Heydər
Əliyev – Milli Neft Strategiyasının banisi
Müstəqilliyinin ilk illərində müharibə,
qeyri-sabit siyasi şərait və tənəzzüllə
üzləşmiş Azərbaycan digər ölkələrə
nisbətən daha ağır vəziyyətdə idi. Ölkənin
suverenliyinin başı üzərini təhlükə
almışdı. Belə bir şəraitdə
yenidən hakimiyyətə gələn Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə vəziyyətdən çıxış yolu tapmaq
üçün neft amilindən istifadə əsas
götürülməklə Azərbaycanın neft
strategiyası işlənib hazırlandı. Bu strategiya özündə xarici kapitalın və təcrübənin
cəlb edilməsi, çoxvariantlı nəqliyyat sisteminin
yaradılması, gəlirlərin toplanması və səmərəli
idarə edilməsini birləşdirirdi. Həmin
strategiya işlənib hazırlanarkən həm indiki, həm
də gələcək nəsillərin maraqlarının nəzərə
alınması əsas şərt kimi qoyuldu. Bu barədə
Heydər Əliyev deyib: «Neft Azərbaycanın ən
böyük sərvəti olub, xalqa, özü də təkcə
indiki nəsillərə deyil, həm də gələcək
nəsillərə mənsubdur».
Lakin həmin dövrdə Azərbaycan neft hasilatı sahəsində
zəngin təcrübəyə, neft sənayesi infrastrukturuna
və güclü kadr potensialına malik olmasına baxmayaraq,
öz gücü ilə iri neft yataqlarını istismar etmək
iqtidarında deyildi. Çünki bu işləri görmək
üçün pul yox idi. Azərbaycan isə
dünya bazarına neft çıxarmalı və neftdən gələn
böyük gəlirləri makroiqtisadi sabitliyi təmin etmək
və iqtisadiyyatı tənəzzüldən çıxartmağa
yönəltməli idi. Bu məqsədlə 1994-cü
il sentyabrın 20-də dünyanın 8 ölkəsini təmsil
edən 11 iri neft şirkəti ilə Xəzər dənizinin
Azərbaycan sektorunda “Azəri”, “Çıraq” və “Günəşli”
yataqlarının birgə işlənməsi və
hasilatın pay bölgüsü haqqında saziş («Əsrin
müqaviləsi») imzalandı. Bu, Azərbaycana
investisiya axınını təmin etdi. Yataqlardan
çıxarılan qaz isə Azərbaycana məxsus idi.
Çoxvariantlı
boru nəqliyyat infrastrukturu
1997-ci ildə “Çıraq” platformasından
çıxarılan ilk neft xarici bazara Bakı-Novorossiysk neft kəmərləri
ilə çatdırıldı. Sonradan Bakı-Supsa kəməri
gündəmə gəldi. Bunun da öz səbəbləri
vardı. İstisna edilmirdi ki, gələcəkdə
Rusiya Bakı-Novorossiysk kəmərindən Azərbaycana təzyiq
kimi istifadə edə bilər. İkincisi,
şimal marşrutu ilə Azərbaycan neftinin nəqli
zamanı ona daha keyfiyyətsiz Rusiya nefti
qarışırdı. Neft
marşrutlarının alternativliyi isə Azərbaycanın hər
hansı bir dövlətdən iqtisadi
asılılığına son qoymaqla yanaşı ölkəmizin
milli mənafeyinə cavab verirdi. Bakı-Supsa
kəmərinin ən böyük üstünlüyü həm
də Azərbaycan neftinin təmiz halda “Azəri light”
markası ilə dünya bazarına
çıxarılması və neft nəqlinin ucuz başa gəlməsi
idi. Neftin Novorossiyskə nəqlinin tonu 15,67,
Supsaya nəqli 13,14 ABŞ dolları təşkil edirdi.
1999-cu il aprelin 17-də Azərbaycan, Ukrayna və
Gürcüstan dövlət başçılarının
iştirakı ilə Bakı-Supsa neft kəməri və
terminalının təntənəli
açılışı oldu. Bu, qarşılıqlı əlaqələrin
möhkəmlənməsinə və regional əməkdaşlığın
inkişafına təkan verdi
Qarşıda isə “Azəri”, “Günəşli”
yataqlarının işlənməsi dururdu və hasilatın
ildən-ilə artacağı yəqin idi. Məsələn,
1997-ci ildə ölkədə 9 mln. ton
neft hasil edilmişdisə, 2010-cu ildə 50,7 mln. ton neft hasil edildi. Hazırda bu
göstərici 43 ton ətrafında dəyişir. Odur ki, fəaliyyətdə olan Bakı-Novorossiysk və
Bakı-Supsa ixrac sistemlərinin gücü get-gedə artan
neft həcmləri üçün kifayət deyildi. Bununla bağlı Heydər Əliyev
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft kəmərinin tikilməsi
ideyasını gündəmə gətirdi. Kəmərin tikintisinə ciddi maneələr oldu.
Onun doldurulması üçün neftin az
olduğu barədə Rusiya və İrandan müxtəlif
fikirlər səsləndirildi. Kəmərin
keçəcəyi ərazilərin ekoloji vəziyyəti
qabardıldı. Bu azmış kimi 1998-ci
ildə Gürcüstan Prezidenti Eduard Şevardnadzeyə
qarşı sui-qəsd törədildi, sonra isə qiyam
qaldırıldı. «Artıq təsdiq
olundu ki, Xəzər dənizində külli miqdarda neft və
qaz ehtiyatları var. Türkiyə maraqlı idi ki, bu ehtiyatlar
Avropaya Azərbaycan-Gürcüstan-Türkiyə vasitəsilə
çıxsın. Eyni zamanda Rusiya
maraqlı idi ki, bu ehtiyatların ötürülməsi
üçün şimal marşrutu təsdiq olunsun. Svanetiyada tədbir keçirirdim. Bir də dedilər ki, Boris Yeltsin məni telefonla
arayır. O, məni sağ qalmağım münasibətilə
təbrik etdi və dedi: « Siz Xəzər dənizinin neft və
qaz məsələlərindən əl çəkməlisiniz».
Yeltsinə cavabımda dedim: «Təəssüflər olsun ki,
Gürcüstanın nə nefti var, nə də qazı. Neft də, qaz da Azərbaycanındır. Neftin
hansı istiqamətdə axıdılması məsələsi
də onun işidir… Mən əminəm ki, Heydər
Əliyevə dəfələrlə belə zənglər
olmuşdu ki, neft və qaz şimal marşrutu ilə nəql
olunsun. Amma o, əlindən gələni etdi, məhz Qərb
marşrutu qələbə çaldı»,-
Eduard Şevardnadze «Üç nöqtə»yə verdiyi
müsahibədə deyib.
Bu göstərir ki, Rusiya böyük gəlir mənbəyini
və gələcək təzyiq vasitəsini heç cür
itirmək istəmir. Məhz Heydər Əliyevin uzaqgörənliyi,
qətiyyəti sayəsində layihə uğurla
reallaşdı. «Qərb neft kəməri
(BTC) bütün dünyaya göstərdi ki, müstəqil
dövlətlər kimi Azərbaycan heç nəyə
baxmayaraq, öz problemlərini müstəqil həll edir və
öz məqsədlərinə çatır. Bu,
çox böyük siyasi əhəmiyyət kəsb edir,
imkanları nümayiş etdirir və bunu təsdiqləyir ki,
hərbi münaqişələrlə əlaqədar Azərbaycanda,
bütövlükdə Qafqazda vəziyyətin ağır
olmasına baxmayaraq, o müstəqil dövlətdi,
yaşayıb yaradır, uğurlar qazanır, planlarını
həyata keçirir. Bu, ən başlıcasıdır!»,-Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev deyib.
Tikintisinə 2002-ci ildə başlanan BTC 2006-cı ilin
yayında istismara verildi. Həmin vaxtdan 2014-cü il iyunun 1-dək
dünya bazarlarına 347 mln. ton neft, o
cümlədən Bakı-Tbilisi-Ceyhan boru kəməri ilə
247 mln. ton, Bakı-Supsa boru kəməri ilə
68 mln. ton, Bakı-Novorrosiysk kəməri
ilə 11,3 mln. dəmir yolu ilə 20,3 mln. ton neft ixrac edildi. « 1999-cu ilədək neftin
satışından əldə edilən gəlir sərmayə
qoyuluşunun ödənilməsinə sərf olunurdusa, həmin
ilin dekabrından Azərbaycanın mənfəət nefti
bazarlara çıxarılıb»,-
ARDNŞ-in birinci vitse-prezidenti Xoşbəxt Yusifzadə deyib. Onun sözlərinə görə, dünya
bazarlarında Azərbaycanın payına düşən 179
mln. tona qədər mənfəət
nefti satılıb.
Qeyd edək ki, bu gün «İnam», «Dan ulduzu», «Atəşgah»
yataqları üzrə də xarici şirkətlərlə
birgə neft hasilatı həyata keçirilir.
Milli Neft Strategiyasının uğurla həyata
keçirilməsi, geniş sərmayə qoyuluşu,
müasir texnika və texnologiyanın tətbiqi nəticəsində
isə 1999-cu ildə nəhəng «Şahdəniz» qaz-kondensat
yatağı aşkar edildi. «Əsrin müqaviləsi» Azərbaycanı
dünyaya yenidən neft ölkəsi kimi tanıtdısa,
“Şahdəniz” yatağının kəşfi və
“Şahdəniz” qaz layihəsinin müvəffəqiyyətlə
həyata keçirilməsi Azərbaycanı dünyada
böyük miqdarda qaz ixrac edən ölkə kimi
tanıtdı. Təbii qazın xarici bazara
çıxarılması üçün
Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəməri çəkildi.
İndiyədək yataqdan 13,5 mln. ton kondensat, 52 mlrd. kubmetrə
yaxın qaz hasil edilib.
Hazırda isə “Şahdəniz” yatağının
işlənməsinin ikinci mərhələsinin həyata
keçirilməsinə başlanıb. 3500 km. məsafədə
nəql olunacaq qaz (TANAP və TAP layihələri)
Gürcüstan, Türkiyə, Yunanıstan, Bolqarıstan,
İtaliya və digər ölkələrdə milyonlarla
istehlakçını təmin edəcək.
Ümumiyyətlə,
1995-2013-cü illərdə Azərbaycanın neft-qaz sektoruna təqribən
51,6 mlrd. dollar məbləğində
sərmayə qoyulub.
Uğurlu
nəticə
Heydər Əliyev enerji faktorunu xarici siyasətin aktual məsələsinə
çevirməklə Azərbaycanın təhlükəsizliyini
regional və beynəlxalq təhlükəsizlik sistemi ilə
sıx əlaqələndirdi. Azərbaycan beynəlxalq
aləmdən suverenliyinə və müstəqilliyinə təminat
ala bildi və iki istiqamətdə strateji dividend əldə
etdi. Birincisi, Qərblə strateji əməkdaşlığa
hazır olduğuna dünyanı inandırdı. İkincisi, bu strateji əməkdaşlığın
imkanlarından yararlanaraq dünyada özünə daha
etibarlı siyasi və iqtisadi tərəfdaşlar və
müttəfiqlər tapdı, öz iqtisadiyyatının gələcək
inkişafını təmin etmək imkanı qazandı.
Bu, Azərbaycanın geosiyasi mövqeyini möhkəmlənləndirməklə
yanaşı çoxmilyardlı xarici investisiyaların
axınına, dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya prosesinin
sürətlənməsinə şərait yaratdı. «1994-cü ilədək ölkə iqtisadiyyatına
bir manat da olsun xarici sərmayə qoyulmamışdı.
Bu gün isə Azərbaycan iqtisadiyyatına
qoyulan yerli və xarici sərmayənin həcmi 170 milyard
dollardı. Azərbaycanın strateji valyuta
ehtiyatları 55 milyard dollar
yaxınlaşıb»,-iqtisadçı Əli Məsimov deyib.
Neft gəlirlərindən istifadə etməklə Azərbaycan
qeyri-neft sektorunu inkişaf etdirdi. Azərbaycan
Respublikası Dövlət Neft Fondunda toplanan (1999-cu ilin
dekabrında yaradılıb) vəsaitin bir qismi məqsədyönlü
şəkildə və xüsusi proqramlar çərçivəsində
qeyri-neft sektorunun inkişafına, yüksək texnologiyalı
yerli sənaye müəssisələrinin yaradılmasına və
milli iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə yönəldildi.
Məhz bunun nəticəsidir ki, qeyri-neft
sektorunda orta hesabla 10 faiz illik artım müşahidə
olundu. Milli sahibkarlığın hərtərəfli dəstəklənməsi,
nəhəng investisiya proqramlarının (BTC,BTG,
BTQ) icrası, sosial-iqtisadi infrastrukturların bərpası və
yenidən qurulması, qabaqcıl texnologiyalara əsaslanan, rəqabət
qabiliyyətli yeni istehsal müəssisələrinin tikintisi həyata
keçirildi. Strategiyanın nəticəsidir ki, Azərbaycanda
sənaye istehsalının həcmi 2,7 dəfə
artdı, müstəqilliyin ilk illərində tənəzzülə
uğramış ölkə iqtisadiyyatının yerini,
yüksək texnologiyalara əsaslanan, rəqabətqabiliyyətli
yüksək inkişaf etmiş iqtisadiyyat tutdu. Milli Neft
Strategiyasının uğurlu həyata keçirilməsi yeni
iş yerləri yaratdı, yoxsulluğun və işsizliyin səviyyəsini
minimuma endirdi. Əhalinin həyat şəraitinin
yaxşılaşmasına, əmək haqqı və
pensiyaların dəfələrlə artırılmasına
imkan verdi. Milli Neft
Strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi sayəsində
Azərbaycan dünyanın enerji daşıyıcıları
bazarına sürətlə çıxışını təmin
etdi. «Dünya bazarına birbaşa
çıxışı olmayan Azərbaycan üçün
neft və qaz potensialının şaxələndirilməsinin
tam şəkildə həll edilməsi Türkiyə,
Gürcüstan, Azərbaycan və Qərb arasında tərəfdaşlıq
münasibətlərinin möhkəmləndirilməsinə,
bir-birinə iqtisadi cəhətdən sıx şəkildə
bağlanmasına imkan verdi. Avropa enerji təhlükəsizliyi
baxımından yenı mənbə, Azərbaycan isə
etibarlı, uzunmüddətli və qanunlarla tənzimlənən
bazarlar əldə etdi»,-iqtisadçı Vahid Əhmədov
deyib.
Bundan başqa, Azərbaycan öz təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq, milli mənafelərini, iqtisadi və
strateji maraqlarını müdafiə etmək əzmini
bütün dünyaya göstərdi. Neft
strategiyasının uğurlu həyata kesirilməsi
iştirakçı ölkələrə həm sabitlik,
sülh, həm də iqtisadi artım gətirdi. Azərbaycan öz enerji təhlükəsizliyini təmin
edərək, sonradan Gürcüstan və Avropanın enerji təhlükəsizliyində
etibarlı bir tərəfdaş kimi çıxış etməyə
başladı. Milli Neft Strategiyası sayəsində
yaradılmış möhkəm maliyyə-iqtisadi potensial
hesabına ölkə iqtisadiyyatının
dayanıqlığı qorunub saxlanıldı, onun 2009-cu ildə
baş vermiş qlobal böhranın mənfi xarici təsirlərinə
müqavimət qabiliyyəti sınaqdan uğurla
çıxdı.
Qloballaşma prosesinin yüksək templə inkişaf
etdiyi bir dövrdə Azərbaycanın tranzit ölkə kimi
xüsusi çəkisi artdı. Azərbaycan üzərindən
Türkmənistan və Qazaxıstanın neft və neft məhsulları
xarici bazara çıxır. Azərbaycan
iri regional layihələrin təkcə
iştirakçısı deyil, həm də əsas təşəbbüskarı,
dünyada gedən siyasi proseslərdə önəmli söz
sahibi kimi çıxış edir. Dünyanın
nüfuzlu təşkilatları da Azərbaycanın
mövqeyini nəzərə alır, onunla hesablaşırlar.
Milli Neft Strategiyası Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə,
Avropa İttifaqı və Mərkəzi Asiya regionu arasında
idxal-ixrac münasibətlərinin, əmtəə, kapital
dövriyyəsinə və iqtisadi əlaqələrin
inkişafına da təkan verir. Bir sözlə,
Azərbaycanı Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
töhfə verən, xaricdə sərmayə qoyan,
özünü təmin edən ölkəyə çevirdi.
Bunlar Azərbaycanın yeni neft
strategiyasının həm milli, həm regional, həm də
qlobal fayda gətirən əlverişli inkişaf proqramı
olduğunu təsdiq edir. Budur Heydər
Əliyevin neft strategiyasının nəticəsi.
Pünhan Əfəndiyev
Üç nöqtə.-2014.- 6
sentyabr.- S. 7.