyyət sahələrdə uzun müddət əmək
stajına malik şəxslərin əməkhaqqı göstəricilərinin
bəzən digər aşağı əmək stajlı
şəxslərin əməkhaqqı göstəricilərindən
az olması səbəbindən yaranan fərqli pensiya
hesablanması halları pensiyaçılar arasında
haqlı narazılığa səbəb olurdu. Digər tərəfdən
isə çox hallarda vətəndaş öz pensiya
hüququnu reallaşdırmaq üçün illərlə
vaxt sərf etməli olurdu. Amma artıq
bu kimi problemlərin arxada qaldığını deyə bilərik.
Çünki avtomatlaşdırılmış pensiya sistemi
pensiyaların təyini və hesablanmasında subyektiv amilləri
tam aradan qaldırıb. Bu gün də DSMF rəsmi
saytında (www.sspf.gov.az) yerləşdirilən
pensiya kalkulyatoru vasitəsilə istənilən şəxs
öz pensiyasını hesablaya bilər.
Yeni sistem pensiyaçıların
sosial müdafiə hüquqlarının
şəffaf təmin edilməsinə imkan verir
XX əsrin 30-cu illərindən
2005-ci ilədək keçmiş postsovet ölkələrində
olduğu kimi respublikamızda da pensiyaların ödənilməsi
həmrəylik prinsipi əsasında həyata keçirilib. Yəni
faktiki işləyən nəsil özündən əvvəlki
iki nəslin təqaüdünü ödəyirdi. Pensiyalara
artımlar müxtəlif dövrlərə uyğun fərqli
indeksləşdirmə metodları əsasında
aparılırdı. Bu isə həmin tədbirdən kənarda
qalan pensiyaçıların narazılığına səbəb
olurdu. Çünki hər bir cəmiyyətin tərəqqisinin
əsası əhalinin sosial rifah halının yüksəldilməsi
olduğundan dövlətin inkişaf səviyyəsi də bu
amillə qiymətləndirilir. Azərbaycan müstəqillik əldə
etdikdən sonra vətəndaşların sosial problemlərinin
həlli istiqamətində bir sıra ciddi
addımlar atılıb. Vətəndaşların sosial
vəziyyətinin yaxşılaşdırılması
dövlətin qarşısında duran əsas məsələlərdən
biri olub. Əhalinin sosial müdafiəsinin
yaxşılaşdırılması ümummilli lider Heydər
Əliyev və bu siyasətin davamçısı Prezident
İlham Əliyevin daim diqqət mərkəzində olub. Əhalinin
sosial müdafiəsini təmin etmək üçün
islahatlar aparılıb və müvafiq qanunvericilik bazası
yaradılıb. Bazar iqtisadiyyatı şəraitində
köhnə sistem özünü
doğrultmadığından 2006-cı ilin yanvarından yeni sığorta-
pensiya sisteminin tətbiqinə başlanılıb. Həmin il
qüvvədə olan "Əmək pensiyaları
haqqında" qanunla baza, sığorta və
yığım hissələrindən ibarət olmaqla
üçpilləli pensiya təminatı sisteminin
qurulmasına başlanılıb.
Ölkədə qurulan yeni sığorta-pensiya sistemi
çərçivəsində əmək
pensiyalarının baza və sığorta hissələrinin
təyini və artırılması mexanizmləri tətbiq
edilib. Bu sistem əmək pensiyalarının baza hissəsinin
istehlak qiymətləri indeksi nəzərə alınmaqla
bütün pensiyaçılar üzrə bərabər məbləğdə
artırılması, mövcud maliyyə imkanlarının
bütün pensiyaçılar arasında ədalətli
bölgüsünə, sosial müdafiə
hüquqlarının şəffaf təmin edilməsi imkan
verir. Artıq dörd ildir pensiyaların sığorta hissəsinin
indeksləşdirilməsi aparılır. Əvvəlki
ilin infiliyasiya göstəricisi nəzərə
alınmaqla pensiyalarının sığorta hissəsinə 2007-ci
ildə 8,3 faiz, 2008-ci ildə 16,7 faiz, 2009-cu ildə 20,8 faiz,
2010-cu ildə 1,5 faiz, 2011-ci ildə isə
5,7 faizlik artım tətbiq edilib. Yeni sistem fəaliyyətə
başladığı dövrdən indiyədək əmək
pensiyalarının minimum məbləği 3,4 dəfə,
orta aylıq məbləği isə 4 dəfə artıb. Yeni
sistemə keçid nəticəsində qeyd etdiyimiz
artımların avtomatlaşdırılmış şəkildə
vaxtında həyata keçirilməsi təmin edilib. Bu
gün Azərbaycanda orta aylıq pensiyanın məbləği
114 manatdır.
İnzibati nəzarət daha səmərəli ictimai
nəzarətlə əvəzlənir
Beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, bazar iqtisadiyyatı şəraitində vətəndaşlar
qocalıq, əlillik və ya ailə
başçısını itirmə səbəbindən gəlir
əldə etmək imkanlarından məhrum olduqda onların
sosial müdafiəsinin birinci elementi kimi sosial sığorta
sistemi çıxış edir. Həmin sistem iqtisadi aktivliyi
daha çox təşviq etməklə şəxslərin
işlədikləri zaman onların özləri və işəgötürənlər
tərəfindən edilən sığorta ödənişlərinə
əsaslanır. Bunun üçün hər bir
sığortaolunana fərdi hesab açılaraq ödənilən
sığorta haqlarının həmin hesabda
toplanılması təmin olunur. Vətəndaşların
pensiya təyinatı bu uçotun məlumatları əsasında
aparılır. Hazırda Dövlət Sosial Müdafiə
Fondunun mərkəzi məlumat bazasında 1 milyon 292 min nəfər
pensiyaçı və 1 milyon 800 min nəfər sığortaolunan
barədə müvafiq məlumatlar toplanılıb. Hazırda
respublikamızda da qurulan sığorta-pensiya sistemi məcburi
dövlət sosial sığortası əsasında fəaliyyət
göstərir ki, bu sistemin əsas məzmununu sığorta
olunanlar üçün ödənilən sığorta
haqlarının fərdi uçotunun qurularaq, vətəndaşların
pensiya təminatının həmin uçotun məlumatlarına
əsasən aparılması təşkil edir. Belə ki məcburi
dövlət sosial sığorta haqlarının
toplanmasının avtomatlaşdırılmasına fərdi
uçotun tətbiqi nəticəsində nail olunub. Bununla da hər
bir işləyən şəxs öz gələcək
pensiya təminatı naminə sosial sığorta
haqlarının tam və vaxtında ödənilməsində
maraqlı olur. Başqa sözlə, inzibati nəzarət daha
səmərəli ictimai nəzarətlə əvəzlənib.
Bunun nəticəsidir ki, son beş ildə məcburi dövlət
sosial sığortasında fərdi uçot sistemində
sığortaolunanların sayı 1,2 dəfə, toplanan məcburi
dövlət sosial sığorta haqlarının məbləği
isə 3,5 dəfə artıb.
Pensiya və müavinət
təyinatının avtomatlaşdırılması yeni qurulan
sığorta-pensiya sisteminin əsas elementidir. Pensiya və
müavinətlərin ödənişinin
avtomatlaşdırılması məqsədilə bu ödənişlərin
əhaliyə plastik kartlarla bankomatlar vasitəsilə
çatdırılması əldə edilən mühüm nəticələrdəndir.
Hazırda şəhərlərdə yaşayan
pensiyaçıların 100 faizi, kənd əhalisinin isə
98 faizinin pensiyaları plastik kartlarla ödənilir. Qeyd olunan
göstəricilər üzrə Azərbaycan dünyada ən
şəffaf praktikaya malik ölkələrdən biri hesab
olunur.
Yeni sistem
subyektiv münasibətlərə
son qoyacaq
Avtomatlaşdırılmış pensiya təyinatına keçid ekspertlər tərəfindən də
yüksək qiymətləndirilir. Milli Məclisin Sosial siyasət komitəsinin üzvü Musa Quliyevin qənaətinə
görə, avtomatlaşdırılmış
pensiya sistemi ilk növbədə pensiyaların
təyin edilməsi və hesablanmasında subyektiv münasibətlərə
son qoyacaq: «Nə qədər ciddi nəzarət mexanizmləri
olsa da, insan amili olan
yerdə subyektiv münasibətlər istisna
edilmirdi. Pensiyaların təyin edilməsi
zamanı bəzən
vətəndaşların məlumatsızlığından
istifadə edilə bilərdi. Avtomatlışdırılmış pensiya sistemi
nəticəsində ilk növbədə
həmin subyektiv amillər aradan qalxacaq. Digər tərəfdən isə operativlik olur. Həm də vətəndaş
ozü müəyyənləşdirəcək
ki, pensiyaya çıxanda nə qədər təqaüd alacaq ».
İqtisadçı Nazim Məmmədov da avtomatlaşdırılmış pensiya sisteminin vətəndaşlar üçün
mühüm əhəmiyyəti
olduğunu bildirdi: «Dövlət Sosial Müdafiə Fondu tərəfindən aparılan
pensiya islahatları zamanı dünyanın ən son təcrübəsindən
istifadə olunub. Fondun bütün inzibati binaları müasir avadanlıqlarla təmin olunub. Qurulan avtomatlaşdırılmış
sistem pensiyaların təyini və artırılması zamanı
subyektiv münasibətləri
aradan qaldıracaq.
Artıq birmənalı
olaraq qəbul olunub ki, idarəetmədə
insan amili nə qədər az olsa,
şəffaflıq o qədər
daha artıq təmin olunur. Xoşagəlməz hallar isə
aradan qaldırılır.
Bu mənada yeni
sistem vətəndaşların
mənafeyinə xidmət
edir».
Qeyd edək ki, Azərbaycanın
beynəlxalq standartlara
tam cavab verən sığorta-pensiya modeli müasir dünyada sığorta-pensiya sistemləri
üzrə ən mühüm elementləri özündə birləşdirir. Ölkəmizin sığorta-pensiya modeli nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar və maliyyə institutları tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir. 2010-cu
ilin martında Dövlət Sosial Müdafiə Fondu "Avropanın uğurlu təcrübəsi" müsabiqəsinin
"İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi
ilə effektiv idarəetmə" nominasiyası
üzrə Avropa qalibi elan edilib.
2010-cu ilin dekabrında
BMT İnkişaf Proqramının
Avropa və MDB üzrə Regional bürosu
Azərbaycanda sığorta-pensiya
sisteminin islahatları
üzrə layihəni
həmin büronun xəttilə gerçəkləşdirilən
layihələr arasında
birinci yerə layiq görülüb.
Azərbaycanın sığorta-pensiya sistemində aparılan islahatlar və qurulan yeni modelin
öyrənilməsi Dünya
Bankı tərəfindən
kecid dövrü ölkələrinə tövsiyə
olunub. Artıq sığorta-pensiya sistemlərini yenidən qurmaq niyyətində olan Əfqanıstan, Türkmənistan, Monqolustan
Azərbaycan təcrübəsindən
yararlanır. Vaxtı ilə
təcrübəsini öyrəndiyimiz
bir çox ölkələrin müvafiq
qurumları hazırda
Azərbaycan təcrübəsinə
ciddi maraq göstərir. Başqa sözlə,
respublikamızda beynəlxalq
təcrübənin ən
son yeniliklərindən bəhrələnərək əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində
yeni sistem qurulub. Həyata keçirilən pensiya-sığorta siyasəti
nəticəsində qurulan
sistem isə hər bir vətəndaşın
mənafeyinə xidmət
edir. Həmçinin, ölkəmizin mövcud
maliyyə imkanlarının
bütün pensiyaçılar
arasında ədalətli
bölgüsünə, sosial
müdafiə hüquqlarının
şəffaf təmin
edilməsi imkan verir.
Xalid VAHİDOĞLU
Üç nöqtə.- 2011.- 19 mart.- S. 11.