Müdafiə hüququ
dövlət orqanlarının cinayət-prosessual fəaliyyəti
ilə də təmin olunur
Onların üzərinə qoyulmuş
müdafiə hüquqlarının
təmini üzrə öhdəliklərini yerinə
yetirməməsi kobud
prosessual pozuntu kimi qiymətləndirilir
Bütün ölkələrin konstitusiyalarının, o cümlədən Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının müəyyənləşdirdiyi və həll etdiyi başlıca məsələlərdən biri şəxsiyyətin hüquqi statusu (vəziyyəti) məsələsidir. Konstitusiyanın II
bölməsində ifadə olunan normalar da məhz bu məsələyə həsr edilib. Bəs şəxsiyyətin hüquqi statusu (vəziyyəti) dedikdə nə başa düşülür? Şəxsiyyətin hüquqi statusu (insanın konstitusion statusu) dedikdə, Konstitusiyada təsbit edilən əsas insan və vətəndaş hüquqlarının (azadlıqlarının) və vəzifələrinin məcmusu başa düşülür. Bu hüquqları (azadlıqları) iki qrupa bölmək olar: Insan hüquqlarına (azadlıqlarına);
- vətəndaş hüquqlarına. İnsan hüquqlarına yaşamaq hüququ, azadlıq hüququ, təhlükəsizlik hüququ, mülkiyyət hüququ, şəxsiyyətin ləyaqət hüququ, şəxsi və ailə sirrini saxlamaq hüququ aid edilir. Ayrılmazlıq insan hüquqlarının (azadlıqlarının) vacib prinsiplərindən biridir. Bu prinsipə görə hüquqlar (azadlıqlar) insanın doğulması və mövcudluğu ilə yaranır. Məhz bu səbəbdən onları insanın özündən ayırmaq olmaz. İnsan hüquqlarının (azadlıqlarının) təminatı dedikdə, onların dövlət tərəfindən qorunması başa düşülür. Dövlət hüquqları (azadlıqları) qorumaq üçün müəyyənh tədbirlər nəzərdə tutur və müəyyənləşdirilir. Hüquq və azadlıqlar əsasən iki yolla müdafiə edilir: ümumi yolla və xüsusi yolla.
Ümumi yolla müdafiə dedikdə, məhkəmə vasitəsilə həyata keçiriləm müdafiə başa düşülür. Ona məhkəmə müdafiəsi də deyilir. Bu, hüquqların (azadlıqların) müdafiə olunmasının əsas və universal yolu hesab edilir. Ona görə ki, məhkəmələr heç kəsdən asılı olmayıb, müstəqildir və yalnız qanuna tabedirlər. Xüsusi yolla müdafiə isə dövlət icra hakimiyyət orqanları tərəfindən həyata keçirilən müdafiə deməkdir. Ona inzibati qaydada müdafiə də deyilir. Vətəndaş hüquq və azadlıqları isə dövlət tərəfindən qanun əsasında müəyyən edilir. Vətəndaşlara bu hüquq və azadlıqları dövlətin özü verir. Onlar insanın anadan olması (doğulması) ilə əldə edilmir və buna görə də təbii (anadangəlmə) hüquq və azadlıqlar sayılmır. Özü də həmin hüquqların (azadlıqların) verilməsi və müəyyən edilməsi şəxsin dövlətin vətəndaşı olması faktı ilə (vətəndaşlıq faktı ilə), onun dövlətə mənsub olması faktı ilə bağlıdır. Vətəndaş hüquq və azadlıqları sırasına aiddir:
- seçki hüququ;
- siyasi partiyalarda birləşmək hüququ;
- dövlətin idarə olunmasında iştirak etmək hüququ;
- dövlətin və cəmiyyətin siyasi həyatında iştirak etmək hüququ;
- müraciət etmək hüququ və s.
Göründüyü kimi, vətəndaş hüquqları əsasən
siyasi xarakterə və məzmuna malikdir. Bunula bərabər,
bəzi sosial-iqtisadi hüquqlar da vətəndaş hüquqları
sırasına aid ola bilər. Vətəndaş hüquqları da
dövlət tərəfindən
qorunur və müdafiə edilir, yəni təmin edilir. Ona görə ki,
insan hüquqları kimi vətəndaş hüquqları da Konstitusiyada nəzərdə
tutulub.
Aydındır ki, insan hüquqlarına
yaşamaq hüququ da daxildir. Bunun üçün
müdafiə hüququ
da çox önəmlidir. Məsələn, cinayət prosesində müdafiə hüququnun daha səmərəli təmini, insan hüquqları üzrə
Avropa Məhkəməsinin
təcrübəsindən istifadə
olunmasını tələb
edir. Hüquqşünas Elxan Quliyevin
sözlərinə görə,
şübhəli və
ya təqsirləndirilən
şəxsin müdafiə
hüququ dedikdə, şübhəli və ya təqsirləndirilən
şəxsə qarşı
yaranmış şübhə
və ya elan edilmiş ittihamla əlaqədar müdafiə olunmaq üçün istifadə
etmək və cinayət mühakimə icraatının gedişində
özlərinin hüquq
və qanuni mənafelərini həyata
keçirmək üçün
şübhəli və
ya təqsirləndirilən
şəxsə verilmiş
hüquqların məcmusu
başa düşülür.
Şübhəli və ya təqsirləndirilən şəxsin
müdafiə hüququnun
təmini isə qanunla onlara verilmiş prosessual hüquqlardan, həmçinin
mənafelərinin qorunması
üçün qanunla
qadağan olunmayan digər üsullardan istifadə etmək imkanı verilməsini ehtiva edir. Qeyd etmək lazımdır ki, şübhəli və ya təqsirləndirilən
şəxsin müdafiə
hüququ təkcə
onların özü və müdafiəçisi
tərəfindən realizasiya
olunmur, həm də dövlət orqanlarının (müstəntiq,
prokuror, təhqiqatçı,
məhkəmə) cinayət
– prosessual fəaliyyəti
ilə təmin olunur. Həmin orqanların onların
üzərinə qoyulmuş
müdafiə hüquqlarının
təmini üzrə öhdəliklərini yerinə
yetirməməsi kobud
prosessual pozuntu kimi qiymətləndirilir.
Bu isə məhkəmə
tərəfindən cinayət
işinin ibtidai araşdırmaya prosessual rəhbərliyi həyata keçirən prokurora qaytarılması və ya yuxarı instansiya məhkəməsi
tərəfindən hökmün
ləğv edilməsinə
səbəb olur.
Onun sözlərinə görə,
Azərbaycan Respublikası
Cinayət-Prosessual Məcəlləsinə
əsasən cinayət
təqibi gedişində
təhqiqatçı, müstəntiq,
prokuror və ya məhkəmə zərərçəkmiş, şübhəli
və ya təqsirləndirilən şəxslərin
keyfiyyətli hüquqi
yardım almaq hüququnu təmin etmək üçün tədbirlər görməlidirlər.
Cinayət prosesini həyata
keçirən orqan zərərçəkmiş şəxsin
mülki iddiaçının
və ya onun qanuni nümayəndəsinin,
şübhəli, yaxud
təqsirləndirilən şəxsin
qanuni nümayəndəsi,
habelə mülki cavabdehin cinayət prosesi gedişində özlərinin dəvət
etdiyi nümayəndənin
hüquqi yardımdan istifadə etmək hüququnu gözləməlidirlər.
Zərərçəkmiş şəxsin və
ya şahidin dindirilməsi zamanı cinayət prosesini həyata keçirən orqanın həmin şəxslərin nümayəndə
qismində dəvət
etdikləri vəkilin
onların yanında olmasını qadağan etmək hüququ yoxdur.
Elxan Quliyev bildirir ki, cinayət
prosesində müdafiə
hüququnun daha səmərəli təmin
edilməsi İnsan Hüquqlarıüzrə Avropa
Məhkəməsinin presedentlərinə,
həmin presedentlərdə
ifadəsini tapan müddəalara müraciət
edilməsini tələb
edir. Belə ki, Azərbaycan Respublikası
25 yanvar 2001-ci il tarixdə Avropa Şurasına daxil olmaqla özünün
qanunvericiliyini və onun tətbiqi təcrübəsini Avropa
standartlarına uyğunlaşdırmaq
barədə öhdəlik
götürmüşdür. Dövlətin Avropa Şurasının
üzvü olmasından
və İnsan Hüquqları üzrə
Avropa Məhkəməsinin
yurisdiksiyasını tanımasında
ilk növbədə Azərbaycan
vətəndaşı faydalanır.
Vətəndaşlar İnsan hüquqları
üzrə Avropa Məhkəməsinə çıxış
əldə etmiş, məhkəmə və hüquq mühafizə orqanlarının fəaliyyətinə
olan tələblər
daha da yüksəlmişdir.
30 mart 2006-cı il tarixdə
Azərbaycan Respublikası
Ali Məhkəməsinin Plenumu
«Ədalət mühakiməsinin
həyata keçirilməsi
zamanı «İnsan hüquqlarının və
əsas azadlıqların
müdafiəsi haqqında»
Avropa Konvensiyası müddəalarının və
İnsan Hüquqları
üzrə Avropa Məhkəməsinin presedentlərinin
tətbiqi haqqında»
qərar qəbul etmişdir. Həmin qərarda qeyd
olunur ki, «Azərbaycan Respublikası
«İnsan hüquqlarının
və əsas azadlıqların müdafiəsi
haqqında» Avropa Konvensiyasının iştirakçısı
və onu ratifikasiya etmiş dövlət kimi 2002-ci ilin aprel ayının
15-dən Konvensiya və
onun Protokollarının
təfsiri və tətbiqi məsələləri
üzrə İnsan Hüquqları üzrə
Avropa Məhkəməsinin
yurisdiksiyasının məcburiliyini
tanıyır. Azərbaycan Respublikası
Konvensiyanı ratifikasiya
etdiyi dövrdən sonra yurisdiksiyası altında olan insanların Konvenisyada nəzərdə tutulan hüquqlarmı təmin etməlidir.
Ardı var
Üç nöqtə.-2014.-
2 aprel.- S.9.