Heç “təəssüf” belə demədi
Müharibə
övladı
Balacaboy, tösmərək bir oğlan qoltuğuna vurduğu tar boyda idi az qala, Bakının dar dalanları ilə bu tarı güclə daşıyıb hər gün dərsdən sonra “Pionerlər evi”nə gedərdi. O vaxt üçüncü sinifdə oxuyurdu, tarı çox sevirdi, amma dram dərnəyinə gedən Hacıağa adlı dostu teatrın əlçatmaz gözəlliklərindən o qədər danışdı ki, bir gün ona qoşulub dram dərnəyinə yollandı. İlk məşqlər, ilk tamaşalar və ilk rol... Beləcə gələcəyin, məşhur, sevimli aktyorunun həyat yolu və taleyi müəyyən olundu.
1935-ci il sentyabrın 5-də Bakıda
sürücü Məmmədağa kişi və onun həyat
yoldaşı, evdar qadın Anaxanımın kasıbvari
komasında bir oğlan uşağı dünyaya gəldi.
Adını Səyavuş qoydular ki, bəxti yüyrək
olsun. Səyavuş fars dilindən tərcümədə atlı
mənasını verir. Hamının uşağı kimi
küçədə oynayır, deyir-gülür, axşam evə
yığışırdı. Məktəbə gedəndən
sonra o vaxtın əksər ailələri kimi
uşağı ya musiqiyə, ya idmana, ya da hansısa dərnəyə
yazdırmalı idilər. Bu uşaq tarı seçdi,
üç il sonra isə könüllü dram dərnəyinə
keçdi.
Səyavuşun taleyi yüyrək oldu deyəsən, həyatda hər şey sürətlə, hələ yaşı çatmamış gəlib-keçdi, iz buraxdı.
Böyük Vətən Müharibəsinin şətəsi bu ailədən də yan keçmədi, taleyinə müharibə dövründə yaşamaq yazılmış hər bir insan bu və ya digər dərəcədə dövrünün qurbanı olur. Bu uşaq da hələ orta məktəbin ilk illərində müharibənin dəhşətlərini yaşadı. Hər şeydən qurtulmaq üçün işləmək, çalışmaq lazım idi, artıq oxumağa vaxt qalmırdı.
7-ci sinfi bitirib Dəmiryol Texnikumuna üz tutur ki, tezliklə bir sənətin sahibi olsun, əli çörəkpuluna çatsın. Oxuya-oxuya isə həyatın bütün çətinliklərinin, ağrı-acısının yükünü çiyinlərindən getdiyi “Dram dərnəyi”ndə müəllimi Ağadadaş Qurbanovdan öyrəndikləri sayəsində boşaldırdı. Onunla birgə həmin dərnəyə dostu Həsən də gedirdi. Sonralar bu dostlar Azərbaycan kino və teatr mədəniyyətinin iki möhtəşəm sütunu olacaqdılar – Səyavuş Aslan və Həsən Turabov.
Ağadadaş Qurbanov Səyavuşu peşəkar teatr səhnəsinə gətirmək üçün çox sınaqlara çəkirdi, ən çətin, fərqli obrazlar verirdi. Aktyor hamısının öhdəsindən gəlirdi.
Səyavuş Aslan peşəkar teatr səhnəsinə ilk dəfə 1954-cü ildə Musiqili Komediya Teatrı səhnəsində xorun solisti kimi çıxır. Xorda işləyən Səyavuş Lütfəli Abdullayevin oynadığı bütün rolları o qədər sevir ki, onları özündən asılı olmayaraq əzbər bilirdi.
Bir gün “Arşın mal alan” tamaşasının premyerası zamanı Lütfəli Abdullayev xəstələnir. Səyavuş teatrın rəhbəri Ələsgər Şərifovdan xahiş edir ki, Vəli rolunu əzbər bildiyi üçün ona Lütfəlini əvəz etməyə icazə versin. Başqa yol yox idi.
Səyavuş Aslan Vəli obrazında yeni heç nə deyə bilməsə də rolun öhdəsindən gəlir. Təpədən-dırnağa Lütfəlini yamsılamağı onu vəziyyətdən çıxardırdı.
Həmin illərdə onlar arasında ata-bala
münasibəti yaranmışdı. Lütfəli bu inadkar,
oynamaq istəyi ilə yanıb-qovrulan gənci çox sevirdi,
hətta hərdən özünü xəstəliyə
vururdu ki, Səyavuşun səhnəyə çıxıb
özünü göstərmək imkanı yaransın.
Məşədi İbad “qubbaxda”
Əsgərlikdə də Səyavuş sevimli peşəsi ilə məşğul olurmuş. Şəhər Mədəniyyət Evinin tamaşalarında oynayırmış. Bir dəfə isə çox maraqlı hadisə baş verir. Onu rol aldığı tamaşanın premyerasına getməyə qoymurlar. Səyavuş hissədən qaçır. Əynindəki əsgər mundirini çıxardıb stulun başına keçirir. Tamaşaya gələn patrul təsadüfən açıq pəncərədən əsgər paltarını görür. Maraqlanır və həqiqət çıxır ortaya.
Səyavuş Aslan İlham Rəhimlinin onun haqqında yazdığı kitabda bu barədə danışıb. Deyir, zalıma nə qədər dil tökdümsə, tamaşanın ikinci hissəsini oynamağıma imkan vermədi: “Məni tutub apardı ki, hərbi hissədən icazə kağızım olmadan çıxmışam. Özü səhnəyə çıxıb Məşədi İbadın ikinci hissəsini oynaya bilməyəcəyini söylədi, dedi, Məşədi İbadı tutub aparırıq, üç sutkalıq”.
Əsgərlikdən sonra Səyavuş Aslan gah Kukla Teatrında, gah Quba dövlət Dram teatrında çalışır, amma hiss edirdi ki, yerində deyil. Nəhayət, bir gün onu Musiqili Komediya Teatrına dəvət edirlər. Şəmsi Bədəlbəylinin teatra rəhbərlik etdiyi vaxtlar idi. Amma onu aktyor heyətinə götürmürlər, bunun üçün o vaxt uğurlu bir rolla sınaqdan keçməli idin.
Şəmsi Bədəlbəyli “Yoy” tamaşasına quruluş verəndə Qoşun rolunda Lütfəli Abdullayevə Səyavuşu dublyor verir, amma onu da deyir ki, premyera sənin sınağın olacaq. Premyera günü Şəmsi Bədəlbəyli mötəbər qonaqları nəzərə alıb sözünü geri götürür, “qoyun, Lütfəli özü oynasın” deyir. Səyavuş çox pərt halda, amma ötkəm səslə: “Ya premyeranı oynayıram, ya gedirəm” – deyir. Şəmsi Bədəlbəyli deyəsən gələcəyin potensial aktyorunu itirə biləcəyini anlayıb razılıq verir. Səyavuş sınaqdan uğurla çıxır və sabahısı teatrın aktyor heyətinə qəbul olunur.
Onun sənət taleyində Mirzəağa Əliyevin, Cahangir Zeynalovun böyük rolu var, hər ikisi heç bir məktəb keçməyən Səyavuş Aslan üçün əsl sənət məktəbi olublar. Daha bir uğuru Lütfəli Abdullayevlə olan münasibətləri idi. Özünün də bir vaxtlar etiraf etdiyi kimi doğma atasını itirəndə hələ həyatı dərk etmədiyindən almadığı zərbəni Lütfəli Abdullayev dünyadan köçərkən, onu itirərkən alıb.
Səyavuş Aslan adı artıq afişalarda parlayır, tamaşaçılar onun adına tamaşalara gəlir. Yavaş-yavaş kino dəvətləri başlayır. Teatrda bir-birinin ardınca təkrarçı, eyni səpgili, komik rollar oynayan aktyor kinoda bəzən faciəli obrazların öhdəsindən belə məharətlə gəlməyi bacarırdı.
Onun
kinodakı, teatrdakı rollarını sadalamayacam. Səyavuş
Aslan dövrümüzün sənətkarı olub və
rollarını hamımız bilirik. Amma onun bir insan kimi, bir sənət
adamı kimi zəmanəmizdəki rolu hamı
üçün aydın deyil.
Səyavuş
Aslan səhnədə eyni və daha çox komik rollar
yaradıb. Bu onun potensialından irəli gəlmirdi, əksinə,
onun zəngin potensialını ortaya çıxarda biləcək
dərin dramaturji material yox idi. Gəncliyində də, orta
yaşda da, ömrünün sonuna qədər ürəyindən
xəbər verən, içini göstərə bildiyi bir rol
yazılmadı onun üçün. Son illər Milli Dram
Teatrının səhnəsində gürcü müəllifin
“Kaş, araba aşmayaydı” tamaşası məxsusi onun
üçün tamaşaya qoyulsa da yenə Səyavuş
Aslan sənətkarlığı üçün az idi. Bax,
bu sənətkarın faciəsidir.
Səyavuş
Aslan təbiətcə kəskin təzadlı xarakterə
malik insandır. O, həm həyatından çox sevdiyi
qadını – Ofeliya Aslan üçün göz
yaşları tökürdü, həm də onu dəlixanaya
saldırmağa qadir idi. Həm müxtəlif, şirkət rəhbərlərindən,
brend firma mağazalarından bir kostyum istəyəcək qədər
enə bilirdi, həm də ölkə prezidenti ilə üzbəüz
gələndə özü üçün deyil, gənc
aktyorlar üçün təqaüd xahiş edəcək qədər
yüksəklikdə görünürdü.
Qibtə
edilən sevginin
iflası
və sənətdə tənəzzül
25 il
Musiqili Komediya Teatrında çalışırdı. Bədii
rəhbər vəzifəsinə qədər ucaldı.
Həmin
illər ərzində bu teatrda nəhəng sənət simalarından
ibarət gözəl kollektiv formalaşmışdı.
Onların arasında gənc, gözəl Ofeliya da vardı.
Sevgi özünü gözlətmədən gəldi.
Bir-birinə həm xarakter, həm zahiri görkəmcə
çox bənzəyən bu iki gənci bir yerdə görməyə
alışmış gözlər, bir gün onların toy sevincini
də yaşadı, övladlarının doğuluşu
münasibəti ilə təbriklər də söyləmək
düşdü qismətlərinə.
Teatrın
kollektivi elə bil ailə idi, Nəsibə Zeynalova,
Hacıbaba Bağırov, Səyavuş Aslan
üçlüyü isə Bəşir Səfəroğlu,
Lütfəli Abdullayevdən sonra səhnəni çiyinlərində
şərəflə daşıyırdılar. Bəli, səhnə
böyük sənətkarların çiyinlərində
daşınır və ötürülür.
Şan-şöhrət,
sənət yanğısı, uğur, ailə xoşbəxtliyi
– hamısı eyni vaxtda gəldiyi kimi bir gün ya bir-bir, ya da
elə gəldiyi kimi eyni vaxtda əldən çıxa bilərmiş.
İllər
bir-birini əvəz etdikcə nədənsə sabahın yox,
keçən günün təəssüf və həsrətilə
yaşayırsan.
Yaxşı
yaradıcı, mehriban kollektiv dağılmağa
başlamışdı. Teatra, sənətə, sənətkara
münasibət də dünənki kimi deyil nəysə,
axı 90-cı illər astanadadır. Elə bil lənətlənib
bu illər, hər il o birindən ağır gəlir. Mədəniyyətimizin
tənəzzül illəri idi.
O,
qadınların deyil, qadınlar
onun
arxasınca gələrdi
Üstəlik
də ailədəki problemlər. Səyavuş Aslan qadın
düşkünü deyildi. O, heç bir qadının
arxasınca düşməzdi, sevdiyi xanımı onun
üçün bütün başqa qadınlardan
üstün idi. Amma onun şöhrətinə aludə olan
qadınlar vardı ki, Səyavuş Aslana rahatlıq vermirdilər.
Bəlkə də haqqında yayılan söz-söhbətlər,
şayiələr bu qadınların uydurması, xəyalı
idi. Ofeliya Aslan isə qadındır – zəif məxluqdur, bu
şayiələrdən artıq təngə gəlib,
psixoloji problemlər baş qaldırıb onda. Səyavuş
Aslan ailəsini sevir, ürəyi onlarladır, amma
qayğı göstərmək, bu sevgini onlara yaşatmaq xislətinə
xas deyil.
Söz-söhbət
belə kişilərin ailəsindən əskik olmur.
Qadının dığdığından qurtulmaq
üçün isə ya boşanmaq lazımdır, ya da...
Səyavuş
Aslan hər ikisinə əl atır, illərlə həm səhnəni,
həm də yastığını
bölüşdüyü sevimli Ofeliyadan ayrılır,
üstəlik onu psixoloji dispanserə təhvil verir.
Teatr sənətimizin
tarixinə qızıl hərflərlə yazılmış
məşhur “Hicran”ın qəhrəmanları arasında da hər
şey qaydasında deyil. Nəsibə Zeynalova, Səyavuş
Aslanın xanımına göstərdiyi, onun qənaətincə
anlayışsızlığa görə qınadı,
küsdü ondan.
Hətta
“Hicran” tamaşası lentə yazılıb tarixə
köçürülən zaman o üç aktyorun
üçü də bir-biri ilə
danışmırmış. Düzdür, o vaxt hələ Səyavuşla
Ofeliya ayrılmamışdılar, qadının psixoloji durumu
da pozulmamışdı, amma artıq narazılıqlar
axarından çıxırdı.
Hacıbaba
Bağırovun Səyavuş
Aslanın
yerinə keçməsi
İllərin
dostları Hacıbaba Bağırovla Səyavuş Aslan
arasındakı soyuqluğa isə səbəb tamam başqa
amillərdir. Burda birincinin ikincinin yerinə göz dikib,
dostluğu tapdayıb xəbərdarlıqsız onun vəzifəsinə
sahib çıxması amili ilə yanaşı, qadın məsələsi
də istisna olunmurdu. Düzdür, bədii rəhbər təyinatla
olurdu, amma iki dostdan biri o birinin yerinə gəlməyə
razılıq verirsə bu ikinci dostu incitməyə bilməzdi.
Səyavuş
Aslan Musiqili Komediya Teatrının bədii rəhbərliyindən
çıxarılanda həm də övlad nisgili vardı,
övladlar ata-ana arasında olan soyuq münasibətdən,
valideynlərin onlara qayğısızlığından “bəhrələnmişdilər”.
Şöhrət
bəzən insanın gözünü elə tutur ki, bu
şirin “pərdə”dən başqa heç nəyi görə
bilmirsən. Görə bilmirsən ki, sənin həyatında
başqa dəyərlər var. Onları gözdən qoysan sadəcə
itirə bilərsən, övlad kimi, həyat yoldaşı
kimi, ailə kimi dəyərləri. Onlar
qayğısızlıqdan, sevgisizlikdən yanlış
istiqamətlərə düşə bilərlər.
Səyavuş
Aslan Ofeliyası ilə bir evdə iki yad adamlar kimi
yaşayırdılar. Gecələdiyi doğma teatr da, vəzifə
də beləcə əldən getdi. İndi onu nə gözləyir?
Üstəlik insanların etibarsızlığı. Ən
yaxın dost onun kreslosunda və bir vaxtlar ciblərinə pul
qoyduğu, problemlərini həll etdiyi həmkarları həmin
dostun ətrafında.
Bundan
ağır stress ola bilərdimi?
Bir vaxtlar
üzündən gülüş əksik olmayan insan beləcə
aqressiya ilə yüklənir. Milli Dram Teatrına onu
uşaqlıq dostu, həmin vaxtlar teatrın rəhbəri olan
Həsənağa Turabov gətirir. Bu teatrın səhnəsində
də maraqlı obrazlar imza atırdı Səyavuş Aslan,
amma insan hamıya qarşı aqressiya ilə yüklənmişdi.
Teatrda onu sevən çox az adam olardı, çünki
heç kimə xoş münasibət göstərmirdi, onda
xoş əhval qalmamışdı. Yalnız çox az – bir
neçə adam bunları bilirdi və Səyavuş
Aslanın əslində çox kövrək qəlb sahibi
olduğunu dəyərləndirib ona münasibətini dəyişmirdi.
Əgər
həmin vaxtlar bu böyük sənətkarın içinə
aqressiya, insanlara inamsızlıq, qəzəb hakim kəsilmişdisə,
illər ötdükcə qəlb öz sözünü
deyirdi, kövrəkləşir, həzinləşir,
günahları üçün özü öz
qarşısında hesabat verirdi. Hesabat zamanı isə
heç kim, hətta insanın öz məni belə onu bu
günahları eləməsinə gətirib çıxaran səbəbləri
araşdırmır, haqq qazandırmır, sadəcə
mühakimə edir.
Belə çıxır ki, nə həyatda bir işin sahibi olmadın – ata, ər, oğul kimi. Nə də səhnədə olmaq istədiyin kimi ola bilmədin. Niyə yaşadın, nə dedin, kim oldun? – bu sualları hər gün özünə verir, göz yaşlarını qəlbinin çatlarına axıdırdı. Bəzənsə o göz yaşları elə efirdəcə özünü büruzə verirdi. Xüsusən də ailəsinə - həyat yoldaşına münasibətinə görə özünü günahkar bilirdi, qınayırdı. Ofeliya üçün hər şey edirdi, bəlkə günahını yuyar deyə bazarlığına qədər daşıyıb yaşadıqları eyni mənzildəki otağına gətirərdi, amma qadın qəlbi bağışlamırdı ki, bağışlamırdı.
Ömrünün axırına qədər də belə oldu, o, bunu, bu da özünü bağışlamadı.
Beləcə xanımından sonra yaşadığını da saya almayan, ömründən hesab etməyən bir kişi, sənətkar sakitcə, səssiz-səmirsiz, təəssüfsüz, göz yaşsız köçdü həyatdan. Soyuq, boş divarlar arasından əbədi soyuq torpağa köç etdi.
Yayın əvvəlində, iyunun 27-də həyatdan bir müharibə uşağı, talesiz ata, ər, etibarsızlıqdan sarsılan dost, potensialını tam göstərə bilməyən, dəyərini özü ilə aparan sənətkar getdi. Kiminsə qəlbində sadəcə həzin, xoş xatirəsi qaldı, sadəcə qoyub getdiyi obrazlarla... Kimsə ondan bir də olmayacaq dedi. Əksəriyyət isə... Heç “təəssüf” belə demədi.
Ramilə QURBANLI
Üç nöqtə.- 2017.- 18
avqust.- S.6.