XV–XVI əsrlərdə Azərbaycanın
türk dövlətləri
ilə diplomatik əlaqələri
Türk–müsəlman
dövlətləri ilə əlaqələr elçilər
vasitəsilə tənzimlənirdi
Zəngin dövlətçilik tariximizin öyrənilməsində Azərbaycan dövlətlərinin diplomatik münasibətlərinin tədqiqi müstəsna əhəmiyyət kəsb edir. Orta əsrlərdə Azərbaycanın mövcud olduğu regionda diplomatik münasibətlərdən danışarkən tədqiqatçıların əksəriyyəti türk–müsəlman dövlətlərində bu əlaqələrin elçilər vasitəsilə tənzimləndiyini qeyd ediblər. Tədqiqatçıların əsərlərində dövrə bağlı diplomatik etiket qaydaları, dövlət başçıları və şahzadələrin qəbulu məsələlərinə diqqət yetirilibdir.
Orta əsr qaynaqlarında hökmdarlar və şahzadələrin başqa dövlətlərə getmələrinin geniş təsviri yer almaqdadır. Bu materiallara əsasən deyə bilərik ki, hökmdarların başqa dövlətlərə getmələri onların taxt-tacları üçün ciddi təhlükə olduğu təqdirdə mümkün olurdu. XIV əsrin sonu XV əsrin əvvəllərində Əmir Teymur təhlükəsi üzündən Sultan Əhməd Cəlairi və Qara Yusifin əvvəlcə Osmanlı dövlətinə, sonra isə Misir Məmlük dövlətinə getmələri məlum hadisədir. Hökmdar və şahzadələrin başqa dövlətlərə getdikləri zaman siyasi vəziyyətdən asılı olaraq qəbul edilmələrinin mənbələrdə təsviri bir sıra tarixi həqiqətləri ortaya qoymağa imkan verir. Bu baxımdan XVI əsr Osmanlı müəllifi Xoca Sədəddin Əfəndinin “Tacüt-təvarix” əsərində Qaraqoyunlu hökmdarı İsgəndər Mirzənin Ruma getməsinin təsviri maraq doğurur. Xoca Əfəndi yazır: “Bu ildə Teymur xan oğlu Şahrux qorxusundan İsgəndər bəy qaçıb Ruma (Osmanlı) gəldi və Şahrux Mirzə İraq vilayətini qarət və xərab etdi” İsgəndər Mirzə qışı bu diyarda keçirmək üçün Osmanlı sultanına übudiyyətnamə (itaət məktubu - T.C.) yazır. Burada o, Osmanlı sarayına bağlılığını atasının və Osmanlı sultanının babası arasında olan dostluğun davamı kimi xatırladır və qışlamaq üçün bir guşə rica edir. II Sultan Murad isə Amasya və Toqat hakimi olan Yerküc paşaya hökm göndərərək “orada İsgəndər Mirzəni yerləşdirməkdə ehtiyatlı davranmağı, padşaha uyğun bir şəkildə onu qonaq saxlamağı” tövsiyə edir Osmanlı sultanının ehtiyatlı davranma tələbi, təbii ki, Ruma doğru çəkilən Qaraqoyunlu hökmdarının güclü hərbi qüvvəyə malik olmasından irəli gəlirdi. Belə ki, Toqata çəkilməmişdən əvvəl onun yolunu Gürcüstan sərhədində “Duşqaya” adlı yerdə Ağqoyunlu qüvvələri kəsmişdi, lakin onlar İsgəndər Mirzə tərəfindən məğlubiyyətə uğradılmışdı. Bu zaman arxadan İsgəndər Mirzənin qoşununu Şahruxun oğlu Əmir Cöngənin [ərəb qrafikasının türk sözlərinin oxunmasında yaratdığı yanlışlıq üzündən onun adı müasir elmi ədəbiyyatda “Cuki” kimi verilir] başçılığı altında Teymuri qüvvəsi təqib edirdi. Ağqoyunlular İsgəndər Mirzənin qarşısında tab gətirə bilmədiklərindən Ərzincana çəkilmiş və 1435-ci il avqustun sonu - sentyabrın əvvəllərində burada Qaraqoyunlu sərkərdəsi ilə Qara Yuluq arasında baş vermiş döyüşdə acınacaqlı məğlubiyyətə uğramışdılar. Nəticədə İsgəndər Mirzə Ağqoyunlu bəyinin başını kəsərək Məmlük sultanına göndərmişdi.
Osmanlı sultanının fərmanına uyğun olaraq, xəzinədən İsgəndər Mirzəyə layiqli hədiyyələr – zərə tutulmuş geyimlər, miras silahlar, daş-qaşla bəzədilmiş bir neçə at və sadalanması mümkün olmayan başqa hədiyələr göndərilmişdi. Məmlük tarixçiləri Qaraqoyunlu hökmdarına II Murad tərəfindən on min altun pul da göndərildiyini yazmışlar.
Hökmdar və şahzadələrin
qarşılanma mərasimindən danışan Böyük
Şah Abbas Səfəvi (1587–1629) dövrünün
tarixçisi İsgəndər bəy Türkman “Tarixe aləm
araye-Abbasi” (“Dünyanı bəzəyən Abbasın tarixi”) əsərində
1541/2-ci, 1558/9-cu il hadisələri ilə bağlı təsvirlərə
belə yer verir: “Mərhum
padşah Məhəmməd Hümayun ibn Babur padşah
İbn Ömər Şeyx Mirzə ibn Sultan Əbu Səid Gurəkanın
xeyir amallı (xeyrməal) əhvalatı və Rum məmləkətlərinin
hökmdarları nəslindən olan bəd əqidəli
şahzadə Sultan Bayazid ibn Sultan Süleyman ibn Sultan Səlimin
hadisəsidir. Onların hər ikisi fələk hadisələrinin
ucbatından cənnətməkan şahın sarayına pənah
gətirmişlər”. Böyük Moğol hökmdarı
Humayun Şirxan əfqanla döyüşdə məğlub
olduqdan sonra qardaşlarının müxalifəti ilə
üzləşdi. O, hakimiyyətini bərpa etmək
üçün Səfəvi dövlətindən yardım
almaq niyyətinə düşdü. “O cənaba vəfadar və
onunla səfər yoldaşı olmaqla müşərrəf
olan əmirlərdən, cannisar mülazimlərdən və sədaqət
şüarlı xidmətçilərdən
altmış-yetmiş nəfər adam onunla (Məhəmməd
Hümayunla) birlikdəydi. Onların ən əzəmətlisi
Əli Şükür bəy Türkmanın nəticəsi
Bayram xan Bahadur idi. Türkman nəslindən olan atası və
babası İran mülkündə yaşayan adamlardılar.
Bayram xanın özü isə Allahın təqdiri ilə
Baburun ali ordusunun tərkibində Kabul tərəfə
düşmüş və o, dudmana ləyaqətlə xidmət
göstərdiyinə görə ali mərtəbələrə
ucalmışdı. Bu hadisələr baş verən vaxt
Bayram xan Hümayunun hökumətində xidmət edirdi. Onlar
sövq biyabanını keçərək Çul (?) yoluyla
Şirvan vilayətinə gəldilər, oradan müşk ətirli
qələmi ilə bir məktub yazıb, onu ali şaha
yolladı”. Şah I Təhmasibin gördüyü tədbirləri
İsgəndər bəy belə təsvir edir: “O həzrətin
həmin uca mənzilli padşaha göstərdiyi mehribanlıq
haqqında Hümayun padşaha və onun ali məhiyyət
mülazimlərinə göstəriləcək xidmətdən
Məhəmməd xan Şərəfəddinoğluya
yazılan fərmanda da cümlələr vardır.
“Tarixe-Əkbəri” kitabının müəllifi Şeyx
Əbülfəzl ibn Şeyx Mübarək Hümayunun hakimiyyət
dövrünü əvvəldən axıradək təsvir
etmişdir. Oradan məlum olur ki, o ali məqamlı padşah ətraf
yerləri tələsmədən seyr edə-edə Sistandan
çıxaraq, Herata gəlib çatdı. O, ruzigarın
gedişindən məlala düşmüşdü və qəlbinə
bir qədər şadlıq bəxş etməkdən
ötrü bəzən ova çıxardı. Yuxarıda
adı çəkilən fərmanda işarə olunduğu
kimi, Məhəmməd xan Şərəfəddinoğlu
Pole-Malan körpüsünün başında bər-bəzəkli
qoşunla, müxtəlif qiymətli peşkəşlərlə
o cah-cəlal dairəsinin mərkəzini (Hümayun
padşahı) qarşıladı. Onlar Baqşəhrə
(Bage-şəhr) təşrif gətirdikləri gün aləmlər
şahzadəsi Sultan Məhəmməd Mirzə onu qəbul olunmuş
qayda üzrə qarşıladı. Belə ki, o həzrət
gəlib çatdıqda, atdan düşərək, onu
salamladı. O həzrət də atdan enib, şahzadəni
öz mehribanlıq ağuşuna aldı. Şahzadə isə
ali qonağı piyada qarşılamaq və ata minməmək
böyüklük təriqi və qaydası olduğundan
(seçmələr bizimdir – T.C.), elə də hərəkət
etdi, öz oğulluq münasibətini göstərib təvazökarlıq
və insanpərvərliyini əldən vermədi. O həzrət
bir neçə gün həmin ürəyəyatımlı,
xüsusən, “Bağe-Murad”da, “Bağe-Zağan”da və
“Bağe-cəhanara” da eyş-işrətlə məşğul
oldu, öz qüssəli xatirini şənləndirdi.
Hümayunun fərmanının məzmununu gündəlik dəstirüləmələ
çevirən Məhəmməd xan layiqli xidmət edib onun
nurlu nəzərinə ləyaqətli peşkəşlər
yetirdi. Hümayun padşah Heratda bir neçə gün
qalıb, yol yorğunluğu və atda əyləşmək əziyyətindən
uzaqlaşdıqdan sonra yürüş cilovunu İraqa və
orada baş verəcək dünya xosrovu ilə
görüşə doğru yönəltdi. Onların
çatdıqları hər bir şəhər və vilayətlərdə
o yerlərin hakimləri və əyan-əşrafi
qarşılama mərasimi təşkil edib, peşkəşlər
verirdilər. Qəzvin darüssəltənətində o yerin
kəlantəri olan Xacə Əbdülqəni Cəladətinin
evində iqamət etdilər və bir neçə vaxt həmin
mənzildə istirahətlə məşğul oldular.
Tahir Cəfiyev
(ardı var)
Üç nöqtə.- 2016.- 5
avqust.- S.5.