İnternat uşaqları…
Hazırda dövlət uşaq müəssisələrində
böyüyən 9874 uşağın ailə
qayğısına ehtiyacı var
Uşaqlar
bizim gələcəyimizdir. Gələcəyimiz
olan uşaqların hüquqlarının qorunması isə
dövlətlə bərabər, hər bir vətəndaşın
da vəzifəsidir. Ölkəmizdə də hər il diqqəti uşaqların müdafiəsinə
cəlb etmək üçün Ombudsman Aparatının təşəbbüsü
ilə “Uşaq hüquqları” aylığı
keçirilir. Aylıq çərçivəsində
dövlət qurumları, qeyri-hökumət təşkilatlarının
diqqəti bir daha uşaq hüquqlarının qorunmasına
yönəldilir. Bu yazımızda isə
biz diqqəti hüquqlarının qorunmasına və
qayğıya daha çox ehtiyacı olan uşaqlara yönəltmişik.
Əksər insanlar həyatının ən
qayğısız anlarını uşaqlıq dövrlərində
yaşayırlar. Problemlərdən uzaq, saf, təmiz o
çağları çoxlarımız həmişə
nostalji hisslərlə xatırlayırıq. Lakin elə uşaqlar var ki, həyatlarının həmin
dönəmi ömrü boyu onlara əzab verir. Talelərinə internat evində böyümək
yazılan bu məsum uşaqların yaşam tərzləri
eyni olsa da, onları bu həyatı yaşamağa vadar edən
səbəblər müxtəlifdir. Bu
uşaqların arasında valideynləri sağ olanlar da,
onları dünyaya gətirənlərin üzünü
ömrü boyu görməyənlər də var.
Dünyanın əksər ölkələrində
uşaqların internat evlərinə yerləşdirilməsinə
ən son halda yol verilir. Uşaq internat evinə
yerləşdirildikdən sonra ən qısa müddətdə
onun ailəsinə qaytarılması üçün tədbirlər
görülür.
TƏKCƏ BU İL 91 NƏFƏR
İNTERNAT EVLƏRİNƏ VERİLİB
Azərbaycanın da qoşulduğu
Uşaq hüquqları Konvensiyasına görə, uşaq evləri,
internatlarda uşaqların yerləşdirilməsinə
yalnız ən son halda, bütün imkanlar tükənəndən
sonra yol vermək olar. Amma uzun illər Azərbaycanda ailə himayəsindən
məhrum uşaqların internatlara yerləşdirilməsinə
son imkan kimi yox, ilk imkan kimi baxılırdı. Bu səbəbdəndir ki, cəmi 9 milyon əhalisi
olan Azərbaycanın internat məktəblərində
hazırda təxminən 10 minədək uşaq
böyüyür. Təkcə bu ilin doqquz
ayında 91 nəfər internat evlərinə verilib. Həmin uşaqlardan yalnız 500-700 nəfərinin
valideynləri yoxdur. Qalanlarının bir və
ya hər iki valideyni var. Həmin uşaqların sosial
müdafiəsi ilə bağlı respublikamızda bugünədək
bir neçə qanun qəbul edilib.
Hazırda uşaq müəssisələrində
yaşayan uşaqlar barədə daim yenilənən məlumat
bazası yaradılıb. 2010-2011-ci tədris ilinin sonuna olan məlumata əsasən,
bazaya daxil edilən məlumatlara əsasən hal-hazırda Təhsil, Səhiyyə
və Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
nazirliklərinin tabeliklərində olan respublika üzrə 46
dövlət uşaq müəssisəsində 9874 nəfər
uşaq təhsil alır. Onlardan 3790 nəfəri müəssisədə gecələyən
uşaqlardır, qalan 6084 nəfər təhsil alıb gecəni
isə ailəsi ilə birgə keçirir. Müəssisədə
yaşayan uşaqların əksəriyyəti 7-16 yaş arasında olan
uşaqlardır. Müəssisələrdə
gecələyən 3860 nəfər uşaqdan 1473 nəfəri
sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlardır.
Dövlət uşaq müəssisələrindəki
uşaqların təlim-tərbiyəsi ilə 2530 nəfər
pedaqoji işçi məşğul olur.
Respublikamızda uşaqların ailələrinə
qaytarılması və təhsili ilə bağlı
2006-cı ildə «Dövlət uşaq müəssisələrindən
uşaqların ailələrə verilməsi
(De-institusionalizasiya) və alternativ qayğı» Dövlət
Proqramı qəbul edilib. 2006-2015-ci
illəri əhatə edən proqramın əsas məqsədi
uşaqların şəxsiyyətinin tam və ahəngdar
inkişafı üçün, onların ailə mühitində
xoşbəxt böyüməsi naminə dövlət
uşaq müəssisələrində olan uşaqların ailələrə
verilməsi və alternativ qayğının təşkili
mexanizmlərinin yaradılmasıdır. Hazırda
internat evlərində olan uşaqların 3 kateqoriyaya bölmək
olar. Onlardan birinci qrupu tam bioloji ailələri
olan uşaqlardır. Həmin valideynlər
hansısa problem səbəbindən uşaqlarını
internat evlərinə yerləşdirb. İkinci
kateqoriyaya əlilliyi olan uşaqlar daxildir. Həmin uşaqlairın ailələrə verilməsi
bir qədər çətin prosesdir. Üçüncü
kateqoriyaya isə təhsil nöqteyi nəzərindən
internata yerləşdirilən uşaqlar daxildir. Araşdırmalar göstərir ki, ilkin olaraq bir və
hər iki valideyni olan uşaqların ailələrə verilməsi
məqbul olardı. Bu zaman elə ailələr
seçilməlidir ki, onlar uşaqlarını geri
götürmək istəsin, amma hansısa problem səbəbindən
bu arzularını yerinə yetirə bilmir.
Araşdırmalar göstərir ki,
sözügedən dövlət proqramında nəzərdə
tutulan işlərin yerinə yetirilməsi sahəsində
çətinliklər qalmaqdadır. Qanunvericiliyin tələblərinin tam
yerinə yetirilməməsi səbəblərindən biri
qanunda nəzərdə tutulan işlərin görülməsi
üçün kifayət qədər maliyyə vəsaitinin
ayrılmamasıdır. Bir çox hallarda isə yerli məmurlar məsələyə
laqeyd yanaşır. Yerli icra orqanlarında
fəaliyyət göstərən azyaşllıar
komissiyalarının fəaliyyəti qənaətbəxş
deyil. Halbuki həmin komissiyalar öz
rayonlarından internat məktəblərinə göndərilən
uşaqların həyatı ilə daimi maraqlanmalıdır.
Mütəmadi olaraq həmin internat məktəblərinə
səfər edib, onlarla görüşməlidir. Əgər
uşağın ailəsində hər hansı problem varsa və
bu səbəbdən uşaq internata yerlləşdirilsə, həmin
ailə ilə iş aparılmalı, ona müvafiq kömək
göstərilməlidir. Maksimum
çalışılmalıdır ki, bu problemlər qısa
müddətdə həll olunsun və uşaq ailəyə
qaytarılsın.
AZYAŞLILARLA İŞLƏYƏN
KOMİSSİYALARIN FƏALİYYƏTİNƏ YENİDƏN
BAXILMALIDIR
Uşaq Hüquqları üzrə QHT Alyansının
icraçı direktoru Nazir Quliyev hesab edir ki, uşaqların
ailələrə verilməsindən sonra onlara nəzarət
məsələsinə diqqəti artırmaq lazımdır:
«Yerli icra hakimiyyəti orqanlarında azyaşlılarla işləyən
komissiyaların fəaliyyətinə yenidən
baxılmalıdır. Bununla bağlı olaraq
xarici ölkələrdə olan oxşar komissiyaların təcrübəsi
öyrənilərək təkliflər hazırlanıb.
Çünki mərkəzi qurum istəsə
belə, yerlərdə ailələrə verilən
bütün uşaqlara nəzarət edə bilməyəcək.
Bunun üçün dövlətin
yükünün də azaldılmasına ehtiyac var. Əksər
ölkələrdə dövlətin bu kimi funksiyaları
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına həvalə edilir.
Həmçinin, reablitasiya mərkəzləri
formalaşdırılmalıdır».
Təhsil Nazirliyinin nəznində yaradılan
De-institusionalizasiya və
uşaqların müdafiəsi İdarəsinin rəisi Məlahət
Hacıyevanın sözlərinə görə, görülən
tədbirlər nəticəsində dövlət uşaq
müəssisələrindəki
uşaqların sayı ilbəil azalır: «Belə ki,
2008-2009-cu tədris ili üzrə 14389 nəfər, 2009-2010-cu
tədris ili üzrə 10055 nəfər, 2010-2011-ci tədris
ili üzrə isə 9874 nəfər olub. Hal-hazırda
ÜŞ (ümumi məktəb şəbəkəsi)
üzrə hesabat yekunlaşıb. Yeni tədris
ilinin başlanğıcı üçün məlumatlar
artıq məlumat bazasına yığılır. 2011-ci ildə rayon və şəhər icra hakimiyyətlərinin
sərəncamına əsasən müəssisələrdən
bioloji ailələrinin və yaxın qohumlarının himayəsinə
105 nəfər uşaq qaytarılıb. Uşaqların
öz ailələrinə qaytarılması və ya yeni ailəyə
verilməzdən əvvəl icra hakimiyyətləri nəzdində
fəaliyyət göstərən Yetkinlik yaşı
çatmayanların işləri və hüquqlarının
müdafiəsi üzrə komissiyanın və Təhsil
Nazirliyinin əməkdaşları tərəfindən ailələrin
mənzil şəraitinə baxış keçirilir və
ailənin gəliri araşdırılır. Bununla yanaşı, uşaq müəssisəyə
yerləşdirilənədək ailədaxili
zorakılığa, etinasızlığa məruz
qalmışsa və ona qarşı ailədəki vəziyyət
dəyişməmişsə, uşağın ailəyə
qaytarılması məqsədəmüvafiq hesab edilmir.
Eyni zamanda, Təhsil
Nazirliyi tərəfindən Yetkinlik yaşına
çatmayanların işləri və hüquqlarının
müdafiəsi üzrə komissiyalar ilə birlikdə
övladlığa, himayəyə və öz bioloji ailələrinə
verilmiş uşaqlara nəzarətin təşkili və
onların vəziyyətinin dövri monitorinqinin
aparılması da həyata keçirilir. Son dəfə
monitorinq sentyabr ayında keçirilib».
UŞAQLARIN İNTERNATLARA DÜŞMƏMƏSİ
ÜÇÜN CİDDİ TƏDBİRLƏR GÖRÜLMƏLİDİR
Artıq Xəzər rayonunda yetim və
valideyn himayəsindən məhrum olan uşaqlar
üçün “Uşaqlar üçün
Reabilitasiya-İnkişaf Mərkəzi” yaradılıb. Mərkəzin yerləşdiyi
bina Təhsil Nazirliyi tərəfindən əsaslı təmir
edilib, Dövlət Proqramına ayrılan vəsait hesabına
müvafiq inventar, avadanlıq və inkişafetdirici təlim
materialları ilə təmin edilib. Mərkəzin
yaradılmasında məqsəd uşaqların müəssisələrə
düşməsinin qarşısının
alınmasıdır. Mərkəzin fəaliyyətə
başlaması ilə Xəzər rayonunda risk qrupuna daxil olan
(yəni, çətin, böhran şəraitində olan) və
aztəminatlı, sağlamlıq imkanları məhdud olan ailələrin
uşaqları cəlb edilib. Mərkəzdə
həmçinin psixoloq, loqoped, inkişaf terapiyası (yəni,
uşaqlara özünəxidmət bacarıqlarının
aşılanmasını öyrədən xüsusi pedaqoq)
xidmətlərinin göstərilir. Psixoloq uşaq və
onun ailəsi ilə kompleks şəkildə iş aparacaq. Bu mərkəzlər gün ərzində 10-12 saat fəaliyyət
göstərəcək. Burada hər bir uşaq
üçün ayrıca fərdi qayğı planı
hazırlanacaq və ona müvafiq olaraq uşaqla iş
aparılır. Əsas məqsəd isə mərkəzdə
hər bir uşağa göstərilən qayğı nəticəsində
onun cəmiyyətə inteqrasiyası və sosial
adaptasiyasını təmin etməkdir. Məktəbyaşlı
uşaqların (1-8-ci siniflərarası) mərkəzdə dərsdən
sonrakı asudə vaxtlarının səmərəli təşkili
də nəzərdə tutulur.
Uşaqların axşam evlərinə nəqliyyat
vasitəsilə aparılması mərkəz tərəfindən
təmin edilir.
Bu gün dövlətimiz uşaqların
müdafiəsi üçün hər addımı atır. Amma bunların heç biri
uşaqlar üçün ailəni əvəz etmir. Araşdırmalar göstərir ki, ailədə
sevgi əhatəsində böyüyən uşaqların
zehni və fiziki inkişafı digər uşaqlardan daha
yüksəkdir. Amerikalı alimlərin 5 il
ərzində kimsəsiz və ailələrdə
böyüyən uşaqların zehni inkişaf prosesini tədqiqi
nəticəsində kimsəsiz uşaqların zehni
inkişafının geri qaldığı üzə
çıxıb. Üstəgəl, 12 -15
yaş arasındakı yetim uşaqların boyları valideynlərinin
sevgisi ilə əhatə olunan uşaqların boylarından 10
faiz kiçik olub. Həmçinin,
valideynlərinin himayəsində, rahat və sakit ailələrdə
böyümüş uşaqların sevinc, qəzəb, qorxu
kimi hissi reaksiyaları yetim uşaqlara nisbətən daha
operativ olub. Demək, bu gün internat evlərində
böyüyən günahsız körpələrin gələcək
taleyini indidən düşünmək lazımdır.
Xalid VAHİDOĞLU
Üç nöqtə.- 2011.- 12
noyabr.-S.17.