Kompüter biliklərinin əsası
orta məktəbdə qoyulmalıdır
İnformasiya-kommunikasiya
texnologiyaları məktəblinin müstəqil qavrama qabiliyyətini
təmin etmək üçün yeni imkanlar açır
Müasir dövrdə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının (İKT) sürətli inkişafı və yayılması bəşəriyyətin inkişafı üçün geniş imkanlar yaradır. Milli Strategiyanın qəbulundan keçən dövr ərzində Azərbaycan hökuməti tərəfindən bu sahədə bir sıra kompleks tədbirlər həyata keçirilmişdir. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2004-cü il 21 avqust tarixli 355 nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı Proqramı (2005-2007-ci illər)”nın həyata keçirilməsi nəticəsində ölkəmizin ümumtəhsil məktəblərində informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi sahəsində böyük işlər görülmüşdür. Prezidentin 2008-ci il 10 iyun tarixli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət Proqramı” ölkəmizdə müasir İKT-ni geniş tətbiq etməklə vahid ümummilli təhsil mühitinin yaradılması və əhalinin bütün təbəqələri üçün keyfiyyətli təhsil almaq imkanlarının təmin edilməsi məqsədi güdür.
Qarşımızda duran əsas vəzifələrdən biri də yeni informasiya texnologiyalarının təhsilə vaxtında və səmərəli tətbiqidir. Məlumdur ki, ilk addımlar məktəb səviyyəsində atılmalıdır. Düzdür, respublikamızda fəaliyyət göstərən bəzi özəl məktəbəqədər müəssisələrdə kiçikyaşlı uşaqlar kompüterlə tanışlığa başlayır, onların təlimində kompüter vasitəsilə aparılan məntiqi oyun və tapşırıqlarla rastlaşırıq. Amma fikrimizcə, kompüter biliklərinin əsası məhz orta məktəbdə qoyulmalıdır. Ümumiyyətlə, məktəbəqədər yaşlı uşaqların kompüterdən istifadəsi onların sağlamlığı üçün çox təhlükəli ola bilər. Yalnız məktəbdə şagirdlərə bu sahə haqqında geniş məlumat verilməli, onların sərbəst şəkildə kompüterlərdə işləmələrinə şərait yaradılmalıdır. Əgər əvvəllər kompüterdə işləməyi bacarmaq kompüter savadı hesab olunurdusa, artıq bu indi ümumi savad hesab olunur. Kompüteri bilməyən üçün təhsil almaq, elmi yaradıcılıqla məşğul olmaq çətindir.
İKT məktəblinin müstəqil qavrama qabiliyyətini təmin etmək üçün yeni imkanlar açır. Bununla əlaqədar
olaraq müəllimin rolu da dəyişir:
o, təhsil prosesinin konsultantı, koordinatoru olur. Onun məqsədi məktəblilərdə
qərar qəbul etmə bacarığını
dəstəkləmək və
inkişaf etdirmək,
öyrənilən mövzuların
məqsədini anlamaq
və mühakimə etməkdir. Bu yetərincə çətin
pedaqoji tapşırıqlardır
– onların mənasını
qiymətləndirməmək olmaz. Burada İKT katalizator rolunu
oynayır, onlar uşaqları yeni biliklərə sövq etməyə kömək edir. Əgər şagirdə bu və ya digər
mövzunun məzmunu aydındırsa, onun sualı yarana bilər: məhz nə və nə üçün öyrənmək lazımdır.
Biliyə həvəsin
kökündə həyati
maraq dayanır: hansı biliklər mənə daha çox lazımdır, hansı metodların köməyi ilə mən bu bilikləri
əldə edə bilərəm. Beləliklə,
İKT biliyə can atmaqla
digər həyati vacib məsələlərin
qərarı arasında
bənd rolunu oynayır. Şagird təhsilin onun həyatında hansı rolu oynadığını
başa düşən
kimi, o, təhsili davam etdirməyə böyük həvəs
hiss edəcək.
Aparılan sorğular da tədrisdə İKT-nin istifadənin şagirdlərdə
özünə inamı
və fənnə marağı artırdığını
sübut edir. Bildiyimiz kimi,
sinifdəki şagirdlərin
psixoloji durumu müxtəlifdir. Elə şagirdlər
var ki, dərs
zamanı onlar öz cavablarının səhv olduğunu düşünür, həmyaşıdlarından
və müəllimdən
utanaraq cavab verməkdən imtina edir və bununla
da daha passiv
vəziyyətə düşürlər.
Fərdi
kompüter qarşısında
əyləşən şagird
isə artıq maşından çəkinmir,
onunla kompüter arasında əks-əlaqə
yaranır, özünün
fikirləşdiyi cavabları
kompüterə daxil edir, səhvlərini görür, onları kompüterin köməyi ilə düzəldir, mənfi emosiyalardan uzaq olur və
nəticədə özünə
inamı artır.
Fərdi
kompüterdən istifadə
etdikdə hər bir şagird verilən mövzunu başa düşmədikdə
izahatı təkrar izləmə imkanı əldə edir və onu dərk
edənə qədər
təkrarlayır.
İKT görmə vasitəsilə
informasiya qəbulunun imkanlarını artırır,
belə ki, gözlə görünməyən,
rəng və formasını dəyişən
əşyaların təsvirini
reallaşdırır. Video və ya animasiyalar
formasında olan tapşırıqların yaxşı
mətn və gözəl musiqinin müşayiəti ilə
verilməsi şagirdə
güclü təsir edərək, onun bədii zövqünün
inkişafına, materialı
daha yaxşı mənimsəməsinə səbəb
olur. Beləliklə, İKT nəinki insanın əqli imkanlarını inkişaf
etdirir, həmçinin
yeni inkişaf perspektivləri, yeni qlobal mədəniyyət sistemi yaradır və təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi
üçün maraqlı
imkanlar açır.
İKT-nin təlimdə
istifadəsi və təhsil şəbəkələrinin
yaradılması təhsilin
gələcək inkişafı
üçün vacib
şərtdir. Əvvəla, İKT-nin geniş tətbiqi müəllimin məqsəd və vəzifəsini daşıyır.
İkincisi, məktəbdə təhsil mühitinin yaradılması təhsil
biliklərində iştirak
imkanı yaradır.
Son nəticə olaraq
müəllim və şagirdlər bilavasitə
sinifdə dərs zamanı və virtual rejimdə birgə işləyə və ünsiyyətdə ola bilərlər.
Fənlərarası əlaqələrin bütün
imkanları tam aşkar
edilməmişdir. Məhz buna
görə də fənlərarası əlaqə
prosesini öyrənmək,
fənlərin əlaqəli
tədrisinin metodikasını
təkmilləşdirmək və həyata keçirmək vacib məsələlərdən biri
hesab edilir. Orta məktəbdən başlayaraq
şagirdlərin müxtəlif
fənlərə olan
maraqlarını artırmaq,
məlumatı tez və effektiv mənimsəmələri üçün
informatika və digər fənn müəllimləri hər
hansı ümumi mövzunu iki və bəzi hallarda üç fənni birgə – inteqrativ dərs formasında keçmələri
məsləhətdir. Məsələn, müasir
özəl məktəblərin
ibtidai siniflərində
tədris olunan əyləncəli riyaziyyat,
həndəsənin elementləri
və s. fənlərindəki
bəzi mövzuları
həmin fənləri
tədris edən müəllim və informatika müəllimi birgə tədris edə bilərlər. Şagirdlərin biliklərinin dərinləşdirilməsində
informatika və informasiya texnologiyaları fənninin digər fənlərlə əlaqəli
tədrisi çox böyük imkanlara malikdir. Bunun üçün ayrı-ayrı siniflərin
fənlər üzrə
proqram və dərslikləri hazırlanarkən
həmin sinfin informatika və informasiya texnologiyaları fənni nəzərə alınmalı, bu proqramlarda inteqrativ dərslər üçün
saatlar ayrılmalıdır.
Bir sıra fənn müəllimləri fənlərarası
əlaqə probleminə
lazımi qədər
əhəmiyyət vermirlər.
Təcrübədən məlumdur ki,
öz fənni ilə yanaşı, digər yaxın fənləri də müəyyən səviyyədə
bilən müəllimlərin
təlim nailiyyətləri
daha yüksək olur. Bunun əsas səbəbi
isə həmin müəllimlərin öz
dərslərini sanki bir neçə fənn müəllimi kimi tədris etməsidir.
İnformasiya və kommunikasiya texnologiyaları orta məktəb kursunda bütün fənlərin
tədrisində geniş
tətbiq olunur. İKT-nin kimya fənninin
tədrisində tətbiq
olunmasına da xüsusi maraq vardır. Orta məktəblərdə kimyanın tədrisi zamanı kompüter texnologiyalarından istifadə
olunması belə bir nəticəyə gəlməyə əsas verir ki, yüksək
təlim keyfiyyətinin
əldə olunması
üçün bu texnologiyadan həm materialın öyrədilməsi,
həm də şagird nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi mərhələsində
sistematik istifadə olunsun.
Kompüter və proyektordan
istifadə edilərək
sinfin fəallaşdırma
mərhələsində əvvəlki
mövzular viktorina, müxtəlif oyunlar,
frontal sorğular və
s. şəkildə soruşula,
problemin nədən ibarət olması, onun ətrafında tədqiqatların aparılması,
hər bir şagirdin problem ətrafındakı
mülahizələri, müəllimin
hər bir fikrə münasibəti, ümumiləşdirmə və
izahat isə slaydlar vasitəsilə həyata keçirilə bilər.
Aparılan analiz isə onu göstərir ki, real laboratoriya işlərinin informasiya texnologiyaları ilə tam
əvəz olunması
mənfi nəticələrə
səbəb olur. Amma bu o
demək deyil ki, informasiya texnologiyaları ilə kimyəvi təcrübələr
nümayiş olunmasın.
Yaxşı olar ki, belə əvəzləmələr
yalnız praktik mümkün olmayan və ya orta
məktəb laboratoriyaları
şəraitində təhlükəsizlik
texnikasının tələblərinə
görə aparıla
bilməyən reaksiyalar
halında olsun. Bəzi hallarda isə eyni bir kimyəvi
prosesin həm real aparılması, həm də kompüterdən istifadə olunaraq nümayiş olunması daha effektli olur.
Şagirdlərdə hansı qabiliyyətin
inkişaf və yoxlanılmasından asılı
olaraq, bir-birini tamamlayan bu iki
prosesi müxtəlif ardıcıllıqla və
vaxtlarda aparmaq olar. VIII-X sinif
şagirdləri üçün
hazırlanmış interaktiv
kimya dərsliyində
(www.derslik.az) kimyəvi oyunlar,
animasiyalarla yanaşı,
çoxlu sayda laboratoriya işlərinin videoyazısı verilmişdir.
Bu laboratoriya işlərinin
bəziləri sinifdə
real nümayiş etdirilir
və ev
tapşırığı kimi bu proseslərə
evdə diskdə yenidən baxılması,
oxşar və fərqli anları tapmaq tapşırılır.
Bu halda şagirdlərdə
yeni məlumatın qavranılması, onlarda müqayisə, diqqət və uzunmüddətli yaddaşın inkişaf etdirilməsi məqsəd
kimi qarşıya qoyulur. Dərs prosesi zamanı
müəllim interaktiv
dərslikdən, fərqli
kimyəvi reaktivlərdən
də istifadə edə bilər.
Laboratoriya işlərinin kompüter vasitəsi
ilə nümayiş olunmasının bir sıra üstünlükləri vardır.
İlk növbədə adi
məktəb laboratoriyalarında aparılması təhlükəli
olan, qiymətli maddələrin istifadəsini
tələb edən, aparılmasına uzun
müddət tələb olunan, yəni
kiçik sürətlə gedən
reaksiyaların kompüterlə nümayişi
əvəzsizdir. Vaxt baxımından və
reaktivlərin sərf olunmasına görə real
təcrübə bir dəfə
aparılır. Kompüterdə isə təcrübələri
dəfələrlə təkrar etmək, istənilən anda saxlamaq və evdə də
təkrar baxmaq olar.
Üç nöqtə.-2013.- 30
oktyabr.- S. 9.