Hüquqi dövlətin ayrılmaz
atributlarından biri insan
hüquq və azadlıqlarının
qorunmasıdır
Konstitusiyada təsbit edilmiş
insan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını gözləmək
və qorumaq qanunvericilik,
icra və məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarının borcudur
Hüquqi dövlətin ayrılmaz atributlarından biri insan hüquq və azadlıqlarının qorunmasıdır. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 12-ci maddəsində insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədi kimi müəyyən edilib.
Dövlət orqanları insan
hüquq və azadlıqlarının qanunsuz məhdudlaşdırılmasından
çəkinməklə yanaşı, cəmiyyətdə qanunçuluğun təmin edilməsini həyata
keçirməlidirlər. Konstitusiyanın 71-ci maddəsinin I
hissəsinə görə, Konstitusiyada təsbit
edilmiş insan və
vətəndaş hüquqlarını və
azadlıqlarını gözləmək və qorumaq qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarının borcudur. Konstitusiyanın
bu norması insan hüquq və azadlıqlarının
müdafiə vasitələri ilə yanaşı, həmin
hüquqların təminatı kimi cinayət,
inzibati və digər repressiv
və preventiv hüquq
sahələrinin qoruyucu normalarını da nəzərdə tutur. Bu maddənin digər hissəsinə görə,
heç bir halda heç kəs din, vicdan, fikir
və əqidəsini açıqlamağa məcbur edilə
bilməz və bunlara görə təqsirləndirilə
bilməz.
Bu
Konstitusiyanın heç bir müddəası insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının ləğvinə
yönəldilmiş müddəa kimi təfsir edilə bilməz.Hüquqi
islahatlar çərçivəsində həyata keçirilən
tədbirlərdən biri də inzibati idarəçilik sahəsində
inzibati münasibətlərin tənzimlənməsidir. İnzibati
idarəçilik sahəsində inzibati
münasibətlərin qoruyucu normaları
isə 1 mart 2016-cı il
tarixindən qüvvəyə minmiş İnzibati Xətalar Məcəlləsində
əks olunub. Həmin Məcəllənin
2-ci maddəsinə görə, Azərbaycan
Respublikasının inzibati xətalar qanunvericiliyinin vəzifələri insan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını, onların
sağlamlığını, əhalinin sanitariya-epidemioloji
salamatlığını, ictimai mənəviyyatı,
mülkiyyəti, şəxslərin iqtisadi
maraqlarını, ictimai qaydanı və
ictimai təhlükəsizliyi, ətraf mühiti, idarəçilik qaydalarını qorumaqdan, qanunçuluğu
möhkəmləndirməkdən və inzibati
xətaların qarşısını almaqdan
ibarətdir.
Bu Məcəllə
insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının
dövlət orqanları, qurumları və vəzifəli
şəxslər tərəfindən pozulmasının
qarşısının alınmasını və onlara
hörmət olunmasını təmin edir. (5.2-ci maddə).
İnzibati
Xətalar Məcəlləsi insan və vətəndaş
hüquqlarına və azadlıqlarına hörmət edilməsi,
qanunçuluq, qanun qarşısında bərabərlik, təqsirsizlik
prezumpsiyası, ədalətlilik və inzibati xətaların
qarşısının alınması prinsiplərinə əsaslanır
(4-cü maddə).
Məcəllənin maddi normaları xəta növünü müəyyən etməklə inzibati idarəçilik sahəsində hər bir subyektin hüquq və qanuni maraqlarını təmin edir. İnzibati xətalar (inzibati delikt) qanunvericiliyi səlahiyyətli orqanla fiziki, hüquqi və vəzifəli şəxslər arasında inzibati xətalarla bağlı yaranan mübahisələri tənzimləyir və bu münasibətlərdə əsas subyekt kimi səlahiyyətli dövlət orqanı çıxış edir.
İnzibati Xətalar Məcəlləsinə
edilən dəyişikliklər də, bu məqsədə
xidmət edir.
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 282-ci maddəsinə (Təbii qazın, elektrik və ya istilik enerjisinin talanması və ya onlardan istifadə qaydalarının pozulması) dəyişiklik edilib. Dəyişiklik İnzibati Xətalar Məcəlləsini "Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsində dəyişikliklər edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikasının 2017-ci il 20 oktyabr tarixli 816-VQD nömrəli qanununa uyğunlaşdırmaq məqsədi daşıyır. Dəyişikliyə əsasən, 282-ci maddənin "Qeyd" hissəsində "min manatadək olan" sözləri "beş min manatdan yuxarı olmayan" sözləri ilə əvəz edilib.
Qeyd edək ki, təbii qazın, elektrik və ya istilik enerjisinin
talanması nəticəsində az miqdarda ziyan vurulmasına
görə fiziki şəxslər yüz manatdan yüz əlli manatadək məbləğdə,
vəzifəli şəxslər səkkiz yüz
manatdan min manatadək
məbləğdə, hüquqi şəxslər
iki min manatdan iki min
beş yüz manatadək
məbləğdə cərimə edilir.
"Azərbaycan Respublikasının Cinayət
Məcəlləsində dəyişikliklər edilməsi
haqqında" Azərbaycan Respublikasının 2017-ci il 20 oktyabr tarixli
816-VQD nömrəli qanuna əsasən təbii
qaz, su təchizatı,
elektrik və ya istilik şəbəkələrinə qanunsuz qoşulmaqla bu resursların talanmasına görə
cinayət məsuliyyəti, bu əməllər
beş min manatdan yuxarı məbləğdə ziyan vurmaqla törədildikdə
yaranır. Həmin əməl qeyd olunan məbləğə qədər törədildikdə
isə inzibati məsuliyyət yaradır.
Qeyd
edək ki, qanun layihəsi Milli Məclisin cari ilin mayın 1-də
keçirilən plenar iclasında səsə qoyularaq qəbul
edilib.
Qanuna edilən dəyişikliklərdən biri də 244-1 maddəsinin əlavə edilməsidir. Bu maddə ilə əkin sahəsinin yandırılmasına görə nəzərdə tutulan cərmə tənzimlənir .Maddədə bildirilir ki, əkin yerinin yandırılmasına görə fiziki şəxslər dörd yüz manatdan altı yüz manatadək məbləğdə, vəzifəli şəxslər min beş yüz manatdan iki min manatadək məbləğdə, hüquqi şəxslər beş min manatdan altı min manatadək məbləğdə cərimə edilir
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
önəmli maddələrindən biri də
inzibati tənbehlərlə
bağlıdır. Məsələn, 23-cü maddəsilə
əsas və əlavə inzibati tənbehlər
tənzimlənir. Xəbərdarlıq, inzibati cərimə, ictimai
işlər və ya inzibati
həbs yalnız əsas inzibati tənbeh
növləri kimi tətbiq edilir.. İnzibati xətanın
törədilməsində alət və ya
inzibati xətanın bilavasitə obyekti olmuş predmetin müsadirəsi, fiziki
şəxsə verilmiş xüsusi hüququn məhdudlaşdırılması, Azərbaycan
Respublikasının hüdudlarından kənara inzibati qaydada
çıxarma həm əsas, həm də əlavə inzibati tənbeh növləri kimi
tətbiq edilə bilər.. Bir inzibati xətaya görə əsas tənbeh, yaxud əsas və əlavə tənbeh tətbiq
edilə bilər.
Məcəllənin 24-cü maddəsilə isə xəbərdarlıq qaydaları tənzimlənir. Xəbərdarlıq inzibati tənbeh növü olmaqla, hüquqazidd əməlin yolverilməzliyi barədə şəxslərə edilən rəsmi xəbərdaredici tədbirdir. Xəbərdarlıq yazılı formada edilir. O bu Məcəllənin Xüsusi hissəsinin müvafiq maddəsində nəzərdə tutulduqda o halda tətbiq olunur ki, həmin maddədə nəzərdə tutulmuş xətaya görə şəxs ilk dəfə inzibati məsuliyyətə cəlb olunur və xəta nəticəsində vurulmuş zərərin əvəzi tam ödənilir.
İnzibati cərimə bu Məcəllədə nəzərdə tutulmuş hallarda hakim, səlahiyyətli orqan (vəzifəli şəxs) tərəfindən təyin edilən və təqsirkar şəxsdən dövlətin xeyrinə məcburi tutulan pul məbləğidir (25.1.). Manatla hesablanan və inzibati xətaya görə fiziki şəxsdən alınan inzibati cərimənin məbləği beş min manatdan, vəzifəli şəxsdən alınan inzibati cərimənin məbləği on min manatdan, hüquqi şəxsdən alınan inzibati cərimənin məbləği əlli min manatdan, inzibati xətanın bilavasitə obyekti olmuş predmetin dəyəri ilə ölçülən cərimənin məbləği həmin predmetin dəyərinin yüz faizindən, ödənilməmiş ödənişlərin, vergilərin məbləği ilə ölçülən cərimənin məbləği isə həmin ödənişlərin, vergilərin yüz əlli faizindən artıq ola bilməz artıq ola bilməz.
Qanunla müəyyən edilmiş hallar istisna olmaqla, inzibati cərimə Azərbaycan Respublikasının dövlət büdcəsinə ödənilir.
İnzibati xətalar
haqqında işlərə baxmağa səlahiyyəti
olan orqanlar (vəzifəli
şəxslər) İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
40-cı maddəsində göstərilmişdir. Bu normaya əsasən, inzibati
xətalar haqqında işlərə rayon
(şəhər) məhkəmələri, yetkinlik
yaşına çatmayanların işləri və
hüquqlarının müdafiəsi üzrə komissiyalar (kollegial orqan), yetkinlik yaşına
çatmayanların işləri və hüquqlarının
müdafiəsi üzrə komissiyalar (kollegial orqan),. müvafiq icra hakimiyyəti
orqanları, Mərkəzi Bank, müvafiq icra hakimiyyəti
orqanının yaratdığı qurum (vəzifəli
şəxslər) baxırlar
(davamı var)
Üç nöqtə.- 2018.- 4
oktyabr.- S.9.