Molokanlar
öz adət-ənənələrini,dillərinı və
dini baxışlarını qoruyub saxlayib.
Azərbaycanda
məskunlaşan, buranı özlərinin doğma Vətəni
kimi qəbul edən molokanların maraqlı, özlərinə
məxsus həyat tərzləri var. 1820-ci ildən
başlayaraq molokanlar Cənubi Qafqaza, Krıma, 1870-ci illərdə
isə Sibirə, Zakaspi və Qars vilayətlərinə
köçürülüblər. Azərbaycanda
molokanlar əsasən kəndlərdə ayrıca icmalar şəkilində
məskunlaşıblar. Onlar öz adət-ənənələrini,
dillərini və dini baxışlarını qoruyub saxlamaqla
yanaşı, həmin ərazidə yaşayan yerli azərbaycanlılarla
qarşlıqlı ünsiyyət də qurublar.
Molokanların dini hərəkatının əsasını
XVIII əsrin 80-cı illərində Tambov quberniyasının
kəndlisi Semyon Uklein qoyub. Öncə pravoslav olan Uklein duxobor
təriqətinə daxil olur, sonra onlardan ayrılaraq
özünün xüsusi dərnəyini yaradır. O, yeni təlimi
açıq şəkildə təbliğ etmək
üçün öz ardıcıllarından 70
"apostol" (həvari) seçərək, onlarla birgə
"Zəbur"dan surələri ucadan oxuyaraq Tambova daxil
olur. Lakin polis onları həbs edir. Yalançı
"apostollar" pravoslav dininə qayıdaraq azad olunurlar,
Ukleinin özü isə tənbeh olunması üçün
ruhanilərin ixtiyarına verilir. Î da özünü
pravoslavlığa qayıtmış kimi göstərərək
azad olunur. Ancaq bundan sonra da Uklein öz təlimini, əvvəlkinə
nisbətən ehtiyatla təbliğ etməkdə davam edir. O, Tambov, Voronej, Saratov, Yekaterinoslav, Həştərxan
quberniyalarına, Don Ordusu torpaqlarına və Qafqaza səyahət
edir. İmperator I Aleksandr taxta çıxdıqdan sonra təriqətçilərə
qarşı müəyyən dözümlülük göstərdiyindən,
yeni təlim təbliğatçılarının nailiyyətləri
daha da artır.
İmperator I Nikolayın hakimiyyətinin
əvvəlindən etibarən duxoborluların aqibəti
molokanların da başına gəldi: hökumət
yaşamaq üçün onların Qafqaza yerləşdirilməsi
haqqında qərar çıxardı. Molokanlar başqa
protestant qruplarının təsirinə uymurlar və daha
mötədildirlər, yeni təriqətlərin
ardıcılları ilə müqayisədə öz təlimlərinin
təbliğatına az meyllidirlər. Molokanlar hərəkatının
davamçıları orucluq vaxtı süd (rus dilində
“moloko”) içdiklərinə görə belə
adlanırlar. Molokanlar özləri isə bu adı, "mənəvi
südlə qidalanmaları" ilə izah edirlər.
Molokanlar özlərinin dini təliminin yeganə
mənbəyi kimi Bibliyanı tanıyırlar. Onlar kilsədə
xüsusi səlahiyyətlərə malik şəxslərin
iyerarxiyasını qəbul etmirlər. Molokanların kilsələri
yoxdur, onların ehkamçılıq təlimi "Dini
qaydalar" adlı kitablarda təsvir olunur. Tarixən molokan
icmasına qocalar və ya seçilmiş şəxslər
başçılıq edib. Onların təliminə görə,
ölülər ruhən deyil, cismən diriləcəklər.
Ukleinin bütün dini təlimini də məhz bu fikir təşkil
edir. Duxoborlar kimi molokanlar Allaha ancaq ruhi etiqadı qəbul
edir, dini ayinlər haqqında pravoslav təlimini rədd edirlər.
Orucluğa gəldikdə isə molokanların fikrincə, oruc
müəyyən vaxt müddətində deyil, insanın
özünü günahkar olduğunu və nəfsinin
ağlına üstün gəldiyini hiss etdikdə
tutulmalıdır. Həm də orucluqda yemək və
içməkdən tamamilə imtina olunmalıdır.
Molokanlar qidalanmada donuz əti və pulsuz
balıqdan başqa bütün digər ərzaqlardan istifadə
edə bilərlər. Molokanların ibadəti Bibliyanın, əsasən
də Zəburun məşhur hissələrinin qiraətindən
və nəğmə kimi oxunmasından ibarətdir. Bu halda aşağıdakı
qaydaya riayət olunur: molokanların keşiş
adlandırdıqları adam adətən ön cərgədə
əyləşib Bibliyadan kəlamlar oxuyur, dinləyicilər
isə onu uzada-uzada təkrarlayaraq nəğmə şəklində
ifa edirlər.
Zaman keçdikcə molokanlar üç qrupa
bölünüblər: ümumi, daimi və qərarsızlar.
Molokan qaydaları xeyli dəyişikliyə məruz qalıb.
Hazırda Azərbaycanda molokanlar əsasən Bakı,
Sumqayıt, Şamaxı, İsmayıllı, Gədəbəy
və Qubada yaşayırlar. İlk molokan icmaları Azərbaycanda
XVIII əsrin ortalarında meydana gəlib. Onları bura
Rusiyadan, kafirliyə və pravoslav kilsəsinin əleyhinə
çıxdıqlarına görə sürgün
etmişdilər. Onların dini mərkəzləri yoxdur və
hər bir icma müstəqil şəkildə fəaliyyət
göstərir. Bununla yanaşı Bakı icması ilə
Stavropol diyarının molokan icmaları arasında əlaqə
saxlanılır. Pul gəlirləri üzvlərinə maddi
yardım göstərməyə, ibadət evlərinin
saxlanılmasına sərf olunur.
Azərbaycanda məşhur olan
İsmayıllı rayonunun İvanovka kəndində vaxtilə
Rusiyadan bu diyara köçüb gəlmiş malakanlar nəslinin
davamçıları yaşayır. Son illərdə dəfələrlə
nəinki Azərbaycan telekanalarında, eləcə də
Avropanın telekanallarında İsmayıllı rayonunun
İvanovka kəndinin sakinləri haqqında reportajlar
hazırlanıb. Reportajlarda yerli sakinlər olan malakanların
gündəlik həyat tərzi, adət-ənənələri,
milli mətbəx nümunələrindən bəhs edən
maraqlı məlumatlar işıqlandırılıb.
İvanovkada kolxoz quruluşu olduğundan kəndin
özünəməxsus daxili büdcəsi var. Kəndin
maraqlı arxitekturası var. Yol boyu evlər sanki xətkeşlə
çəkilmiş kimi simmetrik və səliqəlidir. Burada
fəhlənin də, sürücünün də, kolxoz sədrinin
də evi bir-birindən fərqlənmir. İvanovkada
hazırda ruslarla yanaşı ləzgilər və azərbaycanlılar
da yaşayır. Geyim və dünyagörüşü
baxımından ivanovkalılar heç də paytaxt sakinlərindən
seçilmirlər. İvanovka rusları dəbdəbədən
uzaqdırlar. Onlar ata-babalarının əsrlər əvvəl
qoyduğu milli ənənələrini qoruyub saxlamağı
özlərinə borc bilirlər.
İvanovkada evlərin tikilişindən
tutmuş insanların dünyagörüşünə,
qonaqlara davranışına kimi hər şey fərqlidir. Kəndin
tarixi də xeyli zəngindir. Kəndin əsası 1847-ci ildə
çar Rusiyası dövründə Qafqaza
köçürülmüş ruslar tərəfindən
qoyulub. Kəndin adı da onun yaradıcısı olan kəndçi
İvan Perşinin şərəfinə İvanovka
adlandırılıb. İvanovkalılar daha çox
üzümçülük, taxılçılıq və
heyvandarlıqla məşğul olurlar. Bu kəndin
çaxır, pendir və s. kimi məhsulları daxili bazarda
öz yerlərini tutub. Kənddə bir neçə sex, park və
zavod fəaliyyət göstərir.
Gədəbəy rayonunun ərazisində yerləşən
Yeni-İvanovka kəndində də malakanlar yaşayır. Gədəbəy rayonunun İvanovka kəndinin əsası
XIX əsrin ortalarında, Çar Rusiyasının regionlarda
apardığı əhalinin ruslaşması siyasəti nəticəsində
Azərbaycana köçürülən malakanlar tərəfindən
qoyulub. Şəhər mərkəzi ilə kənd
arasındakı məsafə təxminən 38-40 kilometr təşkil
edir. Kənd ağsaqqallarının dediyinə görə
bura ilk malakanlar 1852-ci ildə Samara şəhəri və
Rostov vilayətlərindən gəliblər. Yeni-İvanovkanin
əsası qoyulan vaxt burada 600-ə yaxın malakan
yaşayıb. İvanovka Ermənistanla sərhəd ərazidə
yerləşdiyindən burada yaşayan malakanların əksəriyyəti
90-ci illərin əvvəllərində, yəni Ermənistanın
Azərbaycana təcavüzü nəticəsində kəndi
tərk edib.
G.Fazilqızı yazır ki, günümüzdə
burada yaşayan malakanlardan biri Uvarova Nadejda Yakovlevnadır. O,
1941-ci ildə elə bu kənddə dünyaya gəlib. 74
yaşlı kənd sakini gənclik illərini belə
xatırlayır: “Mənim cavanlığım çox gözəl
keçib. Biz kənd klubuna gedirdik, rəqs edirdik.
Dostlarımızla meşəyə gedirdik. Orada oyunlar
oynayırdıq, gəzirdik. Bir sözlə əylənirdik.
1960-cı ildə mən ailə həyatı qurdum və həyatım
bir az dəyişdi”. Nadejda Uvarovanın iki övladı
hazırda Rusiyada yaşayır. O isə burada öz nəvəsi,
gəlini və nəticəsi ilə qalır. Nəvəsinin
azərbaycanlı qızı ilə evləndiyini deyən
Nadejda Uvarova gəlinindən də razılıq edir: “O
çox nəcib, qonaqpərvər, xoşniyyətli gəlindir.
Mənimlə çox yaxşı rəftar edir. O gələndən
evdə heç bir iş görmürəm,
hamısını özü edir. Hətta həyət-bacadakı
işləri də özü görür. Məni əziyyətə
salmır.”
Malakanlarla azərbaycanlılar iki əsrə
yaxındır ki, bu kənddə birlikdə yaşayırlar.
Burada məskunlaşan malakanlar, yeni vaxtlarda ehtiyat etsələr
də, sonradan isti münsibət görərək yerli əhali
ilə qarışmağa başlayıblar. Zaman Rəhimov - kənd
ağsaqqal: “Xeyirdi, şərdi, harda sevinc-kədər var,
qarşılıqlı gediş-gəliş olub. Hazırda da
əhali kənddə yaşayan ruslara köməklik edir.
Köçüb gedənlər isə çox peşman
olublar. Deyirlər ki, köçüb getməklə düz
iş tutmamışıq. Çünki Azərbaycan xalqı
kimi bir xalqı heç yerdə tapa bilmərik. Bu xalq
çox isti, çox mehriban millətdir”.
Burada yaşayan malakanların sayı azalsa da,
bu xalqın tarixi və məişətini yaşatmaq və gələcək
nəsillərə ötürmək üçün kənddə
“Rus tarixi və məişəti” muzeyi fəlaiyyət
göstərir. Muzeydə slavyan xalqlarının evlərinə
xas kürsülü sobaya, yun əyirmək üçün
istifadə olunan cəhrəyə, palaz və ya kilim toxumaq
üçün yararlı olan dəzgaha rast gəlmək
olar. Burada eyni zamanda məişətdə istifadə olunan
müxtəlif ev əşyaları da qorunub saxlanılır.
Bundan əlavə muzeyi ziyarət edən hər bir kəs
qonaq kitabına öz ürək sözlərini yaza bilər.
Yeni-İvanovkada xüsusi diqqət cəlb edən məkanlardan
biri də Qədim malakan qəbiristanlığıdır.
Burada yaşı iki əsrə yaxın olan
başdaşlarına rast gəlmək olar. Bu məzarlıqda
malakanlarla yanaşı yəhudi xalqının da nümayəndələri
dəfn olunub.
1852-ci ildə Azərbaycana gələn və
ilk malaknlardan olan İvanov, elə İvanovka kəndinin əsasını
qoyan şəxsdir. O, 1882-ci ildə vəfat edib və qədim
malakan qəbristanlığında dəfn olunub. İvanov
burada dəfn olunan ilk malakandır, bu səbəbdən də
onun qəbri rəngi və həcmi ilə seçilir. Lakin məzarlıqda
xüsusi diqqəti fırlanan başdaşı olan qəbir
çəkir. Rəvayət olunur ki, başdaşının
bu cür hazırlanması, burada dəfn olunan şəxsin
İvanovdan sonra vəfat edən ikinci malakan olmasına
işarədir. Günümüzdə də malakanlar öz atət-ənənələrinə
uyğun olaraq dəfn olunur ki, mərasimdə kənd əhalisinin
çoxu iştirak edir. Kənd ağsaqqalları qeyd edir ki,
malakanlar tərəfindən inşa olunan məktəb
binası taxtadan olduğundan istifadəyə yararsız olub.
Hazırda isə kəndin tam təmirli məktəbi var. Bu
gün Yeni-İvanovka kəndi, qəbiristanlığı,
muzeyi və köhnə malakan evləri ilə tarixin izlərini
yaşadır. Bura bir daha Azərbaycan xalqının qonaqpərvərliyini,
özgə xalqların dininə, tarixinə, adət-ənənəsinə
olan hörmət və ehtiramını sübut edir.
Gədəbəyə ilk ruslar 1831-ci ildə
ayaq basdı. Sürgün edilmiş 12 malakan ailə
Novosaratovka kəndinə yerləşib. Burada yaşayan ruslar
Azərbaycan dilində Gədəbəy ləhcəsi ilə
danışırlar. Malakan kəndlərinin memarlıq
quruluşu və məişəti fərqlidir. Ruslar köhnə
adət-ənənələrini, mətbəxlərini, musiqilərini
yaşadırlar.
Üç
nöqtə.- 2017.- 12 aprel.- S.3