Geyim mədəniyyətimizin
tarixi - milli geyimlərimiz
Zaman keçdikcə dəyişən,
yeniləşən və
müasirləşən milli
geyimlərimiz. Bu dəfə
də geyim mədəniyyətimizi özündə
əks etdirən milli geyimlərimiz haqda danışacağıq.
Hazırda milli geyimlərimiz gündəlik
həyatda istifadə edilməsə də, xalqımızın milli geyimi olaraq, dünyada tanınır. Nə qədər Avropaya inteqrasiya etsək də, öz milli geyimlərimizi
geyinəndə üzümüzdə
elə bir sima yaranır ki, bunu heç
bir geyim əvəz edə bilməz. Sanki rahatlıq tapırıq. Milli geyimlərimiz Azərbaycan
xalqının maddi və mənəvi mədəniyyətinin çox
çətin və uzun çəkən inkişaf gedişi nəticəsində yaranıb.
Xalqımızın maddi
mədəniyyətini, onlara
xas olan xüsusiyyətləri əks
etdirir və xalqın sarsılmaz etnik nişanələrinə
aiddir. Bu gün istifadə etməsək də, qadın bel üst geyimi
bir neçə tumandan, cütbalaqdan və çaxçurdan, kişi milli üst geyimi isə, üst köynək, arxalıq, qaba və çuxadan
(çiyinüstü) ibarət
idi.
Əməkdar İncəsənət xadimi, modelyer Fəxriyyə Xələfova
milli geyimlərimiz tarixindən və bugünündən danışdı:
“Milli geyim tariximizə nəzər salsaq, görərik ki, bu tarix
bir tərəfdən
maraqlı, digər tərəfdən isə zəngindir. Maraqlı tərəf odur ki, milli geyimlərimizin
tarixi maraqlı faktlarla doludur və uzun inkişaf
yolu olub. Son mərhələ isə
XIX əsrin əvvəllərindən
foto və film çəkmək üçün
texniki vasitələr
icad olunandan sonra, faktlarda qalan nümunələridir.
Bu cür foto və filmlər bu gün üçün
tarixi geyimlərimiz haqda öyrənməyə
şərait yaradır.
Biz həmin bu foto və filmlərdə
müşahidə edirik
ki, milli qadın geyimlərimiz formasına, rəng palitrasına, parça seçiminə görə
zərif, incə, pozitiv əhval-ruhiyyəli
olub. Bu geyim nümunələrinə köynək,
arxalıq, tuman üçlüyü daxil
olub və baş örtüsündən
istifadə olunub. Bunun üçünsə,
yüngül kələğayı
və ipək örpəkdən istifadə
olunurdu. Bu geyimlərdə
zəngin aksesuarlardan istifadə edilib. Qızıl, gümüş
və müxtəlif daş-qaşlarla bəzədilmiş
kəmərlər də
milli geyimlərin dəstinə daxil idi. Fotolarda əks olunan bu geyimlər əsasən, zəngin təbəqənin geyimləri
idi. Bütün xalq bu cür
geyimlər geyinməsə
də, xalqın digər nümayəndələrinin
də geyimləri çox gözəl tikməli və keyfiyyətli parçalardan
olub. Ola bilsin ki, sadə və
aksesuar cəhətdən
zənginliyi az olsun, amma özündə
həmişə milliliyi
əks etdirib. Bu baxımdan Azərbaycan milli geyiminin çox gözəl ən-ənələri olub.
Muzeylərdə saxlanan
və ya fotosu qalan milli
geyimlərimizdən görünür
ki, bu geyimlərin
bədii tərtibatı
və tikmə forması heç də adi texnikaya
oxşamır. Bu onu deməyə əsas verir ki, Azərbaycan
müxtəlif rəngdə
və formada parça istehsalı baxımından zəngin olub. Bir çox
ölkələrin milli
geyimləri ilə tanış olduğuma görə deyə bilərəm ki, bəzi ölkələrin
milli geyimləri inkişaf yolu keçməyib, parça
və tikmə baxımından zəngin deyil. Kişi milli geyimlərimizə gəldikdə isə, həmişə nizam-intizamı,
hərbi ruhda olması ilə seçilib. Bunlar geyimlərin tərtibatında
hiss olunur. Azərbaycanın
torpaqlarının hər
bir xanlığının
da özünəməxsus
geyim dəbi var idi. O dövrlərdə
də geyim sektoru çox yaxşı işləyirdi
və xalq da gözəl geyim geyinirdi. Bu gün modelyerlər milli geyimlərdən istifadə edərək, öz kolleksiyalarını
yarada bilərlər. Dəb anlayışına
gəldikdə isə,
bu iş başqa cür aparılmalıdır. Bu müasirləşdirmə
olmur. Sadəcə bu naxışlar müasir zamanın tələbinə uyğun
şəkildə işlənilib,
dəbə salınır.
Bu işin uğurla aparılması isə modelyerin bacarığından
asılıdır. Bir
də etnik milli prototip və dizayner əl işi var. Bunların arasında fərq olmalıdır. Əgər təkrarlanmadırsa,
bunu dizaynerin əl işi adlandırmaq olmaz. Milli geyimlərimizə yalnız Novruz bayramlarında müraciət
olunur. Lakin gərək bu cür olmasın. Məsələn, bizim gözəl kəlağayılarımızı
hər kəs öz geyimində aksesuar kimi tətbiq
edə bilər. Əsas odur ki, geyim mədəniyyətimizi
özündə əks
etdirən milli geyimlərimiz yaşadılsın
və biz digər sərvətlərimiz kimi
öz milli geyimlərimizlə dünyada
tanınaq”.
Üç
nöqtə .- 2012.- 24 iyul.- S. 13.