Köhnə və gənc azərbaycanlı Orxan Fikrətoğlu
«Mən düşmənlərimi bağışlaya
bilirəm, amma dostlarımı yox»
Həmsöhbətimiz
yazıçı Orxan Fikrətoğlu Bakıda anadan olub.
Müxtəlif dövrlərdə C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının, Dövlət Kino Komitəsinin, AzərTelefilmin,
"Günay" qəzetinin baş redaktoru işləyib.
Yeddi bədii nəsr kitabının, üç publisistik kitabın
müəllifidir. İlk hekayəsi 1981-ci ildə
"Kirpi" jurnalında çap olunub.
- Orxan müəllim, qarşıdan Novruz bayramı gəlir.
Bayram günü həm də sizin doğum
gününüzdür, 45 yaşınız tamam olur. Orxan
Fikrətoğlu bu yaşa gəlib çatıb, nəsə
dəyişib, yoxsa elə köhnə azərbaycanlı kimi
qalıb?
- Mən elə həmişəki
mənəm. Elə bilirəm ki, özüm barədə
danışsam əsl azərbaycançılıq və
İslam əxlaqına uyğun gəlməz. Çünki bu
əxlaqla mən də yaşayıram, sən də, digərləri
də. Lakin nə etdiyimi və etmək istədiyimi demək
istəyirəm. Əslində insan anadan azad doğulur. Ona
görə də azadlıq axtarmaq həvəsi məndə həmişə
maraq doğurub. Axı insan nədən və niyə azad olmaq
istəyir? İnsan anadan ifrat dərəcə, hətta tərbiyəsiz
olmaq qədər azad doğulur. Elm və mədəniyyət
olmasa, insan dünyaya zülm edər. Əlimə qələm
alandan həm ədəbiyyatda, həm də kinoda transformal olmasını, dəyişmə
anlarını işləmişəm. Dünyada radionun,
televiziyanın yaranıb ölməsini müşahidə
etmişəm. Mənim gözümün qabağından
dünya ədəbiyyatı başqa dönəmə
keçir. Artıq dünya kinosu da tamam dəyişib. Məsələn,
bu gün televiziyalar yalnız reytinqə işləyir. Bu
gün baş verənlərin klassik televiziya
və radioya dəxli yoxdur. Mən o televiziya və radionun
adamıyam. Çünki mən orada sırf siyasi
maarifçiliklə məşğul olmuşam. Ədəbiyyat
şəhər və kənd ədəbiyyatına
bölünəndə mən ilk dəfə sürrealist hekayələr
yazmışam. Və yaxud Gülbəniz Əzimzadənin
çəkdiyi «Ümid», Ramiz Əzizbəylnin «Yalan»,
özüm çəkdiyim «Ərazi», «Xalça» nəğməsi
filmlərində də mənə elə gəlir ki, insan
faktoruna bu prizmadan yanaşmışam. Ona görə də, mənə
elə gəlir ki, bu yaşımda, dördlə beşin
yan-yana durduğu bir məqamda etmək
istədiyimin bir faizini etmişəm.
- Yazıçı Orxan Fikrətoğlu bu gün həm
kino çəkir, həm də jurnalistika ilə məşğuldur.
Amma bir məsələ var, bu sənət aləminin heç
biri sizi sonadək qəbul etməyib. Bugünkü
dünyamızın qarışıq rənglərini Orxan
Fikrətoğlunun hansı gözü daha aydın
görür, yazıçı, jurnalist, yoxsa rejissor?
- Əslində
bunları mənim yazıçılığım birləşdirir.
İlk dəfə yaradıcılığa nəsrlə
başlamışam. Qorki adına Moskva Ədəbiyyat İnstitunun da «nəsr» şöbəsini
bitirmişəm. Mən televiziyada da öz sözümü
demişəm. Məndən əvvəl televiziyada «Zorxana»
olmayıb, heç kim o dildə danışmayıb. Heç
cəhd də etmədilər.
- Amma «Zorxana»nı efirə
tin söhbətləri gətirməkdə, efirin akademik səviyyəsini
aşağı salmaqda qınadılar.
- Olsun da. Bəli, mən
xəbər dilinə virus salmışam. Əliağa Vahid də
küçə dilində yazırdı. Bu gün məgər
Əliağa Vahid yaşamır? Amma Azərbaycan ədəbiyyatına
absurdizmi də mən gətirmişəm, bu da var. Yəni
bunları mən eləmişəm, pis və yaxud
yaxşı olması artıq mənim üçün ikinci
dərəcəli söhbətdir. Yeni bir şeyə,
başqaların təkrarlamamağa cəhd etmişəm. Bəli,
bu gün ədəbiyyatda və televiziyada qruplaşmalar
formalaşıb və bunların heç biri məni qəbul
etmir. Çünki mən heç bir qruplaşmanın və
partiyanın üzvü deyiləm. Fərdi şəkildə
öz istədiyimi yazan, göstərən biriyəm. Əsas
odur, bilirəm ki, mən özüməm və bunun
yaxşı-pis olması də artıq ikinci dərəcəlidir.
Elə bilirəm ki, mənim kimi yaşamaq çətin və
pisdir. O ki qaldı özümü ifadəyə, bu məndə
daha çox nəsrdə yaxşı alınıb.
Düşünürəm, ədalətli ədəbi tənqid
bunun qiymətini çox verməli idi.
- Fikrət Sadıqdan nəyi
götürmüsünüz və yaxud nələrdən
imtina etdiniz?
- Mən Fikrət
Sadığı tam qəbul edirəm. Çünki pisi,
yaxşısı, zəifi və güclüsü ilə Fikrət
Sadıq mənim atamdır. Oğul da atasına
oxşamalıdır, onun səhvini də yalnız ikimiz olanda deyirəm. Bununla yanaşı
etiraf edirəm ki, ədəbiyyatla bağlı böyük
davalarım olub. Mən Yazıçılar Birliyində
çıxış edib demişəm ki, bu təşkilat
ümumiyyətlə bağlanmalı, fəxri adlar, orden və
medallar ləğv olunmalıdır və yaxud sovet ədəbiyyatı
yoxdur… Təbii ki, atam məndən bu söhbətlərə
görə dəfələrlə küsüb. Çünki
bu onun dünyası, mühiti, dostlarıdır. Amma sonra mənimlə
razılaşıb. Məsələn, mənim əsərlərimdə
naturalist məqamları, erotik
çılğınlıqları o əvvəlcə qəbul
etmirdi. Amma sonra dedi ki, bu sənin öz yolundur, özün bilərsən.
Amma məişət zəminində mən atama peyğəmbərimizin
dediyi oğulluğu etmişəm. Bütün hərəkətlərimə
görə də ondan halallığımı istəmişəm.
Belə baxanda məndən həmişə atama şikayətləniblər.
Amma onun bir kəlmə sözü var, bu sənindir. Dayım
Aqşin Babayevə də yüksək rütbəli siyasilər
şikayətlənirdilər.
- Bu gün ədəbiyyat aləmində aşkar
qarşıdurma var. Təzələr köhnələrdən imtina edir, köhnələr də
təzələri qəbul etmir. Sizcə dava nə
davasıdır?
- Mən artıq orta nəsilə
aidəm. Hələ bir iki ilə ortalıqda var-gəl etmək
imkanım var. Əslində cavanlarla qocaların maksimalistcəsinə
bir-birini bəyənməməsi təbiidir.
Adəm peyğəmbərdən bu yana gənclər özlərinə
yaşlılardan ağıllı, güclü , qocalar da əksinə
onları cahil sayıblar. Bir məsələ də var ki, gəncliyində
novator, qocalığında mühavizəkar olmayanı normal
insan saymıram. Lakin əsas odur ki, ortada iş
qoyulmalıdır, imkanla ideya üs-üstə düşməlidir.
Hər nəsil özündən əvvəlkini bəyənməsə
də ortaya yazı qoyub axı. Cəlil Məmmədquluzadə,
Mirzə Ələkbər Sabir, onlardan sonra Hüseyn Cavad,
sonra 50-cilər, 60-cılar, 70-cilər və 80-cilər- bunlar
ortalığa tutarlı iş qoyublar. Bunu inkar etmək olmaz.
Heç kimi bəyənməyib, heç nə yazmamaq məncə
yalnız dəlilikdir, anormallıqdır.
- Müasirlərdən kimləri oxuyursunuz?
- Bu yaxınlarda Əziz
Alpout adlı müəllifin Türkiyədə dərc olunan
bir kitabını oxudum, əsrin əvvəllərində
baş verən hadisələrdən bəhs edirdi, oradan
çox şey öyrəndim. Amma «Əli və Nino» əsərini
qəbul etmirəm, ona nifrət edirəm. Əslində
böyük mədəniyyətə malik
azərbaycanlılar bu əsərdə çox
cılızlaşdırılırlar. Amma Əziz Alpoutun həmin
dövrdən bəhs edən əsəri mənə daha
doğmadır. Müasir ədəbiyyat deyəndə mən
Yaşar Əliyev, Eyvaz Əlləzoğlu, Qulu Ağsəsi təsəvvürümə
gətirirəm. Bizi də çox vurdular, elə 60-cılar
bizi çox təpiklədir. Amma bizim nəsil Qarabağda
vuruşdu, meydanlarda gecələdi. O gün Yaşarla
görüşmüşəm, 20 ilə yaxındır
«525-ci qəzetdə» işləyir, jurnalistikadan nə əldə
etdi, heç nə… Mən də televiziyada xərcləndim.
- Biz bu gün «Mozalan» səsini eşitmirik. Neştəri
korşalıb, yoxsa?...
- Biz bir əsrdən
çoxdur ki, Mirzə Ələkbərin təsirindən
çıxa bilmirik. Amma istedad baxımından o qədər
«zırraşmışıq» ki, böyük Sabirin
özünütənqidi lağ-lağı səviyyəsinə
salmışıq. Gülüş xatirinə səhnədə
dombalaq, arvad paltarı geyinirik. Bu gün lağ-lağı Azərbaycan
mədəniyyəti kimi təlqin olunur. Amma mən «Mozalan»a bunu buraxmıram. Klassik mövzuda
hazırlanan «Mozalan»a da baxan yoxdur.
Ona görə də bizim məhsulu
alan yoxdur.
- Kinematoqraf Orxan Fikrətoğlunu bu gün nə
düşündürür, nə maraqlandırır, nə narahat edir?
- Bu gün
mən istədiyim səviyyədə Azərbaycan
kinosu olmasa da bunu yaratmaq
mümkündür, çünki
bizdə bunun məktəbi var. Sadəcə
yeni kadrları yetişdirməliyik. Mən hələ
ki gənc perespektivli kadrları görmürəm. Amma yəqin
ki yetişəcək.
Gənclərin arasında
qəbul etdiyim rejissor Yavər Rzayevdir ki, o da məndən 10 yaş böyükdür…
Rafiq Quliyevi gənclərə
aid edirlər, 56 yaşı
var. Mən bu gün Slavyan Universitetində jurnalistikadan
dərs deyirəm.
Gənclərlə təmasda olana
qədər onlardan qaçırdım. Elə bilirdim ki, gənclər
yollarını azıblar.
Amma sonradan gördüm ki, bugünkü gənclik çox ayıqdır. Şeirin və nəsrin
nə olduğunu məndən də yaxşı bilirlər, hansı konyuktur
işləkdirsə onunla
gedirlər, ailələrini
dolandırmağı bacarırlar.
Yəni onlar kapitalizmi bizdən yaxşı dərk edib, pul qazanmaq üçün
rəqabəti yaxşı
öyrəniblər. Bunlar kiməsə
yol verməzlər.
İstedadlı-istedadsız kimsəni özlərindən
irəli buraxmazlar.
Və gənclərin zəmanəyə
uyğunlaşması, ayıqlığı məni həqiqətən
də sevindirir, ən azından yaşamağı bacarırlar.
Amma mənim nəslim pafosa inanandır. Misal üçün, məni 20 yanvar hadisələrində aldadıb
əli yalın tankın qabağında çıxarmışdılar ki, get öl, qəhrəman olacaqsan. Mən Qarabağda döyüşmüşəm,
ölümə getmişəm.
Amma indikilər getməz. Deyəcəklər ki, hamı getsin mən də gedim. Və ya deyəcək ki, varlının, yüksək rütbəli
məmurun övladı
getmirsə mən də getmirəm. Bunlar erməniləri də aldadacaqlar. Belə baxanda, qərdeşim, düz
deyir də… Amma məhz buna görə belə insanlardan mənəviyyata
söykənən poeziya,
ədəbiyyat gözləməyə
dəyməz.
- Yazarların bir
ümumişlək sözü
var, deyirlər ki, mən özümü
yazıram. Orxan Fikrətoğlunun qəhrəmanları ona nə dərəcə yaxındır.
- Əgər
kim ki,
özü yazdığını
deyirsə, inanmayın,
yalan deyir. Poeziyada o məsələ
hansısa mənada doğru ola
bilər, şair hissiyyatını yazır. Amma nəsrdə belə
deyil. Mən misal üçün,
insanlağını
itirəndən sonra qayıdıb təzədən
insan olanların hekayətlərini yazıram.
Misal üçün, «Ölümə
məhkum olmuş» hekayəsində güllələnməyə
məhkum edilən polkovnikin əsgər üzünü qırxmır
və öldürür.
Amma sonradan o özü həmin polkovnikə çevrilir. Xeyirdən xeyir,
şərdən şər
doğar. Məni bir
yazıçı kimi
belə insan faktoru həmişə düşündürüb. Biz bu dünyaya
insan kimi gəlmişiksə, qarşılaşdığımız
şəraitdən asılı
olmayaraq insanlığımızı
itirməməliyik. Gözünüzün
qabağında nə
qədər dost itirmişəm.
Çünki düşmənlərimi bağışlaya bilirəm,
amma dostlarımı yox. 40 yaşıma
qədər bütün
dostlarımı itirdim.
Çünki kimsə mənə
xəyanət edibsə,
sonradan yenə edəcək, yalan danışacaq.
- Akademik Milli
Dram Teatrında əsərinizin
səhnəyə qoyulacağını
eşitdik.
- Teatrın
direktoru İsrafil İsrafilov mən dəvət etdi, görüşdüm. «İynənin nağılı»
pyesimi götürdü.
Absurd əsərdir. Əsərin
mövzusunu qayçı ilə iynənin mübahisəsindən gedir.
Alleqorik bir əsərdir. Bu il, ya da ola bilsin
gələn mənim hansısa əsərim Az.Drama-da səhnəyə
qoyulsun.
- Bu gün insan artıq cansız əşyaya şüur verir, süni beyin yaradır. Dəmir-dümür insanlaşır, amma insanlar insanlıqdan
çıxırlar. Hara
baxırsan hamı bir-birini qırır.
Sizcə
niyə?
- İnsan həmişə
Allah olmaq iddiasında
olub. Misir Fironları hündür ehramları
ona görə tikdirirdilər ki, ölümlü olduqlarını
insanlar başa düşməsinlər. Fironlar ölümlərini orada gizlədirdilər. İnsan yaranandan
bir ölümə çarə tapa bilməyib. Bu gün insan artıq buna da çarə tapmaq üzərədir.
Əslində süni beynin,
klonlaşdırılmış uşaqları doğulması
küfr, Allaha qarşı çıxmaqdır,
onun işinə qarışmaqdır. Amma bunun
xeyir və ziyanlı olacağı bu gün dəqiq
məlum deyil. İnsan özünə oxşayan
insanları yaratmaq nə əldə etmək istəyir məlum deyil.
- Bəs onda Orxan müəllim, bütün bunların axırı necə olacaq? Zor yoxsa xana?
- Mən
inanıram ki, bu işlərin axırı zor olacaq.
Aysər
Üç nöqtə.- 2011.- 19 mart.- S. 15.