Böyük uğurların
memarı
Zbiqne Bzejinski: “Heydər
Əliyev sivil dünyanın görkəmli siyasətçilərdəndir”
Azərbaycan özünün dövlət müstəqilliyini elan etdiyi ilk illərdə ölkə rəhbərliyinin xarici siyasət, müdafiə qabiliyyəti və iqtisadi islahatlar kimi sahələrdə diletant idarəçilik metodları və bacarıqsızlığı sayəsində xarici aləmdən tədric olunmuş, beynəlxalq mövqeyi zəif olan dövlətə çevrildi və suverenliyini itirmək təhlükəsi ilə qarşı-qarşıya qaldı. Ölkəmiz üçün ən ağır və taleyüklü bir dövrdə Heydər Əliyevin yenidən hakimiyyətə qayıdışı insanlarda gələcəyə inam yaratdı. ABŞ prezidentinin milli təhlükəsizlik üzrə müşaviri Zbiqne Bzejinski də Azərbaycanda ciddi dəyişikliklər baş verəcəyinə inananlar arasında idi: “Heydər Əliyev sivil dünyanın görkəmli siyasətçilərindəndir. O bu vəzifədə Azərbaycanın milli maraqlarına cavab verən, onun müstəqilliyinin daha da möhkəmlənməsinə xidmət edən önəmli tədbirlər həyata keçirəcək. Heydər Əliyev nə edəcəyini çox yaxşı bilir”. Həqiqətən, Bzejinski Heydər Əliyevin ölkəmizin milli maraqlarının qorunmasına xidmət edən və bu müstəvidə mahir bir şahmatçı kimi olduqca incə və hadisələri illərlə qabaqlayan gediş edəcəyini gözəl anlamışdı. “Hadisələrin sonrakı inkişafı da amerikalı siyasətçinin haqlı olduğunu ortaya qoydu”,- Əziz Mustafa deyir.
ERMƏNİSTANIN
BİR ÇOX MƏNFUR PLANLARININ QARŞISI ALINDI
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycanın
dövlət siyasəti inkişaf etmiş iqtisadiyyata söykənən
müstəqil və güclü dövlətçiliyin təmin
edilməsinə, onun xarici siyasi aləmdə təcrid
olunmuş vəziyyətdən çıxarılmasına,
mövqeyinin möhkəmləndirilməsinə yönəldildi. Bu siyasətin
təməlində ölkənin ərazi
bütövlüyünün bərpası, təhlükəsizliyinin
təmin olunması, beynəlxalq hüququn imkan verdiyi qaydada bərabərhüquqlu
siyasi, iqtisadi, mədəni, elmi əməkdaşlığın
inkişaf etdirilməsi təşkil edirdi. Bu istiqamətdə atılan addımlardan biri Azərbaycanın
MDB-yə üzv olması idi. Orada aktiv iş
aparılması ilə Ermənistanın bir
çox mənfur planlarının qarşısı
alındı. «Azərbaycan MDB-nin bir çox sənədlərinə
Ermənistan faktorunu nəzərə alaraq veto qoya bildi.
Xüsusilə, təhlükəsizlik sisteminin
yaradılması məsələsində ölkəmizin
müstəqil mövqe nümayiş etdirməsi ermənilərin
qərəzli siyasi niyyətlərini cilovlamağa imkan verdi. Yeritdiyi çevik siyasət sayəsində
Azərbaycan həm MDB-yə daxil olan dövlətlərlə
sıx əməkdaşlıq etdi, həm də özünə
qarşı ola biləcək təhlükəli
qərarları neytrallaşdırdı. Məhz Azərbaycanın
MDB daxilində özünün milli maraqlarını ən
yüksək səviyyədə müdafiə etməsi digər
dövlətlər üçün də bir nümunə
oldu və onları imperiyanın bərpasına xidmət edən
bir sıra sənədləri imzalamaqdan çəkindirdi»,- Prezident Administrasiyasının xarici əlaqələr
şöbəsinin müdiri Novruz Məmmədov deyir.
1994-cü ilin mayında Ermənistanla
atəşkəs barədə razılığın əldə
edilməsi isə güclü iqtisadi infrastruktur yaratmağa
imkan verdi. Dünyanın aparıcı neft
şirkətləri ilə 1994-cü il
sentyabrın 20-də «Əsrin müqaviləsi» imzalandı. Bununla Heydər Əliyev ölkəmizin bölgənin
ən aparıcı və güclü dövlətinə
çevrilməsinə imkan verəcək bir gediş etdi.
Bu, Azərbaycanın beynəlxalq aləmdə
dövləti maraqlarının müdafiəsinə yönələn
ən güclü addımlardan biri idi. Müqavilə
imzalandıqdan sonra Zbiqnev Bjezinski, «Heydər Əliyev siyasi cəhətdən
möhkəm, məntiqli, zəkalı, istədiyini tez
çatdıran şəxsiyyətdir-bir sözlə, şəksiz
liderdir» dedi. O, haqlı idi. Heydər Əliyev
enerji faktorunu xarici siyasətin aktual məsələsinə
çevirməklə Azərbaycanın təhlükəsizliyini
regional və beynəlxalq təhlükəsizlik sistemi ilə
sıx əlaqələndirdi. Ölkəmiz
beynəlxalq aləmdən suverenliyinə və müstəqilliyinə
təminat ala bildi və iki istiqamətdə strateji dividend əldə
etdi. Birincisi, Qərblə strateji əməkdaşlığa
hazır olduğuna dünyanı inandırdı. İkincisi, bu strateji əməkdaşlığın
imkanlarından yararlanaraq öz iqtisadiyyatının gələcək
inkişafını təmin etmək imkanı qazandı.
Heydər Əliyev Milli Neft Stradegiyasını həyata
keçirməklə yanaşı, ölkədə
yaşayan, millətindən və dinindən aslı olmayaraq
insanları, eyni zamanda xariçdə yaşayan həmvətənlərimizi
azərbaycançılıq ideyası ətrafında birləşdirə
bildi. Azərbaycanın müstəqilliyinə və
suverenliyinə ciddi təhlükə olan iki dövlət
çevrilişinə cəhdin qarşısını
aldı, separatizm meylərini cilovlaya bildi. Onun
rəhbərliyi altında hazırlanan yeni Azərbaycan
Konstitusiyasında (1995) müəyyən edilən siyasi və
hüquqi prinsiplər respublikamızın dövlətçilik
ənənələrinin inkişaf etdirilməsinə, beynəlxalq
aləmdə mövqeyini möhkəmlənməsinə səbəb
oldu. Miçiqan Universitetinin (Çikaqo) professoru, erməni
əsilli Ronald Süni 1997-ci ildə yazırdı: “Əliyev
dağılma ərəfəsində olan ölkədə
böyük sabitlik və nizam-intizam yaratdığına
görə hörmətə layiqdir. Güclü
dövlət qurmaq üçün bunlar çox önəmlidir”. Həqiqətən də
həmin dövrü Azərbaycanın suverenliyi və müstəqilliyinin
təmininin ən böhranlı mərhələsi
adlandırmaq olardı. «Ölkəmiz müəyyən
mənada "suverenlik və müstəqillik imtahanı verdi»,- Novruz Məmmədov deyir.
STRATEJİ
BORU KƏMƏRİ
Heydər Əliyevin Azərbaycanın beynəlxalq
mövqeyini möhkəmləndirən digər addımı
neft və qaz potensialının şaxələndirilməsi məsələlərini
tam şəkildə həll etməsidir. Dünya
bazarına birbaşa çıxışı olmayan ölkə
üçün bu, həlledici məsələ idi. Əvvəlcə Azərbaycan nefti xarici bazara
Bakı-Novorossiysk və Bakı-Supsa neft kəmərləri ilə
çıxarıldı. Neft hasilatı
artdıqca daha qlobal bir boru xəttinə ehtiyac yarandı.
Lakin Rusiya və İrandan yeni kəmərin doldurulması
üçün neftin az olduğu barədə
müxtəlif fikirlər səsləndirildi. Əslində
Rusiya yeni kəmərin Gürcüstan ərazisindən deyil,
öz ərazisindən keçməsini istəyirdi. Bunu həmin dövrdə Gürcüstan prezidenti
olmuş Eduard Şevardnadze «Üç nöqtə»yə
verdiyi müsahibədə də təsdiqləyirdi.
«Əlbəttə, biz hər üçümüz (Türkiyə,
Azərbaycan və Gürcüstan prezidentləri) olduqca həmrəy,
həmahəng bir iş qurmuşduq. Bir-birimizin
rəyini mütləq öyrənirdik. Türkiyə
maraqlı idi ki, Xəzərin neft ehtiyatları Qərbə-Avropaya
Azərbaycan-Gürcüstan-Türkiyə vasitəsilə
çıxsın. Eyni zamanda Rusiya maraqlı
idi ki, bu ehtiyatların ötürülməsi
üçün şimal marşrutu təsdiq olunsun.
Maraqlı bir detala toxunmaq istəyirəm. O zaman mənə
qarşı sui-qəsd təşkil edildi. Səhəri
gün Svanetiyada tədbir keçirirdim. Bir
də dedilər ki, Boris Yeltsin məni telefonla arayır.
O, məni sağ qalmağım münasibətilə təbrik
etdi və dedi: « Siz Xəzər dənizinin neft və qaz məsələlərindən
əl çəkməlisiniz». Mən Yeltsinə cavabımda
dedim: «Təəssüflər olsun ki, Gürcüstanın nə
nefti var, nə də qazı. Neft də, qaz da Azərbaycanındır.
Neftin-qazın hansı istiqamətdə axıdılması məsələsi
də onun işidir... Mən əminəm ki,
Heydər Əliyevə də bir dəfə deyil, bir neçə
dəfə belə zənglər olmuşdu. Amma o, əlindən gələni etdi, məhz Qərb
marşrutu qələbə çaldı. Heydər Əliyevin siyasi-diplomatik peşəkarlığı
ilə böyük rəhbər və insan kimi güclü
iradəsi həlledici rol oynadı».
Neft marşrutlarının alternativliyi isə Azərbaycanın
geosiyasi mövqeyinin möhkəmlənməsinə,
çoxmilyardlı xarici investisiyaların axınına, gəlirlərinin
artmasına, dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya prosesinin sürətlənməsinə
şərait yaratdı. Həm də 1999-cu ildə nəhəng
«Şahdəniz» qaz-kondensat yatağının aşkar edilməsinə
və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərinin tikintisini
gündəmə gətirdi. Qeyd edək
ki, Bakı-Tbilisi-Ceyhan və Bakı-Tbilisi-Ərzurum (bu layihələr
artıq regional müstəvidən çıxıb və
qlobal xarakter daşıyır) kəmərləri region və
Avropanın enerji ilə təminatında önəmli rol
oynamaqla yanaşı, bölgəyə sülh və sabitlik gətirdi.
İkincisi, bu layihələr Türkiyə, Gürcüstan və
Azərbaycanın iqtisadi vəziyyətinin
yaxşılaşdırılmasına, tərəfdaşlıq
münasibətlərinin daha da möhkəmləndirilməsinə,
bir-birinə iqtisadi cəhətdən daha da sıx şəkildə
bağlanmasına imkan verdi. Üçüncüsü,
Xəzərin Azərbaycan sektorundan çıxan zəngin
karbohidrogen ehtiyatlarının dünya bazarlarına
çıxarılması ilə onun birinci əldən realizə
olunmasına səbəb oldu. Dördüncüsü,
kəmərlərin marşrutları boyu yerləşən
iştirakçı ölkələrin tranzit rolu artdı.
Bu tip layihələr Azərbaycanın iştirakı olmadan Mərkəzi
Asiyadan başlayaraq Qafqazı keçməklə Türkiyə
və Avropa istiqamətində uzanan enerji layihələrinin
reallaşdırılmasının mümkün
olmadığını göstərdi. Beşincisi,
Avropa və region ölkələri layihələrin həyata
keçirilməsi ilə enerji təhlükəsizliyi
baxımından yenı mənbələr, Azərbaycan isə
etibarlı, uzunmüddətli və qanunlarla tənzimlənən
bazarlar əldə etdi.
CƏNUBİ
QAFQAZIN LİDER DÖVLƏTİ
Həyat qabiliyyətli tarazlı xarici siyasət modelinin
formalaşdırılması isə Azərbaycanı Cənubi
Qafqazın lider dövləti səviyyəsinə yüksəltdi. Ölkəmiz xarici siyasətdə
milli maraqlarını uğurlu şəkildə təmin etmək
üçün bir sıra regional qurumların işində fəal
iştirak etdi. Azərbaycan, Gürcüstan, Ukrayna və
Moldovanı birləşdirən GUAM təşkilatı
daxilində Azərbaycan öz strateji müttəfiqləri ilə
maraqlarını qarşılıqlı, anlaşma və
hüquq bərabərliyi əsasında
uzlaşdırmağı bacardı. İkitərəfli
münasibətlərin inkişafı da xarici siyasətin
prioritetlərdən biri idi.
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
Azərbaycan xarici siyasətdə Avropaya və Avroatlantik məkana
inteqrasiyanı da başlıca məqsədlərdən biri
sayırdı. BMT, ATƏT, Avropa Şurası, Avropa
İttifaqı, MDB, İƏT, ECO, QDİƏT, GUAM, NATO,
Qoşulmama Hərəkatı və başqa təşkilatlarla
hərtərəfli münasibətlərin qurulması və
bu təşkilatlar daxilində aparılan aktiv diplomatik və
ideoloji iş öz bəhrəsini verdi. Azərbaycanın
zorla cəlb olunduğu Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinə dünya ictimaiyyətinin
münasibəti dəyişdi, ölkəmizin suverenliyi, ərazi
bütövlüyü və sərhədlərinin
toxunulmazlığı bütün beynəlxalq
hüquqi-normativ sənədlərdə öz əksini tapdı.
BMT Dağlıq Qavrabağ problemi ilə
bağlı dörd qətnamə qəbul etdi. Avropa Şurasında reallığı əks etdirən
qətnamə qəbul edildi və orada açıq-aydın
göstərilir ki, Ermənistan Azərbaycana qarşı təcavüz
edib, etnik təmizləmə siyasəti aparıb. İndiyədək beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
bu qədər açıq-aydın, kəskin qərar qəbul
edilməyib. Artıq etiraf olunur ki, Ermənistan
Azərbaycana qarşı işğalçılıq siyasəti
aparır və ATƏT-in bölgədə olmuş
faktaraşdırıcı missiyası da bunu təsdiq edir.
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan
qlobal problemlərin həllində yaxından iştirak etmək,
dünya səviyyəsində qəbul olunan qərarlara təsir
göstərmək imkanı əldə etdi. Ölkəmiz xarici məkanda tərəfdaşlar
toplamaq, öz mövqeyini inandırmaq, iqtisadi-siyasi münasibətlərini
vacib məqamlarda real səsə və qərarlara çevirmək
gücünü ortaya qoymaqla, sivilizasiyalararası dialoqun
genişlənməsinə ciddi təsir göstərdi. Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasına üzv seçilməsinin əsasında da Heydər
Əliyevin həyata keçirdiyi uğurlu xarici siyasət durur.
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycanın
artan nüfuzu, imici, imkanları, gücü bax, bu
reallıqları mümkün etdi.
Üç
nöqtə.- 2016.- 3 may.- S.5