Rafiq Hümmət
və ya tale şairi
Gördünmü,
şeirmiş bu çəkdiyin ah,
Ahı çəkdirənə təşəkkür
eylə.
Səni
sevgi ilə böyüdüb Allah,
Otur
Allahına min şükür eylə!..
Onu yaxından tanıyanlar, həyat tərzinə, şəxsiyyətinə
bu və ya digər dərəcədə bələd olanlar
yaxşı bilirlər ki, Rafiq Hümmət bu dünyaya
şair gəlib. Və özü də bütün səmimiyyətilə
əmindir ki, bu, taleyin (Tanrının!) təqdiridir...
Ahdı,
çəkə-çəkə ölür,
Şairin ahı bilinməz.
Gecə-gündüzü
qarışıq,
Axşam-sabahı bilinməz.
Yaşayır
- dəli sayılar,
Ölər-heykəli qoyular.
Öz
içinə sürgün olar,
Günahı-suçu bilinməz.
Baxtın
önündə düz durar,
Tanrıynan
üzbəüz durar,
Özü
öz boynunu vurar,
Cəlladı- şahı bilinməz.
Rafiq
Hümmətin, görünür, xüsusilə
uşaqlıq, gənclik illərində qələmə
aldığı (yaşadığı!) çoxlu şeirlər var ki, həm
eyni mövzudadır, həm də mövzuca məhduddur;
görürsən ki, zahirən hər şey, şeirin, demək
olar ki, bütün texnoloji vasitələri öz
qaydasındadır, ancaq “içinə qapılmaq”dan irəli
gələn mücərrəd metafizika imkan vermir ki, şair
hissləri, düşüncələri həmin mücərrədliyi
aşıb tələb olunan (və
özünəməxsus!) idyea-estetik miqyası alsın.
Məsələn, Rafiq Hümmət deyəndə ki,
Mən də
bezdim bu dünyadan,
Mənim də tükəndi ahım.
Hər
gecə keşik çəkirəm,
Birdən açılmaz sabahım.
Hər
gecə keşik çəkirəm,
Düşmən yox əli silahlı.
Söz
daha namərd gülləsi,
Hamının dili silahlı.
Söz
daha namərd gülləsi,
Kürəyini qoruyan yox.
İçimi
qan alıb gedir,
Yaylıq
alıb sarıyan yox, - əlbəttə, şübhə eləmirsən
ki, bu misralarda, onların poetik ritm-intonasiyasında şair nəfəsi,
şeir havası var, ancaq ona da şübhə yoxdur ki, əsl
şeirin özü bütün dolğunluğu ilə
görünmür, hansısa hisslərin- duyğuların
bir-birindən rəngcə o qədər də seçilməyən
(və çox-çox uzaqlarda görünən) xaotik bir “mənzərə”si, yaxud qarışıq “siluet”i
mövcuddur... Kimsə etiraz edə bilər ki,
bu “ovqat şeiri”dir və bu cür şeirlərdə
duyumların pərakəndəliyi təbiidir, ancaq mənə
elə gəlir ki, belə pərakəndəlik hələ
adi insan duyğusallığı deməkdir. Əsl
Şeir (və Şair!) isə əslində, bundan sonra başlayır...
Və
fikrimizcə, Rafiq Hümmət o şeirlərində
böyük şairdir ki, orada hissin, düşüncənin həm
ünvanı, həm də ictimai miqyası göz
qabağındadır:
Kommunizm
oxşayırdı özünə,
Xəstəyə
dərman verirdi,
Yoxsula əppək.
Fəhləyə
maşın verirdi,
Kəndliyə eşşək.
Eşşəyə
saman verirdi,
Arıya pətək.
Kommunizm
oxşayırdı özünə,
Adı
da, şöhrəti də,
Lütfü
də, hörməti də,
Ən
yağlı dilimi də,
Sürgünü
də, ölümü də
Öncə şairlərə verirdi dövlət.
Kommunizm
oxşayırdı özünə,
Zülmdən
keçirdi gerçək şairlər,
Ölümdən
keçirdi gerçək şairlər,
Elə ölə-ölə böyüyürdülər.
Amma bu nə
quruluşdu - bilmirəm,
Sözü
olmayanın özü böyüyür,
Sifəti
böyüyür, üzü böyüyür,
Şeirdən
yüz fərsəng aralı olan
Şair olub yeyir bizi... böyüyür.
XX əsrin
sonu, XXI əsrin əvvəllərində kommunizm ideologiyasının
çökməsilə postsovet cəmiyyətində,
xüsusilə onun mənəvi-ruhi həyatında baş verən
təbəddülatlar öz ifadəsini bu şeirdə
yalnız böyük şair səmimiyyətilə deyil, həm
də mütəfəkkir düşüncəsi miqyasında
tapmışdır. Və ümumiyyətlə, Rafiq
Hümmətin bütün şeirlərində,
bütövlüdə poetik təfəkküründə incə,
zərif bir filosofluq var...
Çimdik
yad çaylarda, yad dənizlərdə,
Üzdük yad sularda, boyat sularda.
Gördük
dümağ qızlar... hər şey üzərdə,
Gördük göz oxşayır həyat sularda.
...Üzdük
yad çayların yad sularında,
Unutduq:
bizim də öz çayımız var.
Sahildən-sahilə
üzə bilməyən,
Bu çayda boğulan harayımız var.
...Sən
yaxşı çimirsən yad suda, Rafiq,
Sən yaxşı üzürsən yad dənizlərdə.
Arazı
o taya üzə bilmirsən,
Boğul dənizlərdə, bat dənizlərdə.
Araz
(ayrılıq!) mövzusunda həm bu tayda, həm də o tayda
çox yazılıb, hamısı da ürəkdən gəlir
və heç kimə sirr deyil ki, Azərbaycan
poeziyasının damarlarında Araz axır... Ancaq
Rafiq Hümmətin bu şeiri yüzlərlə, hətta minlərlə
Araz mövzulu şeirlərin heç birini həm təkrar eləmir,
həm də ideya-estetik məziyyətlərinə görə
onların ən təsirlilərindən biridir.
Əlbəttə,
dünyanın bütün dərdləri, ağrıları
ilk növbədə şair ürəyindən keçir...
Yuxumu
gözümdə dəfn eyləmişəm,
Ölüm də yatırtmaz məni bu vədə.
Mən
şeir yazmıram...
açıb qəlbimi
Dərdimin şəklini çəkirəm, dədə.
Ancaq
şair o zaman şair, şeir o zaman şeir olur ki, həmin dərdin,
ağrının “rəsm”ini olduğu kimi çəkə, dərdin-
ağrının “portret”ini yarada bilsin...
Eşirəm
bir ömrü bir fikir üçün,
Fikrim gündən-günə dərinə
çökür.
Rəssam
- baxışların, bəstəkar səsin,
Şair - fikirlərin rəsmini çəkir.
İzaha
ehtiyac varmı ki, burada “fikir”də, “fikirlər”də
“düşüncə” yox, “dərd” mənasındadır?.. Və
“fikir çəkmək” elə “dərd çəkmək”
deməkdir...
Ancaq yenə
də əvvəlki söhbətə qayıdırıq ki, şair
nəyin fikrini (dərdini!) çəkir?..
Əgər bu, dünyada şair kimi qalıb-qalmamağın
nigarançılığıdırsa, Rafiq Hümmətin bu
barədəki “mükalimələr”i
(həm də tez- tez həmin mövzuya qayıtması),
görünür, artıqdır...
Təzə
söz deyəmmirəm,
Köhnələr deyib gedib.
Allahı,
peyğəmbəri
Dahilər öyüb gedib.
...Dünyaya
bildir gəlib
Və ya
min ildir gəlib -
Nə qədər
şair gəlib,
Bəxtini söyüb gedib.
Birincisi,
nə olur olsun, “şair yaranan, ömrə peşman ola bilməz”
(S.Vurğun), ikincisi isə aşağıdakı
misraların müəllifinə şair taleyinin “fəlsəfə”sini izah etməyə lüzum yoxdur - o,
bunu nəinki təhtəlşüur olaraq hiss, eyni zamanda bir
mütəfəkkir olaraq dərk edir:
...Elə
ki gördülər sözün ötəndi,
elə
ki gördülər ünün yetəndi,
elə
ki bildilər dərdin-azarın
yaralı
millətdi, bölük vətəndi...
Vay-vay...
ulaşacaq it oğulları,
ətbaş gədələrin ət oğulları
öncə kəsəcəklər sözünü sənin...
...Və
…illər üstünə illər gələndə,
tufanlar
qopanda, sellər gələndə
dönüb özün boyda heykəl olanda,
ayağın altına güllər gələndə...
Vay-vay...
o biclərin bic nəvələr i,
yaltaq nəvələri,
gic nəvələri,
ya
ölüm günündə, ya ad günündə
yüyürüb siləcək tozunu sənin.
Ona
görə də Rafiq Hümmətin “dərdimi mələk də
qanmaz”, “ölsəm də heç kim
inanmaz”, “tez- tez tələyə düşürəm,
yan-yörəm tələdi mənim” deyib şair taleyindən,
yaxud taleyin şairliyindən gileylənməsi “təqdiri-Xuda”
qarşısında günahdı...
Ancaq yaxşıdır ki, şairin bu “hərdəmxəyallığ”ı
baş qaldırdıqca tale missiyasının məsuliyyəti
də artıb həmin “hərdəmxəyallığ”ın
meydan sulamasına çox da imkan vermir. Və Nəsimidən,
Füzulidən, Vaqifdən, Sabirdən, Caviddən,
Vurğundan gələn taleyin davamçısı,
missiyanın daşıyıcısı olduğunu səmimiyyətlə dərk (və
qəbul!) edir...
Canım
tayqa boranında, könlüm Sibir sürgünü,
Öz içimin işığında qızınmaqdan
doymuram.
Mən
ruhumun libasıyam, sözlərim də eşqimin,
Eşqimi sözlərə büküb üşüməyə
qoymuram.
...Mən
mey içdiyim piyalə nə şüşədi, nə
saxsı,
Yol gedirəm, nə olsun ki, arxa oddu, qabaq su.
Baxışını
məndən döndər, ay qaramat dabbaxçı,
Dərisi soyulan mənəm, mən ha dəri soymuram.
Rafiq
Hümmət içinə qapananda nə qədər mücərrəd,
nə qədər “darıxdırıcıdır”sa, içindən qopub özünə (və
dünyaya) kənardan baxanda o qədər konkret, ünsiyyətcil
və cəlbedicidir... Elə ki taleyində tərcümeyi-halını,
tərcümeyi-halında taleyini gizlətmir, az qalır şedevrlər yaratsın...
İki vətənim
var, ay sarı gözəl,
Biri-Azərbaycan, biri-Gürcüstan.
Birində
şərab çox, birində çiçək,
Mən nə şərabçıyam, nə də
gülsatan.
Mənim
tək vətənli bir qiyafəm var,
Bakıya, Tiflisə qonur yuxum da.
Sinəmi
tək güllə dəlib keçmədi,
Nə Xanın kəndində, nə də Suxumda.
Əgər
xoşbəxtəmsə - iki dəfə çox,
Nə olsun - orda da, burda da təkəm.
Mənə
Tanrı yazıb: orda İsanın,
Burda Məhəmmədin
dərdini çəkəm...
Əgər
mənə desələr ki, bugünkü poeziyada yurd sevgisinə səciyyəvi bir misal
göstər, tərəddüd etmədən Rafiq Hümmətin
“Borçalı”sını yada salardım. O “Borçalı”nı ki, onun hər misrasında hər cür
“diplomatiya”dan uzaq uşaq səmimiyyəti, təbii övlad məsuliyyəti
var...
Şuşaya,
Sulduza qurban gedərəm,
Göyçəyə,
Təbrizə qurban gedərəm,
O
çölə, o düzə qurban gedərəm,
O
çöldə, o düzdə yaşaya bilməm.
Sevgimi
pafosla söyləyim deyə,
Dırmaşıb
çıxmaram uca kürsüyə.
Hər səhər
burdanca baxaram göyə,
Gur lafda, boş sözdə yaşaya bilməm.
Səndə
layla deyir mənə ulduzlar,
Bir duyğu yazmağa min cür sözüm var.
Mənim
nə yüz üzüm, nə yüz gözüm var,
Yüz üzdə, yüz gözdə yaşaya bilməm.
Rafiq
Hümmət kimi dərin hissiyatlı, geniş
dünyagörüşlü bir şairin indiyə qədər
ikicə şeir kitabı nəşr olunub, halbuki hər il bir-iki
kitabı çıxmalıydı ki, həm yaradıcılığı
cilalansın, həm də poeziyamız zənginləşsin...
Neçə
illərdir ki, Gürcüstanda gördüyü böyük
işlər, Azərbaycanla Gürcüstan arasında ədəbi-mədəni
əlaqələrin möhkəmlənməsi sahəsində
Rafiq Hümmətin xidmətləri, əlbəttə, hər
cür təqdirə layiqdir, bununla belə bir məsələ
var ki, bu işləri bu və ya digər səviyyədə
başqaları da görə bilər, ancaq onun
yaşadığı şair taleyini ondan başqa heç kim
yaşaya bilməyəcəyi kimi, onun yazdığı
gözəl şeirləri də ondan başqa heç kim yaza
bilməz...
Nizami
CƏFƏROV
Üç
nöqtə.- 2018.- 3 iyul.- S.12