Hüquqi dövlət konsepsiyası qanunun
aliliyinə əsaslanır
Dövlət və hüquq cəmiyyətin iqtisadi bazisi üzərində üstqurumun müxtəlif
hissələridir
Hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
üçün demokratikləşmə əsas
prinsipdir.
Demokratiya hər şeydən əvvəl dövlət
forması, xalqın hakimiyyət mənbəyidir. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasının preambulasında xalq
iradəsinin ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin edən hüquqi,
dünyəvi dövlət qurmaq, vətəndaş
cəmiyyətinin bərqərar edilməsinə nail olmaq və s. niyyətlər bəyan edilir.
Demokratiya azlığın çoxluğa
tabe olması prinsiplərinin rəsmi
etirafına, vətəndaşların hüquq
bərabərliyi, geniş siyasi
və hüquqi azadlıqların
olması, ali dövlət
orqanlarının seçkili
olmasını, hakimiyyətlərin bölgüsü,
qanunların aliliyi və digər prinsipləri
ilə başqa dövlət
formalarından fərqlənir. Azadlıq və demokratiya düşünülmüş
tətbiq ediləndə bir-biri ilə
ziddiyyət təşkil etmir, hər bir təzahür ayrıca mövcudluğuna
maneçilik yaratmır, əksinə bir-birini tamamlayır, cəmiyyətə
nizamlı, ahəngli inkişaf verir.
Ölkə demokratikləşməsinin və onun ardınca gələn liberallaşmanın
ilkin şərtləri iqtisadi
modernləşmə, mərhələli demokratikləşmə
vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması prosesinin başlanğıcı sxeminin reallaşmasını təmin edən mühüm iqtisadi dəyişikliklər
nəticəsində yaranır. Ölkə demokratik
transformasiyanın və vətəndaş cəmiyyətinin
qurulmasının əsası hərtərəfli
azadlıq-güclü hakimiyyət formulasının başa düşülməsinə əsaslanır.
Hüquqi dövlətin formalaşması prosesi həyati tələbatdır. Bu anlayış yalnız dövlət çərçivəsində
yox, eyni zamanda bütün cəmiyyətə
aiddir. Sovetlər
dövründə hüquqi dövlət
ideyası tam mənası ilə
yaxına buraxılmamış, yalnız neqativ
aspektdə onun haqqında
danışılmışdır. İkinci
Dünya müharibəsi Qərbi Avropa ölkələrində mövcud
totalitar rejimə zərbə vurmuş və hüquqi
dövlətin yaranmasına səbəb olmuşdur.
Yer kürəsini bürüyən siyasi və iqtisadi liberallaşma dalğası keçən əsrin
90-cı illərində avtoritar və yaxud totalitar
keçmişdən qopmuş cəmiyyətdə
demokratik, hüquqi
dövlət forması seçilməsi ilə şərtləndirilmişdir.
Azərbaycanın suverenliyi
dövlətin hüquqi əsaslarının
möhkəmlənməsi, mövcud
dövlət-hüquq institutların keyfiyyət dəyişikliyinə,
hüquqi dövlətin və vətəndaş
cəmiyyətinin yaradılması, cəmiyyət həyatının
bütün sahələrində hüquq normalarının realizəsi problemlərini ön plana keçirdi.
Heydər Əliyev göstərirdi ki, «vətəndaş cəmiyyəti
yaradılması və möhkəmləndirilməsi,
demokratikləşməsi prosesinin möhkəmlənməsi,
hüquqi dövlətin qurulması sadəcə
olaraq bir şüar, yaxud da bir niyyət deyil, Azərbaycanın inkişafının
başlıca şərtidir». Hüquqi dövlətin
formalaşması ictimai həyatda və elmi tədqiqatlarda köhnəlmiş demokratik stereotipləri aradan
qaldırdı. Hüquqi dövlətin,
dövlətçiliyin əsasını təşkil edən
dövlət hüquq institutlarının
formalaşması və funksiya göstərməsi
yalnız demokratik şəraitdə mümkün
olması qənaətinə gəlinirdi.
Müasir dövrdə strateji inkişaf xətti kimi demokratik cəmiyyət
quruculuğu və bazar
iqtisadiyyatı yolunu seçən Azərbaycan
Respublikası dünya təcrübəsini
uğurla sınaqdan keçirir,
ümumbəşəri dəyərlərdən faydalanmağa çalışır, özünün geniş iqtisadi potensialını hərəkətə
gətirmək
məqsədilə inkişaf etmiş ölkələrin qabaqcıl
texnologiyasını və maliyyə imkanlarını cəlb edir, onlarla
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq əlaqələrini
inkişaf etdirir.
Bir qayda olaraq
dövlət cəmiyyətin, cəmiyyət isə dövlətin
köməyi olmadan köklü
məsələləri həll edə bilməz. Vətəndaş
cəmiyyətinin inkişaf etmiş strukturu olmadan dövlət demokratik
ola bilməz. Demokratik
cəmiyyətin yeganə ümumi siyasi hakimiyyəti hüquqi
dövlətdir. O ümumi bəşəri
sərvət sayılmalıdır. Hüquqi
dövlətin qanunvericilik dövləti
olması aksioma kimi qəbul
edilir. Konstitusiyanın qəbulu hüquqi dövlətin formalaşması prosesinin mühüm tərkib
hissəsidir. Azərbaycanın yeni
Konstitusiyasının preambulasında qanunların aliliyini təmin edən hüquqi
dövlətin və vətəndaş cəmiyyətinin
qurulması xalqın niyyətlərindən biri
kimi təsbit olunmuşdur.
Azərbaycan Konstitusiyası cəmiyyətin yeniləşməsi
və inkişafının prinsip və
parametrlərini göstərir, siyasi, iqtisadi sistemdə kəmiyyət dəyişikliklərindən
keyfiyyət dəyişikliklərinə keçidi
əks etdirir. Konstitusiya öz
mahiyyətinə görə bütün
dövlət mexanizmin funksiya
göstərməsi hakimiyyətin və onun
prinsipləri çərçivəsində və əsasında
fəaliyyət göstərir, vətəndaşların hüquq və azadlıq¬larının təminatının
və müdafiəsinin hüquqi əsasıdır.
Odur ki, ədəbiyyatda
hüquqi dövləti konstitusiya
dövləti hesab edilir.
Burada söhbət sadəcə
konstitusiyanın olmasından yox, hüquq sisteminin aliliyindən
və ya onun ictimai avtoritetindən gedir.
Yeni konstitusiyada əsas
diqqət mərkəzində Azərbaycanın tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq hüququn
qəbul etdiyi bəşəri dəyərlər,
xüsusən vətəndaşla cəmiyyət və
dövlət arasında münasibətlər tutur.
Hüquqi dövlətin nəzəri konsepsiyası
və müvafiq praktikası uzun tarixə malikdir. Hüquqi dövlət termini
(Rechtsetaot) alman ədəbiyyatında
XIX əsrin əvvəllərində K.T.Velkerin,
R.fon Molyanın və s.
əsərlərində göstərilmiş, sonralar
geniş yayılmışdır. Hüquqi dövlət nəzəriyyəsinin
fəlsəfi əsaslarını klassik alman fəlsəfəsinin banisi
İ.Kant vermişdir.
Onun konsepsiyasında mərkəzi yeri insan və şəxsiyyət
tutur. Kanta görə
dövlət hüquqi qanunlara
tabe olan insan çoxluğudur.
Dövlət yaşayır və öz fəaliyyətində
həyata keçirəndə ilk növbədə
ümumi məqsədlərə və dəyərlərə
şüurda birləşmiş
insanların fəaliyyətidir. Dövlət yaranır və mövcud olur ki, onun fəaliyyəti cəmiyyətin
əsas maraqlarına cavab verir
və insanlar öz tələblərini
təmin etməyə imkan verir.
Dövlətin rifahı mükəmməl hüquqdadır. Harda ki, dövlət konstitusiya hüququ əsasında
hərəkət edirsə, xalqın ümumi
iradəsini istifadə edirsə, o hüquqidir, orada vətəndaşların
şəxsi azadlıqları, vətəndaş
hüquqları məhdudlaşdırıla bilməz. Dövlətin
təyinatı təkmilləşdirilmiş hüquqdadır, onun quruluşu və rejimi hüquqa maksimum uyğunluğudur.
Məhz bu müddəalara görə Kant hüquqi dövlət
nəzəriyyəsinin banisi
sayılır.
Dahi alman filosofu
Hegelin fikrincə dövlət də hüquqdur, ancaq daha inkişaf etmiş, daha məzmunlu,
şəxsiyyətin, ailənin və cəmiyyətin
hüquqlarını etiraf edən hüquq sistemidir. Hegelin konsepsiyasında hüquqi
dövlət özbaşınalığa, güc
işlətməyə və bütün
qeyri-hüququ formalara
qarşı yönəldilir. Onun fikrincə
hüquqi dövlətin mahiyyəti olan hakimiyyət bölgüsü
ümumi azadlığın təminatı
sayıla bilər.
Milli elmdə A.F.Abbasovun, Z.M.Kasumovun, İ.A.İsmayılovun
monoqrafiyalarında hüquqi dövlət
və vətəndaş cəmiyyəti, hakimiyyət bölgüsü konsepsiyasının mahiyyəti,
postsovet məkanına transformasiya
problemləri tədqiq edilir.
Beləliklə, hüquqi
dövlət ictimai həyatın qanun, hüquq prinsipləri
və vasitələri əsasında qurulmasıdır. Ənənəvi
olaraq hüquq müəyyən
olunmuş prosedura ilə
qəbul olunan qanundan əvvəl
gəlir və o qanunla
təsbit olunduqda hüquqi
güc alır, dövlət strukturu
vasitəsilə realizə olunur. Hüquq yüksək effektli
və məqsədəuyğun tənzimləyici olmaqla cəmiyyətdə köklü
siyasi, iqtisadi, sosial məsələlərin həllinə
kömək edir. Dövlət və hüquq cəmiyyətin iqtisadi
bazisi üzərində üstqurumun
müxtəlif hissələridir. Hüquq
insanların ümumi iradəsi ilə öz ictimai həyat fəaliyyətinin
qaydaya salınmasında tələb və
maraqlarını, şəxsiyyətin hüquq
və azadlıqlarını, humanizmi, sosial ədaləti ifadə edir.
Hüquqi dövlət konsepsiyası qanunun
aliliyi, onun hüququn yüksək prinsiplərinə cavab verməsi, idarəedən və idarəolunan
üçün məcburi olması, bütün insanlar öz davranışında ona
əməl etməsi və hüququn hakimliyi və s. fundamental amillərə əsaslanır.
Üç nöqtə.-2014.- 1 mart.- S.9.