Mediaya dövlət dəstəyi: alternativsizliyin
tam müstəqilliyə aparan
yolu
Görkəmli mütəfəkkir deyirdi
ki, pul insan
xarakterini korlayır
Nə müdafiəyə ehtiyac
görürəm, nə
də kiminsə baxışının qeyri-məqbulluğundan
söz açacam
Son zamanlar Azərbaycanda
mediaya dövlət dəstəyi müstəvisində
meydana çıxmış
və ayrı-ayrı
qəzetlərə ünvanlanmış
əks mülahizələrlə
bağlı düşüncələrimi
bölüşməzdən öncə Remarkın bir fikrini xatırlatmaq
istərdim. Görkəmli mütəfəkkir
deyirdi ki, pul insan xarakterini korlayır. Stivenson bir qədər
də sərt formada adamların pul üçün
azadlıqlarını xərclədiklərini
vurğulamışdı. Əslində pulla bağlı
deyimləri sadalamaqla bitməz və müxtəlif
ictimai-siyasi formasiyaların məhsulu kimi meydana çıxan
kəlamlar pulun mahiyyətinə dəyər baxımından
nə qədər tutarlı sayılsalar da, mütləq
deyillər. O anlamda ki, pul çox şeydir, hər şey
deyil. Elə anlaşılmasın ki, ölkəmizdə
mediaya dövlət dəstəyi ilə bağlı
başlanılmış prosesi müdafiə etmək niyyətindəyəm.
Nə müdafiəyə ehtiyac görürəm, nə də
kiminsə baxışının qeyri-məqbulluğundan
söz açacam. Sadəcə mediamızın ağır
durumuna bu və ya digər dərəcədə təsir
göstərmək üçün dövlət dəstəyinin
alternativsizliyini düşünən və mövcud istiqamətdə
təşəbbüslər irəli sürən biri kimi bəzi
mətləblərə aydınlıq gətirəcəm. Azərbaycanda
kütləvi informasiya vasitələrinə dövlət dəstəyinin
göstərilməsi ənənəyə çevrilib. «Azərbaycan
Respublikasında Kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi Konsepsiyası» və
sənədə uyğun olaraq Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondu yaradılıb. Kəsəsi, tutalım,
söhbət pul verilməsindən gedir. …ki, KİV-lərimiz
ictimaiyyətin maraqlarını, daha doğrusu dövlətin
ictimaiyyətə xidmət baxımından seçdiyi
prioritetləri qarşılamaq üçün ayaqda qala
bilsinlər. Elə buradanca dövlət-media oxunun bir növ,
hədəfi müəyyənləşir. İstərdim ki,
məsələ ilə bağlı fikir bildirənlər
obyektivlik üçün öncə bu məqama diqqət
yetirsinlər - Konsepsiya ilə KİV-ə dəstək
göstərmək marağı ətraflı, konkret və detallı
şəkildə ortaya qoyulur. Sənəddə bildirilir ki,
dövlətin informasiya siyasəti Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında əks olunmuş fikir,
söz və məlumat azadlığının, vətəndaşların
informasiya əldə etmək hüququnun ardıcıl və
tam təmin edilməsinə yönəlib. Müasir informasiya
və telekommunikasiya texnologiyalarının inkişafı, cəmiyyətin
sosial-siyasi və mədəni həyatında kütləvi
informasiya vasitələrinin təsirinin güclənməsi həm
bu sahənin infrastrukturunun yeniləşməsini, həm də
jurnalistlərin peşəkarlığının
artırılmasını zəruriləşdirir. Ölkəmizin
dünya informasiya məkanına daxil olması və informasiya
cəmiyyətinə keçidlə əlaqədar şəxsiyyətin,
cəmiyyətin və dövlətin informasiya təhlükəsizliyinin
təminatı xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Buna
görə də KİV-lərin inkişafına və fəaliyyətinin
təkmilləşməsinə dövlət dəstəyinin
göstərilməsi müasir dövrümüzün tələbinə
çevrilib. Göründüyü kimi, məsələyə
kompleks baxış mövcuddur. Yəni, pul xidmət
üçün verilir. Xidmət isə ictimai əhəmiyyət
daşımaqla həm dövlətə, həm də mediaya
eyni dərəcədə lazımdır. Söhbət təkcə
pul verilməsindən getsəydi, Konsepsiya qəbul olunmazdan və
KİVDF yaradılmazdan öncə də bu iş həyata
keçirilirdi. Deməli, ayrıca sənədin ortaya
çıxması və qurumun formalaşması əlahiddə
mərama hesablanmış strategiyadır. Prinsipial baxımdan
qeyd edilməli məqam həmin strategiyanın hansı
metodlarla həyata keçirilməsidir. Mövcud xüsusda
kimsə iradını, narazılığını bildirsə,
təklifini səsləndirsə, zənnimcə, ümumi
işə, alternativsizliyi dəfələrlə
isbatlanmış prosesə fayda vermiş olar. «Güclü
media, güclü dövlət deməkdir» formulunu «media IV
hakimiyyətdir» formulu ilə qarşılaşdıraq.
Totalitar Sovetlər Birliyi dönəmində mətbuata, onun fəaliyyət
dairəsinə münasibətdə formalaşan ənənəni,
habelə güclü dövlət hakimiyyətinin mətbu prinsipləri
arxa plana atmasını yada salaraq bəlkə bir
çoxlarımız düşünürük ki, dövlət
medianı klassik hakimiyyət formaları sırasında
möhkəmlənəcək qədər gücləndirərmi?
Mülahizələr də səslənir ki, güclü
medianın mövcudluğu dövlətə alət kimi sərfəlidir.
Axı, medianın ictimai rəyi yönləndirmək, onu
müxtəlif şəklə salmaq imkanları var və
dövlət bundan yararlanmaqla istək və məramını
həyata keçirə bilər. Əlbəttə, bu
baxışların əksəriyyəti dövlətin
politoloji ədəbiyyatlarda qeyd edilən funksiyalarına bəzən
zidd olaraq da meydana çıxır və onların qayəsində
bir çox ölkələrin idarəçilik sistemindəki
arzuolunmaz praktikaya əsaslanma dayanır. Hər halda tarix
göstərir ki, belə nəzəriyyələr də həmin
sistemlərin təkmilləşməsində, həmçinin
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun dərinləşməsində
az rol oynamayıb, nəticə etibarilə inkişafa gətirib.
Zaman keçdikcə bu inkişaf xüsusiyyətlərini dəyişib.
Mətbuatın da istər fəaliyyətində, istərsə
də strukturunda buna uyğun fərqliliklər yaranıb.
Hazırkı məqamda elektron media ilə rəqabət və
jurnalistikanın daha çox kommersiya sahəsinə
çevrilməsi mərhələsi start götürüb.
Azərbaycandan fərqli olaraq bu proses və onunla əlaqədar
digər məziyyətlər ABŞ-da, eləcə də Qərb
ölkələrində olduqca tez başlanıb və
artıq yekunlaşıb. KİV-lərə dövlət dəstəyinin
göstərilməsi də həmçinin. Qərbdə
dövlətin mətbuata dəstək göstərməsinin
hansı səbəbdən zəruriliyini dərk edir və
düzgün qiymətləndirirlər. Məsələyə
aydınlıq gətirmək üçün bir neçə
məqama diqqət yetirmək vacibdir. Əvvəla, dünya
miqyasında ötən əsrin 60-cı illərindən
başlayaraq gündəlik qəzetlərin tirajları
düşməyə başlayıb. Ümumiyyətlə,
gündəlik nəşrlərin sayları da azalmağa
doğru gedib. Hətta Avropanın oxucularının
çoxunun gündəlik qəzetlərə meyl göstərdiyi
ənənəvi qəzet ölkələrində abunəçilərin
sayı məhdudlaşıb və ya tam durğun vəziyyətə
düşüb. Qəzet oxumağın orta
davamlılığında da geriləmələr var. Təkcə
Böyük Britaniyada qəzetlərin tirajlarında
düşmələr artıq neçə onillikdir ki,
müşahidə olunmaqdadır. Ölkə gənclərinin
böyük qismi qəzet oxumağa ehtiyac duymur, orta məktəbi
bitirən dörd məzundan biri isə qəzet oxumaqda çətinlik
çəkir. Əlbəttə, mövcud vəziyyətin
yaranmasında rəqabət amilinin böyük rolu var. Məsələ
burasındadır ki, dərin rəqabət müstəvisində
müəyyən qəzetlərin bazarda dominant mövqeyə
yiyələnməsi digərlərinin onlarla hər hansı
mübarizə aparmasını mümkünsüzləşdirir
və tədricən ikincilər sıradan çıxır.
Təbii, həmin nəşrlərlə birgə
auditoriyalarında seyrəlmələr yaranır ki, nəticə
etibarilə sevimli qəzetini itirmiş oxucu başqasına
meyl göstərmir. Təsəvvür edin ki, vaxtilə oxucu
tapmaqda problem yaşamayan, reklamın böyük bazara malik
olduğu Nyu-York kimi şəhərdə 1990-cı ildən
başlayaraq özünü doğruldan qəzetlərin
sayı cəmi dörd olub. Hazırkı dövrdə Nyu-York
bazarında yalnız bir gündəlik qəzetin - «Nyu-York
tayms»ın hegemonğulundan söhbət gedir. Kommersiya
reklamlarının və reklam gəlirlərinin əsas hissəsi
məhz bu nəşrdə cəmləşir. Başqa bir
fakta diqqət yetirək: 1930-cu ildə İngiltərədə
500-dən artıq irili-xırdalı şəhərdə
bir-biri ilə rəqabət apara bilən qəzetlər
çıxırdı. İndi belə şəhərlərin
sayı 30-a çatmır. Ölkənin digər yerlərində
isə yerli qəzet bazarını yalnız biri təmsil edir.
Onu da demək lazımdır ki, Avropada regional bölmələri
olan qəzetlərin sayında da azalmalar var. Bahalı komputerlərin
və çap texnologiyasının geniş yayılması
yerli qəzetlərin böhranını gücləndirib.
Növbəti cəhət kimi siyasi partiya
böhranlarının təsirini qeyd etməliyik.
Çünki ancaq siyasi rəqabət müstəvisində
özünü doğruldan və siyasi prosesləri
işıqlandırmaqla ömür sürən nəşrlər
maddi cəhətdən daha üstünlərinə uduzublar.
Bu isə partiya mətbuatının tənəzzülünə
gətirib. Ümumiyyətlə İkinci Dünya Müharibəsindən
sonrakı dövrdə televiziyanın və digər
kommersiyalaşmış KİV-lərin təsiri Avropada
nüfuzlu partiya mətbuatının sıradan çıxmasında
müstəsna rol oynayıb. Ötən əsrin 90-cı illərində
daha çox yüksəktirajlı partiya qəzetlərinin
çıxdığı Qərbi Almaniyada öz gündəlik
mətbu orqanını yalnız Demokratik Sosializm Partiyası
saxlaya bildi. Digər partiyalar isə bundan məhrum oldular. Onlar
ya nəşrlərini bağladılar, ya da satdılar. Onu da
deyək ki, illər ərzində hegemon rol oynamış
demokratik sosilistlər belə digər nüfuzlu mətbu
orqanlarının varlığını qorumaqda çətinliklər
yaşadı. Nəticədə XX əsrin sonundan
başlayaraq gündəlik mətbuatın plüralist
xarakterinin qorunması problemi kəskin qoyulmağa
başlayır. Əvvəl televiziya, indi isə internetlə rəqabət
fonunda mövcud cəhət onun reklam bazası əldə etməsi
və yaşaması baxımından mühüm amil kimi dəyərləndirilir.
Qeyri-kommersiya xarakterli və gəlirsiz KİV-lərin
sıradan çıxması vətəndaşları ölkənin
daxili və xarici ilə bağlı xəbərlərdən,
ictimai əhəmiyyətli informasiyalardan məhrum edir. Bu isə
cəmiyyətdə və informasiya mühitində
plüralizmin azalmasına, insanların müxtəlif
yönlü, alternativ informasiya mənbələri əldə
etmək hüququna zərbə kimi qiymətləndirilir.
Siyasi və gəlirsiz media orqanlarının
«ölümü» cəmiyyətdə medianın
«dördüncü hakimiyyət» rolunu şübhə
altına alır, belə demək mümkünsə, ideyalar
bazarında cəmiyyətin demokratik tələbatları,
özünü ifadə vasitələri ödənilməmiş
qalır. Nəhayət, qəzetlərin iflası məsələsi
demokratik dəyərlərin sıradan çıxması kimi
assosiasiya olunaraq qlobal səciyyə daşımağa
başlayır. Əslində bütün bunlar dünya
ictimaiyyətini ötən əsrin 60-70-ci illərindən
düşündürməyə başlayıb. Hələ
1978-ci ildə Avropa Şurası Parlament Assambleyasında qəzetlərə
subsidiya verilməsinin təminatına kömək göstərilməsinin
vacibliyi vurğulanıb. Avropa Birliyi ölkələrində
problemi aradan qaldırmaq və mətbuatın
dözümlülüyünü təmin etmək məqsədilə
proteksionist siyasətin yürüdülməsi nəzərdə
tutulub ki, burada da mətbuat orqanlarına və mətbəələrə
maddi dotasiyaların verilməsi, poçt, teleqraf, vergi,
kömrük və digər imtiyazların tətbiqi
başlıca tədbir kimi irəli sürülüb. Təbii
ki, mövcud siyasət ardıcıl və uzun müddətli
xarakter aldığı zaman müsbət nəticələr əldə
olundu. Məsələn, indinin özündə də dövlət
dəstəyinin 1960-cı ildən tətbiq edildiyi Finlandiyada
qəzetlərin yarıdan çoxu bunsuz fəaliyyət
göstərmək iqtidarında deyil və məsələyə
tam normal yanaşılır. Hazırda bir çox Avropa
ölkələrində dövlət gündəlik qəzetləri
bu və ya digər dərəcədə maliyyələşdirir
ki, obyektiv amillərin təsiri ilə cəmiyyətdə nəşrlər
barəsində sıradan çıxmaqda olan yüksək
ictimai rəy saxlanılsın. Birbaşa dövlət dəstəyinin
hesabına İsveçdə iki böyük siyasi qəzet -
1887-ci ildən çıxan sosial-demokrat yönümlü
«Arbatet» («Əmək») və 1884-cü ildən nəşr
olunan mühafizəkar ruhlu «Svenska Dagbladet» («İsveç
gündəlik qəzeti») saxlanılır. Avropanın bir
çox yerlərində hətta siyasi və ictimai
baxışları yayan mətbu KİV-lərin maliyyə
sıxıntılarını aradan qaldırmaq, onlara maddi dəstək
göstərmək üçün xüsusi məqsədyönlü
proqramlar fəaliyyət göstərir. Dünyada mediaya dəstək
praktikasını labüd edən təcrübə ilə
ölkəmizdəki oxşar zərurətin meydana gəlmə
səbəblərini müqayisəyə gətirdikdə
ortaya maraqlı nüanslar çıxır.
Göründüyü kimi, Qərbdə, eləcə də
ABŞ-da mətbu böhranı iqtisadi kataklizmalar şərtləndirib.
Yəni, iqtisadiyyatın mühüm tərkib hissəsinə
çevrilən media bu mühitdə baş verən dəyişikliklərin,
tendensiyaların, rəqabətin mənfi təsirinə məruz
qalıb və sıradan çıxmağa başlayıb. Azərbaycanda
isə mətbuatın zəif duruma düşməsi
böyük mənada hansısa iqtisadi prosesin məntiqi
davamı kimi dəyərləndirilə bilməz. Amma hər
iki halda nəticə eynidir. KİV-lərin tirajı
aşağıdır, oxucu auditoriyası seyrəkdir,
maddi-texniki imkanları zəifdir, jurnalistlər sosial çətinliklər
içərisindədirlər. Deməli, Azərbaycanda
dövlət dəstəyinə ehtiyac KİV-lərin iqtisadi
rəqabətdə belə desək, itib-batmasına yol verməmək
üçün deyil, onları iqtisadi rəqabətə
hazırlamaq, artan iqtisadi tərəqqiyə adekvat
yanaşmalarını təmin etmək zərurətindən
irəli gəlib. Konsepsiyada da deyildiyi kimi, Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişafı, hüquqi islahatların keyfiyyətcə
yeni mərhələyə daxil olması, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun dərinləşməsi və siyasi
plüralizmin genişlənməsi cəmiyyətdə
informasiyaya olan ictimai tələbatı daha da
artırıb.Sonda onu da deyim ki, Azərbaycan mediası uzun
yolun başlanğıcındadır. Bu yol tam müstəqillik
yoludur. Kimin necə düşünməsindən asılı
olmayaraq yolumuzun məşəqqətlərinə
qatlaşmağa məhkumuq. Ola bilər, indi etdiklərmizdə
nələrsə çatışmır, nələrəsə
yenidən nəzər salmalıyıq. Amma hədəfimiz dəyişməzdir
və dəyişməzliyi müəyyənləşdirən
Azərbaycan jurnalistikasının özüdür. Bu
jurnalistikada isə «Yeni Müsavat» qəzeti də, «Yeni Azərbaycan»
qəzeti də, «Səs» də, «Azadlıq» da peşə
anlamında eyni funksiya yerinə yetirirlər. Vəziyyəti nəzərə
alaraq onların daşıdıqları siyasi missiyalar da
müəyyən mənada anlayışla qarşılanmaqdadır.
Ölkənin jurnalist cameəsi bir-birini başa
düşür. Axı, həmin cameənin hər bir
üzvünün sosial, maddi-texniki durumu böyük hesabla
eynidir. Eynilərin arzuladıqları həyat sözsüz ki,
gələcək
Üç nöqtə.-2013.-11
yanvar.-S.-8.