“Sən əsl Azərbaycan
gözəlisən”
1938-ci ildə Moskvada Azərbaycan Mədəniyyəti günləri keçirilirdi. Mədəniyyət kollektivinə Üzeyir bəy Hacıbəyov rəhbərlik edirdi. Konsertlərdən birinə Stalin də gəlmişdi. Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının rəqs kollektivinin çıxışından sonra Stalin onlarla görüşdü və yanında əyləşmiş Üzeyir bəyə qızlardan birini göstərib kimliyi ilə maraqlandı. Üzeyir bəy “Leyladır bizim rəqqasə qızlardan biri” cavabını verdi. Stalin qızı yanına çağırıb onu qucaqladı və alnından öpdü: “Sən əsl Azərbaycan gözəlisən” – dedi.
Xan nəvəsi,
bəy qızı
Həmin bu Azərbaycan gözəli Bakıda-İçəri Şəhərdə doğulub boya-başa çatmışdı. Atası Ağalar Bədirbəyov Şəmkir bəylərinin nəslindəndir. Anası şəmkirli Bikə xanım isə xan qızıydı.
Leyla ailədə tək uşaq deyildi, amma ailənin ərköyünü idi. Atası da ona xüsusi diqqət göstərərdi. Onu əlinə batan tikan atasının ürəyinə sancılırdı sanki. 12 yaşında belə atasının qucağında gəzərmiş. Bir qonaqlıqdan, gəzintidən qayıdanda “yoruldum” deyən kimi atası Leylanı qucağına alarmış.
Anası Bikə Əli Bayramov klubuna – qadınların dərnəyinə gedirdi. Qızını da özü ilə aparırdı. Leylanın incəsənətə marağı da o vaxtdan yaranmağa başlayır.
O, səhnəyə çox gənc ikən çıxıb. 16 yaşı tamam olmamışdı, amma Filarmoniyada solist kimi çalışırdı. Şəxsən Leyla üçün rəqslər qurulurdu. “Toy” və Əlibaba Məmmədovun “Bir dənəsən, bir dənə” rəqsləri məhz onun üçün nəzərdə tutulmuşdu. Filarmoniyada çalışdığı illərdə “Ayna”, “Bakının işıqları” filmlərində çəkilir. 1941-ci ildə isə onu Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrına dəvət edirlər. Beləcə Azərbaycan teatrına bir imza daxil olur – Leyla Bədirbəyli.
Tamaşalarda həmişə
baş rolları oynayırdı. Öz işinə çox
ciddi, məsuliyyətlə yanaşması onu hamıya
sevdirmişdi. Çıxış edəcəyi tamaşaya 2
saat əvvəl gələrmiş. Peşəsinə
çox sadiq və məsuliyyətli olduğundan onun sirlərinə
də dərindən yiyələnirmiş. Məsələn
“Solğun çiçəklər”də Saranı
oynayırdı. Bu tamaşada sonda Sara ölür. O
tamaşanı Leyla dəfələrlə oynayıb, amma bir dəfə
də olsun səhnəyə baş əyməyə
çıxmayıb. Deyirmiş axı, Sara ölüb, mən
tamaşaçıların qarşısında necə
baş əyim? Leyla Bədirbəylinin teatrda ilk
çıxışı M.İbrahimovun “Məhəbbət”
tamaşasında Zəhra rolu olub, bunun ardınca A.Ostrovskinin
“Tufan”ında Klaşa obrazını yaradıb. Bundan
sonra teatr səhnəsində “Pəri cadu” tamaşasında Pəri,
“Vaqif”də Gülnar və Xuraman, “Xanlar”da Mehriban, “Solğun
çiçəklər”də Sara, “Almaz”da Almaz, “Şərqin
səhəri”ndə Dilarə, “Xoşbəxtlər”də
İncə, “Əliqulu evlənir”də Qumral, “Kəndçi
qızı”nda Göyərçin, “Şeyx Sənan”da
Zöhrab, “Uzaq sahillər”də Ancelika, “Otello”da Dezdemona,
“Canlı meyit”də Liza və digər rollar ifa edib.
Gülçöhrəni
ona Üzeyir bəy
sınaqsız,
amma imtahanla verib
1945-ci il... Leyla Bədirbəyli həm teatrda, həm də kinoda neçə-neçə obrazlar oynayıb, tanınır, sevilir. Stalin “Arşın mal alan” musiqili komediyasını çox sevdiyindən onun filminin çəkilməsi ilə bağlı göstəriş verir. Üzeyir bəy Hacıbəyli əsas rollara Rəşid Behbudovla Leyla Bədirbəylini seçir. Gülçöhrə roluna 100-dən artıq namizəd var idi. Üzeyir bəyin dəvəti və təşəbbüsü ilə filmə Leyla Bədirbəyli çəkilib. Filmin çəkilişləri yay aylarında Şüvəlanda gedirdi. Məşq zamanı rol alınmırmış. Bunu görən Üzeyir bəy Leylanı yanına çağırıb deyir: “Qızım, mən səni bu filmə çəkə bilməyəcəm. Çünki bu rol səndə alınmır”. Leyla qayıdır evə. Gecə nə isə düşünürsə, səhər yenidən gəlir Üzeyir bəyin yanına və onun roluna sonuncu dəfə baxmağı xahiş edir. Bu dəfə Gülçöhrə obrazı uğurlu yaradır. Üzeyir bəy isə “mən belə dedim ki, gedib öz üzərində çalışasan” deyir. Və beləcə Leyla Bədirbəyli dünya ekranlarına çıxan “Arşın mal alan” filminə çəkilir.
Leyla xanımın bacısı xatirələrində
yazır: “Onda Rəşid Behbudovun Bakıda evi yox idi. Köhnə
“İnturist”də qalırdı. Özü də gec evlənmişdi.
Amma çox xeyirxah qadın idi. Deyirdi ki, evi yoxdur, yeməyini
heç kim bişirmir. Rəşid bizimlə ailəvi
yaxınlaşmışdı. Yeznəmizlə də yaxın
dost idilər”.
Anasının
dişləri onun sevgisinin güdazına gedib
Leyla Bədirbəyli 1937-ci ildə, yəni hələ 16 yaşı olarkən ailə həyatı qurub. Lakin bu ailənin ömrü çox qısa 1-2 il olub. 1942-ci ildə isə Kamil Aslanova ərə gedir. Onların tanışlıqları Filarmoniyadan başlayıb. Kamil Aslanov ixtisasca diş həkimi olub, amma rəqs etməyi xoşlayırmış və gözəl də rəqs edirmiş. O da Əli Bayramov klubuna gedirmiş. Görünür, elə o vaxtdan Leylada gözü olub.
Yenə bacısı xatırlayır: “Anam danışardı ki, bir gün Leyla gəlib deyib ki, yaxşı bir diş həkimi var gedək onun yanına. Yəqin anamın dişi ağrıyırmış. Görünür, onlar görüşürmüşlər, ancaq anama deməyə utanıb. Hər dəfə də anamı aparanda Kamil onun bir dişini çəkirmiş. Anam həmişə deyərdi ki, mən dişlərimi qızımın yolunda qurban elədim. Elçi gələndə isə artıq hər şey bəlli oldu. Anam dedi ki, bunu elə əvvəldən deyərdin, mən də dişlərimi çəkdirməzdim”.
Leyla ilə
Kamilin bir neçə il övladları
olmur.
Bu illər ərzində Leyla Bədirbəyli artıq
bütün SSRİ məkanında tanınmışdı.
“Arşın
mal alan” qısa vaxt ərzində dünya
şöhrəti qazandı və dünyanın bir çox
xalqları bəstəkarın sehrli musiqisinə, mənalı
yumoruna valeh oldular. “Arşın mal alan”a
görə yaradıcı qrup, o cümlədən Leyla Bədirbəyli
1946-cı ildə Stalin mükafatına (sonralar SSRİ
Dövlət mükafatı adlandırıldı) layiq
görüldülər.
Leyla Bədirbəyli yaratdığı
Gülçöhrə obrazına görə dünyanın
müxtəlif ölkələrindən məktublar
almışdı. Bolqarıstandan gənc qadının göndərdiyi məktub
bu sözlərlə qurtarır: “Mən beş oğlun bir
bacısına məharətlə oynadığınız
Gülçöhrənin adını verdim. Bolqarıstanın
Gülçöhrəsi Sizin kimi şöhrət qazansa,
özümü xoşbəxt sayaram”.
Onun kino taleyi uğurlu olub. Həmişə
yüksək insani keyfiyyətlərə malik milli koloritli qadınların
obrazlarını oynayıb. O, 50-yə yaxın bədii,
televiziya bədii, qısametrajlı bədii filmdə çəkilib.
Onun “Fətəli xan” və “Koroğlu” filmlərində
yaratdığı Tuti Bikə və Nigar obrazları təkcə
sevimli ərlərinin nəzakətli, incə və
etibarlı arvadları deyil, həm də igid, cəsur məsləkdaşlarıdır.
“Onun böyük ürəyi” filmindəki Xalidə
rolunda isə aktrisa böyük psixoloji həssaslıqla insan
xarakterinin pərakəndəliyini və inamsızlıq
hissini açıb göstərə bilib. Xalidə
obrazı aktrisa Leyla Bədirbəylinin xarakterinə, təbiətinə
uyğun olmasa da, bu rolun öhdəsindən bacarıqla gəlib.
Azərbaycan və Özbəkistan
pambıqçılarının ənənəvi
dostluğundan söhbət açan “Görüş”
kinokomediyasında məhəbbət mövzusu ilə
bağlı bir neçə süjet xətti var. Bunlardan biri
Bilqeyis – Musa xəttidir. Filmdə gənc pambıqçı
Bilqeyisin obrazını Leyla Bədirbəyli yaradıb.
Aktrisa
müxtəlif illərdə çəkilmiş – “Kölgələr
sürünür” filmində Leyla, “İntizar”da Ana, “Sevil” film
– operasında Tafta, “Gilas ağacı”nda nənə, “Bizim
küçənin oğlanları”nda Leyla, “Çarvadarların
izi ilə”də Məfruzə, “Vulkana doğru”da
Gülsüm, “Kişi sözü”ndə Ana, “Dərviş
Parisi partladır”da Şəhrəbanu xanım, “Asif, Vasif,
Ağasif”də nənə, “O dünyadan salam”da Kəblə
Fatma – filmlərdə maraqlı surətlər yaradıb.
Faciə ardınca faciə
Ailədə də hər şey yaxşılığa
doğrudur. İllər sonra1947-ci ildə ilk qız
övladları – Lalə dünyaya gəlir. 1964-cü ildə isə ikinci qızları olur.
Ofeliya Bədirbəyli daha bir maraqlı hadisəni
xatırlayır. Hərbçi olan və
müharibəyə gedən atası haqqında 1943-cü ildə
itkin xəbəri gəlir. Bikə
xanım adət-ənənəyə sadiq qalaraq həyat
yoldaşının yasını saxlayıb,
qırxını verir. 4 ildən sonra
gözlənilməz bir hadisə baş verir. Sara Qədimova ilə Leyla Bədirbəyli yaxın rəfiqə
olublar. Hətta evləri yaxın olduğu
üçün Filarmoniyaya da birlikdə gedib gələrdilər.
Bir gün onlar Sara xanımgildə olarkən
telefon zəng çalır. Ondan Leylagilin
orada olduqları barədə soruşurlar və deyirlər ki,
Leylaya qəfil deməyin, atası qayıdıb. Sara xanım çaşır, bilmir nə etsin və
Kamili çağırıb ona deyir. Stol
arxasında oturarkən Kamil deyir: “Yeməyimizi burada yedik,
çayı da gedək anangildə içək”. Evə
yaxınlaşanda Sara Qədimova deyir: “Leyla, gedək evə
görək ki, atan qayıdıb”. O isə: “Nə
danışırsan, elə şey olar? Atamın
xəbəri 3-4 il əvvəl gəlib”. Pilləkənləri
qalxanda Sara xanım fikirləşirdi və həyəcan
keçirirdi ki, Leyla atasını sağ və salamat geri
dönmüş görəndə nə edəcək:
“Qapını açanda gördü ki, evdə çoxlu adam var. Əvvəl qorxdu, elə bildi, anama nə
isə olub. Ancaq içəri girib atamı
görəndə qışqırıb ağladı və
ürəyi getdi”.
Leyla Bədirbəylidən Tanrı heç nəyi əsirgəməmişdi. Çox
gözəl idi, istedadlı idi. Onu sevən,
anlayan, qiymətləndirən və həyatın
bütün təzyiqlərindən qoruyan həyat
yoldaşı vardı. 55 il bir yerdə
xoşbəxt, qayğısız həyat
sürmüşdülər. İki qız
övladları vardı. Bütün bunlar
Leyla xanımın təravətli qalması üçün
stimul idi. Bir gün həyat yoldaşı
ona “sənə yeni maşın almaq üçün Almaniyaya
gedəcəm” – deyir. Leyla xanım
maşınları olduğu üçün etiraz edir –
neyniyirsən yeni maşını, mənə bu da bəsdir –
deyir. Kamil – o maşın daha sənə yaraşmır
– cavabını verir və sabah Almaniyaya
biletlə evə gəlir. Hər şey bir
göz qırpımında olurmuş. Ailənin
böyüyü sözü deyir, biletlə gəlir və səhəri
Almaniyaya yola düşür. O, maşını
alır, yol uzun olduğu üçün məsuliyyəti
öz boynuna çəkməyib orda yaşayan bir dostu ilə
Bakıya doğru yola çıxırlar. Yağışlı
havada necə olursa maşın sürüşüb yoldan
çıxır və hər ikisi qəzada həlak olur.
Onun cənazəsi Bakıya gələndə
Leyla xanım şoka düşür.
Ərini ürəkdən sevən həyat
yoldaşı üçün bu itkiyə dözmək
çox çətin olur. Ancaq bu, bəs etmirmiş kimi, dərd
üzərinə daha bir dərd gəlir... Heç bir il keçməmiş buna bənzər daha bir
faciə baş verir. Leyla Bədirbəylinin
böyük qızı Lalə xanımı Kukla
Teatrının qabağında maşın vurur. Övlad itkisi də ananın ürəyinə
dağ çəkir. İki böyük
itki Leyla xanımın ömrünü şam kimi əritməyə
başlayır. Bu iki ölümdən
sonra o özü də tədricən ölməyə
başlayır. Həyatdan küsür.
Ər, övlad itkisindən sonra özünə
qapanır. 3-4 il isə ümumiyyətlə,
evdən çölə çıxmır. Onun
üçün artıq heç nəyin marağı yox
idi. Nə televizora baxırdı, nə də
mütaliə edirdi. Hətta kimləsə
görüşüb danışmaq belə istəmirdi.
Bunu
eşidən ölkə başçısı o vaxt Leyla Bədirbəyliyə
“İstiqlal ordeni”ni təqdim etmək
üçün onu evdən çıxarda bilir. İllər ərzində bu görüş, bu evdən
çıxma ilk və son dəfə olur. Yenə özünə qapanır. Onu həmin təqdimetmə mərasimindən görənlər
Leyla xanımın niyə evə qapıldığını
yaxşı anlayırdılar. Azərbaycan
gözəli belə dərd içində, yaşlı,
miskin kimi yaddaşlarda qalmaq istəmir. Onu əvvəlki,
Gülçöhrəli Leyla kimi xatırlamalarını istəyir.
1999-cu il noyabrın 23-də Leyla Bədirbəyli
gözlərini əbədi olaraq yumur. Dünyasını dəyişən
gün də o,
heç kimlə danışmayıb. Hamıdan, həyatdan, taleyindən küskün
şəkildə sadəcə gözlərini yumub və
gedib.
İndi onun adını kiçik nəvəsi
daşıyır.
Ramilə QURBANLI
Üç Nöqtə.- 2017.- 6
sentyabr.- S.12.